Artikelen bij COM(2016)636 - Zesde verslag over herplaatsing en hervestiging

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2016)636 - Zesde verslag over herplaatsing en hervestiging.
document COM(2016)636 NLEN
datum 28 september 2016
EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 28.9.2016

COM(2016) 636 final

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE EUROPESE RAAD EN DE RAAD

Zesde verslag over herplaatsing en hervestiging


1Inleiding


In het licht van de aanhoudende en uitzonderlijke migratiestromen in de Europese Unie heeft de Raad in september 2015 twee juridisch bindende besluiten aangenomen ter instelling van een mechanisme voor de tijdelijke en uitzonderlijke herplaatsing van 106 000 personen vanuit Griekenland en Italië 1 , de lidstaten die het meest onder druk staan. Die besluiten geven uitdrukking aan het solidariteitsbeginsel, dat de kern van het Europese project vormt.


Om de mondiale migratiecrisis op brede basis aan te pakken en solidariteit te tonen met derde landen die er ook door worden getroffen, hebben de lidstaten en de geassocieerde Dublinstaten op 20 juli 2015 een akkoord bereikt over de hervestiging van 22 504 personen die internationale bescherming behoeven en afkomstig zijn uit het Midden-Oosten, de Hoorn van Afrika en Noord-Afrika.


Omdat het herplaatsingsmechanisme nieuwe en complexe taken omvat, heeft het enige tijd gekost voor het op kruissnelheid is gekomen. Italië, Griekenland en de lidstaten van herplaatsing dienden nieuwe structuren en procedures op poten te zetten, capaciteit en wederzijds vertrouwen op te bouwen en de opvangomstandigheden te verbeteren voor het grote aantal asielzoekers dat in aanmerking komt voor herplaatsing.


Een jaar na de inwerkingtreding van het tweede besluit van de Raad is nu de grondslag voor succesvolle verplaatsingen gelegd en is op een aantal gebieden veel vooruitgang geboekt. De hotspots zijn klaar en ook buiten de eigenlijke hotspots wordt de 'hotspot-aanpak' toegepast; de lidstaten, de EU-agentschappen en internationale organisaties werken nauw samen met Italië en Griekenland om de EU-grenzen en de migratiestromen te beheren; en zowel in Griekenland als Italië zijn de nodige procedures ingesteld om herplaatsing te vergemakkelijken. Dankzij deze inspanningen is het gelukt echt Europese operationele teams te vormen, vingerafdrukken te nemen van bijna 100 % van de migranten, de veiligheid te versterken en het aantal verzoekers dat kan worden hervestigd aanzienlijk te doen toenemen.


Die inspanningen hebben er eveneens voor gezorgd dat het tempo van de herplaatsingen aanzienlijk kon worden opgevoerd, vooral in de laatste maanden in Griekenland. Tijdens de verslagperiode was een groot aantal lidstaten sterker betrokken bij de herplaatsingsregeling, waardoor het aantal herplaatste personen aanzienlijk is toegenomen. Sinds de laatste verslagperiode zijn 2 595 personen herplaatst (waarvan 2 242 vanuit Griekenland), met 1 202 herplaatsingen sinds begin september (waarvan 1 026 vanuit Griekenland). Tijdens de vorige verslagperiode waren dat er slechts 776. Meer lidstaten hebben zich bereid verklaard actiever deel te nemen. Halverwege de uitvoeringsperiode van de Raadsbesluiten zijn tot dusver 5 651 personen herplaatst (4 455 vanuit Griekenland en 1 196 vanuit Italië). Gelet op de voortdurende instroom van migranten in Italië en de nog steeds problematische humanitaire situatie in Griekenland, blijft herplaatsing van cruciaal belang om de druk op die landen te verlichten.


Tijdens zijn bijeenkomst op 28 juni 2016 heeft de Europese Raad 2 zijn oproep herhaald om verdere maatregelen te nemen voor een snellere uitvoering van de herplaatsingsregeling en de hervestigingsregeling. In het stappenplan van Bratislava van 16 september 2016 3 is er nogmaals op gewezen dat in het toekomstige migratiebeleid de beginselen van verantwoordelijkheid en solidariteit moeten worden toegepast.


In een intentieverklaring aan parlementsvoorzitter Martin Schulz en premier Robert Fico hebben voorzitter Juncker en eerste vicevoorzitter Timmermans herhaald dat het opvoeren van het aantal herplaatsingen van vluchtelingen uit Griekenland en Italië tot de prioriteiten van de Commissie voor 2016-2017 behoort.


Nu de structuren en procedures op poten zijn gezet, is het, in dit tweede uitvoeringsjaar van de Raadsbesluiten, nu aan de lidstaten van herplaatsing om voort te bouwen op wat tot dusver is bereikt. Zij dienen daartoe de oproepen ten volle te beantwoorden en nog meer inspanningen te leveren om Griekenland en Italië te ondersteunen en zo hun wettelijke verplichtingen na te komen en solidariteit in de praktijk te brengen.


Wat hervestiging betreft, ligt de uitvoering op schema. Er zijn tot nu toe 10 695 personen hervestigd van de 22 504 die waren overeengekomen in de regeling van juli 2015, waaronder 2 426 sinds het vorige verslag, met name uit Turkije, Jordanië en Libanon. Hoewel de in de verklaring EU-Turkije overeengekomen maatregelen pas zijn ingegaan op 4 april, 4 zijn er 1 614 personen in het kader van het 1:1-mechanisme uit Turkije naar de EU hervestigd, waaronder 812 sinds het vorige verslag.


In dit zesde verslag over herplaatsing en hervestiging worden de veranderingen sinds het vorige verslag van 13 juli 5 beschreven en worden de acties beoordeeld die de betrokken belanghebbenden van 12 juli 2016 tot en met 27 september (de verslagperiode) hebben ondernomen om uitvoering te geven aan de aanbevelingen voor een versnelde uitvoering van de herplaatsings- en de hervestigingsregeling.

2Herplaatsing

2.1Belangrijkste gebeurtenissen in de verslagperiode


In Griekenland zijn sinds 12 juli 2016 7 300 personen 6 gearriveerd. Het aantal migranten in Griekenland is ten opzichte van de vorige verslagperiode toegenomen en lag op 27 september rond de 60 500, van wie er zich ongeveer 13 800 op de eilanden bevonden en ongeveer 46 700 op het Griekse vasteland 7 .


De algemeen positieve trend van het aantal herplaatsingen heeft zich tijdens de verslagperiode doorgezet en is in september nog aanzienlijk versterkt (1 134 herplaatsingen, waarvan 577 in één week) 8 . Voorts heeft de Griekse asieldienst op 30 juli met succes een grootschalige preregistratieoperatie uitgevoerd, in nauwe samenwerking met de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor Vluchtelingen (UNHCR) en het Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken (EASO) en met financiële steun van de Commissie. In totaal zijn 27 592 personen 9 gepreregistreerd, van wie 67 % een van de nationaliteiten heeft die in aanmerking komen voor herplaatsing 10 . Sinds 1 september worden afspraken gemaakt voor de volledige indiening van asielaanvragen, waarbij prioriteit wordt gegeven aan niet-begeleide minderjarigen, ouderen en ernstig zieken. De Griekse asieldienst heeft zijn capaciteit voor de behandeling van herplaatsingsverzoeken vergroot, waardoor Griekenland in augustus meer verzoeken deed dan er toezeggingen beschikbaar waren 11 . Het is nu van essentieel belang dat de toegenomen capaciteit in het Griekse asielsysteem voor de behandeling van herplaatsingsverzoeken gepaard gaat met een grotere capaciteit in de lidstaten om plaatsen voor herplaatsing beschikbaar te stellen en in te vullen.


In Italië zijn sinds 12 juli 52 656 personen 12 gearriveerd. Onder hen bevonden zich opnieuw veel Eritreeërs, een van de nationaliteiten die in aanmerking komen voor herplaatsing (met meer dan 2 000 personen in de verslagperiode is Eritrea het land met het op een na grootste aantal in Italië arriverende onderdanen). Volgens informatie van het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken wachten er in Italië momenteel 5 000 Eritreeërs op herplaatsing. De herplaatsingsoverdrachten vanuit Italië volgden eenzelfde trend als tijdens de vorige verslagperiode. Tijdens de ad-hocvergadering van de nationale contactpunten voor herplaatsing op 15 september in Rome, die werd voorgezeten door de Commissie en de Italiaanse autoriteiten, zijn echter aanzienlijke vorderingen gemaakt met de aanpak van de voornaamste geïdentificeerde knelpunten, die voornamelijk veiligheidskwesties betreffen. Naast de lidstaten hebben ook de UNHCR, het EASO, de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), Europol en Frontex de vergadering bijgewoond. Daardoor zou ook het tempo van de herplaatsingen vanuit Italië aanzienlijk moeten toenemen.


Het aantal niet-begeleide minderjarigen dat in Italië aankomt, is verder toegenomen (meer dan 20 500 aankomsten sinds begin januari, waarvan meer dan 2 800 Eritreeërs en meer dan 115 Irakezen). Tijdens de grootschalige preregistratieoperatie in Griekenland zijn 1 225 niet-begeleide minderjarigen geregistreerd, 13 van wie 48 % een van de nationaliteiten heeft die in aanmerking komen voor herplaatsing (36 % Syriërs en 12 % Irakezen).


De herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen blijft in een traag tempo verlopen, met slechts 46 herplaatsingen tijdens de verslagperiode, alleen uit Griekenland. Naar verwachting zullen in de nabije toekomst echter meer niet-begeleide minderjarigen worden herplaatst. Er is op dat vlak vooruitgang geboekt. Griekenland heeft met name aangekondigd dat in aansluiting op de preregistratieoperatie prioritaire aandacht wordt gegeven aan de herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen en Italië is voornemens een eerste op herplaatsing gericht proefproject uit te voeren. Voorts stellen nu meer lidstaten plaatsen ter beschikking voor de herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen (naast Finland, Luxemburg en Portugal ook België, Nederland, Duitsland en Spanje) en zullen naar verwachting meer lidstaten actief betrokken zijn bij de herplaatsing van deze categorie kwetsbare verzoekers.

2.2Maatregelen door de lidstaten van herplaatsing


Tussen 12 juli en 27 september zijn 2 595 personen herplaatst: 2 242 vanuit Griekenland 14 en 353 vanuit Italië 15 . Frankrijk heeft opnieuw een aanzienlijk aantal personen per vliegtuig herplaatst en Duitsland en België hebben zich bereid verklaard hun inspanningen op te voeren. Finland, Frankrijk, Nederland en Portugal gingen door met de regelmatige wekelijkse en maandelijkse herplaatsingen, terwijl Estland, Letland, Litouwen, Luxemburg en Malta de herplaatsingen met een grotere regelmaat (maandelijks of tweemaandelijks) zijn gaan uitvoeren. De meeste herplaatsingen zijn uitgevoerd door Frankrijk (1 952), gevolgd door Finland (690) en Nederland (726). Tot eind september zijn nog eens 81 herplaatsingen gepland vanuit Griekenland 16 en minstens 67 herplaatsingen vanuit Italië 17 , en begin oktober zouden nog eens 134 personen worden herplaatst 18 .


Maatregelen om het beperkte aantal toegezegde plaatsen te verhogen: Duitsland heeft tijdens de verslagperiode aangekondigd dat het maandelijks zal bekendmaken hoeveel personen die om internationale bescherming hebben verzocht, snel kunnen worden herplaatst ("formele toezeggingen"). Het zou gaan om 500 personen vanuit Italië en 500 personen vanuit Griekenland. België heeft eveneens toezeggingen aangekondigd voor 100 personen vanuit Italië en 200 personen vanuit Griekenland. Estland, Letland, Litouwen en Luxemburg hebben de frequentie van de plaatstoezeggingen verhoogd en dienen nu elke maand formele toezeggingen in. Daarnaast zijn er de maandelijkse formele toezeggingen door Finland, Frankrijk, Nederland en Roemenië en de regelmatige formele toezeggingen door Portugal, Slovenië en Zwitserland. Ook neemt Liechtenstein nu deel aan de herplaatsingsregeling met een formele toezegging van 10 plaatsen voor herplaatsingen vanuit Griekenland, en heeft Noorwegen een plan voor herplaatsingen vanuit Griekenland ingediend, met een formele toezegging van 20 plaatsen.


In totaal zijn tijdens de verslagperiode 4 466 formele toezeggingen ingediend door 16 lidstaten (België, Bulgarije, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Portugal, Roemenië, Slovenië en Slowakije) 19 en door Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland 20 (1 381 formele toezeggingen aan Italië en 3 085 aan Griekenland). Het totale aantal formele toezeggingen door lidstaten van herplaatsing bedraagt 13 585 (3 809 aan Italië en 9 776 aan Griekenland). Om ervoor te zorgen dat de lidstaten voldoende plaatsen toezeggen, is echter verdere vooruitgang nodig. De Commissie verwacht van de lidstaten dat zij halverwege de uitvoeringsperiode voor 50 % van hun toegewezen plaatsen toezeggingen hebben gedaan.


Oostenrijk 21 en Hongarije blijven de enige twee landen die nog geen enkele toezegging hebben gedaan. In Polen is de uitvoering van de toezeggingen sinds april dode letter gebleven en is voor geen enkele verzoeker een toezegging gedaan of een herplaatsing uitgevoerd 22 .


Maatregelen om sneller op verzoeken tot herplaatsing te reageren: De meeste lidstaten en geassocieerde staten die deelnemen aan de herplaatsingsregeling, voeren hun inspanningen op om sneller op verzoeken tot herplaatsing te reageren en zich te houden aan de streeftermijn van tien werkdagen die in de herplaatsingsprotocollen is vastgelegd. Over het algemeen worden de herplaatsingsverzoeken door de meeste landen positief beantwoord. Toch kan in sommige gevallen het percentage aanvaardingen aanzienlijk worden verhoogd en zouden sommige afwijzingen beter moeten worden gemotiveerd. Goede praktijken met betrekking tot het adequaat motiveren van de afwijzing van een herplaatsingverzoek, zoals in Nederland gebeurt, zouden door de andere landen moeten worden nagevolgd.


Met name Slowakije en Tsjechië wijzen verhoudingsgewijs meer verzoeken af dan andere lidstaten (meer dan 50 % afwijzingen), waarbij gewoonlijk wordt verwezen naar het ontbreken van identiteits- of reisdocumenten, wat passende veiligheidscontroles zou verhinderen. Bovenop de grondige secundaire veiligheidscontroles die Italië en Griekenland reeds vóór het verzenden van herplaatsingsverzoeken uitvoeren, zouden de lidstaten in het geval van verzoekers zonder reisdocumenten aanvullende methodes voor veiligheidsverificatie kunnen toepassen, zoals de uitwisseling van vingerafdrukken.


Maatregelen voor de aanpak van problemen in verband met de herplaatsing van kwetsbare verzoekers, met inbegrip van niet-begeleide minderjarigen: Tussen 1 juli en 31 augustus kwamen in Italië 7 036 niet-begeleide minderjarigen aan, van wie er 1 296 een van de nationaliteiten hebben die in aanmerking komen voor herplaatsing (1 211 Eritreeërs, 44 Irakezen, 40 Syriërs en 1 Centraal-Afrikaan). In Griekenland kan niet worden bepaald hoeveel niet-begeleide minderjarigen er in dezelfde periode zijn aangekomen, maar het Nationale Centrum voor Sociale Solidariteit (EKKA) meldt dat er sinds het begin van 2016 3 779 niet-begeleide minderjarigen naar EKKA zijn doorverwezen voor onderdak. Op 19 september 2016 heeft Griekenland de Commissie meegedeeld over 860 opvangplaatsen voor niet-begeleide minderjarigen te beschikken. Deze capaciteit wordt momenteel volledig benut en er is een lijst van 1 487 niet-begeleide minderjarigen die op een geschikte plaats wachten. Volgens de cijfers van de preregistratieoperatie waren er op 19 september 1 225 niet-begeleide minderjarigen geregistreerd 23 . Het geraamde aantal niet-begeleide minderjarigen in Griekenland lag op 19 september op 2 477.


De herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen verloopt nog altijd traag. Sinds 12 juli zijn slechts 46 niet-begeleide minderjarigen vanuit Griekenland herplaatst (naar Finland, Luxemburg, Duitsland, Nederland, Portugal en Spanje), waarmee het totale aantal herplaatste niet-begeleide minderjarigen op slechts 75 komt.


Maatregelen ter versterking van de capaciteit van het EASO om Italië en Griekenland te steunen: Wat Griekenland betreft, heeft het EASO de lidstaten op 28 juli 2016 een herinnering toegestuurd met betrekking tot de vijfde oproep om deskundigen ter beschikking te stellen 24 teneinde de herplaatsingsregeling te ondersteunen. Er is immers steeds behoefte aan nieuwe deskundigen omdat zij voor een beperkte termijn worden uitgezonden. Ook heeft de Commissie er in augustus bij de lidstaten per brief op aangedrongen meer topdeskundigen te sturen en de uitzendingstermijnen te verlengen. Het EASO heeft na die herinnering 28 kandidaatstellingen van de lidstaten ontvangen. In totaal waren er in Griekenland op 27 september 27 asieldeskundigen en 27 tolken actief, wat na de voltooiing van de grootschalige preregistratieoperatie nog steeds niet voldoende is voor de behandeling van het stijgende aantal zaken. 


Wat Italië betreft, heeft het EASO in zijn recentste, op 28 mei 2016 gepubliceerde oproep om deskundigen ter beschikking te stellen, om 35 extra deskundigen verzocht teneinde het totale aantal deskundigen op 74 te brengen, overeenkomstig het noodplan dat met de Italiaanse autoriteiten is overeengekomen. Op 27 september 2016 waren er 76 aanbiedingen 25 ontvangen. In totaal waren er in Italië op 27 september 2016 33 asieldeskundigen en 35 culturele bemiddelaars actief, 26 wat nog steeds onvoldoende is om het nog altijd grote aantal arriverende personen dat voor herplaatsing in aanmerking komt, op te vangen en veel minder dan het aantal deskundigen dat nodig is in het kader van het noodplan.


Zowel in Italië als in Griekenland wordt het algemene herplaatsingsproces ernstig gehinderd door korte uitzendingstermijnen. In de periode tussen het aflopen van de uitzendingstermijnen en het inzetten van plaatsvervangers valt het aantal registraties terug. Korte uitzendingstermijnen doen ook afbreuk aan de kwaliteit van de herplaatsingsdossiers, aangezien de deskundigen tijd nodig hebben om zich vertrouwd te maken met de toepasselijke procedures. Er zijn dringend meer aanstellingen voor de langere termijn nodig om de aanwezigheid van het EASO op het terrein te verzekeren en ervoor te zorgen dat de teams in Italië en Griekenland voldoende capaciteit voor de dossierbehandeling hebben. 

2.3Maatregelen van Griekenland en Italië, met inbegrip van de belangrijkste punten van de stappenplannen


• Griekenland


Maatregelen om de registratie en verwerking van migranten te versnellen: Op 30 juli heeft de Griekse asieldienst de grootschalige preregistratieoperatie voltooid. In totaal zijn 27 592 personen gepreregistreerd, van wie 67 % (ongeveer 18 000 personen) een van de nationaliteiten heeft die in aanmerking komen voor herplaatsing (54 % Syriërs en 13 % Irakezen). Dankzij die grootschalige operatie hebben duizenden mensen een asielzoekerskaart ontvangen, waarmee zij legaal in Griekenland kunnen verblijven en toegang hebben tot gezondheidszorg en onderwijs. Sinds 1 september worden afspraken gemaakt voor de volledige indiening van asielaanvragen, waarbij prioriteit wordt gegeven aan niet-begeleide minderjarigen, ouderen en ernstig zieken 27 . De gepreregistreerde personen komen nog bij de personen die al geregistreerd zijn en al onder de herplaatsingsregeling vallen. Bijgevolg is het van prioritair belang dat vaart wordt gezet achter de herplaatsingen om te vermijden dat de geloofwaardigheid van de regeling in gevaar komt door een onhoudbare toename van het aantal gevallen.


Maatregelen om de registratiecapaciteit van de Griekse asieldienst te verhogen: De Griekse asieldienst is begonnen met de aanwerving van 177 nieuwe personeelsleden, die tot medio november 2016 geleidelijk zullen worden ingezet om de indienings- en verwerkingscapaciteit te vergroten en van wie er 56 worden belast met de registratie van verzoekers die in aanmerking komen voor herplaatsing. De Griekse asieldienst wil er zo voor zorgen dat de aanvragen van gepreregistreerde personen binnen vier à vijf maanden en uiterlijk in maart 2017 volledig zijn ingediend. In een brief van 14 juli 2016 hebben de Griekse autoriteiten te kennen gegeven dat het niet haalbaar is nog sneller personeel in te zetten, omdat er onvoldoende leidinggevend personeel beschikbaar is om de nieuwe personeelsleden op te leiden, aan te sturen en te begeleiden.


Vanaf 26 september 2016 werkt de herplaatsingseenheid in Athene in nieuwe gebouwen in Athene (Alimos), die voorzien in de extra ruimte die broodnodig is om de verwerkingscapaciteit voor herplaatsing (registratie en kennisgeving) te vergroten.


De gemengde registratieteams met personen van de asieldienst en het EASO bestonden op 27 september in Athene uit 7, in Thessaloniki uit 6 en in Alexandroupoli uit 4 deskundigen. Aangezien de Griekse asieldienst behoefte heeft aan meer leidinggevend personeel en mensen met gespecialiseerde profielen (vanwege de nieuwe personeelsleden), zal het EASO meer gediversifieerde steun bieden. Gemiddeld verwerken de Griekse asielautoriteiten, met hulp van het EASO, dagelijks 113 aanvragen van personen die in aanmerking komen voor herplaatsing. Dat gemiddelde zal naar verwachting verder toenemen wanneer de nieuwe personeelsleden operationeel worden en het EASO de aangekondigde gediversifieerde steun verleent.


Terwijl het verschil tussen het aantal door Griekenland ingediende verzoeken tot herplaatsing en het aantal door de lidstaten aanvaarde verzoeken tijdens de verslagperiode is afgenomen, is het verschil tussen het aantal registraties door de Griekse asieldienst en het totale aantal toezeggingen aanzienlijk toegenomen. Dat verschil heeft een ernstig knelpunt veroorzaakt in de laatste week van augustus, toen de Griekse asieldienst geen herplaatsingsverzoeken meer kon sturen omdat er te weinig toezeggingen beschikbaar waren, en zou nog meer problemen kunnen veroorzaken bij de afwikkeling van de grootschalige preregistratieoperatie.


Maatregelen om de opvangcapaciteit in Griekenland te verhogen: De totale Griekse opvangcapaciteit omvat op 14 september meer dan 62 987 28 tijdelijke en permanente opvangplaatsen op het vasteland voor zowel irreguliere migranten als personen die mogelijk internationale bescherming behoeven en hebben aangegeven een asielaanvraag te willen indienen of dat al hebben gedaan. Volgens de door de Griekse autoriteiten verstrekte informatie hebben de 39 permanente locaties op het vasteland een totale geplande capaciteit van ongeveer 32 700 plaatsen. In de brief van 19 september heeft Griekenland bevestigd dat de nieuwe locaties bekend zijn en volledig zullen worden gerenoveerd, en dat er in overeenstemming met de EU-normen waardige levensomstandigheden zullen worden geboden. Het is absoluut noodzakelijk dat die plannen met spoed daadwerkelijk worden uitgevoerd en dat er ook nu een aantal tijdelijke faciliteiten wordt omgebouwd tot permanente faciliteiten, voldoende tijdelijke voorzieningen worden behouden om eventuele capaciteitstekorten als gevolg van onvoorziene instromen op te vangen 29 .


Van de 20 000 plaatsen die zijn toegezegd voor verzoekers die in aanmerking komen voor herplaatsing in het kader van de huurregeling van de UNHCR 30 , waren er op 19 september 12 045 plaatsen beschikbaar, waaronder 3 404 in hotels/volledige gebouwen, 6 559 in appartementen, 385 bij gastgezinnen en 507 in speciale voorzieningen voor niet-begeleide minderjarigen. Bovendien was op 20 september slechts een van de drie door de Griekse autoriteiten beloofde herplaatsingscentra (Lagadikia) daadwerkelijk opgericht. Op 19 september waren er 1 190 plaatsen beschikbaar in dit centrum. Voor de andere twee centra hebben de Griekse autoriteiten nog geen gepaste locaties aangewezen. Er zijn nog steeds besprekingen gaande tussen de UNHCR en de Griekse autoriteiten over het beschikbaar stellen van meer locaties voor de bouw van speciale herplaatsingscentra, met name in de regio Attica. Het is de bedoeling dat de drie herplaatsingscentra 6 000 mensen kunnen onderbrengen. Zoals werd aangegeven in het vijfde verslag moet deze locatie met spoed worden aangewezen ter voorkoming van knelpunten in de uitvoering van de laatste fases van de herplaatsingsprocedure na de grootschalige preregistratieoperatie.


• Italië


Maatregelen om het aantal hotspots te vergroten en deze volledig operationeel te maken: In de afgelopen maanden is tijdens pieken in het aantal aankomsten gebleken dat de huidige capaciteit van 1 600 plaatsen voor de vier operationele hotspots (Pozzallo, Lampedusa, Trapani en Taranto) niet voldoende is. Bovendien komen de meeste mensen (ongeveer 70 %) nog steeds aan buiten de hotspotgebieden. De eerste voorbereidende maatregelen zijn reeds getroffen, maar Italië moet de opening van de reeds aangekondigde extra hotspots versnellen. Voorts moeten de hotspotaanpak 31 en de operationele standaardprocedures voor de hotspots 32 zoveel mogelijk systematisch worden toegepast in andere aankomsthavens. Daartoe moet voldoende personeel van de EU-agentschappen (Frontex, Europol, EASO) worden ingezet. Daarnaast moeten waar mogelijk met spoed passende opvangstructuren worden gecreëerd, ook in havens die geen echte hotspots zullen worden. Aangezien onder de migranten die aan de Italiaanse kusten arriveren, steeds meer niet-begeleide minderjarigen zijn, moet in alle hotspots worden voorzien in speciale ruimtes en specifieke ondersteuning, en moet de overdracht naar de eerste- of tweedelijnsopvang zo snel mogelijk plaatsvinden. Hoewel hiervoor geen wettelijke termijn bestaat, moet de algemene regel zijn dat de zaken zo snel mogelijk en binnen 72 uur na de aankomst van de migranten worden behandeld.


Maatregelen voor betere coördinatie: Na de vaststelling en de publicatie van de operationele standaardprocedures voor de hotspots 33 in juni en een eerste reeks opleidingen, zal de groep die de procedures heeft opgesteld nu de uitvoering ervan monitoren, d.w.z. dat zij geschikte indicatoren zal opstellen. De eerste bijeenkomst van de werkgroep is gepland op 26 september. Nieuwe en hernieuwde contracten tussen de prefecturen en de beheersdiensten in de hotspots moeten stroken met de operationele standaardprocedures voor hotspots. Het feit dat nog steeds niet voor elke hotspot een Italiaanse coördinator is aangesteld, blijft een rem zetten op de werking van de hotspots.


Wat herplaatsing betreft, wordt het ontwerp van het herplaatsingsprotocol aangepast op basis van de conclusies van de ad-hocvergadering van de nationale contactpunten voor herplaatsing op 15 september. Het ontwerp zal worden besproken tijdens de volgende bijeenkomst van de verbindingsofficieren, die is gepland voor het najaar.  


Maatregelen om de verwerkingscapaciteit in Italië te vergroten: Gelet op de recente toename van het aantal toezeggingen door de lidstaten moet de capaciteit van de Italiaanse autoriteiten om aanvragen te registreren en te verwerken worden vergroot, zoals reeds werd geconstateerd in het vijfde verslag. Dit moet tevens het risico op onderduiken verminderen, aangezien aanvragen sneller zullen worden verwerkt. In dit kader moeten de teams die de aanvragen registreren, worden versterkt en moet de aanwezigheid van het EASO in de nieuwe registratiehubs worden gegarandeerd. 


Maatregelen om de reactietijd op verzoeken tot herplaatsing te verkorten: Tijdens de ad-hocvergadering van de nationale contactpunten voor herplaatsing is overeenstemming bereikt over de aanpak van veiligheidsgerelateerde kwesties. Overeenkomstig de aanbevelingen van de Commissie in haar vierde verslag over herplaatsing en hervestiging 34 zijn de deelnemers met name overeengekomen Europol nauwer te betrekken bij de vereenvoudiging van het uitwisselen van vingerafdrukken en bij de aanvullende veiligheidsgesprekken, en het EASO bij de aanvullende interviews in het kader van een mogelijke uitsluiting. Dat betekent dat het aantal herplaatsingen vanuit Italië nu snel zou moeten toenemen.


Maatregelen voor de aanpak van problemen in verband met de herplaatsing van kwetsbare verzoekers en niet-begeleide minderjarigen: Er zijn vanuit Italië nog geen niet-begeleide minderjarigen herplaatst. De uitvoering van de betrokken procedure is een absolute prioriteit, aangezien er dit jaar aan de kusten van Italië bijna 3 000 niet-begeleide minderjarigen zijn gearriveerd die in aanmerking kunnen komen voor herplaatsing (de meesten zijn afkomstig uit Eritrea). Na de aankondiging van Italië dat het van start zal gaan met een op herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen gericht proefproject, heeft een aantal lidstaten belangstelling getoond. Om snel uitvoering te kunnen geven aan dat proefproject en in ruimere zin aan de herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen, zou Italië een of meer specifieke hubs voor potentieel in aanmerking komende kandidaten moeten aanwijzen, waar het EASO ter ondersteuning zou kunnen worden ingezet.


Maatregelen ter beperking van secundaire bewegingen: Als onderdeel van de maatregelen die de Italiaanse autoriteiten hebben genomen om secundaire bewegingen te beperken, brengt de Italiaanse politie regelmatig migranten die irregulier van het zuiden naar het noorden van het land zijn getrokken, terug naar de opvangfaciliteiten in het zuiden. Om potentiële verzoekers beter over de herplaatsingsregeling te informeren, wordt thans bekeken of aanvullende EASO-teams kunnen worden ingezet in gebieden waar zich veel verzoekers bevinden die mogelijk in aanmerking komen voor herplaatsing, met name Eritreeërs. De aanwezigheid en de bewegingen van irreguliere migranten op het Italiaanse grondgebied zouden nauwlettend moeten worden gemonitord en irreguliere secundaire bewegingen zouden moeten worden voorkomen.

2.4Maatregelen van de Commissie en de EU-agentschappen


• Europese Commissie


De Commissie heeft onverminderd dagelijkse ondersteuning op het terrein geboden aan Italië en Griekenland door de coördinatie tussen de verschillende belanghebbenden te bevorderen en de Griekse en Italiaanse autoriteiten bij te staan bij troubleshooting, snelle probleemoplossing en de ontwikkeling van procedures. In het kader van deze steun zijn tijdens een vergadering van de verbindingsofficieren in Athene op 13 september de resultaten van de preregistratieoperatie besproken en is met de Griekse autoriteiten en de lidstaten van herplaatsing een planning opgesteld voor de volgende stappen, waaronder het identificeren van de lidstaten die bereid zijn niet-begeleide minderjarigen op te nemen. De mede door de Italiaanse autoriteiten voorgezeten ad-hocvergadering van de nationale contactpunten voor herplaatsing, die op 15 september is gehouden in Italië, had als doel een oplossing te vinden voor de voornaamste knelpunten die het herplaatsingsproces in Italië vertragen, met name veiligheidsgerelateerde kwesties. De Commissie staat ook voortdurend in contact met de lidstaten van herplaatsing teneinde op bilateraal niveau mogelijke obstakels in de herplaatsingsprocedure te identificeren en oplossingen voor te stellen.


De Commissie heeft Griekenland opnieuw aanzienlijke financiële bijstand verleend om het land te steunen bij zijn inspanningen om het migratiebeheersysteem en het asielstelsel aan te passen aan de EU-normen. Tijdens de verslagperiode heeft de Commissie de Griekse autoriteiten rechtstreeks ongeveer 90 miljoen EUR toegekend om het land beter in staat te stellen de leefomstandigheden in opvangcentra voor vluchtelingen te verbeteren en er te voorzien in primaire gezondheidszorg, alsmede om te voorzien in opvang en gezondheidszorg voor migranten. Inclusief de vermelde financiering heeft de Commissie Griekenland sinds begin 2015 in totaal 352 miljoen EUR aan noodhulp 35 uit fondsen op het gebied van binnenlandse zaken (Fonds voor asiel, migratie en integratie, AMIF, en Fonds voor interne veiligheid, ISF) toegekend, hetzij rechtstreeks aan de Griekse autoriteiten, hetzij via EU-agentschappen en internationale organisaties die in het land actief zijn. Deze noodfinanciering komt bovenop de 509 miljoen EUR die Griekenland heeft ontvangen in het kader van zijn nationale programma's voor de periode 2014-2020 (294,5 miljoen EUR uit het AMIF en 214,7 miljoen EUR uit het ISF). Er wordt ook via het onlangs in het leven geroepen instrument voor noodhulp aanzienlijke financiële bijstand verleend aan humanitaire partnerorganisaties (ongeveer 198 miljoen EUR) om in de humanitaire behoeften van migranten en vluchtelingen te voorzien.


De Italiaanse autoriteiten hebben eveneens financiering gekregen ter ondersteuning van hun inspanningen om het grotere aantal in het land aankomende migranten/asielzoekers te beheren. Tijdens de verslagperiode heeft de Commissie de Italiaanse kustwacht en de Italiaanse marine in totaal 3,2 miljoen EUR uit de noodhulpcomponent van het ISF toegekend. Tot nu toe heeft de Commissie Italië in het kader van het AMIF en het ISF samen 23,5 miljoen EUR aan noodhulp verleend. Dat bedrag komt bovenop de 592,6 miljoen EUR voor Italië in het kader van de nationale programma's onder het AMIF (347,7 miljoen EUR) en het ISF (244,9 miljoen EUR).


Als onderdeel van haar toezicht op de uitvoering van de besluiten van de Raad inzake herplaatsing heeft de Commissie haar bezorgdheid kenbaar gemaakt aan de lidstaten die bij die uitvoering onvoldoende vorderingen maken, en zij zal dit blijven doen.


• Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken


Maatregelen om in Griekenland en Italië het herplaatsingsproces te versnellen en de registratiecapaciteit te vergroten: Deskundigen worden ingezet in een aantal functies. In Griekenland wordt het registratieproces momenteel ondersteund door twintig deskundigen, die de registraties gezamenlijk uitvoeren. Zeven andere deskundigen houden zich bezig met informatievoorziening, het beheer van twee hotlines en het verstrekken van informatie met betrekking tot registratie, herplaatsing en de Dublinprocedure. Op basis van de aanbevelingen voor het verbeteren van het matchingsproces (gericht op het matchen van aanvragers met specifieke lidstaten) heeft het EASO een actieplan opgesteld om in oktober met de uitvoering van start te gaan.


Naar aanleiding van de preregistratieoperatie is de Griekse asieldienst haar registratiecapaciteit aan het opvoeren. Het EASO zal gediversifieerde steun voor de herplaatsingsprocedure bieden en zal zorgen voor een grotere beschikbaarheid van deskundigen op het vlak van kwetsbaarheidsbeoordeling, de beoordeling van het belang van het kind, uitsluitingsindicatoren, de Dublinverordening, de eerbiediging van het familie- en gezinsleven en documentenfraude. Die deskundigen zullen fungeren als escalatiedesk voor moeilijke gevallen om het reguliere registratieproces te ontlasten en de kwaliteit van herplaatsingsdossiers te waarborgen. Er blijft behoefte bestaan aan versterkte steun in de verschillende fasen van de herplaatsingsprocedure, van informatieverstrekking tot registratie en het matchingsproces. Het EASO zorgt voor mobiele kantoren in Thessaloniki om de registratiecapaciteit verder op te voeren.


Een delegatie van de raad van bestuur van het EASO heeft van 11 tot 15 juli een missie uitgevoerd om na te gaan wat de lacunes op het vlak van herplaatsing vanuit Griekenland zijn. De delegatie heeft geconcludeerd dat het herplaatsingsproces goed functioneert en heeft een aantal aanbevelingen gedaan die overeenstemmen met de aanbevelingen in dit en de vorige verslagen. Het EASO zal toezien op de follow-up van andere aanbevelingen die voldoende gedetailleerd zijn en op de korte termijn in de praktijk kunnen worden gebracht.


In Italië zijn momenteel 33 van de 74 deskundigen uit de lidstaten en geassocieerde landen ingezet waarom het EASO heeft verzocht: 10 in de hotspots, 8 in twee mobiele teams (met als standplaatsen Rome en Catania), 11 in registratiehubs en 4 in de Dublineenheid in Rome. Het EASO zet ook 48 culturele bemiddelaars in (voor Arabisch, Tigrinya en Koerdisch) om het herplaatsingsproces te ondersteunen (sinds 27 september zijn er 35 culturele bemiddelaars op het terrein actief).

3Hervestiging

Op basis van de informatie die is ontvangen van de deelnemende landen, zijn in de periode tot 26 september 2016 in het kader van de hervestigingsregeling van 20 juli 2015 10 695 personen hervestigd in 21 landen van hervestiging (België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland). Iets meer dan een jaar nadat de regeling van start is gegaan, zijn Zweden en het Verenigd Koninkrijk de eerste lidstaten die hun toezeggingen voor respectievelijk 491 en 2 200 hervestigde personen die internationale bescherming behoeven, volledig gestand hebben gedaan. De geassocieerde landen Zwitserland en Liechtenstein hebben hun toezeggingen al eerder gestand gedaan.


De meeste landen die aan de regeling deelnemen, hebben aangegeven dat hun inspanningen op het gebied van hervestiging voornamelijk, maar niet uitsluitend, waren gericht op Syriërs die in Jordanië, Libanon en Turkije verblijven. Daartoe behoren onder meer de inspanningen van de lidstaten om Syriërs vanuit Turkije te hervestigen in het kader van de verklaring EU-Turkije van 18 maart.


Nu de lidstaten bezig zijn met de afwikkeling van de dossiers die zij via de UNHCR van Turkije hebben ontvangen, blijft het aantal hervestigingen vanuit Turkije toenemen. Sinds 4 april 2016 zijn er in het kader van de 1:1-regeling 1 614 Syriërs vanuit Turkije hervestigd. Ook neemt een groter aantal lidstaten actief deel aan de regeling. Sinds het laatste voortgangsverslag hebben behalve in Finland, Duitsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje en Zweden hervestigingen plaatsgevonden naar België, Estland en Frankrijk.


De verklaring EU-Turkije van 18 maart voorziet in de invoering van een vrijwillige regeling voor humanitaire toelating met Turkije, zodra de irreguliere grensoverschrijdingen tussen Turkije en de EU ten einde lopen of ten minste aanzienlijk en duurzaam zijn verminderd. In de Raad worden momenteel in nauwe samenwerking met de Commissie, het EASO, de UNHCR en de IOM standaardprocedures voor de regeling ontwikkeld. Er lopen onderhandelingen over de tekst die op 28 juni aan Turkije is voorgelegd, en de lidstaten en Turkije zullen nog verder overleggen met het oog op de voltooiing ervan.


Er zijn verdere besprekingen gevoerd over het voorstel van de Commissie tot wijziging van Besluit (EU) 2015/1601 van de Raad om de lidstaten toe te staan aan hun verplichtingen inzake herplaatsing voor de nog niet toegewezen 54 000 plaatsen te voldoen door in Turkije verblijvende Syriërs die duidelijk internationale bescherming behoeven, tot hun grondgebied toe te laten via hervestiging of andere vormen van legale toegang. De Raad heeft op 21 september een algemene oriëntatie met minieme veranderingen bereikt en het Europees Parlement heeft op 15 september 2016 over een advies gestemd. Naar verwachting zal de Raad het voorstel in de komende dagen goedkeuren.


De Commissie heeft op 13 juli een voorstel aangenomen voor een verordening tot vaststelling van een Uniekader voor hervestiging 36 teneinde een gemeenschappelijk Europees beleid inzake hervestiging te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat mensen die internationale bescherming behoeven, op een ordelijke en veilige wijze Europa binnenkomen. De tekst wordt momenteel door de medewetgevers bestudeerd.

4Volgende stappen

Zoals voorzitter Juncker heeft benadrukt in zijn toespraak over de staat van de Unie, is solidariteit het bindmiddel dat onze Unie samenhoudt en zijn we in noodsituaties het meest geneigd tot solidariteit. Griekenland en Italië worden nog steeds geconfronteerd met een noodsituatie die van alle lidstaten een blijvende solidariteit vraagt.


De staatshoofden en regeringsleiders hebben in verschillende gremia herhaaldelijk de urgentie van de situatie onderkend en zij hebben erop aangedrongen dat meer werk zou worden gemaakt van een versnelde uitvoering van de herplaatsingsregeling als essentiële blijk van solidariteit.


De Commissie erkent dat er aanzienlijke inspanningen zijn geleverd, die worden weerspiegeld in de geleidelijke toename van het aantal herplaatsingen, met name in Griekenland. Griekenland heeft met succes de laatste hand gelegd aan een complexe preregistratieoperatie, die heeft bijgedragen tot de identificatie van mensen die zich op het vasteland bevinden en internationale bescherming behoeven. Griekenland zet nu de nodige stappen om te zorgen voor de snelle behandeling (vier à vijf maanden) van herplaatsingsverzoeken. Italië is zijn verwerkingscapaciteit blijven opvoeren en heeft zich flexibel opgesteld ten aanzien van de verlangens van de lidstaten van herplaatsing in verband met veiligheidskwesties. De UNHCR, het IOM, het EASO, Frontex en Europol voeren hun steun aan Italië en Griekenland op om de herplaatsingsprocedure te versnellen. Bepaalde lidstaten maken ernstig werk van de herplaatsingen en hebben in aanzienlijke mate bijgedragen tot de positieve ontwikkelingen in de laatste maanden.


Gelet op de gedane beloften en de omvang van de problematiek zijn de behaalde resultaten echter ontoereikend. De oproepen van de staatshoofden en regeringsleiders moeten nu gepaard gaan met vastberaden optreden van de bevoegde nationale diensten op het terrein.


In haar eerste verslag over herplaatsing en hervestiging 37 stelde de Commissie dat er ten minste 6 000 herplaatsingen per maand zouden moeten worden uitgevoerd. Dat streefcijfer blijft gelden nu de besluiten van de Raad inzake herplaatsing het tweede jaar van tenuitvoerlegging ingaan. Om de verplichtingen uit hoofde van de Raadsbesluiten na te kunnen komen zullen er aanzienlijk meer en vaker toezeggingen moeten worden gedaan, en moet het herplaatsingsproces in de komende maanden in een sneller tempo verlopen. De Commissie dringt er daarom bij de lidstaten op aan dat zij hun verplichtingen volledig nakomen.


Daartoe roept de Commissie de lidstaten op om voor zoveel personen als hun zijn toegewezen, zowel voor Italië als Griekenland, toezeggingen te doen en herplaatsingen uit te voeren, alsook deskundigen aan te wijzen als respons op de verschillende oproepen van het EASO, met langere uitzendingstermijnen en een grotere nadruk op leidinggevend personeel en gespecialiseerde profielen. De lidstaten die nog geen toezeggingen hebben gedaan of herplaatsingen hebben uitgevoerd, zouden dat onmiddellijk moeten doen.


Griekenland en Italië van hun kant moeten hun verwerkingscapaciteit blijven opvoeren. Griekenland moet ook zo snel mogelijk de resterende herplaatsingscentra oprichten en Italië moet de eerste herplaatsingen van niet-begeleide minderjarigen uitvoeren.


De Commissie zal de tenuitvoerlegging van de twee besluiten van de Raad inzake herplaatsing op de voet volgen en hierover regelmatig verslag uitbrengen. De Commissie behoudt zich het recht voor om maatregelen te treffen tegen lidstaten die hun verplichtingen niet nakomen.


Tegelijkertijd moeten de lidstaten hun verbintenissen inzake hervestiging blijven nakomen, ook in het kader van de uitvoering van de verklaring EU-Turkije 38 .


(1)

De herplaatsingsregeling beoogt de herplaatsing van in totaal 160 000 personen, maar 54 000 daarvan zijn in het tweede besluit van de Raad niet aan een specifieke ontvangende lidstaat toegewezen. Overeenkomstig artikel 4, lid 2, van het tweede besluit van de Raad zal in een later stadium worden beslist over de toewijzing van de resterende aantallen. Naar verwachting zal de Raad binnenkort zijn goedkeuring hechten aan een voorstel van de Commissie waarin wordt toegestaan dat die quota worden gebruikt voor hervestiging (zie deel 4 hieronder).

(2)

Conclusies van de Europese Raad van 28 juni 2016, http://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2016/06/28-euco-conclusions/

(3)

  http://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2016/09/16-bratislava-declaration-and-roadmap/  

(4)

SN 38/16 van 18.3.2016.

(5)

COM(2016) 480 final.

(6)

Irreguliere binnenkomsten in Griekenland van 13 juli tot en met 25 september – Bron: Frontex, zoals meegedeeld in JORA (Joint Operations Reporting Applications). Na validatie kunnen de gegevens nog wijzigen.

(7)

Bron: Griekse autoriteiten en UNHCR.

(8)

Rekening houdend met herplaatsingen die naar verwachting op 28 september worden uitgevoerd.

(9)

  http://asylo.gov.gr/en/wp-content/uploads/2016/08/Preregistration-data_template_5_EN_EXTERNAL.pdf (in het Engels) .

(10)

Op grond van het laatste driemaandelijkse verslag (tweede kwartaal 2016), door Eurostat gepubliceerd op 22 september, komen personen met de nationaliteit van een van de volgende landen in aanmerking voor herplaatsing: Syrië, Eritrea, Burundi, Mozambique, Bahrein, Bhutan, Qatar en Jemen. De landen waarvan de nationaliteit volgens de gegevens van Eurostat voor het eerste kwartaal van 2016 voldeed aan de 75 %-eis om in aanmerking te komen voor herplaatsing, maar nu niet meer aan deze voorwaarde voldoet, zijn de Centraal-Afrikaanse Republiek, de Seychellen, Dominica, Laos en Saudi-Arabië. Zoals vermeld in het vorige verslag komen Irakezen niet meer in aanmerking voor herplaatsing, maar heeft dit geen gevolgen voor Irakezen die al zijn geïdentificeerd als personen die mogelijk internationale bescherming behoeven (d.w.z. dat gepreregistreerde personen nog steeds kunnen worden herplaatst). Dit geldt eveneens voor aanvragers met een andere nationaliteit die niet meer voor herplaatsing in aanmerking komt.

(11)

Eind augustus kon de Griekse asieldienst bij gebrek aan openstaande toezeggingen de lidstaten geen nieuwe herplaatsingsverzoeken sturen. Tegen 29 augustus had de Griekse asieldienst ongeveer 11 130 herplaatsingsverzoeken geregistreerd, terwijl het totale aantal toezeggingen op ongeveer 8 000 lag, die alle door de lidstaten van herplaatsing in behandeling waren genomen (waarbij een antwoord van die lidstaten werd ingewacht) of reeds waren geconcretiseerd (en waarbij de overdracht was uitgevoerd of de aanvrager was afgewezen).

(12)

Aantal irreguliere binnenkomsten in Italië van 13 juli tot en met 25 september, zoals meegedeeld in JORA (Joint Operations Reporting Applications) en verzameld in het kader van de gezamenlijke operatie Triton 2016. Na validatie kunnen de gegevens nog wijzigen.

(13)

http://asylo.gov.gr/en/wp-content/uploads/2016/08/Preregistration-data_template_5_EN_EXTERNAL.pdf (in het Engels).

(14)

63 naar België, 7 naar Cyprus, 158 naar Duitsland, 22 naar Estland, 213 naar Finland, 911 naar Frankrijk, 31 naar Ierland, 10 naar Kroatië, 29 naar Letland, 52 naar Litouwen, 33 naar Luxemburg, 306 naar Nederland, 70 naar Portugal, 128 naar Roemenië, 32 naar Slovenië, 3 naar Slowakije, 166 naar Spanje en 8 naar Tsjechië.

(15)

80 naar Finland, 50 naar Frankrijk, 6 naar Letland, 20 naar Luxemburg, 9 naar Malta, 33 naar Nederland, 53 naar Portugal, 6 naar Roemenië, 8 naar Slovenië, 10 naar Spanje en 78 naar Zwitserland.

(16)

Alle gepland op 28 september: 15 naar Bulgarije, 35 naar Frankrijk, 27 naar Portugal en 31 naar Spanje.

(17)

67 naar Finland. Ook naar Frankrijk, Nederland en Zwitserland zijn herplaatsingen gepland.

(18)

12 naar Letland en 110 naar Roemenië vanuit Griekenland en 6 naar Malta en 6 naar Kroatië vanuit Italië.

(19)

België 200 aan Griekenland en 100 aan Italië, Bulgarije 50 aan Griekenland, Duitsland 500 aan Griekenland en 500 aan Italië, Estland 35 aan Griekenland, Finland 150 aan Griekenland, Frankrijk 800 aan Griekenland en 50 aan Italië, Ierland 123 aan Griekenland, Kroatië 6 aan Italië, Letland 60 aan Griekenland en 45 aan Italië, Litouwen 80 aan Griekenland en 20 aan Italië, Luxemburg 60 aan Griekenland en 40 aan Italië, Malta 30 aan Italië, Nederland 300 aan Griekenland en 100 aan Italië, Portugal 400 aan Griekenland, Roemenië 247 aan Griekenland en 70 aan Italië, Slovenië 40 aan Griekenland en 10 aan Italië, en Slowakije 10 aan Griekenland.

(20)

Liechtenstein 10 aan Griekenland, Noorwegen 20 aan Griekenland en 80 aan Italië, en Zwitserland 330 aan Italië.

(21)

Overeenkomstig Besluit 2016/408 van de Raad van 10 maart 2016 geldt voor Oostenrijk een tijdelijke opschorting van de herplaatsing van 30 % van de verzoekers die aan het land zijn toegewezen op grond van Besluit (EU) 2015/1601 van de Raad. Als gevolg daarvan is de herplaatsing naar Oostenrijk van 1 065 verzoekers opgeschort tot 11 maart 2017. Wat betreft de herplaatsingen in het kader van de overige toewijzingen blijven voor Oostenrijk echter de verplichtingen in het kader van Besluit 2015/1601 gelden; derhalve zijn nog steeds toezeggingen en herplaatsingen vereist.

(22)

Begin april heeft Polen de verwerking opgeschort van 73 herplaatsingsverzoeken die de Griekse asielautoriteiten naar het land hadden gestuurd op basis van de toezegging die Polen op 16 december 2015 had ingediend; drie en een halve maand nadat het zijn toezegging heeft ingediend, heeft Polen de herplaatsingsprocedure dus de facto bevroren. Hetzelfde geldt voor verzoeken uit Italië.

(23)

Het is waarschijnlijk dat de daling in de cijfers wordt veroorzaakt door minderjarigen die Griekenland begin 2016 hebben verlaten via de Westelijke Balkan.

(24)

De vijfde oproep om deskundigen ter beschikking te stellen die de herplaatsingen in Griekenland moeten ondersteunen, werd door het EASO gedaan op 21 april en is voor het eerst vermeld in het derde verslag over herplaatsing en hervestiging. De uitzendingstermijn van een aantal deskundigen liep af tijdens de verslagperiode.

(25)

Van Oostenrijk, Zwitserland, Litouwen, Polen, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië, Duitsland, Letland, Spanje, Frankrijk, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Zweden, Malta, België, Slowakije en Bulgarije.

(26)

Een rondreizend team registreert kandidaten voor herplaatsing op hun verschillende verblijfplaatsen (op basis van de behoeften zoals aangegeven door de Italiaanse autoriteiten) en ondersteunt lokale questura's door zelf registraties uit te voeren.

(27)

Personen die niet konden worden gepreregistreerd en internationale bescherming willen aanvragen, kunnen een afspraak voor registratie maken via Skype. Aangezien de overgrote meerderheid van personen die internationale bescherming willen aanvragen, gepreregistreerd is, is het naar verwachting doeltreffender die afspraken op subsidiaire basis te regelen via Skype.

(28)

In dit cijfer zijn de plaatsen die door de UNHCR worden verschaft via de huurregeling en de opvangplaatsen in de hotspots niet opgenomen.

http://data.unhcr.org/mediterranean/documents.php?page=1&view=grid&Country[]=83

Deze tijdelijke en permanente faciliteiten zijn opgericht in de hotspots op de eilanden in de Egeïsche Zee en op het vasteland. Sinds 11 juli 2016 zijn er slechts 1 138 permanente opvangplaatsen die uitsluitend voor verzoekers om internationale bescherming en niet-begeleide minderjarigen zijn bestemd.

(29)

Aanbeveling van de Commissie gericht tot de Helleense Republiek over de door Griekenland te nemen specifieke dringende maatregelen met het oog op de hervatting van overdrachten uit hoofde van Verordening (EU) nr. 604/2013, C(2016) 3805.

(30)

De delegatieovereenkomst van januari 2016 met de UNHCR inzake de huurregeling voor 20 000 plaatsen is met name bedoeld voor asielzoekers die in aanmerking komen voor herplaatsing. De overeenkomst is in juli 2016 herzien om te verduidelijken dat in het kader van de opvangregeling ook plaatsen kunnen worden gecreëerd in door de UNHCR beheerde herplaatsingscentra en dat de opvangregeling niet alleen bedoeld is voor herplaatsingskandidaten maar ook voor andere asielzoekers. De UNHCR heeft zich bereid getoond om 6 000 plaatsen in het kader van de huurregeling beschikbaar te stellen voor herplaatsingscentra, zodat alle volledig geregistreerde herplaatsingskandidaten daar kunnen worden ondergebracht.

(31)

D.w.z. met betrokkenheid van EU-agentschappen (EASO, Frontex, Europol).

(32)

http://www.libertaciviliimmigrazione.dlci.interno.gov.it/sites/default/files/allegati/hotspots_sops_-_english_version.pdf (in het Engels).

(33)

Zie http://www.libertaciviliimmigrazione.dlci.interno.gov.it/sites/default/files/allegati/hotspots_sops_-_english_version.pdf (in het Engels).

(34)

COM(2016) 416 final.

(35)

 Deze noodhulp komt bovenop de 509 miljoen EUR die Griekenland voor de periode 2014-2020 heeft ontvangen via zijn nationale programma's in het kader van de fondsen op het gebied van binnenlandse zaken (AMIF en ISF), in het kader waarvan ook een aanzienlijk bedrag beschikbaar is om de uitvoering van asielbeleid te ondersteunen.

(36)

COM(2016) 468 final.

(37)

COM(2016) 165 final.

(38)

Derde verslag over de vooruitgang bij de uitvoering van de verklaring EU-Turkije (COM(2016) 634).