Toelichting bij COM(2003)727 - Totstandbrenging van een beveiligd, op internet gebaseerd informatie- en coördinatienetwerk voor de migratiebeheersdiensten van de lidstaten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. INLEIDING

Bij een resolutie van de Raad van mei 1999 is een alarmsysteem met het oog op de uitwisseling van informatie over illegale immigratie en mensensmokkel in het leven geroepen. De bedoeling was een gestandaardiseerd en permanent kader voor communicatie tot stand te brengen met behulp waarvan een lidstaat gevallen van illegale migratie of nieuwe ontwikkelingen op dat gebied onmiddellijk zou kunnen melden.

Dit systeem heeft evenwel de verwachtingen van de lidstaten nooit ingevuld, vooral omdat het niet werd gebruikt zoals de bedoeling was of niet alle deelnemende staten (lidstaten, kandidaat-lidstaten en geassocieerde landen) het coherent hebben gebruikt en ook omdat de technische infrastructuur ontoereikend was. Op grond van het voorstel van de Commissie in haar mededeling betreffende een gemeenschappelijk beleid inzake illegale immigratie van 15 november 2001 (COM (2001) 672) is in het op 28 februari 2002 door de Raad goedgekeurd algemeen plan ter bestrijding van illegale immigratie en mensenhandel in de Europese Unie (PB C 142 van 14 juni 2002, blz. 23) bepaald dat het alarmsysteem moet worden opgezet als een beveiligde intranet-website.

Er is nood aan een volledige, moderne en beveiligde website om alle nodige informatie te verstrekken aan migratiebeheersdiensten die betrokken zijn bij de bestrijding van illegale immigratie. Daarom heeft de Commissie een website met de naam 'Informatie- en coördinatienetwerk' gecreëerd; dit is een zogenaamde belangengroep, die technisch is gebaseerd op het bestaande 'CIRCA'-systeem (Communication and Information Resource Centre Administrator) van de Commissie, dat is opgericht voor de uitwiseling van gegevens tussen de lidstaten en de instellingen voor allerlei doeleinden. CIRCA gebruikt internettechnologie en verleent on-line diensten via een gemeenschappelijke virtuele werkplek voor gesloten groepen gebruikers.

De eerste component en het uitgangspunt van het netwerk is het alarmsysteem zelf. Een dergelijke verbeterde operationele samenwerking van de migratiebeheersdiensten van de lidstaten zou evenwel niet beperkt mogen blijven tot de uitwisseling van informatie over enkele incidenten waarover alarm moet worden geslagen. De moderne communicatietechnologie zou moeten worden gebruikt om de bestaande kanalen voor de uitwisseling van informatie aanzienlijk te verbeteren, bij voorbeeld door het verstrekken van strategische, tactische en operationele gegevens, bijgewerkte lijsten van contactpersonen, ad-hocdocumentatie en -verslagen, die zouden moeten worden verdeeld onder de deelnemers. Derhalve zouden enkele extra elementen van in het begin beschikbaar moeten zijn; andere zouden in een latere fase kunnen worden toegevoegd.

Als een verdere ontwikkeling van het alarmsysteem, is het netwerk in de eerste plaats bestemd om de uitwisseling van strategische en tactische informatie over onregelmatige of illegale migratiestromen en -trends te vergemakkelijken. Voorlopig is niet gepland om persoonsgegevens met betrekking tot criminele netwerken die betrokken zijn bij mensensmokkel of -handel, uit te wisselen.

1.

Doel


STELLING

De doelstelling van deze beschikking is de totstandbrenging van een beveiligd, op internet gebaseerd informatie- en coördinatienetwerk voor de migratiebeheersdiensten van de lidstaten. In de beschikking worden de belangrijkste eigenschappen van dit netwerk beschreven.

Bovendien wordt in de beschikking een mechanisme ingevoerd voor het beheer van het systeem dat onder de administratie van de Commissie valt. Een raadgevend comité zal de Commissie bijstaan bij de werking en de ontwikkeling van het systeem.

2.

Rechtsgrond


3.

EN SUBSIDIARITEIT


Artikel 66 van het EG-Verdrag is de rechtsgrond van deze beschikking, die in eerste instantie tot doel heeft de geleidelijke totstandkoming van een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid te ondersteunen via de bestrijding van illegale immigratie en illegaal verblijf en de verbetering van de administratieve samenwerking tussen de betrokken instanties van de lidstaten, Europol en de Commissie.

Titel IV van het EG-Verdrag is niet van toepassing op het Verenigd Koninkrijk en Ierland, tenzij deze lidstaten anders besluiten volgens de procedure welke is vastgelegd in het aan de Verdragen gehechte Protocol betreffende de positie van het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Het hiernavolgende voorstel is hybride van aard in die zin dat het tevens een ontwikkeling inhoudt van het Schengenacquis in de zin van artikel 1 van de Overeenkomst tussen de Raad van de Europese Unie, de Republiek IJsland en het Koninkrijk Noorwegen inzake de wijze waarop IJsland en Noorwegen worden betrokken bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis i

Overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel kan het doel van het overwogen optreden, namelijk beveiligde en snelle uitwisseling van gegevens tussen de lidstaten inzake migratiestromen en dergelijke fenomenen, niet voldoende door de lidstaten worden verwezenlijkt en kan het vanwege de gevolgen van het overwogen optreden derhalve beter door de Gemeenschap worden verwezenlijkt. De samenwerking tussen de migratiebeheersdiensten van de lidstaten met behulp van uitwisseling van informatie in real time via een beveiligde website kan enkel worden geregeld op communautair niveau. De toegevoegde waarde hiervan is dat gegevens die tegenwoordig meestal slechts beschikbaar zijn op nationaal niveau of tussen lidstaten worden uitgewisseld via informele of vrij ouderwetse informatiekanalen, worden gedeeld. Het instellen van een beveiligde website is een noodzakelijke en geschikte methode om de wijze van informatie-uitwisseling te verbeteren. Deze beschikking gaat niet verder dan hetgeen nodig is om het voornoemde doel te verwezenlijken.

4.

4. TOELICHTING PER ARTIKEL


Artikel 1

In dit artikel wordt het doel van deze beschikking omschreven.

5.

Artikel 2


In dit artikel is bepaald dat de Commissie het netwerk ontwikkelt en beheert. Bovendien bevat het een lijst van categorieën informatie die voor uitwisseling in aanmerking komen.

Het technisch platform voor het netwerk wordt momenteel gevormd door de Communication and Information Resource Centre Administrator (CIRCA; www.forum.europa.eu.int/ ) van de Commissie in het kader van het trans-Europees netwerk van telematica voor overheidsdiensten (IDA), dit in overeenstemming met artikel 4 van Besluit 1999/1720/EG van de Raad. CIRCA biedt niet alleen een ideale werkomgeving, maar heeft ook een aantal andere voordelen, zoals de onmiddellijke beschikbaarheid, de beperking van de toegang tot geregistreerde gebruikers en de selectieve toegang binnen het systeem. Vanwege de encryptie op hoog niveau, waarborgt het ook een beveiligde uitwisseling van bronnen en documenten.

Het CIRCA-platform bevat tevens standaardbeheersdiensten, die bijzonder nuttig zijn voor het netwerk. Naast een bibliotheekafdeling met de hierboven vermelde elementen voor de uitwisseling van specifieke informatie, is er een gemeenschappelijk e-mailsysteem en de mogelijkheid om elektronische vergaderingen te organiseren. Links naar andere informatiebronnen op internet kunnen worden uitgewisseld in een informatieafdeling. Via een deelnemerslijst kunnen contactgegevens worden uitgewisseld. In een nieuwsgroepafdeling kunnen deelnemers on-linediscussies over diverse onderwerpen voeren en vragen stellen aan alle andere deelnemers.

6.

Artikel 3


In dit artikel worden de taken van de Commissie beschreven.

Onder (a) wordt de Commissie opgedragen de voorwaarden en procedures te bepalen voor het toestaan van volledige of beperkte toegang tot het netwerk.

Onder (b) wordt de Commissie ermee belast alle nodige beslissingen te nemen over het beheer en de structuur van het netwerk, met inbegrip van regels of richtsnoeren om het systeem te laten functioneren (vertrouwelijkheid, toezenden, opslaan, archiveren en wissen van gegevens). De Commissie kan ook standaardformulieren, zoals het bestaande voor het alarmsysteem, opstellen of wijzigen.

7.

Artikel 4


In artikel 4, lid 1, wordt de lidstaten verzocht de bevoegde autoriteiten alle nodige technische infrastructuur ter beschikking te stellen.

In artikel 4, lid 2, wordt de lidstaten opgedragen nationale contactpunten aan te wijzen.

8.

Artikel 5


In dit artikel wordt het individuele eigendomsrecht van en de aansprakelijkheid voor de geleverde informatie verduidelijkt. Hier wordt de vertrouwelijke aard van de uitwisseling van gegevens bepaald en de lidstaten opgelegd ervoor te zorgen dat ongeoorloofde toegang wordt uitgesloten.

9.

Artikel 6


In artikel 6 wordt overeenkomstig artikelen 3 en 7 van Besluit 1999/468/EG een comitologieprocedure ingeleid met het oog op bijstand bij het beheer van het netwerk. Een raadgevend comité zal de Commissie bijstaan bij het vastleggen van alle nodige regels en maatregelen om te zorgen voor de tenuitvoerlegging van deze beschikking.

10.

Artikel 7


In dit artikel wordt gepreciseerd hoe en wanneer deze beschikking in werking treedt.

11.

Artikel 8


In dit artikel worden de geadresseerden van deze beschikking aangegeven.

5. Financieel memorandum