Toelichting bij COM(2006)113-1 - Ondertekening en voorlopige toepassing van de Overeenkomst tussen Albanië, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, de EG, IJsland, Macedonië, Noorwegen, Servië en Montenegro, Roemenië en de Missie van de VN voor interimbestuur in Kosovo (UNMIK) betreffende de totstandbrenging van een Gemeenschappelijke Europese Luchtvaartruimte (ECAA)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


In oktober 1996 heeft de Raad de Commissie een mandaat verleend voor het voeren van onderhandelingen over een multilaterale overeenkomst met de toenmalige kandidaat-landen alsook met IJsland en Noorwegen. De reden voor dat mandaat was het streven de markten tussen Europa en zijn buurlanden open te stellen via de totstandbrenging van een 'Gemeenschappelijke Europese Luchtvaartruimte' (ECAA) tussen de Gemeenschap en derde landen naar het model van de interne markt, die bijgevolg zou voorzien in: - volledige openstelling van de markten wat betreft toegang, capaciteit en tarieven en vrije vestiging zonder nationaliteitsclausules (op wederzijdse basis), - afstemming op de communautaire wetgeving voor aspecten zoals veiligheid, beveiliging en luchtverkeersbeheer. De onderhandelingen met de toenmalige kandidaat-landen werden in 2002 opgeschort, in verband met hun ophanden zijnde toetreding. De uitbreiding van het mandaat tot de Balkanregio in december 2004 was een belangrijke stap voorwaarts en zal de betrokken partijen helpen nader tot de EU te komen in deze sector van doorslaggevend economisch belang.

Algemene context


De tekst van de multilaterale overeenkomst werd tijdens de eindronde van de onderhandelingen op 20 december 2005 aanvaard door Albanië, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, de Europese Gemeenschap, IJsland, de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Noorwegen, Servië en Montenegro, Roemenië en de Missie van de Verenigde Naties voor interimbestuur in Kosovo (UNMIK). Het resultaat van deze onderhandelingen betekent een aanzienlijke en waardevolle vooruitgang. Er is een ongekende mate van afstemming van regelgeving bereikt, aangezien alle acht partners uit de Westelijke Balkan oftewel 'ECAA-partners' overeen zijn gekomen hun nationale luchtvaartwetgeving in overeenstemming te brengen met het volledige bestaande corpus van communautaire wetgeving op luchtvaartgebied. Geharmoniseerde regels in Europa zullen een gemeenschappelijke, vrije en veilige luchtvervoersmarkt creëren die als aanjager voor andere sectoren kan fungeren en kan bijdragen tot de ontwikkeling van de hele regio, waarvan zowel de consumenten als het bedrijfsleven zullen profiteren. Dit is een belangrijke stap voorwaarts aangezien het luchtvervoer een sleutelrol zal vervullen bij het stimuleren van de politieke en economische integratie van Europa.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Door deze Overeenkomst vervallen bestaande luchtdienstovereenkomsten tussen de lidstaten en de ECAA-partners.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie


De ECAA is uitdrukkelijk bedoeld als een open kaderregeling die toegankelijk is voor Europese landen die integraal deel willen uitmaken van de Europese luchtvaartfamilie en zich willen voegen in het nabuurschapsbeleid van de Gemeenschap.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten


Speciaal comité, brancheoverleg. Sector: luchtvervoer. Respondenten: lidstaten, luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en verenigingen daarvan.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden


Algemene ondersteuning; bij de onderhandelingen met de ECAA-partners is rekening gehouden met beleids- en wetgevingsvoorstellen.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden luchtvervoer

Gebruikte methode evaluatieverslagen over de luchtvervoerssector van elke partner uit de Westelijke Balkan

Belangrijkste geraadpleegde organisaties en deskundigen onafhankelijke deskundigen van de lidstaten

Samenvatting van de ingewonnen en benutte adviezen


Er is geen sprake van enig potentieel ernstig risico met onomkeerbare gevolgen.

De opening van de markten zal gekoppeld worden aan afstemming van de regelgeving, m.a.w. de ECAA-partners moeten de bestaande communautaire luchtvaartwetgeving, die voorziet in hoge eisen op het gebied van luchtvaartveiligheid, beveiliging, milieu- en consumentenbescherming, concurrentie, enz., toepassen.

Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek evaluatieverslagen meegedeeld aan de lidstaten en de belanghebbenden.

Effectbeoordeling


Bijstandsprogramma voor de partners uit de Westelijke Balkan om hen te helpen de bestaande communautaire luchtvaartwetgeving toe te passen. Andere opties worden niet als werkbaar beschouwd.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel


De tekst is aanzienlijk vereenvoudigd sinds de eerste onderhandelingen in 1996 met de toenmalige tien kandidaat-landen. Zo zullen concurrentiekwesties nu worden geregeld via het stabilisatie- en associatiesproces. Een gemeenschappelijke, 'multilaterale basistekst' vormt de grondslag van de ECAA en is van toepassing op alle ondertekenaars. Aan die gemeenschappelijke tekst wordt een reeks Protocollen toegevoegd die tegemoetkomen aan de specifieke behoeften van elk land dat toetreedt tot de ECAA, en ook passende overgangsbepalingen bevatten. De Bijlage bij de Overeenkomst tenslotte bevat een lijst van de communautaire besluiten op luchtvaartgebied die binnen de ECAA van toepassing zullen worden.

Rechtsgrondslag


EG-Verdrag, artikelen 80, lid 2, 300, lid 2, 300, lid

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

De ECAA-overeenkomst is een multilaterale luchtvaartovereenkomst die in de plaats komt van alle bilaterale luchtdienstovereenkomsten die tussen de lidstaten en de ECAA-partners zijn gesloten. De lidstaten zullen echter vrijwaringsmaatregelen kunnen blijven treffen wanneer dit nodig is.

De Overeenkomst zal worden beheerd door een gemengd comité van de Partijen. Dit zal een- of tweemaal per jaar bijeenkomen.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld(e) instrument(en): internationale overeenkomst.

Andere instrumenten zouden om de volgende reden(en) ongeschikt zijn. De Raad wordt verzocht besluiten vast te stellen inzake de ondertekening en voorlopige toepassing, respectievelijk de sluiting van de Overeenkomst.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

4.

Aanvullende informatie



Vereenvoudiging



Het voorstel voorziet in vereenvoudiging van wetgeving.

De verschillende bilaterale luchtdienstovereenkomsten tussen lidstaten en de ECAA-partners zullen worden vervangen door één enkele overeenkomst met de Gemeenschap.

Nadere uitleg van het voorstel


Voorstellen (1) voor een besluit van de Raad inzake de ondertekening en voorlopige toepassing van de Multilaterale Overeenkomst tussen de Republiek Albanië, Bosnië en Herzegovina, de Republiek Bulgarije, de Republiek Kroatië, de Europese Gemeenschap, de Republiek IJsland, de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, het Koninkrijk Noorwegen, Servië en Montenegro, Roemenië en de Missie van de Verenigde Naties voor interimbestuur in Kosovo (UNMIK) betreffende de totstandbrenging van een Gemeenschappelijke Europese Luchtvaartruimte (ECAA) en (2) voor een besluit van de Raad inzke de sluiting van de ECAA-overeenkomst.

1. Voorstel voor een

BESLUIT VAN DE RAAD

inzake de ondertekening en voorlopige toepassing van de Multilaterale Overeenkomst tussen de Republiek Albanië, Bosnië en Herzegovina, de Republiek Bulgarije, de Republiek Kroatië, de Europese Gemeenschap, de Republiek IJsland, de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, het Koninkrijk Noorwegen, Servië en Montenegro, Roemenië en de Missie van de Verenigde Naties voor interimbestuur in Kosovo (UNMIK) betreffende de totstandbrenging van een Gemeenschappelijke Europese Luchtvaartruimte (ECAA)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 80, lid 2, juncto artikel 300, lid 2, eerste alinea, eerste zin, en artikel 300, lid 4,

Gezien het voorstel van de Commissie[1],

Overwegende hetgeen volgt:

De Raad heeft de Commissie gemachtigd met een aantal Europese derde landen onderhandelingen te openen over de totstandbrenging van een Gemeenschappelijke Europese Luchtvaartruimte (ECAA);

De Commissie heeft namens de Gemeenschap onderhandeld over een Multilaterale Overeenkomst met Albanië, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, IJsland, de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Noorwegen, Servië en Montenegro, Roemenië en de Missie van de Verenigde Naties voor interimbestuur in Kosovo betreffende de totstandbrenging van een Gemeenschappelijke Europese Luchtvaartruimte, overeenkomstig de mechanismen en richtsnoeren in de bijlage bij het besluit van de Raad tot machtiging van de Commissie tot het openen van de ECAA-onderhandelingen;

Onder voorbehoud van sluiting op een later tijdstip dient de overeenkomst waarover de Commissie heeft onderhandeld, te worden ondertekend en voorlopig te worden toegepast.

BESLUIT:

Artikel 1

1. Onder voorbehoud van sluiting op een later tijdstip wordt de Voorzitter van de Raad hierbij gemachtigd de persoon (personen) aan te wijzen die bevoegd is (zijn) namens de Europese Gemeenschap de Multilaterale Overeenkomst tussen de Republiek Albanië, Bosnië en Herzegovina, de Republiek Bulgarije, de Republiek Kroatië, de Europese Gemeenschap, de Republiek IJsland, de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, het Koninkrijk Noorwegen, Servië en Montenegro, Roemenië en de Missie van de Verenigde Naties voor interimbestuur in Kosovo (UNMIK) betreffende de totstandbrenging van een Gemeenschappelijke Europese Luchtvaartruimte (ECAA) te ondertekenen.

2. In afwachting van haar inwerkingtreding wordt de Overeenkomst voorlopig toegepast vanaf de datum van ondertekening daarvan tussen de Gemeenschap en enige andere partijen die de in artikel 29, lid 3, van de Overeenkomst bedoelde kennisgeving doen, op voorwaarde dat deze ten minste één Geassocieerde Partij omvatten. De Voorzitter van de Raad wordt hierbij gemachtigd deze kennisgeving namens de Gemeenschap te verrichten.

3. De tekst van de Overeenkomst is aan dit besluit gehecht.

Artikel 2

1. De Gemeenschap wordt in het bij artikel 18 van de Overeenkomst ingestelde gemengd comité vertegenwoordigd door de Commissie, bijgestaan door vertegenwoordigers van de lidstaten.

2. Het standpunt dat de Gemeenschap inneemt ten aanzien van besluiten van het gemengd comité wordt vastgesteld door de Commissie.

Gedaan te Brussel,

Voor de Raad

De Voorzitter