Toelichting bij COM(2015)241 - Gewijzigde begroting nr. 5 bij de begroting 2015 het hoofd bieden aan de migratiedruk

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 5
BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2015

HET HOOFD BIEDEN AAN DE MIGRATIEDRUK


1.

Gezien:


- het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name op artikel 314, in samenhang met het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 106bis,

- Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie1, en met name artikel 41,

- de algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2015, die op 17 december 2014 is goedgekeurd2,

- de gewijzigde begroting nr. 1/20153, die op 28 april 2015 is goedgekeurd,

- het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 1/20154, dat op 13 januari 2015 is goedgekeurd,

- het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 3/20155, dat op 15 april 2015 is goedgekeurd,

- het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 4/20156, dat op 15 april 2015 is goedgekeurd,

dient de Europese Commissie bij het Europees Parlement en de Raad het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 5 bij de begroting 2015 in.


WIJZIGINGEN IN DE STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING


De wijzigingen in de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling zijn beschikbaar via EUR-Lex: (eur-lex.europa.eu/budget/www/index-en). Ter informatie is een Engelse versie van de wijzigingen in de staat van ontvangsten als budgettaire bijlage bijgevoegd.

INHOUDSOPGAVE

1. Inleiding 3

2. HET HOOFD BIEDEN AAN DE MIGRATIEDRUK 3

2.1 Grotere inspanningen zijn nodig op EU-niveau 3

2.2 Maatregelen waarvan versterking in 2015 wordt voorgesteld 4

2.3 Voorgestelde financiering van de migratiemaatregelen 5

2.4 Herschikking van betalingskredieten van Galileo 6

3. Samenvatting per MFK-rubriek 7


1. Inleiding

Het ontwerp van gewijzigde begroting (OGB) nr. 5 voor het jaar 2015 heeft betrekking op een verhoging van de middelen van de Unie om migratie- en vluchtelingenstromen te beheren in verband met de recente ontwikkelingen in het zuidelijke Middellandse-Zeegebied, meer bepaald via extra kredieten voor het Frontex-agentschap, het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF) en het Fonds voor interne veiligheid (ISF).

Rekening houdende met de ruimte voor herschikking, onder andere vanaf de betalingskredieten voor het Galileo-programma, bedraagt de gevraagde totale nettoverhoging voor deze doeleinden 75,8 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en nul euro aan betalingskredieten.

2. HET HOOFD BIEDEN AAN DE MIGRATIEDRUK

2.1 Grotere inspanningen zijn nodig op EU-niveau

Naar aanleiding van een recente tragische gebeurtenis in de Middellandse Zee waarbij naar schatting 700 slachtoffers vielen, was zowel de Raad als het Parlement het erover eens dat de Europese Unie actie moet ondernemen.

In de verklaring na de buitengewone bijeenkomst van 23 april 20157 riep de Europese Raad op tot een aantal maatregelen, namelijk:

- het versterken van de gezamenlijke operaties Triton en Poseidon, die respectievelijk door Italië en Griekenland worden geleid, met inbreng van middelen door andere lidstaten, en worden gecoördineerd en gecofinancierd uit de EU-begroting via het Frontex-agentschap;

- het opvoeren van de noodhulp aan de frontlijnlidstaten;

- het opzetten van een proefproject op basis van vrijwilligheid voor de hervestiging van vluchtelingen die momenteel in derde landen zijn gestrand;

- het opzetten van een nieuw programma voor de snelle terugkeer van illegale immigranten;

- het opzetten van regionale ontwikkelings- en beschermingsprogramma's voor Noord-Afrika en de Hoorn van Afrika.

In zijn resolutie van 29 april 20158 deed het Europees Parlement een oproep tot de EU en de lidstaten om de nodige middelen in te zetten om de opsporings- en reddingsverplichtingen daadwerkelijk na te komen en daarvoor voldoende financiële middelen uit te trekken; verzocht het de EU nogmaals nadrukkelijk om werk te maken van een eerlijke verdeling van de lasten en van de solidariteit met de lidstaten die absoluut of verhoudingsgewijs het hoogste aantal vluchtelingen en asielzoekers opvangen; wees het op de noodzaak om de meest direct betrokken agentschappen de nodige middelen te geven om hun verplichtingen na te komen.

De voorstellen in dit ontwerp van gewijzigde begroting (OGB) weerspiegelen de oriëntaties van de Europese Raad en het Europees Parlement, tevens rekening houdende met de beleidsbenadering van de Commissie zoals uiteengezet in de Europese agenda inzake migratie9:

2.

- Onmiddellijke reacties om de migratiedruk op te vangen:


- de aanwezigheid op zee versterken;

- de uitwisseling van informatie in de strijd tegen de mensensmokkel verbeteren;

- de EU-agentschappen en -middelen mobiliseren;

- een Europese respons op de massale toestroom uitwerken;
- een mechanisme voor hervestiging uitwerken;

- stroomopwaarts in derde landen interveniëren.

3.

- Vier pijlers om de migratie beter te beheren:


- een krachtiger gemeenschappelijk asielbeleid;

- bestrijding van mensensmokkel en mensenhandel en preventie van illegale migratie;

- beveiliging van de buitengrenzen en het redden van levens;

- een nieuw beleid inzake legale migratie.

4.

- Verdere stappen: de Europese samenwerking op het gebied van migratie verdiepen:


- voltooiing van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel;

- grensbeheer is een gezamenlijke verantwoordelijkheid;

- een nieuw model van legale migratie.

2.2 Maatregelen waarvan versterking in 2015 wordt voorgesteld

5.

De maatregelen waarvan versterking in 2015 door middel van deze gewijzigde begroting wordt voorgesteld, zijn als volgt:


1. De Commissie stelt voor de EU-bijdrage aan Frontex in 2015 met 26,8 miljoen EUR aan vastleggings- en betalingskredieten te verhogen. Het doel hiervan is een verdrievoudiging van de financiering voor de gezamenlijke operaties Triton en Poseidon gedurende de laatste zeven maanden van het jaar 2015 en ter dekking van de kosten in verband met de gevraagde extra posten voor Frontex in 2015 (zie hieronder). De versterking van Triton en Poseidon zal intensievere bewaking vanuit de lucht en vanop zee in een groter geografisch gebied inhouden, om het bereik van de Mare Nostrum-operatie te evenaren, overeenkomstig de conclusies van de Europese Raad. Frontex zal een groter aantal vaartuigen en vliegtuigen inzetten, gebruikmakend van de middelen van de lidstaten, en de situatie in de operationele gebieden up-to-date volgen om de opsporings- en reddingsmogelijkheden te vergroten.

2. Ter ondersteuning van de frontlijnlidstaten bij de opvang van een groeiend aantal migranten stelt de Commissie voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF) en het Fonds voor interne veiligheid (ISF) te versterken:

a. Wat het AMIF betreft (begrotingspost 18 03 01 01), wordt voor 2015 een extra bedrag van 57,0 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 45,6 miljoen EUR aan betalingskredieten gevraagd. Dit bedrag zal worden gebruikt om de bijstand te verdubbelen die de Commissie aan de frontlijnlidstaten verleent om het toegenomen aantal inkomende/geredde migranten als gevolg van de versterkte operaties Triton en Poseidon op te vangen, voor alle fasen van het proces na de eerste opvang en screening van migranten (25 miljoen EUR), en een EU-wijde hervestigingsregeling te implementeren (25 miljoen EUR). Bovendien zullen de regionale ontwikkelings- en beschermingsprogramma’s voor Noord-Afrika en de Hoorn van Afrika worden versterkt (7 miljoen EUR).

b. Wat het ISF betreft (begrotingspost 18 02 01 01) wordt voor 2015 een extra bedrag van 5 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 4 miljoen EUR aan betalingskredieten gevraagd. Dit moet dienen ter dekking van noodhulp voor bewakingsactiviteiten in het kader van Triton en Poseidon. Hiermee moeten meer acties voor de eerste opvang, zoals identificatie, eerste medische bijstand, aanschaf van apparatuur voor grenscontrole, en vervoer van migranten worden gefinancierd.

6.

3. In verband met het extra werk dat te verwachten is voor de drie meest direct betrokken agentschappen van de EU, stelt de Commissie de volgende beperkte uitbreiding van hun personeel voor:


a. FRONTEX: 16 extra posten voor de verruimde operaties Triton en Poseidon, ter versterking van de samenwerking met andere EU-agentschappen om de netwerken voor mensenhandel te verstoren en om meer verbindingsfunctionarissen in derde landen te stationeren. De corresponderende extra uitgaven worden voor 2015 geraamd op 528 000 EUR.

b. EUROPOL: 3 extra posten voor het verstoren van de netwerken voor mensenhandel en voor het opsporen en verwijderen van door smokkelaars op internet geplaatste inhoud om migranten en vluchtelingen te lokken. De corresponderende extra uitgaven worden voor 2015 geraamd op 99 000 EUR.

c. Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken (EASO): 4 extra posten voor het verstoren van de netwerken voor mensenhandel en het stationeren van meer teams voor de gezamenlijke behandeling van asielaanvragen in de frontlijnlidstaten. De corresponderende extra uitgaven worden voor 2015 geraamd op 132 000 EUR.

2.3 Voorgestelde financiering van de migratiemaatregelen

De totale verhoging van de vastleggingskredieten voor de financiering van de hierboven beschreven maatregelen bedraagt 89,0 miljoen EUR. Wat de betalingskredieten betreft, is een bedrag van 76,6 miljoen EUR nodig ter dekking van de voorfinanciering (80 %) van de extra maatregelen in het kader van AMIF en ISF en om Frontex in staat stellen over te gaan tot de cofinanciering van Triton.

De Commissie heeft de mogelijkheden voor herschikking van kredieten in de begroting van 2015 zorgvuldig onderzocht, zowel voor vastleggingen als voor betalingen. Het resultaat daarvan is dat de Commissie in hoofdstuk 18 02 (interne veiligheid) interne bestemmingsontvangsten heeft geïdentificeerd afkomstig van het recupereren van bedragen in verband met de afsluiting van oude dossiers in het kader van het Buitengrenzenfonds10, deze bedragen 13,2 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 7,0 miljoen EUR aan betalingskredieten. Voorgesteld wordt deze bedragen te gebruiken om onmiddellijk meer middelen te verstrekken aan Frontex, als onderdeel van de totale verhoging die door middel van dit ontwerp van gewijzigde begroting voor het agentschap wordt gevraagd (26,8 miljoen EUR).

De Commissie stelt derhalve extra kredieten voor – 75,8 miljoenEUR aan vastleggingskredieten en 69,7 miljoen EUR aan betalingskredieten – om te voorzien in de extra financiële middelen die op de begroting 2015 worden toegestaan voor de migratiemaatregelen. Deze verhogingen worden verdeeld over vijf begrotingsonderdelen, als volgt:

Begrotings-onderdeelNaamVastleggings-kredietenBetalings-kredieten
18 02 01 01 Uitvoerende agentschappenSteun voor grensbeheer en een gemeenschappelijk visumbeleid om legitiem reizen te vergemakkelijken Begroting 20145 000 0004 000 000
18 02 03Europees Agentschap voor het beheer van de operationele samenwerking aan de buitengrenzen (Frontex)13 541 00019 821 000
18 02 04Europese Politiedienst (Europol)99 00099 000
18 03 01 01 Uitvoerende agentschappenVersterking en ontwikkeling van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel en bevordering van solidariteit en eerlijke verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de lidstaten57 000 00045 600 000
18 03 02Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken — EASO132 000132 000
Totaal75 772 00069 652 000

2.4 Herschikking van betalingskredieten van Galileo

Naast de herschikking binnen hoofdstuk 18 02 zoals uiteengezet in punt 2.3 supra, heeft de Commissie een bron van herschikking van betalingskredieten gevonden in het Galileo-programma waarmee het resterende bedrag van 69,7 miljoen EUR aan betalingskredieten kan worden gedekt, zodat het totale niveau van de betalingskredieten in de begroting 2015 ongewijzigd blijft.

In tegenstelling tot andere uitgavenprogramma’s die worden uitgevoerd via subsidies, is het in het geval van Galileo de Commissie die verantwoordelijk is voor de bouw en exploitatie van ruimte-infrastructuur. Zoals bij alle grote infrastructuurprojecten, en met name op het gebied van de ruimtevaart, kunnen zich op elk moment onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals blijkt uit diverse voorbeelden wereldwijd. Galileo is daarop geen uitzondering: er zijn vertragingen geweest bij de satellietbouwer (OHB) en een probleem heeft zich voorgedaan bij de lancering van satellieten in augustus 2014. Er zijn maatregelen genomen om deze tegenslagen op te vangen en de programma’s zijn nu weer op schema.

In de delegatieovereenkomsten met het ESA en het Europees GNSS-Agentschap (GSA) is bepaald dat de Commissie in de loop van het jaar op basis van gedetailleerde ramingen van de resultaten die door hun onderaannemers zullen worden geboekt, twee betalingen verrichten waarmee het ESA en het GSA hun financiële behoeften voor de komende zes maanden dekken. Hun behoeften zijn dus rechtstreeks gekoppeld aan de manier waarop de verschillende contracten zich ontwikkelen en dientengevolge kunnen vertragingen in de uitvoering van lopende contracten of bij de sluiting van nieuwe contracten aanzienlijke veranderingen met zich meebrengen wat de gevraagde bedragen betreft.

Overeenkomstig het beginsel van goed financieel beheer houdt de Commissie rekening met de geboekte resultaten en past zij de betalingen aan het ESA en de GSA navenant aan. Het besluit betreffende de volgende groep satellieten ("batch 3") is afhankelijk van de finale testresultaten betreffende de in augustus 2014 gelanceerde Full Operational Capacity (FOC)-satellieten. Volgens de meest recente planning voor de levering van batch 3 zal de contractondertekening die oorspronkelijk voor 2015 was voorzien, nu in het tweede kwartaal van 2016 plaatsvinden. Daarom zal een deel van de betalingskredieten op de begroting 2015 niet worden gebruikt. De Commissie stelt voor 69,7 miljoen EUR aan betalingskredieten te herschikken om te voorzien in de extra behoeften zoals beschreven in de punten 2.2-2.3 hiervoor.


3. Samenvatting per MFK-rubriek

RubriekBegroting 2015Ontwerp van gewijzigde begroting 5/2015Begroting 2015
(m.i.v. GB 1 en OGB 1, 3 en 4/2015)(m.i.v. GB 1 en OGB 1, 3, 4 en 5/2015)
VKBKVKBKVKBK
1.Slimme en inclusieve groei77 954 679 68466 922 960 910- 69 652 000
77 954 679 68466 853 308 910
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument83 285 59583 285 595
Maximum77 986 000 00077 986 000 000
Marge114 605 911114 605 911
1aConcurrentievermogen voor groei en banen17 551 688 42515 798 230 894- 69 652 000
17 551 688 42515 728 578 894
Maximum17 666 000 00017 666 000 000
Marge114 311 575114 311 575
1bEconomische, sociale en territoriale samenhang60 402 991 25951 124 730 01660 402 991 25951 124 730 016
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument83 285 59583 285 595
Maximum60 320 000 00060 320 000 000
Marge294 336294 336
2.Duurzame groei: natuurlijke hulpbronnen63 901 960 18555 998 594 80463 901 960 18555 998 594 804
Maximum64 692 000 00064 692 000 000
Marge790 039 815790 039 815
Waarvan: Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) - marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen43 455 780 76243 447 624 58543 455 780 76243 447 624 585
Submaximum44 313 000 00044 313 000 000
Netto-overdracht tussen ELGF en ELFPO123 215 000123 215 000
Marge734 004 238734 004 238
3.Veiligheid en burgerschap2 357 076 8471 859 513 79575 772 00069 652 0002 432 848 8471 929 165 795
Maximum2 456 000 0002 456 000 000
Marge98 923 15323 151 153
4.Europa als wereldspeler8 410 899 0297 422 489 9078 410 899 0297 422 489 907
Maximum8 749 000 0008 749 000 000
Marge338 100 971338 100 971
5.Administratie8 660 469 0638 658 756 1798 660 469 0638 658 756 179
Maximum9 076 000 0009 076 000 000
Marge415 530 937415 530 937
Waarvan: Administratieve uitgaven van de instellingen6 941 188 6636 939 475 7796 941 188 6636 939 475 779
Submaximum7 056 000 0007 056 000 000
Marge114 811 337114 811 337
6.Compensaties
Maximum
Marge
Totaal161 285 084 808140 862 315 59575 772 000161 360 856 808140 862 315 595
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument83 285 59511 315 59583 285 59511 315 595
Maximum162 959 000 000141 901 000 000162 959 000 000141 901 000 000
Marge1 757 200 7871 050 000 0001 681 428 7871 050 000 000
Andere speciale instrumenten581 870 850418 230 818581 870 850418 230 818
Totaal-generaal161 866 955 658141 280 546 41375 772 000161 942 727 658141 280 546 413


1PB L 298 van 26.10.2012, blz. 1.

2PB L 69 van 13.3.2015, blz. 1.

3 PB L XXX van XX.XX.2015, blz. XX.

4 COM(2015) 11 final van 13.01.2015.

5 COM(2015) 160 def. van 15.04.2015.

6 COM(2015) 161 def. van 15.04.2015.

7 EUCO 18/15 van 23.4.2015.

8 P8_TA-PROV-(2015)0176 van 29.4.2015.

9 COM(2015) 240 van 13.5.2015.

10 In overeenstemming met Besluit 574/2007/EG tot instelling van het Buitengrenzenfonds voor de periode 2007-2013 neemt de Commissie, op basis van de door de lidstaten verstrekte informatie, bij de afsluiting van hun jaarlijkse programma’s een besluit over de uitgaven die ten laste van het fonds mogen worden gebracht en vordert zij het verschil tussen de uiteindelijk aanvaarde uitgaven en het reeds aan de lidstaat betaalde bedrag terug.

NL NL