Toelichting bij COM(2017)370 - Controle op de toepassing van het EU-recht Jaarverslag 2016

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

I.Jaarverslag

1.

1.Problemen identificeren


Eerste tabel: Aantal klachten (2012-2016)

Deze toont het totaal aantal klachten dat de Commissie voor de jaren 2012-2016 geregistreerd heeft.

2.

Tweede tabel: Nog lopende publieke klachten einde jaar


De eerste kolom toont het aantal open klachten dat overgeheveld werd uit 2015. De tweede kolom toont het aantal nieuwe klachten dat in 2016 werd geregistreerd. De derde kolom toont het aantal klachten met betrekking waartoe de Commissie in 2016 een besluit heeft genomen. De vierde kolom toont het aantal klachten dat eind 2016 lopende was (berekend door het optellen van het eerste en tweede getal en vervolgens aftrekken van het derde getal).

Derde tabel: In 2016 geregistreerde nieuwe klachten: belangrijkste beleidsterreinen 140

Deze toont de belangrijkste beleidsterreinen waarvoor in 2016 nieuwe klachten werden geregistreerd.

3.

2.EU-pilot


Eerste tabel: Aantal EU Pilot-dossiers (2012-2016)

Deze toont het totale aantal EU Pilot-dossiers dat de Commissie in de jaren 2012-2016 heeft geopend.

4.

Tweede tabel: Nog lopende EU Pilot-dossiers aan het einde van het jaar


De eerste kolom toont het aantal open EU Pilot-dossiers dat is overgeheveld uit 2015. De tweede kolom toont het aantal nieuwe pilotdossiers dat in 2016 werd geregistreerd. De derde kolom toont het aantal dossiers met betrekking waartoe de Commissie in 2016 een besluit heeft genomen. De vierde kolom toont het aantal EU Pilot-dossiers dat eind 2016 lopende was (berekend door het optellen van het eerste en tweede getal en vervolgens aftrekken van het derde getal).

5.

Derde tabel: Nog lopende EU Pilot-dossiers eind 2016: belangrijkste beleidsterreinen


Deze toont de beleidsterreinen waarvoor de nieuwe EU Pilot-dossiers in 2016 werden geopend.

6.

Vierde tabel: EU Pilot-dossiers: Gemiddeld percentage opgeloste zaken in de EU (2012-2016)


Deze toont het totale aantal EU Pilot-dossiers dat de Commissie in de afgelopen 4 jaar heeft afgesloten zonder een inbreukprocedure te openen.

7.

Vijfde tabel: EU Pilot-dossiers: Percentage opgeloste zaken tegenover het aantal in 2016 behandelde dossiers


Deze toont het oplossingspercentage voor EU Pilot-dossiers, dat wil zeggen het percentage dossiers dat de Commissie in 2016 heeft behandeld en heeft kunnen afsluiten zonder een inbreukprocedure te openen.

8.

Zesde tabel: EU Pilot-dossiers: Reactietijd van de lidstaten in 2016 (in dagen)


Deze toont de gemiddelde reactietijd in EU Pilot van elke lidstaat in 2016.

9.

3.Inbreukprocedures


Eerste tabel: Nieuwe inbreukzaken op 31 december 2016

Deze toont het aantal nieuwe inbreukzaken dat in 2016 werd geopend, per lidstaat.

10.

Tweede tabel: Nieuwe inbreukprocedures geopend in 2016: belangrijkste beleidsterreinen


Deze toont de belangrijkste beleidsterreinen waarvoor de nieuwe inbreukzaken in 2016 werden geopend.

11.

Derde tabel: In 2016 aan de lidstaten gezonden met redenen omklede adviezen


Deze toont het aantal in 2016 aan de lidstaten gezonden met redenen omklede adviezen.

12.

Vierde tabel: Nog lopende inbreukzaken aan het einde van het jaar (2012-2016)


Deze toont het aantal inbreukzaken dat nog lopende was op 31 december van elk jaar van 2012 tot 2016.

13.

Vijfde: tabel: Lopende inbreukzaken op 31 december 2016


Deze cijfers tonen alle procedures die de Commissie tegen elke lidstaat heeft ingeleid door het verzenden van een ingebrekestelling op grond van artikel 258 VWEU. Dit omvat brieven die in 2016 of daarvoor zijn verzonden, ongeacht de fase die de zaken hebben bereikt. Alleen zaken die nog niet door middel van een formeel besluit zijn afgesloten, worden weergegeven. De tabel maakt voor elke lidstaat onderscheid tussen inbreuken voor onjuiste omzetting en/of onjuiste toepassing van het recht van de EU aan de ene kant en inbreuken wegens te late omzetting aan de andere kant.

Bijgevolg omvatten de cijfers alle zaken die op 31 december 2016:

zich in de precontentieuze fase bevonden (ingebrekestelling, met redenen omkleed advies of besluit tot verwijzing naar het Hof op grond van artikel 258 VWEU);

aanhangig waren bij het Hof op grond van artikel 258 VWEU of artikel 260, lid 3, VWEU;

waren beslecht door een uitspraak van het Hof, maar waarvoor de Commissie nog niet kon bevestigen dat de lidstaat de uitspraak correct had uitgevoerd;

zich in de tweede precontentieuze fase bevonden (ingebrekestelling of verwijzingsbesluit op grond van artikel 260, lid 2, VWEU);

14.

aanhangig waren bij het Hof krachtens een tweede verwijzing; of


voor de tweede keer waren beslecht door een uitspraak van het Hof, maar waarvoor de Commissie nog niet kon bevestigen dat de lidstaat de tweede uitspraak correct had uitgevoerd;

Dit cijfer omvat bijvoorbeeld niet lopende EU Pilot-dossiers. Het omvat ook geen EU Pilot-dossiers ten aanzien waarvan de Commissie de reactie van de lidstaten van de hand heeft gewezen maar nog geen ingebrekestelling op grond van artikel 258 VWEU heeft verstuurd.

15.

Zesde tabel: Lopende inbreukzaken eind 2016: beleidsterreinen


Deze toont de uitsplitsing per beleidsterrein van de op 31 december 2016 lopende inbreukzaken.

16.

4.Omzetting van richtlijnen


Eerste tabel: Richtlijnen en inbreukzaken wegens te late omzetting

Deze toont hoeveel richtlijnen in de jaren 2012-2016 moesten worden omgezet en hoeveel nieuwe inbreukzaken wegens te late omzetting in deze periode zijn ingeleid.

17.

Tweede tabel: Nog lopende inbreukzaken wegens te late omzetting aan het einde van het jaar


De eerste kolom toont het aantal inbreukzaken wegens te late omzetting dat werd overgeheveld uit 2015. De tweede kolom toont het aantal nieuwe inbreukzaken wegens te late omzetting dat in 2016 werd geregistreerd. De derde kolom toont het aantal klachten met betrekking waartoe de Commissie in 2016 een besluit heeft genomen. De vierde kolom toont het aantal inbreukzaken wegens te late omzetting dat eind 2016 lopende was (berekend door het optellen van het eerste en tweede getal en vervolgens aftrekken van het derde getal).

18.

Derde tabel: Nog lopende inbreukzaken wegens te late omzetting op 31 december 2016


Deze toont het aantal inbreukprocedures per lidstaat wegens te late omzetting die op 31 december 2016 aanhangig waren, ongeacht het jaar waarin de procedure werd ingeleid.

19.

Vierde tabel: Nieuwe inbreukprocedures betreffende te late omzetting


Dit cijfer toont het aantal ingebrekestellingen dat in 2016 op grond van artikel 258 VWEU aan elke lidstaat werd verzonden op grond van ontbrekende of onvolledige mededeling van nationale omzettingsmaatregelen. Dit cijfer is reeds opgenomen in het totaal aantal nieuwe inbreukzaken dat in 2016 tegen de lidstaat werd ingeleid, dus het mag niet worden opgeteld bij het cijfer dat wordt vermeld in de eerste tabel van het deel algemene statistieken.

Houd er rekening mee dat niet al deze nieuwe inbreukzaken wegens te late omzetting op 31 december 2016 per definitie nog lopende waren. Als de Commissie bijvoorbeeld in maart 2016 een inbreukprocedure wegens te late omzetting heeft ingeleid door het verzenden van een ingebrekestelling, zou deze procedure worden opgeteld bij de nieuwe inbreukzaken, zelfs als de Commissie de zaak in oktober 2016 heeft afgesloten omdat de lidstaat mededeling deed van volledige omzetting.

20.

Vijfde tabel: Nieuwe inbreukprocedures betreffende te late omzetting geopend in 2016: belangrijkste beleidsterreinen


Deze toont de belangrijkste beleidsterreinen waarop in 2016 procedures wegens late omzetting zijn ingeleid.


(1) Artikel 291, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).
(2) Artikel 17 VEU "[De Commissie] ziet toe op de toepassing van zowel de Verdragen als de maatregelen die de instellingen krachtens deze Verdragen vaststellen. [Zij] ziet [...] toe op de toepassing van het recht van de Unie".
(3) Het artikel 260, leden 2 en 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).
(4) Mededeling EU-wetgeving: betere resultaten door betere toepassing, C(2016) 8600 , PB C 18, 19 januari 2017.
(5) SWD(2017) 259 en SWD(2017) 260.
(6) C(2016) 8600 , PB C 18, 19 januari 2017.
(7) Richtlijn 2014/54/EU .
(8) Richtlijn 2014/67/EU .
(9) Richtlijn 2013/35/EU .
(10) Richtlijn 2014/27/EU.
(11) Richtlijn 2010/32/EU .
(12) COM(2016) 316 definitief .
(13) Richtlijn (EU) 2015/2203 .
(14) Richtlijn 2014/89/EU .
(15) Richtlijn 2014/61/EU .
(16) Richtlijn 2014/26/EU .
(17) Richtlijn 2013/37/EU.
(18) COM(2015) 80 .
(19) Richtlijnen 2009/72/EG en 2009/73/EG .
(20) Richtlijn 2010/31/EU .
(21) Richtlijn 2013/51/Euratom .
(22) Richtlijn 2011/70/Euratom .
(23) Richtlijn 2012/27/EU .
(24) Richtlijn 2013/30/EU .
(25) Richtlijn 2009/28/EC .
(26) Richtlijn 2009/119/EC .
(27) Verordening (EU) nr. 994/2010 .
(28) Richtlijnen 2008/101/EG en 2009/29/EG .
(29) Richtlijn 2009/30/EG .
(30) Richtlijn 2009/31/EG .
(31) Zaak C-246/12P ; Ellinika Nafpigeia/Commissie.
(32) Richtlijn 2014/104/EU .
(33) COM(2015) 550 definitief .
(34) COM(2016) 356 definitief.
(35) Richtlijn 2006/123/EG .
(36) Richtlijn 2007/46/Eg en Verordening (EG) nr. 715/2007 .
(37) Richtlijn 2014/23/EU , Richtlijn 2014/24/EU , Richtlijn 2014/25/EU .
(38) Richtlijnen 2014/31/EU , 2014/32/EU en 2015/13/EU .
(39) Richtlijnen 2013/53/EU , 2014/29/EU , 2014/30/EU , 2014/33/EU , 2014/34/EU , 2014/35/EU , 2014/53/EU en 2014/68/EU .
(40) Richtlijnen 2014/28/EU en 2016/970/EU .
(41) Richtlijn 2013/55/EU .
(42) COM(2015) 468 definitief.
(43) COM(2016) 601 definitief.
(44) Richtlijn 2013/50/EU .
(45) Richtlijnen 2013/34/EU en 2014/56/EU .
(46) Richtlijn 2014/91/EU .
(47) Richtlijn 2014/17/EU .
(48) Chmielewski, C-255/14 .
(49) Verordening (EU) nr. 524/2013 .
(50) Richtlijn 2013/11/EU .
(51) Richtlijn 2011/83/EU .
(52) Richtlijn 2005/29/EG .
(53) Richtlijn 2014/92/EU .
(54) Richtlijn 90/314/EEG .
(55) Richtlijn 2015/2302/EU , waarvoor de uiterste datum voor omzetting verstrijkt op 1 januari 2018.
(56) Richtlijn 2008/122/EC .
(57) Richtlijn 2004/23/EG .
(58) Richtlijn 2011/24/EU .
(59) Richtlijnen 1999/74/EG en 2008/120/EG .
(60) Richtlijn 2004/52/EG .
(61) Richtlijn 2014/94/EU .
(62) Richtlijn 2009/18/EG .
(63) Richtlijn 2009/16/EG .
(64) Richtlijn 2009/15/EG .
(65) Richtlijn 2006/126/EG .
(66) Richtlijnen 2012/34/EU , 2008/57/Eg en 2004/49/EG .
(67) Richtlijn 2013/36/EU .
(68) Richtlijn 2014/49/EU .
(69) Richtlijn 2014/59/EU .
(70) eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT:52014DC0158">COM(2014) 158 definitief/2 .
(71) Richtlijn 2016/343 .
(72) Richtlijn 2016/800 .
(73) Richtlijn 2016/1919 .
(74) Richtlijn 2012/29/EU .
(75) Richtlijn 2010/64/EU.
(76) Richtlijn 2012/13/EU .
(77) Richtlijn 2011/99/EU .
(78) Richtlijn 2014/57/EU .
(79) Verordening (EU) nr. 2016/679 .
(80) Richtlijn 95/46/EG .
(81) Richtlijn (EU) 2016/680.
(82) Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad.
(83) COM(2015) 185 definitief.
(84) Verordening (EU) nr. 98/2013 .
(85) Kaderbesluit 2006/960/JBZ van de Raad.
(86) Beschikkingen 2008/615/JBZ en 2008/616/JBZ .
(87) Richtlijn 2011/36/EU .
(88) Richtlijn 2011/93/EU .
(89) Richtlijn 2013/40/EU .
(90) Richtlijn 2014/42/EU .
(91) COM(2015) 240 definitief .
(92) Richtlijn 2013/32/EU .
(93) Richtlijn 2013/33/EU .
(94) Richtlijn 2011/51/EU .
(95) Verordening (EU) nr. 603/2013 .
(96) Richtlijn 2008/115/EG .
(97) Richtlijn 2014/36/EU .
(98) Voorstel voor een richtlijn inzake een systeem van controles voor de veilige exploitatie van de ro-ro-veerboten en hogesnelheidspassagiersvaartuigen in geregelde diensten COM(2016) 371 ; Voorstel voor een richtlijn tot wijziging van richtlijn 2009/45/EG inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen COM(2016)369 en Voorstel voor een richtlijn tot wijziging van richtlijn 98/41/Eg op de registratie van de opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen COM(2016) 370 .
(99) Het beleid is opgenomen in een (1) gezamenlijke politieke verklaring van 28 september 2011 tussen de Commissie en de lidstaten (( PB 2011/C 369/02 ) en (2) een gezamenlijke politieke verklaring van 27 oktober 2011 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie ( PB 2011/C 369/03 ).
(100) De standaardoverweging in dergelijke richtlijnen luidt als volgt: Lidstaten 'verbinden zich ertoe de kennisgeving van omzettingsmaatregelen vergezeld te doen gaan van één of meer toelichtende stukken, die de vorm kunnen aannemen van concordantietabellen of andere stukken met hetzelfde doel'. De Commissie zal 'bij de indiening van de betreffende voorstellen per geval de noodzaak en de proportionaliteit van het verstrekken van toelichtende stukken rechtvaardigen'.
(101) Enkele lidstaten beschikken voor een aantal van deze 70 richtlijnen over een overgangsperiode, en voor een aantal andere lidstaten geldt dit niet.
(102) Richtlijn 2014/17/EU .
(103) Richtlijn 2014/49/EU .
(104) Richtlijn 2014/56/EU .
(105) Richtlijn 2014/91/EU .
(106) Richtlijn 2014/92/EU .
(107) Richtlijn 2013/55/EU .
(108) Richtlijn 2014/23/EU .
(109) Richtlijnen 2014/24/EU en 2014/25/EU .
(110) Richtlijn 2016/970/EU .
(111) Richtlijn 2013/35/EU .
(112) Richtlijn 2014/54/EU .
(113) Richtlijn 2014/112/EU.
(114) Richtlijn 2014/36/EU .
(115) Richtlijn 2014/66/EU.
(116) Richtlijn 2014/26/EU .
(117) Richtlijn 2014/104/EU .
(118) Richtlijn 2015/1480/EU .
(119) Richtlijn 2013/48/EU .
(120) Richtlijn 2014/40/EU .
(121) Bijlage bij mededeling EU-wetgeving: Betere resultaten door betere toepassing C(2016) 8600 , PB C 18 van 19 januari 2017.
(122) Besluiten inzake inbreuken van de Commissie.
(123) Het aantal klachten dat eind 2016 lopende was (d) wordt berekend door het optellen van het aantal klachtendossiers dat aan het eind van 2015 lopende was (a) en de in 2016 geopende klachten, en vervolgens het aantal in 2016 behandelde klachten (c) hiervan af te trekken (a+b-c=d).
(124) Richtlijn 2003/4/EG .
(125) C(2016) 8600 , PB C 18, 19 januari 2017.
(126) Het aantal EU Pilot-dossiers dat eind 2016 lopende was (d) wordt berekend door het optellen van het aantal dossiers dat aan het eind van 2015 lopende was (a) en de in 2016 geopende dossiers, en vervolgens het aantal in 2016 behandelde dossiers (c) hiervan af te trekken (a+b-c=d).
(127) De genoemde cijfers hebben betrekking op alle inbreukzaken, ongeacht de aanleiding (klacht, eigen initiatief van de Commissie of te late omzetting van een richtlijn door lidstaten).
(128) Commissie/Griekenland, C-584/14 (forfaitaire som van 10 miljoen euro; dwangsom: 30 000 euro voor elke dag vertraging in het nemen van de nodige maatregelen om te voldoen aan de uitspraak op grond van artikel 258 VWEU.
(129) Commissie/Portugal, C-557/14 (forfaitaire som van 3 miljoen euro; dwangsom: 8 000 euro voor elke dag vertraging in het uitvoeren van de nodige maatregelen om te voldoen aan de uitspraak op grond van artikel 258 VWEU.
(130) Richtlijn 2014/61/EU .
(131) Richtlijnen 2015/565/EU en 2015/566/EU .
(132) Richtlijn 2014/26/EU .
(133) PB C 12 van 15.1.2011, blz. 1-5.
(134) C(2016) 8600, PB C 18 van 19 januari 2017.
(135) Commissie/Luxemburg, C-489/16. De Commissie heeft Luxemburg voor het Hof gedaagd wegens onvolledige omzetting van de richtlijn inzake de gemeenschappelijke spoorwegruimte. Ze stelde daarbij een dwangsom voor van 8 710 euro per dag. Commissie/Luxemburg, C-511/1 6. De Commissie heeft Luxemburg voor het Hof gedaagd wegens onvolledige omzetting van richtlijn 2014/27/EU om deze in overeenstemming te brengen met verordening (EG) nr. 1272/2008 inzake de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels. Zij stelde daarbij een dwangsom voor van 8 710 euro per dag.
(136) Commissie/Roemenië, C–62/156 . De Commissie heeft Roemenië voor het Hof gedaagd wegens onvolledige omzetting van de richtlijn inzake het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen. Ze stelde daarbij een dwangsom voor van 38 042.60 euro per dag. Roemenië heeft vervolgens de noodzakelijke wettelijke maatregelen genomen en daarom heeft de Commissie deze zaak bij het Hof ingetrokken.
(137) Richtlijn 2012/34/EU.
(138) Richtlijn 2014/59/EU .
(139) Richtlijn 2013/14/EU .
(140) De gegevens over beleidsterreinen waarnaar in het hoofdverslag en in de delen over de lidstaten wordt verwezen, zijn gebaseerd op informatie die beschikbaar is in de centrale databank voor inbreukprocedures van de Commissie. Deze beleidsterreinen zijn de volgende: landbouw en plattelandsontwikkeling, begroting; klimaatactie; communicatienetwerken, inhoud en technologie; mededinging; onderwijs en cultuur; economische en financiële zaken; financiële stabiliteit en kapitaalmarktunie; nabuurschap en uitbreidingsonderhandelingen; werkgelegenheid; energie; milieu; migratie en binnenlandse zaken; justitie en consumentenzaken; visserij en maritieme zaken; interne markt, industrie, ondernemerschap en midden- en kleinbedrijf; mobiliteit en vervoer; regionaal beleid; gezondheid en voedselveiligheid; belastingen en douane; handel.