Toelichting bij COM(2017)742 - Wijziging van Richtlijn 92/66/EEG tot vaststelling van gemeenschappelijke maatregelen voor de bestrijding van de ziekte van Newcastle

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. JURIDISCHE ACHTERGROND VAN DEZE RICHTLIJN

Bij Richtlijn 92/66/EEG van de Raad zijn maatregelen vastgesteld die moeten worden toegepast wanneer de ziekte van Newcastle uitbreekt in pluimveehouderijen en onder bepaalde vogels. Onder meer wordt de bevoegdheid aan de Raad toegekend om op voorstel van de Commissie met gekwalificeerde meerderheid van stemmen de bijlagen bij die richtlijn te wijzigen. De Raad heeft bijgevolg onder meer de bevoegdheid de bijlagen V, VI en VII te wijzigen, die respectievelijk betrekking hebben op de aanwijzing van een EU-referentielaboratorium (EURL) voor de ziekte van Newcastle, op het model dat de lidstaten moeten gebruiken om informatie over de situatie van de ziekte en de toegepaste bestrijdingsmaatregelen aan de Commissie te verstrekken en op de criteria die de lidstaten moeten toepassen bij de opstelling van rampenplannen voor uitbraken van de ziekte.

Die bevoegdheden van de Raad zijn in strijd met het nieuwe systeem voor de vaststelling van wetgeving en uitvoeringsvoorschriften dat is ingevoerd bij het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), en met name artikel 291 van dat verdrag. De huidige bepalingen betreffende de wijziging van bijlage V bij Richtlijn 92/66/EEG van de Raad, die betrekking heeft op de aanwijzing van een EURL, zijn bovendien niet consistent met de nieuwe aanwijzingsregeling voor EURL's die is ingevoerd bij Verordening (EU) 2017/625 betreffende officiële controles. Volgens die verordening moeten de EURL's door middel van uitvoeringshandelingen worden aangewezen door de Commissie.

Dit voorstel is bedoeld om Richtlijn 92/66/EEG van de Raad in overeenstemming te brengen met het VWEU en met de nieuwe bepalingen betreffende officiële controles, teneinde de juridische samenhang en de rechtszekerheid te vergroten en de nodige procedurele vereenvoudigingen mogelijk te maken.

Het huidige EURL voor de ziekte van Newcastle is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Met het oog op de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Unie moet dit EURL worden vervangen door een EURL dat in een van de andere 27 lidstaten gevestigd is. Volgens de huidige procedure moet het EURL voor de ziekte van Newcastle worden aangewezen bij een richtlijn van de Raad. Daarom is het dringend noodzakelijk een aangepaste en vereenvoudigde besluitvormingsprocedure vast te stellen, zodat het nieuwe EURL naar behoren kan functioneren op de datum waarop het Verenigd Koninkrijk de Unie verlaat. Door deze technische herziening van de richtlijn wordt het mogelijk de vereiste uitvoeringsprocedure toe te passen om binnen de krappe termijnen van de brexit een nieuw EURL voor de ziekte van Newcastle aan te wijzen.

Het hoofddoel van dit voorstel is de aanpassing van de richtlijn aan het VWEU en de EU-voorschriften voor de aanwijzing van EURL's, maar de voorgestelde maatregel leiden tevens tot grotere juridische samenhang en meer gestroomlijnde uitvoeringsprocedures.

1.

Raadplegingen


VOORAFGAAND AAN DE VASTSTELLING VAN DEZE RICHTLIJN

De herziening van Richtlijn 92/66/EEG betreft uitsluitend noodzakelijke technische wijzigingen. Die wijzigingen zijn nodig om de richtlijn in overeenstemming te brengen met het VWEU en Verordening (EU) 2017/625 betreffende officiële controles. Er is een uitgebreide raadpleging van belanghebbenden gehouden voor zowel het Verdrag als de verordening.

Gezien de strikt technische en procedurele aard van de voorgestelde wijzigingen wordt het in dit specifieke geval niet nodig geacht een volledige strategie voor openbare raadpleging toe te passen. Het vier weken durende feedbackmechanisme dat in de routekaart is opgenomen, is van toepassing.

2.

Rechtsgrondslag


VAN DEZE RICHTLIJN

De rechtsgrondslag is artikel 43, lid 2, VWEU.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel brengt geen uitgaven met zich mee waarin nog niet is voorzien in het financieel memorandum van het gemeenschappelijke financiële kader. Er worden ook geen aanvullende personele middelen in overweging genomen.