Toelichting bij COM(2020)670 - Vangstdocumentatie­programma voor blauwvintonijn (Thunnus thynnus)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Het doel van het gemeenschappelijk visserijbeleid, zoals omschreven in Verordening (EU) nr. 1380/2013 van 11 december 2013, is ervoor te zorgen dat de levende biologische rijkdommen op economisch, ecologisch en sociaal duurzame wijze worden geëxploiteerd.

Bij Besluit 98/392/EG van de Raad van 23 maart 1998 heeft de Unie het Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee goedgekeurd, waarin onder meer beginselen en regels betreffende de instandhouding en het beheer van de levende biologische rijkdommen van de zee zijn vastgesteld. Als onderdeel van haar ruimere internationale verplichtingen neemt de Unie deel aan inspanningen om de visbestanden in internationale wateren in stand te houden.

Op grond van Besluit 86/238/EEG van de Raad van 9 juni 1986 is de Unie sinds 14 november 1997 verdragsluitende partij bij het Internationaal Verdrag voor de instandhouding van Atlantische tonijnen (hierna “het Iccat-verdrag” genoemd).

Dat verdrag biedt een kader voor de regionale samenwerking op het gebied van de instandhouding en het beheer van tonijnen en tonijnachtigen in de Atlantische Oceaan en aangrenzende zeeën middels de oprichting van de Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische tonijnen (hierna “de Iccat” genoemd).

De Iccat heeft het gezag om voor de instandhouding en het beheer van de onder haar bevoegdheid vallende visserijen besluiten (aanbevelingen) vast te stellen die bindend zijn voor de verdragsluitende partijen. Die aanbevelingen zijn hoofdzakelijk gericht tot de verdragsluitende partijen bij het Iccat-verdrag, maar bevatten tevens verplichtingen voor exploitanten (zoals kapiteins van vaartuigen). De Iccat-aanbevelingen treden zes maanden na de vaststelling ervan in werking en moeten, wat de Unie betreft, zo snel mogelijk in het recht van de Unie worden omgezet.

In dit voorstel wordt een vangstdocumentatieprogramma van de Unie voor blauwvintonijn vastgesteld om uitvoering te geven aan de instandhoudings- en beheersmaatregelen die de Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische tonijnen heeft vastgesteld met betrekking tot een vangstdocumentatieregeling voor blauwvintonijn en het verplichte gebruik van het elektronische systeem voor vangstdocumenten voor blauwvintonijn ter identificering van de oorsprong van alle blauwvintonijn.


Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Voorschriften inzake het vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn zijn opgenomen in:

–het bij Verordening (EU) nr. 640/2010 vastgestelde vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Het plan strookt met de overige beleidslijnen van de Unie.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Het voorstel is gebaseerd op artikel 43, lid 2, VWEU aangezien het bepalingen bevat die nodig zijn om de doelstellingen van het gemeenschappelijk visserijbeleid na te streven.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Het voorstel valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie (artikel 3, lid 1, onder d), VWEU). Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheid

Dit voorstel brengt het recht van de Unie in overeenstemming met de internationale verplichtingen van de Unie wat betreft de toepassing van het eBCD, en in het bijzonder alle door de Iccat goedgekeurde regels en verplichtingen betreffende het eBCD-systeem, en garandeert dat de Unie de besluiten naleeft die zijn genomen in het kader van het Iccat-verdrag, waarbij de Unie verdragsluitende partij is. Hierbij wordt niet verder gegaan dan wat nodig is om het gestelde doel te bereiken.

Keuze van het instrument

Het gekozen instrument is een verordening van het Europees Parlement en de Raad.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet relevant.

Raadpleging van belanghebbenden

Het doel van dit voorstel is de omzetting en uitvoering van bestaande Iccat-maatregelen, die bindend zijn voor de verdragsluitende partijen. Nationale deskundigen en vertegenwoordigers van de sector uit de EU-landen zijn geraadpleegd, zowel in de aanloop naar de Iccat-vergaderingen waar deze eBCD-regels zijn vastgesteld, als in de loop van de onderhandelingen in de jaarvergadering van de Iccat. Daarom werd het niet nodig geacht de belanghebbenden over deze specifieke verordening te raadplegen.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Dit is een omzetting van een aanbeveling van een regionale organisatie voor visserijbeheer (de Iccat).

Effectbeoordeling

Niet relevant. Dit is een omzetting van een aanbeveling die rechtstreeks van toepassing is op de lidstaten en de exploitanten.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Dit voorstel houdt geen verband met Refit.

Grondrechten

Dit voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten van de burgers.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Dit voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende monitoring, evaluatie en rapportage

Niet van toepassing.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

Niet van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

(a)Vangstdocument en wederuitvoercertificaat voor blauwvintonijn

Het voorstel bevat algemene bepalingen inzake het gebruik van het vangstdocument en het wederuitvoercertificaat voor blauwvintonijn, alsmede regels inzake het registreren en waarmerken van vangsten van blauwvintonijnen en de daaropvolgende handelstransacties. Voorts worden specifieke regels voor gemerkte vissen vastgesteld.

De vangsten en handelstransacties worden geregistreerd en gewaarmerkt via het elektronische systeem voor vangstdocumenten voor blauwvintonijn, dat reeds door de lidstaten en de exploitanten wordt gebruikt. De Iccat beheert dat elektronische systeem in haar officiële talen (d.w.z. Engels, Frans en Spaans). Bij wijze van uitzondering mag het elektronische systeem worden vervangen door papieren documenten (het vangstdocument voor blauwvintonijn of BCD – “Bluefin Tuna Catch Document”) die inzake vereisten gelijkwaardig zijn aan het elektronische systeem. Daarom bevat het voorstel verwijzingen naar Iccat‑documenten, zoals de definitie van BCD en de inhoud daarvan, de waarmerkingsdocumenten en de rapporteringsdocumenten.

(b)Verificatie, toezending van gegevens en rapportage

Daarnaast worden bepalingen vastgesteld inzake de verificatie vóór waarmerking, de transmissie van gegevens van gebruikers van het eBCD, het gebruik in uitzonderlijke gevallen van een papieren versie van het eBCD en de jaarlijkse rapportage aan de Iccat.

(c)Gedelegeerde bevoegdheden

De Iccat-regels betreffende de visserij op levende blauwvintonijn (activiteiten in verband met de vangst, de overheveling, het vervoer, het kooien, de kweek, de oogst en de overdracht) zijn zeer dynamisch en om elke wijziging in die regels te kunnen volgen, moet het eBCD-systeem worden aangepast. Wegens de complexiteit van het eBCD-systeem moeten nog uitstaande technische problemen op permanente basis worden opgelost en de oplossingen moeten op uniforme wijze door de lidstaten worden toegepast.

In artikel 14 van deze verordening is een gedetailleerde lijst opgenomen van de gevallen waarvoor om gedelegeerde bevoegdheden wordt verzocht teneinde te reageren op de veelvuldige wijzigingen van de door de Iccat aangenomen aanbevelingen.