Toelichting bij COM(2021)460 - Gewijzigde begroting nr. 5 bij de begroting 2021 Humanitaire hulp aan vluchtelingen in Turkije

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Inleiding

Het ontwerp van gewijzigde begroting (OGB) nr. 5 voor het jaar 2021 heeft tot doel verdere steun te verlenen aan de meest kwetsbare van de ongeveer 3,7 miljoen vluchtelingen in Turkije die de crisis in Syrië zijn ontvlucht. Dit OGB vormt het eerste onderdeel van de formele voorstellen van de Commissie voor de voortzetting van de financiering voor Syrische vluchtelingen en gastgemeenschappen in Turkije, Jordanië, Libanon en andere delen van de regio in het kader van het algemene migratiebeleid van de EU. In MFK-rubriek 6 “Nabuurschap en internationaal beleid” wordt 149,6 miljoen EUR aan vastleggingskredieten gevraagd om de voortzetting van de humanitaire steun aan vluchtelingen in Turkije te waarborgen. Hiervoor worden in 2021 geen extra betalingskredieten gevraagd.

1.

2. Humanitaire hulp aan vluchtelingen in Turkije


Turkije herbergt momenteel de grootste vluchtelingenpopulatie ter wereld — bijna 4,1 miljoen personen. Ongeveer 3,7 miljoen daarvan zijn Syriërs die het conflict zijn ontvlucht dat al meer dan tien jaar in hun land woedt. De situatie kan nog verslechteren door de ontwikkelingen in Afghanistan. De overgrote meerderheid van de vluchtelingen in Turkije leeft buiten kampen en heeft in toenemende mate toegang tot basisvoorzieningen, hoewel die toegang nog steeds beperkt is. De Europese Unie heeft in nauwe samenwerking met de Turkse autoriteiten bijstand verleend aan de meest kwetsbare personen, uitgaande van humanitaire behoeften.

Naar aanleiding van de Verklaring EU-Turkije die op 18 maart 2016 is ondertekend door de staatshoofden en regeringsleiders van de EU en hun Turkse tegenhanger, hebben de Commissie en de lidstaten voor de periode 2016-2019 in twee tranches 6 miljard EUR aan EU-steun voor vluchtelingen in Turkije toegezegd via de faciliteit voor vluchtelingen in Turkije. Het operationele budget van deze financiering is volledig vastgelegd en aanbesteed. In overeenstemming met de planning was eind mei 2021 4,2 miljard EUR uitbetaald.

In het vijfde jaarverslag over de EU-faciliteit voor vluchtelingen in Turkije 8 zijn de tot dusver bereikte resultaten vermeld en wordt aangetoond dat de faciliteit essentieel is voor de ondersteuning van vluchtelingen en gastgemeenschappen in Turkije.

In 2020 werd in de gewijzigde begroting 5/2020 9 485 miljoen EUR uit de EU-begroting toegewezen (uit de marge onder de uitgavenrubriek 4 “Europa als wereldspeler” en de marge voor onvoorziene uitgaven) om de twee belangrijkste humanitaire vlaggenschipprogramma’s te kunnen voortzetten, namelijk het sociale vangnet voor noodgevallen (ESSN) en de Conditional Cash Transfer for Education (CCTE).

De Commissie zal voorstellen indienen voor de voortzetting van de financiering voor Syrische vluchtelingen en gastgemeenschappen in Turkije, Jordanië, Libanon en andere delen van de regio. In dit OGB wordt de noodzakelijke verhoging voor de humanitaire component van dit steunpakket voor vluchtelingen in Turkije voorgesteld.

Als onderdeel van de strategie voor de overgang van humanitaire naar ontwikkelingshulp en de overgangsstrategie voor de langere termijn met de Turkse autoriteiten zal de Conditional Cash Transfer for Education (CCTE) aan het eind van het schooljaar 2021/2022 worden omgezet in ontwikkelingshulp (medio 2022). De overgang van het sociale vangnet voor noodgevallen (ESSN) naar ontwikkelingshulp is echter gepland voor begin 2023, dus na het verstrijken van de huidige overeenkomst in maart 2022. Er is daarom ongeveer 325 miljoen EUR aan vastleggingskredieten nodig om de dekking van de ESSN-steun — die voorziet in maandelijkse geldovermakingen naar meer dan 1,8 miljoen vluchtelingen — te verlengen van maart 2022 tot begin 2023.

De Commissie stelt voor de verlenging van deze steun te financieren door gebruik te maken van de resterende marge van rubriek 6 in 2021, waarbij het saldo afkomstig is van het budget voor humanitaire hulp in 2021 en 2022.

BegrotingsonderdeelNaamVastleggingskredietenBetalingskredieten
14 03 01Humanitaire hulp149 643 796
Totaal 149 643 796


Financiering



Afgezien van het gebruik van de bestaande middelen voor humanitaire hulp zijn er momenteel geen andere herschikkingsmogelijkheden onder MFK-rubriek 6. Naast de 100,4 miljoen EUR die dit jaar in het kader van het budget voor humanitaire hulp moet worden toegewezen, stelt de Commissie daarom voor de volledige niet-toegewezen marge in deze rubriek ten belope van 149,6 miljoen EUR vrij te maken voor de financiering van dringende humanitaire hulp aan vluchtelingen in Turkije. Het vereiste saldo — momenteel geraamd op 75 miljoen EUR — zal in 2022 worden toegewezen uit het begrotingsonderdeel voor humanitaire hulp.

Er worden geen extra betalingskredieten uit de begroting 2021 gevraagd. De betalingskredieten ter dekking van de voorgestelde verhoging van de vastleggingskredieten in 2021 zullen echter in 2022 en 2023 nodig zijn. De gevolgen voor de betalingen voor 2022 zullen in oktober 2021 worden opgenomen in de nota van wijzigingen bij de ontwerpbegroting 2022.

2.

4. Samenvatting per MFK-rubriek


In EUR

Begroting 2021 (incl. GB 1/2021 en OGB 1-3-4/2021)Ontwerp van gewijzigde begroting 5/2021Begroting 2021 (incl. GB 1/2021 en OGB 1-3-4-5/2021)
VKBKVKBKVKBK
1.Eengemaakte markt, innovatie en digitaal beleid20 816 559 76717 191 887 23220 816 559 76717 191 887 232
Maximum20 919 000 00020 919 000 000
Marge102 440 233102 440 233
2.Cohesie, veerkracht en waarden53 077 938 53466 361 525 90453 077 938 53466 361 525 904
waarvan flexibiliteitsinstrument292 422 534292 422 534
Maximum52 786 000 00052 786 000 000
Marge484 000484 000
2a.Economische, sociale en territoriale cohesie48 190 516 00061 867 897 54548 190 516 00061 867 897 545
Maximum48 191 000 00048 191 000 000
Marge484 000484 000
2b.Veerkracht en waarden4 887 422 5344 493 628 3594 887 422 5344 493 628 359
waarvan flexibiliteitsinstrument292 422 534292 422 534
Maximum4 595 000 0004 595 000 000
Marge
3.Natuurlijke hulpbronnen en milieu58 570 566 90856 806 203 45258 570 566 90856 806 203 452
Maximum58 624 000 00058 624 000 000
Marge53 433 09253 433 092
waarvan: Marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen40 367 954 00040 353 742 88340 367 954 00040 353 742 883
ELGF-submaximum40 925 000 00040 925 000 000
Afrondingsverschil uitgesloten voor de berekening van de submarge
Netto-overdracht tussen ELGF en Elfpo557 046 000557 046 000
Nettosaldo dat voor uitgaven uit het ELGF beschikbaar is (submaximum gecorrigeerd door overdrachten tussen het ELGF en het Elfpo)40 367 954 00040 367 954 000
ELGF-submarge
4.Migratie en grensbeheer2 278 829 7592 686 245 9782 278 829 7592 686 245 978
Maximum2 467 000 0002 467 000 000
Marge188 170 241188 170 241
5.Veiligheid en defensie1 709 261 441670 628 2431 709 261 441670 628 243
Maximum1 805 000 0001 805 000 000
Marge95 738 55995 738 559
6.Nabuurschap en internationaal beleid16 097 356 20410 811 039 356149 643 79616 247 000 00010 811 039 356
Maximum16 247 000 00016 247 000 000
Marge149 643 7960
7.Europees openbaar bestuur10 442 813 00210 444 088 09110 442 813 00210 444 088 091
Maximum10 635 000 00010 635 000 000
Marge192 186 998192 186 998
waarvan: Administratieve uitgaven van de instellingen8 030 324 7208 031 599 8098 030 324 7208 031 599 809
Submaximum8 216 000 0008 216 000 000
Submarge185 675 280185 675 280
Kredieten voor rubrieken162 993 325 615164 971 618 256149 643 796163 142 969 411164 971 618 256
Maximum163 483 000 000166 140 000 000163 483 000 000166 140 000 000
waarvan flexibiliteitsinstrument292 422 534836 562 086292 422 534836 562 086
Marge782 096 9192 004 943 830632 453 1232 004 943 830
Thematische speciale instrumenten3 216 749 5983 039 364 5983 216 749 5983 039 364 598
Totaal kredieten166 210 075 213168 010 982 854149 643 7960166 359 719 009168 010 982 854


(1) Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad van 14 december 2020 betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie en tot intrekking van Besluit 2014/335/EU, Euratom (PB L 424 van 15.12.2020).
(2) PB L 193 van 30.7.2018.
(3) PB L 93 van 17.3.2021.
(4) PB L XXX van XX.X.2021.
(5) COM(2021) 30 final.
(6) COM(2021) 270 final.
(7) COM(2021) 444 final.
(8) COM(2021) 255 final.
(9) PB L 299 van 11.9.2020.