Overwegingen bij COM(2018)314 - Veiligheidsdoelstellingen en functionele eisen voor passagiersschepen met een lengte van minder dan 24 meter

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Bij Richtlijn (EU) 2017/2108 van het Europees Parlement en de Raad 8 , die op 15 november 2017 is vastgesteld, werden passagiersschepen met een lengte van minder dan 24 meter ("kleine passagiersschepen") die vervaardigd zijn uit staal of een gelijkwaardig materiaal, uitgesloten van het toepassingsgebied van Richtlijn 2009/45/EG van het Europees Parlement en de Raad 9 ingevolge de aanbevelingen van de geschiktheidscontrole van de EU-regelgeving inzake de veiligheid van passagiersschepen in het kader van het programma voor gezonde en resultaatgerichte regelgeving (REFIT) 10 . Deze wijziging wordt van toepassing met ingang van 21 december 2019.

(2) Uit de geschiktheidscontrole is gebleken dat het moeilijk is om de prescriptieve eisen van Richtlijn 2009/45/EG die zijn afgeleid uit het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee van 1974 (het 'SOLAS-verdrag van 1974'), toe te passen op kleine passagiersschepen. Omdat zich geen specifieke veiligheidsproblemen voordoen en Richtlijn 2009/45/EG niet in passende normen voorziet, zijn schepen met een lengte van minder dan 24 meter van het toepassingsgebied van die richtlijn uitgesloten.

(3) Kleine passagiersschepen worden meestal uit andere materialen dan staal vervaardigd; het grootste gedeelte van deze vloot was dus reeds gecertificeerd op basis van nationale wetgeving. De lidstaten passen verschillende benaderingen toe bij de regulering van de veiligheid van kleine passagiersschepen, met verschillen in veiligheidsregels en -normen tot gevolg. Dergelijke verschillen vormen een grote uitdaging, met name voor eigenaars van kleinere schepen in de Unie, die afhankelijk zijn van de tweedehandsmarkt in kleine passagiersschepen. Dit werd bevestigd door de resultaten van de openbare raadpleging; de meeste respondenten op die raadpleging waren micro-ondernemingen of kleine ondernemingen. Uit de raadpleging is gebleken dat een meer gemeenschappelijke aanpak van veiligheidsregels voor kleine passagiersschepen een positief effect kan hebben op de werking van de interne markt op dit gebied.

(4) Bij Richtlijn 94/25/EG van het Europees Parlement en de Raad 11 is een interne markt voor pleziervaartuigen opgericht, waarbij de veiligheidskenmerken van pleziervaartuigen in alle lidstaten zijn geharmoniseerd en aldus de obstakels voor de handel in deze vaartuigen tussen de lidstaten zijn opgeheven. Dit is niet het geval voor kleine passagiersschepen.

(5) De aanbeveling die uit de geschiktheidscontrole naar voren kwam, namelijk een kader voor prestatienormen, is de enige aanpak die evenredig is en een meerwaarde kan creëren op het niveau van de Unie. Deze aanpak zou, indien nodig, de nodige marge voor aanpassing aan lokale omstandigheden laten en zou innoverende ontwerpen aanmoedigen, voor zover wordt gecontroleerd dat het vereiste veiligheidsniveau wordt gehaald. In vergelijking met een prescriptief regelgevingskader zou het een betere weergave zijn van de grote diversiteit aan ontwerpen, materialen en exploitatiewijzen van kleine passagiersschepen; de lidstaten zijn ook beter geplaatst om de lokale navigatiebeperkingen voor kleine passagiersschepen te beoordelen, zoals de afstand tot de kust of havens, of weersomstandigheden.

(6) De veiligheidsdoelstellingen en functionele eisen die als bijlage bij deze aanbeveling zijn gevoegd, zijn gebaseerd op een dergelijk kader voor prestatienormen en op de bestaande ervaringen in de Unie en op internationaal en nationaal gebied. Deze normen zijn samen met de deskundigen van de lidstaten en belanghebbenden opgesteld; als ze door de lidstaten worden toegepast en verder worden ontwikkeld, kunnen ze een referentie vormen voor passagiers die binnenlandse reizen aan boord van dergelijke schepen maken in de wateren van de Unie. Ze kunnen fabrikanten en exploitanten uit de Unie ook gemakkelijker toegang verschaffen tot de ruimere markt van de Unie.

(7) Deze aanbeveling bevat veiligheidsdoelstellingen en functionele eisen die beter zijn aangepast aan kleine passagiersschepen. De lidstaten moeten dan ook worden verzocht om zich door de veiligheidsdoelstellingen en functionele eisen in de bijlage bij deze aanbeveling te laten leiden, teneinde te komen tot een meer gemeenschappelijke benadering van de veiligheidsregels voor kleine passagiersschepen,