Overwegingen bij COM(2022)53 - Wijziging van Richtlijn 2003/25/EC mbt de toevoeging van verbeterde stabiliteitsvereisten en de afstemming daarvan op de vereisten van de Internationale Maritieme Organisatie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Bij Richtlijn 2003/25/EG van het Europees Parlement en de Raad15 is een uniform niveau van specifieke stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen vastgesteld om, in combinatie met de eisen van het SOLAS-Verdrag die van kracht waren op de datum van vaststelling van de richtlijn (SOLAS 90), de overlevingskansen van dit type schepen bij aanvaringen te verhogen en een hoog veiligheidsniveau te waarborgen voor de passagiers en de bemanning.

(2) De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft op 15 juni 2017 bij Resolutie MSC.421 (98) herziene specifieke bepalingen inzake stabiliteitsnormen voor passagiersschepen in beschadigde toestand vastgesteld, die ook van toepassing zijn op ro-ro-passagiersschepen. Er moet rekening worden gehouden met deze ontwikkelingen op internationaal niveau en de regels en voorschriften van de Unie moeten worden afgestemd op die van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (“het SOLAS-Verdrag”) voor ro-ro-passagiersschepen die internationale reizen maken.

(3) IMO-resolutie 14 van de SOLAS-conferentie van 1995 stond leden van de IMO toe regionale overeenkomsten aan te gaan, indien zij van oordeel waren dat de heersende toestand van de zee en andere plaatselijke omstandigheden specifieke stabiliteitsvereisten in een aangewezen gebied noodzakelijk maken. De in bijlage I bij Richtlijn 2003/25/EG opgenomen deterministische eisen inzake lekstabiliteit van ro-ro-passagiersschepen verschillen van de nieuwe internationale probabilistische eisen, waarbij de veiligheid van een ro-ro-passagiersschip wordt bepaald op basis van de overlevingskans na een aanvaring. De internationale probabilistische regeling is opgenomen in hoofdstuk II-1 van het SOLAS-Verdrag. De nieuwe voorschriften moeten worden opgenomen in Richtlijn 2003/25/EG.

(4) De vereisten van Richtlijn 2009/45/EG van het Europees Parlement en de Raad16 blijven van toepassing op ro-ro-passagiersschepen. Op basis van de beoordeling van het door het SOLAS 2020 voor verschillende formaten van ro-ro-passagiersschepen gewaarborgde veiligheidsniveau werd geconcludeerd dat voor ro-ro-passagiersschepen die meer dan 1350 opvarenden mogen vervoeren, de toepassing van de stabiliteitsvereisten van SOLAS 2020 de risico’s aanzienlijk vermindert ten opzichte van de eisen van Richtlijn 2003/25/EG in combinatie met het SOLAS-Verdrag zoals gewijzigd bij de relevante IMO-instrumenten die op het tijdstip van de vaststelling daarvan van toepassing waren (“SOLAS 90”).

(5) De in deze richtlijn vastgestelde stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen die maximaal 1350 opvarenden mogen vervoeren zijn moeilijk toepasbaar op bepaalde ontwerpen van schepen. Marktdeelnemers die met dergelijke schepen in de Unie geregelde diensten onderhouden of er eigenaar van zijn, moeten daarom de mogelijkheid hebben om de stabiliteitsvereisten toe te passen die vóór de inwerkingtreding van deze richtlijn van toepassing waren. Het gebruik van die mogelijkheid moet door de lidstaten aan de Commissie worden gemeld, samen met een aantal gegevens over de betrokken schepen. Tien jaar na de datum van inwerkingtreding van deze richtlijn moet de Commissie het gebruik van die optie beoordelen om een besluit te nemen over een eventuele nieuwe herziening van deze richtlijn.

(6) Voor ro-ro-passagiersschepen die maximaal 1350 opvarenden mogen vervoeren, moet de facultatieve toepassing van de vereisten van SOLAS 2020 afhankelijk worden gesteld van een hogere R-index dan de in SOLAS 2020 vastgestelde index voor het bereiken van een passend veiligheidsniveau.

(7) Om het noodzakelijke veiligheidsniveau te waarborgen, moeten specifieke eisen inzake lekstabiliteit ook van toepassing zijn op bestaande ro-ro-passagiersschepen die nooit overeenkomstig Richtlijn 2003/25/EG zijn gecertificeerd en waarmee in de Unie geregelde diensten worden onderhouden.

(8) Om de Commissie in staat te stellen de toepassing van deze richtlijn te evalueren en daarover uiterlijk op [PB : datum toevoegen: tien jaar na de inwerkingtreding van deze wijzigingsrichtlijn]verslag uit te brengen aan het Europees Parlement en de Raad, moeten de lidstaten gegevens verstrekken over elk nieuw ro-ro-passagiersschip dat is gecertificeerd na [PB: datum toevoegen: één jaar na de inwerkingtreding van deze wijzigingsrichtlijn] voor geregelde diensten overeenkomstig de in deze richtlijn vastgestelde stabiliteitsvereisten en overeenkomstig de structuur in de bijlage.

(9) Aangezien Richtlijn 2009/16/EG van het Europees Parlement en de Raad17 is gewijzigd en Richtlijn 1999/35/EG18 van de Raad is ingetrokken bij Richtlijn (EU) 2017/2110 van het Europees Parlement en de Raad19, is het begrip “staat van ontvangst” niet langer relevant en moet het worden vervangen door het begrip “havenstaat”.

(10) Richtlijn 2003/25/EG moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.