Bijlagen bij COM(2010)672 - GLB tot 2020: inspelen op de uitdagingen van de toekomst inzake voedsel, natuurlijke hulpbronnen en territoriale evenwichten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE

BESCHRIJVING VAN DE DRIE BREDE BELEIDSOPTIES

Rechtstreekse betalingen | Marktmaatregelen | Plattelandsontwikkeling |

Optie 1 | De rechtstreekse betalingen tussen de lidstaten billijker verdelen (het huidige stelsel van rechtstreekse betalingen blijft evenwel ongewijzigd) | De instrumenten voor risicobeheer versterken Indien nodig de bestaande marktinstrumenten stroomlijnen en vereenvoudigen | Verder toepassen van het bij de “gezondheidscontrole” naar voren gekomen richtsnoer om de financiering te verhogen waarmee de uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, water, biodiversiteit, hernieuwbare energie en innovatie worden aangepakt |

Optie 2 | De rechtstreekse betalingen tussen de lidstaten billijker verdelen en het concept ervan grondig veranderen De rechtstreekse betalingen zouden bestaan uit: • een basisbedrag dat als inkomenssteun dient, • een verplicht aanvullend steunbedrag voor de levering, via eenvoudige, algemene, jaarlijkse en niet-contractuele agromilieu-acties, van specifieke “vergroenende” collectieve goederen; dit bedrag wordt berekend op basis van de aanvullende kosten die deze acties met zich brengen, • een aanvullende betaling als vergoeding voor specifieke natuurlijke handicaps, • en een facultatief gekoppeld steunelement voor specifieke sectoren en regio’s[12]. Invoering van een nieuwe regeling voor kleine landbouwbedrijven Plafonnering van het basisbedrag, terwijl ook rekening wordt gehouden met de bijdrage van de grote landbouwbedrijven tot de plattelandsontwikkeling | Indien nodig de bestaande marktinstrumenten verbeteren en vereenvoudigen | De bestaande instrumenten aanpassen en aanvullen om ze enerzijds beter op de EU-prioriteiten af te stemmen, waarbij de steun vooral wordt toegespitst op het milieu, de klimaatverandering en/of de herstructurering en de innovatie, en om anderzijds de regionale en de lokale initiatieven te versterken De bestaande instrumenten voor risicobeheer versterken en een facultatief instrument voor inkomensstabilisatie invoeren dat verenigbaar is met de “groene doos” van de WTO en bedoeld is om aanzienlijke inkomensverliezen te compenseren Een zekere herverdeling van de middelen over de lidstaten, waarbij wordt uitgegaan van objectieve criteria, zou kunnen worden overwogen. |

Optie 3 | Geleidelijke afschaffing van de rechtstreekse betalingen in hun huidige vorm In plaats daarvan voorzien in beperkte betalingen voor collectieve milieugoederen en in aanvullende betalingen voor specifieke natuurlijke handicaps | Afschaffing van alle marktmaatregelen, eventueel op de marktverstoringsclausules na, die in tijden van ernstige crisis zouden kunnen worden geactiveerd | De maatregelen zouden voornamelijk worden toegespitst op klimaatveranderings- en milieukwesties. |

[1] Het publieke debat heeft 5 600 bijdragen opgeleverd en aan de conferentie hebben meer dan 600 personen deelgenomen.

[2] http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2010-0286&language=EN&ring=A7-2010-0204

[3] Evaluatie van de EU-begroting, COM(2010) 700.

[4] Zie “ Scenar 2020 – Prospective scenario study on agriculture and the rural world ”.

[5] De levensmiddelenindustrie vertegenwoordigt 13,5% van de totale werkgelegenheid en 12,2% van de bruto toegevoegde waarde van de Europese be- en verwerkende industrie.

[6] De uitvoer van agrovoedingsproducten vertegenwoordigt 6,8% van de totale EU-uitvoer.

[7] Het GLB zal met name bijdragen tot de vlaggenschipinitiatieven van de EU met betrekking tot “Koolstofarm en hulpbronefficiënt Europa”, “Innovatie-Unie” en “Een Europees platform tegen armoede”.

[8] Bron: Europese Commissie - DG Landbouw en plattelandsontwikkeling, gebaseerd op gegevens van Eurostat over de nationale rekeningen en de landbouwrekeningen.

[9] Zie COM(2009) 234 over het kwaliteitsbeleid ten aanzien van landbouwproducten en het komende verslag over de toepassing van de nieuwe Verordening (EG) nr. 834/2007 van de Raad inzake de biologische productie.

[10] “Een beter werkende voedselvoorzieningsketen in Europa” – COM(2009) 591 van 28.10.2009.

[11] Waaronder het partnerschap voor innovatie “Productiviteit en duurzaamheid van de landbouw”.

[12] Dit zou overeenkomen met de huidige gekoppelde steun die in het kader van artikel 68 wordt betaald, en met andere gekoppelde steunmaatregelen.