Bijlagen bij COM(2011)173 - EU-kader voor de nationale strategieën voor integratie van de Roma tot 2020

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage – Tabel op basis van gegevens van de Raad van Europa (http://www.coe.int/t/dg3/romatravellers/default_en.asp)

Cijfers ontleend aan een document van de afdeling Roma en Travellers van de Raad van Europa |

(Niet-EU-landen) |

Totaal Europa | | | | |11 256 900 | | | |* Volgens Resolutie 1244/99 van de VN-Veiligheidsraad.

[1] De term “Roma” is – zoals in andere politieke documenten van het Europees Parlement en de Europese Raad – een overkoepelende term voor groepen mensen met min of meer vergelijkbare culturele kenmerken, zoals de Sinti, travellers, Kalé, gens du voyage, zigeuners en dergelijke, ook als zij sedentair leven (circa 80% van de Roma is sedentair, zie SEC(2010) 400).

[2] COM(2010) 133, blz. 5.

[3] Fundación Secretariado Gitano: Health and the Roma community, analysis of the situation in Europe , 2009. Voor de studie is gekeken naar de situatie in Bulgarije, Griekenland, Portugal, Roemenië, Slowakije, Spanje en Tsjechië.

[4] Wereldbank: Roma Inclusion: An Economic Opportunity for Bulgaria, the Czech Republic, Romania and Serbia , september 2010.

[5] Voor 2011 is een mededeling gepland over een Europese agenda voor de integratie van onderdanen van derde landen.

[6] Wereldbank: Roma Inclusion: An Economic Opportunity for Bulgaria, the Czech Republic, Romania and Serbia , september 2010.

[7] Verdrag betreffende de Europese Unie, artikel 2, en Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, artikel 21.

[8] De sociale en economische integratie van de Roma in Europa (COM(2010) 133).

[9] Richtlijn 2000/43/EG van de Raad van 29 juni 2000 houdende toepassing van het beginsel van gelijke behandeling van personen ongeacht ras of etnische afstamming (PB L 180 van 19.7.2009).

[10] COM (2010) 133, hoofdstuk 2.

[11] De Roma-taskforce van de Commissie is op 7 september 2010 opgericht om het gebruik (en de effectiviteit) van de EU-middelen door de lidstaten voor de integratie van de Roma te stroomlijnen, beoordelen en vergelijken en tekortkomingen bij de benutting van deze middelen vast te stellen.

[12] Op http://www.coe.int/t/dg3/romatravellers/default_EN.asp (ook opgenomen in de bijlage bij deze mededeling) is een schatting te vinden van de omvang van deze bevolkingsgroep.

[13] Richtlijn 2000/43/EG van de Raad (PB L 180 van 19.7.2000).

[14] Het Verenigd Koninkrijk kent bijvoorbeeld de lokale Traveller Education Support Services (TESS), een dienst die gericht is op gelijke onderwijskansen en gelijke onderwijsresultaten voor Traveller- en Romakinderen. Een ander voorbeeld is het Bulgaarse project “Banen voor de Roma”, dat hulp biedt aan werkloze Roma en steun aan ondernemers. Nog andere voorbeelden zijn te vinden in het verslag van de Europese Commissie Improving the tools for the social inclusion and non-discrimination of Roma in the EU , 2010. Zie ook Europese Commissie: International perspectives on positive action measures, 2009.

[15] Jaarlijkse groeianalyse: naar een krachtiger alomvattend antwoord van de EU op de crisis (COM(2011) 11).

[16] Van de zeven kerninitiatieven zijn de meest relevante in deze context het Europees platform tegen armoede en sociale uitsluiting , Een agenda voor nieuwe vaardigheden en banen en de Innovatie-Unie .

[17] De participatie van de Roma in het voortgezet onderwijs is circa 10%, een schatting die gebaseerd is op een onderzoek van het Open Society Institute (OSI) uit 2008 (gegevens zijn beschikbaar voor zeven lidstaten).

[18] Arbeidskrachtenenquête 2009: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/microdata/lfs

[19] Open Society Institute: International Comparative Data Set on Roma Education , 2008. Gegevens over het basisonderwijs zijn beschikbaar voor zes lidstaten: Bulgarije, Hongarije, Letland, Litouwen, Roemenië en Slowakije. 42% is het gewogen gemiddelde voor deze lidstaten.

[20] COM (2011) 66.

[21] Proefproject “Een goed begin: betere toegang tot hoogwaardige dienstverlening voor jonge Romakinderen”.

[22] In dit verband moet actief worden onderzocht hoe vernieuwende benaderingen, zoals toegang tot onderwijs en verwerving van vaardigheden op ICT-basis, kunnen worden toegepast.

[23] COM(2011) 11, bijlage 3: Ontwerp van het gezamenlijk verslag over de werkgelegenheid . Zie ook de arbeidskrachtenenquête 2009: in 2009 was de arbeidsparticipatie 62,5% voor vrouwen en 75,8% voor mannen – http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&init=1&plugin=1&language=en&pcode=t2020_10

[24] Wereldbank, op. cit.

[25] Bureau voor de grondrechten: European Union Minorities and Discrimination Survey, Main Results Report , 2009.

[26] http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/product_details/dataset?p_product_code=TSDPH100

[27] Mededeling van de Commissie: Solidariteit in de gezondheidszorg: verkleining van de ongelijkheid op gezondheidsgebied in de EU (COM(2009 567). Zie ook Fundación Secretariado Gitano, op cit., en Sepkowitz K., Health of the World’s Roma population , 2006, gebaseerd op de situatie in Tsjechië, Ierland, Slowakije en Bulgarije.

[28] Het aantal sterfgevallen bij kinderen van minder dan één jaar oud in een bepaald jaar t.o.v. het aantal levendgeborenen in datzelfde jaar. Eurostat-gegevens 2009: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=demo_minfind&lang=en

[29] UNDP: The Roma in Central and Eastern Europe: Avoiding the Dependency Trap , 2003. Bulgarije, Roemenië, Slowakije, Hongarije en Tsjechië. Equality and Human Rights Commission (VK): Inequalities Experienced by Gypsy and Traveller Communities:A review , 2009.

[30] Bureau voor de grondrechten: European Union Minorities and Discrimination Survey, Main Results Report , 2009.

[31] Fundación Secretariado Gitano, op. cit. Zie ook University of Sheffield: The Health Status of Gypsies and Travellers in England, 2004.

[32] Eurostat-gegevens 2002: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/8-21032006-AP/EN/8-21032006-AP-EN.PDF

[33] Bureau voor de grondrechten: Housing conditions of Roma and Travellers in the European Union, Comparative Report , 2009.

[34] Het Decennium voor de integratie van de Roma 2005–2015 is een internationaal initiatief van regeringen, internationale partnerorganisaties en het maatschappelijk middenveld. Het is gericht op snellere integratie van de Roma en transparante en kwantificeerbare toetsing van de vooruitgang. De twaalf landen die momenteel aan het Decennium deelnemen, zijn Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Roemenië, Slowakije en Spanje, alsook Albanië, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Montenegro en Servië. Slovenië heeft de status van waarnemer. De internationale partnerorganisaties van het Decennium zijn: Wereldbank, Open Society Institute (OSI), VN- Ontwikkelingsprogramma(UNDP), Raad van Europa, Ontwikkelingsbank van de Raad van Europa (CEB), Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), European Roma Information Office (ERIO), European Roma and Travellers Forum (ERTF), European Roma Rights Centre (ERRC), VN-Habitat, Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor Vluchtelingen (UNHCR) en Unicef.

[35] Op http://www.coe.int/t/dg3/romatravellers (ook opgenomen in de bijlage bij deze mededeling) is een schatting te vinden van de omvang van deze bevolkingsgroep.

[36] De tien gemeenschappelijke basisbeginselen inzake integratie van de Roma zijn voorgesteld op de eerste vergadering van het Platform op 24 april 2009. De beginselen zijn gehecht aan de conclusies van de Raad van 8 juni 2009 en omvatten: 1) constructief, pragmatisch en niet-discriminerend beleid; 2) uitdrukkelijke maar niet-exclusieve gerichtheid; 3) interculturele benadering; 4) het reguliere als doel; 5) bewustmaking van het genderaspect; 6) overdracht van op feiten gebaseerd beleid; 7) gebruik van EU-instrumenten; 8) participatie van het lokale en het regionale bestuursniveau; 9) participatie van het maatschappelijk middenveld; 10) actieve participatie van de Roma.

[37] Aan het Europees Sociaal Fonds is voor de periode 2007–2013 9,6 miljard euro toegewezen voor maatregelen inzake sociaaleconomische integratie van kansarme personen (waaronder gemarginaliseerde Roma). 172 miljoen euro is uitdrukkelijk toegewezen voor maatregelen inzake integratie van de Roma. In het kader van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) is meer dan 16,8 miljard euro gepland voor sociale infrastructuur.

[38] COM (2010) 133.

[39] Conclusies van de Raad van 7 juni 2010 (doc. 10058/10+COR 1).

[40] Verordening (EU) nr. 437/2010 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 132 van 29.5.2010). Op 9 februari 2011 heeft de Commissie richtsnoeren uitgegeven voor de uitvoering van geïntegreerde huisvestingsprojecten voor gemarginaliseerde gemeenschappen in het kader van het EFRO, die goedgekeurd zijn door het coördinatiecomité van het fonds.

[41] In Cohesiebeleid: Strategisch verslag 2010 over de uitvoering van de programma’s 2007-2013 (COM(2010) 110) wordt gemeld dat de lidstaten gemiddeld slechts 31% gebruiken van de toegewezen bedragen voor de voorbereiding, tenuitvoerlegging en monitoring van het cohesiebeleid.

[42] Overeenkomstig de artikelen 42 en 43 inzake globale subsidies van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad (PB L 210 van 31.7.2006).

[43] Het Europees Economisch en Sociaal Comité beschikt over een netwerk van nationale contactpunten in het georganiseerde maatschappelijk middenveld via nationale economische en sociale comités en soortgelijke organisaties.

[44] Besluit nr. 283/2010/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 maart 2010.

[45] De Commissie steunt bijvoorbeeld al het Kiútprogram, een kleinschalig proefproject dat zich met relatief kleine microkredieten richt op de Romagemeenschap in Hongarije.

[46] In de geïntegreerde richtsnoeren voor het economisch beleid en het werkgelegenheidsbeleid wordt (in Richtsnoer 10 voor het werkgelegenheidsbeleid) uitdrukkelijk verwezen naar de Roma. In het kerninitiatief “Europees platform tegen armoede en sociale uitsluiting” wordt bovendien geschetst hoe de integratie van de Roma moet worden aangepakt in het kader van het algemene beleid ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting. Andere richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid zijn gericht op vergroting van de inzetbaarheid op zodanige wijze dat de sociaaleconomische integratie van de Roma wordt bevorderd.

[47] Evaluatie van de EU-begroting (COM(2010) 700).

[48] Uitbreidingsstrategie en voornaamste uitdagingen 2010–2011 (COM(2010) 660).

[49] De eerste bijeenkomst van het Platform had plaats in 2009 naar aanleiding van de conclusies van de Raad Algemene Zaken van 8 december 2008, waarin de Commissie werd verzocht om in het kader van een geïntegreerd Europees platform de uitwisseling tussen de lidstaten van goede praktijken en ervaringen op het gebied van integratie van de Roma te organiseren, steun inzake analyse te verlenen en de samenwerking te stimuleren tussen alle partijen die bij de Romaproblematiek betrokken zijn, inclusief de organisaties die de Roma vertegenwoordigen. Conclusies van de Raad Algemene Zaken, document 15976/1/08 REV 1.

[50] Onderzoek van het UNDP, gecofinancierd door DG REGIO en ontwikkeld in samenwerking met DG REGIO, het Bureau voor de grondrechten, de Wereldbank en het Open Society Institute (voorjaar 2011 – resultaten in het najaar). Het onderzoek heeft betrekking op elf lidstaten: Bulgarije, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Spanje en Tsjechië.

[51] Een EU-agenda voor de rechten van het kind (COM(2011) 60).