Bijlagen bij COM(2011)396 - Algemene bepalingen voor macrofinanciële bijstand aan derde landen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE I IN AANMERKING KOMENDE LANDEN EN GEBIEDEN ZOALS BEDOELD IN ARTIKEL 2, ONDER a) EN b)

1. Kandidaat- en potentiële kandidaat-lidstaten

Albanië

Bosnië en Herzegovina

Kroatië

IJsland

Kosovo (conform resolutie 1244/99 van de VN-Veiligheidsraad)

Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië

Montenegro

Servië

Turkije

2. Landen en gebieden die onder het Europese nabuurschapsbeleid vallen

Algerije

Armenië

Azerbeidzjan

Wit-Rusland

Egypte

Georgië

Israël

Jordanië

Libanon

Libië

Moldavië

Marokko

Bezette Palestijnse gebieden

Syrië

Tunesië

Oekraïne

BIJLAGE IIREFERENTIEBEDRAGEN ALS BEDOELD IN ARTIKEL 4, LID 3

Begrotingsonderdeel | Referentiebedragen in '000 euro |

2011[17] | 2012 | 2013 |

Vastleggingen in giften voor macro-economische bijstand (begrotingsonderdeel 01 03 02) | 104 869 | 104 900 | 137 436 |

FINANCIEEL MEMORANDUM VOOR VOORSTELLEN

KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

Benaming van het voorstel/initiatief

Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van algemene bepalingen voor macrofinanciële bijstand aan derde landen

Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur[18]

Beleidsterrein: Titel 01 – Economische en financiële zaken

Activiteit: 03 – Internationale economische en financiële kwesties

Aard van het voorstel/initiatief

( Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie

( Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie na een proefproject/een voorbereidende actie[19]

X Het voorstel/initiatief betreft de verlenging van een bestaande actie

( Het voorstel/initiatief betreft een actie die wordt omgebogen naar een nieuwe actie

Doelstellingen

Met het voorstel beoogde strategische meerjarendoelstelling van de Commissie

"Het bevorderen van welvaart buiten de EU"

Het belangrijkste relevante terrein waarop DG ECFIN actief is, heeft betrekking op de ontwikkeling, bewaking en uitvoering van macrofinanciële bijstand voor derde partnerlanden in samenwerking met de betrokken internationale financiële instellingen.

Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteiten

Specifieke doelstelling nr. 3: "Macrofinanciële bijstand verstrekken aan derde landen om mee te werken aan de oplossing van hun betalingsbalansproblemen en het herstel van de houdbaarheid van hun externe schuld"

Betrokken AMB/ABB-activiteit : Internationale economische en financiële kwestiesMondiale governance

Verwachte resultaten en gevolgen

Het hoofddoel van de voorgestelde kaderverordening is het instrument voor macrofinanciële bijstand (MFB) effectiever te maken door het ter zake geldende besluitvormingsproces te stroomlijnen.

Zoals door de wereldwijde financiële crisis is onderstreept, kunnen macro-economische en financiële noodsituaties alleen effectief worden aangepakt als er een instrument voor crisisrespons bestaat dat snel en efficiënt kan worden ingezet. Dit vraagt om een besluitvormingssysteem dat lange procedures vermijdt. De voorgestelde verordening zou de besluitvorming voor individuele MFB-operaties sneller maken zodat het instrument de begunstigde landen beter kan helpen het hoofd te bieden aan externe financiële druk op korte termijn, en deze tegelijk beter kan ondersteunen bij het nemen van maatregelen om een houdbare betalingsbalanssituatie te herstellen.

Met de voorgestelde verordening zou de Commissie in staat zijn overeenkomstig de onderzoeksprocedure landenspecifieke MFB-besluiten te nemen onder toezicht van een comité dat bestaat uit vertegenwoordigers van de lidstaten en door de Commissie wordt voorgezeten. Daarmee zou worden voorzien in een snellere besluitvormingsprocedure dan de vroegere, die per afzonderlijk geval werd toegepast.

Hoewel de kaderverordening een nieuw wetgevingsinstrument vormt, zal het de MFB niet inhoudelijk veranderen.

Resultaat- en effectindicatoren

De uitvoering van uit hoofde van de voorgestelde verordening vastgestelde MFB-operaties zal worden bewaakt aan de hand van het voor MFB-operaties overeengekomen systeem voor periodieke rapportering van indicatoren, de door de autoriteiten van het begunstigde land vóór de uitbetalingen verstrekte nalevingsverklaringen en IMF-documenten.

Momenteel moet elke MFB-operatie worden onderworpen aan een evaluatie vooraf en binnen twee jaar na afloop van de operatie aan een evaluatie achteraf door de Commissie of door haar naar behoren gemachtigde vertegenwoordigers. De voorgestelde verordening voorziet in een jaarlijks verslag aan het Europees Parlement en de Raad, waarin de uitvoering van MFB-operaties wordt beoordeeld.

Motivering van het voorstel/initiatief

Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

Er zijn geen bijzondere behoeften vastgesteld voor de goedkeuring van het voorstel.

Om in aanmerking te komen voor het ontvangen van MFB, moet het begunstigde land een aantal voorafgaande voorwaarden vervullen. Deze worden in de kaderverordening gepreciseerd.

Toegevoegde waarde van de deelname van de EU

Met de in het kader van MFB-operaties verstrekte financiële bijstand en de daaraan verbonden beleidsmaatregelen wordt beoogd de EU-agenda ten aanzien van de begunstigde landen te ondersteunen, met name door de macro-economische en politieke stabiliteit in het nabuurschapsgebied van de EU te bevorderen. De aan MFB verbonden beleidsmaatregelen bevatten specifieke bepalingen die in voorkomend geval verband houden met toetredingsgerelateerde overeenkomsten, stabilisatie- en associatieovereenkomsten, partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomsten en actieplannen in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid of soortgelijke documenten. Zij bevatten ook andere voorwaarden die gericht zijn op het bevorderen van een houdbare betalingsbalans- en budgettaire situatie, het verhogen van de potentiële groei, het bevorderen van integratie en convergentie van de regelgeving met die van de EU, alsook op het versterken van het beheer van de overheidsfinanciën.

MFB-operaties stellen de EU als geheel in staat financiële middelen te bundelen en als één enkele actor met begunstigde landen te onderhandelen over de nadere regels voor de bijstand en de beleidsvoorwaarden.

Met haar aanvulling op de middelen die door de IFI's en andere donoren beschikbaar worden gesteld, draagt de EU bij tot de algehele effectiviteit van de financiële steun die door de internationale donorgemeenschap wordt overeengekomen.

Lering die uit eerdere soortgelijke activiteiten is getrokken

Naast de landenspecifieke evaluaties is in 2009 een meta-evaluatie van MFB-operaties uitgevoerd, waarin de tussen 2004 en 2008 uitgevoerde evaluaties van zeven individuele MFB-operaties werden geëvalueerd. In de meta-evaluatie werd onder meer gewezen op de lange termijnen van het MFB-besluitvormingsproces, die werden aangemerkt als een grote tekortkoming van het instrument, met name in vergelijking met interventies van de IFI's.

In de meta-evaluatie werd ook vastgesteld dat MFB-operaties over het algemeen een positieve invloed hadden op de tenuitvoerlegging van de structurele hervormingen in begunstigde landen, met name voor hervormingen van de overheidsfinanciën en de financiële sector.

Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten

Zoals aangegeven, completeren MFB-operaties interventies van de IFI's, met name het IMF, en worden zij daar nauwkeurig op afgestemd.

MFB en andere externe bijstandsinstrumenten van de EU versterken elkaar. MFB kan de effectiviteit van de door andere externe financiële instrumenten ondersteunde programma's verhogen, met name van projecten die worden gefinancierd met het instrument voor pretoetredingssteun en het Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument, in het bijzonder door bij te dragen aan het scheppen van een passend algemeen kader voor macro-economische stabiliteit en structurele hervorming. Omgekeerd worden sommige aan MFB-operaties verbonden beleidsmaatregelen vaak ondersteund door technische bijstand die de EU levert via haar gewone samenwerkingsinstrumenten, alsook door sectorale acties in het kader van operaties voor directe begrotingssteun. Ten slotte completeren zij het beheer van overheidsfinanciën en andere doelstellingen van operaties voor directe begrotingssteun op langere termijn.

Duur en financiële gevolgen

X Voorstel/initiatief met een beperkte geldigheidsduur

- ( Voorstel/initiatief is van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ

- X Financiële gevolgen van 2011 tot en met 2013

( Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur

- Uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,

- gevolgd door een volledige uitvoering.

Beheersvorm(en)[20]

X Direct gecentraliseerd beheer door de Commissie

( Indirect gecentraliseerd beheer door delegatie van uitvoeringstaken aan:

- ( uitvoerende agentschappen

- ( door de Unie opgerichte organen[21]

- ( nationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak

- ( personen aan wie de uitvoering van specifieke acties in het kader van titel V van het Verdrag betreffende de Europese Unie is toevertrouwd en die worden genoemd in het betrokken basisbesluit in de zin van artikel 49 van het Financieel Reglement

( Gedeeld beheer met de lidstaten

( Gedecentraliseerd beheer met derde landen

( Gezamenlijk beheer met internationale organisaties ( geef aan welke )

Verstrek, indien meer dan één beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder "Opmerkingen".

Opmerkingen:

Het toezicht op de bijstand geschiedt met de actieve medewerking van de EU-delegaties.

BEHEERSMAATREGELEN

Regels inzake het toezicht en de verslagen

Zie punt 1.4.4.

Beheers- en controlesysteem

Mogelijke risico’s

Aan MFB-operaties zijn zowel fiduciaire als beleidsmatige risico's verbonden.

Het risico bestaat dat MFB op frauduleuze wijze wordt gebruikt. Dit risico hangt samen met factoren zoals de onafhankelijkheid van de centrale bank, de kwaliteit van beheerssystemen en administratieve procedures, controle- en toezichtfuncties op financieringsstromen, beveiliging van IT-systemen en toereikende interne en externe auditmogelijkheden in het begunstigde land.

Wat de beleidsmatige risico's betreft, zijn MFB-operaties gebaseerd op de aanname dat de regering van het begunstigde land de hand houdt aan het met het IMF overeengekomen aanpassings- en hervormingsprogramma. Het risico bestaat dat de regeringen van begunstigde landen niet aan de programmavoorwaarden van het IMF voldoen omdat de doelstellingen moeilijker te halen blijken dan aangenomen en omdat de politieke omstandigheden in het land veranderen.

Ten slotte bestaat er een beperkt risico dat in de vorm van leningen verstrekte MFB niet wordt terugbetaald. Het macro-economische aanpassings- en hervormingsprogramma dat door de MFB-operatie en de desbetreffende financiële regeling van het IMF wordt ondersteund, helpt dit risico te beperken voor zover dit bijdraagt aan het herstel van de houdbaarheid van de betalingsbalans en de begroting. De voorziening van het Garantiefonds voor het verstrekken van externe leningen door de EU is er overeenkomstig de regels inzake het garantiefondsmechanisme op gericht de mogelijke kwalijke gevolgen van het niet terugbetalen van de lening op te vangen.

Controlemiddel(en)

Zie deel 2.3.

Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

De diensten van de Commissie hebben een programma van operationele beoordelingen (OB's) van de financiële en administratieve procedures opgezet in alle derde landen waaraan de EU MFB verleent, overeenkomstig de vereisten van het Financieel Reglement dat van toepassing is op de algemene begroting van de EU. Ook wordt rekening gehouden met de conclusies van andere relevante rapporten van het IMF en de Wereldbank.

De diensten van de Commissie zullen, met de steun van naar behoren gemachtigde externe deskundigen, OB's bij de ministeries van financiën en de centrale banken van de begunstigde landen blijven uitvoeren. Deze rapporten hebben onder meer betrekking op de volgende punten: beheerstructuur en -organisatie, het beheer van middelen en de controle daarop, veiligheid van IT-systemen, interne en externe auditcapaciteit, alsook de onafhankelijkheid van de centrale bank.

De voorgestelde verordening bevat specifieke bepalingen inzake fraudepreventie. Op elke MFB-operatie kunnen verificatie-, controle- en auditprocedures worden toegepast onder de verantwoordelijkheid van de Commissie, met inbegrip van het Europees Bureau voor Fraudebestrijding (OLAF), en van de Europese Rekenkamer. In het memorandum van overeenstemming van elke MFB-operatie moeten ook bepalingen inzake fraudepreventie worden opgenomen.

GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

- Bestaande begrotingsonderdelen voor uitgaven:

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen.

01 03 02 - Macro-economische bijstand

Rubriek van het meerjarige financiële kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage |

GK/NGK[22] | van EVA[23]- landen | van kandidaat-lidstaten[24] | van derde landen | in de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement |

4 | 01 03 02 01 Macro-economische bijstand | GK | NEEN | NEEN | NEEN | NEEN |

01 04 01 14 – Voorziening van het Garantiefonds

Rubriek van het meerjarige financiële kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage |

GK/NGK | van EVA-landen | van kandidaat-lidstaten | van derde landen | in de zin van artikel 18, lid 1, onder a), van het Financieel Reglement |

4 | 01 04 01 14 Voorziening van het Garantiefonds | GK | NEEN | NEEN | NEEN | NEEN |

Overeenkomstig de gewijzigde Garantiefondsverordening zijn stortingen in het Garantiefonds vereist. Overeenkomstig deze verordening wordt het voorzieningsbedrag voor leningen bepaald op basis van op het uitstaande bedrag aan het einde van een jaar. Het Garantiefonds biedt garanties voor drie soorten externe EU-leningen: de EIB in het kader van zijn extern mandaat, Euratom en MFB.

Wat MFB-operaties betreft, is het Garantiefonds gekoppeld aan het begrotingsonderdeel 01 04 01 04 – Garantie van de Europese Gemeenschap voor opgenomen communautaire leningen voor macrofinanciële bijstand aan derde landen. Het bij dit begrotingsonderdeel geboekte bedrag ("p.m.") verwijst naar de begrotingsgarantie voor elke MFB-lening. Uitsluitend wanneer daadwerkelijk een beroep op de garantie wordt gedaan, zal deze worden ingezet. Afgaande op de tenuitvoerlegging in het verleden, wordt verwacht dat geen beroep op de begrotingsgarantie zal worden gedaan.

Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen: Neen.

Geraamde gevolgen voor de uitgaven

Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

in miljoenen euro's (tot op 3 decimalen)

Rubriek van het meerjarige financiële kader: | 4 | 01 03 02 Macro-economische bijstand 01 04 01 14 Voorziening van het Garantiefonds |

in miljoenen euro's

DG: ECFIN | 2011[25] | 2012 | 2013 |

( Beleidskredieten (giften) |

Nummer begrotingsonderdeel: 01 03 02 | Vastleggingen | (1) | 104,869 | 104,900 | 137,436 |

Betalingen | (2) | 88,700 | 88,500 | 116,000 |

( Waarvan geraamde, uit het budget van specifieke programma's gefinancierde administratieve kredieten[26]: operationele beoordelingen en evaluaties achteraf |

Nummer begrotingsonderdeel: 01 03 02 | Vastleggingen | (3) | 0,700 | 0,600 | 0,600 |

Betalingen | (4) | 0,600 | 0,600 | 0,700 |

( Beleidskredieten (leningen) |

Nummer begrotingsonderdeel: 01 04 01 14 | Vastleggingen[27] | (3) | 138,880 | 260,170 | 200,000 |

Betalingen[28] | (4) | 58,320 |

Het voorzieningsbedrag wordt aan het begin van jaar "n" berekend als het verschil tussen het streefbedrag en de waarde van de nettoactiva van het fonds aan het einde van jaar "n-1". Dit voorzieningsbedrag wordt in jaar "n" in het voorontwerp van begroting van jaar "n+1" opgenomen en aan het begin van jaar "n+1" in één keer overgemaakt uit begrotingsonderdeel 01 04 01 14 ("Voorziening van het Garantiefonds"). Voor de berekening van de storting in het Fonds wordt 9% van het daadwerkelijk uitgekeerde bedrag als streefbedrag aan het einde van het jaar "n-1" in aanmerking genomen.

TOTAAL kredieten voor RUBRIEK 4 van het meerjarige financiële kader | Vastleggingen | =4+6 | 243,749 | 365,070 | 337,436 |

Betalingen | =5+6 | 88,700 | 88,500 | 174,320 |

Rubriek van het meerjarige financiële kader: | 5 | "Administratieve uitgaven" |

in euro

2011[29] | 2012 | 2013 | TOTAAL |

DG: ECFIN |

( Personeel | 762 000 | 762 000 | 762 000 | 2 286 000 |

( Overige administratieve uitgaven: 01 01 02 11 01 – Missie- en representatiekosten | 160 000 | 133 000 | 200 000 | 493 000 |

TOTAAL DG ECFIN | Kredieten | 922 000 | 895 000 | 962 000 | 2 779 000 |

TOTAAL kredieten voor RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 922 000 | 895 000 | 962 000 | 2 779 000 |

Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

Samenvatting

- ( Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

- X Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten[30] nodigDe benodigde administratieve kredieten zullen worden gefinancierd uit de kredieten die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van bestaande budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Geraamde personeelsbehoeften

- ( Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

- X Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in een geheel getal (of met hoogstens 1 decimaal)

2011[31] | 2012 | 2013 |

Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) |

Economische en financiële zaken 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) | 6,0 | 6,0 | 6,0 |

XX 01 01 02 (delegaties) | - | - | - |

XX 01 05 01 (indirect onderzoek) | - | - | - |

10 01 05 01 (direct onderzoek) | - | - | - |

Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE)[32] |

XX 01 02 01 (AC, INT, END van de "totale financiële middelen") | - | - | - |

XX 01 02 02 (AC, INT, JED, LA en END in de delegaties) |

XX 01 04 yy | - op de zetel |

- in delegaties |

XX 01 05 02 (AC, INT, END – indirect onderzoek) |

10 01 05 02 (AC, INT, END - direct onderzoek) |

Andere begrotingsonderdelen (specificeer) |

TOTAAL | 6,0 | 6,0 | 6,0 |

De benodigde personele middelen zullen worden verstrekt door personeel van het DG dat reeds voor het beheer van MFB-operaties is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen. De kosten van het personeel dat op geografische desks nodig is voor de formulering van en het toezicht op MFB worden per MFB-operatie geraamd op 50% van de jaarlijkse uitgaven voor een ambtenaar van graad AD5-AD12. Afgaande op de ervaring van de afgelopen vijf jaar worden gemiddeld acht MFB-operaties per jaar verwacht, hetzij als voortgezette, hetzij als nieuwe operaties. Ondersteuningsfuncties zoals coördinatie, financieel beheer, bijdrage aan de operationele beoordeling en evaluaties achteraf, alsook secretariaatswerk zullen extra kosten met zich meebrengen die op 50% van die van de geografische desks worden geraamd.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijke functionarissen | Bijvoorbeeld memoranda van overeenstemming en leen- of giftovereenkomsten opstellen, contacten onderhouden met autoriteiten en internationale financiële instellingen, alsook met externe deskundigen voor operationele beoordelingen en evaluaties achteraf, controlebezoeken uitvoeren en rapporten van de diensten van de Commissie opstellen, Commissieprocedures, waaronder ook comitéprocedures, met betrekking tot het beheer van de bijstand uitwerken. |

Extern personeel | N.V.T. |

Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

- X Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarige financiële kader

- ( Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarige financiële kader

- ( Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarige financiële kader[33].

Bijdrage van derden aan de financiering

- Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden

Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

- X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

- ( Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

- ( voor de eigen middelen

- ( voor de diverse ontvangsten

[1] Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de voorschriften en algemene beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13), die Besluit 1999/468/EG van de Raad vervangt.

[2] De criteria van Genval werden het laatst vermeld in de conclusies van de Raad Ecofin van 8 oktober 2002.

[3] PB C 68 E van 18.3.2004, blz. 86.

[4] "Meta-evaluation of Macro-Financial Assistance Operations, 2004-2008. Final Report", GHK Consulting, oktober 2009, te raadplegen op: http://ec.europa.eu/economy_finance/evaluation/pdf/ final_report_meta_annex_en.pdf

[5] Verordening (EU) nr. 182/2011, op. cit.

[6] PB C 68 E van 18.3.2004, blz. 86.

[7] Verordening (EU) nr. 182/2011, op. cit.

[8] PB C 68 E van 18.3.2004, blz. 86.

[9] Conclusies van de Raad Ecofin – Evaluatie van de macrofinanciële bijstand van de EU en de leen- en garantiecapaciteit van de EG voor externe operaties, 8 oktober 2002.

[10] PB L 55 van 28.11.11, blz. 13.

[11] PB L 145 van 10.6.2009, blz. 10.

[12] Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen (PB L 248 van 16.9.2002, blz. 1).

[13] Verordening (EG, Euratom) nr. 2342/2002 van de Commissie van 23 december 2002 tot vaststelling van uitvoeringsvoorschriften van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen (PB L 357 van 31.12.2002, blz. 1).

[14] Verordening (Euratom, EG) nr. 2988/95 van de Raad van 18 december 1995 betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (PB L 312 van 23.12.1995, blz. 1).

[15] Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelmatigheden (PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2).

[16] Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) (PB L 136 van 31.5.1999, blz. 1).

[17] In de begroting 2011 opgenomen krediet.

[18] ABM: activiteitsgestuurd beheer – ABB: activiteitsgestuurde begroting.

[19] Zoals bedoeld in artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

[20] Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html

[21] In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.

[22] GK = gesplitste kredieten / NGK = niet-gesplitste kredieten.

[23] EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

[24] Kandidaat-lidstaten en indien van toepassing potentiële kandidaat-lidstaten uit de Westelijke Balkan.

[25] 2011 is het jaar waarin naar verwachting met de tenuitvoerlegging van het voorstel wordt begonnen. Vanaf 2014 zouden de bedragen moeten sporen met het nieuwe meerjarige financiële kader dat in dat jaar van kracht wordt.

[26] Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de tenuitvoerlegging van MFB-operaties.

[27] Kredieten voor alle soorten EU-leningen: EIB, Euratom en MFB.

[28] Raming van de betalingskredieten voor MFB-leningen die louter gebaseerd is op een voorziening van 9% van het uitstaande bedrag ervan in het jaar nadat de uitbetaling heeft plaatsgevonden.

[29] 2011 is het jaar waarin naar verwachting met de tenuitvoerlegging van de verordening wordt begonnen. Vanaf 2014 zouden de bedragen moeten sporen met het nieuwe meerjarige financiële kader dat in dat jaar van kracht wordt.

[30] Bestaand personeel belast met MFB-operaties in DG ECFIN.

[31] 2011 is het jaar waarin naar verwachting met de tenuitvoerlegging van de verordening wordt begonnen. Vanaf 2014 zouden de bedragen moeten sporen met het nieuwe meerjarige financiële kader dat in dat jaar van kracht wordt.

[32] AC = arbeidscontractant; INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); LA = plaatselijk functionaris (Local Agent); END= gedetacheerd nationaal deskundige.

[33] Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.