Bijlagen bij COM(2012)164 - Vereenvoudiging van de overbrenging van in een andere lidstaat ingeschreven motorvoertuigen binnen de interne markt

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE I

Gegevensreeks voor geautomatiseerde bevraging van gegevens uit kentekenregisters als bedoeld in artikel 7, lid 1)

Item || Geharmoniseerde codes Richtlijn 1999/37/EG

1. Land van inschrijving || --

2. Inschrijvingsnummer || (A)

3. Datum van eerste inschrijving van het voertuig || (B)

4. Identificatienummer(s) van het kentekenbewijs / de kentekenbewijzen || --

5. Naam van de instantie die het kentekenbewijs heeft afgegeven || --

6. Voertuig: merk || (D.1)

7. Voertuig: type - Variant (indien van toepassing) - Versie (indien van toepassing) || (D.2)

8. Voertuig: handelsnaam of -namen || (D.3)

9. Voertuigidentificatienummer (VIN) || (E)

10. Massa: technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand, behalve voor motorfietsen || (F.1)

11. Massa: toelaatbare maximummassa in beladen toestand van het voertuig in gebruik in de lidstaat van inschrijving || (F.2)

12. Massa van het voertuig met carrosserie en, in geval van een trekker van een andere categorie dan categorie M1, met koppelinrichting || (G)

13. Geldigheidsduur van de inschrijving, indien niet onbeperkt || (H)

14. Datum van de inschrijving waarop dit kentekenbewijs betrekking heeft || (I)

15. Nummer van de typegoedkeuring (indien beschikbaar) || (K)

16. Aantal assen || (L)

17. Wielbasis (in mm) || (M)

18. Voor voertuigen met een toelaatbare totale massa van meer dan 3500 kg de verdeling van de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand over de assen: as 1 (in kg) || (N.1)

19. Voor voertuigen met een toelaatbare totale massa van meer dan 3500 kg de verdeling van de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand over de assen: as 2 (in kg), indien van toepassing || (N.2)

20. Voor voertuigen met een toelaatbare totale massa van meer dan 3500 kg de verdeling van de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand over de assen: as 3 (in kg), indien van toepassing || (N.3)

21. Voor voertuigen met een toelaatbare totale massa van meer dan 3500 kg de verdeling van de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand over de assen: as 4 (in kg), indien van toepassing || (N.4)

22. Voor voertuigen met een toelaatbare totale massa van meer dan 3500 kg de verdeling van de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand over de assen: as 5 (in kg), indien van toepassing || (N.5)

23. Technisch toelaatbare getrokken maximummassa van de aanhangwagen: geremd (in kg) || (O.1)

24. Technisch toelaatbare getrokken maximummassa van de aanhangwagen: ongeremd (in kg) || (O.2)

25. Motor: inhoud (in cm3) || (P.1)

26. Motor: nettomaximumvermogen (in kW) (indien beschikbaar) || (P.2)

27. Motor: brandstoftype of vermogensbron || (P.3)

28. Motor: nominaal toerental (in min-1) || (P.4)

29. Identificatienummer van de motor || (P.5)

30. Verhouding vermogen/massa (in kW/kg) (uitsluitend voor motorfietsen) || (Q)

31. Kleur van het voertuig || (R)

32. Passagierscapaciteit: aantal zitplaatsen, inclusief zitplaats van de bestuurder || (S.1)

33. Passagierscapaciteit: aantal staanplaatsen (indien van toepassing) || (S.2)

34. Maximumsnelheid (in km/h) || (T)

35. Geluidsniveau: stationair (in dB(A)) || (U.1)

36. Geluidsniveau: toerental van de motor (in min-1) || (U.2)

37. Geluidsniveau: rijdend (in dB(A)) || (U.3)

38. Uitlaatgassen: CO (in g/km of g/kWh) || (V.1)

39. Uitlaatgassen: HC (in g/km of g/kWh) || (V.2)

40. Uitlaatgassen: NOx (in g/km of g/kWh) || (V.3)

41. Uitlaatgassen: HC + NOx (in g/km) || (V.4)

42. Uitlaatgassen: deeltjes voor diesel (in g/km of g/kWh) || (V.5)

43. Uitlaatgassen: gecorrigeerde absorptiecoëfficiënt voor diesel (in min-1) || (V.6)

44. Uitlaatgassen: CO2 (in g/km) || (V.7)

45. Uitlaatgassen: gecombineerd brandstofverbruik (in l/100 km) || (V.8)

46. Uitlaatgassen: vermelding van de milieuklasse van de EG-goedkeuring: vermelding van de toepasselijke versie overeenkomstig Richtlijn 70/220/EEG en Richtlijn 88/77/EEG || (V.9)

47. Inhoud van de brandstoftank(s) (in liters) || (W)

48. Datum van de laatste technische keuring || --

49. Datum van de eerstvolgende technische keuring || --

50. Aantal afgelegde kilometers (indien beschikbaar) || --

51. Voertuig vernietigd (ja/neen) || --

52. Datum van afgifte van het certificaat van vernietiging[24] || --

53. Instelling of onderneming die het certificaat van vernietiging afgeeft || --

54. Reden voor vernietiging || --

55. Voertuig gestolen (ja/neen) || --

56. Gestolen kentekenbewijs en/of kentekenplaten (ja/neen) || --

57. Inactieve inschrijving || --

58. Inschrijving geschorst || --

59. Wijziging van inschrijvingsnummer || --

60. Technische keuring noodzakelijk na ongeval met ernstige schade || --

61. Bijkomende tests noodzakelijk na wijziging of modificatie van een van de punten 9 tot en met 47 ||

BIJLAGE II

Gebruik van softwaretoepassing als bedoeld in artikel 7

1. De uitwisseling van informatie vindt plaats via interoperabele elektronische middelen zonder uitwisseling van gegevens waarbij andere gegevensbestanden betrokken zijn. Deze informatie-uitwisseling moet op een kosteneffectieve en veilige manier verlopen en moet de veiligheid en de bescherming van de overgedragen gegevens garanderen, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van reeds bestaande softwaretoepassingen.

2. Voor de toepassing van deze verordening voorziet de softwaretoepassing in een online-uitwisselingswijze in real time en/of in een uitwisselingswijze met gegroepeerde gegevens. Deze laatste methode moet het mogelijk maken dat meerdere verzoeken of antwoorden door middel van één bericht kunnen worden uitgewisseld.

3. Elke lidstaat draagt zijn eigen kosten in verband met de administratie, het gebruik en het onderhoud van de in lid 1 vermelde softwaretoepassingen.

4. De inschrijvingsinstantie vraagt, met behulp van de geautomatiseerde procedures als bedoeld in de punten 1 en 2, de informatie over de in bijlage I bedoelde gegevens op bij de elektronische voertuigregisters van een of meer andere lidstaten.

5. De softwareapplicatie regelt de beveiligde communicatie met de andere lidstaten en communiceert met de achterliggende systemen van lidstaten via XML. De lidstaten wisselen berichten uit door deze rechtstreeks naar de ontvanger te sturen.

6. De via het netwerk verstuurde XML-berichten worden versleuteld.

FINANCIEEL MEMORANDUM VOOR VOORSTELLEN

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

              1.1.    Benaming van het voorstel/initiatief

              1.2.    Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur

              1.3.    Aard van het voorstel/initiatief

              1.4.    Doelstelling(en)

              1.5.    Motivering van het voorstel/initiatief

              1.6.    Duur en financiële gevolgen

              1.7.    Beheersvorm(en)

2. BEHEERSMAATREGELEN

              2.1.    Regels inzake het toezicht en de verslagen

              2.2.    Beheers- en controlesysteem

              2.3.    Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

              3.1.    Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

              3.2.    Geraamde gevolgen voor de uitgaven

              3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

              3.2.2. Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

              3.2.3. Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

              3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

              3.2.5. Bijdragen van derden aan de financiering

              3.3.    Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

FINANCIEEL MEMORANDUM VOOR VOORSTELLEN

1. KADER VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

1.1.        Benaming van het voorstel/initiatief

Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en van de Raad tot vereenvoudiging van de overbrenging van in een andere lidstaat ingeschreven voertuigen binnen de interne markt

1.2.        Betrokken beleidsterrein(en) in de ABM/ABB-structuur[25]

Titel 2 – Ondernemingen – Hoofdstuk 02 03: Interne goederenmarkt en sectoraal beleid

1.3.        Aard van het voorstel/initiatief

Het voorstel/initiatief betreft een nieuwe actie

1.4.        Doelstellingen

1.4.1.     De met het voorstel/initiatief beoogde strategische meerjarendoelstelling(en) van de Commissie

1a. Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid

1.4.2.     Specifieke doelstelling(en) en betrokken ABM/ABB-activiteit(en)

Specifieke doelstelling nr. 1: De bestaande internemarktwetgeving voortdurend evalueren en zo nodig nieuwe wetgeving of andere maatregelen voorstellen.

1.4.3.     Verwacht(e) resulta(a)t(en) en gevolgen

Vermeld de gevolgen die het voorstel/initiatief zou moeten hebben voor de begunstigden/doelgroepen

Naar verwachting zal dit initiatief de werking van de interne markt verbeteren door het opheffen van de administratieve obstakels in verband met de herinschrijvingsprocedure van motorvoertuigen, die momenteel het vrije verkeer van motorvoertuigen belemmeren. Dit voorstel moet zorgen voor harmonisatie, stroomlijning en vereenvoudiging van de procedures voor de herinschrijving van in een andere lidstaat ingeschreven motorvoertuigen, voor burgers, werknemers, werkgevers, autoverhuurbedrijven, leasemaatschappijen en inschrijvingsinstanties. Dit voorstel moet ook de administratieve last voor alle betrokken actoren verminderen zonder de verkeersveiligheid of de preventie van misdrijven en fraude in het gedrang te brengen.

Dit voorstel zal gevolgen hebben voor burgers die van het ene land naar het andere verhuizen of personen met een vakantiehuis in een andere lidstaat, en voor personen die in de lidstaat waar zij wonen een voertuig gebruiken dat door hun werkgever in een andere lidstaat is ingeschreven. Burgers zijn ook de belangrijkste groep klanten voor de markt van tweedehands motorvoertuigen binnen de EU. Handelaars in tweedehands voertuigen worden ook rechtstreeks geraakt door dit voorstel, net als lease- en autoverhuurbedrijven. Tot slot zal dit voorstel gevolgen hebben voor de instanties die de voertuigen inschrijven. De specifieke gevolgen komen uitgebreider aan de orde in de bijgaande effectbeoordeling.

1.4.4.     Resultaat- en effectindicatoren

Vermeld de indicatoren aan de hand waarvan kan worden nagegaan in hoeverre het voorstel/initiatief is uitgevoerd.

- Aantal klachten;

- Aantal Solvit-zaken;

- Aantal rechtszaken;

- Aantal verzoeken aan de Europese Consumentencentra (ECC's);

- Aantal herinschrijvingen en uitschrijvingen;

- Openbare raadpleging, met name inzake administratieve last

- Specifieke enquête voor deze sector;

- Specifieke enquête voor nationale inschrijvingsinstanties;

- Eucaris-statistieken.

1.5.        Motivering van het voorstel/initiatief

1.5.1.     Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

De algemene doelstelling van dit initiatief is de werking van de interne markt te verbeteren door het opheffen van administratieve obstakels in verband met de herinschrijving van motorvoertuigen, die momenteel het vrije verkeer van motorvoertuigen belemmeren.

1.5.2.     Toegevoegde waarde van de deelname van de EU

De grensoverschrijdende aspecten van de inschrijving van auto’s blijven voor problemen zorgen op de interne markt. Zo heeft het Hof van Justitie sinds 2000 17 arresten en beschikkingen uitgevaardigd met betrekking tot de hindernissen die de inschrijving van auto’s opwerpt voor het vrije verkeer van goederen, diensten en personen. De verschillen in de nationale administratieve regels voor de herinschrijving van in een andere lidstaat ingeschreven motorvoertuigen belemmeren het vrije verkeer van deze voertuigen binnen de EU. Daarom heeft de EU op basis van artikel 114 VWEU het recht om op te treden teneinde een goede werking van de interne markt te garanderen voor tweedehands auto's die in een andere lidstaat zijn aangekocht, voor burgers die een motorvoertuig naar een andere lidstaat van verblijf overbrengen, voor burgers die gebruikmaken van een motorvoertuig dat is ingeschreven in de lidstaat waar zij werken, en voor autoverhuurbedrijven (en in mindere mate leasemaatschappijen) die door de inschrijvingsverplichtingen voor zichzelf of hun klanten op hindernissen stuiten voor het grensoverschrijdend gebruik van de voertuigen. Met het oog op de naleving van het subsidiariteitsbeginsel heeft dit voorstel echter geen betrekking op de herinschrijving of de overdracht van een motorvoertuig binnen dezelfde lidstaat.

1.5.3.     Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

Naast het inleiden van inbreukprocedures heeft de Commissie interpretatieve mededelingen bekendgemaakt waarin de EU-wetgeving op dit gebied wordt samengevat. Het EU-recht en de rechtspraak van het Hof van Justitie op dit gebied blijven zich ontwikkelen, zodat de meeste interpretatieve mededelingen over de inschrijving van voertuigen, waaronder die van 2007, snel achterhaald zijn. Bovendien is een interpretatieve mededeling niet bindend en heeft deze tot dusver nog niet gediend als doeltreffend richtsnoer of een verplichting voor de lidstaten. Bovendien kan niet worden gezegd dat deze interpretatieve mededelingen het aantal problemen aanzienlijk hebben verminderd, hoewel de Commissie er al verscheidene heeft uitgebracht. De nationale inschrijvingsinstanties zijn op de hoogte – of zouden dit moeten zijn – van het bestaan van de meest recente interpretatieve mededeling, maar passen doorgaans het nationaal recht toe wanneer de nationale voorschriften in strijd zijn met de interpretatieve mededeling. Niets wijst erop dat de burgers en bedrijven weten dat de mededeling bestaat, en het is niet realistisch te verwachten dat de mededeling – waarin de belangrijkste elementen van de Europese wetgeving en de rechtspraak van het Hof van Justitie worden samengevat – van groot nut kan zijn in geval van een geschil.

1.5.4.     Samenhang en eventuele synergie met andere relevante instrumenten

Dit initiatief is volledig coherent met andere relevante instrumenten, met name Richtlijn 1999/37/EG van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 september 2000 betreffende autowrakken, Richtlijn 2009/103/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven en de controle op de verzekering tegen deze aansprakelijkheid, Besluit 2004/919/EG van de Raad van 22 december 2004 betreffende de aanpak van voertuigcriminaliteit met grensoverschrijdende implicaties, Besluit 2008/615/JBZ van de Raad van 23 juni 2008 inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit en Besluit 2008/616/JBZ van de Raad van 23 juni 2008 betreffende de uitvoering van Besluit 2008/615/JBZ inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit.

1.6.        Duur en financiële gevolgen

Voorstel/initiatief met een onbeperkte geldigheidsduur

1.7.        Beheersvorm(en)

Direct gecentraliseerd beheer door de Commissie

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1.        Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

Artikel 13 van dit voorstel regelt de evaluatie van deze verordening, die dient uit te monden in een verslag aan het Europees Parlement en de Raad vier jaar na de inwerkingtreding van de verordening. De evaluatie moet mogelijke problemen en tekortkomingen van de verordening aangeven en kan dienen als uitgangspunt voor verdere maatregelen, met inbegrip van een eventueel voorstel tot wijziging van de verordening met het oog op verdere administratieve vereenvoudiging voor de burgers en het bedrijfsleven en op een betere integratie van de interne markt voor tweedehands motorvoertuigen.

2.2.        Beheers- en controlesysteem

2.2.1.     Mogelijke risico's

Er zijn geen financiële risico’s aan verbonden.

2.2.2.     Controlemiddel(en)

De controlemiddelen zijn vermeld in het Financieel Reglement en in Verordening (EG, Euratom) nr. 2342/2002.

2.3.        Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.

De Commissie moet ervoor zorgen dat de financiële belangen van de Unie worden beschermd door de toepassing van maatregelen ter voorkoming van fraude, corruptie en andere illegale handelingen, door de uitvoering van doeltreffende controles en de terugvordering van ten onrechte uitgekeerde bedragen en, indien onregelmatigheden worden vastgesteld, door doeltreffende, evenredige en afschrikkende sancties, overeenkomstig de Verordeningen (EG, Euratom) nr. 2988/95, (Euratom, EG) nr. 2185/96 en (EG) nr. 1073/1999.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1.        Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

· Bestaande begrotingsonderdelen voor uitgaven

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarige financiële kader || Begrotingsonderdeel || Soort krediet || Bijdrage

Num­mer [Omschrijving …...….] || GK/ NGK ([26]) || van EVA-landen[27] || van kandidaat-lidstaten[28] || van derde landen || in de zin van artikel 18, lid 1, onder a bis), van het Financieel Reglement

1a. Concurrentie­vermogen voor groei en werk­gelegenheid || [XX.YY.YY.YY] || GK/ NGK || JA || NEE || NEE || NEE

3.2.        Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1.     Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

Rubriek van het meerjarige financiële kader || Nummer || 1a. Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid ||

|| DG: ENTR || || || 2014 || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || TOTAAL

|| Ÿ Beleidskredieten || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| TOTAAL kredieten voor DG ENTR || Vastleggingen || =1+1a +3 || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| Betalingen || =2+2a +3 || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

||

Rubriek van het meerjarige financiële kader || 5 || “Administratieve uitgaven” ||

|| DG ENTR || || || 2014 || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || TOTAAL

|| Ÿ Personele middelen || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 1,0

|| Ÿ Andere administratieve uitgaven || 0,1 || 0,1 || 0,1 || 0,1 || 0,1 || 0,5

|| TOTAAL DG ENTR || Kredieten || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 1,5

|| TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || (totaal vastleggingen = totaal betalingen) || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 1,5

|| TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 5 van het meerjarige financiële kader || Vastleggingen || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 1,5

|| Betalingen || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 1,5

3.2.2.     Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig.

3.2.3.     Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.3.1.  Samenvatting

Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoen EUR (tot op 3 decimalen)

|| 2014 || 2015 || 2016 || 2017 || 2018 || TOTAAL

RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || || || || || ||

Personele middelen || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 1,0

Andere administratieve uitgaven || 0,1 || 0,1 || 0,1 || 0,1 || 0,1 || 0,5

Subtotaal RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 1,5

Buiten RUBRIEK 5[29] van het meerjarige financiële kader || || || || || ||

Personele middelen || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

Andere administratieve uitgaven || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

Subtotaal buiten RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

TOTAAL || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 0,3 || 1,5

3.2.3.2.  Geraamde personeelsbehoeften

Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in een geheel getal (of met hoogstens 1 decimaal)

|| || 2014 || 2015 || 2016 || 2017 || 2018

Ÿ Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) ||

|| 02 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 0,2

|| VTE = 1,5 || VTE = 1,5 || VTE = 1,5 || VTE = 1,5 || VTE = 1,5

|| XX 01 01 02 (delegaties) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| XX 01 05 01 (onderzoek door derden) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| 10 01 05 01 (eigen onderzoek) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| Ÿ Extern personeel (in voltijdequivalenten – VTE)[30] ||

|| XX 01 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| XX 01 04 jj[31] || 0 || 0 || 0 || 0 || 0 ||

|| 0 || 0 || 0 || 0 || 0 ||

|| XX 01 05 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| 10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) || 0 || 0 || 0 || 0 || 0

|| TOTAAL || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 0,2 || 0,2

|| VTE = 1,5 || VTE = 1,5 || VTE = 1,5 || VTE = 1,5 || VTE = 1,5

De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken

Ambtenaren en tijdelijke functionarissen || Beheren van de uitvoering van de verordening, onder andere door de voorbereiding van de uitvoeringsbesluiten en eventueel de gedelegeerde handelingen, en starten van de evaluatie

3.2.4.     Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarige financiële kader

3.2.5.     Bijdrage van derden aan de financiering

Het voorstel voorziet niet in medefinanciering door derden.

3.3.        Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

[1]               COM(2010) 603 van 27.10.2010.

[2]               COM(2010) 2020 van 3.3.2010.

[3]               HTTP://EC.EUROPA.EU/ENTERPRISE/POLICIES/SINGLE-MARKET-GOODS/FREE-MOVEMENT-NON-HARMONISED-SECTORS/CAR-REGISTRATION/VIEW_CONTRIBUTIONS_EN.HTM

[4]               PB L 138 van 1.6.1999, blz. 57.

[5]               PB L 263 van 9.10.2007, blz. 1.

[6]               PB L 124 van 9.5.2002, blz. 1.

[7]               Arrest van het Hof van Justitie van 6 oktober 2011, Philippe Bonnarde/Agence de Services et de Paiement, zaak C-443/10.

[8]               PB L 105 van 23.4.1983, blz. 59.

[9]               Arrest van 20 september 2007, Commissie van de Europese Gemeenschappen/Koninkrijk der Nederlanden, zaak C-297/05.

[10]             PB L 269 van 21.10.2000, blz. 34.

[11]             PB L 389 van 30.12.2004, blz. 28.

[12]             PB L 263 van 7.10.2009, blz. 11.

[13]             COM(2010) 744 van 16.12.2010.

[14]             PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.

[15]             PB C van, blz. .

[16]             COM(2010) 603 van 27.10.2010.

[17]             PB L 138 van 1.6.1999, blz. 57.

[18]             PB L 389 van 30.12.2004, blz. 28.

[19]             PB L 281 van 23.11.1995, blz. 31.

[20]             PB L 8 van 12.1.2001, blz. 1.

[21]             PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.

[22]             PB L 263 van 9.10.2007, blz. 1.

[23]             PB L 124 van 9.5.2002, blz. 1.

[24]             Als bedoeld in Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 september 2000 betreffende autowrakken (PB L 269 van 21.10.2000, blz. 34), zoals gewijzigd.

[25]             ABM: Activity Based Management – ABB: Activity Based Budgeting.

[26]             GK = gesplitste kredieten / NGK = niet-gesplitste kredieten.

[27]             EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

[28]             Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

[29]             Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

[30]             AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JED = Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).

[31]             Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).