Bijlagen bij JOIN(2013)1 - Strategie inzake cyberbeveiliging van de EU: Een open, veilige en beveiligde cyberspace

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 2, bijlage 6 en bijlage 8.

[9]               In 2001 heeft de Commissie een mededeling aangenomen over "Netwerk- en informatieveiligheid: Voorstel voor een Europese beleidsaanpak" (COM(2001) 298); in 2006 heeft zij een strategie voor een veilige informatiemaatschappij aangenomen (COM(2006) 251). Vanaf 2009 heeft de Commissie verder een actieplan en een mededeling aangenomen betreffende de bescherming van kritieke informatie-infrastructuur (COM(2009) 149, zoals goedgekeurd door de resolutie 2009/C 321/01 van de Raad alsmede COM(2011) 163, zoals bekrachtigd door de conclusies 10299/11 van de Raad).

[10]             Verordening (EU) nr. 460/2004.

[11]             COM(2010) 521. De maatregelen die in het kader van deze strategie worden voorgesteld, houden geen wijziging in van het bestaande of toekomstige mandaat van het ENISA.

[12]             Artikel 13 bis en ter van Richtlijn 2002/21/EG.

[13]             Artikel 17 van Richtlijn 95/46/EG; artikel 4 van Richtlijn 2002/58/EG.

[14]             Het Europees Forum voor de lidstaten is gelanceerd bij COM(2009) 149 als platform om overleg tussen de overheden van de lidstaten te bevorderen met betrekking tot goede beleidspraktijken op het gebied van de beveiliging en veerkracht van kritieke informatie-infrastructuur.

[15]             Het Europees publiek-privaat partnerschap voor veerkracht is ingesteld naar aanleiding van COM(2009) 149. Dit platform heeft initiatieven ontwikkeld en de samenwerking tussen de publieke en de private sector bevorderd met betrekking tot het bepalen van essentiële elementen, voorzieningen, functies, basisvereisten op het gebied van veerkracht alsmede vereiste samenwerking en mechanismen ter bestrijding van grootschalige verstoringen van de elektronische communicatie.

[16]             https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/connecting-europe-facility. CEF-begrotingsonderdeel 09.03.02 – Telecommunicatienetwerken (ter bevordering van de onderlinge koppeling en interoperabiliteit van nationale openbare onlinediensten en van de toegang tot dergelijke netwerken).

[17]             CIP-ICT PSP-2012-6, 325188. Dit project beschikt over een totaalbudget van 15 miljoen euro, waarvan 7,7 miljoen euro EU-financiering.

[18]             http://www.trustindigitallife.eu

[19]             Deze werkgroep is opgericht tijdens EU-Amerikaanse top van november 2010 (MEMO/10/597) en is belast met het ontwikkelen van een gezamenlijke aanpak voor een brede waaier aan problemen op het gebied van cyberbeveiliging en -criminaliteit.

[20]             Met het "Programma veiliger internet" wordt een netwerk van NGO's gefinancierd die actief zijn op het gebied van digitaal welzijn van kinderen alsmede een netwerk van wetshandhavingsinstanties die informatie en beste praktijken uitwisselen betreffende crimineel gebruik van het internet voor het verspreiden van materiaal waarin kinderen seksueel misbruikt worden en een netwerk van onderzoekers die informatie verzamelen over het gebruik, de risico's en de gevolgen van onlinetechnologieën met betrekking tot het leven van kinderen.

[21]             Met inbegrip van de desbetreffende nationale autoriteiten, waaronder de voor netwerk- en informatiebeveiliging bevoegde instanties en de gegevensbeschermingsautoriteiten.

[22]             Richtlijn 2011/93/EU ter vervanging van Kaderbesluit 2004/68/JHA van de Raad.

[23]             Voor 2013 op grond van het programma Preventie en bestrijding van criminaliteit (ISEC). Na 2013 op grond van het fonds voor interne veiligheid (nieuw instrument binnen het meerjarig financieel kader).

[24]             Op 28 maart 2012 heeft de Europese Commissie een mededeling met de titel "De aanpak van criminaliteit in het digitale tijdperk – Oprichting van een Europees Centrum voor de bestrijding van cybercriminaliteit" goedgekeurd.

[25]             COM(2012) 196 final.

[26]             Conclusies van de Raad over een Wereldwijde alliantie tegen seksuele uitbuiting van kinderen via het internet (gezamenlijke verklaring EU-VS) 7 en 8 juni 2012 en Verklaring over de start van de Wereldwijde alliantie tegen seksuele uitbuiting van kinderen via het internet (http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-12-944_en.htm)

[27]             Zie het werkdocument van de diensten van de Commissie (effectbeoordeling) bij het voorstel van de Commissie voor een richtlijn inzake netwerk- en informatiebeveiliging, hoofdstuk 4.1.5.2.

[28]             Met name in het kader van de norm M/490 inzake intelligente netwerken met betrekking tot de eerste reeks normen die zijn gericht op een intelligente netwerk- en referentiearchitectuur.

[29]             Horizon 2020 is het financiële instrument voor de tenuitvoerlegging van de , een -vlaggenschipinitiatief dat het Europese concurrentievermogen mondiaal veilig moet stellen. Het nieuwe kaderprogramma voor onderzoek en innovatie van de EU loopt van 2014 tot en met 2020 en is onderdeel van de inspanningen om in Europa nieuwe groei en banen te creëren.

[30]             Een vernieuwde EU-strategie 2011-2014 ter bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen; COM(2011) 681 definitief.

[31]             Via hun vertegenwoordiging in de EU-taskforce cybercriminaliteit, die bestaat uit de leiders van de EU-cybercriminaliteitseenheden van de lidstaten.

[32]             De financiering van de strategie valt binnen de bedragen die zijn uitgetrokken voor elk van de desbetreffende beleidsterreinen (CEF, Horizon 2020, het fonds voor interne veiligheid, GBVB en externe samenwerking, met name het stabiliteitsinstrument), zoals vastgelegd in het voorstel van de Commissie voor het meerjarig financieel kader 2014-2020 (afhankelijk van de goedkeuring van de begrotingsautoriteit en de bedragen die uiteindelijk in het meerjarig financieel kader voor 2014-2020 worden vastgesteld). Met betrekking tot de noodzaak om overeenstemming te bereiken met het aantal beschikbare posten voor de gedecentraliseerde agentschappen en het submaximum voor gedecentraliseerde agentschappen in elke uitgavenrubriek in het volgende meerjarig financieel kader, worden de agentschappen (CEPOL, EDA ENISA, EUROJUST en EUROPOL/EC3) die op grond van deze mededeling worden verzocht nieuwe taken op zich te nemen, aangemoedigd dit te doen voor zover het daadwerkelijke vermogen van het agentschap om meer middelen te absorberen is vastgesteld en alle mogelijkheden voor herindeling zijn bepaald.