Bijlagen bij COM(2014)903 - Een investeringsplan voor Europa

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2014)903 - Een investeringsplan voor Europa.
document COM(2014)903 NLEN
datum 26 november 2014
BIJLAGE 1. WAT IS NAAR VERWACHTING DE IMPACT VAN HET INVESTERINGSPLAN?

BIJLAGE 2. HOE WERKT HET NIEUWE FONDS BIJ LANGETERMIJNINVESTERINGEN?

EIB = Europese Investeringsbank

BIJLAGE 3. HOE WERKT HET NIEUWE FONDS BIJ DE ONDERSTEUNING VAN HET MKB EN MIDCAP-ONDERNEMINGEN?

EIF = Europees Investeringsfonds

BIJLAGE 4. TIJDSCHEMA EN MIJLPALEN

[1] In een aantal lidstaten is deze daling nog sterker. Dit geldt met name voor Italië (-25 %), Portugal (-36 %), Spanje (-38 %), Ierland (-39 %) en Griekenland (-64 %).

[2] Aldus ECB-directeur Mario Draghi in zijn rede van 22 augustus 2014 in Jackson Hole. Zie: http://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2014/html/sp140822.nl.html.

[3] Conclusies van de Europese Raad van 23 en 24 oktober 2014, blz. 8. "De Europese Raad schaart zich achter het voornemen van de aantredende Commissie om een initiatief te ontwikkelen waarbij over de periode 2015-2017 een bedrag van 300 miljard euro aan bijkomende investeringen uit publieke en private bronnen wordt vrijgemaakt" en het actieplan van de G20 te Brisbane, dat op 16 november 2014 is bekendgemaakt: "Voorts heeft de Europese Unie in oktober een belangrijk initiatief aangekondigd voor het vrijmaken van extra publieke en private investeringen in de jaren 2015-17. Wij roepen op om pakketten snel ten uitvoer te leggen" (vertaling). Zie ook de rede van ECB-directeur Mario Draghi van augustus 2014 in Jackson Hole (genoemd in voetnoot 2).

[4] In het kader van dit investeringsplan gelden bedrijven met 250 tot 3 000 werknemers als midcap-ondernemingen.

[5] Dit rechtsinstrument wordt waarschijnlijk een verordening, op basis van artikel 172, artikel 182, artikel 175, lid 3, en mogelijk artikel 173 VWEU.

[6] De Commissie en de EIB zijn van mening dat het fonds binnen de EIB zou moeten worden opgezet als een speciaal beheerfonds. Zo kan het fonds snel worden opgezet en profiteren van de financiering en de deskundigheid op het gebied van leningen en risicobeheer van de bestaande structuren van de EIB.

[7] Om te waarborgen dat de in het kader van dit initiatief ondersteunde infrastructuur- en projectinvesteringen in overeenstemming zijn met de staatssteunregels, moeten infrastructuurprojecten voorzien in onvervulde behoeften (bv. geen bestaande infrastructuur verdubbelen), zoveel mogelijk private financiering aantrekken en geen privaat gefinancierde projecten verdringen. De ondersteunde projecten moeten in principe op billijke, redelijke en passende voorwaarden toegankelijk zijn voor alle gebruikers, met inbegrip van concurrerende exploitanten, om te voorkomen dat de markttoegang wordt belemmerd. Teneinde de impact van dergelijke investeringen te maximaliseren, zal de Commissie met het oog op toetsing aan de staatssteunregels een reeks kernbeginselen formuleren waaraan een project moet voldoen om in aanmerking te komen voor steun uit het Europees Fonds voor strategische investeringen. Als een project aan deze criteria voldoet en steun uit het fonds krijgt, zal elke aanvullende nationale steun worden onderworpen aan een vereenvoudigde en versnelde toetsing aan de staatssteunregels. De Commissie zal daarbij uitsluitend nagaan of de overheidssteun evenredig is (d.w.z. of er geen sprake is van overcompensatie).

[8] COM(2013)462 final, momenteel het voorwerp van trialoogonderhandelingen van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie. Wanneer de verordening eenmaal in werking is getreden, zal zij voorzien in een gemeenschappelijk EU-regelgevingskader op grond waarvan fondsen die gespecialiseerd zijn in langetermijninvesteringen, bv. in infrastructuurprojecten of kmo's, in de hele EU kunnen opereren. Het is de bedoeling zo met name institutionele investeerders met een langetermijnhorizon aan te trekken.

[9] Deze steun moet in overeenstemming zijn met de Commissierichtsnoeren inzake staatssteun ter bevordering van risicofinancieringsinvesteringen of tegen marktconforme prijzen worden verleend.

[10] Hiertoe wordt de lidstaten aanbevolen om door middel van innovatieve financieringsinstrumenten een specifiek percentage van de toewijzingen in het kader van hun partnerschapsovereenkomst te gebruiken voor de belangrijkste investeringsgebieden. Het gaat om steun voor kmo's (50 %), CO2-reductiemaatregelen (20 %), informatie- en communicatietechnologie (10 %), duurzaam vervoer (10 %), ondersteuning van onderzoek, ontwikkeling en innovatie (5 %) en milieu- en hulpbronnenefficiëntie (5 %). Ook zou het gebruik van microfinancieringsfaciliteiten kunnen helpen om zelfstandig ondernemerschap en de ontwikkeling van micro-ondernemingen te bevorderen.

[11] Het kmo-initiatief is een financieringsinstrument waarin middelen worden bijeengebracht uit de structuur- en investeringsfondsen, het Cosme-programma, het Horizon 2020-programma, het EIF en de EIB. Het voorziet in twee soorten producten om de financiering van kmo's te verbeteren: onbeperkte garanties voor financiële intermediairs en securitisatie van bestaande leningenportefeuilles.

[12] Op basis van hetgeen mogelijk is zonder de lopende programmering van de fondsen te verstoren, zou tijdens de programmeringsperiode 2014-2020 naar schatting nog eens 26 miljard EUR aan extra investeringsfinanciering beschikbaar kunnen komen. Dit bedrag komt bovenop de verdubbeling van het gebruik van financieringsinstrumenten en is niet opgenomen in bijlage 1.

[13] De Europese Raad van 23 en 24 oktober 2014 "nam met instemming kennis van de instelling van een taskforce onder leiding van de Commissie en de Europese Investeringsbank die tot taak heeft concrete acties voor te stellen ter stimulering van investeringen, onder andere een plan voor potentieel levensvatbare projecten van Europees belang die op korte en middellange termijn moeten worden gerealiseerd."

[14]  Securitisatie is een vaak door banken toegepaste financiële praktijk die bestaat uit het samenvoegen en opnieuw verpakken van verschillende soorten contractuele vorderingen, zoals hypotheekleningen op niet-zakelijk onroerend goed. Securitisatie kan worden gebruikt om activa te financieren of om risico's over te dragen en te diversifiëren.