Bijlagen bij COM(2015)302 - Eerlijk en doeltreffend vennootschapsbelastingstelsel in de EU: vijf belangrijke actiegebieden

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage van dit actieplan opgenomen lijst) aan bod moeten komen, teneinde hen te helpen hun normen inzake goede bestuurlijke praktijken te verbeteren. De Commissie is bereid de lidstaten te ondersteunen bij deze werkzaamheden, die binnen 24 maanden zouden moeten worden voltooid.

In tweede instantie is de Commissie bereid om eventuele tegenmaatregelen ten aanzien van niet-coöperatieve fiscale rechtsgebieden te coördineren teneinde op te treden in situaties waarin het beginsel van goed fiscaal bestuur niet in acht wordt genomen.

4.2.Blijven werken aan transparantie op het gebied van de vennootschapsbelasting (bv. opties inzake verslaglegging per land onderzoeken)

Zoals is aangekondigd in het pakket fiscale transparantiemaatregelen van maart 2015, onderzoekt de Commissie of er een aanvullende meldingsplicht moet worden ingevoerd voor bepaalde informatie inzake vennootschapsbelasting. In samenhang met dit actieplan houdt de Commissie een openbare raadpleging15 over een aantal opties. De resultaten zullen in aanmerking worden genomen bij de effectbeoordeling, die uiterlijk in het eerste kwartaal van 2016 zal worden afgerond.
5.EU-INSTRUMENTEN VOOR COÖRDINATIE

Samenwerking tussen de lidstaten is van essentieel belang voor de bestrijding van belastingontwijking en agressieve fiscale planning. De administratieve samenwerking tussen de belastingautoriteiten van de lidstaten is in de EU-wetgeving geregeld en daarbij is voorzien in een reeks instrumenten die het de lidstaten gemakkelijker maken om samen te werken bij het innen van de belastingen waar zij recht op hebben. De Commissie is van mening dat het daadwerkelijk gebruik van deze instrumenten momenteel suboptimaal is en dat betere benutting de lidstaten tot voordeel zou kunnen strekken.

Belastingvraagstukken op EU-niveau worden ook in verscheidene groepen besproken die een belangrijke bijdrage leveren aan de samenwerking, coördinatie en informatie-uitwisseling tussen de lidstaten en het raadplegen van diverse belanghebbenden over belangrijke zaken. Voor het fiscaal beleid van de EU spelen met name twee groepen een rol van belang: de groep gedragscode inzake belastingregelingen voor ondernemingen en het platform inzake goed fiscaal bestuur. Er moet thans echter worden geëvalueerd hoe zij ook in de toekomst een positieve en doelmatige bijdrage kunnen leveren.

5.1.De coördinatie van belastingcontroles door de lidstaten verbeteren

De richtlijn betreffende administratieve samenwerking voorziet in samenwerking tussen de lidstaten op het gebied van belastinginspecties en -controles en moedigt de uitwisseling van beste praktijken tussen belastingautoriteiten aan. Er wordt van deze instrumenten echter nog geen optimaal gebruik gemaakt en de grote nationale verschillen wat betreft de wijze waarop vennootschappen worden gecontroleerd, steken scherp af tegen de strak georganiseerde fiscale planning van bepaalde ondernemingen. De Commissie zal derhalve ijveren voor nauwere samenwerking tussen de lidstaten op dit gebied. Zij zal in het kader van het platform inzake goed fiscaal bestuur een discussie met de lidstaten aangaan over volgende stappen om de controle van multinationale ondernemingen strategischer aan te pakken.

5.2.De groep gedragscode inzake belastingregelingen voor ondernemingen en het platform inzake goed fiscaal bestuur hervormen

De groep gedragscode inzake belastingregelingen voor ondernemingen, die uit vertegenwoordigers van de lidstaten bestaat, dient door middel van collegiale druk op niet-bindende wijze schadelijke fiscale concurrentie in de EU tegen te gaan. Een aantal lidstaten en belanghebbenden heeft zijn steun uitgesproken voor het idee om de werkingssfeer van de gedragscode uit te breiden en de werkwijze van de groep te veranderen, zodat zij doeltreffender kan reageren in gevallen van schadelijke fiscale concurrentie. De groep dient ook aanwijzingen te geven inzake de tenuitvoerlegging van niet-wetgevende EU-maatregelen tegen de ontwijking van vennootschapsbelasting. De Commissie zal in nauw overleg met de lidstaten voorstellen om deze hervormingen op te nemen in de gedragscode inzake belastingregelingen voor ondernemingen.

Het platform inzake goed fiscaal bestuur is een forum voor lidstaten, bedrijven en ngo's dat is opgezet om overleg te plegen over kwesties in verband met het belastingbeleid en om de vooruitgang te evalueren die is geboekt met een aantal maatregelen, waaronder het actieplan inzake belastingfraude en -ontduiking van 2012. Het is een bijzonder nuttig orgaan gebleken. De Commissie heeft besloten het mandaat van het platform, dat in 2016 zou verstrijken, te verlengen. Ook heeft zij de reikwijdte van het platform uitgebreid en zijn werkwijze verbeterd. Hierdoor kan het platform nu bijdragen aan de uitvoering van het nieuwe actieplan, discussies bevorderen over fiscale rulings van lidstaten in het licht van de voorgestelde nieuwe regels inzake informatie-uitwisseling en feedback verstrekken over nieuwe initiatieven voor de bestrijding van belastingontwijking.


Conclusie

Dit actieplan legt de grondslag voor een billijker, groeivriendelijk kader voor vennootschapsbelasting in de EU. De voorgestelde maatregelen zullen tot stabiele inkomsten bijdragen, de interne markt versterken, ondernemingen veerkrachtiger en efficiënter maken en helpen een billijk en gelijk speelveld voor bedrijven tot stand te brengen.


In het actieplan worden de belangrijkste gebieden voor actie op de korte, middellange en lange termijn beschreven. De harmonisering van de vennootschapsbelastingtarieven valt buiten het bestek van deze agenda. Het doel is de belastingsystemen van de lidstaten te coördineren met het oog op een krachtiger bestrijding van agressieve fiscale planning.


Op de korte termijn is het dienstig een aantal kwesties in verband met grondslaguitholling en winstverschuiving te bespreken. Ook moet er werk worden gemaakt van een effectieve belasting van winsten in de interne markt. De Commissie vraagt het huidige en het volgende voorzitterschap nadrukkelijk hun inspanningen te richten op vooruitgang op deze punten binnen het kader van de bestaande wetgevingsvoorstellen en door een hervorming van de gedragscode inzake belastingregelingen voor ondernemingen. De Commissie verwacht dat er, vertrekkende van de BEPS-agenda, de komende 18 maanden in de EU goede resultaten zullen worden bereikt.


Op de middellange tot lange termijn is het herziene CCCTB-voorstel een krachtig instrument om een billijke, voorspelbare en efficiënte vennootschapsbelasting in de EU, inclusief het uiteindelijke doel van consolidatie, tot stand te brengen. Een en ander komt alleen van de grond als de lidstaten de wil aan de dag leggen en voldoende in het nieuwe voorstel investeren. Wil de EU succes boeken met een op de BEPS gebaseerde agenda inzake vennootschapsbelasting, dan zal een krachtig politiek engagement nodig zijn.


Dit actieplan wordt de basis voor de werkzaamheden die de Commissie de komende jaren zal verrichten op het gebied van vennootschapsbelasting en waarvan het verloop zal worden beïnvloed door de bijdragen van het Europees Parlement, de andere EU-instellingen en belanghebbenden, alsook door de resultaten van het BEPS-initiatief van de OESO. De Commissie zal over de voortgang waken.


Uiteindelijk hebben de lidstaten de sleutel in handen om de vennootschapsbelasting in de EU door een hervorming zowel billijker als doeltreffender te maken. In het belang van de billijkheid, het concurrentievermogen en de efficiëntie moeten de lidstaten zich over hun verschillen heen zetten. Het is tijd voor een stap vooruit.

1 Richtlijn 90/435/EEG van de Raad van 23 juli 1990 betreffende de gemeenschappelijke fiscale regeling voor moedermaatschappijen en dochterondernemingen uit verschillende lidstaten, die werd ingetrokken bij Richtlijn 2011/96/EU van 30 november 2011.

2 Richtlijn 2003/49/EG van de Raad van 3 juni 2003 betreffende een gemeenschappelijke belastingregeling inzake uitkeringen van interest en royalty's tussen verbonden ondernemingen van verschillende lidstaten.

3 De mondiale dimensie is uitvoerig uit de doeken gedaan door de OESO/G20 en is uitgebreid gedocumenteerd in het werkdocument van de diensten van de Commissie.

4 COM 2014(902) definitief van 28.11.2014, blz. 15.


5 Zie bijlage 4 van het werkdocument van de diensten van de Commissie voor de verbanden met het BEPS-project van de OESO.

6 Zie bijlage 4 van het werkdocument van de diensten van de Commissie voor verbanden tussen de maatregelen en de lopende werkzaamheden van de OESO in het kader van het BEPS-project .

7 De richtlijn betreffende moedermaatschappijen en dochterondernemingen en de rente- en royaltyrichtlijn.

8 Momenteel worden op internationaal niveau wijzigingen voorbereid van de definitie van "vaste inrichting", om te voorkomen dat de status van vaste inrichting in verband met BEPS kunstmatig wordt vermeden, door bv. commissieregelingen en vrijstellingen voor specifieke activiteiten.

9 Internationaal wordt er gewerkt aan de bestrijding van BEPS op grond van de regels inzake gecontroleerde buitenlandse vennootschappen (CFC). Veel landen hebben reeds regels inzake buitenlandse filialen, maar deze regels gaan BEPS niet altijd op een brede manier tegen.

10 http://www.oecd.org/ctp/beps-action-5-agreement-on-modified-nexus-approach-for-ip-regimes.pdf

11 Zie bv. de antwoorden op de openbare raadpleging over verdragen ter voorkoming van dubbele belasting en de interne markt: http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/consultations/tax/2010_04_doubletax_en.htm


12 COM(2012) 8806 en C(2012) 8805.

13 http://ec-europa-eu/taxation_customs/taxation/gen_info/good_governance_matters/lists_of_countries/index_en.htm

14 De Europese Commissie heeft een dialoog met Zwitserland over vennootschapsbelastingvraagstukken tot een succesvol einde gebracht; het land zal vijf schadelijk geachte belastingregelingen intrekken. Een soortgelijke dialoog wordt momenteel gevoerd met Liechtenstein en Mauritius.

15 https://ec.europa.eu/eusurvey/further-corporate-tax-transparency-2015/management/test

NL NL