Bijlagen bij COM(2015)572 - Stand van de energie-unie 2015

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2015)572 - Stand van de energie-unie 2015.
document COM(2015)572 NLEN
datum 18 november 2015
bijlage bij deze mededeling zijn gevoegd, kunnen de lidstaten beginnen hun plannen te ontwikkelen voor de periode waarop het kader voor 2030 betrekking heeft.

Om de projectontwikkelaars en investeerders zekerheid en voorspelbaarheid in een snel veranderende omgeving te bieden, dient onmiddellijk met de voorbereidende werkzaamheden te worden begonnen. De lidstaten dienen daarom in 2017 de ontwerpversies van hun nationale plannen te presenteren die als basis dienen voor verdere gesprekken, zodat deze plannen in 2018 voltooid kunnen worden en ruim voor 2021 kunnen worden uitgevoerd.

In de nationale plannen dient ook rekening te worden gehouden met de resultaten van regionale raadplegingen op gebieden die baat kunnen hebben bij een nauwere samenwerking tussen aangrenzende lidstaten. De Commissie is van plan in 2016 met richtsnoeren te komen over de manier waarop de regionale samenwerking in ruimere zin kan worden versterkt en de Commissie regionale benaderingen kan bevorderen.

Om de vorderingen in kaart te brengen, dient een transparant monitoringsysteem te worden opgezet dat gebruikmaakt van kernindicatoren en van de tweejaarlijkse verslagen van de lidstaten betreffende de vorderingen die in het kader van hun nationale plannen zijn gemaakt. De Commissie is van plan de gezamenlijk op EU-niveau gemaakte vorderingen te beoordelen in haar jaarlijkse stand van de energie-unie en, indien nodig, beleidsmaatregelen voor te stellen teneinde de verwezenlijking van de doelstellingen van de energie-unie te waarborgen.

Onder meer op basis van een geschiktheidscontrole betreffende de huidige rapportageverplichtingen 37 en van de besprekingen die momenteel met de lidstaten, het Europees Parlement en de belanghebbenden worden gevoerd, is de Commissie van plan in 2016 met een voorstel te komen inzake het stroomlijnen van de plannings- en rapportageverplichtingen in verband met klimaat- en energieacties waaraan de lidstaten en de Commissie moeten voldoen om overeenkomstig de agenda voor betere regelgeving onnodige administratieve lasten zo spoedig mogelijk te verminderen, en om ervoor te zorgen dat de plannings- en rapportageverplichtingen aansluiten bij de kaderstrategie voor de energie-unie.

8. Conclusies en vooruitzichten

Het is van essentieel belang de ambitie, het evenwicht en de impuls in stand te houden die de lancering van de kaderstrategie voor de energie-unie in februari 2015 teweeg heeft gebracht. 2016 wordt een belangrijk jaar voor de totstandbrenging van de energie-unie, waarin de in de strategie voor de energie-unie vastgelegd strategische visie wordt omgezet in wetgevingsinitiatieven op EU-niveau, in een verbetering van de samenhang van onze betrekkingen met externe partners en in de verdere ontwikkeling en tenuitvoerlegging van de energie-unie.

(1)

     COM(2015) 80 final.

(2)

     Deze mededeling gaat vergezeld van een reeks verslagen en werkdocumenten die een eerste stap zijn in de richting van het stroomlijnen van de rapportageverplichtingen van de Commissie.

(3)

     Werkprogramma van de Commissie, COM(2015) 610 final. Alle voorstellen worden in overeenstemming de beginselen van subsidiariteit, evenredigheid en betere regelgeving opgesteld. Sommige van deze voorstellen zullen REFIT-initiatieven zijn.

(4)

     De andere twee economieën zijn Brazilië en Canada.

(5)

     27 % wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen en 27 % uit nucleaire energie.

(6)

     COM(2014) 15 en de bijbehorende effectbeoordeling.

(7)

     Conclusies van de Raad Milieu van 18.9.2015.

(8)

     De wereldwijde testprocedure voor lichte voertuigen ("Worldwide Harmonised Light vehicles Test Procedure" of "WLTP") is in 2014 vastgesteld door de Economische Commissie van de Verenigde Naties voor Europa (VN-ECE) ter vervanging van de oude testprocedure "New European Drive Cycle" ("NEDC", "nieuwe Europese rijcyclus").

(9)

     Hierdoor wordt gewaarborgd dat het emissiegedrag van voertuigen in de praktijk voldoet aan de wettelijke grenswaarden, waarbij rekening wordt gehouden met toleranties als gevolg van onzekerheden in verband met de testprocedure en de meetinstrumenten; deze toleranties worden geleidelijk verlaagd.

(10)

     Zie het verslag betreffende de vorderingen op het gebied van klimaatactie, COM(2015) 576 en SWD(2015) 246.

(11)

     Aangezien tussentijdse streefcijfers betrekking hebben op het gemiddelde over twee jaar, kan deze beoordeling nog veranderen zodra nieuwe gegevens van Eurostat voor 2014 beschikbaar zijn.

(12)

     COM(2015) 341.

(13)

     COM(2015) 574 en het bijbehorende werkdocument van de diensten van de Commissie SWD(2015) 245.

(14)

     COM(2014) 520.

(15)

     Verslag van de "Energy Efficiency Financial Institutions Groups" ("EEFIG") ( www.eefig.eu ).

(16)

      http://ec.europa.eu/energy/en/topics/infrastructure/central-and-south-eastern-europe-gas-connectivity .

(17)

     COM(2015) 340 final.

(18)

     COM(2015) 339 final en het bijbehorende werkdocument over beste praktijken bij eigen verbruik van hernieuwbare energie, SWD(2015) 114.

(19)

     SWD(2015) 249.

(20)

     31 % van de elektriciteits- en 25 % van de gasprojecten volgens het monitoringverslag van ACER betreffende de uitvoering van projecten van gemeenschappelijk belang.

(21)

     C(2015) 8052 final.

(22)

     SWD(2015) 247.

(23)

     PB C 200 van 28.6.2014, blz. 1.

(24)

     C(2015) 2814.

(25)

     COM(2015) 496 final.

(26)

     C36/14, Europese Commissie tegen Republiek Polen.

(27)

     Conclusies van de Raad over klimaat- en energiediplomatie (10995/15 en 11029/15).

(28)

     COM(2014) 330 final.

(29)

     JOIN(2015) 50, vergezeld van SWD(2015) 500.

(30)

     Zie bijvoorbeeld de verklaring van Duitsland en zijn buurlanden betreffende de elektriciteitszekerheid, http://www.benelux.int/files/4414/3375/5898/Jointdeclaration.pdf .

(31)

     C(2015) 6317.

(32)

      http://s3platform.jrc.ec.europa.eu/s3p-energy .

(33)

     De Commissie bereidt momenteel een EU-brede agenda voor nieuwe vaardigheden voor dat maatregelen omvat waarmee beter kan worden geanticipeerd op de behoefte aan bepaalde vaardigheden en tevens de transparantie en erkenning van kwalificaties kan worden verbeterd.

(34)

     Verslag "Tax Reforms in EU Member States: 2015 Report", Taxation Paper nr. 58; http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/gen_info/economic_analysis/tax_papers/taxation_paper_58.pdf .

(35)

     De informatiebladen over de lidstaten zijn opgenomen in SWD(2015)208-209, 217-242.

(36)

     SWD(2015) 243.

(37)

     Punt 10 van de REFIT-initiatieven, bijlage II bij het werkprogramma van de Commissie (COM(2015) 610).