Bijlagen bij COM(2017)247 - Nieuwe EU-agenda voor het hoger onderwijs

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2017)247 - Nieuwe EU-agenda voor het hoger onderwijs.
document COM(2017)247 NLEN
datum 30 mei 2017
Bijlage II van het Werkdocument van de diensten van de Commissie bij de Nieuwe agenda voor vaardigheden voor Europa.

(9)

     Zie begeleidend Werkdocument van de diensten van de Commissie.

(10)

     Zie 'Skill shortage and surplus occupations in Europe' (CEDEFOP, 2016). In dit document staat dat de top vijf van de beroepen waarvoor er in de EU een tekort is aan vaardigheden wordt ingenomen door ICT-professionals; artsen; wetenschappers, technologen, ingenieurs en wiskundigen (de STEM-wetenschappen); verpleegkundigen en verloskundigen; en verplegers. De situatie verschilt naargelang de regio.

(11)

     Zie COM(2017) 228.

(12)

     (DigComp): https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp

(13)

     Opleidingen van korte duur (EKK 5).

(14)

     https://ec.europa.eu/jrc/en/open-education

(15)

     Hierbij wordt meestal gebruik gemaakt van een combinatie van online leren en contactonderwijs.

(16)

     Op basis van gegevens over de lerenden en hun situatie worden de leerbehoeften van studenten in kaart gebracht.

(17)

     Open wetenschap is een beweging die wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke gegevens voor iedereen toegankelijk wil maken.

(18)

     Hierbij zal het gaan om afgestudeerden van het hoger onderwijs en beroepsonderwijs en -opleidingen (BOO), alsook degenen die een opleiding zonder diploma verlaten. 

(19)

     Voortbouwend op reeds bestaande EU-projecten, waaronder de EU-coalitie voor STEM . De ontwikkeling van STEM naar STEAM weerspiegelt het feit dat in het hoger onderwijs wordt erkend dat interdisciplinaire benaderingen aan belang winnen. De interactie tussen STEM-wetenschappen en kunst en design leidt tot inhoudelijke innovatie en creativiteit.

(20)

     Zie COM(2017) 228. Een voorbeeld hiervan is het door Horizon 2020 gesteunde proefproject "Digital Opportunity".

(21)

     In overeenstemming met duurzameontwikkelingsdoelstelling 4 van de VN inzake inclusief en hoogwaardig onderwijs voor iedereen.

(22)

     Hiertoe behoren ook opleidingen die leerkrachten leren omgaan met diversiteit in hun klassen.

(23)

     Zoals vastgesteld in het Europees kader voor sleutelcompetenties.

(24)

     Nationale informatiecentra voor academische erkenning van diploma's (National Academic Recognition Information Centres, NARIC).

(25)

     https://heinnovate.eu

(26)

     De Excellentiekeur is een kwaliteitslabel van de Europese Commissie dat wordt toegekend aan uitstekende projectvoorstellen op het gebied van onderzoek en innovatie die in het kader van Horizon 2020 zijn ingediend en een positieve beoordeling kregen, maar die vanwege de beperkte middelen toch niet konden worden gefinancierd (https://ec.europa.eu/research/soe/index.cfm?pg=opportunities_msca).

(27)

     https://eit.europa.eu/activities/education/eit-label

(28)

     Het CREASSESS-project.

(29)

      http://s3platform.jrc.ec.europa.eu/hess  

(30)

     Sommige financieringsstelsels voor onderzoek hanteren het gebruik van onderzoek in het onderwijs als selectiecriterium.

(31)

     Zie de beschrijving van de vierledige helix in het bijgevoegde werkdocument van de diensten van de Commissie.

(32)

      https://ec.europa.eu/education/resources/european-tertiary-education-register_nl .

(33)

      http://www.umultirank.org/#!/home?trackType=home .

(34)

     Voor de periode tot 2020 is bijna 13 miljard euro uit de structuur- en investeringsfondsen uitgetrokken voor hoger onderwijs en openbare onderzoeksinfrastructuur.

(35)

     Hoger onderwijs voor slimme specialisatie.

(36)

      Richtlijn (EU) 2016/801

(37)

      https://www.erasmuswithoutpaper.eu/ , http://europeanstudentcard.eu/ , http://www.emrex.eu