Bijlagen bij COM(2017)573 - Investeringen ondersteunen via een vrijwillige voorafgaande beoordeling van de aanbestedingsaspecten van grote infrastructuurprojecten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij deze mededeling gevoegd.

Naast een aantal identificatiegegevens van het project en de kennisgevende autoriteit wordt in het standaardformulier verzocht om voor de analyse noodzakelijke informatie over het aanbestedingsplan voor het hele project. Deze informatie omvat:

·de inhoud van het project;

·de waarde van het project;

·de betrokken organisaties (aanbestedende dienst/diensten enz.);

·de verschillende fases van het project;

·of verwacht wordt dat het project door de EU zal worden gefinancierd;

·of het project aan een nationale bevoegde instantie ter goedkeuring is voorgelegd;

·de planning van de aanbestedingsprocedure;

·indien de kennisgeving een contractwijziging betreft: de omstandigheden waardoor een wijziging van het contract vereist is.

De kennisgevende autoriteiten kunnen ook documenten uploaden die zij relevant achten voor de analyse. Zij moeten echter enkel informatie verstrekken die nodig is voor de beoordeling.

Indien nodig kunnen de Commissie en de kennisgevende autoriteit contact houden om bepaalde aspecten van de kennisgeving te verduidelijken.

De kennisgevende autoriteiten gebruiken voor de kennisgeving een specifiek elektronisch systeem dat ook voor de helpdesk wordt gebruikt ( https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/pp-large-projects/ ) . Dit systeem biedt de nodige beveiliging voor het indienen en verwerken van gegevens.

3.2.2.Antwoord van de Commissie

Op basis van de verstrekte informatie geven de bevoegde diensten van de Commissie hun mening over de verenigbaarheid van het aanbestedingsplan van het project met de EU-wetgeving inzake overheidsopdrachten of over specifieke problemen die door de nationale overheid per brief aan de bevoegde dienst van de Commissie zijn gemeld. De Commissie geeft ook een beoordeling van eventuele specifieke kwesties die in de kennisgeving zijn aangehaald.

De diensten van de Commissie beoordelen alleen of de maatregel in overeenstemming is met de bepalingen van het Unierecht inzake overheidsopdrachten, en nemen geen standpunt in met betrekking tot andere bepalingen. De beoordeling van de diensten van de Commissie gaat steeds uit van de verstrekte informatie en de op dat moment geldende voorwaarden.

De Commissie zet zich in om binnen drie maanden na de datum van kennisgeving een antwoord te geven. Indien de Commissie de nationale overheden om aanvullende informatie verzoekt, wordt deze termijn opgeschort.

De Commissie zal de nationale overheden ook verzoeken om, in het kader van het mechanisme voor informatie-uitwisseling, documenten in verband met het project te verstrekken, indien van toepassing en voor zover deze beschikbaar zijn. Alle vertrouwelijke en commercieel gevoelige informatie wordt dienovereenkomstig behandeld en in samenwerking met de betrokken aanbestedende dienst verwijderd 27 .

3.3.Mechanisme voor informatie-uitwisseling

Het mechanisme voor informatie-uitwisseling is een kennisbeheerinstrument voor gebruik door nationale overheden en aanbestedende diensten/instanties. De bedoeling ervan is om referentiecategorieën van vergelijkbare projecten op te stellen om ervaringen uit te wisselen. Het zal ook dienen als platform voor gedachtewisselingen over verschillende aspecten van projecten, zoals soorten aanbestedingsprocedures, projectfasen, problemen bij de uitvoering van een project enz.

In de beginfase omvat dit instrument twee onderdelen: een ruim toegankelijke database met alle relevante informatie, en een platform waar belanghebbenden standpunten en informatie kunnen uitwisselen. Beide onderdelen zullen begin 2018 beschikbaar worden.

3.3.1.Structuur, bron en toegankelijkheid van de database

De database zal diverse soorten documenten met betrekking tot het aanbestedingsproces voor grote infrastructuurprojecten bevatten. Het kan bijvoorbeeld gaan om inschrijvingsdossiers, documenten over de organisatorische structuur van het project, contracten, richtsnoeren voor bepaalde soorten procedures, specifieke informatie over grensoverschrijdende projecten en uitspraken van het Europees Hof van Justitie. De Commissie zal de database beheren en aanvullen met documenten die zij in haar bezit heeft of die lidstaten en/of promotoren hebben ingediend.

Nationale overheden en aanbestedende diensten worden aangemoedigd om de Commissie informatie te verstrekken over grootschalige infrastructuurprojecten die reeds zijn uitgevoerd of die aan de gang zijn. De database zal haar functie als informatie-instrument voor nationale overheden het beste kunnen vervullen indien zij van bij aanvang informatie bevat over projecten die reeds volledig zijn uitgevoerd.

De database zal ruim toegankelijk zijn na registratie. Het mechanisme voor informatie-uitwisseling zal zo ook ten goede komen aan particuliere projectontwikkelaars en aanbestedende diensten die projecten ontwikkelen waarvan de waarde lager ligt dan de drempel voor het gebruik van de helpdesk en het kennisgevingsmechanisme.

De informatie die autoriteiten in het kader van de kennisgevingsprocedure verstrekken, zal enkel met instemming van de betrokken autoriteit in de database beschikbaar worden gemaakt. Wat alle andere informatie betreft, moeten de lidstaten ervoor zorgen dat gevoelige informatie is verwijderd 28 .

Documenten kunnen in elke officiële taal van de EU worden verstrekt. De database zal een machinevertalingsfunctie bevatten. Zij zal verbonden zijn met andere soortgelijke initiatieven, zoals het kennis- en opleidingscentrum Jaspers.

3.3.2.Platform

Peer-to-peerbesprekingen zijn een van de meest doeltreffende instrumenten voor opleiding en ontwikkeling. Daarom zal de Commissie naast de database een IT-platform creëren om de rechtstreekse uitwisseling van informatie en ervaringen tussen de actoren die bij de ontwikkeling van grote infrastructuurprojecten betrokken zijn, te vergemakkelijken. Het platform is toegankelijk voor professionals in de EU nadat zij zich erop hebben ingeschreven. Het biedt de mogelijkheid om per soort project of aanbestedingskwestie een discussiegroep op te zetten. Deze groepen kunnen open of gesloten zijn, met andere woorden enkel toegankelijk voor de leden die de discussie hebben ingeleid.

4.Conclusie

Het mechanisme met voorafgaande beoordeling is geen eenmalige maatregel. Het maakt deel uit van het nieuwe door de Commissie voorgestelde partnerschap met en tussen nationale, regionale en lokale overheden. Het hangt rechtstreeks samen met de overkoepelende doelstelling om overheidsopdrachten als een meer strategisch instrument aan te wenden. Om dit mechanisme tot een succes te maken, is het essentieel dat dit concept van partnerschap wordt gevolgd en dat de voorgestelde instrumenten op grote schaal worden gebruikt. De nationale overheden worden verzocht het mechanisme actief te promoten en de in het kader van het mechanisme aangeboden bijstand zo goed en zo passend mogelijk te benutten.

Deze maatregel is ontwikkeld met bijzondere aandacht voor de behoeften van de belanghebbenden zoals deze tijdens de openbare raadpleging of bij andere gelegenheden naar voren kwamen. Aangezien de behoeften van de belanghebbenden in de loop der tijd kunnen evolueren, zal de Commissie het gebruik van het mechanisme met voorafgaande beoordeling monitoren en beoordelen. Zij zal ook beoordelen of het instrument daadwerkelijk ondersteuning heeft geboden. De beoordeling zal worden uitgevoerd wanneer de instrumenten gedurende 24 maanden volledig operationeel zijn geweest, of vroeger indien passend en noodzakelijk. Op basis van deze elementen zullen de instrumenten dienovereenkomstig worden aangepast.


Bijlage I

Standaardformulier


Identificatievragen

Titel van het project:Sector:
Aanbestedende dienst/instantie:Lidstaat:
Autoriteit die kennis geeft het project IContact-gegevens:
Totale geraamde kosten

Deze kennisgeving betreft:

□ een nieuw project                    □ een contractwijziging

Beschrijving van het project

Beschrijf de relevante elementen van het project II :


Beschrijf het aanbestedingsplan voor het project III :


Voor nieuwe projecten

Beschrijf de verschillende uitvoeringsfasen van de overheidsopdracht en de geschatte startdatum/tijdschema van de aanbestedingsprocedures:


Vermeld welke kwesties u door de diensten van de Commissie wenst te laten beoordelen:



Voor een contractwijziging

Beschrijf het contract dat moet worden gewijzigd en de redenen hiervoor IV :


Aanvullende informatie

Hebt u een advies over de aanbestedingsaspecten van dit project verkregen van een bevoegde nationale overheid? Zo ja, gelieve dit aan ons te bezorgen.

□ Neen            □ Ja        Gelieve de relevante stukken te uploaden.

Bevat de kennisgeving gevoelige informatie? Zo ja, geef aan welke.

□ Neen            □ Ja        ………………………………..

Aanvullende informatie met betrekking tot de vraag:



Gelieve de relevante stukken te uploaden.


(1) COM (2016) 581.
(2) COM(2016) 597; 2016/0276 (COD).
(3) Punt 3.2 van mededeling "De eengemaakte markt verbeteren: meer mogelijkheden voor mensen en ondernemingen" (COM(2015) 550 final).
(4) Volgens de studie van Bent Flyvbjerg met als titel "What You Should Know About Megaprojects, and Why: An Overview", 2014, overschrijden 9 op 10 projecten het voorziene budget of de voorziene duur.
(5) Deze tekortkomingen worden voor bepaalde lidstaten in het Europees semester 2017 benadrukt: landenverslagen (https://ec.europa.eu/info/publications/2017-european-semester-country-reports_en).
(6) COM (2015) 550.
(7) COM (2016) 359.
(8) Een verzoek om ondersteuning kan enkel door de bij het project betrokken overheid worden gedaan. Zij moet specifieke informatie over het project verschaffen en enkel zij kan de kwesties toelichten waarover zij bezorgd is. Naargelang de specifieke aard van elk project en de betrokken lidstaat kan deze overheid variëren van het ministerie (op nationaal of regionaal niveau) dat bevoegd is voor de sector waarin het project wordt opgezet, tot de nationale instantie op het gebied van overheidsopdrachten of de aanbestedende dienst/instantie.
(9) De vragen en kennisgevingen mogen in om het even welke officiële taal van de EU worden toegezonden.
(10) De standpunten die de Commissie in de beoordeling heeft geuit, zijn noch voor de gebruikers van het mechanisme, noch voor de Commissie juridisch bindend en laten de interpretatie van de relevante voorschriften door het Europees Hof van Justitie onverlet.
(11) Een project omvat het geheel van werkzaamheden, voorzieningen en diensten dat vereist is om grote infrastructuurprojecten te realiseren en te beheren en kan door een of meer aanbestedende diensten worden aanbesteed. Dit kan bijvoorbeeld gaan om de aanleg van een stuk lineaire vervoersinfrastructuur, zoals aangrenzende gedeelten van een autosnelweg met als doel twee knooppunten te verbinden, of om de realisatie van een enkel energie-infrastructuurproject, zoals de bouw van een elektriciteitscentrale en de aansluitingen ervan op het nationale elektriciteitsnet.
(12) De hervorming van 2014 omvatte Richtlijn 2014/24/EU betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten, Richtlijn 2014/25/EU betreffende het plaatsen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en postdiensten en Richtlijn 2014/23/EU betreffende het plaatsen van concessieovereenkomsten. De omzettingstermijn is verstreken op 16 april 2016.
(13) Grote kaderovereenkomsten voor meerdere kleinere projecten vallen niet onder dit mechanisme.
(14) De voorgestelde drempels zijn vastgesteld op basis van een analyse van infrastructuurprojecten die in de periode van 2010 tot en met 2015 op Tenders Electronic Daily zijn gepubliceerd. De bedoeling is het mechanisme op de belangrijkste infrastructuurinvesteringsprojecten in en voor de EU toe te spitsen.
(15) Wanneer de diensten van de Commissie een verzoek ontvangen, zullen zij eerst beoordelen of het ontvankelijk is en de lidstaat van de voorwaarden voor de aanvaarding ervan in kennis stellen.
(16) http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=9021  
(17) COM(2016) 359; COM(2016) 581; COM (2016) 764.
(18) http://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/ares-2017-3272163_en
(19) https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/consultations/2017-ten-t-implementation_en  
(20) Een lidstaat kan bij de Commissie een verzoek indienen om een beroep te doen op het mechanisme voor infrastructuurprojecten met een lagere waarde die de lidstaat voor zichzelf en/of voor de EU in haar geheel van groot belang acht, zoals projecten van gemeenschappelijk belang (PGB’s) op het gebied van de trans-Europese netwerken. Wanneer de Commissie een verzoek ontvangt, zal zij eerst beoordelen of het ontvankelijk is en de lidstaat in kennis stellen van de voorwaarden voor de aanvaarding ervan.
(21) Zie voetnoot 10.
(22) Zie voetnoot 10.
(23) Verordening (EG) nr. 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie is van toepassing op alle documenten die door de Commissie worden opgesteld of ontvangen of in haar bezit zijn.
(24) De helpdesk is het juiste instrument om in de aanloop naar deze besluiten kwesties te verduidelijken of vragen te stellen.
(25) Zie voetnoot 20.
(26) Zie voetnoot 10.
(27) Zie voetnoot 23.
(28) Zie voetnoot 23.
(I)

Indien deze verschilt van de aanbestedende dienst/instantie.

(II)

Gelieve hierbij het volgende te vermelden: de doelstellingen van het project, de belangrijkste belanghebbenden, de financiering van het project, de huidige stand van het project, elementaire technische informatie (vooral functionele vereisten) en, indien beschikbaar, evaluatiecriteria en sociale clausules.

(III)

 In het aanbestedingsplan wordt vastgesteld hoe een project vanuit een overheidsopdrachtenbenadering wordt uitgevoerd. Zo wordt bijvoorbeeld vastgesteld i) of voor het project een contract voor bouwwerkzaamheden, een contract voor ontwerp en bouw of een contract voor ontwerp, bouw en beheer zal worden gebruikt, ii) of een project via vele verschillende aanbestedingen zal worden uitgevoerd en welke aanbestedingsprocedures zullen worden gebruikt, en iii) hoe de aanbesteding van een grensoverschrijdend project zal worden uitgevoerd.

(IV)

In de beschrijving moet ook worden vermeld welke gevolgen de eventuele verandering heeft op de totale waarde van het contract.