Bijlagen bij COM(2017)688 - Derde verslag over de stand van de energie-unie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2017)688 - Derde verslag over de stand van de energie-unie.
document COM(2017)688 NLEN
datum 23 november 2017
bijlagen daarbij.

(6)

Zie bijlage 3 bij deze mededeling voor de stand van zaken van de nationale energie- en klimaatplannen.

(7)

Zie de gedetailleerde verslagen van de Commissie bij deze mededeling, de meer gedetailleerde beleidsvaststellingen voor de vijf dimensies in bijlage 2 bij deze mededeling en de 28 landenfiches bij deze mededeling, waarin de situatie in elke lidstaat wordt geschetst, met inbegrip van de luchtkwaliteit. Zie ook het bijgevoegde verslag nr. 17/2017 van het Europees Milieuagentschap getiteld "Trends and projections in Europe 2017".

(8)

EMA-verslag nr. 3/2017: Renewable energy in Europe 2017, https://www.eea.europa.eu/publications/renewable-energy-in-europe-2017 .

(9)

Zie het bijgevoegde document "Study on Residential Prosumers in the European Energy Union", JUST/2015/CONS/FW/C006/0127, figuur 8 op blz. 77.

(10)

De vorige steunregelingen op basis van een aanbesteding in de periode 2010-2015 voor offshore-windenergie hebben geleid tot eindprijzen tussen 103,2 EUR/MWh (Horns Rev III, Denemarken) en 186,1 EUR/MWh (Dudgeon, Verenigd Koninkrijk). Deze prijzen zijn voortdurend gedaald en in het kader van de meest recente concurrerende biedprocedure voor offshore-windenergie in Duitsland in april 2017 hebben drie winnende projecten een bod van 0 EUR uitgebracht. Wat fotovoltaïsche installaties in Duitsland betreft, is de steun gedaald van 9,17 cent/kWh in april 2015 naar 5,66 cent/kWh in juni 2017.

(11)

 Voortgangsverslag hernieuwbare energie 2017, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52017DC0057&qid=1488449105433&from=NL .

(12)

  https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/files/strategies/progress/docs/dca_report_en.pdf .

(13)

Met uitzondering van landgebruik, verandering in landgebruik en bosbouw (LULUCF), maar met inbegrip van de internationale luchtvaart.

(14)

Volgens de aangepaste lijst voor 2016. Zie "Twee jaar na Parijs – vorderingen inzake het nakomen van de klimaatverplichtingen van de EU" (COM(2017) 646 final).

(15)

Het eindenergieverbruik is de energie die wordt geleverd aan de industrie, het vervoer, de huishoudens, de dienstensector en de landbouw, met uitzondering van leveringen aan de energieomzettingssector en de energiebedrijven zelf. Het primaire energieverbruik omvat ook die laatstgenoemde sectoren.

(16)

De lidstaten mogen sluitingssteun toekennen tot 2018 om de verliezen bij de lopende productie te dekken in het kader van de definitieve sluiting van niet-concurrentiekrachtige steenkoolmijnen. De steun ter dekking van buitengewone lasten om de sociale en ecologische gevolgen op te vangen mag uiterlijk tot 2027 worden verstrekt (Besluit 2010/787/EU van de Raad van 10 december 2010 betreffende staatssteun ter bevordering van de sluiting van niet-concurrentiekrachtige steenkoolmijnen).

(17)

Terwijl er 67 000 banen op het gebied van de levering van koolstofintensieve energiebronnen in de EU verloren zijn gegaan van 2008 tot 2014, zijn er in dezelfde periode meer dan 400 000 groene banen bijgekomen in de energiesector (gegevens van Eurostat).

(18)

Op 25 oktober is de oproep tot het indienen van voorstellen met betrekking tot de alliantie voor sectorale vaardigheden in het kader van Erasmus + gepubliceerd: https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/actions/key-action-2-cooperation-for-innovation-and-exchange-good-practices/sector-skills-alliances_en .

(19)

EMA-verslag "Air Quality in Europe - 2017", blz. 17.

(20)

Richtlijn (EU) 2016/2284 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2016 betreffende de vermindering van de nationale emissies van bepaalde luchtverontreinigende stoffen, tot wijziging van Richtlijn 2003/35/EG en tot intrekking van Richtlijn 2001/81/EG (PB L 344 van 17.12.2016, blz. 1).

(21)

Zie de effectbeoordeling van de Commissie bij het voorstel tot wijziging van de energie-efficiëntierichtlijn, SWD(2016) 405 final, blz. 59.

(22)

COM (2016) 763 final.

(23)

De Commissie heeft vijf interregionale partnerschappen voor innovatie op het gebied van energie opgezet (inzake bio-energie, mariene hernieuwbare energie, slimme netten, zonne-energie en duurzame gebouwen); COM(2017) 376.

(24)

Dit bedrag omvat 15 miljoen EUR voor twee innovatieprijzen, één voor kunstmatige fotosynthese en één voor batterijen.

(25)

NER 300 is een financieringsprogramma voor innovatieve demonstratieprojecten op het gebied van koolstofarme energie. Het wordt gefinancierd uit de verkoop van 300 miljoen emissierechten uit de nieuwkomersreserve die is ingesteld voor de derde fase van de EU-regeling voor de emissiehandel. Er is 2,1 miljard EUR toegewezen aan innovatieve projecten op het gebied van hernieuwbare energie en CCS-projecten in twintig lidstaten. Vijf projecten zijn niet uitgevoerd, en de desbetreffende niet-uitbetaalde inkomsten worden terug op de markt gebracht via de EDP-financieringsfaciliteit InnovFin en het CEF-schuldinstrument.

(26)

  http://www.uia-initiative.eu/en/uia-cities .

(27)

  http://www.covenantofmayors.eu/index_nl.html ; zie ook het bijgevoegde verslag "Covenant of Mayors in figures: 8-year assessment", GCO 2017.

(28)

  https://ec.europa.eu/futurium/en/urban-agenda .

(29)

http://beta.eu-smartcities.com/sites/default/files/2017-09/EIP_Mgnt_Framework.pdf .

(30)

  http://beta.eu-smartcities.com/sites/default/files/2017-09/ShC-EIP%20Humble%20Lamppost%20Mgmt%20F%27rwork%20-%20Component%20Design.pdf .

(31)

  http://www.globalcovenantofmayors.org/ .

(32)

Mededeling van de Commissie over de bijdrage van de EU aan een hervormd ITER-project (COM(2017) 319 van 14 juni 2017).

(33)

In het voorstel voor een richtlijn inzake gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit (herschikking) (COM (2016) 864 final van 30.11.2016).

(34)

COM (2017) 652 final.

(35)

  https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/eecsp_report_final.pdf .

(36)

Van de elf lidstaten die onder het streefcijfer van 10 % blijven in 2017 (Bulgarije, Cyprus, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) voeren er zeven – Roemenië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Bulgarije, Portugal en Ierland – momenteel projecten van gemeenschappelijk belang uit met als doel het streefcijfer van 10 % te bereiken tegen 2020.

(37)

  https://publications.europa.eu/nl/publication-detail/-/publication/8d3b7da2-562e-11e7-a5ca-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-31392329 .

(38)

Zie ook de strategie die de Commissie in 2016 heeft voorgesteld (COM(2016)49).

(39)

Bron: gegevens van de EIB en de Europese Commissie per oktober 2017.

(40)

Dit bedrag omvat zowel de EU-steun als de nationale medefinanciering.

(41)

Enkele van de resultaten die eind 2016 waren geboekt, waren de beslissingen om 1 000 MW meer capaciteit uit hernieuwbare energie te halen en de energieverbruikclassificatie van 130 000 huishoudens te verbeteren.

(42)

Met het oog op transparantie publiceert de Commissie geactualiseerde gegevens over de Europese structuur- en investeringsfondsen, met inbegrip van de jaarlijkse voortgangsverslagen over de overeengekomen streefwaarden voor de indicatoren. Dit alles is te vinden op https://cohesiondata.ec.europa.eu/ . In december 2017 zullen nadere gegevens over de uitvoering op de verschillende gebieden worden verstrekt in het eerste strategische verslag over de Europese structuur- investeringsfondsen.

(43)

Gebouwen zijn goed voor ongeveer 40 % van het eindenergieverbruik en momenteel zijn drie op vier bestaande gebouwen energie-inefficiënt.

(44)

https://deep.eefig.eu/ .

(45)

https://valueandrisk.eefig.eu/ .

(46)

COM(2015) 337.

(47)

Bij dit verslag is een overzicht gevoegd van de stand van zaken, per lidstaat, met betrekking tot de voorbereiding van de geïntegreerde nationale energie- en klimaatplannen.

(48)

De deskundigengroep op hoog niveau heeft zijn tussentijds verslag uitgebracht in juli 2017 en heeft een openbare raadpleging gehouden tot 20 september.

(49)

  http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/7959867/Eurostat-Guidance-Note-Recording-Energy-Perform-Contracts-Gov-Accounts.pdf/ .

(50)

Klimaatfinanciering door de EU, de EIB en de lidstaten.

(51)

Zoals het partnerschap voor afstemming op de markt (Partnership for Market Readiness) van de Wereldbank en deelname aan activiteiten en opleidingen in het kader van het internationale partnerschap voor actie op het gebied van koolstof (International Carbon Action Partnership - ICAP).

(52)

Een door Afrika geleid initiatief dat tot doel heeft de hernieuwbare-energiecapaciteit van Afrika te verhogen met 10 GW tegen 2020 en het Afrikaanse potentieel van 300 GW aan hernieuwbare energie te realiseren tegen 2030.

(53)

Besluit (EU) 2017/684 (PB L 99 van 12.4.2017, blz. 1).

(54)

Verordening (EU) 2017/1938 (PB L 280 van 28.10.2017, blz. 1).

(55)

Zoals de World Alliance for Efficient Solutions (wereldwijde alliantie voor efficiënte oplossingen) van Bertrand Picard ( http://alliance.solarimpulse.com ) of de Breakthrough Energy Coalition (coalitie voor baanbrekende energie) die door Bill Gates en anderen in het leven is geroepen op de klimaattop van Parijs in december 2015 ( http://www.b-t.energy/ ).