Bijlagen bij COM(2017)789 - Tenuitvoerlegging van Verordening 765/2008 tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het verhandelen van producten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij deze verordening". Bovendien wordt in het voorstel bepaald dat een Europees cyberbeveiligingscertificaat "in naar behoren gemotiveerde gevallen" alleen door een overheidsinstantie (voor conformiteitsbeoordeling) kan worden afgegeven. Deze instantie kan onder andere een nationale autoriteit voor certificeringstoezicht zijn.

Aangezien de nationale autoriteit voor certificeringstoezicht er ook op moet toezien of de certificaten die worden uitgegeven door andere conformiteitsbeoordelingsinstanties voldoen aan de wettelijke eisen, zal de Commissie samen met de lidstaten toezicht houden op de tenuitvoerlegging van de verordening inzake cyberbeveiliging (zodra deze is goedgekeurd) en garanderen dat er op onpartijdige en transparante wijze toezicht wordt gehouden op de conformiteit van de certificaten.

2.9.    Uitdagingen

De verordening heeft gezorgd voor een solide juridisch kader voor accreditatie. De grootste uitdaging is nu om het hele accreditatiesysteem constant af te stemmen op de laatste ontwikkelingen en te garanderen dat het systeem met dezelfde striktheid wordt toegepast.

Bovendien zullen sommige nationale accreditatie-instanties, doordat steeds meer gebruik wordt gemaakt van accreditatie, in de toekomst meer verzoeken om accreditatie ontvangen, hetgeen gevolgen zal hebben voor hun financiële en personele middelen.

Een andere uitdaging is de totstandbrenging van een gelijker speelveld wanneer accreditatie wordt gebruikt voor aanmelding. De EA heeft al veel werk verzet met het pakket "Accreditatie voor aanmelding". Er moet toezicht worden gehouden op de juiste uitvoering van dit project. In dit opzicht is een belangrijke rol weggelegd voor lidstaten in hun functie als aanmeldende autoriteiten.

Accreditatie wordt op steeds meer nieuwe beleidsterreinen gebruikt. Het stimuleren van een breder gebruik van accreditatie en het vergroten van het algemene vertrouwen in accreditatie zijn belangrijke verantwoordelijkheden van de EA en de nationale accreditatie-instanties. Daarom is het essentieel dat de EA steun van de EU blijft ontvangen voor de uitvoering van haar taken. Bovendien is het belangrijk om een hoog niveau van bewustzijn en inzicht omtrent het accreditatiesysteem onder de belanghebbenden te verzekeren, om te kunnen garanderen dat het systeem op juiste wijze wordt toegepast, met name op nieuwe beleidsterreinen. De Commissie zal het gebruik van accreditatie in alle nieuwe voorstellen waarvoor conformiteitsbeoordelingen zijn vereist, in overeenstemming met Verordening (EG) nr. 765/2008 blijven bevorderen.

3. CE-markering

In Verordening (EG) nr. 765/2008 zijn de algemene eisen en beginselen van de CE-markering opgenomen. In de meest recente EU-wetgeving inzake niet-voedingsproducten die sinds 2010 is aangenomen, wordt vereist dat producten een CE-markering hebben en dat de CE-markering wordt onderworpen aan de algemene beginselen die zijn opgenomen in Verordening (EG) nr. 765/2008.

In 2014 onderzocht de Commissie of de huidige regeling van de CE-markering naar tevredenheid werkt. De resultaten van de beoordeling laten zien dat men in het algemeen tevreden is met de CE-markering en van mening is dat deze passend en doeltreffend is. Uit de beoordeling werd ook duidelijk dat het niet noodzakelijk is de CE-markering ingrijpend te veranderen, maar dat de consistentie wel kan worden verbeterd, dat moet worden voorkomen dat er verschillende eisen gelden voor verschillende wetten en dat aandacht moet worden besteed aan producten die uit meerdere onderdelen bestaan 26 .

De website van de Commissie over de CE-markering fungeert als centraal toegangspunt voor informatie over de CE-markering in alle EU-/EVA-talen 27 en wordt regelmatig bijgewerkt. Het aantal bezoeken aan de website over de CE-markering 28 laat zien hoe belangrijk het is dat de informatie beschikbaar wordt gesteld aan belanghebbenden.

Tegelijkertijd is het aantal schriftelijke vragen aan de Europese Commissie over de CE-markering in de afgelopen ver jaar aanzienlijk gedaald (minder dan 100 vragen per jaar ten opzichte van 400 vier jaar geleden).

De uitgebreide informatie op de gespecialiseerde website heeft ertoe geleid dat belanghebbenden beter bekend zijn met de CE-markering en dat zij zich bewuster zijn van hun rechten en plichten uit hoofde van de geharmoniseerde EU-wetgeving. Bovendien zijn de vragen momenteel complexer, gedetailleerder en verfijnder, hetgeen laat zien dat men goed op de hoogte is van de eisen met betrekking tot de CE-markering.


(1)

      https://ec.europa.eu/commission/priorities_nl  

(2)

     COM(2015) 550 final, "De eengemaakte markt verbeteren: meer mogelijkheden voor mensen en ondernemingen".

(3)

     Verslag van de multilaterale overeenkomst inzake Europese samenwerking voor accreditatie 2016, http://www.european-accreditation.org/information/ea-multilateral-agreement-report-2016-is-now-released

(4)

     Kalibratie betreft met name de technische configuratie van meetapparatuur.

(5)

     Testen is het bepalen van technische kenmerken van een product zonder de conformiteit ervan te onderzoeken.

(6)

     Certificering is het aantonen, naar aanleiding van meerdere controles, dat wordt voldaan aan specifieke (al dan niet wettelijke) eisen. Mogelijk moeten voor certificering meerdere inspecties worden uitgevoerd (zie voetnoot 8 voor "inspectie") en ook permanente monitoring maakt deel uit van certificering.

(7)

     Inspectie is het onderzoek naar de conformiteit met specifieke (al dan niet wettelijke) eisen in de vorm van een eenmalige controle.

(8)

     Eisen voor organen die de uitstoot van broeikasgas meten/verifiëren.

(9)

   Zie artikelen 4, 6 en 8 van de verordening.

(10)

   Hun contactgegevens kunnen worden geraadpleegd op de website van de Commissie, via de volgende link: http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/nando/  

(11)

   Zie artikel 14 van de verordening.

(12)

     Zie artikelen 10, 11 en 13 van de verordening.

(13)

     De multilaterale overeenkomst inzake Europese samenwerking voor accreditatie (EA MLA) is een ondertekende overeenkomst waarbij de partijen de gelijkwaardigheid van de door de ondertekenende leden beheerde accreditatiesystemen erkennen en aanvaarden, evenals de betrouwbaarheid van de resultaten van de conformiteitsbeoordelingen die worden verstrekt door de conformiteitsbeoordelingsinstanties van de ondertekenende leden.

(14)

   International Laboratory Accreditation Cooperation/International Accreditation Forum.

(15)

   Zie artikel 32 van de verordening.

(16)

     Verslag van de multilaterale overeenkomst inzake Europese samenwerking voor accreditatie 2016, http://www.european-accreditation.org/information/ea-multilateral-agreement-report-2016-is-now-released

(17)

     Evaluaties, aanvankelijke evaluaties, herevaluaties met of zonder uitbreiding van het toepassingsgebied en buitengewone evaluaties.

(18)

     Verordening (EU) nr. 600/2012 inzake de verificatie van broeikasgasemissie- en tonkilometerverslagen en de accreditatie van verificateurs krachtens Richtlijn 2003/87/EG.

(19)

     Artikel 5, lid 2, van Verordening (EG) nr. 765/2008.

(20)

     Stand van zaken op 3 november 2017.

(21)

     PB L 11 van 14.1.2017.

(22)

     Kennisgeving betreffende de voorlopige toepassing van de Brede Economische en Handelsovereenkomst (CETA) tussen Canada, enerzijds, en de Europese Unie en haar lidstaten, anderzijds, PB L 238 van 16.9.2017.

(23)

     Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

(24)

     Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen.

(25)

     Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake Enisa, het agentschap van de Europese Unie voor netwerk- en informatiebeveiliging, tot intrekking van Verordening (EU) nr. 526/2013, en inzake de certificering van de cyberbeveiliging van informatie- en communicatietechnologie ("de cyberbeveiligingsverordening"), COM(2017) 477 final.

(26)

     Werkdocument van de diensten van de Commissie SWD(2014) 23 over de evaluatie van de wetgeving inzake de interne markt voor industriële producten, bij mededeling COM(2014) 25 inzake een visie voor de interne markt voor industriële producten.

(27)

      https://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking_nl

(28)

     616 489 bezoeken in de periode van 11 juli 2016 tot en met 27 september 2017.