Bijlagen bij COM(2019)406 - Verslag over de uitvoering van de nationale strategieën voor integratie van de Roma - 2019

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij deze mededeling ingegaan op de inclusie van de Roma in de uitbreidingsregio, met gedetailleerde horizontale en landspecifieke informatie.

IV. Conclusies

Uit de evaluatie van de maatregelen voor de inclusie van de Roma blijkt duidelijk dat met actieve betrokkenheid van de Roma moet worden gewerkt aan de identificatie en ontwikkeling van maatregelen die: een respons bieden op en evenredig zijn met de omvang van de uitdagingen; meetbare resultaten bieden; en realistische opties omvatten om een draagvlak in de gehele samenleving te creëren. Voor de planning, uitvoering en monitoring van de maatregelen voor de inclusie van de Roma zijn de volgende succesfactoren geïdentificeerd:

٠voldoende tijd voor niet alleen de uitvoering, maar ook de planning, raadpleging en betrokkenheid van belanghebbenden, de opbouw van vertrouwen binnen de gemeenschappen en monitoring, evaluatie en beleidstoetsing;

٠stelselmatige verzameling van solide gegevens, uitgesplitst naar gender en leeftijd, om de behoeften en de contextanalyse te onderbouwen, de uitgangssituatie vast te stellen, streefdoelen op te stellen en resultaat- en impactindicatoren te bepalen;

٠inbedden van gerichte interventies in het algemene beleids- en rechtskader om ervoor te zorgen dat die interventies tijdelijk blijven en de effectieve gelijkwaardige toegang van Roma tot algemene diensten bevorderen, zodat geen permanente parallelle structuren worden opgezet;

٠inachtneming van een krachtig multistakeholderpartnerschap om te zorgen voor eigen inbreng, gedeelde verantwoordelijkheid en duurzaamheid 56 ;

٠actieve deelname van de Roma en alle belanghebbenden in alle stadia (planning, uitvoering, monitoring, evaluatie en beleidstoetsing);

٠intersectionele, sectoroverschrijdende, geïntegreerde benaderingen om meervoudige discriminatie en multidimensionale uitsluiting aan te pakken;

٠gender- en kindgevoelige benadering: planning op basis van een analyse van de behoeften van Romavrouwen en -kinderen; een brede aanpak waarbij continu steun wordt geboden, in het bijzonder bij kritische transities;

٠rekening houden met diversiteit onder de Roma: nadenken over de werkelijke behoeften; zorgen dat te werk wordt gegaan met oog voor de plaatselijke context; en dat patronen van uitsluiting en discriminatie worden aangepakt waarmee specifieke Romagemeenschappen te kampen hebben;

٠bestrijding van extreme armoede met een combinatie van territoriale en groepsgerichtheid in het kader van brede interventies ter bevordering van duurzame verandering;

٠expliciete maar niet-exclusieve gerichtheid om ervoor te zorgen dat de bredere context in acht wordt genomen en dat rancune bij andere achtergestelde groepen wordt voorkomen;

٠prioritering van preventie en vroegtijdige interventie om kostenefficiëntie te waarborgen en duurzame veranderingen op lange termijn te genereren;

٠desegregatie (bij onderwijs en huisvesting) als prioriteit voor de lange termijn in plaats van verbetering van kwaliteit in een gesegregeerde omgeving;

٠erkenning van het bestaan van zigeunerhaat, om een krachtige aanpak van non-discriminatie bij de maatregelen voor de inclusie van de Roma op alle gebieden te bevorderen 57 ;

٠expertise om kwalitatieve, niet-discriminerende dienstverlening te waarborgen;

٠capaciteitsopbouw bij maatschappelijke organisaties, de overheid en de Roma;

٠zichtbare, duurzame politieke ondersteuning en toereikende financiële steun op de lange termijn (met inbegrip van toewijzing uit de nationale begroting) om veelbelovende parktijken te institutionaliseren en duurzaamheid te verzekeren;

٠flexibiliteit als waarborg voor succes, door beleidsleren en beleidsaanpassingen mogelijk te maken;

٠onafhankelijke kwantitatieve en kwalitatieve monitoring en evaluatie om de vooruitgang te kunnen meten en het beleid te kunnen toetsen.

(1)

COM(2011) 173. In overeenstemming met de conclusies van de Raad (EPSCO 106665/11) waarbij het kader werd bekrachtigd, werden alle lidstaten ertoe opgeroepen “nationale strategieën voor integratie van de Roma of geïntegreerde pakketten beleidsmaatregelen in het kader van hun bredere beleid inzake sociale integratie […] te ontwikkelen”. Met “nationale strategieën voor integratie van de Roma” en “strategie” worden eveneens geïntegreerde pakketten beleidsmaatregelen bedoeld.

(2)

COM(2018) 785. De term “Roma” verwijst naar een aantal verschillende groepen (waaronder Roma, Sinti, Kale, Zigeuners, Romanichels, Boyash, Ashkali, “Egyptenaren” (Egipćani, Eđupci of Đupci), Jenische, Dom, Lom, Rom en Abdal), maar ook naar travellers (woonwagenbewoners), zonder dat hiermee de specifieke kenmerken van deze groepen worden ontkend.

(3)

Zie www.ec.europa.eu/eurostat voor de landcodes. Alle lidstaten behalve DK, FI en IE (alsmede MT, dat geen Romagemeenschap heeft) hebben in 2018 verslag uitgebracht. Het verslag van DE werd te laat ingediend, waardoor het alleen in bijlage 1 (landenoverzichten) kon worden opgenomen, maar niet in aanmerking werd genomen in de thematische analyse die in de mededeling en het werkdocument van de diensten van de Commissie werd beschreven.

(4)

Bijlage 1.

(5)

Werkdocument van de diensten van de Commissie.

(6)

Meta-evaluatie van maatregelen voor inclusie van de Roma, Europese Commissie, Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek; te publiceren in 2019.

(7)

Ibidem.

(8)

2013/C 378/01 (PB C van 24.12.2013, blz. 1).

(9)

AT, FR, EL, ES, IT, LV, RO

(10)

O.a. CZ, SK

(11)

O.a. HU, ES, LV

(12)

O.a. AT, ES, IT, PT

(13)

AT, CY, EE, EL, ES, FR, HR, LT, NL

(14)

EL, ES, HR, RO

(15)

EL, LV, SE, SK

(16)

ES, LT, LV, PL

(17)

BG, EL, ES

(18)

AT, BG, EL

(19)

HR, IT, PT

(20)

  http://www.romaeducationfund.org/sites/default/files/publications/desegregation_toolkit__2015_web.pdf

(21)

BG, ES, HR

(22)

AT, BG, CZ, ES, FR, HR, HU, LV, NL, SK

(23)

AT, EL, PL, PT, SK

(24)

EE, ES, LT, LV, NL, PT, RO

(25)

BG, EE, FR, NL, PT

(26)

EL, FR, HU, HR

(27)

HU, PL, SI

(28)

AT, HU, RO

(29)

CZ, HU, LT, SI

(30)

FR, RO, SE, SK

(31)

BG, RO

(32)

EL, HU, LT, SE, RO

(33)

BG, CZ, EL, HR

(34)

BG, ES, HR, RO

(35)

AT, CZ,

(36)

ES, EL

(37)

BG, PL, SK.

(38)

AT, CZ, EL, HU, LV, LT, PT, RO

(39)

ES, FR, HU, IT, LT

(40)

FR, NL

(41)

SI

(42)

HR

(43)

BG

(44)

BG, CY, ES, SK

(45)

ES, LT, LV, NL

(46)

CZ, BG

(47)

BG, EE, ES, HU, HR, PT, SK

(48)

ES, FR, HU, LV

(49)

IT, ES, SI

(50)

AT, CZ, LT, PT

(51)

EE, ES, HR, LV

(52)

BG, ES, SK

(53)

CY, FR, EL, PL, RO

(54)

Point 6: “Bevordering van de integratie van de Roma buiten de EU: de bijzondere situatie van de uitbreidingslanden”. Er werden voor de uitbreidingslanden drie doelstellingen vastgesteld: beter gebruik van de steunverlening in het kader van het IPA; nauwlettender monitoring; nauwere samenwerking met het maatschappelijk middenveld.

(55)

Jaarlijkse rapportage over de tenuitvoerlegging; aangewezen nationale contactpunten voor de Roma; georganiseerde jaarlijkse nationale platformen, met nauwe betrokkenheid van maatschappelijke organisaties; georganiseerde Romaseminars; rapportage over nakoming van hun verplichtingen in het kader van het uitbreidingspakket en de subcomités van de stabilisatie- en associatieovereenkomst.

(56)

Dit houdt ook in dat nauw moet worden samengewerkt door belanghebbenden die met de Roma werken en belanghebbenden die zich bezighouden met de ontwikkeling en uitvoering van het algemene overheidsbeleid, en dat plaatselijke openbare en particuliere dienstverleners nauw moeten samenwerken met maatschappelijke organisaties die nauwe banden hebben met de Romagemeenschappen.

(57)

Dit moet ook de erkenning omvatten van de specifieke kenmerken van zigeunerhaat, haatmisdrijven en anti-Romaretoriek, alsmede van de uitdagingen waarmee Romaslachtoffers worden geconfronteerd wat betreft toegang tot de rechter, bescherming en ondersteuning (zoals onderrapportage, ook als gevolg van de angst voor discriminatie of represailles door de onderzoekende autoriteiten, het risico om opnieuw slachtoffer te worden, de invloed van een vooringenomen houding van de autoriteiten op de strafrechtelijke aanpak, enz.).