Verordening 2017/1951 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 99/2013 betreffende het Europees statistisch programma 2013-2017, door verlenging tot 2020 (Voor de EER en Zwitserland relevante tekst.)

1.

Wettekst

31.10.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 284/1

 

VERORDENING (EU) 2017/1951 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 25 oktober 2017

tot wijziging van Verordening (EU) nr. 99/2013 betreffende het Europees statistisch programma 2013-2017, door verlenging tot 2020

(Voor de EER en Zwitserland relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 338, lid 1,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio's,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Betrouwbaar, relevant bewijs dat is gebaseerd op Europese statistieken die tijdig en openbaar beschikbaar zijn en die kunnen worden gebruikt voor beleidsvorming, is onontbeerlijk om de vooruitgang te meten en de doeltreffendheid te beoordelen van het beleid en de programma's van de Unie, met name in het kader van de Europa 2020-strategie als omschreven in de mededeling van de Commissie van 3 maart 2010 getiteld „Europa 2020, een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei” (Europa 2020) en de agenda van de Commissie voor banen, groei, billijkheid en democratische verandering.

 

(2)

Europese statistieken moeten een alomvattend overzicht van de hele Unie bieden dat nauwkeurige gegevens verstrekt om de verdere integratieprocessen in de Unie te ondersteunen.

 

(3)

De beschikbaarheid van betrouwbare en volledige Europese statistieken is een belangrijk publiek goed ten behoeve van de beleidsmakers, onderzoekers en het publiek.

 

(4)

Een goed evenwicht tussen economische en sociale doelstellingen in het Europees Semester is met name belangrijk voor de duurzaamheid en de legitimiteit van de Economische en Monetaire Unie. Daarom zijn sociale en werkgelegenheidsdoelstellingen een prominentere rol gaan spelen in het Europees Semester en worden in zowel de landenverslagen als de landenspecifieke aanbevelingen uitdagingen op sociaal en werkgelegenheidsgebied beoordeeld en beleidshervormingen bevorderd op basis van de beste praktijken. Hierbij zijn sociale statistieken van bijzonder belang.

 

(5)

Krachtens Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad (3) moet het Europees statistisch programma (het „programma”) het kader bieden voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken van hoge kwaliteit, en legt het de voornaamste gebieden en de doelstellingen vast van de voorgenomen acties voor een periode die overeenkomt met die van het meerjarig financieel kader. Het programma moet worden uitgevoerd middels specifieke statistische acties, overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 223/2009. De jaarlijkse werkprogramma's moeten op het programma zijn gebaseerd.

 

(6)

Verordening (EU) nr. 99/2013 van het Europees Parlement en de Raad (4) bestrijkt enkel de periode 2013-2017, terwijl het huidige meerjarig financieel kader tot 2020 loopt. Die verordening moet daarom onverwijld worden gewijzigd om het programma te verlengen tot en met 2020 en om de meest dringende statistische lacunes op te vullen.

 

(7)

In de context van de agenda voor betere regelgeving van de Commissie moet het beleid van de Unie in toenemende mate op basis van betrouwbaar bewijs met een solide statistische basis worden opgesteld en gemonitord. Europese statistieken spelen een duidelijke rol in dit verband en kunnen dus echt een verschil maken, vooral op beleidsterreinen waar analytische waarde op basis van betrouwbare gegevens en reactievermogen van cruciaal belang zijn om het beleid tot een succes te maken.

 

(8)

Statistieken van hoge kwaliteit zijn daarom van cruciaal belang voor het bereiken van betere resultaten en het bijdragen aan een beter Europa. Er moeten meer inspanningen worden gedaan om de investering in officiële statistieken te stimuleren op zowel het Europees als het nationaal niveau. Het programma is tevens bedoeld als leidraad voor prioritaire beleidsterreinen, voor capaciteitsopbouw en voortdurende herprioritering. Om te zorgen voor een geharmoniseerde benadering bij de verwezenlijking van de doelstellingen van deze verordening moet bovendien de samenwerking met internationale organisaties worden versterkt.

 

(9)

Er moeten maatregelen worden genomen om de meest dringende statistische lacunes aan te pakken, om de actualiteit te vergroten en om de politieke prioriteiten en de coördinatie van het economisch beleid in het kader van het Europees Semester te ondersteunen. De Commissie (Eurostat) moet in nauwe samenwerking met nationale instituten voor de statistiek ook nieuwe bevolkingsprognoses verstrekken, onder andere in verband met migratiestromen, ten behoeve van de actualisering van de analyses van de sociale, economische en budgettaire implicaties van de vergrijzing van de bevolking en van de economische ongelijkheden.

 

(10)

Om efficiënte beleidsvorming te ondersteunen, moeten indicatoren tijdig openbaar worden gemaakt. Overeenkomstig artikel 12 van Verordening (EG) nr. 223/2009 dient de Commissie (Eurostat) de actualiteit bekend te maken, met inbegrip van de levering van relevante informatie over eventuele ontoereikende actualiteit, als een aspect van de statistische kwaliteit.

 

(11)

Experimentele ecosysteemrekeningen en statistieken over klimaatverandering, onder andere met betrekking tot de aanpassing aan de klimaatverandering en „ecologische voetafdrukken”, moeten verder worden ontwikkeld met gebruikmaking van bestaande data. Voor de Europese energie-unie en het kader voor klimaat en energie 2030, die tot doel hebben om de economie en het energiesysteem van de Unie concurrerender, efficiënter, betrouwbaarder en duurzamer te maken, zijn nieuwe statistieken nodig over energieverbruik, energie-efficiëntie, hernieuwbare energiebronnen, energieafhankelijkheid en leveringszekerheid, alsmede nieuwe statistieken over de circulaire economie.

 

(12)

In het kader van het programma ontwikkelde, geproduceerde en verspreide statistieken van hoge kwaliteit, vooral statistieken over innovatie, onderzoek en ontwikkeling, sociale statistieken, milieustatistieken, alsmede energie- en vervoersstatistieken, moeten het mogelijk maken de doelstellingen en streefcijfers van de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties op het niveau van de Unie en de lidstaten te monitoren en op die manier bij te dragen tot de verwezenlijking van die doelstellingen en streefcijfers.

 

(13)

Er moet vooruitgang worden geboekt bij de verbetering van de kwalitatieve en kwantitatieve informatie die bijdraagt tot de volledigheid van de nationale rekeningen en aldus betere ramingen van de belastingkloof en de belastingontwijking mogelijk maakt.

 

(14)

De verlenging van het programma is een kans die moet worden gegrepen om aanpassingen te maken en nieuwe oriëntaties te weerspiegelen, met name overeenkomstig de Visie 2020 in het kader van het Europees statistisch systeem (ESS), ter aanvulling van de bestaande doelstellingen, de voortdurende prioritering en de beschikbaarheid van gegevens in een context waarin de Unie te kampen heeft met grote uitdagingen wat economische ontwikkeling en sociale cohesie betreft. De verlenging moet zorgen voor de voortzetting van de samenwerking tussen de Commissie (Eurostat) en de nationale instituten voor de statistiek en voor de reguliere dialogen met het bij Besluit nr. 234/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad (5) opgerichte Europees Raadgevend Comité voor de statistiek. De verlenging moet ook zorgen voor de coördinatie tussen het ESS en het Europees Stelsel van centrale banken. De Commissie (Eurostat) moet toezicht houden op de naleving van de praktijkcode Europese statistieken (praktijkcode) door de lidstaten.

 

(15)

Het is vooral belangrijk om haarden van grote werkloosheid te meten, met inbegrip van de jeugdwerkloosheid in grensoverschrijdende regio's.

 

(16)

Een passende verhoging van de begroting voor de statistiek op Unieniveau moet de wijzigingen in het programma en de lopende werkzaamheden inzake efficiëntie van het ESS ondersteunen door te zorgen voor een aanzienlijke toegevoegde waarde en resultaten voor de verbetering van de kwaliteit van gegevens door middel van grootschalige projecten, structurele hefboomeffecten en schaalvoordelen die de statistische systemen in de lidstaten kunnen verbeteren.

 

(17)

Bij deze verordening worden de financiële middelen voor de verlenging van het programma tot de periode van 2018 tot 2020 vastgesteld, die voor het Europees Parlement en de Raad het voornaamste referentiebedrag vormen in de zin van punt 17 van het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer (6) in het kader van de jaarlijkse begrotingsprocedure.

 

(18)

Bij het verlengen van het programma moet de Commissie (Eurostat) bijzondere aandacht besteden aan de gevolgen van de terugtrekking van een lidstaat uit de Unie.

 

(19)

Daar de doelstelling van deze verordening, namelijk de verlenging van het programma tot de periode van 2018 tot 2020, niet voldoende door de lidstaten kan worden verwezenlijkt, maar vanwege de omvang en de gevolgen van het optreden beter door de Unie kan worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstelling te verwezenlijken.

 

(20)

Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 223/2009 werd het ontwerpvoorstel voor een verlenging van het programma tot de periode van 2018 tot 2020 ter voorafgaand onderzoek voorgelegd aan het Comité voor het Europees statistisch systeem (ESS-comité), het Europees Raadgevend Comité voor de statistiek en het bij Besluit 2006/856/EG van de Raad (7) opgerichte Comité voor monetaire, financiële en betalingsbalansstatistiek.

 

(21)

Verordening (EU) nr. 99/2013 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd,

HEBBEN DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Verordening (EU) nr. 99/2013 wordt als volgt gewijzigd:

 

1)

Aan artikel 1 wordt de volgende alinea toegevoegd:

„Het programma wordt verlengd tot de periode van 2018 tot 2020.”.

 

2)

Artikel 3 wordt vervangen door:

„Artikel 3

Toepassingsgebied

Deze verordening legt het programmeringskader voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken, de voornaamste gebieden en de doelstellingen van de voor de periode 2013-2020 voorgenomen acties vast, overeenkomstig de artikelen 13 en 14 van Verordening (EG) nr. 223/2009.”.

 

3)

Aan artikel 7, lid 1, wordt de volgende alinea toegevoegd:

„De financiële middelen voor de uitvoering van het programma in de programmeringsperiode 2014-2020 bedragen 218,1 miljoen EUR voor de jaren 2018-2020.”.

 

4)

Artikel 9 wordt vervangen door:

„Artikel 9

Jaarlijkse werkprogramma's

Ter uitvoering van het programma stelt de Commissie jaarlijkse werkprogramma's vast die voldoen aan de in artikel 17 van Verordening (EG) nr. 223/2009 gestelde vereisten en waarin de nagestreefde doelstellingen en de verwachte resultaten worden uiteengezet, in overeenstemming met de in artikel 4, leden 1 en 2, van deze verordening genoemde algemene en specifieke doelstellingen. De Commissie zorgt ervoor dat een passende nadruk wordt gelegd op acties die gericht zijn op de bevordering van de naleving van de praktijkcode. Elk jaarlijks werkprogramma wordt ter informatie aan het Europees Parlement voorgelegd.”.

 

5)

Artikel 13 wordt vervangen door:

„Artikel 13

Bescherming van de financiële belangen van de Unie

  • 1. 
    De Commissie neemt passende maatregelen om ervoor te zorgen dat bij de uitvoering van uit hoofde van deze verordening gefinancierde acties de financiële belangen van de Unie worden beschermd door de toepassing van preventieve maatregelen tegen fraude, corruptie en andere onwettige activiteiten, door doeltreffende controles en, indien onregelmatigheden worden ontdekt, door de terugvordering van de ten onrechte betaalde bedragen en, voor zover van toepassing, door doeltreffende, evenredige en afschrikkende administratieve en financiële sancties.
  • 2. 
    De Commissie of haar vertegenwoordigers en de Rekenkamer zijn bevoegd om op basis van documenten en ter plaatse audits uit te voeren bij alle begunstigden van subsidies, contractanten en subcontractanten die uit hoofde van het programma middelen van de Unie hebben ontvangen.
  • 3. 
    Het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) kan, overeenkomstig de bepalingen en procedures van Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad (*1) en Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad (*2), onderzoeken instellen, met inbegrip van controles en verificaties ter plaatse, om vast te stellen of er sprake is geweest van fraude, corruptie of andere onwettige activiteiten in verband met een subsidieovereenkomst of -besluit of een uit hoofde van dit programma gefinancierd contract, waardoor de financiële belangen van de Unie zijn geschaad.
  • 4. 
    Onverminderd de leden 1, 2 en 3 bevatten de samenwerkingsovereenkomsten met derde landen en met internationale organisaties, contracten en subsidieovereenkomsten en -besluiten die voortvloeien uit de toepassing van deze verordening bepalingen die de Commissie, de Rekenkamer en OLAF uitdrukkelijk de bevoegdheid geven dergelijke audits en onderzoeken binnen hun respectieve bevoegdheden te verrichten.
  • 5. 
    Wanneer de uitvoering van een actie geheel of gedeeltelijk wordt uitbesteed of verder wordt gedelegeerd of wanneer hiervoor een overheidsopdracht moet worden geplaatst of financiële steun moet worden verleend aan een derde partij, verplicht het contract, de subsidieovereenkomst of het subsidiebesluit de contractant of de begunstigde ertoe te verzekeren dat elke belanghebbende derde partij die bevoegdheid van de Commissie, de Rekenkamer en OLAF uitdrukkelijk aanvaardt, onverminderd de leden 1, 2 en 3.

(*1)  Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 september 2013 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Europees Parlement en de Raad en van Verordening (Euratom) nr. 1074/1999 van de Raad (PB L 248 van 18.9.2013, blz. 1)."

(*2)  Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelmatigheden (PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2).”."

 

6)

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

 

a)

het volgende lid wordt ingevoegd:

„2bis.   Uiterlijk op 31 december 2019 legt de Commissie (Eurostat) aan het ESS-comité een voortgangsverslag voor over de uitvoering van het programma. In dat verslag zet de Commissie (Eurostat) haar standpunt uiteen over de vooruitzichten voor het programma binnen het meerjarig financieel kader vanaf 2021. Dat verslag wordt ook aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd.”;

 

b)

lid 3 wordt vervangen door:

„3.   Uiterlijk op 31 december 2021, en na raadpleging van het ESS-comité en het Europees Raadgevend Comité voor de statistiek, legt de Commissie een eindverslag over de uitvoering van het programma voor aan het Europees Parlement en aan de Raad. In dat verslag wordt met name het volgende geëvalueerd:

 

a)

de resultaten van de herprioritering en kostenevaluatie van statistische producten;

 

b)

de maatregelen van het ESS om de tenuitvoerleggings- en productiekosten voor de lidstaten te verlagen en de totale lasten van de onder het programma vallende statistische projecten en gebieden te beperken;

 

c)

de vooruitgang bij de verbetering van de toegang tot en de gebruikersvriendelijkheid van officiële statistieken, met inbegrip van de terbeschikkingstelling van de gegevens op de website van Eurostat, en

 

d)

de vooruitgang bij de verbetering van de beschikbaarheid van gegevens, met inbegrip van de gegevens over activiteiten met betrekking tot de sociale economie en over de Europa 2020-indicatoren.”.

 

7)

De bijlage bij Verordening (EU) nr. 99/2013 wordt gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij onderhavige verordening.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Zij is van toepassing met ingang van 1 januari 2018.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Straatsburg, 25 oktober 2017.

Voor het Europees Parlement

De voorzitter

  • A. 
    TAJANI

Voor de Raad

De voorzitter

  • M. 
    MAASIKAS
 

  • (2) 
    Standpunt van het Europees Parlement van 14 september 2017 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad) en besluit van de Raad van 9 oktober 2017.
  • (3) 
    Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen (PB L 87 van 31.3.2009, blz. 164).
  • (4) 
    Verordening (EU) nr. 99/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende het Europees statistisch programma 2013-2017 (PB L 39 van 9.2.2013, blz. 12).
  • (5) 
    Besluit nr. 234/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2008 tot oprichting van een Europees Raadgevend Comité voor de statistiek en tot intrekking van Besluit 91/116/EEG van de Raad (PB L 73 van 15.3.2008, blz. 13).
  • (7) 
    Besluit 2006/856/EG van de Raad van 13 november 2006 tot oprichting van een Comité voor monetaire, financiële en betalingsbalansstatistiek (PB L 332 van 30.11.2006, blz. 21).
 

BIJLAGE

De bijlage bij Verordening (EU) nr. 99/2013 wordt als volgt gewijzigd:

 

1)

De titel van de bijlage wordt vervangen door:

„Statistische infrastructuur en doelstellingen van het Europees statistisch programma 2013-2020”.

 

2)

De inleiding wordt als volgt gewijzigd:

 

a)

de eerste en tweede alinea worden vervangen door:

„Vergelijkbare en betrouwbare statistische informatie van hoge kwaliteit over de situatie op economisch, sociaal, territoriaal en milieugebied in de Unie en op nationaal en regionaal niveau is een vereiste voor de uitvoering van het beleid van de Unie. Europese statistieken zijn ook onmisbaar voor de Unie, om het algemene publiek en de Europese burgers inzicht in en deelname aan het democratisch proces en het debat over de huidige staat en de toekomst van de Unie te bieden.

Het programma legt het wettelijk kader vast voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken voor de periode van 2013 tot 2020.”;

 

b)

de vierde alinea wordt vervangen door:

„In het kader van het programma ontwikkelde, geproduceerde en verspreide statistieken dragen bij tot de uitvoering van het beleid van de Unie zoals dat blijkt uit het VWEU en de Europa 2020-strategie en haar respectieve vlaggenschipinitiatieven, alsmede uit andere beleidsmaatregelen in het kader van de strategische prioriteiten van de Commissie.”.

 

3)

Bij Doelstellingen wordt doelstelling 1 vervangen door:

 

„—

Doelstelling 1: tijdig, op kosteneffectieve wijze en zonder onnodig dubbel werk verstrekken van statistische informatie ter ondersteuning van de ontwikkeling, monitoring en evaluatie van het beleid van de Unie, waarbij naar behoren rekening wordt gehouden met de prioriteiten en het evenwicht wordt bewaard tussen economische, sociale, territoriale en milieuaspecten en de behoeften van het brede scala aan gebruikers van Europese statistieken, waaronder andere beleidsmakers, onderzoekers, het bedrijfsleven en de Europese burgers in het algemeen;”.

 

4)

Deel I. Statistische outputs wordt als volgt gewijzigd:

 

a)

in punt 1.1. Europa 2020 wordt de eerste alinea vervangen door:

„De goedkeuring van Europa 2020 heeft in grote mate de strategische agenda voor het beleid van de Unie en de lidstaten voor de komende jaren bepaald. In het kader van die agenda zijn een aantal doelstellingen en initiatieven vastgesteld waarvoor het ESS statistische indicatoren moet leveren op een aantal gebieden, zoals: verbetering van de voorwaarden voor innovatie; onderzoek en ontwikkeling; bevordering van fatsoenlijke banen; bevordering van gendergelijkheid; verwezenlijking van de doelstellingen van de Unie inzake klimaatverandering en energie; efficiënt gebruik van hulpbronnen; verbetering van het onderwijsniveau, met inbegrip van de terugdringing van voortijdig schoolverlaten; meer permanente beroepsopleiding en leermobiliteit; gezond en actief ouder worden; bevordering van de sociale integratie; en bestrijding van armoede. In voorkomend geval zijn er naar geslacht uitgesplitste statistieken nodig om te begrijpen wat genderdiscriminatie inhoudt, met bijzondere aandacht voor gendergerelateerd geweld.”;

 

b)

doelstelling 1.1.1 wordt als volgt gewijzigd:

 

i)

de eerste alinea wordt vervangen door:

„Het leveren van hoogwaardige statistische informatie die tijdig beschikbaar wordt gemaakt voor het Europees Semester, om de tenuitvoerlegging van Europa 2020 te bewaken. Nieuwe indicatoren worden zo veel mogelijk gebaseerd op beschikbare statistische gegevens.”;

 

ii)

het vierde streepje van de tweede alinea wordt vervangen door:

 

„—

werkgelegenheidsindicatoren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen deeltijd- en voltijdwerk en tussen contracten voor bepaalde tijd en contracten voor onbepaalde tijd, evenals werkloosheidsindicatoren die personen die deelnemen aan activeringsbeleidsmaatregelen, zoals scholing, in aanmerking nemen. Deze indicatoren moeten ook gegevens over genderkloven omvatten.”;

 

c)

in doelstelling 1.2.1 wordt het tweede streepje van de tweede alinea vervangen door:

 

„—

het leveren van statistische input voor een versterkt stabiliteits- en groeipact, specifiek met het oog op het produceren en verstrekken van statistieken van hoge kwaliteit over het overheidstekort en de overheidsschuld;

 

het leveren van statistische input voor een efficiënt toezicht op economische ongelijkheden;”;

 

d)

doelstelling 1.3.1 wordt als volgt gewijzigd:

 

i)

de eerste alinea wordt vervangen door:

„Verbeteren van de voor de beleidsmakers van de Unie en het publiek beschikbare indicatoren en statistische informatie over de economische globalisering en wereldwijde waardeketens. Die informatie zou moeten bijdragen tot een beter begrip van de economische, sociale en ecologische gevolgen van de globalisering.”;

 

ii)

het derde streepje van de tweede alinea wordt vervangen door:

 

„—

het leveren van gegevens die een analyse van de positieve en negatieve effecten op de Uniemarkt, en met name op de arbeidsmarkt van de Unie, mogelijk maken;

 

het analyseren van de mondiale waardeketens, mogelijkerwijs via passende input/outputtabellen alsmede statistieken over de buitenlandse handel en bedrijfsstatistieken, met inbegrip van de koppeling van microgegevens, en de coördinatie van de outputs van deze analyse met de internationale initiatieven die van belang zijn voor de Unie, en”;

 

e)

punt 2. Boekhoudkundig kader wordt vervangen door:

„2.   Boekhoudkundig kader

De mededeling van de Commissie van 20 augustus 2009„Het bbp en verder — meting van de vooruitgang in een veranderende wereld” („het bbp en verder”) en de publicatie van het verslag Stiglitz-Sen-Fitoussi over het meten van de economische prestaties en de sociale vooruitgang hebben een nieuwe impuls gegeven aan de belangrijkste uitdaging voor het ESS: hoe kunnen betere statistieken over sectordoorsnijdende vraagstukken en meer geïntegreerde statistieken ter beschrijving van complexe maatschappelijke, economische en milieuverschijnselen worden geproduceerd die verder gaan dan de traditionele maateenheden van de economische output? Werkzaamheden met betrekking tot het bbp en verder binnen het ESS zijn gericht op drie prioritaire gebieden: statistieken over de sector huishoudens en statistieken om de verdeling van inkomen, consumptie en vermogen te meten; het multidimensionaal meten van de levenskwaliteit; en het meten van milieuduurzaamheid. De nieuwe wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling die in 2015 zijn aangenomen, bieden een verdere impuls. Het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen (ESR) biedt een geïntegreerd en coherent kader voor alle economische statistieken, die met andere indicatoren moeten worden aangevuld, zodat beleidsmakers en besluitvormers uitgebreidere informatie kan worden verstrekt. De volledige uitvoering van de ESR 2010 wordt ondersteund door regelmatige kwaliteits- en conformiteitsbeoordelingen, waarbij rekening wordt gehouden met het geleidelijke verstrijken van afwijkingen tot 2020, die leiden tot verdere verbetering van de actualiteit en de beschikbaarheid van indicatoren.”;

 

f)

punt 2.1. Economische en sociale prestaties wordt vervangen door:

„2.1.   Economische en sociale prestaties

De economische crisis heeft de noodzaak versterkt om over hoogwaardige macro-economische indicatoren te beschikken om economische fluctuaties, alsook de evolutie van economische ongelijkheden en de gevolgen ervan voor de maatschappij beter te kunnen begrijpen en analyseren en hierdoor het besluitvormingsproces te vergemakkelijken. Door de toenemende globalisering van de productie is het noodzakelijk om een coherent kader te ontwikkelen dat de interpretatie en integratie van statistieken uit verschillende domeinen vergemakkelijkt.”;

 

g)

in doelstelling 2.1.1 wordt de tweede alinea als volgt gewijzigd:

 

i)

het tweede streepje wordt vervangen door:

 

„—

het produceren van indicatoren inzake de spreiding van inkomen, consumptie en vermogen over de huishoudens en het combineren van de aggregaten van de nationale rekeningen met enquêtegegevens over huishoudens of administratieve gegevens;”;

 

ii)

het vierde streepje wordt vervangen door:

 

„—

het versterken van de banden met de nationale rekeningen op het gebied van sociale bescherming, gezondheid en onderwijs;

 

het ontwikkelen van een kader voor het meten van levenskwaliteit dat het perspectief van huishoudens in de nationale rekeningen versterkt;

 

het ontwikkelen van indicatoren in verband met het bbp en verder die ecologische duurzaamheid en externe effecten meten vanuit het perspectief van nationale rekeningen;”;

 

iii)

na het vijfde streepje worden de volgende streepjes ingevoegd:

 

„—

het verder ontwikkelen van actuele sociale indicatoren, met inbegrip van geavanceerde technieken voor „nowcasting” en flash-ramingen;

 

het ondersteunen van internationale gegevensuitwisseling voor macro-economische gegevens om de last voor de gegevensverstrekkers te verminderen en de beschikbaarheid van vergelijkbare en consistente gegevens voor gebruikers te verbeteren;

 

het ontwikkelen en perfectioneren van geaggregeerde indicatoren voor inkomensongelijkheid en aspecten van vermogensongelijkheid;

 

het meten en analyseren van genderongelijkheid, met inbegrip van de loonkloof;”;

 

h)

in doelstelling 2.1.2 wordt het laatste streepje van de tweede alinea vervangen door:

 

„—

het beschikbaar maken en verlengen van geharmoniseerde statistieken over huisvestingsprijzen voor alle lidstaten.”;

 

i)

in doelstelling 2.2.1 wordt de tweede alinea vervangen door:

„De doelstelling zal worden verwezenlijkt door:

 

het verder ontwikkelen van een coherent systeem van milieurekeningen als „satellietrekeningenf” bij de voornaamste nationale rekeningen, die informatie verschaffen over de atmosferische emissies, het energieverbruik, de stromen van natuurlijke hulpbronnen, de handel in grondstoffen, milieuheffingen en uitgaven voor milieubescherming, alsmede eventueel groene groei/aanbesteding;

 

het verder ontwikkelen van experimentele ecosysteemrekeningen waardoor het mogelijk zou worden de bestaande data te gebruiken, met inbegrip van die welke door de Unie-instellingen, organen, instanties en agentschappen zijn verzameld als onderdeel van een langetermijninitiatief inzake gegevensintegratie;

 

verdere ontwikkelingswerkzaamheden met het oog op een beter gebruik van de bestaande gegevensverzamelingen voor statistieken over klimaatverandering, en

 

het verder ontwikkelen van indicatoren voor het meten van de ecologische „voetafdruk” op basis van bestaande data.”;

 

j)

doelstelling 3.1.1 wordt als volgt gewijzigd:

 

i)

de eerste alinea wordt vervangen door:

„Verhogen van de efficiëntie en doeltreffendheid van de productieprocessen voor statistieken. Overeenkomstig de agenda voor betere regelgeving moet de bestaande wetgeving betreffende de pijler van bedrijfsstatistieken worden gestroomlijnd. In dit verband moet voldoende rekening worden gehouden met de beperkte middelen die beschikbaar zijn voor de producenten en de totale lasten voor de respondenten, in overeenstemming met het programma voor gezonde en resultaatgerichte regelgeving (Refit) van de Commissie. Leveren van statistieken van hoge kwaliteit voor sleutelgebieden waar ondernemingen in het centrum van de belangstelling staan, zoals bedrijfsstatistieken, conjunctuurindicatoren, investeringen in menselijk kapitaal en vaardigheden, internationale transacties, globalisering, toezicht op de interne markt, onderzoek, ontwikkeling en innovatie, alsmede toerisme. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de beschikbaarheid van gegevens in industrie- en dienstensectoren met een grote toegevoegde waarde, in het bijzonder in groene sectoren en sectoren van de digitale economie, de deeleconomie, de gezondheidszorg, het onderwijs en de sociale economie.”;

 

ii)

het eerste streepje van de tweede alinea wordt vervangen door:

 

„—

het hergebruiken van in het statistisch systeem of in de maatschappij beschikbare gegevens, het invoeren van een gemeenschappelijke rechtsgrondslag voor bedrijfsstatistieken en het produceren van een gemeenschappelijke infrastructuur en gemeenschappelijke instrumenten;”;

 

k)

doelstelling 3.2.1 wordt als volgt gewijzigd:

 

i)

de eerste alinea wordt vervangen door:

„Aanleveren van statistieken over de belangrijkste gebieden van het sociale beleid waarin de burger centraal staat, zoals: welzijn; duurzaamheid; sociale samenhang; armoede; ongelijkheid; demografische uitdagingen, met name vergrijzing van de bevolking, ontvolking, geringe bevolkingsdichtheid en migratie; de arbeidsmarkt; onderwijs en opleiding, met inbegrip van onderwijs voor kinderen, volwasseneneducatie, beroepsopleiding en leermobiliteit van jongeren; cultuur; lichaamsbeweging; levenskwaliteit; veiligheid; gezondheid; invaliditeit; consumptie; vrij verkeer en de interne markt; mobiliteit van jongeren; technologische innovatie en nieuwe levensstijlkeuzes. In voorkomend geval worden die statistieken uitgesplitst naar geslacht voor groepen die van speciaal belang zijn voor sociaalbeleidsmakers. De prioriteiten worden vastgesteld overeenkomstig artikel 6. Overeenkomstig de agenda voor betere regelgeving moet de bestaande wetgeving betreffende de pijler van sociale statistieken worden gestroomlijnd. In dit verband moet voldoende rekening worden gehouden met de beperkte middelen die beschikbaar zijn voor de producenten en de totale lasten voor de respondenten, in overeenstemming met het Refit.”;

 

ii)

het vierde streepje van de tweede alinea wordt vervangen door:

 

„—

het aanleveren van statistieken over inkomensongelijkheid, met indicatoren zoals de Gini-index en de evolutie van de topdecielen van de inkomensverdeling, met een vergelijkbare nationale kernindicator, alsook gegevens over ongelijkheid wat de toegang tot basisgoederen en -diensten betreft;”;

 

iii)

het zevende streepje van de tweede alinea wordt vervangen door:

 

„—

het uitvoeren van de maatregelen van het werkprogramma betreffende de mainstreaming van statistieken over migratie, waarbij rekening wordt gehouden met nieuwe uitdagingen, met name de internationale ontwikkelingen;

 

het aanleveren van bevolkingsprognoses en de jaarlijkse actualiseringen daarvan;

 

het ontwikkelen van volledige indicatoren inzake de situatie van migranten binnen de Unie;

 

intensiever samenwerken met gespecialiseerde agentschappen en organisaties in verband met de situatie van vluchtelingen;

 

het ontwikkelen van een methode voor een vrijwillige enquête naar gendergerelateerd geweld, in samenwerking met de Europese instellingen, organen instanties en agentschappen die op dat gebied werkzaam zijn;

 

het invoeren van een gemeenschappelijke rechtsgrond voor sociale statistieken en de productie van een gemeenschappelijke infrastructuur en gemeenschappelijke instrumenten;”;

 

l)

in punt 3.3. Geospatiale, milieu-, landbouw- en andere sectorale statistieken wordt de derde alinea vervangen door:

„Landbouw blijft een belangrijk beleidsterrein voor de Unie. Het gemeenschappelijk landbouwbeleid onderstreept de behoefte aan levensvatbare voedselproductie, duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen en klimaatactie en evenwichtige territoriale ontwikkeling, de hoofddoelstellingen van dat beleid. Het zwaartepunt zal liggen op de economische en sociale dimensies alsmede op aspecten van milieu, biodiversiteit/ecosystemen, menselijke gezondheid en veiligheid.”;

 

m)

doelstelling 3.3.1 wordt als volgt gewijzigd:

 

i)

de eerste alinea wordt vervangen door:

„Ondersteunen van empirisch onderbouwde besluitvorming door een flexibeler en intensiever gebruik van ruimtelijke informatie gecombineerd met sociale, territoriale, economische en milieugerelateerde statistische informatie voor regio's, regionale typologieën, steden en de urbanisatiegraad.”;

 

ii)

aan de tweede alinea worden de volgende streepjes toegevoegd:

 

„—

het uitvoeren van statistieken over grondgebruik en bodembedekking;

 

het coördineren van statistische gegevens voor regio's, steden en territoriale typologieën.”;

 

n)

doelstelling 3.3.3 wordt als volgt gewijzigd:

 

i)

na de eerste alinea wordt de volgende alinea ingevoegd:

„In overeenstemming met de prioriteit van de Commissie met betrekking tot de „Europese energie-unie” en zo veel mogelijk op basis van bestaande gegevens zal met name aandacht worden geschonken aan de statistieken die verband houden met energieverbruik, energie-efficiëntie, hernieuwbare energiebronnen, energieafhankelijkheid, aspecten van energiearmoede en leveringszekerheid en de circulaire economie. Bovendien moeten energiestatistieken het kader voor klimaat en energie 2030, dat is bedoeld om de economie en het energiesysteem van de Unie concurrerender, betrouwbaarder en duurzamer te maken, ondersteunen.”;

 

ii)

aan de tweede alinea wordt het volgende streepje toegevoegd:

 

„—

energieafhankelijkheid en leveringszekerheid.”;

 

o)

doelstelling 3.3.4 wordt als volgt gewijzigd:

 

i)

de eerste alinea wordt vervangen door:

„Aanleveren van landbouw-, visserij- en bosbouwstatistieken voor de ontwikkeling van en het toezicht op het gemeenschappelijk landbouw- en visserijbeleid, waarin de strategische kerndoelstellingen van de Unie op het gebied van duurzaamheid en plattelandsontwikkeling worden weerspiegeld, door regelmatige werkzaamheden voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van statistieken. Overeenkomstig de agenda voor betere regelgeving moet de bestaande wetgeving betreffende landbouwstatistieken worden gestroomlijnd. In dit verband moet voldoende rekening worden gehouden met de beperkte middelen die beschikbaar zijn voor de producenten en de totale lasten voor de respondenten, in overeenstemming met het Refit.”;

 

ii)

aan de tweede alinea worden de volgende streepjes toegevoegd:

 

„—

het opstellen en uitvoeren van de landbouwtelling die is gepland in 2020;

 

het invoeren van een gemeenschappelijke rechtsgrond voor met de landbouw verband houdende statistieken en de productie van een gemeenschappelijke infrastructuur en gemeenschappelijke instrumenten.”.

 

5)

Deel II. Productiemethoden voor Europese statistieken wordt als volgt gewijzigd:

 

a)

de inleidende alinea wordt vervangen door:

„Het ESS ziet zich thans geconfronteerd met een aantal uitdagingen. De verwachtingen over het toepassingsgebied, de kwaliteit en de vergelijkbaarheid van de Europese statistieken nemen toe. Door de globalisering is er een complexe realiteit ontstaan die door officiële statistieken in kaart moet worden gebracht, hetgeen methodologische uitdagingen met zich meebrengt. De steeds grotere beschikbaarheid van gegevens van particuliere en openbare gegevensverstrekkers biedt potentieel voor verbetering van de actualiteit en de relevantie van officiële statistieken, alsmede voor de verlichting van de responslast. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden voert het ESS, dat tegelijkertijd geconfronteerd wordt met beperkingen van de middelen, geleidelijk de in de ESS-visie 2020 gedefinieerde strategische doelstellingen uit op basis van een holistische aanpak teneinde de doelstellingen op het gebied van kwaliteit en efficiëntie te verwezenlijken:

 

om proactief deel te nemen aan een regelmatige dialoog met de gebruikers om hun behoeften beter te begrijpen, waarbij wordt erkend dat verschillende gebruikersgroepen verschillende behoeften hebben die op de juiste wijze moeten worden aangepakt;

 

om producten en diensten van hoge kwaliteit te leveren en een kwalitatieve aanpak voor het beheer, de organisatie en de governance van het ESS toe te passen;

 

om statistische producten en diensten op zowel traditionele enquêtes als andere bronnen te baseren, met inbegrip van administratieve gegevens, geospatiale statistieken en, waar mogelijk, big data;

 

om toegang te krijgen tot nieuwe gegevensbronnen, methoden te creëren en geschikte technologie te vinden om dergelijke gegevensbronnen te gebruiken teneinde op een betrouwbare manier Europese statistieken te produceren;

 

om de efficiëntie van de productie van statistieken te verbeteren door de verdere intensivering van de uitwisseling van kennis, ervaringen en methoden, maar ook door middel van de uitwisseling van instrumenten, gegevens, diensten en middelen, waar dat nodig en naar behoren gerechtvaardigd is. De samenwerking wordt gebaseerd op overeengekomen normen en gemeenschappelijke elementen van technologische en statistische infrastructuur;

 

om een strategie voor de verspreiding van en voorlichting over Europese statistieken uit te voeren die voldoende flexibel is om zich aan te passen aan nieuwe technologieën, richtsnoeren biedt in een wereld waarin een gegevensrevolutie plaatsvindt, en als een betrouwbare pijler van de democratie dient.”;

 

b)

in doelstelling 1.1 wordt het eerste streepje van de derde alinea vervangen door:

 

„—

de invoering van een nieuw geïntegreerd, doeltreffend en voor het doel geschikt kwaliteitsborgingsmechanisme op basis van de praktijkcode en het kader voor kwaliteitsborging van het ESS;

 

de beoordeling van de naleving van de praktijkcode;”;

 

c)

doelstelling 4.1 wordt als volgt gewijzigd:

 

i)

vóór de eerste alinea wordt de volgende alinea ingevoegd:

„Europese burgers moeten gemakkelijk en zonder belemmeringen de Europese statistieken kunnen raadplegen, zodat zij deze gegevens kunnen gebruiken voor hun educatie en besluitvorming. Die doelstelling zal worden verwezenlijkt door de gebruiksvriendelijkheid van de Europese statistieken te verbeteren en de toegang tot gegevens te vergemakkelijken. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan het gemakkelijk vindbaar en converteerbaar maken van statistische gegevens voor praktisch gebruik, onder meer door middel van grafieken en kaarten. Meer burgers moeten gebruik kunnen maken van de Europese statistieken om op doeltreffende wijze bij te dragen aan de verspreiding van statistische informatie in de hele maatschappij.”;

 

ii)

aan de vijfde alinea wordt het volgende streepje toegevoegd:

 

„—

de vaststelling van huidige en toekomstige gegevensbehoeften om multifunctionele en op maat gemaakte eindproducten en diensten te leveren.”;

 

d)

in doelstelling 5.1 wordt na het derde streepje van de vierde alinea het volgende streepje ingevoegd:

 

„—

het analyseren van de behoeften aan nieuwe vaardigheden met betrekking tot gegevenswetenschappen en integratie daarvan in opleidingsprogramma's;”.

 

6)

In deel III. Partnerschap worden na het vierde streepje van de tweede alinea van doelstelling 1.4 de volgende streepjes ingevoegd:

 

„—

de Europese burgers bewust maken van het belang van officiële statistieken en de toezending van deze statistieken aan alle belanghebbenden door de viering van de Europese Dag van de Statistiek op 20 oktober van elk jaar;

 

het verspreiden van relevante statistische gegevens ter ondersteuning van het Europees nabuurschapsbeleid en de respectieve associatieovereenkomsten;

 

het bevorderen van Europese waarden en initiatieven zoals de praktijkcode, het kwaliteitsborgingskader van het ESS, en benaderingen voor standaardisering en harmonisering met betrekking tot derde landen en regio's;”.

 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.