Artikelen bij COM(2005)261 - Belasting van personenauto’s - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2005)261 - Belasting van personenauto’s. |
---|---|
document | COM(2005)261 ![]() ![]() |
datum | 5 juli 2005 |
Inhoudsopgave
- Hoofdstuk I - ONDERWERP EN DEFINITIES
- Artikel 1 - Onderwerp
- Artikel 2 - Definities
- Hoofdstuk II - JAARLIJKSE MOTORRIJTUIGENBELASTING
- Afdeling 1 - Grondslag en differentiatie van de belasting
- Artikel 3 - Algemene bepaling
- Artikel 4 - Differentiatie volgens CO 2 - uitstoot
- Artikel 5 - Minimale opbrengst uit de gedifferentieerde belasting
- Afdeling 2 - Restitutiesysteem
- Artikel 6 - Restitutie van jaarlijkse motorrijtuigenbelasting
- Hoofdstuk III - AFSCHAFFING VAN REGISTRATIEBELASTING Verbod op instelling
- Artikel 7
- Artikel 8 - Verbod op handhaving
- Hoofdstuk IV - RESTITUTIESYSTEEM VOOR DE REGISTRATIEBELASTING
- Artikel 9 - Algemene bepaling
- Artikel 10 - Berekening van de resterende registratiebelasting
- Hoofdstuk V - TIJDELIJKE BEPALINGEN
- Artikel 11 - Algemene bepaling
- Artikel 12 - Berekening van registratiebelasting
- Artikel 13 - Registratiebelasting
- Artikel 14 - Minimale opbrengst uit de gedifferentieerde belasting
- Hoofdstuk VI - SLOTBEPALINGEN
- Artikel 15 - Mededelingen
- Artikel 16 - Verslagen
- Artikel 17 - Omzetting
- Artikel 18 - Inwerkingtreding
- Artikel 19 - Adressaten
Hoofdstuk I - ONDERWERP EN DEFINITIES
Artikel 1 - Onderwerp
Voorts wordt voorzien in de afschaffing van de registratiebelasting en in een systeem voor de restitutie van betaalde registratiebelasting onder bepaalde omstandigheden.
Tot slot wordt een restitutiesysteem voor de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting ingesteld.
Artikel 2 - Definities
Hoofdstuk II - JAARLIJKSE MOTORRIJTUIGENBELASTING
Afdeling 1 - Grondslag en differentiatie van de belasting
Artikel 3 - Algemene bepaling
2. Alleen de lidstaat waar een personenauto is geregistreerd, mag een jaarlijkse motorrijtuigenbelasting op dit voertuig heffen.
3. Met het oog op de heffing van de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting wordt de lidstaat van registratie geacht de lidstaat te zijn waar het gebruik van de auto een permanent karakter heeft, hetzij omdat de eigenaar er zijn gewone verblijfplaats heeft in de zin van artikel 6 van Richtlijn 83/183/EEG van de Raad, hetzij omdat de auto er meer dan 185 dagen wordt gebruikt in een periode van twaalf maanden.
Artikel 4 - Differentiatie volgens CO 2 - uitstoot
Artikel 5 - Minimale opbrengst uit de gedifferentieerde belasting
2. Tegen 31 december 2010 moet ten minste 50% van de totale opbrengsten van de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting door de CO2-parameter van deze belasting worden gegenereerd.
Afdeling 2 - Restitutiesysteem
Artikel 6 - Restitutie van jaarlijkse motorrijtuigenbelasting
Hoofdstuk III - AFSCHAFFING VAN REGISTRATIEBELASTING Verbod op instelling
Artikel 7
Artikel 8 - Verbod op handhaving
Hoofdstuk IV - RESTITUTIESYSTEEM VOOR DE REGISTRATIEBELASTING
Artikel 9 - Algemene bepaling
Artikel 10 - Berekening van de resterende registratiebelasting
2. Voor de vaststelling van de restwaarde van een personenauto met het oog op de toepassing van lid 1 mogen de lidstaten verschillende methoden hanteren, zoals taxaties, expertises of het gebruik van een vaste afschrijvingstabel.
3. De lidstaten mogen de te gebruiken tabel bij wettelijke of bestuursrechtelijke maatregel vaststellen, mits de volgende voorwaarden zijn vervuld:
a) de tabel wordt vastgesteld op basis van algemene en objectieve criteria, die worden vastgelegd;
b) de tabel wordt ter kennis van het publiek gebracht;
c) auto-eigenaren kunnen het door een lidstaat genomen besluit in toepassing van de tabel bij een onafhankelijke instantie betwisten.
Hoofdstuk V - TIJDELIJKE BEPALINGEN
Artikel 11 - Algemene bepaling
Artikel 12 - Berekening van registratiebelasting
2. Voor de toepassing van lid 1 worden onder meer het merk, het model, de kilometerstand, het type aandrijving en de technische staat van het voertuig in aanmerking genomen.
3. Voor de toepassing van lid 1 wordt onder “nieuwe personenauto” verstaan iedere personenauto die voordien uitsluitend met het oog op de wederverkoop of levering ervan is verkocht en derhalve nog nooit tot de weg is toegelaten.
4. Voor de berekening van de registratiebelasting is het bepaalde in artikel 10, leden 2 en 3, van overeenkomstige toepassing.
Artikel 13 - Registratiebelasting
Artikel 14 - Minimale opbrengst uit de gedifferentieerde belasting
2. Tegen 31 december 2010 moet ten minste 50% van de totale opbrengsten van de registratiebelasting door de CO2-parameter van deze belasting worden gegenereerd.
Hoofdstuk VI - SLOTBEPALINGEN
Artikel 15 - Mededelingen
Artikel 16 - Verslagen
Artikel 17 - Omzetting
Wanneer de lidstaten die bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen zelf of bij de officiële bekendmaking daarvan naar deze richtlijn verwezen. De regels voor deze verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.
De lidstaten delen de Commissie de tekst van de belangrijkste bepalingen van intern recht mede die zij op het onder deze richtlijn vallende gebied vaststellen.