Artikelen bij COM(2003)71 - Modernisering en vereenvoudiging van het acquis gemeenschappelijke

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2003)71 - Modernisering en vereenvoudiging van het acquis gemeenschappelijke.
document COM(2003)71 NLEN
datum 11 februari 2003

Samenvatting

Het actiekader

1. DOELSTELLING 1: Het acquis vereenvoudigen

Maatregel A: Prioriteitsindicatoren

Maatregel B: De prioriteiten van de Commissie voor de eerste fase (februari-september 2003)

Maatregel C: Methode en procedures

2. DOELSTELLING 2: De consolidatie van het acquis afronden en nauwgezet up-to-date houden

3. DOELSTELLING 3: Codificatie

4. DOELSTELLING 4: Herziening van de organisatie en presentatie van het acquis

Maatregel A: Verduidelijken welke wetteksten van kracht zijn

Maatregel B: Het 'actieve en algemeen geldende acquis' presenteren

Maatregel C: Betrouwbare en bruikbare referentie-instrumenten

5. DOELSTELLING 5: Transparantie en effectieve monitoring op politiek en technisch niveau

6. DOELSTELLING 6: Vaststelling van een effectieve uitvoeringsstrategie

Interinstitutionele samenwerking

Optimale praktijken toepassen om het acquis te 'onderhouden'

De nodige middelen vrijmaken

7. VOLGENDE STAPPEN

Bijlage 1: Samenvatting van de initiatieven van het actiekader

Bijlage 2: Lijst van de projecten in verband met vereenvoudiging

Bijlage 3: Wetgevingsvoorstellen in verband met vereenvoudiging die reeds door de Commissie zijn goedgekeurd en bij de andere instellingen in behandeling zijn

Het werkdocument SEC (2003)165 van de diensten van de Commissie, dat bij deze mededeling gevoegd is, bevat nadere informatie over de definities en de gepalnde werkzaamheden van de Commissie.


Samenvatting

Deze mededeling is een vervolg op het initiatief 'Vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving' van juni 2002 en het daarbij horende actieplan, waarin initiatieven voor een beleid inzake de bestaande communautaire wetgeving werden aangekondigd.

De centrale doelstelling is te zorgen voor een betrouwbare, bijgewerkte en gebruiksvriendelijke communautaire wetgeving ten behoeve van burgers, werknemers en bedrijven. Deze doelstelling werd verder uitgewerkt in het witboek van de Commissie over Europese governance en in de bijdragen van de Commissie aan de strategie van Lissabon. Deze initiatieven werden zowel door de andere communautaire instellingen als door belanghebbenden en burgers unaniem gunstig onthaald.

Hoewel burgers en bedrijven vooral te maken krijgen met wetgeving die onder de verantwoordelijkheid van de lidstaten valt, moet de Gemeenschap het goede voorbeeld geven. Het is nu tijd voor concrete maatregelen en de Commissie verzoekt de lidstaten zich op hun beurt duidelijk te engageren.

Doel van het initiatief 'Vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving' van de Commissie van juni 2002 is ervoor te zorgen dat de Gemeenschap bij haar dagelijkse wetgevingswerkzaamheden betere regelgeving nastreeft (daartoe wordt in het actieplan een aantal maatregelen voorgesteld). Er wordt echter ook gewezen op de bestaande communautaire wetgeving, die soms tientallen jaren oud is. Sinds de oprichting van de Europese Gemeenschappen zijn de organisatie, presentatie en evenredigheid van deze bestaande wetgeving nog nooit volledig herzien.

Daartoe wordt in deze mededeling en in het voorgestelde actiekader een beleid uitgestippeld. Met volledige politieke steun zal dit beleid de volgende resultaten opleveren:

* 'Overbodige ballast' (achterhaalde teksten) zal worden verwijderd. Daardoor zal het volume van het acquis communautaire aanzienlijk worden verminderd, zonder dat de wettelijke status ervan wordt gewijzigd;

* Wetteksten zullen worden herschreven om ze coherenter en begrijpelijker te maken. Ook in dit geval wordt de wettelijke status van de teksten niet gewijzigd;

* De presentatie van het acquis communautaire zal worden verbeterd en de communautaire wetgeving zal gebruiksvriendelijker en gemakkelijker te raadplegen zijn;

* Er zal een begin worden gemaakt met een langetermijnproces van geleidelijke modernisering en vereenvoudiging van de bestaande wetgeving en beleidsmaatregelen. Doel is niet te dereguleren of het acquis te beperken, maar vroegere beleidsbenaderingen te vervangen door beter aangepaste en meer evenredige regelgevingsinstrumenten.

Het voorgestelde actiekader omvat zes doelstellingen, die elk met een aantal specifieke maatregelen gepaard gaan.

Voor het vereenvoudigingsprogramma (tot december 2004) stelt de Commissie voorbeelden van prioriteitsindicatoren voor aan de hand waarvan zij per geval haar prioriteiten zal vaststellen. Voor fase I (tot september 2003) worden de prioriteiten vastgesteld. Na overleg met de andere instellingen en belanghebbenden zal de Commissie haar werkzaamheden in twee verdere fasen voortzetten (tot respectievelijk maart 2004 en december 2004).

Om voor een bijgewerkte, betrouwbare en gebruiksvriendelijke communautaire wetgeving te zorgen, is een reeks maatregelen nodig. Ten eerste zal de consolidatie van het bestaande acquis vóór midden 2003 worden afgerond. In de toekomst zal bestaande wetgeving bij elke wijziging automatisch worden geconsolideerd. Ten tweede moet het lopende codificatie-initiatief worden opgevoerd en de nodige prioriteit krijgen door een aangepaste en snelle behandeling door het Parlement en de Raad. Ten derde wordt voorgesteld om de actieve en algemeen geldende wetgeving duidelijker af te bakenen om de presentatie van het acquis communautaire te verbeteren en de communautaire wetgeving toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Daartoe moeten achterhaalde wetteksten worden verwijderd, hetzij door formele intrekking, hetzij op een andere manier. De vroegere en huidige wetgeving zal in CELEX opgeslagen blijven en door specialisten kunnen worden geraadpleegd. De voornaamste referentie-instrumenten (EUR-Lex en het Repertorium op de geldende Gemeenschapswetgeving) zullen echter worden afgeslankt en nauwkeuriger en gebruiksvriendelijker worden gemaakt om de presentatie van het actieve en algemeen geldende acquis te verbeteren en de communautaire wetgeving toegankelijker en begrijpelijker te maken voor burgers en belanghebbenden.

Om dit alles te verwezenlijken zijn echter een transparant proces, politiek engagement en toezicht en de nodige middelen vereist. Alle instellingen moeten daaraan bijdragen. De Commissie zal de voortgang van het actiekader tot eind 2004 halfjaarlijks evalueren. De andere instellingen moeten zelf beslissen hoe zij de voortgang het beste kunnen monitoren en bevorderen. Om vooruitgang te boeken, is een prioritaire behandeling van de vereenvoudigings- en codificatievoorstellen nodig. Daarom is een succesvolle afronding van het interinstitutionele akkoord over de verbetering van de regelgeving van essentieel belang.

De Commissie heeft voor de periode tot eind 2004 een concreet en ambitieus actieplan voorgesteld. Het Europees Parlement en de Europese Raad wordt bijgevolg om een positieve politieke reactie gevraagd.


MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD, HET EUROPEES PARLEMENT, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S - Modernisering en vereenvoudiging van het acquis communautaire


Het actiekader

Wetgeving staat centraal in het economische en politieke welslagen van de Unie. Dankzij wetgeving hebben burgers en werknemers nieuwe rechten gekregen en zijn in heel Europa markten opengesteld. Op een groot aantal gebieden zijn vijftien uiteenlopende nationale wetgevingen samengevoegd tot één wetgeving die in de hele Unie geldt. De voordelen daarvan zijn voor iedereen duidelijk. Toch hebben regeringen, burgers en ondernemingen soms kritiek op wetten die zij nodeloos lastig en te ingewikkeld vinden, waarbij zij niet altijd het onderscheid maken tussen de communautaire wetgeving zelf en de omzetting daarvan in nationale wetgeving door de lidstaten.

Soms leidt deze perceptie tot een allesomvattende eis dat de EU-wetgeving flink moet worden ingeperkt. De Commissie verwerpt een dergelijke eis ten stelligste. Met deze mededeling bevestigt de Commissie dat zij vastbesloten is om de overeengekomen hervorming van de wetgeving door te voeren opdat de communautaire regels duidelijk en begrijpelijk zijn en in verhouding staan tot hun wettige doeleinden. Daarmee geeft de Commissie gevolg aan haar actieplan 'Vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving' van 2002 en het syntheseverslag aan de Europese Raad. Waar mogelijk moeten de geldende wetsbepalingen worden herzien en vereenvoudigd en, indien ze over verschillende wetsinstrumenten verspreid zijn, door consolidatie en codificatie in één gebruiksvriendelijk wetsinstrument worden samengebracht. In het licht van de toetreding van tien nieuwe lidstaten in mei 2004 en de daaruit resulterende toename van het aantal officiële talen waarin de wetgeving moet worden vertaald, is deze taak bijzonder dringend en belangrijk.

Deze mededeling omvat een coherent, operationeel en gedetailleerd actiekader om de bestaande bindende secundaire communautaire wetgeving waar nodig te herzien en te vereenvoudigen. Er bestaat geen eenduidige definitie van wat precies het acquis uitmaakt. Voor sommige doeleinden wordt een zeer ruime definitie gebruikt, die naast de verdragen ook de verordeningen, richtlijnen, besluiten, beschikkingen, jurisprudentie van het Hof van Justitie en niet-bindende teksten, zoals resoluties en aanbevelingen, omvat. Voor het doel van deze mededeling is, tenminste in een eerste fase, een striktere definitie meer aangewezen. Voor dit initiatief wordt het acquis bijgevolg gedefinieerd als de bindende secundaire wetgeving, d.w.z. verordeningen, richtlijnen en beschikkingen in de zin van artikel 249 van het EG-Verdrag (hierna 'het acquis'). Dit corpus besloeg eind 2002 in totaal 97 000 bladzijden van het Publicatieblad.

Het actiekader omvat zes doelstellingen met bijbehorende maatregelen om de wetgeving nauwkeuriger, gebruiksvriendelijker en up-to-date te maken. De zes doelstellingen en de daarmee samenhangende maatregelen worden samengevat in bijlage 1.

Doelstelling 1 beschrijft welke maatregelen worden voorgesteld om het bestaande acquis zo nodig te vereenvoudigen en welke indicatoren worden gebruikt om prioriteiten voor vereenvoudiging vast te stellen. Er wordt vermeld welke sectoren gedurende de eerste fase van het vereenvoudigingsprogramma (februari-september 2003) op mogelijke vereenvoudigingen zullen worden onderzocht. Gedurende de tweede (oktober 2003-maart 2004) en derde fase (april 2004-eind 2004) van het vereenvoudigingsprogramma zal het acquis verder op mogelijke vereenvoudigingen worden onderzocht en zal de Commissie formele voorstellen doen om de wetgeving in kwestie te vereenvoudigen. Doelstellingen 2 t.e.m. 4 beschrijven welke maatregelen (met name consolidatie, codificatie en intrekking) nodig zijn om de Europese wetgeving up-to-date, betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker te maken. Doelstellingen 5 en 6 vullen het kader aan en beschrijven hoe deze werkzaamheden zullen worden uitgevoerd en hoe politiek en technisch toezicht op het proces zal worden gehouden.

1. DOELSTELLING 1: HET ACQUIS VEREENVOUDIGEN

De laatste jaren is bij de Commissie veel werk verzet om de EU-wetgeving te vereenvoudigen en op andere punten te verbeteren, opdat de gebruikers rechtstreeks profijt kunnen trekken van belangrijke wijzigingen in de wetgevingsbenadering en vaak ook in het beleid dat daaraan ten grondslag ligt.

Deze mededeling gaat over vereenvoudiging in ruime zin.

Enerzijds kan vereenvoudiging betekenen dat een wettekst wordt gewijzigd zonder dat het beleid dat eraan ten grondslag ligt, substantieel wordt gewijzigd. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer efficiëntere of meer evenredige wetgevingsinstrumenten en -technieken beschikbaar zijn dan degene die momenteel worden gebruikt. Dit is de gebruikelijke benadering, die neutraal is ten opzichte van de onderliggende politieke opties.

Anderzijds kan vereenvoudiging ook betekenen dat de substantie van het beleid (bijvoorbeeld de doelstellingen of de werkingssfeer) wordt gewijzigd. In dergelijke gevallen kan het noodzakelijk zijn om de wetgevingsmethode aan te passen of zelfs volledig te herzien.

Vereenvoudiging is een complex en diffuus proces en vereist veel middelen. Mettertijd heeft dit ertoe geleid dat de vereenvoudigingswerkzaamheden versnipperd zijn geraakt en dat de resultaten tot nog toe niet aan de verwachtingen beantwoorden. De Commissie heeft relatief weinig vereenvoudigingsvoorstellen ingediend en het Parlement en de Raad hebben er zelden speciale prioriteit aan gegeven. De vereenvoudiging van de secundaire wetgeving moet meer politieke prioriteit krijgen en moet steunen op een nauwkeurig bepaalde en coherente strategie die sterke politieke steun krijgt en waarop alle instellingen actief politiek toezicht houden.

Met betrekking tot de vereenvoudiging van het acquis communautaire (doelstelling 1) worden drie maatregelen voorgesteld:

* Ten eerste zullen prioriteitsindicatoren worden opgesteld aan de hand waarvan het acquis per geval kan worden doorgelicht om vast te stellen op welke beleidsgebieden de wetgeving prioritair voor vereenvoudiging in aanmerking komt (maatregel A);

* Ten tweede zal de Commissie op basis van deze indicatoren een eerste lijst publiceren van de geselecteerde prioritaire beleidsgebieden die op mogelijke vereenvoudigingen zullen worden onderzocht (fase I, februari-september 2003). Daarna volgen nog twee fasen: fase II loopt van oktober 2003 tot maart 2004 en fase III van april 2004 tot eind 2004 (maatregel B);

* Ten derde zullen een methode en procedures worden goedgekeurd om de vereenvoudigingsvoorstellen en -processen van de Commissie voor te bereiden (maatregel C).

Deze drie maatregelen worden hieronder nader beschreven.

Maatregel A: Prioriteitsindicatoren

Om te beoordelen welke beleidsgebieden prioritair voor toekomstige vereenvoudiging (en codificatie - zie verder, doelstelling 3) in aanmerking komen, kunnen verscheidene prioriteitsindicatoren worden gebruikt. Elk beleidsgebied moet aan de indicatoren (zie voorbeelden in tabel 1) worden getoetst om de relatieve prioriteiten voor mogelijke vereenvoudiging van de wetgeving vast te stellen. De mogelijkheid om een bestaand wetsinstrument te vereenvoudigen kan zich natuurlijk ook voordoen bij wetgevingswerkzaamheden die om ruimere beleidsredenen plaatsvinden of wanneer een beleidsherziening is geprogrammeerd.

Tabel 1: Voorbeelden van prioriteitsindicatoren per geval

1. Belang van een bepaald beleidsgebied, beoordeeld aan de hand van twee specifieke indicatoren:

- Het relatieve belang van het beleidsgebied voor de Europese economie en de interne markt met betrekking tot groei, concurrentievermogen en werkgelegenheid;

- Het belang van een bepaald beleidsgebied qua aandeel in de secundaire EU-wetgeving en de mate waarin het functioneren ervan door de EU-wetgeving wordt beïnvloed (bijvoorbeeld het aantal wetteksten en bladzijden in het Publicatieblad) en het aantal technische bijzonderheden in de bestaande wetteksten die van kracht zijn.

2. Indien er aanwijzingen zijn voor mogelijke problemen met de bestaande wetgeving, hetzij met betrekking tot de lidstaten (aantal en belang van de inbreuken), hetzij met betrekking tot burgers en andere belanghebbenden (klachten, reacties op raadplegingen, wetgeving die moeilijk te begrijpen of toe te passen is):

- Indien de wetgeving moeilijk toe te passen is door opeenvolgende wijzigingen, elkaar overlappende of tegenstrijdige bepalingen of mogelijke rechtsonzekerheid door onsamenhangende definities of terminologie, of door de toevoeging van onnodige, ingewikkelde, gedetailleerde of overmatige bepalingen bij de omzetting door de lidstaten;

- Indien uit ervaring blijkt dat de kosten van beheer, toepassing en naleving niet in verhouding staan tot de door de communautaire wetgever nagestreefde en bereikte voordelen en/of indien er een groot potentieel is voor een vereenvoudiging van de wetgeving (en het beleid);

- Indien er potentieel grote risico's zijn (voor de grondrechten, het milieu, de consumenten, gezondheid en veiligheid, bedrijven of diensten, enz.) waarmee in de bestaande wetgeving onvoldoende rekening is gehouden maar die beter in een vereenvoudigingsvoorstel kunnen worden verholpen dan in een nieuw wetsvoorstel.

3. Indien nieuwe politieke initiatieven of de ontwikkeling van de regelgevingspraktijk een herziening van de wetgeving rechtvaardigen en dus een gelegenheid vormen om het acquis te vereenvoudigen:

- Indien de toepassing van horizontale initiatieven (duurzame ontwikkeling, milieukwesties, veiligheid, sociale rechten en mensenrechten, enz.) een herziening en wijziging met betrekking tot een bepaalde sector vereist;

- Indien de wetgevingsbenadering mogelijk niet meer geschikt is en door efficiëntere, flexibelere en meer proportionele instrumenten kan worden vervangen (bijvoorbeeld kaderrichtlijnen, nieuwe-aanpakrichtlijnen of 'zachtere' regelgevingsalternatieven). Ook de evaluatie van het Gemeenschapsbeleid moet systematischer worden gebruikt om op mogelijke vereenvoudigingen te wijzen;

- Indien nieuwe verplichtingen (bijvoorbeeld uit hoofde van internationale overeenkomsten) een herziening van de wetgeving of een wijziging van het gekozen wetgevingsformaat vereisen om de mogelijke synergieën tussen elkaar overlappende wetgevingsstelsels beter te kunnen benutten, of indien in de Europese wetgeving naar internationale overeenkomsten wordt verwezen en deze bij communautaire wetteksten worden gevoegd .

Zoals de internationale normen die worden ontwikkeld in overeenstemming met de Wereldhandelsorganisatie (overeenkomst inzake technische handelsbelemmeringen en overeenkomst inzake sanitaire en fytosanitaire maatregelen), door internationale organisaties (o.a. International Standards Organisation en Internationale Elektrotechnische Commissie) of andere verdragsorganisaties (bv. Codex Alimentarius en Internationale Maritieme Organisatie).

Maatregel B: De prioriteiten van de Commissie voor de eerste fase (februari-september 2003)

Op basis van indicatoren zoals vermeld in tabel 1 voert de Commissie momenteel voor het eerst een systematische horizontale doorlichting van het acquis communautaire uit. In de eerste fase (tot september 2003) is reeds een aantal beleidsgebieden geselecteerd die grondig op mogelijke vereenvoudigingen (onder andere door herschikking) zullen worden onderzocht (tabel 2). Op een aantal van deze beleidsgebieden zijn al specifieke wetteksten geselecteerd die nader op mogelijke vereenvoudigingen zullen worden onderzocht alvorens de Commissie beslist of zij formele voorstellen zal opstellen (bijlage 2). Een aantal vereenvoudigingsinitiatieven is al formeel aangekondigd en veel daarvan zijn al bij het Parlement en de Raad ingediend. De Commissie verzoekt het Parlement en de Raad deze dringend te onderzoeken (bijlage 3).

Tabel 2: Prioritaire beleidsgebieden voor fase I

Beleidsgebied // Specifieke wetgeving

- Industrieproducten // - Typegoedkeuringssysteem voor motorvoertuigen

- Vergunning voor het in de handel brengen van geneesmiddelen

- Verwerkte landbouwproducten

- Landbouw en GLB // - Hervorming van het GLB - een langetermijnperspectief op duurzame landbouw

- Uitvoeringsbepalingen voor het plattelandsbeleid

- Regelgeving inzake uitzonderingen voor staatssteun

- Gezondheid en voedselveiligheid // - Voedermiddelen en mengvoeders

- Materialen die met levensmiddelen in aanraking komen

- Nieuwe voedingsmiddelen

- Belastingen en douane // - Richtlijn inzake kapitaalbelasting

- Werkgelegenheid en sociale zaken // - Gezondheid en veiligheid op het werk

- Gelijke behandeling van mannen en vrouwen

- Drugs // - Europees Waarnemingscentrum voor drugs

- Concurrentie // - Uitvoeringsbepalingen bij de concentratieverordening

- Uitvoeringsbepalingen bij de antitrustverordening

- Procedures en regels voor staatssteun

- Milieu // - Afvalwetgeving

- Wetgeving inzake luchtkwaliteit

- Europees verbintenissen recht // - Gemeenschappelijk referentiekader

Maatregel C: Methode en procedures

Het on-lineconsultatiemechanisme voor interactieve beleidsvorming van de Commissie zal onmiddellijke feedback over deze mededeling leveren (met name over de prioriteitsindicatoren en de sectoren waarin er behoefte aan vereenvoudiging is) . Zoals alle wetgeving moet ook elk vereenvoudigingsvoorstel zorgvuldig worden voorbereid (onder andere door de nodige raadplegingen). Bij de opstelling van haar vereenvoudigingsvoorstellen zal de Commissie optimale praktijken zoals die van SLIM en andere sectorale vereenvoudigingsprogramma's toepassen. Het geïntegreerde kader voor effectbeoordeling van de Commissie, een interactief consultatieproces (vragenlijsten, gesprekken, enz.), het on-lineconsultatiemechanisme voor interactieve beleidsvorming en andere gerichte consultatiemechanismen kunnen zo nodig bijdragen aan een meer systematische beoordeling van de mogelijkheden voor vereenvoudiging.

http://europa.eu.int/yourvoice/ .

COM(2002)276 def. van 5.6.2001.

http://europa.eu.int/comm/internal_market/ ipm.htm


De prioriteiten voor vereenvoudiging in de toekomst zullen in het wetgevingswerkprogramma van de Commissie voor 2004 en daarna worden opgenomen. Als blijk van het politieke engagement van de Commissie zal een deel van dit werkprogramma speciaal aan vereenvoudiging en codificatie gewijd zijn. Om deze voorstellen doeltreffend en snel te behandelen, zijn interinstitutionele procedures echter van essentieel belang (zie verder, doelstelling 6).


Doelstelling 1 - Samenvatting van de voorgestelde maatregelen

* De Commissie heeft indicatoren voorgesteld om prioriteiten te stellen voor de vereenvoudiging. De Raad en het Parlement wordt dringend verzocht opmerkingen te maken over deze indicatoren zodat de Commissie vereenvoudigingsvoorstellen voor de fasen II en III kan opstellen;

* De Commissie verzoekt de Raad en het Parlement dringend aangepaste en snelle procedures voor de goedkeuring van de vereenvoudigingsvoorstellen van de Commissie overeen te komen;

* Het Parlement en de Raad zal worden verzocht de toekomstige prioriteiten voor vereenvoudiging in het kader van het wetgevingsprogramma van de Commissie te steunen;

* Het Parlement en de Raad wordt verzocht hangende vereenvoudigingsvoorstellen spoedig in behandeling te nemen.

2. DOELSTELLING 2: DE CONSOLIDATIE VAN HET ACQUIS AFRONDEN EN NAUWGEZET UP-TO-DATE HOUDEN

Bij consolidatie worden de bepalingen van het oorspronkelijke instrument met alle latere wijzigingen (in één niet-bindende tekst) samengebracht. Bij codificatie worden geen substantiële veranderingen in de inhoud of de vorm van de bestaande wettekst aangebracht. Consolidatie biedt burgers, overheidsdiensten en bedrijven het voordeel van een toegankelijk en transparant wetgevingskader. Verdere voordelen zijn dat de voorbereidende werkzaamheden minder tijd en middelen in beslag nemen, dat geen wetgevingsproces nodig is en dat geen tijd en geld verloren gaat met de publicatie in het Publicatieblad. In tegenstelling tot codificatie levert consolidatie echter geen wettelijk bindende tekst op.

Het bij deze mededeling gevoegde werkdocument SEC(2003)165 van de diensten van de Commissie bevat gedetailleerde definities van consolidatie, codificatie, herschikking en vereenvoudiging, alsook een beschrijving van CELEX, het Repertorium op de geldende Gemeenschapswetgeving en EUR-Lex.

Daarom zijn in 1996 werkzaamheden begonnen om het acquis te consolideren en het op de EUR-Lex website beschikbaar te stellen. Gedurende de laatste twee jaar is veel vooruitgang geboekt. Tot dusver is naar schatting twee derde van het acquis reeds geconsolideerd, zodat het volledige programma eind juni 2003 kan worden afgerond. Het volledige consolidatieprogramma kan het volume van de teksten met ongeveer 20 000 bladzijden verminderen (het volume van de wetgeving zelf vermindert echter niet). Daarna zal nieuwe wetgeving automatisch worden geconsolideerd zodra een wijziging in een tekst van het acquis in het Publicatieblad word gepubliceerd.

http://europa.eu.int/eur-lex/ .

Doelstelling 2 - Samenvatting van de voorgestelde maatregelen

* Hoewel geconsolideerde teksten niet wettelijk bindend zijn, vormt consolidatie een waardevolle dienst voor de gebruiker. Er moet echter aandacht worden besteed aan een betere presentatie voor de belanghebbenden (doelstelling 4);

* Consolidatie vormt de basis voor latere codificatie. Daarom moet de huidige consolidatie zoals gepland vóór juni 2003 worden afgerond. Nadien moeten latere wijzigingen in teksten automatisch in het acquis worden opgenomen.

3. DOELSTELLING 3: CODIFICATIE

Codificatie heeft tot doel de wetgeving duidelijker te maken door alle bepalingen van een wettekst met alle latere wijzigingen samen te brengen in één nieuwe wettekst. Door de opstelling van één gezaghebbende tekst, en met name door het schrappen van achterhaalde en elkaar overlappende bepalingen, wordt de wetgeving duidelijker, worden de termen en definities geharmoniseerd en worden fouten verbeterd, zonder dat substantiële wijzigingen worden aangebracht. Het grote voordeel van codificatie voor de gebruiker is dat de teksten veel begrijpelijker zijn en rechtszekerheid bieden. Ook de omvang van de secundaire communautaire wetgeving wordt teruggebracht (met ongeveer 35 000 bladzijden van het Publicatieblad - in de mededeling van de Commissie aan de Europese Raad van Laken van december 2001 was 25% als doel gesteld, d.w.z. 22 500 bladzijden).

COM(2001)726 van 5.12.2001.

In haar mededeling van november 2001 heeft de Commissie het startsein gegeven voor een groot codificatieproject. Doel is vóór eind 2005 het hele acquis communautaire waar nodig te codificeren . Tot dusver zijn op ongeveer 2 400 'families' wetteksten 36 gecodificeerde teksten bij de wetgever ingediend (ter vervanging van 354 bestaande wetteksten). Gedurende fase I zal de Commissie ongeveer 220 codificatie-initiatieven voorstellen/goedkeuren; gedurende fase II (vóór maart 2004) zal zij nog eens 600 initiatieven voorstellen. De instellingen zijn echter overeengekomen om de formele goedkeuring en publicatie van gecodificeerde teksten gedurende de negen maanden vóór de volgende toetreding in mei 2004 uit te stellen. Dit aanzienlijke uitstel is nodig om het acquis voldoende stabiel te houden opdat de nieuwe lidstaten de EU-wetgeving gemakkelijker kunnen verwerken. Het is ook een gevolg van het feit dat de technische diensten volledig in beslag worden genomen door de vertaling van alle nodige wetsinstrumenten in de bijkomende officiële talen van de Unie. Niettemin zal de Commissie gedurende deze negen maanden haar technische werkzaamheden voortzetten en voorstellen voor codificatie opstellen die na de uitbreiding kunnen worden gepubliceerd.

COM(2001)645 van 21.11.2001.

Een 'familie' wetteksten bestaat uit een basistekst en de latere wijzigingen.

De Commissie bevestigt dat zij van plan is het huidige codificatieprogramma vóór eind 2005 af te ronden. Deze uitdaging is zo groot dat duidelijke prioriteiten voor toekomstige codificatiewerkzaamheden moeten worden vastgesteld. Daartoe zal de Commissie haar werkzaamheden baseren op de goedgekeurde prioriteitsindicatoren. In een afzonderlijk document van de diensten worden codificatievoorstellen voor de fasen I en II (februari 2003-maart 2004) geformuleerd. De Commissie zal haar codificatieagenda vóór de fasen II en III bijwerken.De codificatieplanning zal vanaf 2004 ook in de werkprogramma's van de Commissie vermeld.

SEC(2003)165.

Herschikking van wetgeving

Bestaande secundaire wetgeving kan eventueel ook worden herschikt. Codificatie is een tekstwijziging die geen beleidswijziging inhoudt; bij herschikking daarentegen wordt de basistekst substantieel gewijzigd. Hoofddoel van een herschikking is een substantiële wijziging, maar er wordt ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de basistekst en alle latere wijzigingen te codificeren. In de mededeling van november 2001 over codificatie kwam herschikking niet aan bod. De Commissie zal voor 2004 een horizontaal herschikkingsprogramma opstellen en zal systematischer van herschikkingen gebruik maken om de wetgeving substantieel te vereenvoudigen. Wanneer teksten eenmaal zijn herschikt, moeten in principe ook eventuele latere wijzigingen door herschikking worden aangebracht, opdat de voordelen van de herschikking niet teniet worden gedaan.

Het wetgevingsproces

De Raad en het Parlement wordt verzocht om actief te onderzoeken hoe het wetgevingsproces met betrekking tot codificatiemaatregelen - op formele of informele wijze - kan worden bespoedigd (dit punt wordt verder uitgewerkt in doelstelling 6). Het Parlement en de Raad wordt verzocht de voorstellen die deel uitmaken van het codificatieprogramma, uiterlijk eind 2006 goed te keuren en met name geen nieuwe onderhandelingen aan te vatten over substantiële kwesties.

Doelstelling 3 - Samenvatting van de voorgestelde maatregelen

* De Commissie zal prioriteiten voor codificatie vaststellen overeenkomstig de in tabel 1 voorgestelde indicatoren die worden goedgekeurd;

* De Commissie zal haar codificatieprogramma vóór eind 2005 afronden en zal vanaf 2004 een horizontaal herschikkingsprogramma vaststellen;

* Het Parlement en de Raad wordt verzocht de voorstellen van de Commissie in het kader van het codificatieprogramma (fasen I-III en 2005) dringend in behandeling te nemen opdat al deze voorstellen uiterlijk eind 2006 kunnen worden goedgekeurd. Daarbij moet al het mogelijke worden gedaan om te vermijden dat over substantiële kwesties nieuwe onderhandelingen worden aangevat;

* Zoals voorgesteld in het actieplan 'Vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving' van de Commissie moeten dringend aangepaste en versnelde procedures voor interinstitutionele besluitvorming worden overeengekomen (doelstelling 6).

4. DOELSTELLING 4: HERZIENING VAN DE ORGANISATIE EN PRESENTATIE VAN HET ACQUIS

Sinds de oprichting van de Europese Gemeenschappen zijn de organisatie, structuur of presentatie van het acquis nog nooit volledig herzien. Voor sommige doeleinden wordt een zeer ruime definitie gebruikt, die naast de verdragen ook de verordeningen, richtlijnen, besluiten, beschikkingen, jurisprudentie van het Hof van Justitie en niet-bindende teksten (zoals resoluties en aanbevelingen) omvat. Doel van deze mededeling is het acquis te vereenvoudigen en up-to-date te maken. Daarom is een nauwere definitie van het acquis meer aangewezen, namelijk bindende wetteksten, d.w.z. verordeningen, richtlijnen en beschikkingen (zowel algemene beschikkingen als beschikkingen met afzonderlijke adressaten) in de zin van artikel 249 EG. Deze definitie omvat wetteksten die enkel door de Commissie zijn goedgekeurd (autonome wetteksten), waaronder ook uitvoeringsbesluiten in het kader van comitologieprocedures. Het gedefinieerde corpus omvat alle communautaire wetteksten die rechten en plichten vaststellen voor de burgers van de Unie.

Het aldus gedefinieerde acquis omvat veel teksten die achterhaald zijn maar toch wettelijk van kracht blijven. Het gaat onder andere om wetteksten die slechts gedurende een bepaalde tijd of enkel op het moment van de goedkeuring van kracht zijn (bijvoorbeeld de vaststelling van landbouwprijzen voor een bepaald oogstjaar, de verlening van een in de tijd beperkte status, een afwijking of financiële steun voor een lidstaat of een andere entiteit, enz.). Andere wetteksten blijven formeel bestaan ofschoon de rechtsgrond gewijzigd is of niet meer bestaat. Veel wetteksten zijn enkel tot afzonderlijke lidstaten gericht en zijn daardoor niet of nauwelijks van algemeen belang of nut.

Het Publicatiebureau (OPOCE) beheert de CELEX-database, de officiële en gezaghebbende basis voor alle andere referentie-instrumenten, zoals het Repertorium op de geldende Gemeenschapswetgeving, dat tweemaal per jaar (in januari en juli) verschijnt, en de portaaldatabase EUR-Lex. Deze instrumenten worden, net als de gebruikte wetgevingsclassificatie, interinstitutioneel goedgekeurd (sommige lidstaten gebruiken deze classificatie ook op nationaal niveau).

Alle vroegere en huidige communautaire wetgeving wordt in de CELEX-database opgeslagen. In deze database kunnen verschillende parameters betreffende de wettelijke of administratieve status van wetteksten worden opgenomen, bijvoorbeeld of een wettekst al dan niet van kracht is.

Uit ervaring blijkt dat het Repertorium op de geldende Gemeenschapswetgeving in feite geen getrouw beeld geeft van de communautaire wetgeving die daadwerkelijk van kracht is. Naast de behoefte aan een getrouwer beeld van de geldende wetgeving kunnen zowel CELEX als de daarvan afgeleide instrumenten, namelijk het Repertorium op de geldende Gemeenschapswetgeving en EUR-Lex, ook nog op andere punten aanzienlijk worden verbeterd, namelijk de gebruiksvriendelijkheid en het nut voor de communautaire instellingen, deskundigen en het grote publiek.

Om deze doelstellingen te verwezenlijken, stelt de Commissie drie maatregelen voor:

Maatregel A: Verduidelijken welke wetteksten van kracht zijn

Intrekking

Het is duidelijk nodig dat achterhaalde wetteksten worden ingetrokken. Wat autonome wetteksten betreft, is de Commissie van plan op eigen gezag snel vooruitgang te boeken en spoedig formele procedures in te leiden om honderden wetteksten van de Commissie in te trekken. Vóór het einde van fase I (september 2003) zal voor wetteksten waarvoor een besluit van het Parlement en de Raad vereist is, een soortgelijk voorstel worden opgesteld.

Vaststellen welk deel van het acquis van kracht is

Bij veel wetteksten kan een formele intrekking mogelijk wettelijke problemen met zich brengen. Veel van deze wetteksten zijn echter duidelijk achterhaald en hoeven niet in het nieuwe acquis te worden opgenomen (bijvoorbeeld de vaststelling van landbouwprijzen voor een bepaald jaar). De precieze status van deze teksten moet wel duidelijk en formeel worden aangegeven.

De instellingen zullen moeten overleggen hoe achterhaalde en mogelijk misleidende informatie, met name in wetteksten van de Raad en het Parlement, het beste uit het acquis kan worden verwijderd. Voor autonome wetteksten waarvan de geldigheidstermijn is verstreken en die bijgevolg achterhaald zijn, zal de Commissie daarentegen een formele erkenning van achterhaaldheid opstellen om ze uit het actieve acquis te verwijderen. De Commissie stelt voor om zo nodig een soortgelijke formele erkenning van achterhaaldheid te gebruiken voor wetteksten die door de andere instellingen zijn goedgekeurd.

Onder de wetteksten van de Commissie hebben de diensten van de Commissie reeds meer dan 450 wetteksten (in totaal ruim 1 000 PB-bladzijden) geselecteerd die in aanmerking komen voor intrekking of een formele erkenning van achterhaaldheid (de geselecteerde wetteksten worden vermeld in het bij deze mededeling gevoegde werkdocument van de diensten van de Commissie).

Maatregel B: Het 'actieve en algemeen geldende acquis' presenteren

Naast de nodige verduidelijking over welke wetteksten effectief van kracht zijn, zou de Gemeenschap de meest relevante communautaire wetgeving ook in een veel toegankelijkere en gebruiksvriendelijkere vorm aan het grote publiek kunnen presenteren. Daartoe kan het nuttig zijn om het 'actieve en algemeen geldende acquis' vast te stellen, dat wil zeggen de actieve en algemeen geldende secundaire wetgeving. Wetteksten die alleen van belang en van nut zijn voor de entiteiten waaraan ze formeel gericht zijn, zijn voor veruit de meeste gebruikers van weinig of geen belang en kunnen duidelijk van deze presentatie worden gescheiden. Deze wetteksten maken een groot volume uit (in de landbouwsector alleen zijn ongeveer 600 wetteksten van in totaal bijna 2 000 PB-bladzijden al voorlopig geselecteerd). Hoewel deze teksten niet hoeven te worden ingetrokken, kunnen ze (zonder dat formele voorstellen hoeven te worden ingediend) door speciale referenties in CELEX duidelijk van het algemeen geldende acquis worden onderscheiden.

De presentatie van een 'actief en algemeen geldend acquis' houdt noch een wijziging van de wettelijke status, noch een rangschikking van de bestaande wetgeving in. Het is eerder een niet-wettelijke maar toegankelijke presentatie van de meest relevante wetteksten.

Maatregel C: Betrouwbare en bruikbare referentie-instrumenten

CELEX en de daarvan afgeleide referentie-instrumenten zijn nuttige hulpmiddelen. Gezien de ervaring en de beschikbaarheid van moderne computertechnologie is het nu mogelijk en wenselijk dat de inhoud, de presentatie en de gebruiksvriendelijkheid worden verbeterd. Naast het verhelpen van de huidige onvolkomenheden van het acquis zelf (zie hierboven) kunnen ook andere verbeteringen worden aangebracht om efficiënt en tijdbesparend onderzoek mogelijk te maken.

Ook duidelijkere officiële definities kunnen de verschillende referentie-instrumenten gebruiksvriendelijker maken. De dienstverlening aan de gebruiker kan bijvoorbeeld worden verbeterd door te vermelden welke dienst van de Commissie voor een bepaalde wettekst verantwoordelijk is.

Om het acquis up-to-date te houden, moeten alle instellingen er doorlopend aandacht aan besteden. De Commissie is van plan het initiatief te nemen voor de nodige interinstitutionele samenwerking. De Commissie zal vanaf 2004 alle initiatieven om het acquis te stroomlijnen, jaarlijks evalueren.

Doelstelling 4 - Samenvatting van de voorgestelde maatregelen

* Al het nodige moet worden gedaan om de actieve en algemeen geldende communautaire wetgeving (het 'actieve en algemeen geldende acquis') in kaart te brengen en op geschikte wijze te presenteren;

* De Commissie zal, na een laatste controle van de tot nog toe geselecteerde teksten, onmiddellijk beginnen met het intrekken van autonome wetteksten. Gedurende de volgende fasen zal zij het acquis verder doorlichten om teksten te selecteren die voor intrekking in aanmerking komen. Gedurende fase I zal de Commissie wetteksten waarvoor een formeel besluit van het Parlement en de Raad vereist is, voor dringende intrekking voorleggen;

* Een door de Commissie gecoördineerde interinstitutionele werkgroep moet (met raadpleging van externe gebruikers) een gezaghebbende en systematische herziening van het acquis doorvoeren en vóór eind 2003 voorstellen doen voor de definitie en presentatie van het acquis, o.a. methoden voor het opstellen van een formele erkenning van achterhaaldheid en het onderscheiden van algemeen geldende en zeer specifieke wetteksten;

* De nauwkeurigheid, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van CELEX, het Repertorium op de geldende Gemeenschapswetgeving en EUR-Lex moeten worden verbeterd. De bovengenoemde interinstitutionele werkgroep moet daartoe vóór eind 2003 voorstellen doen;

* Vanaf 2004 zal de Commissie het acquis jaarlijks evalueren om het te stroomlijnen.

5. DOELSTELLING 5: TRANSPARANTIE EN EFFECTIEVE MONITORING OP POLITIEK EN TECHNISCH NIVEAU

Hoewel de Commissie en het OPOCE de afgelopen jaren veel werk hebben verzet om het acquis bij te werken en te vereenvoudigen (met name door consolidatie en codificatie), is het duidelijk dat het deze maatregelen aan een samenhangende strategie en politieke steun ontbreekt om het proces echt vaart te geven. Om de bewustmaking en het engagement op politiek niveau te bevorderen, moet de voortgang van de consolidatie, vereenvoudiging en intrekking op volkomen transparante wijze kunnen worden gemonitord. Deze transparantie moet door politiek toezicht en effectieve rapportage ondersteund worden.

In het raam van het actiekader zal de Commissie een samenvattend scorebord invoeren bij wijze van monitoring- en rapportage-instrument. In 2003 en 2004, gedurende de drie fasen van intensieve werkzaamheden, zal het scorebord halfjaarlijks door het college van commissarissen en desgewenst ook door de Raad en het Parlement worden geëvalueerd. Het scorebord zal informatie verstrekken over de ontwikkeling van de communautaire wetgeving en met name over de verwezenlijking van de vastgestelde vereenvoudigings-, codificatie- en intrekkingsdoelstellingen. (De vereenvoudigings- en codificatieprogramma's zelf zullen ook kunnen worden ingekeken). Het scorebord zal een ruim en blijvend nut hebben om de werkzaamheden van de Commissie, het Parlement en de Raad op gang te houden en te sturen. Het zal ook in het jaarlijks verslag van de Commissie over de vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving worden opgenomen.

De Commissie zal ook haar interne regelingen voor procedures, voortgangsrapportage en politieke supervisie herzien. Een eerste vereiste daarvoor is dat de verdere ontwikkeling van de voornaamste referentie-instrumenten, en met name de CELEX-database, het mogelijk maakt om de onderdelen van de communautaire wetgeving gemakkelijker en duidelijker vast te stellen, te kwantificeren en aan operationele diensten van de Commissie toe te kennen. Deze veranderingen zullen verder met het OPOCE worden besproken (zie ook doelstelling 4).

De Raad en het Parlement moeten zelf beslissen hoe zij, naast het samenvattende scorebord, de voortgang in hun eigen instelling het beste kunnen monitoren. De Commissie zal de doelstellingen van het actiekader nastreven met de bestaande coördinatiemechanismen, zoals de in het actieplan 'Vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving' vastgestelde gerichte mechanismen (met name het door het Secretariaat-generaal gecoördineerde wetgevingsnetwerk van alle wetgevingsdiensten van de Commissie en het de interne werkgroep Codificatie van de Commissie). Ook de interinstitutionele samenwerking zal moeten worden versterkt.

Door deze procedures kunnen de doelstellingen en maatregelen van het actiekader volledig in de jaarlijkse programmeringscyclus van de Commissie, het jaarlijkse werkprogramma en de jaarlijkse cyclus ter uitvoering van de strategie van Lissabon worden geïntegreerd. In het jaarlijkse verslag over de vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving zal over de voortgang van het actiekader worden gerapporteerd. Deze informatie zal worden gebruikt bij het opstellen van het jaarlijkse werkprogramma van de Commissie en het verslag voor de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad.

Doelstelling 5 - Samenvatting van de voorgestelde maatregelen

* De Commissie zal een scorebord opstellen om de ontwikkeling van de communautaire wetgeving en de verwezenlijking van de doelstellingen van het actiekader te volgen;

* Het actiekader zal volledig in het jaarlijkse werkprogramma van de Commissie worden geïntegreerd;

* De Commissie zal in het jaarlijkse verslag over de vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving over de voortgang van het actiekader rapporteren.

6. DOELSTELLING 6: VASTSTELLING VAN EEN EFFECTIEVE UITVOERINGSSTRATEGIE

Interinstitutionele samenwerking

De Commissie erkent dat zij, door haar initiatiefrecht en haar rol als hoedster van de Verdragen, de hoofdverantwoordelijkheid voor het 'onderhouden' van de communautaire wetgeving draagt. Operationeel gezien wordt het acquis het beste per beleidsgebied beheerd, maar wel met een sterke horizontale coördinatie door het actiekader. De doelstellingen van deze mededeling kunnen echter slechts worden verwezenlijkt met volledige en actieve medewerking van het Europees Parlement en de Raad. Voor de wijziging of intrekking van wetteksten moet immers, net zoals voor de goedkeuring ervan, een wetgevingsprocedure worden gevolgd.

Om met inachtneming van de wetgevingsregels van het Verdrag aangepaste en meer gestroomlijnde procedures vast te stellen, zijn voor sommige processen al interinstitutionele akkoorden gesloten. Het gaat om het interinstitutioneel akkoord voor een versnelde werkmethode voor de officiële codificatie van wetteksten en het interinstitutioneel akkoord over een systematischer gebruik van de herschikking van besluiten . Uit de ervaring blijkt echter dat de bestaande interinstitutionele samenwerkingsregelingen moeten worden versterkt, en met name op twee punten:

Akkoord van 20.12.1994, PB C 102 van 4.4.1996, blz. 2.

Akkoord van 28.11.2001, PB C 77 van 28.3.2002, blz. 1.

* Ten eerste worden momenteel voor vereenvoudigingsvoorstellen de gewone besluitvormingsprocedures gevolgd, zonder specifieke samenwerking, vaststelling van prioriteiten of versnelde procedures. De Raad en het Parlement moeten de afzonderlijke voorstellen van de Commissie de nodige prioriteit geven, en met name aan de verleiding weerstaan om nieuwe en omslachtige bepalingen toe te voegen;

* Ten tweede moet ook het nieuwe codificatieprogramma (doelstelling 3) door versnelde procedures worden ondersteund opdat de voorstellen van de Commissie snel worden goedgekeurd, met name bij de eerste lezing en binnen de voorgeschreven termijnen (bijvoorbeeld twaalf maanden) van de medebeslissingsprocedure.

Net zoals in het kader van het actieplan 'Vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving' verzoekt de Commissie de Raad en het Parlement opnieuw erin toe te stemmen dat de nodige procedures worden goedgekeurd en gestroomlijnd in het kader van het interinstitutionele akkoord waarover momenteel wordt onderhandeld.

Optimale praktijken toepassen om het acquis te 'onderhouden'

De vereenvoudiging van de wetgeving moet in de vroegste fase beginnen, namelijk wanneer voorstellen voor nieuwe of gewijzigde wetgeving in overweging worden genomen. Doel is ervoor te zorgen dat de secundaire communautaire wetgeving systematisch wordt herzien, met name met betrekking tot goede regelgevingstechnieken en gebruiksvriendelijkheid, dat de wetgeving in verhouding staat tot de doelstellingen en dat deze op doeltreffende en doelmatige wijze worden verwezenlijkt. De Commissie zal maatregelen treffen om de bestaande EG-wetgeving op meer systematische wijze te beheren door de volgende richtsnoeren toe te passen:

* Telkens wanneer een wettekst wordt gewijzigd, zal deze automatisch worden geconsolideerd. Wat codificatie betreft, zullen criteria worden vastgesteld (en gepubliceerd) om automatisch tot codificatie over te gaan wanneer wetgeving wordt gewijzigd, bijvoorbeeld vanaf de vijfde wijziging. Deze criteria zullen jaarlijks opnieuw worden bekeken in het licht van de beschikbare middelen;

* Wanneer wetteksten door nieuwe teksten worden vervangen, zal systematisch worden geprobeerd de oude teksten in te trekken. In nieuwe wetteksten zal de eventuele geldigheidstermijn duidelijk worden vermeld.

Op toekomstige voorstellen voor wetswijzigingen zullen dezelfde normen van het actieplan 'Vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving' worden toegepast als op nieuwe wetsvoorstellen. Met name de volgende punten zijn van belang:

* De voorschriften voor de redactionele kwaliteit van de wetgeving moeten in acht genomen worden;

Interinstitutioneel akkoord betreffende de gemeenschappelijke richtsnoeren voor de redactionele kwaliteit van de communautaire wetgeving, PB C 73 van 17.3.1999, blz. 1.

* Zo nodig moeten in nieuwe wetteksten herzienings- of beëindigingsbepalingen worden voorgesteld;

* Zo nodig moet een effectbeoordeling worden gemaakt (en moet een publieke raadpleging worden gehouden);

* Alternatieve regelgevingsopties moeten systematisch worden onderzocht.

De nodige middelen vrijmaken

De voordelen en de kostenbesparing op lange termijn van een afgeslankt en opgeschoond acquis communautaire zijn onbetwist, maar om op korte termijn verbeteringen aan te brengen, zijn stabiele en vooraf bekende middelen nodig; anders kan geen rationeel werkritme aangehouden worden. De kwestie van de middelen zal door de betrokkenen moeten worden behandeld gedurende de periode die nodig is om de in het actiekader vastgestelde maatregelen uit te voeren.

Doelstelling 6 - Samenvatting van de voorgestelde maatregelen

* Tussen de instellingen moeten dringend aangepaste en snelle procedures voor de goedkeuring van vereenvoudigings- en codificatievoorstellen worden overeengekomen;

* De instellingen moeten optimale praktijken toepassen opdat de communautaire wetgeving gemakkelijk en doorlopend kan worden 'onderhouden';

* De Commissie zal haar interne coördinatie versterken via het door het Secretariaat-generaal gecoördineerde wetgevingsnetwerk van de betrokken diensten;

* De instellingen moeten de nodige middelen vrijmaken om het actiekader toe te passen.

7. VOLGENDE STAPPEN

Met dit initiatief voorziet de Commissie in een politiek en praktisch actiekader dat aan alle niveaus in de EU - de instellingen, burgers en bedrijven - ten goede zal komen.

Dit initiatief kan slechts tot een goed einde worden gebracht met resolute en snelle steun van de andere instellingen en belangrijke actoren. Het is van essentieel belang dat de steun voor de algemene doelstellingen en maatregelen van dit initiatief vooraf verzekerd is. Met name verzoekt de Commissie de Europese Raad om deze mededeling tijdens zijn bijeenkomst van maart 2003 te onderschrijven als een van de maatregelen die nodig zijn om de doelstellingen van Lissabon te verwezenlijken. Ook het Europees Parlement wordt verzocht deze aanpak te onderschrijven.

De Commissie zal de nodige voorbereidende werkzaamheden aanvatten om de tweede en derde fase snel uit te voeren. De andere instellingen wordt verzocht deze voorstellen prioriteit te geven, met name door interinstitutionele akkoorden over de verbetering van de regelgeving te sluiten en samen te werken aan de herziening van de definities en de presentatie van het acquis en de databases waarin het is opgeslagen.


Bijlage 1: Samenvatting van de initiatieven van het actiekader

>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


>RUIMTE VOOR DE TABEL>


Bijlage 2: Lijst van de projecten in verband met vereenvoudiging

* projecten die in het werkprogramma voor 2003 zijn vermeld

Regelgevingsgebied // Onderwerp en toelichting


Automobielindustrie

(ENTR) // - Volledige typegoedkeuringssysteem voor alle soorten motorvoertuigen (ongeveer 90 richtlijnen, in totaal ongeveer 260 wetteksten en 4 600 PB-bladzijden)

- 3 fasen: (1) codificatie, (2) vereenvoudiging door kruisverwijzingen naar equivalente VN/ECE-reglementen om overlapping te voorkomen en (3) overheveling van regionale reglementen (voornamelijk EU, Japan en VS) naar een eengemaakt, wereldwijd systeem van VN-reglementen

Automobielsystemen*

(ENTR) // - Modernisering van de richtlijnen 88/77/EEG en 1999/96/EG betreffende emissies van zware bedrijfsvoertuigen

- Herschikking van kaderrichtlijn 70/156/EEG betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan

Cosmetische producten*

(ENTR) // Herschikking en modernisering van Richtlijn 76/768/EEG in het kader van een SLIM-evaluatie

Metrologie en verpakkingen*

(ENTR) // Modernisering van de bestaande wetgeving inzake voorverpakking naar aanleiding van een SLIM-evaluatie

Speelgoed*

(ENTR) // Codificatie, modernisering en herschikking van Richtlijn 88/378/EEG betreffende de veiligheid van speelgoed. Geplande voltooiing: 2004

Geneesmiddelen

(ENTR) // Vereenvoudiging van de verordeningen (EG) nr. 541/95 en 542/95 betreffende het onderzoek van wijzigingen in de voorwaarden van een vergunning om een geneesmiddel in de handel te brengen. Geplande voltooiing: 2003

Landbouwproducten

(ENTR)

// Vereenvoudiging door herschikking en samenvoeging van de verordeningen (EG) nr. 1520/2000 en 3223/93 en (EEG) nr. 3615/92 betreffende verwerkte landbouwproducten. Geplande voltooiing: 2004

Landbouw

(AGRI) // Hervorming van het GLB - een langetermijnperspectief op duurzame landbouw

Landbouw

(AGRI) // Vereenvoudiging van de uitvoeringsbepalingen voor het plattelandsbeleid. Geplande voltooiing: 2003


Gemeenschappelijk landbouwbeleid*

(AGRI) // Verscheidene aanpassingen van de landbouwstelsels, rekening houdend met de vereenvoudigingsdoelstellingen; voornaamste sectoren in kwestie: verse groenten en vers fruit, tabak, olijfolie, katoen, GLB-voorlichtingsacties en vrijstellingen voor staatssteun

Luchtvervoer*

(TREN) // Consolidatie en vereenvoudiging van de verordeningen 2407/92, 2408/92 en 2409/92 betreffende het functioneren van de markt

Consolidatie en vereenvoudiging van de verordeningen 2299/89, 3089/93 en 323/99 betreffende boekingssystemen

Luchthavens*

(TREN) // Wijziging van Richtlijn 96/67/EG van de Raad betreffende de toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens van de Gemeenschap

Wegvervoer en vervoer over land*

(TREN) // Herschikking van Richtlijn 88/599/EEG betreffende procedures voor het wegvervoer

Verkeersveiligheid*

(TREN) // Nieuwe richtlijn betreffende rijbewijzen, ter vervanging van 6 oudere richtlijnen (91/439, 94/72, 96/47, 96/427, 97/26 en 2000/56)

Zeevervoer*

(TREN) // Wijziging en eventuele herschikking van Verordening (EG) 613/91 betreffende de registratie van schepen

Wijziging en eventuele herschikking van Richtlijn 95/21/EG betreffende controles op schepen in havens

Energie*

(TREN) // Vereenvoudiging van Richtlijn 92/42/EEG betreffende de rendementseisen voor apparatuur

Voedselveiligheid - diervoeders

(SANCO) // - Vereenvoudiging door herschikking van verordeningen betreffende voedermiddelen en mengvoeders

- Herschikking en samenvoeging van de richtlijnen 79/373/EEG en 96/25/EG, ter harmonisering en vereenvoudiging van de procedures. Voltooiing: vóór 2006

Voedselveiligheid - materialen die met levensmiddelen in aanraking komen

(SANCO) // Modernisering door herschikking van de kaderrichtlijn betreffende materialen die met levensmiddelen in aanraking komen op basis van de richtlijnen 80/590/EEG en 89/109/EEG en betreffende voorwerpen van kunststof . Harmonisatie en vereenvoudiging van de procedures. Voltooiing: vóór 2006

Voedselveiligheid - nieuwe voedingsmiddelen

(SANCO) // Modernisering door herschikking van Verordening 258/1997 betreffende nieuwe voedingsmiddelen. Toepassing van een gecentraliseerde vergunningsprocedure. Voltooiing: vóór 2006

Pesticiden voor gewasbescherming*

(SANCO/ENV) // Vereenvoudiging van 5 richtlijnen (76/895, 86/362, 86/363/EEG, 90/642 en 91/414) naar aanleiding van een SLIM-evaluatie. Voltooiing: vóór 2003

Drugs

(JAI) // Herschikking van Verordening (EEG) nr. 302/93 van de Raad betreffende het Europees Waarnemingscentrum voor drugs

Belastingen

(TAXUD) // Modernisering door herschikking van Richtlijn 69/335/EEG betreffende kapitaalbelasting

Douane-unie*

(TAXUD) // Herziening van het bestaande douanestelsel (fase II) gepland voor 2003-2004

Belastingen*

(TAXUD) // Vereenvoudiging door herschikking van de zesde (77/388/EEG - 28 wetteksten en ongeveer 150 PB-bladzijden) en achtste (79/1072/EEG) BTW-richtlijn naar aanleiding van een SLIM-evaluatie

Europees verbintenissen recht

(SANCO/JAI/ENTR/ MARKT) // Herziening van het huidige acquis, ongeveer 20 sectorale richtlijnen 2 fasen: (1) ontwikkeling van een gemeenschappelijk referentiekader met definities van basisbegrippen voor (2) de herziening van het bestaande acquis en de indiening van nieuwe voorstellen. Eerste fase te voltooien vóór 2007

Sociale zaken

(EMPL) // Modernisering door herschikking van richtlijnen betreffende de gelijke behandeling van mannen en vrouwen

Werkgelegenheid

(EMPL) // Herziening van de bestaande wetgeving inzake gezondheid en veiligheid op het werk

Concurrentie*

(COMP) // Herziening van Verordening (EEG) nr. 4064/89 van de Raad betreffende concentraties van ondernemingen en andere daarmee samenhangende uitvoerings- en interpretatiebepalingen. Geplande voltooiing: eind 2003, afhankelijk van de vooruitgang in de werkgroep van de Raad


Staatssteun*

(COMP) // Vereenvoudiging van de procedures en regels voor staatssteun

Concurrentie*

(COMP) // Herziening van de antitrust-uitvoeringsverordening van de Commissie (27/62) en andere, daarmee samenhangende uitvoerings- en interpretatiebepalingen. Begin: 2003, voltooiing: 2004

Afval

(ENV) // Vereenvoudiging van de bestaande afvalwetgeving

Luchtkwaliteit

(ENV) // Vereenvoudiging door herziening van de luchtwetgeving op basis van kaderrichtlijn 96/62/EG, naar aanleiding van de mededeling van de Commissie over schone lucht (COM(2001)245). Geplande voltooiing: 2005


Bijlage 3 Wetgevingsvoorstellen in verband met vereenvoudiging die reeds door de Commissie zijn goedgekeurd en bij de andere instellingen in behandeling zijn

Regelgevingsgebied

// Onderwerp van het vereenvoudigingsproject

Automobielproducten

(ENTR) // Herschikking van Richtlijn 71/127/EEG betreffende achteruitkijkspiegels (COM(2001)811 van 7.1.2002) en Richtlijn 74/150/EEG betreffende de goedkeuring van landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen (COM(2002)6 van 16.1.2002)

Detergenten

(ENTR) // Nieuwe verordening COM(2002)485 van 4.9.2002 ter vervanging en modernisering van 5 oudere richtlijnen

Drugsprecursoren

(ENTR) // Nieuwe verordening COM(2002)494 van 10.9.2002 ter vervanging en modernisering van 3 oudere richtlijnen en 2 oudere verordeningen

Elektrische apparatuur

(ENTR) // Vereenvoudiging van Richtlijn 89/336/EEG betreffende elektromagnetische compatibiliteit naar aanleiding van een SLIM-evaluatie (COM(2002)759 van 23.12.2002)

Meststoffen

(ENTR) // Nieuwe verordening COM(2001)508 en COM(2002)318 van 14.9.2002 ter vervanging en modernisering van 18 oudere richtlijnen naar aanleiding van een SLIM-evaluatie

Voedselveiligheid

(SANCO) // - 4 nieuwe verordeningen en 1 richtlijn (COM(2000)438 van 14.7.2000) ter vervanging en vereenvoudiging van 17 bestaande richtlijnen betreffende levensmiddelenhygiëne

- Herschikking van de regels voor officiële controles op levensmiddelen en diervoeder (door de Commissie goed te keuren in februari 2003)

- Herschikking en vereenvoudiging van de wetgeving inzake diervoederadditieven (COM(2001)153 of 22.3.2002)

Wegvervoer

(TREN) // Nieuwe verordening (COM(2001)573) ter vervanging en vereenvoudiging van Verordening 3820/85 betreffende rijomstandigheden


Energie

(TREN) // Voorstellen voor gecoördineerde maatregelen met betrekking tot de continuïteit van de energievoorziening (COM(2002)488 def.)

Energie

(TREN) // Gewijzigde voorstellen betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en aardgas (COM(2002)304 def.)

Sociale zekerheid

(EMPL) // Nieuwe verordening ter vervanging en herschikking van de verordeningen 1408/71 en 574/72 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels naar aanleiding van een SLIM-evaluatie

Overheidsopdrachten (MARKT) // Herschikking van 5 oude richtlijnen tot 2 nieuwe richtlijnen (COM(2000)275 en 276 van 30 en 31.8.2000) betreffende de klassieke sectoren en nutsbedrijven

Beroepskwalificaties (MARKT) // Herschikkingsvoorstel COM(2002)119 van 7.3.2002 om 35 bestaande maatregelen te vervangen door 1 maatregel, naar aanleiding van een SLIM-evaluatie

Vennootschapsrecht

(MARKT) // Vereenvoudiging van de regels van de eerste vennootschapsrechtrichtlijn (COM(2002)279 van 3.6.2002) n.a.v. een SLIM-evaluatie