Artikelen bij COM(2007)206 - Ontwikkeling en consolidatie van de buitenlandse dienst: 2007-2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0206

Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Ontwikkeling en consolidatie van de buitenlandse dienst: 2007-2008 /* COM/2007/0206 def. */


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 10.5.2007

COM(2007) 206 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

ONTWIKKELING EN CONSOLIDATIE VAN DE BUITENLANDSE DIENST: 2007-2008

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

ONTWIKKELING EN CONSOLIDATIE VAN DE BUITENLANDSE DIENST: 2007-2008

1. INLEIDING

In haar mededeling van 6 juni 2005 over de consolidatie en uitbreiding van de buitenlandse dienst heeft de Commissie haar besluit aangekondigd om de geregionaliseerde delegatie in Sri Lanka om te vormen tot een volwaardige delegatie en nieuwe delegaties te openen in Moldavië en in Zwitserland . De eerste twee doelstellingen werden in 2005 gerealiseerd, de delegatie in Zwitserland is in het eerste kwartaal van 2007 geopend. Intussen heeft de Commissie besloten twee nieuwe delegaties te openen, een in Irak (geopend in 2006) en een in Belarus (voorlopig ressorterend onder de delegatie in Oekraïne).

In de mededeling van juni 2005 meldde de Commissie ook al dat op een nader te bepalen tijdstip delegaties in Oezbekistan en Oost-Timor , en een vertegenwoordiging bij de Raad van Europa in Straatsburg zouden worden geopend. Daarnaast zijn tijdens de besprekingen die tot het besluit over de jaarlijkse beleidsstrategie 2007 hebben geleid, niet alleen een nieuwe delegatie in Azerbeidzjan en een bureau in Montenegro aangekondigd, maar ook de omvorming tot volwaardige delegaties van de geregionaliseerde delegaties in Tadzjikistan , Kirgizstan en Armenië . In dezelfde context is, naar aanleiding van de ondertekening van het vredesakkoord tussen de regering in Khartoem en de Zuid-Sudanese autoriteiten, gepland een bureau te openen in Zuid-Sudan (Juba). Al deze maatregelen worden uitgevoerd tussen 2007 en 2008. Verder moet een vertegenwoordiging bij de Afrikaanse Unie in Addis Abeba worden geopend.

Op het verzoek tot opening van een delegatie in Somalië , dat ook tijdens de debatten over de jaarlijkse beleidsstrategie 2007 ter sprake is gekomen, kan in dit stadium worden ingegaan door de benoeming van een 'speciaal gezant' voor Somalië, die voorlopig zetelt in de delegatie voor Kenia te Nairobi.

Deze mededeling heeft betrekking op de ontwikkeling en consolidatie van de buitenlandse dienst vanuit de invalshoek van de entiteiten die deze dienst vormen. De kwestie van de eventuele behoeften in verband met de versterking van de consulaire taken van de delegaties, waarop bepaalde lidstaten aandringen, is dan ook buiten beschouwing gelaten. Die behoeften moeten aan bod komen in een meer gedetailleerde analyse, wanneer de omvang van de taken en de gevolgen daarvan beter bekend zijn.

2. ONTWIKKELING VAN HET NETWERK VAN DE BUITENLANDSE DIENST

2. 1. Opening van nieuwe delegaties in 2007

Er moet een besluit worden genomen over vier nieuw te openen delegaties. Deze zullen zo spoedig mogelijk na de ondertekening van oprichtingsovereenkomsten tussen de Commissie en de betrokken landen worden geopend.

2.1.1. Oost-Timor

De ratificatie van de Overeenkomst van Cotonou door Oost-Timor heeft belangrijke gevolgen voor de politieke en handelsbetrekkingen van de Europese Unie met dit land en de maatregelen van de Commissie op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en humanitaire hulp. Nu al is een 'speciaal gezant' uitgezonden voor een missie van lange duur om ter plaatse de opening van een nieuwe delegatie voor te bereiden.

Om de delegatie zo spoedig mogelijk te kunnen openen, zal deze voorlopig steunen op de bestaande structuren van het bureau van de Commissie in Dili, dat momenteel onder de delegatie in Jakarta ressorteert.

2.1.2. Azerbeidzjan

De opening van een delegatie in Azerbeidzjan was al sinds 1998 gepland, maar is om begrotingsredenen voortdurend uitgesteld. Intussen heeft de Commissie een 'speciale gezant' benoemd, die regelmatig missies verricht, maar deze onregelmatige aanwezigheid wordt ontoereikend geacht gezien de ontwikkeling van onze betrekkingen met Azerbeidzjan en het vooruitzicht van de totstandbrenging van een actieplan in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid. Voorgesteld wordt begin 2007 een besluit te nemen over de opening van een delegatie in Azerbeidzjan.

2.1.3. Montenegro

Gezien de uitslag van het referendum van 21 mei 2006 in Montenegro en de gevolgen daarvan op politiek gebied, moet de geplande opening van een bureau in Podgorica, ressorterend onder de delegatie van de Commissie in Belgrado, opnieuw worden onderzocht. De Europese Unie en de lidstaten hebben besloten hun betrekkingen met de Republiek Montenegro, als soevereine en onafhankelijke staat, verder te ontwikkelen, rekening houdende met alle consequenties van het referendum. Derhalve moet dit jaar al een delegatie worden geopend, zeker gezien het vooruitzicht van verdere ontwikkeling van het stabilisatie- en associatieproces en de afsluiting van de onderhandelingen over de stabilisatie- en associatieovereenkomst eind 2006. Vanwege de tijd die het openen van een delegatie in plaats van een bureau vergt, en om te zorgen voor politieke aanwezigheid ter plaatse, is een 'speciale gezant' benoemd voor de periode tot de opening van de delegatie.

2.1.4. Delegatie bij de Afrikaanse Unie - Addis-Abeba

De opening van een vertegenwoordiging bij de Afrikaanse Unie in Addis-Abeba (Ethiopië) is nodig om te waarborgen dat de Commissie op het juiste niveau vertegenwoordigd is bij deze organisatie en ook bijstand kan bieden. De Afrikaanse Unie is in dit continent een zeer belangrijke speler op politiek, economisch en handelsgebied en op het gebied van regionale crisisbeheersing (Sudan, Democratische Republiek Congo, Burundi, Somalië, etc.). Tal van landen hebben daarom een vertegenwoordiging in Addis-Abeba. Het is van groot belang om een aparte vertegenwoordiging te hebben bij de Afrikaanse Unie, los van de delegatie in Ethiopië. Wel verdient het de voorkeur onderling naar synergie te streven. De delegatie in Addis-Abeba moet worden geopend op AD 14/15-niveau.

2.2. Omvorming van geregionaliseerde delegaties in 2007

Voorgesteld wordt de delegatie in Armenië , momenteel ressorterend onder de delegatie in Georgië, om te vormen tot volwaardige delegatie. In samenhang met de opening van de delegatie in Azerbeidzjan wordt met de uitbouw van de delegatie in Armenië, dat een partnerland is in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid, het netwerk van de Commissie in de landen van de Zuidelijke Kaukasus voltooid door de aanwezigheid van de Europese Unie aldaar te versterken.

Ook wordt voorgesteld de geregionaliseerde delegatie in Kaapverdië om te vormen tot volwaardige delegatie, dit in de context van de geleidelijke ontwikkeling van het 'Speciaal partnerschap' dat ten uitvoer wordt gelegd met dit land, en dat uitbreiding behelst van de uitwisselingen tussen de EU en Kaapverdië op tal van gebieden.

2.3. Nieuwe standplaatsen met ingang van 2007

2.3.1. Juba (Zuid-Sudan)

Gezien de ondertekening van het vredesakkoord tussen de regering in Khartoem en de Zuid-Sudanese autoriteiten en de ontwikkeling van de politieke situatie ter plaatse, die een permanente aanwezigheid op plaatselijk niveau noodzakelijk maakt, wordt voorgesteld in Zuid-Sudan (Juba) een bureau te openen dat zal ressorteren onder de delegatie in Khartoem.

2.3.2. Teheran (Iran)

Overwogen wordt een ambtenaar van de Commissie te detacheren naar de ambassade van een van de lidstaten in Iran , voorzover de ontwikkeling van de betrekkingen tussen de Europese Unie en de Islamitische Republiek Iran dit toestaat.

2.3.3. Astana (Kazachstan)

Gezien de verplaatsing van de hoofdstad van Kazachstan van Almaty naar Astana , is ook de delegatie gedeeltelijk overgebracht naar deze nieuwe standplaats. De afdelingen die betrokken zijn bij het beheer van de hulp, blijven in Almaty en zullen op tijdelijke basis de regionale rol vervullen van de delegatie in Kazachstan ten opzichte van de geregionaliseerde delegaties in Kirgizstan en Tadzjikistan.

2. 4. Andere geplande maatregelen in 2008

In het kader van de mededeling van 6 juni 2005 en de voorbereiding van de jaarlijkse beleidsstrategie 2007 is reeds melding gemaakt van de mogelijkheid om een delegatie in Oezbekistan en een vertegenwoordiging van de Commissie bij de Raad van Europa in Straatsburg te openen, alsook van de omvorming van de geregionaliseerde delegaties in Kirgizstan en Tadzjikistan tot volwaardige delegaties. Deze maatregelen zijn voorzien voor 2008.

Verder zullen de geregionaliseerde delegatie in Nepal , momenteel ressorterend onder de delegatie in India, en de geregionaliseerde delegatie in Jemen , nu nog ressorterend onder de delegatie in Jordanië, tot volwaardige delegaties worden omgevormd. De omvorming van de geregionaliseerde delegatie in Jemen, die al in een eerder stadium was gepland, moest om begrotingsredenen worden uitgesteld. Om de aanwezigheid van de Europese Unie in de volgende regio's te versterken zullen ook daar de geregionaliseerde delegaties worden omgevormd: Djibouti , Togo en Liberia . Dit laatste land had voor het uitbreken van de burgeroorlog al een volwaardige delegatie.

3. PERSONELE EN BUDGETTAIRE MIDDELEN

De in 2007 geplande maatregelen (opening van vier nieuwe delegaties, omvorming van de geregionaliseerde delegaties in Armenië en Kaapverdië en toevoeging van drie nieuwe standplaatsen) moeten worden gewaarborgd met de personele en budgettaire middelen die nu beschikbaar zijn voor de buitenlandse dienst, met inbegrip van de delegatie bij de Afrikaanse Unie, die niet gepland was in het begrotingsjaar 2007.

De middelen die noodzakelijk zijn voor de tenuitvoerlegging van de verschillende maatregelen waarin deze mededeling voorziet, worden hierna aangegeven. De formele oprichting van nieuwe eenheden en de instelling van een managementpost geschiedt volgens door de Commissie vastgestelde procedures voor wijziging van organisatieschema's.

3.1. Geplande maatregelen voor 2007

Dankzij de toewijzing voor 2007 kunnen 26 AD-posten worden gecreëerd voor het dekken van nieuwe behoeften; 12 daarvan worden toegewezen voor de geleidelijke opheffing van het Europees Bureau voor Wederopbouw. Dit betekent dat 14 AD-posten beschikbaar zijn voor opening en omvorming van delegaties in het kader van deze mededeling, terwijl de overige posten kunnen worden gedekt door herschikking van bestaande personele middelen. Ook de posten van arbeidscontractanten en plaatselijke functionarissen worden gedekt met middelen die al aan de buitenlandse dienst waren toegewezen.

Indien niet alle personele middelen op de geplande data kunnen worden herschikt, kunnen bepaalde maatregelen, met inbegrip van de opening van delegaties, worden verricht op basis van een minimale bezetting. In dat geval beslist de Stuurgroep van de buitenlandse dienst over de herverdeling van de beschikbare middelen over de verschillende delegaties.

Geplande personele middelen

Delegatie | Gepland personeel |

Totaal | Ambtenaren Begroting 2007 | Ambtenaren Herschikkingen /flexibiliteit 2007 |

Azerbeidzjan | 3 AD-ambt. 2 AST-ambt. 2 arbeids- contractanten 4 plaatselijke functionarissen | 3 AD-ambt. | 2 AST-ambt. |

Montenegro* | 2 AD-ambt. 2 AST-ambt. 2 arbeids- contractanten 4 plaatselijke functionarissen | 2 AD-ambt. | 2 AST-ambt. |

Oost-Timor | 3 AD-ambt. 2 AST-ambt. 2 arbeids- contractanten 4 plaatselijke functionarissen | 3 AD-ambt. | 2 AST-ambt. |

Afrikaanse Unie | 2 AD-ambt. 1 AST-ambt. 2 arbeidscontr. 2 plaatsel. funct. | 2 AD-ambt. | 1 AST-ambt. |

Armenië ("upgrade") | 2 AD-ambt. 2 AST-ambt. 2 arbeids- contractanten 2 plaatselijke functionarissen | 2 AD-ambt. | 2 AST-ambt. |

Kaapverdië ("upgrade") | 1 AD-ambt. | 1 AD-ambt. |

Standplaats |

Sudan (Bureau Juba)** | 2 AD-ambt. 2 AST-ambt. 2 arbeids- contractanten 2 plaatselijke functionarissen | 2 AD-ambt. | 2 AST-ambt. |

Iran | 1 AD-ambt. | 1 AD-ambt. |

* Extra middelen naast die gevraagd in het kader van de opheffing van het Europees Bureau voor Wederopbouw. ** M.u.v. de posten die worden herschikt vanuit Khartoem. |

Een overzicht van de benodigde budgettaire middelen, personeelskosten buiten beschouwing gelaten, is opgenomen in onderstaande tabel, op basis van een differentiëring naar oprichtingskosten (eenmalig en een direct uitvloeisel van het geplande aantal te openen of om te vormen delegaties) en jaarlijkse kosten (terugkerend en samenhangend met het functioneren van de nieuwe of omgevormde delegaties in de nieuwe bezetting).

Geplande budgettaire middelen

Delegatie | Geplande kosten |

Oprichtingskosten | Jaarlijkse kosten |

Azerbeidzjan | € 735 695 | € 1 662 720 |

Montenegro | € 671 750 | € 1 450 900 |

Oost-Timor | € 715 695 | € 1 659 120 |

Afrikaanse Unie | € 575 415 | € 1 378 300 |

Armenië ("upgrade") | € 624 360 | € 1 389 820 |

Kaapverdië ("upgrade") | € 37 750 | € 175 320 |

Verhuizing |

Almaty/Astana | € 100 000 | € 215 000 |

Standplaats |

Sudan (Bureau Juba)* | € 604 360 | € 1 386 220 |

Iran | € 85 445 | € 16 570 |

TOTAAL | € 4 150 470 | € 9 333 970 |

3.2. Andere te plannen maatregelen voor 2008

Het openen van de nieuwe delegaties en omvormen van de geregionaliseerde delegaties moet worden uitgevoerd met de beschikbare middelen in het kader van het begrotingsjaar 2008, door herschikking van de bestaande personele middelen en herverdeling van de budgettaire middelen van het volledige netwerk op basis van de rationalisering van alle beschikbare middelen, met als doel het dekken van de nieuwe exploitatie-, infrastructuur-, personeels- en andere kosten.

Medio 2007 wordt de evaluatie van het netwerk van delegaties afgesloten. Deze heeft betrekking op de toewijzing van middelen binnen de delegaties en tussen delegaties onderling, alsmede op hun bijdrage aan de verwezenlijking van de politieke prioriteiten van de Commissie. Op basis daarvan kan de Commissie de bestaande mogelijkheden tot herschikking van middelen beter identificeren.

Op basis van deze gegevens en de effectieve toewijzing van middelen in 2008 kan de Stuurgroep van de buitenlandse dienst de in deze mededeling beoogde programmering voor 2008 eventueel bijstellen en de uitvoering nader specificeren. De uiteindelijke programmering zal begin 2008 onderwerp zijn van een afzonderlijke mededeling aan Raad en Parlement.

Een voorlopige indicatie van de benodigde personele middelen is opgenomen in onderstaande tabel.

Geplande personele middelen

Delegaties | Gepland personeel |

Raad van Europa | 1 AD-ambtenaar 2 arbeidscontractanten |

Oezbekistan | 3 AD-ambtenaren 2 AST-ambtenaren 2 arbeidscontractanten 4 plaatselijke functionarissen |

Kirgizstan ("upgrade") | 2 AD-ambtenaren 2 AST-ambtenaren 2 arbeidscontractanten 2 plaatselijke functionarissen |

Tadzjikistan ("upgrade") | 2 AD-ambtenaren 2 AST-ambtenaren 2 arbeidscontractanten 2 plaatselijke functionarissen |

Nepal ("upgrade") | 2 AD-ambtenaren 2 AST-ambtenaren 2 arbeidscontractanten 2 plaatselijke functionarissen |

Jemen ("upgrade") | 2 AD-ambtenaren 2 AST-ambtenaren 2 arbeidscontractanten 2 plaatselijke functionarissen |

Djibouti ("upgrade") | 2 AD-ambtenaren 2 AST-ambtenaren 2 arbeidscontractanten 2 plaatselijke functionarissen |

Togo ("upgrade") | 2 AD-ambtenaren 2 AST-ambtenaren 2 arbeidscontractanten 2 plaatselijke functionarissen |

Liberia ("upgrade") | 2 AD-ambtenaren 2 AST-ambtenaren 2 arbeidscontractanten 2 plaatselijke functionarissen |

4. TIJDSCHEMA VAN DE OPENINGEN EN 'UPGRADES'

4.1 2007

- opening van een delegatie in Zwitserland (Bern);

- opening van een delegatie in Oost-Timor;

- opening van een delegatie bij de Afrikaanse Unie;

- opening van een delegatie in Azerbeidzjan;

- opening van een delegatie in Montenegro;

- omvorming van de geregionaliseerde delegaties in Armenië en Kaapverdië in volwaardige delegaties;

4.3. 2008

- opening van een delegatie in Oezbekistan;

- opening van een permanente vertegenwoordiging bij de Raad van Europa;

- omvorming van de geregionaliseerde delegaties in Kirgizstan, Tadzjikistan, Jemen, Nepal, Togo, Djibouti en Liberia in volwaardige delegaties.

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. BENAMING VAN HET VOORSTEL

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT – ONTWIKKELING EN CONSOLIDATIE VAN DE BUITENLANDSE DIENST (2007-2008)

2. ABM/ABB-KADER

BUITENLANDSE BETREKKINGEN – Buitenlandse dienst

3. BEGROTINGSONDERDELEN

3.1. Begrotingsonderdelen (beleidsuitgaven en bijbehorende uitgaven voor technische en administratieve bijstand (vroegere BA-onderdelen)) inclusief omschrijving

XX.010102: Uitgaven voor personeel in actieve dienst bij de delegaties van de Commissie

XX.010202: Extern personeel bij de delegaties van de Commissie

XX.010212: Andere beheersuitgaven van de delegaties van de Commissie

XX.010302: Gebouwen en daarmee samenhangende uitgaven bij de delegaties van de Commissie

19.010401: Instrument voor ontwikkelingssamenwerking en economische samenwerking – Uitgaven voor administratief beheer

19.010402: Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument – Uitgaven voor administratief beheer

21.010410: Europees Ontwikkelingsfonds – Uitgaven voor administratief beheer

22.010401: Pretoetredingssteun – Uitgaven voor administratief beheer

3.2. Duur van de actie en van de financiële gevolgen

De in deze mededeling geplande uitbreiding zal in de loop van het begrotingsjaar 2007 van start gaan. Aangezien het gaat om het openen van nieuwe delegaties of het 'upgraden' van delegaties, die gewoon operationeel blijven, is er geen einddatum voorzien.

3.3. Begrotingskenmerken (voeg zo nodig rijen toe)

Begrotings-onderdeel | Soort uitgave | Nieuw | Bijdrage EVA | Bijdragen kandidaat-lidstaten | Rubriek financiële vooruitzichten |

XX.010102 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | NR. 5 |

XX.010202 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | NR. 5 |

XX.010212 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | NR. 5 |

XX.010302 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | NR. 5 |

19.010401 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | NR. 4 |

19.010402 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | NR. 4 |

21.010410 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | NR. 4 |

22.010401 | NVU | NGK | JA | NEE | NEE | NR. 4 |

4. OVERZICHT VAN DE MIDDELEN

4.1. Financiële middelen

4.1.1. Overzicht van de vastleggingskredieten (VK) en betalingskredieten (BK)

in miljoen euro (tot op drie decimalen)

Soort uitgave | Punt nr. | Jaar n | n + 1 | n + 2 | n + 3 | n + 4 | n + 5 e.v. | Totaal |

Beleidsuitgaven |

VK | 8.1. | a |

BK | b |

Administratieve uitgaven binnen het referentiebedrag |

Technische & administratieve bijstand (NGK) | 8.2.4. | c |

TOTAAL REFERENTIEBEDRAG |

VK | a + c |

BK | b + c |

Administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen |

Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven (NGK) | 8.2.5. | d | 8,817 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 55,482 |

Andere niet in het referentiebedrag begrepen administratieve uitgaven (NGK) | 8.2.6. | e |

Totale indicatieve kosten van de maatregel |

TOTAAL VK inclusief personeelsuitgaven | a + c + d + e | 8,817 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 55,482 |

TOTAAL BK inclusief personeelsuitgaven | b + c + d + e | 8,817 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 55,482 |

Medefinanciering

Indien het voorstel door lidstaten of uit andere bronnen (geef aan welke) wordt medegefinancierd, geef dan een raming daarvan in de onderstaande tabel (voeg extra rijen toe indien de medefinanciering uit meer dan een bron afkomstig is):

in miljoen euro (tot op drie decimalen)

Medefinancieringsbron | Jaar n | n + 1 | n + 2 | n + 3 | n + 4 | n + 5 e.v. | Totaal |

…………………… | f |

TOTAAL VK inclusief medefinanciering | a + c + d + e + f |

4.1.2. Verenigbaarheid met de financiële programmering

( Het voorstel is verenigbaar met de bestaande financiële programmering.

( Het voorstel vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van de financiële vooruitzichten.

( Het voorstel vergt wellicht toepassing van de bepalingen van het Interinstitutioneel Akkoord (flexibiliteitsinstrument of herziening van de financiële vooruitzichten).

4.1.3. Financiële gevolgen voor de ontvangsten

( Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

( Het voorstel heeft de volgende financiële gevolgen voor de ontvangsten:

NB: Alle gegevens en opmerkingen over de wijze van berekening van de gevolgen voor de ontvangsten moeten in een aparte bijlage worden vermeld.

in miljoen euro (tot op een decimaal)

Vóór de actie [Jaar n-1] | Situatie na de actie |

Totale personele middelen in VTE | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 |

5. KENMERKEN EN DOELSTELLINGEN

5.1. Behoefte waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

In 2007 hebben deze maatregelen betrekking op het openen van vier nieuwe delegaties, in Azerbeidzjan, Montenegro, Oost-Timor (in dit geval ter aanvulling van de in 2006 genomen initiatieven) en Addis-Abeba, bij de Afrikaanse Unie, het overbrengen van een deel van de delegatie in Almaty naar Astana, en het openen van een bureau in Zuid-Sudan (ook hier ter aanvulling van de in 2006 genomen initiatieven), het omvormen van de delegaties in Armenië en Kaapverdië tot volwaardige delegaties en eventueel het detacheren van een ambtenaar in Teheran.

De extra uitgaven in het begrotingsjaar 2007 worden gefinancierd met de bestaande kredieten, op basis van de prioriteiten die in de begroting van de buitenlandse dienst voor de verschillende te financieren maatregelen zijn vastgesteld.

In 2008 hebben de uitgaven betrekking op het openen van een permanente vertegenwoordiging bij de Raad van Europa in Straatsburg, een delegatie in Oezbekistan en het omvormen van de geregionaliseerde delegaties in Kirgizstan, Tadzjikistan, Nepal, Togo, Liberia, Djibouti en Jemen tot volwaardige delegaties.

5.2. Meerwaarde van het communautaire optreden, samenhang van het voorstel met andere financiële instrumenten en mogelijke synergie

In verband met de recente internationale ontwikkelingen en teneinde de economische en politieke betrekkingen met de verschillende genoemde landen en organisaties te verdiepen, wordt het noodzakelijk geacht het netwerk van de buitenlandse dienst verder uit te bouwen door middel van het openen van delegaties (Azerbeidzjan, Montenegro, Oost-Timor en Afrikaanse Unie) en bureaus (Juba, Zuid-Sudan en Astana) en het 'upgraden' van twee geregionaliseerde delegaties (Armenië en Kaapverdië). Ook wordt gepland om een ambtenaar te detacheren in de ambassade van een van de lidstaten in Teheran. Deze maatregelen moeten de Commissie in staat stellen haar activiteiten in de betrokken landen beter te beheren. Andere maatregelen zijn voor 2008 gepland. Dit zijn: het openen van een delegatie in Oezbekistan, het vestigen van een permanente vertegenwoordiging van de Commissie bij de Raad van Europa in Straatsburg en het omvormen van de geregionaliseerde delegaties in Kirgizstan, Tadzjikistan, Nepal, Togo, Liberia, Djibouti en Jemen tot volwaardige delegaties, afhankelijk van de middelen die beschikbaar zullen zijn in het kader van de begrotingsprocedure 2008 en de middelen die beschikbaar komen als gevolg van de screening van het netwerk.

5.3. Doelstellingen, verwachte resultaten en bijbehorende indicatoren van het voorstel in de context van het ABM

Deze maatregelen moeten de Commissie in staat stellen haar activiteiten in de betrokken landen beter te beheren.

5.4. Wijze van uitvoering (indicatief)

Voor de uitvoering van de actie gekozen methode(n) .

( Gecentraliseerd beheer

( rechtstreeks door de Commissie

( gedelegeerd aan:

( uitvoerende agentschappen

( door de Gemeenschappen opgerichte organen als bedoeld in artikel 185 van het Financieel Reglement

( nationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak

( Gedeeld of gedecentraliseerd beheer

( met lidstaten

( met derde landen

( Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)

Opmerkingen:

6. TOEZICHT EN EVALUATIE

6.1. Toezicht

De plaatselijk in de delegatie verrichte uitgaven volgen de financiële trajecten die zijn ingesteld door de gesubdelegeerde ordonnateurs ter plaatse (de hoofden van de delegaties) en zijn onderworpen aan controles ex post door de diensten van de Commissie. Verder zullen de delegaties in kwestie deel uitmaken van het 'netwerk' van delegaties van de Commissie en zullen zij derhalve onderworpen zijn aan controles in het kader van de bezoeken van de Inspectie van de Delegaties en van de eenheid Interne controle van de buitenlandse dienst.

6.2. Evaluatie

6.2.1. Evaluatie vooraf

Tot het openen van de nieuwe delegaties is besloten om te kunnen voldoen aan de behoeften als gevolg van de ontwikkeling van de economische en politieke betrekkingen met de genoemde landen en in nauw overleg met alle betrokken diensten en directoraten-generaal.

6.2.2. Naar aanleiding van een tussentijdse evaluatie of evaluatie achteraf genomen maatregelen (ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan)

Niet van toepassing.

6.2.3. Vorm en frequentie van toekomstige evaluaties

Het netwerk van de delegaties moet op gezette tijden worden beoordeeld om te bezien of het beantwoordt aan de politieke prioriteiten en of de beschikbare middelen optimaal worden gebruikt. Tot rationalisering of uitbreiding van het netwerk zal worden besloten afhankelijk van de ontwikkeling van de economische en politieke betrekkingen met de betrokken landen en de beschikbare middelen.

7. FRAUDEBESTRIJDINGSMAATREGELEN

Het doel is in de praktijk te komen tot taakverdeling, gebruik makende van de financiële trajecten die in de communautaire wetgeving zijn voorzien, en versterkt door regelmatige controles ex post door de diensten van de Commissie.

8. MIDDELEN

8.1. Financiële kosten van de doelstellingen van het voorstel

Vastleggingskredieten, in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Jaar n | Jaar n + 1 | Jaar n + 2 | Jaar n + 3 | Jaar n + 4 | Jaar n + 5 |

Ambtenaren of tijdelijk personeel (XX 01 01) | A*/AD | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |

B*, C*/AST | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |

Uit art. XX 01 02 gefinancierd personeel | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |

Uit art. XX 01 04/05 gefinancierd ander personeel |

TOTAAL | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 |

8.2.2. Omschrijving van de taken die uit de actie voortvloeien

[…]

8.2.3. Herkomst van het (statutaire) personeel

(Wanneer meer dan een bron wordt vermeld, geef dan het aantal posten per bron)

( Posten die momenteel zijn toegewezen aan het beheer van het te vervangen of te verlengen programma

( Posten die al zijn toegewezen in het kader van de JBS/VOB-procedure voor jaar n (het betreft 14 ambtenarenposten)

( Posten waarom in het kader van de volgende JBS/VOB-procedure zal worden gevraagd

( Bestaande posten binnen de beherende dienst die worden heringedeeld (interne herindeling) – dit betreft het saldo van de benodigde posten

( Posten die voor jaar n nodig zijn maar die in het kader van de JBS/VOB-procedure voor dat jaar nog niet zijn toegewezen

8.2.4. Andere administratieve uitgaven binnen het referentiebedrag (XX 01 04/05 – Uitgaven voor administratief beheer)

in miljoen euro (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel (nummer en omschrijving) | Jaar n | Jaar n + 1 | Jaar n + 2 | Jaar n + 3 | Jaar n + 4 | Jaar n + 5 e.v. | TOTAAL |

1. Technische en administratieve bijstand (inclusief bijbehorende personeelsuitgaven) |

Uitvoerende agentschappen |

Andere technische en administratieve bijstand |

- intern |

- extern |

Totaal Technische en administratieve bijstand |

8.2.5. Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen

in miljoen euro (tot op drie decimalen)

Soort personeel | Jaar n | Jaar n + 1 | Jaar n + 2 | Jaar n + 3 | Jaar n + 4 | Jaar n + 5 e.v. |

Ambtenaren en tijdelijk personeel (XX 01 01) | Zie bijlage | Zie bijlage | Zie bijlage | Zie bijlage | Zie bijlage | Zie bijlage |

Uit art. XX 01 02 gefinancierd personeel (hulpfunctionarissen, gedetacheerde nationale deskundigen, personeel op contractbasis, enz.) (vermeld begrotingsonderdeel) | Zie bijlage | Zie bijlage | Zie bijlage | Zie bijlage | Zie bijlage | Zie bijlage |

Totaal Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen) | 8,817 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 | 9 ,333 |

Berekening – Ambtenaren en tijdelijke functionarissen |

Verwijs zo nodig naar punt 8.2.1. |

Zie gedetailleerde bijlage. |

Berekening – Uit artikel XX 01 02 gefinancierd personeel |

Verwijs zo nodig naar punt 8.2.1. |

Zie gedetailleerde bijlage. |

8.2.6. Andere administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen in miljoen euro (tot op drie decimalen) |

Jaar n | Jaar n + 1 | Jaar n + 2 | Jaar n + 3 | Jaar n + 4 | Jaar n + 5 e.v. | TOTAAL |

XX 01 02 11 01 – Dienstreizen |

XX 01 02 11 02 – Conferenties en vergaderingen |

XX 01 02 11 03 – Comités |

XX 01 02 11 04 – Studies en adviezen |

XX 01 02 11 05 – Informatiesystemen |

2. Totaal Andere beheersuitgaven (XX 01 02 11) |

3. Andere uitgaven van administratieve aard (vermeld welke en verwijs naar het begrotingsonderdeel) |

Totaal Andere administratieve uitgaven die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen |

Berekening – Andere administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen |

[…] |

COM(2005) 239 def. van 6.6.2005.

SEC(2005) 1450 van 8.11.2005.

COM(2005) 582 def. van 16.11.2005.

De oprichtingsovereenkomsten worden namens de Commissie ondertekend door de commissaris voor buitenlandse betrekkingen.

Zie COM(1998) 1261 def. van 22.7.1998.

Zie punt 2.1.

Zie punt 2.2.

Zie punt 2.3.

Zie ook het financieel memorandum in de bijlage voor details in verband met het budgettaire gedeelte.

Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.

Uitgaven in het kader van artikel xx 01 04 van titel xx.

Uitgaven in het kader van hoofdstuk xx 01, met uitzondering van de artikelen xx 01 04 en xx 01 05.

Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

Voeg zo nodig extra kolommen toe (wanneer de duur van de actie langer is dan 6 jaar).

Verstrek, indien meer dan een methode wordt aangekruist, extra informatie onder 'Opmerkingen'.

Zoals beschreven in punt 5.3.

Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

Waarvan de kosten door het referentiebedrag worden gedekt.

Verwijs naar het specifieke financieel memorandum voor de betrokken uitvoerende agentschappen.

Vermeld het soort comité en de groep waartoe het behoort.