Artikelen bij COM(2010)221 - Ontwikkeling van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) - Voortgangsverslag Juli 2009 - december 2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


1. Inleiding 3

2. Stand van het project 3

2.1. Vooruitgang in de verslagperiode 3

2.1.1. Overzicht 3

2.2. Voorbereidingen voor de mijlpaaltests 4

2.3. Voorbereidingen voor een alternatieve technische oplossing 4

2.4. Voorbereidingen voor de inbedrijfstelling 4

2.5. Voorbereidingen voor de migratie 5

2.5.1. Rechtsinstrumenten voor de migratie 5

2.6. SIS II-netwerk 6

2.7. Operationeel beheer 6

2.8. Beveiliging en gegevensbescherming 7

3. Beheer 7

3.1. Financiële gevolgen 7

3.2. Projectbeheer 8

3.2.1. Algemene programmabeheersraad (GPMB) 8

3.2.2. SIS/VIS-comité (SIS II) 8

3.2.3. Nationale planning en coördinatie 9

3.2.4. Raad 9

3.2.5. Europees Parlement 9

4. Prioriteiten voor de volgende verslagperiode 9

5. Conclusies 10

1. Inleiding

In dit voortgangsverslag wordt beschreven wat gedurende de tweede helft van 2009 is gedaan op het gebied van de ontwikkeling van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) en de migratie van SIS 1+ naar SIS II. Dit verslag wordt aan de Raad en het Europees Parlement voorgelegd overeenkomstig artikel 18 van Verordening (EG) nr. 1104/2008 en Besluit 2008/839/JBZ van de Raad over de migratie van het Schengeninformatiesysteem (SIS 1+) naar het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II). Dit verslag vormt tevens een verslag over de stand van de tests.

2. Stand van het project

2.1. Vooruitgang in de verslagperiode

2.1.1. Overzicht

Centraal stond in deze periode de uitvoering van de richtsnoeren in de conclusies van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken van 4 en 5 juni en 30 november 2009.

De Raad bepaalde op 4–5 juni 2009 dat de ontwikkeling van SIS II door de hoofdcontractant voor de ontwikkeling zou worden voortgezet op basis van het lopende SIS II-project en dat een alternatieve technische oplossing voor SIS II (onder de naam SIS 1+ RE) als noodplan achter de hand zou worden gehouden gedurende een periode die lang genoeg is om het project te ondersteunen. De Raad stemde ook in met twee projectmijlpalen voor de technische aspecten van de voorwaarden en uitstapcriteria waaraan moet worden voldaan om het huidige SIS II-project te kunnen voortzetten. Het doel van die mijlpalen is de stabiliteit, de betrouwbaarheid en de prestaties van het centrale SIS II en de goede werking van een aantal essentiële functies zoals consistentie van de gegevens en betrouwbare versturing van berichten aan te tonen na de belangrijke en langdurige ontwikkelingsfasen van het SIS II-project. De tests op dit gebied zouden van start gaan zodra de Commissie en de lidstaten verklaren gereed te zijn en de technische ondersteuningsfunctie in Straatsburg (C.SIS) bevestigt dat het SIS 1+-testinstrumentarium geschikt en gereed is.

De eerste mijlpaal had een feit moeten zijn na de prestatietests van het systeem, die gepland waren voor het vierde kwartaal van 2009. De Raad van 30 november besloot echter dat de definitieve termijn voor de afronding van de eerste mijlpaaltest 29 januari 2010 zou zijn. Afhankelijk van de uitkomst van de eerste mijlpaaltest zou dan op 30 januari 2010 voor de Raad een reflectieperiode van twee maanden beginnen om de implicaties van de test te beoordelen.

De Commissie heeft in nauwe samenwerking met de lidstaten de noodzakelijke stappen gezet om aan de richtsnoeren van de Raad te voldoen. De werkzaamheden vonden derhalve met name plaats langs de volgende drie sporen:

- voorbereidingen voor de mijlpaaltests;

- voorbereidingen voor een alternatief technisch scenario;

- voorbereidingen voor de inbedrijfstelling.

2.2. Voorbereidingen voor de mijlpaaltests

De technische voorbereidingen voor de eerste van de twee mijlpaaltests zijn van start gegaan. Het doel is te verifiëren of de basis van het systeem solide is. De technische voorbereidingen zijn met name bedoeld om te verifiëren dat voldaan is aan alle voorwaarden voor de uitvoering van de tests: conformiteit van de nationale systemen die aan de tests deelnemen, genereren van testgegevens, validering van het testinstrumentarium, aanpassingen van de instellingen van het centrale systeem en opzetten van de uitvoerige testomschrijvingen. Tegen eind 2009 voldeden de nationale systemen van elf lidstaten aan de voorwaarden en was het testinstrumentarium voor SIS 1+ gekwalificeerd en klaar om te worden ingezet.

De Raad verzocht de Commissie in juni ook om te waarborgen dat de mijlpalen onderdeel zijn van de te leveren prestaties volgens het contract voor het lopende SIS II-project, en met haar contractanten af te spreken dat het niet-behalen van die mijlpalen een criterium is om de lopende contracten te ontbinden. De wijziging van het contract voor de eerste mijlpaal werd door de partijen op 13 oktober ondertekend. In de wijziging werd bepaald dat de Commissie het contract met onmiddellijke ingang mocht opzeggen als de Raad zou oordelen dat de eerste mijlpaal voor SIS II niet was gehaald.

2.3. Voorbereidingen voor een alternatieve technische oplossing

Om het mogelijk te maken eventueel een alternatief technisch scenario voor de invoering van de functies van SIS II te kiezen, mocht een van de mijlpalen niet de verwachte resultaten opleveren, zijn verkennende besprekingen met de Franse autoriteiten begonnen.

Een belangrijk criterium voor delegering aan Frankrijk is de aanneming van wetgevingsvoorstellen tot wijziging van de migratie-instrumenten (een voorstel voor een verordening en een binnenkort te publiceren voorstel om bepaalde aspecten te regelen die vroeger onder het derdepijlerbesluit vielen – zie punt 2.5.1).

2.4. Voorbereidingen voor de inbedrijfstelling

De uitvoerige toetsing van de architectuur van SIS II die door een IT-specialist in maart–april 2009 werd uitgevoerd, leidde tot een brede consensus onder SIS II-experts dat er geen fundamentele fouten zaten in de architectuur van het systeem. Wat ontwerp en implementatie betreft, werden echter aanbevelingen gedaan om bepaalde aspecten van het systeem te verbeteren, zoals de prestaties, de schaalbaarheid van de software en het onderhoudsgemak. De architectuur voor zakelijke berichten werd aangemerkt als te complex en zou dus kunnen worden vereenvoudigd. Tijdens de analyse- en reparatieperiode die in het vorige verslag werd belicht, bleek dat het systeem op een aantal terreinen vatbaar is voor verbetering.

Tegelijk met de voorbereidingen voor de eerste mijlpaaltest hebben de Commissie, de deskundigen van de lidstaten en de contractanten gezamenlijk de technische eisen beoordeeld waaraan de in een productieomgeving te gebruiken softwareversie zou moeten voldoen. Dit gebeurde door middel van studies, workshops, prototypes (conceptvalideringen) en besprekingen in de Algemene programmabeheersraad (GPMB). De GPMB is door de Commissie opgericht om het beheer en de coördinatie van het SIS II-project en de daarmee samenhangende activiteiten te verbeteren en de samenhang tussen het centrale en de nationale systemen te versterken.

De Commissie heeft samen met lidstaten en de hoofdcontractant voor de ontwikkeling een aantal initiatieven opgezet om verbeterde specificaties voor het systeem te formuleren. Met name is veel aandacht besteed aan:

- vereenvoudiging van de wijze waarop grote hoeveelheden gegevens worden geëxporteerd (bijvoorbeeld wanneer een lidstaat een kopie van de centrale database moet maken voor nationaal gebruik);

- vereenvoudiging van de processen op het gebied van consistentie van gegevens;

- herstructurering van het berichtformaat;

- rationalisering van de functies voor het creëren, bijwerken en wissen van records bij de invoering ervan in het centrale systeem; het is de bedoeling dat de processen parallel en daardoor sneller kunnen plaatsvinden;

- harmonisatie van de processen en procedures voor de omgang met verschillende versies van het systeem.

In december 2009 heeft de hoofdcontractant voor de ontwikkeling vier ontwerpteksten geleverd over de laatste vier punten van bovenstaande lijst. Voor deze werkzaamheden kunnen worden afgerond, moet met de lidstaten nog verder worden gesproken over een aantal niet-functionele eisen.

De ontwikkelingen ten aanzien van het gebruik van het SIS door de lidstaten hebben er bovendien toe geleid dat het aantal signaleringen in het systeem aanzienlijk is gestegen. Oorspronkelijk werden 22 miljoen signaleringen verwacht, maar volgens de laatste schattingen zouden dat er in de nabije toekomst al 73 miljoen kunnen zijn. Er is van juni tot september een aanvullend volumetrisch onderzoek verricht. Naar aanleiding daarvan moet de Commissie met de deskundigen van de lidstaten verder werken aan deze belangrijke ontwikkeling van de eisen die ongeacht de gekozen technische oplossing in aanmerking zal moeten worden genomen.

2.5. Voorbereidingen voor de migratie

2.5.1. Rechtsinstrumenten voor de migratie

In de verordening en het besluit van de Raad over de migratie van SIS 1+ naar SIS II (de migratie-instrumenten) wordt vastgesteld welke taken en verantwoordelijkheden de Commissie en de lidstaten voor de voorbereiding van de migratie op zich moeten nemen, waaronder de verdere ontwikkeling en tests van SIS II. Aangezien de momenteel van kracht zijnde instrumenten op 30 juni 2010 komen te vervallen, heeft de Commissie voorstellen ingediend tot wijziging ervan, waarbij met name de termijn voor de overbrenging van gegevens van SIS 1+ naar SIS II wordt verlengd.

Terwijl de onderhandelingen over een voorstel voor verordening voortduurden, werd het voorstel tot wijziging van het besluit, dat onder de voormalige derde pijler viel, achterhaald door de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon. De Commissie is voornemens in de loop van 2010 een voorstel in de correcte procedurele vorm in te dienen.

Deze voorstellen beogen ook een coördinatiegroep van technische deskundigen op te zetten om de algemene ontwikkeling van SIS II verder te beheren, zoals de JBZ-Raad van 4–5 juni 2009 heeft verzocht, en juridische flexibiliteit te bieden voor een alternatief technisch scenario dat strookt met het besluit van de Raad om een noodplan voor het project achter de hand te houden.

2.6. SIS II-netwerk

Het SIS II-project omvat de aanleg van een wide area-communicatienetwerk dat voldoet aan bepaalde eisen betreffende beschikbaarheid, beveiliging, geografische dekking en dienstverleningsniveau. Via dit netwerk kunnen de nationale en centrale systemen communiceren.

De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming heeft een inspectie verricht in het Support Operation Centre (SOC) voor het netwerk in Bratislava. Uit die inspectie bleek dat de situatie over het algemeen bevredigend is. De Toezichthouder zal waarschijnlijk aanbevelingen doen om de beveiliging in het SOC verder te verbeteren en betere naleving van de gegevensbeschermingsregels te waarborgen. Mogelijk zal het gebruik van videotoezichtsystemen moeten worden gemeld.

Met de lidstaten is een workshop gehouden over aanvullende beveiligingsmaatregelen voor het systeem. Met een vragenlijst zal verdere input van de lidstaten worden gevraagd om na te gaan welke maatregelen moeten worden overwogen.

2.7. Operationeel beheer

De opleiding van het in Straatsburg aangeworden personeel voor de bediening van het systeem is vrijwel afgerond. Het plan voor de inbedrijfstelling van het biometrische matchingsysteem is van start gegaan en het personeel in Straatsburg is nu praktisch klaar om ermee te werken.

In de voorbereidende instanties van de Raad en in het Parlement vinden besprekingen plaats over de wetgevingsvoorstellen tot oprichting van een agentschap voor het operationele beheer op de lange termijn van grootschalige IT-systemen op het gebied van justitie, vrijheid en veiligheid, waaronder ook SIS II valt.

2.8. Beveiliging en gegevensbescherming

Naast de in punt 2.6 genoemde netwerkbeveiligingskwestie zijn regelmatige bilaterale bijeenkomsten gehouden tussen de Europese Toezichthouder en de Commissie voor het bespreken van beveiligings- en gegevensbeschermingsvraagstukken met betrekking tot SIS II. Op 1 december 2009 heeft personeel van de Europese Toezichthouder een informatiebezoek gebracht aan de locatie van het centrale SIS II in Straatsburg. De aandacht ging daarbij vooral uit naar de fysieke beveiliging.

3. BEHEER

3.1. Financiële gevolgen

De totale begrotingsvastleggingen van de Commissie voor het SIS II-project bedragen tot het einde van de verslagperiode ongeveer 81,6 miljoen euro. De overeenkomsten die daarmee samenhangen, betroffen haalbaarheidsstudies, de ontwikkeling van het centrale SIS II zelf, ondersteuning en kwaliteitsborging, het SIS II-netwerk, voorbereidingen voor het operationele beheer in Straatsburg, beveiliging, voorbereidingen voor de biometrische component en communicatie.

Van het bedrag was eind december 2009 ongeveer 50,2 miljoen euro daadwerkelijk uitbetaald. De belangrijkste uitgavenposten betroffen de ontwikkeling (24,3 miljoen euro), het netwerk (14,6 miljoen euro) en ondersteuning en kwaliteitsborging (6,3 miljoen euro).

Uitvoering van de begroting |

2002 – december 2009 | juli – december 2009 |

Vastleggingen | Betalingen | Vastleggingen | Betalingen |

Ontwikkeling | 37 458 059 | 24 260 603 | 1 530 908 | 1 812 342 |

Ondersteuning en kwaliteitsborging | 8 500 034 | 6 291 933 | 839 586 | 1 636 532 |

Netwerk | 26 954 673 | 14 599 264 | 5 652 772 | 4 230 655 |

Voorbereidingen voor operationeel beheer | 6 083 613 | 3 818 929 | 1 136 768 | 1 336 466 |

Beveiliging | 869 275 | 143 909 | 0 | 24 889 |

Studies | 919 831 | 895 095 | 0 | 0 |

Overig | 834 483 | 160 778 | 0 | 64 253 |

TOTAAL: | 81 619 969 | 50 170 511 | 9 160 034 | 9 105 137 |

Tijdens de verslagperiode:

- is ongeveer 9,1 miljoen euro uitbetaald, voornamelijk voor het netwerk (4,2 miljoen euro) en voor maandelijks terugkerende kosten;

- is ongeveer 9,2 miljoen euro vastgelegd (d.w.z. 34% van de totale kredieten voor SIS II-activiteiten die in de algemene begroting voor 2009 zijn opgenomen, waren voor het einde van het jaar vastgelegd). Dit cijfer is lager dan het begrote bedrag doordat de bestelling van nieuwe diensten en producten is uitgesteld in afwachting van de oplossing van de technische problemen met de ontwikkeling en van nieuwe richtsnoeren van de Raad voor het project;

- zijn in verband met het negatieve resultaat van de operationele systeemtests in december 2008 boetes tot 390 000 euro opgelegd.

3.2. Projectbeheer

3.2.1. Algemene programmabeheersraad (GPMB)

Om de lidstaten zo veel mogelijk bij het project te betrekken nu dit een nieuwe fase ingaat, is in januari 2009 een algemene aanpak voor het programmabeheer van SIS II ingevoerd, die door de Raad op 26–27 februari 2009 is verwelkomd. De Raad heeft de Commissie op 4–5 juni 2009 verzocht voort te bouwen op de ervaringen met en de geleerde lessen uit die beheersstructuur en deze verder te ontwikkelen. Deze beheerswijzigingen zijn geconsolideerd in het voorstel voor een verordening tot wijziging van de migratie-instrumenten.

De GPMB is in de verslagperiode 22 maal bijeengekomen. De GPMB heeft een positieve bijdrage geleverd aan het programmabeheer en heeft de betrokkenheid van de lidstaten met succes weten te stimuleren.

3.2.2. SIS/VIS-comité (SIS II)

De Commissie wordt bij de ontwikkeling van SIS II bijgestaan door het SIS/VIS-comité. Het SIS/VIS-comité heeft in de periode juli–september 2009 vijfmaal vergaderd over SIS II.

Naast de regelmatige vergaderingen van het SIS/VIS-comité zijn voor het bespreken van technische bijzonderheden werkgroepen en workshops van het comité georganiseerd met deskundigen van de lidstaten. Deze bijeenkomsten zijn over het algemeen gericht op vraagstukken die samenhangen met specifieke projectresultaten:

- de Testadviesgroep (TAG) brengt advies uit aan het SIS/VIS-comité over vraagstukken met betrekking tot de organisatie, de uitvoering en de interpretatie van tests. Deze groep is in de verslagperiode 23 maal bijeengekomen;

- de Stuurgroep wijzigingsbeheer (CMB) verstrekt advies over de indeling, de kwalificatie en de mogelijke impact van de correctie van gemelde problemen. Deze stuurgroep rapporteert eveneens aan het SIS/VIS-comité en is in de verslagperiode vijfmaal bijeengekomen;

- sinds de migratiegroep haar conclusies heeft uitgebracht, zijn drie SIS II-migratieworkshops gehouden om het SIS/VIS-comité te adviseren en de activiteiten op dit essentiële gebied voort te zetten.

3.2.3. Nationale planning en coördinatie

In het kader van het SIS/VIS-comité is een werkgroep opgezet waarin de nationale projectmanagers (NPM’s) van de lidstaten en de gebruikers zitting hebben. Tijdens deze NPM-bijeenkomsten worden vraagstukken behandeld in verband met de planning en risico’s en activiteiten op het centrale en nationale projectniveau. In de verslagperiode zijn vier NPM-bijeenkomsten gehouden.

3.2.4. Raad

De Commissie neemt deel aan de bijeenkomsten van de voorbereidende instanties van de Raad die zich met het Schengeninformatiesysteem bezighouden, en aan elke Raadszitting waar SIS II op de agenda staat. Bij deze gelegenheden heeft de Commissie mondeling verslag gedaan van de stand van zaken van het SIS II-project, de ermee verbonden risico’s en de voorgenomen volgende stappen.

3.2.5. Europees Parlement

Alle belangrijke ontwikkelingen in het SIS II-dossier worden door Commissievicevoorzitter Barrot per brief meegedeeld aan de voorzitter van de commissie LIBE (Burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken). Tijdens de verslagperiode zijn vier van dergelijke brieven verzonden.

Aan de leden van het Europees Parlement is door vicevoorzitter Barrot persoonlijk verslag uitgebracht na elke Raadsvergadering waarbij SIS II aan de orde kwam. Tijdens de verslagperiode is SIS II op twee vergaderingen van de JBZ-Raad aan de orde gekomen.

De Commissie heeft bovendien alle plenaire en commissievergaderingen bijgewoond om rechtstreeks commentaar te geven op aangelegenheden in verband met SIS II. Dit betrof in totaal vier vergaderingen, plus een vergadering van de vicevoorzitter met de fractiecoördinatoren in de commissie LIBE.

De Commissie heeft ook de parlementszitting van 22 oktober 2009 bijgewoond en nota genomen van de resolutie van het Europees Parlement over de stand van zaken van het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie en het Visuminformatiesysteem. De vicevoorzitter heeft vervolgens een brief gezonden aan de voorzitter van de commissie LIBE.

Tot slot heeft de Commissie antwoord gegeven op vier parlementaire vragen over SIS II.

4. PRIORITEITEN VOOR DE VOLGENDE VERSLAGPERIODE

- mijlpaaltests;

- input leveren aan de Raad met het oog op de reflectieperiode van twee maanden, voor het geval dat de mijlpaaltests negatieve resultaten opleveren;

- voorbereidingen voor een alternatieve technische oplossing, voor het geval dat de Raad de Commissie verzoekt met het huidige SIS II-project te stoppen;

- voorbereidingen voor de inbedrijfstelling.

5. CONCLUSIES

Centraal stonden in deze periode de activiteiten ter uitvoering van de richtsnoeren in de conclusies van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken van juni en november 2009.

De Commissie heeft met de andere betrokkenen afgesproken dat de mijlpaaltests waarom de Raad in juni had gevraagd, een indicatie zouden geven van de stabiliteit, betrouwbaarheid en prestaties van het centrale systeem. De resultaten van deze tests zouden een belangrijke input leveren voor de besprekingen over de verdere ontwikkelingen van het SIS II-project.

De Commissie heeft nauw samengewerkt met de lidstaten om bovenstaande conclusies uit te voeren en het Europees Parlement van de ontwikkelingen op de hoogte gehouden. Met name heeft de Commissie ervoor gezorgd dat de juridische, technische, organisatorische en contractuele voorwaarden vervuld zijn zodat de hoofdcontractant voor de ontwikkeling de eerste mijlpaaltest onder positieve omstandigheden kan uitvoeren. Overeenkomstig de richtsnoeren die de Raad in juni heeft gegeven, heeft de Commissie de eerste mijlpaal in het contract met de hoofdcontractant opgenomen.

De Raad heeft op zijn vergadering van 30 november bepaald dat 29 januari de uiterste termijn was voor de afronding van de eerste mijlpaaltest. Voldoende lidstaten hebben kunnen aantonen dat zij aan de voorwaarden voor de deelname aan deze test voldoen.

De Commissie heeft toegezegd dat zij, mocht de eerste mijlpaaltest niet slagen, de Raad zou steunen bij het reflectieproces over de toekomst van SIS II door schriftelijk de noodzakelijke financiële en budgettaire informatie te verstrekken.

Met de Franse autoriteiten zijn verkennende besprekingen van start gegaan over een eventueel besluit van de Commissie om met het huidige SIS II-project te stoppen en voor de tenuitvoerlegging van de functies van SIS II een alternatief technisch scenario te volgen, mocht de Raad oordelen dat een van de mijlpaaltests is mislukt.

Tijdens de verslagperiode heeft de Commissie bovendien de nodige werkzaamheden verricht voor een uitgebreide analyse van de technische specificaties van SIS II, die zij samen met de deskundigen van de lidstaten uitvoert om een gefundeerd besluit te kunnen nemen over de toekomst van het project.

Bijlage I

Vergaderingen van het SIS/VIS-comité en de werkgroepen

a) Vergaderingen in de verslagperiode

JULI 2009 |

8, 13, 29 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

15 | Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop |

14 | Vergadering nationale projectmanagers |

14 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

2, 9, 16, 31 | Testadviesgroep |

AUGUSTUS 2009 |

12, 19, 26 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

06, 20, 28 | Testadviesgroep |

26 | Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop |

SEPTEMBER 2009 |

2, 9, 16, 22 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

15 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

3, 10, 17, 24 | Testadviesgroep |

OKTOBER 2009 |

1 | Stuurgroep wijzigingsbeheer |

20 | Vergadering nationale projectmanagers |

20 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

27 | SIS/VIS-comité (Sirene) |

1, 8, 15, 22, 29 | Testadviesgroep |

6, 13, 21, 28 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

NOVEMBER 2009 |

3, 11, 18, 24 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

25 | Vergadering nationale projectmanagers |

25 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

3 | Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop |

5, 12, 19, 26 | Testadviesgroep |

DECEMBER 2009 |

1, 9, 15, | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

16 | Vergadering nationale projectmanagers |

16 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

10 | Migratieworkshop / Stuurgroep wijzigingsbeheer |

3, 10, 17 | Testadviesgroep |

b) Voor de komende verslagperiode geplande vergaderingen

JANUARI 2010 |

20 | Vergadering nationale projectmanagers |

20 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

14 | Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop |

6, 13, 20, 27 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

7, 14, 21, 28 | Testadviesgroep |

FEBRUARI 2010 |

3, 10, 17, 24 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

24 | Vergadering nationale projectmanagers |

18 | Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop |

24 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

20 | SIS/VIS-comité (Sirene) |

4, 11, 18, 25 | Testadviesgroep |

MAART 2010 |

3, 10, 17, 24, 31 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

24 | Vergadering nationale projectmanagers |

24 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

18 | Migratieworkshop / Stuurgroep wijzigingsbeheer |

4, 11, 18, 25 | Testadviesgroep |

APRIL 2010 |

7, 14, 21, 28 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

24 | Vergadering nationale projectmanagers / SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

15 | Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop |

8, 15, 22, 29 | Testadviesgroep |

MEI 2010 |

5, 12, 19, 26 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

26 | SIS/VIS-comité (SIS II technisch) |

26 | Vergadering nationale projectmanagers |

7, 21, 28 | Testadviesgroep |

20 | Migratieworkshop / Stuurgroep wijzigingsbeheer |

JUNI 2010 |

2, 9, 16, 30 | Algemene programmabeheersraad voor SIS II |

17 | Stuurgroep wijzigingsbeheer / Migratieworkshop |

23 | Vergadering nationale projectmanagers |

4, 11, 18, 25 | Testadviesgroep |

Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1104/2008 over de migratie van het Schengeninformatiesysteem (SIS 1+) naar het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II, eerste pijler, COM/2009/508 definitief).

Zie punt 3.2.1.

Verordening (EG) nr. 1104/2008 van de Raad van 24 oktober 2008 over de migratie van het Schengeninformatiesysteem (SIS 1+) naar het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II); (PB L 299 van 8.11.2008, blz. 1).

Besluit 2008/839/JBZ van de Raad van 24 oktober 2008 over de migratie van het Schengeninformatiesysteem (SIS 1+) naar het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II), (PB L 299 van 8.11.2008, blz. 43).

Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1104/2008 over de migratie van het Schengeninformatiesysteem (SIS 1+) naar het Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II, eerste pijler, COM/2009/508 definitief).