Artikelen bij COM(2010)813 - Tenuitvoerlegging van Besluit 1297/2008/EG betreffende modernisering van de Europese bedrijfs- en handelsstatistiek (MEETS)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 

|
52010DC0813

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de tenuitvoerlegging van Besluit nr. 1297/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 betreffende een programma tot modernisering van de Europese bedrijfs- en handelsstatistiek (MEETS) /* COM/2010/0813 def. */


[pic] | EUROPESE COMMISSIE |

Brussel, 11.1.2011

COM(2010) 813 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de tenuitvoerlegging van Besluit nr. 1297/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 betreffende een programma tot modernisering van de Europese bedrijfs- en handelsstatistiek (MEETS)

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de tenuitvoerlegging van Besluit nr. 1297/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 betreffende een programma tot modernisering van de Europese bedrijfs- en handelsstatistiek (MEETS)

INLEIDING

Overeenkomstig de voorwaarden van artikel 6 van Besluit nr. 1297/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 betreffende een programma tot modernisering van de Europese bedrijfs- en handelsstatistiek (MEETS) (hierna het “MEETS-besluit” genoemd), dient de Commissie 'uiterlijk op 31 december 2010 en vervolgens jaarlijks tot 2013 bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in over de uitvoering van het MEETS-programma'.

In het verslag worden de activiteiten die door de lidstaten tezamen met de Commissie (Eurostat) op grond van het MEETS-programma zijn verricht, beschreven in het licht van de bepalingen van het MEETS-besluit en de bijbehorende Commissiebesluiten inzake de jaarlijkse werkprogramma’s voor 2009 en 2010, die beide zijn aangenomen in 2009. Het MEETS-project volgt de voornaamste oriëntaties die zijn opgenomen in de Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad van 10 augustus 2009 inzake de productiemethode voor EU-statistieken: een visie voor de komende tien jaar op de voet.

DOELSTELLINGEN, JAARLIJKSE ACTIES EN PRIORITEITEN

Tijdens het eerste jaarlijkse werkprogramma (voor 2009) is gestart met alle acties voor een fundamentele herstructurering en modernisering van de bedrijfs- en handelsstatistieken, waarin wordt voorzien in het basis-MEETS-besluit. Deze acties zijn voortgezet gedurende het tweede jaarlijkse werkprogramma (voor 2010), dat nog steeds loopt. Daarom is dit verslag gericht op de vooruitgang die tot op heden is gemaakt bij de tenuitvoerlegging van deze acties, waarbij specifieke aandacht wordt besteed aan de samenwerkingsnetwerken binnen het Europees Statistisch Systeem (ESS), de zogeheten ESSnets, die voor een aantal activiteiten zijn ingesteld. Deze ESSnets zijn ontwikkeld om binnen het ESS deskundigheid uit te wisselen en kennis te kanaliseren en om de projectwerkzaamheden die door sommige lidstaten worden verricht, te voorzien van een breder kader, waarbij de resultaten beschikbaar worden gesteld voor het hele ESS.

Behalve voor de ESSnets wordt er ook financiering geboden voor afzonderlijke subsidieovereenkomsten die zijn gesloten met nationale bureaus voor de statistiek, en zijn er bovendien contracten gesloten voor een aantal externe studies. Daarnaast zijn er overige projecten voorbereid door Eurostat en nationale bureaus voor de statistiek, die vooralsnog geen financiële implicaties hebben. Om bij te dragen aan de tenuitvoerlegging van de programma’s zijn er financiële middelen aangewend voor technische en administratieve ondersteuning, bijvoorbeeld om workshops en taakgroepen met nationale deskundigen te organiseren. In totaal bedroeg de EU-financiering voor de werkprogramma’s van 2009 en 2010 respectievelijk ongeveer 5 miljoen euro en 10 miljoen euro, waarmee meer dan 25 projecten gemoeid zijn. Subsidies, middels ESSnets dan wel uit afzonderlijke bronnen, vormen het meest gangbare instrument voor de financiering van de acties (ongeveer 90%).

Doelstelling 1: prioriteiten opnieuw bezien en doelreeksen van indicatoren ontwikkelen voor nieuwe gebieden

Identificatie van minder belangrijke gebieden

De noodzaak om de responslast te verminderen en de kosten voor de productie van statistieken te verlagen, heeft geleid tot een herziening van de prioriteiten. Het doel van dit project is om die gebieden en kenmerken van de wettelijke vereisten voor bedrijfsstatistiek bloot te leggen, die aan belang hebben ingeboet en die bijgevolg uit deze vereisten kunnen worden geschrapt. Dit is gedaan aan de hand van een studie ("Inventaris van de rechtshandelingen en methodiek van bedrijfs- en handelsstatistiek") en de zogeheten 'filter exercise', die in 2009 door Eurostat in nauwe samenwerking met de nationale bureaus voor de statistiek is verricht om vast te stellen welke rechtshandelingen of onderdelen daarvan op het vlak van bedrijfsstatistiek nader moeten worden onderzocht. Deze prioriteiten (een aantal variabelen) zijn begin 2010 gevalideerd voor structurele bedrijfsstatistiek door het Europees Raadgevend Comité voor de statistiek (ERCS), en waren tevens het thema van een overleg met de Europese beroepsorganisaties (FEBI). Voor statistiek op de korte termijn is een gebruikersraadpleging verricht in de context van de periodieke zogenaamde rolling reviews op dit vlak, die bestaan uit een gebruikersonderzoek, een onderzoek onder nationale bureaus voor de statistiek en een procesbeoordeling binnen Eurostat.

De voorstellen voor beide gegevensverzamelingen zijn doorverwezen naar de desbetreffende werkgroepen.

Ontwikkeling van nieuwe gebieden

De belangrijkste terreinen die moeten worden onderzocht, zijn globalisering en ondernemerschap. Het eerste belangrijke project op het vlak van globalisering dat moet worden genoemd, betreft de ontwikkeling van statistieken over ondernemingsgroepen. De doelstellingen van dit project zijn: a) nuttige en zinvolle indicatoren vaststellen op basis van ondernemingsgroepen als eenheid van waarneming, aangezien deze de voornaamste factoren zijn achter de globalisering; en b) de uitvoerbaarheid van de verzameling van dergelijke indicatoren toetsen. Naar aanleiding van twee deskundigenvergaderingen die in 2009 zijn gehouden, zijn de gebruikersbehoeften en de leveringssituatie vanuit het gezichtspunt van externe handel en bedrijfsstatistiek voorlopig vastgesteld. In de handelsstatistiek gaat de aandacht primair uit naar de bijdrage van ondernemingsgroepen aan internationale handel, de handel binnen de groep en het aandeel daarvan in de wereldwijde handel. In de context van structurele bedrijfsstatistiek is er een debat gaande over de vraag of ondernemingsgroepen moeten worden geïntroduceerd als eenheid van waarneming voor bedrijfsstatistiek en of het effect van ondernemingsgroepen op kleine en middelgrote ondernemingen en bedrijfsdemografische statistiek moet worden onderzocht.

Er is onderzoek verricht om de gebruikersbehoeften voor statistiek inzake ondernemingsgroepen te beoordelen, om de mogelijke synergie-effecten te bepalen en om aanbevelingen te doen ten aanzien van terreinen van methodologische ontwikkeling. Op dit moment wordt dit onderzoek geëvalueerd door deskundigen uit de lidstaten en van de diensten van de Commissie. De bedoeling is een strategie te ontwikkelen voor de wijze waarop dit onderwerp in de toekomst moet worden benaderd. Naar aanleiding van het eerste onderzoek en de raadpleging van de belangrijkste belanghebbenden, zullen de centrale terreinen voor statistiek inzake ondernemingsgroepen verder worden ontwikkeld.

Een ander belangrijk project is gericht op de ontwikkeling van economische indicatoren inzake globalisering, die voornamelijk uitgaan van het Handbook on Economic Globalisation Indicators van de OESO. Er is een eerste reeks globaliseringsindicatoren samengesteld, die online beschikbaar is op de website van Eurostat. Eurostat heeft een interne groep aangesteld om de methodiek binnen deze context verder te ontwikkelen. Verder is er een onderzoek gaande naar de praktische uitvoering van de indicatoren die zijn gespecificeerd in voornoemd handboek van de OESO. De doelstellingen daarvan zijn om waar mogelijk indicatoren te berekenen en te verspreiden, en om het potentieel vast te stellen voor het verzamelen van indicatoren die nog niet beschikbaar zijn.

Om beleidsmaatregelen met betrekking tot ondernemerschap te onderbouwen, zijn er indicatoren ontwikkeld zoals bedrijfsdemografie en werkgeversbedrijfsdemografie. Nader onderzoek naar ondernemerschapsindicatoren is gaande, met als doel internationale overeenstemming te bereiken ten aanzien van een groep indicatoren die overeenstemt met het gezamenlijke programma voor ondernemerschapsindicatoren van OESO/Eurostat. Hiervoor is een gezamenlijke Eurostat/OESO-workshop in voorbereiding, die gericht is op de bepalende factoren voor ondernemerschap, zoals het regelgevingskader.

Doelstelling 2: bereiken van een gestroomlijnd kader voor statistieken over het bedrijfsleven

Bedrijfs- en handelsstatistieken worden opgesteld overeenkomstig de EU-wetgeving, die in de loop van de jaren is ontwikkeld. Het project inzake de verbetering van de consistentie tussen de regels voor de verschillende vlakken van bedrijfs- en handelsstatistiek , is bedoeld om deze wetgeving grondig te onderzoeken teneinde een methodologisch, duurzaam en rendabel geharmoniseerd kader voor verschillende gebieden van bedrijfs- en handelsstatistiek te scheppen.

Het project begon met een aantal bijeenkomsten van de taakgroep, waarbij Eurostat en de deelnemende lidstaten het werkprogramma en de uitvoering van een ESSnet op dit vlak hebben besproken. Het ESSnet is opgezet onder coördinatie van Eurostat, aangezien er geen coördinator kon worden aangesteld in de lidstaten. Het werkprogramma van het ESSnet is bedoeld om te kijken naar de statistische eenheden die worden gebruikt in de eerste fase. Overige elementen die aan bod komen, zijn doelpopulatie, kaders, referentieperiode, classificaties en hun toepassing (uitsplitsingen, speciale totalen) en eigenschappen en omschrijvingen. Voor de verbetering van de consistentie tussen de betalingsbalans en de handelsstatistiek en de consistentie tussen de betalingsbalans en de toerismestatistiek zijn afzonderlijke subsidies verstrekt.

Ontwikkeling van statistieken over ondernemingsgroepen

Deze actie hangt nauw samen met het project inzake de ontwikkeling van nieuwe indicatoren op het vlak van globalisering op grond van doelstelling 1, maar de aandacht gaat hier meer uit naar de hulpmiddelen bij het produceren van statistieken in een wereld waarin de globalisering voortschrijdt. Het eerste hulpmiddel dat moet worden genoemd, is het EuroGroups Register . Dit is een register voor statistische doeleinden op het gebied van multinationale ondernemingsgroepen die actief zijn in de Europese Unie. De rechtsgrondslag hiervoor is Verordening (EG) nr. 177/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 20 februari 2008 tot vaststelling van een gemeenschappelijk kader voor ondernemingsregisters voor statistische doeleinden en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 2186/93 van de Raad.

Het doel van het EuroGroups Register is om een basis te bieden voor de productie van vergelijkbare statistieken inzake de globalisering van economieën, alsmede om een uniek onderzoekskader te bieden dat bestaat uit een netwerk van centrale en nationale ondernemingsregisters die de productie van statistieken inzake globalisering op microbasis ondersteunen.

De eerste belangrijke mijlpalen zijn reeds bereikt: de gegevens van 5 000 multinationale groepen zijn geïntegreerd en gekoppeld aan de nationale statistische ondernemingsregisters; er is een ESSnet opgezet voor de verdere ontwikkeling van de methodiek van de EuroGroups Registers; de centrale en nationale registerprocessen zijn geïntegreerd, en er zijn gemeenschappelijke hulpmiddelen ter ondersteuning van deze processen ontwikkeld en de kwaliteit daarvan is verbeterd. Dit alles is gedaan in workshops met de nationale bureaus voor de statistiek en de nationale centrale banken, en aan de hand van subsidies voor de ontwikkeling en uitvoering van methoden en middelen voor het EuroGroups Register op nationaal niveau.

Er is een ESSnet inzake profilering opgezet om een methodiek te ontwikkelen en uit te voeren voor het profileren van grote en complexe multinationale ondernemingsgroepen. Het ESSnet heeft een haalbaarheidsstudie verricht en aanbevelingen gedaan voor een model voor statistische eenheden dat rekening houdt met de operationele structuur van grote en complexe multinationale ondernemingsgroepen.

Verrichten van communautaire enquêtes om de last voor ondernemingen zoveel mogelijk te beperken

Eurostat heeft een project gelanceerd inzake EU-steekproefschema’s om gebieden van bedrijfs- en handelsstatistiek te bepalen waar niet op alle detailniveaus alle gegevens vereist zijn voor de lidstaten.

Doelstelling 3: de toepassing van een efficiëntere methode voor de productie van bedrijfs- en handelsstatistieken ondersteunen

Betere benutting van gegevens die in het statistisch systeem al beschikbaar zijn, inclusief de mogelijkheid van schattingen

Het eerste project dat moet worden genoemd, betreft de gegevensopslag en gegevenskoppeling bij de productie van bedrijfsstatistiek . De bedoeling is om de uitvoering van beter geïntegreerde gegevensbanken en gegevensproductiesystemen voor bedrijfsstatistieken in de lidstaten te steunen. Het project is gericht op de volgende drie centrale elementen met betrekking tot het koppelen en opslaan van gegevens:

- gegevensintegratie, waarbij efficiënter gebruik wordt gemaakt van bedrijfsstatistieken die beschikbaar zijn bij de nationale bureaus voor de statistiek door microgegevens en eventuele macrogegevens uit verschillende gegevensverzamelingen te koppelen om analyses van bedrijfsgegevens te maken die voorheen niet mogelijk waren, en zo flexibeler in te gaan op de behoeften van de gebruiker en de responslast voor ondernemingen terug te brengen;

- procesintegratie, waarbij de productie van bedrijfsstatistieken efficiënter wordt gemaakt door geïsoleerde gegevensproductiesystemen die specifiek in het leven zijn geroepen voor afzonderlijke gegevensverzamelingen, zo veel mogelijk te vervangen door generieke systemen, met als doel nationale bureaus voor de statistiek in staat te stellen de gegevensproductie rendabeler te maken, de kwaliteit van de resultaten te verhogen en te standaardiseren, en de analyse en verspreiding van statistische gegevens te verbeteren;

- organisatorische veranderingen, met name ten aanzien van het beheer van de invoering en uitvoering van een integraal statistisch productiesysteem, met inbegrip van technische wijzigingen en organisatorische aanpassingen.

Omdat diverse lidstaten reeds een benadering van gegevenskoppeling en -opslag hebben geïntroduceerd, gaat dit project uit van een ESSnet dat met ingang van 2010 wordt opgezet. Er is een taakgroep ingesteld om het werkprogramma te bespreken en zo de introductie van het ESSnet mogelijk te maken.

Om de microgegevens voor afzonderlijke statistieken te koppelen zijn er drie specifieke projecten gestart:

- Het eerste project betreft het koppelen van microgegevens inzake internationale sourcing met structurele bedrijfsstatistieken en statistieken inzake buitenlandse handel in goederen. Er zijn subsidies verleend om de acties van de lidstaten op dit vlak te ondersteunen. Het doel van het project is om het effect van internationale sourcing op financiële prestaties, de werkgelegenheid en de patronen van bedrijven ten aanzien van internationale handel in goederen te analyseren.

- Het tweede project betreft nieuwe statistische indicatoren inzake externe handel, gemeten naar bedrijfseigenschappen. Daarbij gaat het om het verder ontwikkelen van indicatoren die variabelen uit de externe handel en de bedrijfsstatistiek combineren, en om de haalbaarheid te toetsen van het verzamelen van nieuwe indicatoren. Deze indicatoren zijn bedoeld om een overzicht te geven van de structuur van ondernemingen die actief zijn in de internationale handel en die de gebruiker derhalve in staat moeten stellen het effect van handel op de productie, de werkgelegenheid en de prestaties van ondernemingen te meten. Behalve het bepalen van nieuwe indicatoren die informatie bieden over de diverse aspecten van Europese ondernemingen die betrokken zijn bij internationale handel, is er ook een methodologisch kader voor het samenvoegen van nieuwe indicatoren in ontwikkeling. Deze actie wordt ondersteund door een contract en door subsidies.

- Het derde project betreft de koppeling van microgegevens inzake ICT-gebruik en is bedoeld om een benadering te ontwikkelen voor het koppelen van microgegevens ten behoeve van een efficiënter gebruik van basisinformatie die beschikbaar is bij nationale bureaus voor de statistiek met betrekking tot het economisch effect van ICT-gebruik door ondernemingen. Er is een ESSnet opgezet om dit werk te verrichten.

Het doel van het project inzake methodiek voor moderne bedrijfsstatistiek (optimale steekproeven, schattingen op basis van modellen, gegevensintegratie) is om methoden voor moderne bedrijfsstatistiek te bepalen en vast te leggen, die bijdragen aan een efficiënt gebruik van de bronnen en een hoge mate van vergelijkbaarheid tussen de resultaten van de diverse landen en domeinen. Er is een ESSnet opgezet om de goede praktijken op sommige vlakken van ontwikkeling in kaart te brengen (bijvoorbeeld nieuwe middelen voor gegevensverzameling, gebruik van modellen en Europese benaderingen) en om een handboek op te stellen inzake methoden voor Europese bedrijfsstatistiek (een bijgewerkte versie van het handboek van 1997), waarbij rekening wordt gehouden met de resultaten van overige (MEETS-) projecten, alsmede methodologische aanbevelingen op sommige specifieke vlakken die in ontwikkeling zijn.

Betere benutting van gegevens die in de economie al beschikbaar zijn

Om de responslast te verminderen moet voor de samenstelling van bedrijfsstatistieken ook gebruikgemaakt worden van gegevens die reeds beschikbaar zijn in de economie, zoals gegevens die zijn verzameld door belastingdiensten en gegevens die worden geproduceerd in het kader van boekhoudkundige verplichtingen. Artikel 24 van de verordening betreffende de Europese statistiek geeft de nationale bureaus voor de statistiek toegang tot administratieve gegevensbronnen, voor zover de desbetreffende gegevens noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken. Er zijn daarbij echter tal van methodologische en praktische obstakels die moeten worden overwonnen.

Om deze problemen aan te pakken is er in 2009 een ESSnet in het leven geroepen voor beter gebruik van de administratieve en boekhoudkundige gegevens voor bedrijfsstatistiek. Dit ESSnet zal tot en met 2013 actief blijven. De voornaamste doelstellingen van het ESSnet zijn om de mogelijkheden van een breder gebruik van administratieve gegevens voor bedrijfsstatistiek te onderzoeken, om goede praktijken beschikbaar te maken voor nationale bureaus voor de statistiek en om aanbevelingen op dit vlak te doen. De werkzaamheden zijn gericht op een beoordeling van de gangbare problemen die voortvloeien uit het gebruik van verschillende gegevensbronnen voor de productie van bedrijfsstatistieken.

Ontwikkelen van instrumenten voor een efficiëntere gegevensextractie, -transmissie en -verwerking

Een project dat specifiek moet worden genoemd, betreft de verbetering van de douanegegevens in de externe handelsstatistiek (Extrastat). Extrastat gaat uit van gegevens die worden verzameld op basis van douaneaangiften en zal dan ook de effecten ondergaan van de wijzigingen die worden geïntroduceerd aan de hand van het gemoderniseerd douanewetboek. De Extrastat-verordening is gewijzigd ter voorbereiding op deze wijzigingen. Aan de lidstaten zijn subsidies verstrekt voor acties ter ondersteuning van de tenuitvoerlegging van de nieuwe verordening.

Voor het project betreffende de bevordering van het gebruik van een gecombineerde nomenclatuur zijn aan de nationale bureaus voor de statistiek individuele subsidies geboden ter ondersteuning van het opstellen van hulpmiddelen voor gecombineerde nomenclatuur voor Intrastat- aangevers.

Met de voorbereidende werkzaamheden voor het project betreffende de bevordering van gegevensoverdracht van ondernemingen aan nationale bureaus voor de statistiek is reeds gestart. Dit project is gericht is op het verkennen van mogelijkheden om de overdracht van gegevens door ondernemingen aan nationale bureaus voor de statistiek te vereenvoudigen.

Doelstelling 4: het moderniseren van Intrastat

Harmonisatie van methoden om de kwaliteit te verbeteren in een vereenvoudigd Intrastat

In 2009 is de Intrastat-verordening gewijzigd: het Intrastat-systeem is vereenvoudigd door het voor de lidstaten mogelijk te maken om handelaars vrij te stellen van hun verslagleggingsplicht. Dit betekent wel dat de gegevensverzameling minder compleet is, zodat maatregelen nodig zijn om de vereiste gegevenskwaliteit te waarborgen. In het kader van deze actie zijn twee projecten ter verbetering van de kwaliteit gelanceerd. Tegelijkertijd vormen deze projecten noodzakelijke voorwaarden voor mogelijke verdere vereenvoudigingsmaatregelen.

Het eerste project betreft verbetering van de gegevenskwaliteit binnen het vereenvoudigde Intrastat-systeem. De bedoeling is om de gegevenskwaliteit te verbeteren door ontwikkeling en invoering van geharmoniseerde methoden en praktijken. Er zijn methodologische richtsnoeren ontwikkeld op grond van een dienstverleningscontract en er zijn subsidies toegekend om de acties inzake kwaliteitsverbetering uit te voeren.

Bij het tweede project gaat het om vermindering van de ongelijkheden binnen Intrastat. De bedoeling is om de ongelijkheden in de handel binnen de EU, zowel op gedetailleerd als op samengevoegd niveau, geleidelijk maar permanent te elimineren. In 2009 heeft er in de gehele EU een eerste gelijkschakelingsronde plaatsgevonden. De gelijkschakelingsronde omvatte een reeks gecoördineerde bilaterale studies, die door de lidstaten op het meest gedetailleerde gegevensniveau zijn verricht. Dankzij deze operatie konde veel ongelijkheden worden verholpen. Deze zijn nu gecorrigeerd of kunnen in de toekomst worden voorkomen. Bovendien zijn er specifieke handelsstromen aangewezen, die nog nadere methodologische actie vereisen. Aan de lidstaten zijn hiervoor subsidies verstrekt.

Betere benutting van administratieve gegevens

De doelstelling van deze actie is om te komen tot een beter gebruik van de administratieve gegevens door lidstaten bij de productie van Intrastat-statistieken. Intrastat neemt ongeveer de helft van de responslast voor de ondernemingen in de EU voor haar rekening. De totale responslast als zodanig is vrij klein in absolute zin (minder dan 1% van de totale administratieve last), maar in de perceptie blijft de last groot. Indien de nationale bevoegde autoriteiten voor Intrastat beter gebruik kunnen maken van de bestaande administratieve gegevens, kan zowel de reële als de waargenomen last worden teruggebracht. Er zijn subsidies toegekend ter ondersteuning van de koppeling van de volgende gegevensbanken: Intrastat, de btw-gegevensbank en het systeem voor de uitwisseling van btw-informatie (VIES).

Verbetering en vergemakkelijking van de gegevensuitwisseling binnen Intrastat

De acties om met behulp van elektronische middelen en internettechnologieën de gegevensverzameling te moderniseren, zijn voortgezet en de desbetreffende hulpmiddelen zijn verder ontwikkeld. Op het vlak van de gegevensvalidering en -bewerking door middel van geautomatiseerde processen zijn de nodige inspanningen verricht, evenals op het vlak van de toepassing van geavanceerde statistische concepten voor foutenopsporing en autocorrectie.

CONCLUSI E

Vanaf de goedkeuring van Besluit nr. 1297/2008/EG en de goedkeuring van het eerste werkprogramma in april 2009 zijn er ruim 25 projecten ter ondersteuning van de vier MEETS-doelstellingen gelanceerd. Er is grote vooruitgang geboekt bij het opzetten van samenwerkingsnetwerken die activiteiten ondernemen op de volgende zes hoofdterreinen: consistentie van concepten en methoden; profilering van grote en complexe multinationale ondernemingsgroepen; koppeling van microgegevens en gegevensopslag bij statistische productie; koppeling van microgegevens inzake ICT-gebruik; methodologie voor moderne bedrijfsstatistiek; en het gebruik van administratieve en boekhoudkundige gegevens. Daarnaast zijn er diverse projecten gelanceerd ter ondersteuning van de ontwikkeling en uitvoering van het EuroGroups Register in de lidstaten. Hierbij zij echter opgemerkt dat de lidstaten slechts een beperkte absorptiecapaciteit hebben ten aanzien van de aanvullende coördinerende activiteiten die inherent zijn aan de netwerken.

Alle studies die zijn verricht en afgerond, worden geëvalueerd in samenspraak met de voornaamste belanghebbenden van de Commissiediensten en de lidstaten. Er worden proeven gedaan met de ontwikkelde methoden. In de algemene strategie van Eurostat ten aanzien van het stellen van prioriteiten wordt ook rekening gehouden met de vraag welke gebieden minder van belang zijn. Bij deze strategie wordt uitgegaan van de Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad betreffende verlichting van de responslast, vereenvoudiging en prioritering op het gebied van communautaire statistieken.

Adequate EU-financiering wordt gegarandeerd door de twee jaarlijkse werkprogramma’s die door de Commissie zijn aangenomen om de lidstaten te helpen bij de verwezenlijking van de doelstellingen om de last voor ondernemingen te verminderen en om het Europees Statistisch Systeem te helpen om te voorien in nieuwe behoeften aan statistische gegevens. Er zijn 31 subsidies voor cofinanciering verstrekt voor een totaalbedrag van 13,5 miljoen euro. Verder zijn er 13 studies uitbesteed voor een totaalbedrag van 1,5 miljoen euro. Bovendien zijn er workshops en taakgroepen gefinancierd om acties te ontwikkelen.

In verband met hun complexiteit zullen alle acties worden voortgezet en zal er meer gedetailleerde informatie over de vooruitgang worden geboden in de jaarverslagen. Deze zullen tot 2013 worden opgesteld.

[pic][pic][pic][pic]

COM(2009) 404.

PB L 61 van 5.3.2008, blz. 6.

Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek en tot intrekking van Verordening (EG, Euratom) nr. 1101/2008 betreffende de toezending van onder de statistische geheimhoudingsplicht vallende gegevens aan het Bureau voor de Statistiek van de Europese Gemeenschappen, Verordening (EG) nr. 322/97 van de Raad betreffende de communautaire statistiek en Besluit 89/382/EEG, Euratom van de Raad tot oprichting van een Comité statistisch programma van de Europese Gemeenschappen (PB L 87 van 31.3.2009, blz. 164).

Verordening (EG) nr. 450/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 tot vaststelling van het communautair douanewetboek (PB L 145 van 4.6.2008, blz. 1).

Verordening (EG) nr. 222/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 638/2004 betreffende de communautaire statistieken van het goederenverkeer tussen de lidstaten (PB L 87 van 31.3.2009, blz. 160).

Verordening (EG) nr. 638/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 31 maart 2004 (PB L 102 van 7.4.2004, blz. 1).

COM(2006) 693 definitief van 14 november 2006 (PB C 78 van 11.4.2007, blz. 8).