Artikelen bij COM(2012)170 - Kwaliteit van de in 2011 door de lidstaten verstrekte begrotingsgegevens

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


1........... Achtergrond................................................................................................................... 3

2........... Belangrijkste bevindingen in verband met de in 2011 verstrekte gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld.............................................................................................................. 3

2.1........ Tijdigheid, betrouwbaarheid en volledigheid..................................................................... 3

2.1.1..... Tijdigheid....................................................................................................................... 3

2.1.2..... Betrouwbaarheid............................................................................................................ 4

2.1.3..... Volledigheid van de tabellen en de ondersteunende informatie.......................................... 4

2.1.4..... Aanvullende tabellen betreffende de financiële crisis......................................................... 5

2.1.5..... Vragenlijst over intergouvernementele leningen................................................................. 6

2.2........ Naleving van de registratieregels en consistentie van de statistische gegevens.................... 6

2.2.1..... Informatie-uitwisseling en verduidelijkingen...................................................................... 6

2.2.2..... Contactbezoeken en methodologische bezoeken............................................................. 6

2.2.3..... Specifiek advies van Eurostat.......................................................................................... 7

2.2.4..... Recente methodologische kwesties.................................................................................. 8

2.2.5..... Consistentie met onderliggende overheidsrekeningen........................................................ 8

2.3........ Publicatie........................................................................................................................ 8

2.3.1..... Publicatie van totaalcijfers en gedetailleerde rapporteringstabellen.................................... 8

2.3.2..... Voorbehoud ten aanzien van de kwaliteit van de gegevens............................................... 9

2.3.3..... Wijzigingen in de ingediende gegevens............................................................................. 9

2.3.4..... Publicatie van metagegevens (lijsten)............................................................................. 10

3........... Conclusies.................................................................................................................... 10

1. Achtergrond

Artikel 8, lid 3, van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad (gewijzigd door Verordening (EG) nr. 679/2010) betreffende de toepassing van het aan het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten verplicht de Commissie (Eurostat) (hierna 'Eurostat' te noemen) regelmatig verslag uit te brengen aan het Europees Parlement en de Raad over de kwaliteit van de door de lidstaten ingediende feitelijke gegevens. In dit jaarverslag wordt een algemene beoordeling gegeven over de inachtneming van de registratieregels en de volledigheid, betrouwbaarheid, tijdigheid en consistentie van de gegevens. Het vorige verslag (over de kennisgevingen van 2010) is door de Commissie aangenomen op 11 april 2011.

Eurostat beoordeelt regelmatig de kwaliteit van de door de lidstaten ingediende feitelijke gegevens en van de onderliggende rekeningen van de sector overheid, die zijn opgesteld overeenkomstig Verordening (EG) nr. 2223/96 van de Raad van 25 juni 1996 inzake het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Gemeenschap (ESR 1995). De beoordeling is voornamelijk gebaseerd op gegevens over de uitvoering van de overheidsbegroting en de overheidsactiva en -schulden. Deze werkzaamheden zijn toegespitst op de factoren die een verklaring vormen voor het overheidsoverschot/-tekort en de verandering in de overheidsschuld. De lidstaten sturen Eurostat deze informatie tweemaal per jaar. Deze omvat ook aanvullende informatie zoals de vragenlijst over de kennisgevingstabellen in verband met de procedure bij buitensporige tekorten (PBT) en bilaterale verduidelijkingen door de lidstaten. Eurostat legt ook in alle lidstaten regelmatig contactbezoeken in het kader van de PBT af teneinde voortdurend met de lidstaten in gesprek te blijven.

Dit verslag is gebaseerd op de belangrijkste bevindingen en resultaten in verband met de in 2011 ingediende PBT-gegevens, waarbij de nadruk ligt op de laatste indieningsronde (oktober 2011). Voor zover relevant worden vergelijkingen gemaakt met de indieningsronde van april 2011 en die van 2010.

2. Belangrijkste bevindingen in verband met de in 2011 verstrekte gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld

2.1.        Tijdigheid, betrouwbaarheid en volledigheid

2.1.1.     Tijdigheid

De lidstaten moeten tweemaal per jaar, vóór 1 april en vóór 1 oktober, bij de Commissie hun voorziene en feitelijke begrotings- en balansgegevens indienen. In 2011 omvatte de PBT-kennisgeving de jaren 2007 tot en met 2011. Voor 2011 worden de door de nationale autoriteiten voorziene gegevens vermeld, terwijl het voor 2007 tot en met 2010 om werkelijke gegevens gaat (d.w.z. definitieve, semi-definitieve, voorlopige of geschatte gegevens).

Doorgaans worden de indieningstermijnen zeer goed nageleefd. Bij de tweede indieningsronde in 2011 hebben 26 lidstaten hun gegevens ingediend voor de wettelijke uiterste datum van 1 oktober. De Griekse autoriteiten hebben hun kennisgeving ingediend op 7 oktober. Bij de indieningsronde van april hebben alle lidstaten hun gegevens vóór 1 april ingediend, behalve Griekenland (op 1 april) en Frankrijk, dat de voorziene gegevens voor het jaar 2011 op 7 april indiende.

2.1.2.     Betrouwbaarheid

Veel lidstaten hebben hun gegevens na de eerste indiening herzien. In oktober 2011 werden 29 keer herziene gegevens ingediend door 18 landen, terwijl in april 2011 36 keer herziene gegevens werden ingediend door 20 landen. De lidstaten hebben de meeste herzieningen ingediend in antwoord op opmerkingen of technische vragen van Eurostat. Hierbij ging het om de correctie van kleine fouten, interne inconsistenties of onjuiste registratie in tabellen.

De gegevens werden met meer dan 0,1 procentpunt van het bbp gedurende de beoordelingsperiodes herzien, voor Griekenland, Portugal, Slovenië en Slowakije in april en voor Duitsland, Oostenrijk, Roemenië en Slowakije in oktober.

De Ierse statistische instanties verstrekten op 24 november 2011 een bijgewerkte reeks PBT-kennisgevingstabellen om een gesignaleerde fout in de consolidering van de overheidsschuld te corrigeren. (Dit was niet van invloed op het gerapporteerde overheidstekort.) Eurostat heeft de herzieningen toegelicht en de nieuwe gegevens gepubliceerd.

2.1.3.     Volledigheid van de tabellen en de ondersteunende informatie

Het indienen van de rapporteringstabellen is wettelijk verplicht en van wezenlijk belang om ervoor te zorgen dat Eurostat goed toezicht op de kwaliteit van de gegevens kan houden. Artikel 8, lid 2, van Verordening (EG) nr. 479/2009 als gewijzigd bepaalt dat de lidstaten Eurostat de relevante statistische informatie moeten verstrekken. Deze

"omvat in het bijzonder:

a) gegevens van de nationale rekeningen;

b) lijsten;

c) kennisgevingstabellen in het kader van de buitensporigtekortprocedure;

d) aanvullende vragenlijsten en verduidelijkingen in verband met de kennisgevingen."

De PBT-kennisgevingstabellen bestaan uit vier belangrijke (reeksen) tabellen. Het indienen van de PBT-tabellen 1, 2 en 3 is wettelijk verplicht, en de lidstaten hebben ingestemd met de indiening van tabel 4. De tabellen 1 en 2A (centrale overheid) betreffen de jaren 2007 tot en met 2011, terwijl de andere tabellen de jaren 2007 tot en met 2010 betreffen.

De meeste lidstaten vullen alle PBT-kennisgevingstabellen in. Sommige lidstaten zouden echter de volledigheid kunnen verbeteren. Bij de indieningsronde van oktober 2011 gaven vijf lidstaten bijvoorbeeld voor PBT-tabel 2 hetzij geen volledige informatie over het verband tussen het werksaldo en het PBT-overschot/-tekort voor alle subsectoren of voor alle jaren, hetzij werksaldi die gelijk waren aan het PBT-overschot/-tekort.

Wat PBT-tabel 3 betreft, hebben niet alle lidstaten alle uitsplitsingen gemaakt. Vooral de verlangde informatie voor de posten 'leningen' en 'deelnemingen' werd niet altijd verstrekt.

Het feit dat voor een aantal lidstaten bepaalde gegevens ontbreken in de PBT-tabellen 2 en 3 maakt het voor Eurostat moeilijker de betrouwbaarheid van de saldi met betrekking tot het overheidstekort en de overheidsschuld te controleren. Dat leidt weer tot een grotere noodzaak om dergelijke details te controleren tijdens bezoeken aan de lidstaten.

Alle lidstaten dienden antwoorden op de vragenlijst betreffende de kennisgevingstabellen in. Hoewel de dekking en de kwaliteit van de antwoorden beter is geworden dan in de afgelopen jaren, hebben sommige landen niet alle in de vragenlijst verlangde informatie ingediend.

2.1.4.     Aanvullende tabellen betreffende de financiële crisis

Eurostat verzamelt sinds 15 juli 2009 een reeks gegevens over de financiële crisis in een aanvullende tabel. Deel 1 van de aanvullende tabel heeft betrekking op gegevens over transacties die zijn geregistreerd in de inkomsten- en uitgavenrekening van de overheid en een daadwerkelijk effect hebben op het PBT-tekort/-overschot. Deel 2 van de aanvullende tabel heeft betrekking op voorraden van financiële activa en passiva die het gevolg zijn van de steun aan financiële instellingen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen activiteiten die daadwerkelijk hebben bijgedragen aan de overheidspassiva (opgenomen in de overheidsschuld) en activiteiten die in de toekomst potentieel zouden kunnen bijdragen aan de overheidspassiva, maar die vooralsnog afhankelijk worden geacht van toekomstige gebeurtenissen (niet opgenomen in de overheidsschuld). Deze tabellen tonen de overheidsinterventies die rechtstreeks verband houden met de steun aan financiële instellingen. Steunmaatregelen voor niet-financiële instellingen en algemene economische steunmaatregelen blijven buiten beschouwing.

De gegevens die zijn verzameld in 2011 hadden betrekking op de periode 2007 tot en met 2010. Twintig lidstaten maken melding van verschillende interventies door de overheid in de context van de financiële crisis. Eurostat heeft bij zijn PBT-persberichten een nota gepubliceerd waarin deze gegevens werden geanalyseerd.

2.1.5.     Vragenlijst over intergouvernementele leningen

Sinds de kennisgeving van april 2011 leveren de lidstaten ook gegevens over intergouvernementele leningen. Deze informatie, die analyse mogelijk maakt van leningen die de lidstaten aan andere lidstaten (in 2010 hoofdzakelijk aan Griekenland) voor steunacties verstrekken, is opgenomen in het persbericht over PBT.

Dergelijke intergouvernementele leningen zijn fors toegenomen in de context van de financiële crisis en moeten worden afgetrokken van de aggregaten van de Maastrichtschuld van de EU27 en de eurozone, die allebei op een geconsolideerde basis worden berekend. Als gevolg van deze consolidering zijn de aggregaten van de EU27 en de eurozone niet gelijk aan de rekenkundige som van de schulden van de lidstaten (d.w.z. leningen tussen overheden worden buiten beschouwing gelaten om te voorkomen dat ze dubbel worden meegeteld).

De in de vragenlijst gemelde cijfers omvatten nog niet bedragen met betrekking tot de Europese Faciliteit voor financiële stabiliteit (EFSF), aangezien ze betrekking hebben op de periode 2007-2010. Voor 2011 zullen deze cijfers worden opgevraagd bij de EFSF.

2.2.        Naleving van de registratieregels en consistentie van de statistische gegevens

2.2.1.     Informatie-uitwisseling en verduidelijkingen

Tijdens de beoordelingsperiode tussen de indieningstermijn van 1 oktober en de publicatie van de gegevens op 21 oktober 2011 nam Eurostat contact op met de nationale statistische instanties in alle lidstaten om nadere informatie te vragen en om uitleg over de toepassing van de registratieregels voor specifieke transacties te krijgen. In het kader van dit proces vond tussen Eurostat en de nationale autoriteiten een intensieve correspondentie plaats. Een eerste reeks verzoeken om nadere toelichting is voor 9 oktober naar alle landen verzonden. Een tweede reeks verzoeken is naar 14 landen verzonden, terwijl één land een derde verzoek ontving. Voor enkele landen heeft Eurostat om herziene kennisgevingstabellen verzocht.

2.2.2.     Contactbezoeken en methodologische bezoeken

Verordening (EG) nr. 479/2009, zoals gewijzigd, voorziet in contactbezoeken en methodologische bezoeken. Er worden regelmatig contactbezoeken aan de lidstaten gebracht om de ingediende gegevens te evalueren, de methoden te onderzoeken, de statistische bronnen te bespreken en om na te gaan of de registratieregels worden nageleefd, zoals die over de afbakening van de overheid, het moment van de registratie en de classificatie van overheidstransacties en -schulden.

Methodologische bezoeken vinden alleen plaats wanneer de Eurostat vaststelt dat er ernstige risico's of problemen zijn in verband met de kwaliteit van de gegevens, met name wat de methode, de begrippen of de classificatie betreft. In 2011 zijn er geen methodologische bezoeken uitgevoerd.

In 2011 heeft Eurostat de volgende PBT-bezoeken afgelegd: Portugal (17-18 januari, 14-15 april en 19-20 september), Verenigd Koninkrijk (26-28 januari), Denemarken (31 januari – 1 februari), Letland (15-17 februari 2011), Spanje (17-18 februari), Slowakije (28 februari–1 maart), Griekenland (21-23 maart, 26-27 september en 10-11 november), Duitsland (5-6 mei), Tsjechië (16-17 mei), Luxemburg (19 mei), Slovenië (23-24 mei), Roemenië (8-10 juni, 20-22 juni, 11-13 juli en 26-27 september), Italië (27-28 juni), Estland (4-5 juli), Polen (5-6 september), Finland (21-22 november), Bulgarije (28-30 november), Zweden (12-13 december) en Nederland (12 december).

Tot de regelmatig terugkerende onderwerpen tijdens die bezoeken behoorden de classificatie van eenheden binnen of buiten de sector overheid (zoals openbaar vervoer, televisie en radio, ziekenhuizen en universiteiten), kapitaalinjecties, publiek-private partnerschappen, EU-stromen en de registratie van garanties. Elk bezoek leidt tot een aantal actiepunten voor de bezochte lidstaat. De tenuitvoerlegging van deze actiepunten leidt in de loop van de tijd tot verbeteringen in de gegevenskwaliteit.

Eurostat is ook begonnen met de tenuitvoerlegging van een programma van 'upstream' PBT-contactbezoeken aan lidstaten om de kwaliteit en volledigheid te onderzoeken van de brongegevens die door statistische instanties worden gebruikt voor het samenstellen van de PBT-gegevens en om de regelingen voor het kwaliteitsbeheer met betrekking tot de samenstelling van de gegevens te bespreken. Dit is een belangrijk element van het werk van Eurostat bij de uitvoering van de versterkte controlebevoegdheden die zijn verleend in Verordening (EG) nr. 479/2009, zoals gewijzigd, volgens een preventieve, op risico gebaseerde aanpak die is beschreven in de mededeling aan het Europees Parlement en de Raad 'Naar een robuust kwaliteitsbeheer voor de Europese statistiek'. In 2011 hebben er reeds upstream contactbezoeken plaatsgevonden in Duitsland, Roemenië en Bulgarije. Er wordt een speciale werkgroep over het kwaliteitsbeheer bij statistieken van de overheidsfinanciën in het leven geroepen.

2.2.3.     Specifiek advies van Eurostat

De lidstaten overleggen regelmatig met Eurostat om kwesties in verband met de registratie in de nationale rekeningen van toekomstige of eerdere transacties te verduidelijken. Eurostat verleent advies volgens de bestaande richtsnoeren. Om te voldoen aan de transparantiebepaling in Verordening (EG) nr. 479/2009, zoals gewijzigd, publiceert Eurostat zijn advies, tenzij de betrokken lidstaat hiertegen bezwaar maakt. In 2011 heeft Eurostat over de volgende aangelegenheden een advies gepubliceerd: de behandeling van de schuld van het Oostenrijkse spoorwegbedrijf (Oostenrijk), wijzigingen in het pensioenstelsel (Polen), de classificatie van een wegennetproject onder beheer van de autonome gemeenschap van Aragon (Spanje), de classificatie van een irrigatienetwerk, uitgevoerd door een publiek-privaat partnerschap, onder beheer van de autonome gemeenschap van Navarra (Spanje), de classificatie van een snelweg, uitgevoerd door een publiek-privaat partnerschap, onder beheer van de autonome gemeenschap van Navarra (Spanje), de behandeling van infrastructuurprojecten (Roemenië), de registratie van herstructureringsregelingen voor openbare ondernemingen met cumulatieve betalingsachterstanden (Roemenië), de registratiemethode voor valutaderivaten in verband met de PBT-schuld (Letland), advies vooraf over de statistische registratie van het project voor de aanleg en exploitatie van het deel Tuszyn-Pryzowice van de A1-snelweg (Polen), de registratie van EU-overdrachten en nationale medefinanciering in het kader van Jeremie (Bulgarije), een tweeledig advies over de registratie van de terugbetalingsregeling van de Bulgaarse Ontwikkelingsbank (Bulgarije) en een advies over een voorlopig advies van het Portugese bureau voor de statistiek over de mogelijke overdracht van sommige activa en verantwoordelijkheden van de pensioenfondsen van de bankensector naar de overheid (Portugal).

2.2.4.     Recente methodologische kwesties

Zoals gewoonlijk heeft Eurostat nauwlettend toegezien op de toepassing van de voorschriften van het ESR 1995 en vooral op de meest recente besluiten. Deze besluiten zijn opgenomen in het Handboek overheidstekort en overheidsschuld, waarvan de meest recente versie is gepubliceerd in oktober 2010 en dat nu een regelmatige bijwerkingsprocedure ondergaat.

Eurostat is ook geraadpleegd over de statistische registratie van de maatregelen die op Europees niveau zijn genomen om moeilijkheden op de markt voor staatsschuldpapieren aan te pakken. In 2011 heeft Eurostat zijn statistische standpunt over de EFSF gepubliceerd evenals een voorlopig standpunt over het geplande Europese stabilisatiemechanisme. Eurostat heeft ook een richtsnoer gepubliceerd over ‘afstotingsstructuren’ in handen van de overheid.

2.2.5.     Consistentie met onderliggende overheidsrekeningen

De indieningstermijnen van 1 april en 1 oktober, die zijn vastgesteld bij Verordening (EG) nr.479/2009, zoals gewijzigd, zijn ingevoerd met het oog op consistentie met de onderliggende jaar- en kwartaalrekeningen van de sector overheid, waarvan de cijfers in verschillende tabellen in het kader van het ESR 1995 bij Eurostat zijn ingediend. Eurostat analyseert systematisch de consistentie van de PBT-kennisgevingen met de ingediende onderliggende rekeningen van de sector overheid. De totale uitgaven en inkomsten van de overheid moeten bijvoorbeeld met de gemelde tekorten overeenstemmen.

In het algemeen is de consistentie van de PBT-gegevens met de volgens het ESR 1995 ingediende overheidsrekeningen de afgelopen jaren steeds groter geworden, hoewel zij nog altijd voor de niet-financiële gegevens beter is dan voor de financiële gegevens. In oktober 2011 waren de cijfers voor het bbp en de schulden voor alle lidstaten consistent. Met betrekking tot de cijfers voor het vorderingenoverschot/-tekort waren er voor zes lidstaten kleine verschillen. Kleine inconsistenties tussen de PBT-gegevens en de financiële kwartaalverslagen werden in de kennisgevingen van 14 lidstaten aangetroffen.

2.3.        Publicatie

2.3.1.     Publicatie van totaalcijfers en gedetailleerde rapporteringstabellen

Artikel 14 van Verordening (EG) nr.479/2009, zoals gewijzigd, luidt: "De Commissie (Eurostat) verstrekt de gegevens over het feitelijke overheidstekort en de feitelijke overheidsschuld en de onderliggende overheidsrekeningen met het oog op de toepassing van het Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten binnen drie weken na de […] indieningstermijnen […]. De gegevens worden verstrekt door ze bekend te maken."

De gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld zijn gepubliceerd op 26 april en 21 oktober 2011, samen met alle rapporteringstabellen zoals die door de lidstaten waren ingediend.

Eurostat publiceert op zijn website ook de jaar- en kwartaalstatistieken van de overheidsfinanciën die aan de PBT-gegevens ten grondslag liggen, samen met informatie over de stock-flow adjustments. Eurostat publiceert ook de door de lidstaten verschafte informatie over overheidsinterventies in de context van de financiële crisis en de gegevens over intergouvernementele leningen.

Volgens Verordening (EG) nr. 479/2009, zoals gewijzigd, moeten de lidstaten hun feitelijke gegevens over tekorten en schulden bekendmaken. De meeste lidstaten hebben aan Eurostat meegedeeld dat zij al hun rapporteringstabellen publiceren.

2.3.2.     Voorbehoud ten aanzien van de kwaliteit van de gegevens

Eurostat heeft een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de kwaliteit van de gegevens die Roemenië en het Verenigd Koninkrijk in april 2011 hebben ingediend. Deze voorbehouden zijn in het persbericht van november ingetrokken.

Roemenië: Eurostat heeft zijn voorbehoud ingetrokken ten aanzien van de gegevens die Roemenië in de kennisgeving van april 2011 had verstrekt. Het had dit voorbehoud gemaakt wegens onzekerheid over het effect van bepaalde overheidsondernemingen op het overheidstekort, over de rapportering van de ESR 1995-categorieën 'handelskredieten en transitorische posten', over de aard en het effect van bepaalde financiële transacties en over de consolidering van intragouvernementele geldstromen. Eurostat heeft bevestigd dat de voornoemde punten in de kennisgeving van oktober 2011 waren gerapporteerd volgens de methodologie van het ESR 1995 en de aanverwante handboeken.

Verenigd Koninkrijk: Eurostat heeft zijn voorbehoud ingetrokken ten aanzien van de gegevens die het Verenigd Koninkrijk in de kennisgeving van april 2011 had verstrekt. Het had dit voorbehoud gemaakt wegens twijfels over het moment van registratie van militaire uitgaven. Eurostat heeft bevestigd dat het Verenigd Koninkrijk in de kennisgeving van oktober 2011 de noodzakelijke aanpassing heeft opgenomen en nu de uitgaven voor militaire uitrusting registreert op basis van levering, overeenkomstig het desbetreffende besluit van Eurostat van 9 maart 2006.

2.3.3.     Wijzigingen in de ingediende gegevens

De PBT-persberichten van Eurostat geven uitleg met betrekking tot de wijzigingen van gemelde gegevens van het Verenigd Koninkrijk.

"Eurostat heeft de door het Verenigd Koninkrijk ingediende gegevens over het tekort en de schuld voor de jaren 2008 tot en met 2010 (en voor de begrotingsjaren 2008/2009 tot en met 2010/2011) gewijzigd. Dit is gedaan om naleving te garanderen van de Eurostatrichtsnoer van 16 maart 2011 over financiële afstotingsstructuren, met betrekking tot Bradford & Bingley (B&B) en Northern Rock Asset Management (NRAM). De gemelde tekorten zijn verhoogd met 360 miljoen GBP (0,03% van het bbp) in 2008 (en in het begrotingsjaar 2008/2009), met 571 miljoen GBP (0,04% van het bbp) in 2009 (en in het begrotingsjaar 2009/2010) en met 1 023 miljoen GBP (0,07% van het bbp) in 2010 (en in het begrotingsjaar 2010/2011). De gemelde schuld is toegenomen met 32 374 miljoen GBP (2,26% van het bbp) in 2008 (en in het begrotingsjaar 2008/2009), met 19 969 miljoen GBP (1,43% van het bbp) in 2009 (en in het begrotingsjaar 2009/2010) en met 56 821 miljoen GBP (3,90% van het bbp) in 2010 (en in het begrotingsjaar 2010/2011)".

2.3.4.     Publicatie van metagegevens (lijsten)

Ingevolge Verordening (EG) 479/2009, zoals gewijzigd, moeten de lidstaten naast andere statistische informatie ook PBT-lijsten verstrekken om Eurostat in staat te stellen de naleving van het ESR 1995 te controleren. Verder stelt de verordening de publicatie van deze lijsten door de lidstaten verplicht. Eurostat heeft de lijsten van alle lidstaten gepubliceerd. Met uitzondering van Luxemburg en Nederland meldden alle lidstaten dat zij hun PBT-lijsten nationaal hebben gepubliceerd.

Eurostat is bezig met de introductie van een nieuw formaat van de PBT-lijsten, dat een aantal structurele wijzigingen meebrengt en waarvoor meer gedetailleerde informatie moet worden verstrekt (bijvoorbeeld met betrekking tot samenstellingsprocedures, afbakening van de sector overheid, specifieke transacties, kwaliteitsbeheer, upstream gegevensbronnen enz.)

3. Conclusies

Eurostat komt tot de conclusie dat de kwaliteit van de begrotingsgegevens in 2011 verder is verbeterd. In het algemeen hebben de lidstaten betere informatie verstrekt, zowel in de PBT-kennisgevingstabellen als in andere relevante statistische rapportages. Doorgaans is de consistentie van de PBT-gegevens met de volgens het ESR 1995 ingediende overheidsrekeningen bevredigend en aan de financiële zijde zijn verbeteringen zichtbaar.

Er is in 2011 een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de kwaliteit van de gemelde gegevens voor Roemenië en het Verenigd Koninkrijk in de kennisgeving van april 2011. Deze voorbehouden zijn in november 2011 ingetrokken. Voor het Verenigd Koninkrijk bleef een wijziging echter noodzakelijk.

Ondanks deze verbeteringen zijn er nog steeds enkele problemen in verband met de naleving van de registratieregels en de volledigheid en consistentie van een deel van de verstrekte statistische informatie. Sommige lidstaten moeten bijvoorbeeld de volledigheid van de gegevens over de lagere overheden verbeteren, terwijl bij andere het toezicht op de openbare financiële afstotingsstructuren die in de nasleep van de financiële crisis zijn opgezet voor verbetering vatbaar zijn.

Daarom roept Eurostat de lidstaten op te blijven investeren in de kwaliteit van de statistieken van de overheidsfinanciën om dichter te komen bij het vereiste kwaliteitsniveau wat de naleving van de registratieregels, de volledigheid, de betrouwbaarheid, de tijdigheid en de consistentie van gegevens over de overheid betreft, met inbegrip van beter kwaliteitsbeheer van de upstream gegevensstromen die de basis vormen voor de PBT-cijfers met betrekking tot tekorten en schulden.

               PB L 145 van 10.6.09, blz. 1.

               PB L 310 van 30.11.1996, blz. 1.

               Artikel 3, leden 1 en 3, van Verordening (EG) nr. 479/2009, zoals gewijzigd.

               De herzieningen van de Duitse BTP-gegevens hadden betrekking op het jaar 2010 en werden veroorzaakt door de wijzigingen in de brongegevens voor FMS Wertmanagement ­– een afstotingsstructuur van Hypo Real Estate (HRE); ingedeeld binnen de sector overheid – voor tekort: 0,9 pp van het bbp hoger, vooral als gevolg van herwaardering van de probleemactiva die hieraan waren overgedragen door HRE; en voor schuld: 1 pp van het bbp lager als gevolg van de correctie van de weergave van contante onderpanden in de balans.

               Zie de verklaringen voor de Raadsnotulen van 22 november 1993.

               De verstrekking van voorziene gegevens in andere PBT-tabellen dan de tabellen 1 en 2A wordt in Verordening (EG) nr. 479/2009, zoals gewijzigd, niet expliciet voorgeschreven.

               Zie voor een uitvoerige beschrijving van de inhoud van deze tabellen de Eurostat-website: Zie: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page?_pageid=2373,58110711&_dad=portal&_schema=PORTAL

               Deze vragenlijst bestaat uit dertien onderdelen, waarin wordt gevraagd om kwantitatieve en soms ook kwalitatieve informatie op verschillende gebieden, zoals transacties in verband met belastingen en sociale premies en met de EU, aankoop van militaire uitrusting, overheidsgaranties, kwijtschelding van schulden, kapitaalinjecties door de overheid in overheidsondernemingen, publiek-private partnerschappen, enz.

               Zie: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/documents/Background_note_fin.crisis_Oct.2011_final.pdf

             Zie punt 2.1.

             Zie:http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/quality/documents/COM-2011-211_Communication_Quality_Management_EN.pdf (Engels)

             Zie: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/methodology/advice_member_states.

             Zie:http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/2-27012011-AP/EN/2-27012011-AP-EN.PDF

             Zie: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/documents/Eurostat's%20preliminary%20view%20on%20the%20recording%20of%20the%20futu.pdf

             Zie: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/documents/Eurostat%20Guidance%20on%20accounting%20rules%20for%20EDP%20-%20Financia.pdf

             De afdeling Government Finance (overheidsfinanciën) van de Eurostatwebsite verschaft publieke toegang tot informatie over statistieken voor de procedure bij buitensporige tekorten en de onderliggende rekeningen van de sector overheid, zoals gegevens, methodologische besluiten en handboeken en de bevindingen van de PBT-contactbezoeken:            (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/introduction.

             Zie: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/government_finance_statistics/documents/Background_note_fin.crisis_Oct.2011_final.pdf

             Artikel 15, lid 2, van Verordening (EG) nr. 479/2009, zoals gewijzigd, luidt: 'Indien er aanwijzingen zijn dat de door de lidstaten ingediende feitelijke gegevens niet in overeenstemming zijn met de eisen van artikel 8, lid 1, van deze verordening, kan de Commissie (Eurostat) deze gegevens wijzigen en de gewijzigde gegevens en een motivering voor de wijziging verstrekken.'.

             Lijsten van de methoden, procedures en bronnen die worden gebruikt om de feitelijke gegevens over tekorten en schulden en de daaraan ten grondslag liggende overheidsrekeningen op te stellen.