Artikelen bij COM(2007)645 - Aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee en de binnenwateren bij ongevallen (door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag ingediend)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007PC0645

Gewijzigd voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee en de binnenwateren bij ongevallen (door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag ingediend) /* COM/2007/0645 def. - COD 2005/0241 */


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 22.10.2007

COM(2007) 645 definitief

2005/0241 (COD)

Gewijzigd voorstel voor een

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee en de binnenwateren bij ongevallen

(door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag ingediend)

2005/0241 (COD)

Gewijzigd voorstel voor een

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee en de binnenwateren bij ongevallen

(Voor de EER relevante tekst)

1. STAND VAN DE PROCEDURE

Het voorstel - COM (2005) 592 – COD/2005/0241 – is op 23 november 2005 door de Commissie vastgesteld en op 13 februari 2006 naar het Europees Parlement en de Raad gezonden.

Het Europees Economisch en Sociaal Comité heeft op 13 september 2006 advies uitgebracht over het voorstel van de Commissie.

Het Comité van de Regio's heeft op 15 juni 2006 advies uitgebracht over het voorstel van de Commissie.

Op 25 april 2007 heeft het Europees Parlement 27 amendementen in eerste lezing goedgekeurd.

2. DOEL VAN HET VOORSTEL

Doel van het voorstel is om alle passagiers aan boord van schepen, ongeacht hun traject, en de vervoerders een geharmoniseerd juridisch kader te bieden waarin hun rechten en plichten zijn vastgelegd. Deze harmonisering moet voldoende ambitieus zijn, zodat niet alleen gezorgd wordt voor een eerlijker verdeling van schadevergoedingen, maar ook voor betere preventie van ongevallen.

Met het voorstel wordt beoogd het protocol van 2002 bij het verdrag van Athene van 1974 betreffende het vervoer van passagiers en hun bagage over zee, dat tot stand is gekomen onder de auspiciën van de Internationale Maritieme Organisatie ("het verdrag van Athene van 2002"), in het Gemeenschapsrecht op te nemen. Het verdrag van Athene van 2002 is een modern verdrag waarin de rechten en plichten van passagiers en vervoerders duidelijk zijn gepreciseerd; het verdrag voorziet in een risicoaansprakelijkheidsregeling voor vervoerders die de schadevergoeding ten gevolge van scheepvaartongevallen dekt. Voorts worden in het verdrag voldoende hoge maximumvergoedingen vastgesteld, wordt van alle vervoerders geëist dat zij een verzekeringspolis afsluiten, en krijgt de eiser de mogelijkheid zich rechtstreeks tot de verzekeraar te wenden om schadevergoeding te verkrijgen.

Er zij op gewezen dat, parallel met dit initiatief, de lidstaten en de Gemeenschap zich ook voorbereiden om partij te worden bij het verdrag van Athene van 2002.

De opname van dit verdrag in het Gemeenschapsrecht moet gepaard gaan met een aantal wijzigingen.

- Het verdrag van Athene blijft beperkt tot internationaal maritiem vervoer. De Commissie stelt voor het toepassingsgebied uit te breiden tot cabotage (maritiem vervoer binnen een en dezelfde lidstaat) en tot vervoer over de binnenwateren.

- Met het oog op harmonisering, waar zowel de passagiers als de vervoerders baat bij vinden, wordt voorgesteld de verdragsbepaling waarbij een lidstaat autonoom hogere dan de in het verdrag vastgelegde maximumvergoedingen kan vaststellen, te schrappen.

- Toevoeging van een maatregel die tot doel heeft schade aan voorzieningen voor gehandicapten gunstiger te vergoeden.

- Toevoeging van een verplichting tot betaling van voorschotten.

- Toevoeging van een verplichting om de passagiers informatie te verstrekken over hun rechten.

3. DOEL VAN HET GEWIJZIGDE VOORSTEL

Het gewijzigde voorstel heeft tot doel het oorspronkelijke voorstel op een aantal punten aan te passen, zoals voorgesteld door het Europees Parlement.

4. OPMERKINGEN OVER DE DOOR HET EUROPEES PARLEMENT GOEDGEKEURDE WIJZIGINGEN

4.1 Door de Commissie aanvaarde amendementen

De Commissie aanvaardt de amendementen 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14 en 15.

4.2 Amendementen die door de Commissie gedeeltelijk zijn overgenomen of anders geformuleerd

Amendement 1 wordt slechts gedeeltelijk overgenomen. De laatste zin van dit amendement laat doorschemeren dat de invoering van een verplichte verzekeringsregeling geen gevolgen mag hebben voor de verzekeraars. De Commissie is van oordeel dat deze zin moet worden geschrapt, omdat hij niet beantwoordt aan de realiteit. De invoering van een verplichte verzekeringsregeling zal onvermijdelijk gevolgen hebben voor de verzekeringsmarkt.

4.3. Door de Commissie verworpen amendementen

De amendementen 4, 9 en 16 tot en met 27 worden door de Commissie verworpen.

5. GEWIJZIGD VOORSTEL

Gelet op artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag wijzigt de Commissie haar voorstel zoals hierboven aangegeven.

Voorstel voor een Besluit van de Raad betreffende de sluiting door de Europese Gemeenschap van het Protocol van 2002 bij het verdrag van Athene inzake het vervoer van passagiers en hun bagage over zee van 1974 - COM(2003) 375 van 24 juni 2003. In behandeling.