Artikelen bij COM(2007)864 - Advies van de Commissie overeenkomstig artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag, over de amendementen van het Europees Parlement op het gemeenschappelijk standpunt van de Raad inzake het voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad houdende wijziging van Verordening 1592/2002 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart houdende wijziging van het voorstel van de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007PC0864

Advies van de Commissie overeenkomstig artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag, over de amendementen van het Europees Parlement op het gemeenschappelijk standpunt van de Raad inzake het voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 1592/2002 van 15 juli 2002 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart houdende wijziging van het voorstel van de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag /* COM/2007/0864 def. - COD 2005/0228 */


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 19.12.2007

COM(2007) 864 definitief

2005/0228 (COD)

ADVIES VAN DE COMMISSIE overeenkomstig artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag, over de amendementen van het Europees Parlement op het gemeenschappelijk standpunt van de Raad inzake het voorstel voor een

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 1592/2002 van 15 juli 2002 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart

HOUDENDE WIJZIGING VAN HET VOORSTEL VAN DE COMMISSIE overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag

2005/0228 (COD)

ADVIES VAN DE COMMISSIE overeenkomstig artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag, over de amendementen van het Europees Parlement op het gemeenschappelijk standpunt van de Raad inzake het voorstel voor een

VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 1592/2002 van 15 juli 2002 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart

1. Inleiding

In artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag is bepaald dat de Commissie advies uitbrengt over de amendementen die in tweede lezing door het Europees Parlement worden voorgesteld. Hieronder volgt het advies van de Commissie over de 20 amendementen die het Parlement heeft voorgesteld.

2. PROCEDUREVERLOOP

Toezending van het voorstel aan het Europees Parlement en de Raad (document COM(2005) 579 definitief - 2005/0228 (COD)) | 18 november 2005 |

Advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité | 21 april 2006 |

Advies van het Europees Parlement in eerste lezing | 14 maart 2007 |

Vaststelling van het gemeenschappelijk standpunt (met algemene stemmen) | 15 oktober 2007 |

Resolutie van het Europees Parlement in tweede lezing met 20 amendementen op het gemeenschappelijk standpunt | 12 december 2007 |

3. DOEL VAN HET VOORSTEL

Het op 15 november 2005 goedgekeurde voorstel van de Commissie beoogt de uitbreiding van de gemeenschappelijke veiligheidsregels tot de luchtvaartactiviteiten, pilotenvergunningen en de veiligheid van de luchtvaartuigen van derde landen. Het beoogt eveneens de versterking van de controles en sancties bij niet-naleving van deze regels en, in het licht van de ervaring, de verbetering van de werking van het EASA.

4. ADVIES VAN DE COMMISSIE OVER DE AMENDEMENTEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT

Omdat ze het resultaat zijn van een compromis tussen de drie instellingen kan de Commissie alle 20 door het Europees Parlement in tweede lezing goedgekeurde amendementen aanvaarden.

De belangrijkste amendementen hebben betrekking op de wijziging van de definitie van een complex luchtvaartuig, op de voorafgaande kennisgeving van afwijkingen van de schema's voor vliegtijdbeperkingen, op de invoering van een boetesysteem en op de selectie van de leden van de raad van bestuur op basis van hun ervaring en hun inzet om het belang van het agentschap te dienen.

In het kader van het compromis heeft de Commissie drie verklaringen uitgebracht over:

artikel 63

Met betrekking tot artikel 63, verklaart de Commissie dat zij, bij het wijzigen van Verordening (EG) nr. 593/2007 van de Commissie van 31 mei 2007 betreffende de door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart geheven vergoedingen en rechten, de nodige aandacht zal besteden aan de specifieke situatie van het midden- en kleinbedrijf (MKB), en met name aan de gevolgen van het niveau van de vergoedingen en rechten voor de economische leefbaarheid van het MKB. Zij zal er blijven op toezien dat het niet-discriminatiebeginsel wordt nageleefd en dat de inkomsten uit de certificeringsactiviteiten van het Agentschap voldoende hoog blijven om alle kosten van de verleende diensten te dekken.

artikel 3 - , onder j), punt i), vierde streepje

"Met betrekking tot de definitie van complex motoraangedreven luchtvaartuig zal de Commissie nagaan welke invloed de opname van vleugelvliegtuigen met turbinestraalmotoren of met meer dan één schroefturbinemotor in deze definitie heeft op de markten. Zij zal het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart verzoeken toezicht te houden op de veiligheidsprestaties van deze luchtvaartuigen."

bijlage II, punt e) (ultralichte luchtvaartuigen)

"De Commissie zal het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart verzoeken alle belanghebbenden formeel te raadplegen en een met redenen omkleed advies in te dienen voor een wijziging van bijlage II, punt e), teneinde ultralichte luchtvaartuigen van minder dan 600 kg in dit punt op te nemen, voor zover nodig."

5. CONCLUSIE

Overeenkomstig artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag wijzigt de Commissie haar voorstel zoals hierboven is aangegeven.