Artikelen bij COM(2008)175 - Gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van de Verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtvervoersdiensten in de EG (herschikking)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52008PC0175

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement overeenkomstig artikel 251, lid 2, tweede alinea, van het EG-Verdrag betreffende het gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van de Verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtvervoersdiensten in de Gemeenschap (herschikking) /* COM/2008/0175 def. - COD 2006/0130 */


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 21.4.2008

COM(2008) 175 definitief

2006/0130 (COD)

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT overeenkomstig artikel 251, lid 2, tweede alinea, van het EG-Verdrag betreffende het

gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van de verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtvervoersdiensten in de Gemeenschap (herschikking)

2006/0130 (COD)

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENTovereenkomstig artikel 251, lid 2, tweede alinea, van het EG-Verdragbetreffende het

gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van de verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtvervoersdiensten in de Gemeenschap (herschikking)

(Voor de EER relevante tekst)

1. CHRONOLOGISCH OVERZICHT

Indiening van het voorstel bij het EP en de Raad (COM(2006) 396 - 2006/0130 (COD)) | 18 juli 2006 |

Advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité: | 31 mei 2007 |

Advies van het Europees Parlement in eerste lezing: | 11 juli 2007 |

Goedkeuring van het gemeenschappelijk standpunt: unaniem | 18.4.2008 |

2. DOEL VAN HET VOORSTEL VAN DE COMMISSIE

De Commissie heeft op 18 juli 2006 haar goedkeuring verleend aan een voorstel voor een verordening inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtvervoersdiensten in de Gemeenschap (herschikking), ter vervanging van de drie verordeningen 2407/92, 2408/92 en 2409/92 (doorgaans 'derde luchtvaartpakket' genoemd).

Dit zijn de belangrijkste elementen van de voorgestelde herschikking:

1. Strengere eisen voor het afgeven en intrekken van exploitatievergunningen

2. Strengere eisen voor het verhuren van luchtvaartuigen

3. Verduidelijking van de regels inzake de openbaredienstverplichtingen: deze regels werden herzien om de administratieve last te verlichten, om te vermijden dat openbaredienstverplichtingen al te vaak worden aangehaald om de concurrentie de toegang tot bepaalde markten te ontzeggen en het aantal kandidaten bij aanbestedingsprocedures te doen toenemen.

4. Verduidelijking van de betrekkingen met derde landen: het voorstel vervangt alle bestaande bilaterale overeenkomsten tussen lidstaten waarin nog beperkingen worden opgelegd aan de levering van luchtdiensten.

5. Verduidelijking van de regels voor de spreiding van het verkeer over de luchthavens: de huidige procedure in twee fasen – eerst het opstellen van een luchthavensysteem en dan de vaststelling van de verkeersverdelingsregels – wordt vervangen door een procedure in één fase waarbij het concept van een 'luchthavensysteem' wordt opgegeven.

6. Betere bescherming van de consumentenrechten (prijstransparantie en non-discriminatie): volgens het voorstel moeten luchtvaarttarieven alle toepasselijke taksen, heffingen en vergoedingen omvatten en moeten de luchtvaartmaatschappijen het publiek uitgebreide informatie verschaffen over hun voorwaarden en over hun tarieven voor passagier- en vrachtvervoer.

3. OPMERKINGEN BIJ HET GEMEENSCHAPPELIJK STANDPUNT

Het gemeenschappelijk standpunt geeft niet alleen het standpunt van de Raad weer, maar ook het compromis dat door de drie Instellingen is bereikt tijdens de onderhandelingen in de herfst van 2007. De voorzitter van de Commissie voor Vervoer en toerisme van het Europees Parlement heeft aan de voorzitter van de Raad schriftelijk medegedeeld dat hij onder de gegeven omstandigheden de Commissie Vervoer en toerisme kan aanbevelen het gemeenschappelijk standpunt in tweede lezing ongewijzigd goed te keuren, op voorwaarde dat de door het Parlement voorgestelde terminologie inzake het verhuren van bemande luchtvaartuigen erin wordt opgenomen.

Dit compromis met het verzoek van het EP is door de Raad bekrachtigd tijdens de Raad Vervoer, Telecommunicatie en Energie van 30 november 2007.

Afgezien van dit specifieke punt maakten de volgende tussen de drie instellingen besproken elementen het voorwerp uit van een compromis dat in het gemeenschappelijk standpunt is opgenomen:

- De sociale dimensie van de interne markt: beide instellingen stellen zich tevreden met een 'overweging' (overweging 8a), waarin wordt herinnerd aan de verplichtingen van de lidstaten met betrekking tot de toepassing van de desbetreffende nationale en Europese sociale wetgeving. Voorts heeft de Commissie zich ertoe verbonden beide instellingen op de hoogte te brengen van de resultaten van de studie over de effecten van de interne luchtvaartmarkt op de werkgelegenheid en de arbeidsvoorwaarden;

- De financiële soliditeit om te zorgen voor de vergoeding en de repatriëring van de passagiers in geval van faillissement: komt niet meer in de tekst aan bod, maar de Commissie zal de haalbaarheid en de gevolgen bestuderen van elke maatregel die een verzekeringsverplichting bevat voor het terugbetalen van tickets en de kosten van repatriëring;

- Externe betrekkingen: deze dimensie werd zonder meer door de Raad verworpen. Met het oog op een compromis, en om de algemene overeenstemming tussen alle instellingen te bevorderen, heeft de Commissie aanvaard dat de bepalingen over de buitenlandse betrekkingen niet meer in de tekst voorkomen en geopteerd voor een gemeenschappelijke verklaring met de lidstaten over de samenwerking rond de toegang van derde landen tot de interne luchtvaartmarkt. Daarnaast heeft zij een unilaterale verklaring afgelegd over de beperkingen op de regelingen inzake 'codesharing' tussen de communautaire luchtvaartmaatschappijen en de luchtvaartmaatschappijen van derde landen, zoals opgenomen in het nieuwe artikel 15, lid 5;

- Spreiding van het verkeer over de luchthavens: het nieuwe artikel 19 staat de spreiding van het verkeer over de luchthavens toe op voorwaarde dat de luchthavens:

- dezelfde stad of agglomeratie bedienen,

- worden bediend door een adequate vervoersinfrastructuur, waarbij in de mate van het mogelijke een rechtstreekse verbinding wordt aangeboden en de reisduur niet meer bedraagt dan 90 minuten, ook wanneer de luchthaven zich in een ander land bevindt,

- met elkaar en met de stad of agglomeratie die ze bedienen, verbonden zijn via frequent, betrouwbaar en efficiënt openbaar vervoer.

- de luchtvaartmaatschappijen de nodige diensten bieden en hun commerciële kansen niet onrechtmatig schade toebrengen.

- Prijsinformatie: het toepassingsgebied van de verplichting tot transparante informatie en non-discriminatie werd uitgebreid tot alle vluchten vanuit de Gemeenschap, ook vluchten die door maatschappijen van derde landen worden uitgevoerd (artikel 24). Voortaan zullen de aangekondigde eindprijzen voor deze vluchten alle taksen, luchthavenbelastingen en andere lasten, toeslagen en kosten moeten bevatten. In een 'overweging' (overweging 15) wordt de communautaire maatschappijen gevraagd hetzelfde niveau van transparantie te hanteren voor de vluchten naar een luchthaven van de Gemeenschap.

De Commissie is verheugd dat de nieuwe regels, die resulteren uit interinstitutionele onderhandelingen, aanzienlijk verbeterd en veel duidelijker zijn.

4. CONCLUSIE

De Commissie is van mening dat het gemeenschappelijk standpunt van de Raad bijdraagt tot het hoofddoel en de geest van haar voorstel en kan er zich dus in vinden. Zij is verheugd dat het standpunt de stand van zaken van de interinstitutionele onderhandelingen weergeeft, waardoor het voorstel in tweede lezing kan worden aangenomen.

Verordening (EEG) nr. 2407/92 betreffende de verlening van exploitatievergunningen aan luchtvaartmaatschappijen (PB L 240 van 24.8.1992, blz. 1) – Verordening (EEG) nr. 2408/92 betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes (PB L 240 van 24.8.1992, blz. 8) – Verordening (EEG) nr. 2409/92 inzake tarieven voor luchtdiensten (PB L 240 van 24.8.1992, blz. 15).