Artikelen bij COM(2017)123 - Kwaliteit van de in 2016 door de lidstaten verstrekte begrotingsgegevens

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


1. Achtergrond

2. Belangrijkste bevindingen in verband met de in 2016 verstrekte gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld

2.1.    Tijdigheid, betrouwbaarheid en volledigheid    

2.1.1.Tijdigheid

2.1.2.Betrouwbaarheid

2.1.3.Volledigheid van de tabellen en de ondersteunende informatie

2.1.4.Aanvullende tabel betreffende overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen

2.1.5.Vragenlijst over intergouvernementele leningen

2.2.    Naleving van de boekhoudregels en consistentie van de statistische gegevens    

2.2.1.Informatie-uitwisseling en verduidelijkingen

2.2.2.Contactbezoeken en methodologische bezoeken

2.2.3.Specifiek advies van Eurostat

2.2.4.Recente methodologische kwesties

2.2.5.Consistentie met de onderliggende overheidsrekeningen

2.3.    Bekendmaking    

2.3.1.Bekendmaking van totaalcijfers en gedetailleerde rapporteringstabellen

2.3.2.Voorbehoud ten aanzien van de kwaliteit van de gegevens

2.3.3.Wijzigingen van de ingediende gegevens

2.3.4.Bekendmaking van metagegevens (lijsten)

3. Conclusies


1.Achtergrond

Artikel 8, lid 3, van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad betreffende de toepassing van het aan het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap 1 gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten (PBT) verplicht de Commissie (Eurostat) regelmatig verslag uit te brengen aan het Europees Parlement en de Raad over de kwaliteit van de door de lidstaten ingediende feitelijke gegevens. In dit jaarverslag wordt een algemene beoordeling gegeven over de tijdigheid, betrouwbaarheid, volledigheid en consistentie van de gegevens en de inachtneming van de boekhoudregels. Het vorige verslag (over de gegevens van 2015) is door de Commissie aangenomen op 23 maart 2016 2 .

Eurostat beoordeelt regelmatig de kwaliteit van de door de lidstaten ingediende feitelijke gegevens en van de onderliggende rekeningen van de sector overheid. Deze rekeningen zijn in oktober 2014 voor het eerst opgesteld overeenkomstig Verordening (EG) nr. 549/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie (ESR 2010) 3 . Deze beoordeling is toegespitst op de factoren die een verklaring vormen voor het overheidsoverschot/-tekort en de veranderingen in de overheidsschuld. De lidstaten sturen Eurostat deze informatie tweemaal per jaar in het kader van de 'PBT-kennisgevingstabellen', de 'vragenlijst betreffende de PBT-kennisgevingstabellen', de 'aanvullende tabel betreffende overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen' en ook via bilaterale verduidelijkingen. Eurostat legt ook regelmatig in alle lidstaten contactbezoeken af in het kader van de PBT, teneinde voortdurend met de lidstaten in contact te blijven.

Dit verslag is gebaseerd op de belangrijkste bevindingen en resultaten in verband met de door de lidstaten in 2016 ingediende PBT-gegevens. De nadruk ligt hierbij op de laatste indieningsronde van oktober 2016. In voorkomend geval worden vergelijkingen gemaakt met de in april 2016 en in 2015 ingediende gegevens.

2. Belangrijkste bevindingen in verband met de in 2016 verstrekte gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld

2.1.Tijdigheid, betrouwbaarheid en volledigheid

2.1.1.Tijdigheid

De lidstaten moeten tweemaal per jaar, vóór 1 april en vóór 1 oktober, hun feitelijke en voorziene PBT-gegevens bij Eurostat indienen 4 . De PBT-kennisgeving voor 2016 omvatte de jaren 2012 tot en met 2016. Voor 2016 worden de door de nationale autoriteiten voorziene gegevens vermeld, terwijl het voor 2012 tot en met 2015 om de feitelijke gegevens gaat 5 . Overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Verordening (EG) nr. 479/2009 beoordeelt Eurostat de door de lidstaten ingediende feitelijke gegevens, maar niet de voorziene gegevens.

Doorgaans worden de indieningstermijnen zeer goed nageleefd. Bij beide indieningsronden voor de PBT-gegevens in 2016 hebben alle lidstaten hun feitelijke gegevens binnen de wettelijke termijn ingediend.

2.1.2.Betrouwbaarheid

Herzieningen van in oktober 2016 ingediende PBT-gegevens ten opzichte van die van april 2016 waren voornamelijk het gevolg van de bijwerking van brongegevens, vooral werksaldi en belastinggegevens, en methodologische veranderingen zoals herclassificaties.

De grootste positieve herzieningen in 2015, die een daling van het tekort als percentage van het bbp aangeven, kwamen voor in Hongarije (+ 0,4 procentpunt), Bulgarije, Denemarken, Luxemburg en Slovenië (+ 0,3 procentpunt), Slowakije en Zweden (+ 0,2 procentpunt). De grootste negatieve herzieningen kwamen voor in Estland (– 0,3 procentpunt, wat het overschot verlaagde), Griekenland (– 0,3 procentpunt, wat het tekort verhoogde) en Tsjechië (– 0,2 procentpunt, wat het tekort verhoogde). De grootste opwaartse bijstellingen van het schuldenpeil in 2015 kwamen voor in Finland (+ 1,1 procentpunten), Zweden (+ 0,8 procentpunt) en Luxemburg (+ 0,3 procentpunt), terwijl het schuldenpeil in Roemenië naar beneden werd bijgesteld (– 0,5 procentpunt).

Herzieningen van het bbp hebben een groter noemereffect op de schuldquote dan op de tekortquote van overheden. De herziening van het bbp had voor verschillende lidstaten invloed op de schuldquote. Er werden met name verhogingen van de schuldquote waargenomen voor Spanje (+ 0,5 procentpunt), Frankrijk en Luxemburg (+ 0,4 procentpunt) en Griekenland (+ 0,3 procentpunt), en dalingen voor Cyprus (– 1,3 procentpunten), Bulgarije, Tsjechië en Oostenrijk (– 0,7 procentpunt), Hongarije en Finland (– 0,6 procentpunt) en, ten slotte, een aanzienlijke daling voor Ierland (– 15,1 procentpunten 6 ). De herziening van het bbp had in beperkte mate invloed op de tekortquote van alle lidstaten, met uitzondering van Ierland (+ 0,4 procentpunt) en Bulgarije (+ 0,1 procentpunt).

2.1.3.Volledigheid van de tabellen en de ondersteunende informatie

Het invullen van de rapporteringstabellen is wettelijk verplicht en van wezenlijk belang om Eurostat in staat te stellen de kwaliteit van de gegevens naar behoren te beoordelen. Artikel 8, lid 2, van Verordening (EG) nr. 479/2009 bepaalt dat de lidstaten Eurostat de relevante statistische informatie moeten verstrekken. Deze "omvat in het bijzonder:

a) gegevens van de nationale rekeningen;

b) lijsten;

c) kennisgevingstabellen in het kader van de buitensporigtekortprocedure;

d) aanvullende vragenlijsten en verduidelijkingen in verband met de kennisgevingen.".

Er zijn vier belangrijke PBT-kennisgevingstabellen. In tabel 1 wordt verslag uitgebracht over het overheidsoverschot/-tekort, zowel in totaal als voor de overheidssubsectoren, de totale schuldniveaus 7 en de schuldniveaus per categorie van financiële instrumenten. Ook wordt informatie verstrekt over het bbp tegen actuele marktprijzen en overheidsuitgaven voor bruto-investeringen in vaste activa en voor rentebetalingen. De gegevens in tabellen 2A tot en met 2D verklaren de overgang tussen nationale definities van overheidssaldo (die 'werksaldi' worden genoemd in de methode van de nationale rekeningen) en het tekort/overschot van elke subsector van de overheid (die 'vorderingenoverschot/vorderingentekort' worden genoemd in de methode van de nationale rekeningen) 8 . De gegevens in de tabellen 3A tot en met 3D verklaren de bijdragen van het overheidstekort/-overschot en de andere relevante factoren aan de variatie in de schuldpositie van overheden en de consolidering van schulden. Tabel 4 bevat voornamelijk gegevens over handelskredieten en voorschotten 9 . De PBT-tabellen 1 en 2 betreffen de jaren 2012 tot en met 2016 10 ; de andere tabellen betreffen de jaren 2012 tot en met 2015.

Bij de indieningsronden voor de PBT-gegevens in april 2016 en oktober 2016 hebben alle lidstaten alle PBT-kennisgevingstabellen 11 bij Eurostat ingediend. Bij de indieningsronde van oktober hebben alle lidstaten voor PBT-tabel 1 volledige gegevens verstrekt en voor PBT-tabel 2 gegevens over het verband tussen het werksaldo en het PBT-overschot/-tekort voor alle subsectoren. Wat het Verenigd Koninkrijk betreft, wordt het werksaldo beoordeeld op transactiebasis en er zijn zeer weinig aanpassingen gemeld om het werksaldo om te zetten naar overschot-/tekortniveaus overeenkomstig het ESR 2010. Een aantal landen meldden niet alle overgangsposten zoals gevraagd in het model (Duitsland, Oostenrijk) en enkele andere landen maakten melding van restovergangsposten (Italië, Nederland, Finland en Zweden).

Niet alle lidstaten hebben in PBT-tabel 3 alle uitsplitsingen gemaakt. Met name Oostenrijk heeft niet de gevraagde details verstrekt over aandelen en overige deelnemingen en Duitsland heeft geen details verstrekt over financiële derivaten. Duitsland noch Oostenrijk hebben de aanpassingslijnen betreffende de waardebepaling van vorderingen ingevuld.

De stand van alle handelskredieten en voorschotten van de overheid moet in PBT-tabel 4 worden ingevuld. Slechts ongeveer de helft van alle lidstaten verschafte volledige informatie over alle subsectoren van de overheid evenals binnen de subsectoren. België, Bulgarije, Duitsland, Ierland, Griekenland, Frankrijk, Italië, Cyprus, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk gaven aan dat ze voorlopige gegevens hadden ingediend, met andere woorden dat de gegevens zouden kunnen worden herzien in toekomstige indieningsronden.

De volledigheid van de in de PBT-tabellen ingevulde gegevens is nog steeds voor verbetering vatbaar. De nog resterende problemen hebben echter naar verwachting slechts een klein effect op de kwaliteit van de gegevens.

Alle lidstaten hebben antwoorden op de 'vragenlijst betreffende de PBT-kennisgevingstabellen' ingediend 12 . Hoewel de dekking en de kwaliteit van de antwoorden opnieuw zijn verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren, moet op deze punten verdere vooruitgang worden geboekt, aangezien sommige landen niet alle in de vragenlijst verlangde informatie hebben ingediend. Dit geldt in het bijzonder voor gegevens over kwijtschelding door de centrale overheid van vorderingen en schulden, de uitsplitsing van de rubriek 'overige vorderingen/schulden', de boeking van door de overheid verstrekte garanties (voornamelijk wat de subsector lokale overheden betreft) en gegevens over kapitaalinjecties.

2.1.4.Aanvullende tabel betreffende overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen

Sinds 15 juli 2009 verzamelt Eurostat een reeks aanvullende gegevens over overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen. De gegevens die zijn verzameld in 2016 hadden betrekking op de periode 2007 tot en met 2015. Op vijf na (Estland, Malta, Polen, Roemenië en Slowakije) maakten alle lidstaten melding van in die periode ondernomen overheidsinterventies. De enige interventies die in Finland (2008) en Tsjechië (2013-2015) werden ondernomen, betroffen voorwaardelijke verbintenissen. De gevolgen van de ondersteuning voor financiële instellingen voor het tekort was in 2015 vooral groot in Griekenland (4,1 % van het bbp), Portugal (1,6 % van het bbp) en Slovenië (1,4 % van het bbp). Samen met het PBT-persbericht publiceerde Eurostat een achtergrondnota met meer informatie over de inhoud van de aanvullende tabel en de bevindingen daarvan 13 .

2.1.5.Vragenlijst over intergouvernementele leningen

De lidstaten verstrekken ook gegevens over bilaterale intergouvernementele leningen, meestal in het kader van financiële steunprogramma’s. Deze gegevens en verdere informatie over de Europese Faciliteit voor financiële stabiliteit maken deel uit van het PBT-persbericht. De gegevens over intergouvernementele leningen voor de jaren 2012 tot en met 2015 houden voornamelijk verband met de leningen aan Griekenland, Ierland en Portugal.

De bilaterale intergouvernementele leningen worden in mindering gebracht bij de berekening van de EU-28- en eurozone-aggregaten voor de overheidsschuld ("Maastrichtschuld"), aangezien beide op geconsolideerde basis worden vermeld.

2.2.Naleving van de boekhoudregels en consistentie van de statistische gegevens

2.2.1.Informatie-uitwisseling en verduidelijkingen

Tijdens de kennisgevingsperiode tussen de indieningstermijn in de herfst (1 oktober) en de bekendmaking van de gegevens op 21 oktober 2016 nam Eurostat contact op met de nationale statistische instanties in alle lidstaten om nadere informatie te vragen en de toepassing van de boekhoudregels voor specifieke transacties te verduidelijken. In het kader van dit proces vond een intensieve correspondentie plaats tussen Eurostat en de nationale statistische instanties. Een eerste reeks verzoeken om nadere toelichting is voor 6 oktober naar alle lidstaten verzonden. Een tweede reeks verzoeken is naar 25 lidstaten verzonden, een derde reeks naar 13 lidstaten en een vierde reeks naar één lidstaat. Eurostat heeft bepaalde lidstaten verzocht om herziene 'PBT-kennisgevingstabellen', herziene tabellen over de onderliggende overheidsrekeningen (d.w.z. jaarrekeningen van uitgaven en inkomsten, en financiële en niet-financiële kwartaalrekeningen) en de herziene 'vragenlijst betreffende de PBT-kennisgevingstabellen'. In de meeste gevallen betroffen de veranderingen in de gegevens ingediend in het kader van de kennisgevingsperiode in oktober 2016 correcties van technische fouten, interne inconsistenties, aanpassingen in de kennisgevingstabellen of in de bijhorende vragenlijst of onjuiste registratie in tabellen. Een aantal geringe veranderingen hadden betrekking op specifieke methodologische richtsnoeren die Eurostat had aangegeven of op een bijwerking van de brongegevens.

2.2.2.Contactbezoeken en methodologische bezoeken

Verordening (EG) nr. 479/2009 voorziet in contactbezoeken en methodologische bezoeken. Er waren regelmatig vertegenwoordigers van DG ECFIN en de Europese Centrale Bank aanwezig als waarnemers bij deze bezoeken. Er worden regelmatig contactbezoeken aan de lidstaten gebracht (ten minste om de twee jaar) om een beoordeling te maken van de ingediende gegevens, de methoden te onderzoeken, de in de lijsten omschreven statistische processen en bronnen te bespreken en om na te gaan of de boekhoudregels worden nageleefd (zoals die over de afbakening van de overheid, het moment van de registratie en de classificatie van overheidstransacties en -schulden).

De frequentie van de regelmatige contactbezoeken in het kader van de PBT aan de lidstaten is de afgelopen jaren gestegen. Als Eurostat in het contact met een lidstaat een bepaalde belangrijke kwestie aan de orde stelt die alleen via een vergadering met de betrokken autoriteiten kan worden opgelost, kan een ad-hoc of technisch bezoek aan de lidstaat worden georganiseerd.

In 2016 heeft Eurostat de volgende PBT-contactbezoeken afgelegd: België (2122 januari), Hongarije (1516 februari), Griekenland (1719 februari, 2224 maart), Duitsland (2526 februari), Bulgarije (29 februari1 maart), Luxemburg (1516 maart), Litouwen (1920 mei), Malta (810 juni), Denemarken (1920 september), Portugal (911 november) en Tsjechië (2223 november). Daarnaast zijn de volgende drie ad-hocbezoeken afgelegd: Griekenland (2728 juni), Hongarije (22 september) en Polen (1718 november). Verder bracht Eurostat een technisch bezoek (2527 januari) en een specifiek bezoek (2628 september) aan Oostenrijk in het kader van het lopende onderzoek naar de mogelijke onjuiste rapportering van gegevens 14 .

De uiteindelijke bevindingen van elk contactbezoek worden, samen met de overeengekomen actiepunten en de stand van zaken, toegezonden aan het Economisch en Financieel Comité en bekendgemaakt op de website van Eurostat 15 . De tenuitvoerlegging van dergelijke actiepunten heeft in de loop van de tijd geleid tot aanzienlijke verbeteringen in de gegevenskwaliteit.

In 2016 heeft Eurostat geen enkel methodologisch bezoek afgelegd.

2.2.3.Specifiek advies van Eurostat

De lidstaten overleggen regelmatig met Eurostat om boekhoudkundige kwesties in de nationale rekeningen met betrekking tot toekomstige of eerdere transacties te verduidelijken. Eurostat verleent advies volgens de bestaande gepubliceerde richtsnoeren 16 . In het belang van de transparantie publiceert Eurostat sinds juli al zijn adviesbrieven 17 , zonder voorafgaande toestemming van de betrokken lidstaat zoals dat werd gedaan tot op dat moment. In 2016 werden in totaal 19 brieven gepubliceerd.

2.2.4.Recente methodologische kwesties

De versie 2016 van het Handboek overheidstekort en overheidsschuld (MGDD, Manual on Government Deficit and Debt) is gepubliceerd op 4 maart en bevat bepaalde hoofdstukken die in overeenstemming zijn gebracht met ESR 2010. Dit is een weerspiegeling van de resultaten van de inspanningen van de taskforce methodologische kwesties in 2015.

Eurostat heeft de correcte toepassing van de regels van ESR 2010 beoordeeld en de toepassing van zijn methodologische besluiten geverifieerd door een analyse te maken van de door de lidstaten in de 'vragenlijst betreffende de kennisgevingstabellen' verstrekte gegevens en door gesprekken te voeren met de nationale statistische instanties tijdens de PBT-contactbezoeken.

Als aanvulling op de algemene regels van ESR 2010 biedt Eurostat aanvullende documenten met methodologische richtsnoeren over de boekhoudregels voor de PBT-statistieken en de statistieken over de financiële posities van overheden. Richtsnoeren worden onder verantwoordelijkheid van Eurostat gepubliceerd na raadpleging van de statistische instanties van de lidstaten. Toelichtingen worden onder verantwoordelijkheid van Eurostat gepubliceerd en verduidelijken de boekhoudregels voor een aantal zeer specifieke kwesties.

In 2016 publiceerde Eurostat drie toelichtende stukken: 'The statistical treatment of PPP contracts' (4 maart), 'Statistical implications of new resolution legislation' (31 maart) en 'Statistical recording of the 2015 contributions to National Resolution Funds' (26 september).

Ook de statistische verwerking van publiek-private samenwerkingen (PPP’s) is uitvoerig besproken, in het bijzonder in het kader van het Europees investeringsplan van Juncker. Eurostat heeft grote inspanningen geleverd om de regels betreffende PPP’s te verduidelijken voor de samenstellers. Naast het toelichtende stuk van maart en het bijgewerkte hoofdstuk over PPP’s in het MGDD heeft Eurostat op 29 september samen met de Europese Investeringsbank een uitvoerige PPP-handleiding gepubliceerd ("Guide to the Statistical Treatment of PPPs" 18 ).

Er zijn in 2016 twee taskforces opgericht: één voor het herzieningsbeleid (3 maart en 2425 mei) en een andere voor het MGDD (1314 september). De tweede taskforce besteedde vooral aandacht aan methodologische kwesties die nadere toelichting behoeven en/of waarvoor in de toekomst kan worden overwogen richtsnoeren op te stellen of bepaalde MGDD-hoofdstukken bij te werken. Eveneens zijn drie speciale vergaderingen van deskundigen belegd over bijdragen aan resoluties en over het depositogarantiestelsel (4 juli), financiële afstotingsstructuren (14 november) en toxische schulden (15 november).

2.2.5.Consistentie met de onderliggende overheidsrekeningen

De indieningstermijnen 1 april en 1 oktober, die zijn vastgesteld bij Verordening (EG) nr. 479/2009, zijn ingevoerd met het oog op consistentie met de onderliggende jaar- en kwartaalrekeningen van de sector overheid, waarvan de cijfers in het kader van het ESR in verschillende tabellen bij Eurostat zijn ingediend. Eurostat verifieert systematisch de consistentie van de PBT-kennisgevingen met de onderliggende overheidsrekeningen. Zo moeten de totale uitgaven en inkomsten van de overheid overeenstemmen met de ingediende cijfers over het tekort.

De PBT-gegevens stemden grotendeels overeen met de in het kader van ESR 2010 gemelde gegevens over overheidsrekeningen; wel bestaat er enige bezorgdheid over de financiële balansen (standen) en de financiële kwartaalrekeningen van de sector overheid (ESR-tabel 27). Er zijn duidelijke inconsistenties vastgesteld voor Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Griekenland, Ierland, Luxemburg, Portugal en Spanje. Er zijn kleinere verschillen vastgesteld voor Frankrijk en Hongarije.

Op het niveau van de netto financiële transacties zijn voor Griekenland gedurende een aantal jaren aanzienlijke verschillen blijven bestaan in de indieningsronde van oktober 2016. Deze situatie is onveranderd ten opzichte van de vorige indieningsronden. Daarom heeft Eurostat ESR-tabel 27 uit de publicatie verwijderd en de cijfers voor Griekenland die voor de eurozone en de EU-28-aggregaten waren gebruikt, gewijzigd. Dit probleem wordt aangepakt in samenwerking met de Bank van Griekenland en de ECB.

De door de lidstaten ingediende PBT-gegevens met betrekking tot overschot/tekort, bruto-investeringen in vaste activa en rente-uitgaven stemden volledig overeen met de jaar- en kwartaalgegevens over de overheidsuitgaven en -inkomsten (ESR-tabellen 2 en 25). De gegevens met betrekking tot de jaarlijkse schuld en de driemaandelijkse overheidsschuld (ESR-tabel 28) stemden voor alle lidstaten volledig overeen.

2.3.Bekendmaking

2.3.1.Bekendmaking van totaalcijfers en gedetailleerde rapporteringstabellen

Artikel 14, lid 1, van Verordening (EG) nr. 479/2009 luidt: "De Commissie (Eurostat) verstrekt de gegevens over het feitelijke overheidstekort en de feitelijke overheidsschuld en de onderliggende overheidsrekeningen met het oog op de toepassing van het Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten binnen drie weken na de […] indieningstermijnen […]. De gegevens worden verstrekt door ze bekend te maken.".

Eurostat heeft de gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld op 21 april 19 en 21 oktober 20 op zijn website bekendgemaakt, samen met alle rapporteringstabellen 21 die door de lidstaten waren ingediend en een toelichting betreffende de stock-flow adjustments, een toelichting betreffende de overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen en een toelichting betreffende de stand van verplichtingen betreffende handelskredieten en voorschotten. Voorts is een persbericht gepubliceerd over de driemaandelijkse 'Maastrichtschuld', telkens op een tijdstip rond t+115 22  dagen, evenals een persbericht over de driemaandelijkse ontwikkeling van het overheidstekort.

Op grond van Verordening (EG) nr. 479/2009 moeten de lidstaten hun feitelijke gegevens over hun tekorten en schulden bekendmaken. Alle lidstaten maken tekort- en schuldcijfers op nationaal niveau bekend. De meeste lidstaten hebben aan Eurostat meegedeeld dat zij alle PBT-tabellen bekendmaken. Vijf lidstaten (Bulgarije, Italië, Luxemburg, Polen en Slowakije) maken slechts een deel van de rapporteringstabellen bekend. Eén lidstaat, Frankrijk, maakt geen enkele PBT-tabel op nationaal niveau bekend.

2.3.2.Voorbehoud ten aanzien van de kwaliteit van de gegevens

Oktober 2016

Cyprus: Eurostat heeft een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de kwaliteit van de door Cyprus ingediende gegevens met betrekking tot een aantal technische kwesties, waaronder de registratie van EU-stromen, de basis voor het werksaldo van de centrale overheid, het onvolledige gebruik van de brongegevens voor de registratie op transactiebasis en het niet rapporteren van statistische verschillen in de PBT-tabellen.

Eurostat heeft zijn voorbehoud met betrekking tot Frankrijk ingetrokken en het in het PBT-persbericht van april 2016 gemaakte voorbehoud met betrekking tot België en Hongarije gehandhaafd (het voorbehoud met betrekking tot Hongarije is in oktober 2016 gewijzigd om de mogelijke omleiding van transacties door de Hongaarse centrale bank op te nemen).

April 2016

België: Eurostat heeft een voorbehoud gemaakt over de kwaliteit van de door België ingediende gegevens met betrekking tot de sectorclassificatie van ziekenhuizen.

Frankrijk: Eurostat heeft een voorbehoud gemaakt over de kwaliteit van de door Frankrijk ingediende gegevens met betrekking tot de sectorclassificatie van het Franse depositogarantie- en afwikkelingsfonds in 2015 en de registratie van afwikkelingskosten in verband met de herstructurering van complexe schuldinstrumenten van de lokale overheden.

Hongarije: Eurostat heeft een voorbehoud gemaakt over de kwaliteit van de door Hongarije ingediende gegevens met betrekking tot de sectorclassificatie van Eximbank.

Eurostat heeft zijn voorbehoud met betrekking tot Oostenrijk in zijn persbericht van 21 oktober 2015 ingetrokken.

2.3.3.Wijzigingen van de ingediende gegevens

Eurostat heeft geen wijzigingen aangebracht aan de gegevens die door de lidstaten in de PBT-kennisgevingen van april of oktober 2016 zijn ingediend.

2.3.4.Bekendmaking van metagegevens (lijsten 23 )

Verordening (EG) nr. 479/2009 stelt dat de PBT-lijsten deel uitmaken van de statistische gegevens die de lidstaten dienen te verstrekken. In de verordening is ook bepaald dat de PBT-lijsten op nationaal niveau moeten worden bekendgemaakt.

Eurostat heeft de indeling van de PBT-lijsten gewijzigd: er zijn structurele wijzigingen aangebracht en er wordt om meer details verzocht. Het nieuwe, aan ESR 2010 aangepaste lijstmodel is overeengekomen en op het einde van 2016 heef Eurostat herziene lijsten bekendgemaakt voor meer dan twee derden van de lidstaten.

3. Conclusies

Eurostat erkent dat verdere algemene verbeteringen zijn bereikt wat de consistentie en volledigheid van de ingediende gegevens betreft. Toch dient de kwaliteit van de begrotingsgegevens verder verbeterd te worden. In 2016 heeft Eurostat een intensievere inspanning geleverd wat betreft de bilaterale verduidelijkingen tijdens de beoordeling van de PBT-kennisgevingen. Ook waren er meer contacten en was er meer overleg met de lidstaten tussen de indieningsronden. De frequentie van de contactbezoeken is gestegen. De publicatie van alle methodologische adviesbrieven van Eurostat is de kennisuitwisseling en de transparantie ten goede gekomen.

Er blijven een aantal consistentieproblemen bestaan met betrekking tot de financiële kwartaalrekeningen van sommige lidstaten, in het bijzonder van Griekenland.

In 2016 heeft Eurostat vier voorbehouden gemaakt ten aanzien van de kwaliteit van de door de lidstaten ingediende gegevens. Deze betroffen België, Frankrijk en Hongarije in het kader van de PBT-kennisgeving van april en Cyprus in het kader van de PBT-kennisgeving van oktober. Eurostat heeft zijn voorbehouden met betrekking tot Oostenrijk (april 2016) en Frankrijk (oktober 2016) ingetrokken en zijn voorbehouden met betrekking tot België en Hongarije (oktober 2016) gehandhaafd.

De herzieningen van gegevens over tekorten en schulden uit het verleden waren grotendeels te verklaren door de bijwerking van brongegevens, de herindeling van eenheden en methodologische adviesvragen.

De algemene conclusie van Eurostat luidt dat de kwaliteit van verslaglegging over de begrotingsgegevens in 2016 verder is verbeterd. In het algemeen hebben de lidstaten meer volledige informatie van betere kwaliteit verstrekt, zowel in de PBT-kennisgevingstabellen als in andere relevante statistische rapportages.

(1)

   PB L 145 van 10.6.2009, blz. 1.

(2)

   COM(2016) 164 final.

(3)

   PB L 174 van 26.6.2013, blz. 1.

(4)

   Artikel 3, leden 1 en 3, van Verordening (EG) nr. 479/2009.

(5)

   Feitelijke gegevens kunnen definitief, semi-definitief of geschat zijn.

(6)

    http://ec.europa.eu/eurostat/documents/24987/6390465/Irish_GDP_communication.pdf  

(7)

   Volgens het aan het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten wordt onder overheidsschuld verstaan: de totale aan het eind van het jaar uitstaande geconsolideerde brutoschuld van de hele sector overheid (tegen nominale waarde). Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 479/2009 omvat de overheidsschuld chartaal geld en deposito’s (AF.2), schuldbewijzen (AF.3) en leningen (AF.4) zoals gedefinieerd in ESR 2010.

(8)

   Artikel 3, lid 2, van Verordening (EG) nr. 479/2009.

(9)

   Zie de verklaringen bij de Raadsnotulen van 22 november 1993:
https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/gfs/images/e/e7/Statements_9817.en93.pdf

(10)

   In Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad wordt enkel de verstrekking door de lidstaten van voorziene gegevens in de tabellen 1 en 2A expliciet voorgeschreven.

(11)

   De door de lidstaten ingediende PBT-kennisgevingstabellen zijn te vinden op de website van Eurostat:
http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/edp-notification-tables

(12)

   Die vragenlijst bestaat uit 13 onderdelen, waarin wordt gevraagd om kwantitatieve en soms ook kwalitatieve informatie op verschillende gebieden, zoals transacties in verband met belastingen en sociale premies en met de EU, aankoop van militaire uitrusting, overheidsgaranties, kwijtschelding van schulden, kapitaalinjecties door de overheid in overheidsondernemingen, publiek-private partnerschappen, omleiding van transacties en andere kwesties.

(13)

   Zie: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/2022710/Background-note-on-gov-interventions-OCT-2016-final.pdf  

(14)

   Besluit C(2016) 2633 final van de Commissie van 3 mei 2016 betreffende de opening van een onderzoek naar de manipulatie van statistieken in Oostenrijk als bedoeld in Verordening (EU) nr. 1173/2011 van het Europees Parlement en de Raad inzake de effectieve handhaving van het begrotingstoezicht in het eurogebied.

(15)

   Zie: http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/eurostat-edp-visits-to-member-states

(16)

   Zie: http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/methodology/guidance-on-accounting-rules

(17)

   Zie: http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/methodology/advice-to-member-states

(18)

    http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/7204121/epec-eurostat-statistical-guide-en.pdf

(19)

   Zie: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7235991/2-21042016-AP-EN.pdf

(20)

   Zie: http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7704449/2-21102016-AP-EN.pdf  

(21)

   Zie: http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/edp-notification-tables

(22)

   "t" is het laatste kwartaal waarvoor gegevens zijn ingediend.

(23)

   Lijsten van de methoden, procedures en bronnen die worden gebruikt om de feitelijke gegevens over tekorten en schulden en de daaraan ten grondslag liggende overheidsrekeningen op te stellen.