Artikelen bij COM(2018)73 - Uitoefening van de bevoegdheid die aan de Commisie m.b.t. vaststelling van emissienormen voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen is toegekend

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 19.2.2018

COM(2018) 73 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de uitoefening van de bevoegdheid die aan de Commisie is toegekend krachtens Verordening (EU) nr. 510/2011 tot vaststelling van emissienormen voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in het kader van de geïntegreerde benadering van de Unie om de CO2-emissies van lichte voertuigen te beperken


1. Inleiding

In Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad 1 is vastgesteld dat, door verbeteringen van de voertuigtechnologie en innoverende technologie, de gemiddelde CO2-emissies van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die in de Unie worden geregistreerd, moeten worden beperkt.

Aan de Commissie is in die verordening de bevoegdheid verleend overeenkomstig artikel 15, lid 1, van de verordening gedelegeerde handelingen vast te stellen om:

·wijzigingen aan te brengen in bijlage II en gedetailleerde regels vast te stellen voor de monitoring en de rapportering van gegevens over de gemiddelde emissies (artikel 8, lid 9);

·de verordening onder meer aan te vullen voor de interpretatie van de criteria om in aanmerking te komen voor een afwijking, voor de inhoud van de aanvragen alsmede de inhoud en beoordeling van de programma's voor de beperking van de specifieke CO2emissies (artikel 11, lid 7);

·uiterlijk op 31 oktober 2016, en vervolgens om de drie jaar, bijlage I te wijzigen teneinde de waarde M0 aan te passen aan de gemiddelde massa van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in de voorgaande drie kalenderjaren (artikel 13, lid 5);

·bijlage I te wijzigen teneinde de daarin opgenomen formules voor de bepaling van de indicatieve specifieke CO2emissies van lichte bedrijfsvoertuigen aan te passen (artikel 13, lid 6, vierde alinea).


2. Rechtsgrondslag

Met dit verslag voldoet de Commissie aan de verplichting van artikel 15, lid 1, van Verordening (EU) nr. 510/2011. Volgens dat artikel heeft de Commissie gedurende een termijn van vijf jaar, te rekenen vanaf 3 juni 2011, de bevoegdheid gedelegeerde handelingen vast te stellen. De Commissie moet ook verslag aan het Europees Parlement en de Raad uitbrengen over de uitoefening van de bij die verordening verleende bevoegdheidsdelegatie. Dat verslag moet uiterlijk negen maanden voor het einde van de termijn van vijf jaar worden opgesteld. De bevoegdheidsdelegatie wordt stilzwijgend verlengd met termijnen van dezelfde duur, tenzij het Europees Parlement of de Raad de bevoegdheid intrekt.

3. Uitoefening van de bevoegdheidsdelegatie

De Commissie is krachtens artikel 15, lid 1, van Verordening (EU) nr. 510/2011 bevoegd de in artikel 8, lid 9, artikel 11, lid 7, artikel 13, lid 5, en artikel 13, lid 6, vierde alinea, van die verordening bedoelde gedelegeerde handelingen vast te stellen.

3.1 In artikel 8, lid 9, van Verordening (EU) nr. 510/2011 is bepaald dat de Commissie door middel van gedelegeerde handelingen bijlage II moet wijzigen en uitvoeringsvoorschriften moet vaststellen voor de monitoring en rapportering van gegevens over de gemiddelde emissies van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die op het grondgebied van de EU zijn geregistreerd.


Sinds de inwerkingtreding van Verordening (EU) nr. 510/2011 heeft de Commissie op basis daarvan twee gedelegeerde handelingen vastgesteld:


a)bij Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 205/2012 van de Commissie 2 is bijlage II bij Verordening (EU) nr. 510/2011 gewijzigd wat betreft de door de lidstaten te verstrekken gegevens. De Commissie heeft die gedelegeerde handeling op 6 januari 2012 vastgesteld, nadat zij ter toetsing aan het Europees Parlement en de Raad was voorgelegd. De rechtshandeling was met name bedoeld om de middelen voor het verifiëren van de nauwkeurigheid van de gegevens te verbeteren door:

·te verlangen dat de door de lidstaten verzamelde gegevens overeenstemmen met het certificaat van overeenstemming van de betrokken voertuigen;

·toe te staan dat voor de CO2monitoring en rapportering andere gegevensbronnen met een gelijkwaardige graad van nauwkeurigheid worden gebruikt;

·het typegoedkeuringsnummer toe te voegen als een door de lidstaten mee te delen parameter voor gedetailleerde gegevens;

·het formaat voor de rapportering van gegevens aan te passen om te zorgen voor samenhang tussen de verschillende vereisten;


b)bij Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 404/2014 van de Commissie 3 is Verordening (EU) nr. 510/2011 aangevuld wat betreft de door de lidstaten te verstrekken gegevens. De Commissie heeft die gedelegeerde handeling op 17 februari 2014 vastgesteld, nadat zij ter toetsing aan het Europees Parlement en de Raad was voorgelegd. De rechtshandeling was met name bedoeld om de voorschriften betreffende de rapportagevereisten aan te passen aan de nieuwe methode voor de bepaling van de CO2emissies voor meerfasenvoertuigen die is opgenomen in bijlage XII bij Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie;


3.2 In artikel 11, lid 7, van Verordening (EU) nr. 510/2011 is bepaald dat de Commissie gedelegeerde handelingen moet vaststellen om de verordening aan te vullen met onder meer regelingen voor de interpretatie van de criteria om in aanmerking te komen voor een afwijking, voor de inhoud van de aanvragen alsmede de inhoud en beoordeling van de programma's voor de beperking van de specifieke CO2emissies.


De Commissie heeft die gedelegeerde handeling 4 op 6 november 2012 vastgesteld, nadat zij ter toetsing aan het Europees Parlement en de Raad was voorgelegd. De rechtshandeling was met name bedoeld om vast te stellen welke gegevens door fabrikanten van kleine aantallen moeten worden verstrekt om aan te tonen dat aan de voorwaarden voor een afwijking van de specifieke CO2emissiedoelstellingen uit hoofde van Verordening (EU) nr. 510/2011 is voldaan.


Daarnaast heeft de Commissie twee gedelegeerde handelingen vastgesteld om het referentieniveau voor de gemiddelde specifieke CO2emissies van twee fabrikanten van kleine aantallen te corrigeren:


a)bij Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1047/2013 van de Commissie 5 zijn de gemiddelde specifieke emissies van de fabrikant Piaggio voor het kalenderjaar 2010 gecorrigeerd, nadat de aanvrager had meegedeeld dat de emissies hoger waren dan de in Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 114/2013 van de Commissie 6 aangegeven waarde;


b)bij Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 482/2014 van de Commissie 7 zijn de gemiddelde specifieke emissies van de fabrikant Great Wall Motor Company Limited voor het kalenderjaar 2010 gecorrigeerd, nadat de aanvrager had meegedeeld dat de emissies hoger waren dan de in Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 114/2013 van de Commissie aangegeven waarde;


3.3 In artikel 13, lid 5, van Verordening (EU) nr. 510/2011 is bepaald dat de Commissie gedelegeerde handelingen moet vaststellen om uiterlijk op 31 oktober 2016 (en vervolgens om de drie jaar) bijlage I bij die verordening te wijzigen.


De Commissie heeft die gedelegeerde handeling 8 op 14 december 2016 vastgesteld, nadat zij ter toetsing aan het Europees Parlement en de Raad was voorgelegd. De rechtshandeling was met name bedoeld om de waarde voor de gemiddelde massa die wordt gebruikt voor het berekenen van de specifieke CO2emissies voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen aan te passen, door rekening te houden met de gemiddelde massa van nieuwe voertuigen die in de Unie worden geregistreerd.


3.4 In artikel 13, lid 6, vierde alinea, van Verordening (EU) nr. 510/2011 is bepaald dat de Commissie gedelegeerde handelingen moet vaststellen om de in bijlage I bij die verordening opgenomen formules aan te passen.


De Commissie heeft die gedelegeerde handeling 9 op 2 juni 2017 vastgesteld, nadat zij ter toetsing aan het Europees Parlement en de Raad was voorgelegd. De rechtshandeling was met name bedoeld om de specifieke CO2emissiedoelstellingen en de rapporterings- en monitoringvoorschriften aan te passen aan de verandering van de regelgevende testprocedure voor het meten van die emissies. De wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP) is beschreven in Verordening (EU) 2017/1151 van de Commissie 10 en vervangt vanaf 1 september 2017 de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC) uit hoofde van Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie 11 .


4. Conclusie

Verordening (EU) nr. 510/2011 is sinds 2011 van toepassing. De Commissie heeft inmiddels gedelegeerde handelingen vastgesteld om voorschriften voor de monitoring en rapportering van gegevens over de gemiddelde emissies vast te stellen en te wijzigen. Daarbij is met name gespecificeerd welke gegevens fabrikanten moeten verstrekken als zij een afwijking van de emissiedoelstellingen aanvragen en zijn de formules voor de berekening van de doelstellingen en de waarden van de massa in de bijlagen I en II bij de verordening aangepast. In het kader van de toetsing van de handelingen door het Europees Parlement en de Raad werd geen bezwaar gemaakt.

De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad om van dit verslag nota te nemen.

(1)

Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2011 tot vaststelling van emissienormen voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in het kader van de geïntegreerde benadering van de Unie om de CO2-emissies van lichte voertuigen te beperken (PB L 145 van 31.5.2011, blz. 1).

(2)

Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 205/2012 van de Commissie van 6 januari 2012 tot wijziging van bijlage II bij Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de door de lidstaten mee te delen gegevensbron en gegevensparameters (PB L 72 van 10.3.2012, blz. 2).

(3)

Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 404/2014 van de Commissie van 17 februari 2014 tot wijziging van bijlage II bij Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de monitoring van CO2-emissies van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen waarvoor typegoedkeuring is verleend in een meerfasenprocedure (PB L 121 van 24.4.2014, blz. 1).

(4)

Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 114/2013 van de Commissie van 6 november 2012 houdende aanvulling van Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad, wat betreft de regels voor de toepassing van een afwijking van de specifieke CO2emissiedoelstellingen voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen (PB L 38 van 9.2.2013, blz. 1).

(5)

Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1047/2013 van de Commissie van 21 augustus 2013 tot wijziging van Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 114/2013 van de Commissie teneinde de gemiddelde specifieke CO2emissies voor de fabrikant Piaggio te corrigeren (PB L 285 van 29.10.2013, blz. 1).

(6)

Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 114/2013 van de Commissie van 6 november 2012 houdende aanvulling van Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad, wat betreft de regels voor de toepassing van een afwijking van de specifieke CO2emissiedoelstellingen voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen (PB L 38 van 9.2.2013, blz. 1).

(7)

Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 482/2014 van de Commissie van 4 maart 2014 tot wijziging van Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 114/2013 wat de gemiddelde specifieke CO2emissies van de fabrikant Great Wall Motor Company Limited in 2010 betreft (PB L 138 van 13.5.2014, blz. 51).

(8)

Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/748 van de Commissie van 14 december 2016 tot wijziging van bijlage I bij Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad teneinde rekening te houden met de ontwikkeling van de massa van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die in 2013, 2014 en 2015 zijn geregistreerd (PB L 113 van 29.4.2017, blz. 9).

(9)

Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/1499 van de Commissie van 2 juni 2017 tot wijziging van de bijlagen I en II bij Verordening (EU) nr. 510/2011 van het Europees Parlement en de Raad met het oog op de aanpassing ervan aan de verandering van de regelgevende testprocedure voor het meten van de CO2-emissies van lichte bedrijfsvoertuigen (PB L 219 van 25.8.2017, blz. 1).

(10)

Verordening (EU) 2017/1151 van de Commissie van 1 juni 2017 tot aanvulling van Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie, tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad, Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie en Verordening (EU) nr. 1230/2012 van de Commissie en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie (PB L 175 van 7.7.2017, blz. 1).

(11)

Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie van 18 juli 2008 tot uitvoering en wijziging van Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie (PB L 199 van 28.7.2008, blz. 1).