Artikelen bij COM(2018)112 - Kwaliteit van de in 2017 door de lidstaten verstrekte begrotingsgegevens

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.



1. Achtergrond    

2. Belangrijkste bevindingen in verband met de in 2017 verstrekte gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld    

2.1.    Tijdigheid, betrouwbaarheid en volledigheid    

2.1.1.    Tijdigheid    

2.1.2.    Betrouwbaarheid    

2.1.3.    Volledigheid van de tabellen en de ondersteunende informatie    

2.1.4.    Aanvullende tabel betreffende overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen    

2.1.5.    Vragenlijst over intergouvernementele leningen    

2.2.    Naleving van de boekhoudregels en consistentie van de statistische gegevens    

2.2.1.    Informatie-uitwisseling en verduidelijkingen    

2.2.2.    Contactbezoeken en methodologische bezoeken    

2.2.3.    Specifiek advies van Eurostat    

2.2.4.    Recente methodologische kwesties    

2.2.5.    Consistentie met de onderliggende overheidsrekeningen    

2.3.    Bekendmaking    

2.3.1.    Bekendmaking van totaalcijfers en gedetailleerde rapporteringstabellen    

2.3.2.    Voorbehoud ten aanzien van de kwaliteit van de gegevens    

2.3.3.    Wijzigingen in de verstrekte gegevens    

2.3.4.    Bekendmaking van metagegevens (lijsten)    

3. Conclusies    


1.Achtergrond

Krachtens artikel 8, lid 3, van Verordening (EG) nr. 479/2009 1 van de Raad moet de Commissie (Eurostat) regelmatig verslag uitbrengen aan het Europees Parlement en de Raad over de kwaliteit van de door de lidstaten verstrekte feitelijke gegevens. In dit jaarverslag wordt een algemene beoordeling gegeven over de tijdigheid, betrouwbaarheid, volledigheid en consistentie van de gegevens en de inachtneming van de boekhoudregels. Het vorige verslag (over de gegevens van 2016) is door de Commissie aangenomen op 9 maart 2017 2 .

Eurostat beoordeelt regelmatig de kwaliteit van de door de lidstaten verstrekte feitelijke gegevens en van de onderliggende rekeningen van de sector overheid in overeenstemming met Verordening (EU) nr. 549/2013 3 . Deze beoordeling is toegespitst op de factoren die een verklaring vormen voor het overheidsoverschot/-tekort en de veranderingen in de overheidsschuld. De lidstaten sturen Eurostat deze informatie tweemaal per jaar in de 'PBT-kennisgevingstabellen', de 'vragenlijst betreffende de PBT-kennisgevingstabellen', de 'aanvullende tabel betreffende overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen', alsmede via bilaterale verduidelijkingen. Om in contact te blijven met de lidstaten legt Eurostat ook regelmatig contactbezoeken af in het kader van de PBT.

Dit verslag is gebaseerd op de belangrijkste bevindingen en resultaten in verband met de door de lidstaten in 2017 verstrekte PBT-gegevens. De nadruk ligt op de recentste gegevens die ingediend zijn in oktober 2017, die in voorkomend geval worden vergeleken met de in april 2017 en in 2016 ingediende gegevens.

2.Belangrijkste bevindingen in verband met de in 2017 verstrekte gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld

2.1.Tijdigheid, betrouwbaarheid en volledigheid

2.1.1.Tijdigheid

De lidstaten moeten tweemaal per jaar, vóór 1 april en vóór 1 oktober, hun feitelijke en voorziene PBT-gegevens bij Eurostat indienen 4 . In 2017 omvatte de PBT-kennisgeving de periode 20132017. Voor 2017 worden de door de nationale autoriteiten voorziene gegevens vermeld, terwijl het voor 20132016 om de feitelijke gegevens gaat 5 . Overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Verordening (EG) nr. 479/2009 beoordeelt Eurostat de door de lidstaten verstrekte feitelijke gegevens, maar niet de voorziene gegevens.

Alle lidstaten hebben de indieningsstermijnen voor beide kennisgevingen gehaald.

2.1.2.Betrouwbaarheid

Herzieningen van in oktober 2017 ingediende PBT-kennisgevingen ten opzichte van die van april 2017 waren voornamelijk het gevolg van de bijwerking van brongegevens, vooral werksaldi en belastinggegevens, en methodologische veranderingen zoals herclassificaties van eenheden of transacties.

Wat betreft herzieningen van gegevens uit 2016 tussen de kennisgevingen van april en oktober, is het overheidsoverschot/-tekort (als percentage van het bbp) van acht lidstaten verbeterd en die van tien verslechterd. De grootste positieve herzieningen werden gedaan door Denemarken, Zweden (+ 0,3 procentpunt elk), Tsjechië en Finland (+ 0,2 procentpunt elk) en de grootste negatieve herzieningen door Estland ( 0,6 procentpunt), Slowakije ( 0,5 procentpunt) en Griekenland ( 0,3 procentpunt). De grootste opwaartse bijstellingen van de schuld van 2016, als gevolg van andere redenen dan herziening van het bbp, werden gedaan door Zweden (+ 0,9 procentpunt), Hongarije, Cyprus (+ 0,7 procentpunt elk) en Luxemburg (+ 0,3 procentpunt), terwijl in Malta de schuld omlaag werd bijgesteld ( 0,4 procentpunt).

Herzieningen van het bbp hadden voor verschillende lidstaten een merkbare invloed op de schuldquote. In het bijzonder werden toenames als gevolg van een bijstelling van het bbp waargenomen bij Griekenland (+ 1,7 procentpunt), Luxemburg, Frankrijk (+ 0,4 procentpunt elk) en Letland (+ 0,2 procentpunt) en dalingen bij 24 lidstaten, waarvan de grootste bij Ierland ( 2,7 procentpunt), Kroatië, Cyprus, Slovenië ( 1,3 procentpunt), het Verenigd Koninkrijk ( 1,0 procentpunt), Oostenrijk, Hongarije ( 0,9 procentpunt elk), Italië ( 0,6 procentpunt), Bulgarije, Tsjechië, Nederland en Finland ( 0,5 procentpunt elk).

2.1.3.Volledigheid van de tabellen en de ondersteunende informatie

Het invullen van de rapporteringstabellen is wettelijk verplicht en van wezenlijk belang om Eurostat in staat te stellen de kwaliteit van de gegevens naar behoren te beoordelen. Artikel 8, lid 2, van Verordening (EG) nr. 479/2009 bepaalt dat de lidstaten Eurostat de relevante statistische informatie moeten verstrekken. Deze "omvat in het bijzonder:

a) gegevens van de nationale rekeningen;

b) lijsten;

c) kennisgevingstabellen in het kader van de EDP;

d) aanvullende vragenlijsten en verduidelijkingen in verband met de kennisgevingen.".

Er zijn vier belangrijke EDP-kennisgevingstabellen:

-in tabel 1 wordt verslag uitgebracht over het overheidsoverschot/-tekort (in totaal en per overheidssubsector) en schuldniveaus (in totaal 6 en per categorie van financiële instrumenten). Ook wordt informatie verstrekt over het bbp tegen actuele marktprijzen en overheidsuitgaven voor bruto-investeringen in vaste activa en voor rentebetalingen;

-de gegevens in tabellen 2A tot en met 2D verklaren de overgang tussen nationale definities van overheidssaldo ("werksaldi" volgens de methoden van de nationale rekeningen) en het tekort/overschot van elke subsector van de overheid ("vorderingenoverschot/vorderingentekort" volgens de methoden van de nationale rekeningen) 7 ;

-de gegevens in de tabellen 3A tot en met 3D verklaren de bijdragen van het overheidstekort/-overschot en de andere relevante factoren aan de variatie in het schuldniveau van overheden en de consolidering van schulden; en

-bevat tabel 4 voornamelijk gegevens over handelskredieten en voorschotten 8 .

In 2017 betreffen de PBT-tabellen 1 en 2 de jaren 2013-2017 9 en de andere tabellen betreffen de jaren 20132016.

In april en oktober hebben alle lidstaten alle PBT-kennisgevingstabellen 10 bij Eurostat ingediend. Bij de indieningsronde van oktober hebben ze voor PBT-tabel 1 volledige gegevens verstrekt en voor PBT-tabel 2 gegevens over het verband tussen het werksaldi en het PBT-overschot/-tekort voor alle subsectoren. Het Verenigd Koninkrijk heeft voor de eerste keer overgangsposten gemeld in PBT-tabellen 2A en 2C. Een aantal landen (Duitsland, Oostenrijk) meldde niet alle overgangsposten zoals gevraagd in het model en sommige maakten melding van restovergangsposten (Duitsland, Finland, Italië, Nederland en Zweden).

Niet alle lidstaten hebben in PBT-tabel 3 alle uitsplitsingen gemaakt, in het bijzonder voor de plaatselijke overheid.

De stand van alle handelskredieten en voorschotten van de overheid moet in PBT-tabel 4 worden ingevuld. Slechts iets meer dan de helft van alle lidstaten verschafte echter volledige informatie over alle subsectoren van de overheid evenals binnen de subsectoren. België, Bulgarije, Cyprus, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk gaven aan dat ze voorlopige gegevens hadden ingediend, met andere woorden dat de gegevens zouden kunnen worden herzien in toekomstige kennisgevingen.

De volledigheid van de PBT-tabellen is nog steeds voor verbetering vatbaar. De nog resterende problemen hebben echter naar verwachting slechts een klein effect op de kwaliteit van de gegevens.

Alle lidstaten hebben antwoorden op de 'vragenlijst betreffende de PBT-kennisgevingstabellen' ingediend 11 . Hoewel de dekking en de kwaliteit van de antwoorden opnieuw zijn verbeterd, moet op deze punten verdere vooruitgang worden geboekt, aangezien sommige landen niet alle verlangde informatie hebben verstrekt. Dit geldt in het bijzonder voor gegevens over kwijtschelding door de centrale overheid van vorderingen en schulden, de uitsplitsing van de rubriek 'overige vorderingen/schulden', de boeking van door de overheid verstrekte garanties (voornamelijk wat betreft lokale overheden) en gegevens over kapitaalinjecties.

2.1.4.Aanvullende tabel betreffende overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen

Sinds 15 juli 2009 verzamelt Eurostat een reeks aanvullende gegevens over overheidsinterventies ter ondersteuning van financiële instellingen. De in 2017 verzamelde gegevens hadden betrekking op de periode 20072016. Op vijf na (Estland, Malta, Polen, Roemenië en Slowakije) maakten alle lidstaten melding van in die periode ondernomen overheidsinterventies. De enige interventies die in Finland (2008) en Tsjechië (20132015) werden ondernomen, betroffen voorwaardelijke verbintenissen. In 2016 maakten alle landen, op Slovenië en Cyprus na, melding van een beperkte toename van hun tekorten of van een neutrale uitwerking als gevolg van overheidsinterventies ter ondersteuning van financiële instellingen. Samen met het PBT-persbericht publiceerde Eurostat een achtergrondnota met meer informatie over de inhoud van de aanvullende tabel en de bevindingen daarvan 12 .

2.1.5.Vragenlijst over intergouvernementele leningen

De lidstaten verstrekken gegevens over bilaterale intergouvernementele leningen, meestal in het kader van financiële steunprogramma’s. Deze gegevens en verdere informatie over de Europese Faciliteit voor financiële stabiliteit maken ook deel uit van het PBT-persbericht. Voor 20132016 betroffen de gegevens voornamelijk leningen aan Griekenland, Ierland en Portugal.

De bilaterale intergouvernementele leningen worden in mindering gebracht bij de berekening van de EU-28- en eurozone-aggregaten voor de overheidsschuld ("Maastrichtschuld"), aangezien beide op geconsolideerde basis worden vermeld.

2.2.Naleving van de boekhoudregels en consistentie van de statistische gegevens

2.2.1.Informatie-uitwisseling en verduidelijkingen

Tijdens de drie weken van de kennisgevingsperiode tussen de indieningstermijnen van de lente/herfst en de bekendmaking van de gegevens nam Eurostat contact op met alle nationale statistische instanties om nadere informatie te vragen en de toepassing van de boekhoudregels voor specifieke transacties te verduidelijken. Er vond een intensieve correspondentie plaats.

Gebruikmakend van het voorbeeld van de indieningstermijn in het najaar van 2017, werd voor 6 oktober een eerste reeks verzoeken om verduidelijking verzonden naar alle lidstaten, een tweede reeks naar 26 lidstaten, een derde naar 17 en een vierde naar één. Eurostat heeft bepaalde lidstaten verzocht om herziene 'PBT-kennisgevingstabellen', herziene tabellen over de onderliggende overheidsrekeningen (d.w.z. jaarrekeningen van uitgaven en inkomsten, en financiële en niet-financiële kwartaalrekeningen) en de herziene 'vragenlijst betreffende de PBT-kennisgevingstabellen' te verstrekken. In de meeste gevallen betroffen de veranderingen in de gegevens ingediend in het kader van de kennisgevingsperiode in oktober 2017 correcties van technische fouten, interne inconsistenties en aanpassingen in de kennisgevingstabellen of in de bijhorende vragenlijst. Enkele wijzigingen waren het gevolg van bijwerkingen van de brongegevens, met inbegrip van voorziene gegevens over 2017.

2.2.2.Contactbezoeken en methodologische bezoeken

Verordening (EG) nr. 479/2009 voorziet in contactbezoeken en methodologische bezoeken. Vertegenwoordigers van DG ECFIN en de Europese Centrale Bank nemen als waarnemers deel aan dergelijke bezoeken. Tijdens regelmatige contactbezoeken aan de lidstaten (ten minste om de twee jaar) beoordeelt Eurostat verstrekte gegevens, onderzoekt het de methoden, bespreekt het de in de lijsten omschreven statistische processen en bronnen en gaat het na of de boekhoudregels worden nageleefd (afbakening van de overheid, het moment van de registratie en de classificatie van overheidstransacties en -schulden). Methodologische bezoeken vinden alleen plaats in specifieke gevallen waarin duidelijke risico’s of mogelijke problemen met de kwaliteit van gegevens zijn vastgesteld.

Ad hoc- of technische bezoeken kunnen ook worden georganiseerd indien Eurostat een bepaalde belangrijke kwestie aan de orde stelt bij een lidstaat die alleen via een vergadering met de betrokken autoriteiten kan worden opgelost.

In 2017 heeft Eurostat de volgende PBT-contactbezoeken afgelegd: Cyprus, Estland, Frankrijk, Griekenland (tweemaal), Ierland, Italië Kroatië, Letland, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Ook werden er ad hoc-bezoeken afgelegd in Hongarije, Luxemburg en Polen.

In 2017 heeft Eurostat geen methodologisch bezoek afgelegd.

De uiteindelijke bevindingen van elk contactbezoek worden, samen met de overeengekomen actiepunten en de stand van zaken, toegezonden aan het Economisch en Financieel Comité en bekendgemaakt op de website van Eurostat 13 . De contactbezoeken en de uitvoering van dergelijke actiepunten heeft in de loop van de tijd geleid tot aanzienlijke verbeteringen in de gegevenskwaliteit.

2.2.3.Specifiek advies van Eurostat

De lidstaten overleggen regelmatig met Eurostat om diverse boekhoudkundige kwesties in de nationale rekeningen met betrekking tot toekomstige of eerdere transacties te verduidelijken. Eurostat verleent advies volgens de gepubliceerde richtsnoeren 14 . In het belang van de transparantie publiceert Eurostat sinds juli 2016 al zijn adviesbrieven 15 , zonder voorafgaande toestemming van de betrokken lidstaat zoals dat werd gedaan tot op dat moment. In 2017 publiceerde het twaalf adviesbrieven.

2.2.4.Recente methodologische kwesties

Eurostat controleert de toepassing van de regels van ESR 2010 en zijn methodologische besluiten door een analyse te maken van de door de lidstaten in de PBT-tabellen en de in de 'vragenlijst betreffende de PBT-kennisgevingstabellen' verstrekte gegevens en door gesprekken te voeren met de nationale statistische instanties tijdens de PBT-contactbezoeken.

Het biedt aanvullende methodologische richtsnoeren over de boekhoudregels voor PBT-statistiek en statistieken betreffende overheidsfinanciën, die de algemene regels van ESR 2010 aanvullen. Richtsnoeren worden onder de verantwoordelijkheid van Eurostat gepubliceerd na raadpleging van de nationale statistische instanties. Ook toelichtingen ter verduidelijking van de boekhoudregels voor een aantal zeer specifieke kwesties worden onder de verantwoordelijkheid van Eurostat gepubliceerd.

In 2017 heeft Eurostat richtsnoeren gepubliceerd over mobiele telefoonlicenties, exploratierechten en andere licenties (27 maart) en over de registratie van energieprestatiecontracten in overheidsrekeningen (19 september).

De richtsnoeren van de lidstaten voor het voltooien van de PBT-kennisgeving van het overheidstekort en de overheidsschuld, voor gebruik door degenen die de PBT-statistieken samenstellen, werden in lijn met ESR 2010 bijgewerkt (23 maart).

Kwesties die in bestaande handboeken en richtsnoeren onvoldoende aan bod zijn gekomen, werden verder geanalyseerd en besproken in technische werkgroepen en taskforces.

Naast de twee reguliere werkgroepvergaderingen inzake PBT-statistieken, heeft Eurostat vier taskforces georganiseerd (inzake energieprestatiecontracten, een handboek over overheidstekort en overheidsschuld, statistieken betreffende overheidsfinanciën en de classificatie van overheidsfuncties) en twee speciale vergaderingen van deskundigen (inzake afstotingsstructuren en toxische schulden).

In samenwerking met het Economisch en Financieel Comité — subcomité inzake statistieken en het Economisch en Financieel Comité — plaatsvervangers, bleef Eurostat werken aan de follow-up van de conclusies inzake statistieken uit november 2016 van ECOFIN. Overeenkomstig het verzoek van de Raad heeft het een tijdig voortgangsverslag opgesteld en gepresenteerd aan het EFC. Het heeft ook een document waarin gedetailleerde 'Procedures voor de ontwikkeling en toepassing van methoden ter ondersteuning van PBT-gegevens' 16 opgesteld, waarvan het grootste doel is om solide procedures vast te leggen voor de methodologische aanpak wat betreft PBT en SBO, met aandacht voor duidelijkheid, transparantie en tijdigheid. In het document worden de diverse soorten methodologische richtsnoeren naast ESR 2010, het raadplegingsproces van elke soort en uitvoeringsdetails, vastgelegd.

Op 22 februari heeft de Commissie een verslag inzake het onderzoek naar de manipulatie van statistieken in Oostenrijk (overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1173/2011 inzake de effectieve handhaving van het begrotingstoezicht in het eurogebied en het besluit van de Commissie van 3 mei 2016) en een aanbeveling voor een beschikking van de Raad om Oostenrijk een geldboete op te leggen voor het manipuleren van schuldgegevens in Bundesland Salzburg, goedgekeurd. Overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Verordening (EU) nr. 1173/2011 moet de Raad besluiten over de aanbeveling.

2.2.5.Consistentie met de onderliggende overheidsrekeningen

De bij Verordening (EG) nr. 479/2009 vastgestelde indieningstermijnen van 1 april en 1 oktober zijn ingevoerd met het oog op consistentie met de onderliggende jaar- en kwartaalrekeningen van de sector overheid, waarvan de cijfers in het kader van het ESR in verschillende tabellen bij Eurostat zijn verstrekt. Zo moeten de totale uitgaven en inkomsten van de overheid overeenstemmen met de verstrekte cijfers over het tekort.

De PBT-gegevens stemden grotendeels overeen met de in het kader van ESR 2010 gemelde gegevens over overheidsrekeningen, hoewel er enige bezorgdheid bestaat over de financiële balansen (standen) en de financiële kwartaalrekeningen van de sector overheid (ESR-tabel 27). Om de consistentie van PBT-tabellen 3 met ESR-tabel 27 te verbeteren zijn verdere inspanningen door sommige lidstaten nodig.

Er bestaan aanzienlijke onverenigbaarheden met betrekking tot het saldo financiële transacties van een aantal jaren voor Griekenland, omdat de financiële rekeningen die door de Bank of Greece worden verstrekt niet op één lijn zijn met de door Elstat verstrekte PBT-gegevens. De Bank of Greece heeft de richtsnoeren van Eurostat met betrekking tot de registratie van het ESR 2010 inzake een aantal kwesties niet gevolgd. In oktober 2015 heeft Eurostat besloten om ESR-tabel 27 voor Griekenland niet te publiceren totdat de problemen opgelost zouden zijn.

Voor Duitsland, Portugal en Spanje geldt dat de indiening van statistische verschillen in de kennisgevingstabellen van oktober 2017 afwijkt van de standaard voor ESR-tabel 27 en dit leidt tot aanzienlijke verschillen voor alle jaren.

Bbp-cijfers waren consistent voor alle lidstaten, afgezien van kleine verschillen voor Frankrijk (april) en Litouwen (oktober), bij een indiening door beide landen van een vervroegde versie van de jaarrekening in het kader van de PBT.

De door de lidstaten verstrekte gegevens met betrekking tot overschot/tekort, bruto-investeringen in vaste activa en rente-uitgaven stemden volledig overeen met de jaar- en kwartaalgegevens over de overheidsuitgaven en -inkomsten (ESR-tabellen 2 en 25). Ook de gegevens met betrekking tot de jaarlijkse schuld en de driemaandelijkse overheidsschuld (ESR-tabel 28) stemden voor alle lidstaten volledig overeen.

2.3.Bekendmaking

2.3.1.Bekendmaking van totaalcijfers en gedetailleerde rapporteringstabellen

Overeenkomstig artikel 14, lid 1, van Verordening (EG) nr. 479/2009 "verstrekt de Commissie (Eurostat) de gegevens over het feitelijke overheidstekort en de feitelijke overheidsschuld en de onderliggende overheidsrekeningen met het oog op de toepassing van het Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten binnen drie weken na de […] indieningstermijnen […]. De gegevens worden verstrekt door ze bekend te maken".

Eurostat heeft de gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld op 24 april 17 en op 23 oktober 18 op zijn website bekendgemaakt, samen met alle definitieve rapporteringstabellen 19 die door de lidstaten waren ingediend en heeft opmerkingen gemaakt over:

-de stock-flow adjustment;

-overheidsinterventies ter ondersteuning van de financiële instellingen;

-de stand van de passiva van handelskredieten en voorschotten; en

-herzieningen van overheidsoverschot/-tekort en overheidsschuld (dit werd in april voor de eerste keer afzonderlijk gepubliceerd).

Voorts is een persbericht gepubliceerd over de driemaandelijkse 'Maastrichtschuld', op een tijdstip rond t+115 20 dagen, en een persbericht over de driemaandelijkse ontwikkeling van het overheidstekort.

Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 479/2009 moeten de lidstaten hun feitelijke gegevens over hun tekorten en schulden bekendmaken. Alle lidstaten maken tekort- en schuldcijfers op nationaal niveau bekend. De meeste hebben aan Eurostat meegedeeld dat zij al hun PBT-tabellen bekendmaken. Vijf lidstaten (Bulgarije, Italië, Luxemburg, Polen en Slowakije) maken slechts een deel van de tabellen bekend. Frankrijk heeft op nationaal niveau alleen de tekort- en schuldcijfers bekendgemaakt en geen van de PBT-tabellen.

2.3.2.Voorbehoud ten aanzien van de kwaliteit van de gegevens

Oktober 2017

Eurostat heeft een voorbehoud geformuleerd over de kwaliteit van de gegevens die door Frankrijk met betrekking tot de registratie van bepaalde activiteiten van het Agence Française de Développement zijn verstrekt.

Het heeft zijn voorbehoud inzake de kwaliteit van door België en Hongarije verstrekte gegevens (het voorbehoud met betrekking tot Hongarije werd gedeeltelijk ingetrokken) gehandhaafd.

Het heeft zijn voorbehoud met betrekking tot de door Luxemburg verstrekte gegevens (in zijn persbericht van 24 april 2017) ingetrokken.

April 2017

Eurostat heeft een voorbehoud geformuleerd over de kwaliteit van de door Luxemburg verstrekte gegevens met betrekking tot de sectorclassificatie van ziekenhuizen en een aantal technische kwesties zoals de registratie van vorderingen en schulden, de omvang van de statistische discrepanties in de PBT-tabellen en de onbeschikbaarheid van gegevens voor lokale overheden.

Het heeft zijn voorbehoud inzake de kwaliteit van door België en Hongarije verstrekte gegevens gehandhaafd.

Het heeft zijn voorbehoud met betrekking tot de door Cyprus verstrekte gegevens (in zijn persbericht van 21 oktober 2016) ingetrokken.

2.3.3.Wijzigingen in de verstrekte gegevens

Eurostat heeft geen wijzigingen aangebracht in de gegevens die door de lidstaten in de PBT-kennisgevingen van april en oktober 2017 zijn ingediend.

2.3.4.Bekendmaking van metagegevens (lijsten) 21

Verordening (EG) nr. 479/2009 stelt dat de PBT-lijsten deel uitmaken van de statistische gegevens die de lidstaten moeten verstrekken. Ook is bepaald dat de lijsten op nationaal niveau bekendgemaakt moeten worden.

Eurostat heeft de indeling van de PBT-lijsten gewijzigd: er zijn structurele wijzigingen aangebracht en er wordt om meer details verzocht. Er is overeenstemming bereikt over het nieuwe lijstmodel voor ESR 2010 en eind 2017 heeft Eurostat herziene lijsten voor 21 lidstaten bekendgemaakt. De overige zeven hebben een ontwerp-PBT-lijst aan Eurostat verstrekt. De definitieve PBT-lijsten voor Griekenland, Ierland en Oostenrijk worden in de komende maanden bekendgemaakt. Voor Cyprus, Frankrijk, Luxemburg en Nederland wordt verdere vooruitgang verwacht.

3.Conclusies

Eurostat erkent dat verdere algemene verbeteringen zijn bereikt wat de consistentie en volledigheid van de verstrekte gegevens betreft. Toch moet de kwaliteit van de begrotingsgegevens verder verbeterd worden. In 2017 heeft Eurostat meer bilaterale verduidelijkingen tijdens de beoordeling van de PBT-kennisgevingen verzocht. Ook waren er meer contacten en was er meer overleg met de lidstaten tussen kennisgevingen. De bekendmaking van al zijn methodologische adviesbrieven heeft de kennisuitwisseling en de transparantie verbeterd. Hetzelfde geldt voor zijn bredere communicatie-inspanningen tussen gebruikers en producenten van statistieken met betrekking tot methodologische ontwikkelingen.

Er blijven consistentieproblemen bestaan met betrekking tot de financiële kwartaalrekeningen van sommige lidstaten, in het bijzonder van Griekenland.

Eurostat heeft zijn voorbehoud uitgesproken ten aanzien van de kwaliteit van de door Luxemburg verstrekte gegevens voor de PBT-kennisgeving van april en die door Frankrijk voor de PBT-kennisgeving van oktober. Het heeft zijn voorbehouden met betrekking tot Cyprus (april) en Luxemburg (oktober) ingetrokken en die met betrekking tot België en Hongarije (april en oktober) gehandhaafd.

De algemene conclusie van Eurostat luidt dat de kwaliteit van verslaglegging over de begrotingsgegevens in 2017 verder is verbeterd. In het algemeen hebben de lidstaten meer volledige informatie van betere kwaliteit verstrekt in de PBT-kennisgevingstabellen en in andere relevante statistische rapportages.

(1)

   Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad betreffende de toepassing van het aan het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap gehechte protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten (PBT) (PB L 145 van 10.6.2009, blz. 1).

(2)

   COM(2017) 123 final.

(3)

   Verordening (EU) nr. 549/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie (ESR 2010) (PB L 174 van 26.6.2013, blz. 1).

(4)

   Artikel 3, leden 1 en 3, van Verordening (EG) nr. 479/2009

(5)

   Feitelijke gegevens kunnen definitief, semi-definitief of geschat zijn.

(6)

   Het aan het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten verstaat onder overheidsschuld: de totale aan het eind van het jaar uitstaande geconsolideerde brutoschuld van de hele sector overheid (tegen nominale waarde). Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 479/2009 omvat de overheidsschuld chartaal geld en deposito’s (AF.2), schuldbewijzen (AF.3) en leningen (AF.4) zoals gedefinieerd in ESR 2010.

(7)

   Artikel 3, lid 2, van Verordening (EG) nr. 479/2009.

(8)

   Zie de verklaringen bij de Raadsnotulen van 22 november 1993;     
https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/gfs/images/e/e7/Statements_9817.en93.pdf

(9)

   In Verordening (EG) nr. 479/2009 wordt alleen de verstrekking door de lidstaten van voorziene gegevens in de tabellen 1 en 2A expliciet voorgeschreven.

(10)

   De PBT-kennisgevingstabellen van de lidstaten zijn te vinden op de website van Eurostat:     
http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/edp-notification-tables

(11)

   De vragenlijst bestaat uit 13 onderdelen, waarin wordt gevraagd om kwantitatieve en enige kwalitatieve informatie op diverse gebieden, bijv. transacties in verband met belastingen en sociale premies en met de EU, aankoop van militaire uitrusting, overheidsgaranties, kwijtschelding van schulden, kapitaalinjecties door de overheid in overheidsondernemingen, publiekprivate partnerschappen, omleiding van transacties, enz.

(12)

    http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/2022710/Background-note-on-gov-interventions-OCT-2017-final.pdf

(13)

    http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/eurostat-edp-visits-to-member-states

(14)

    http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/methodology/guidance-on-accounting-rules

(15)

    http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/methodology/advice-to-member-states

(16)

    http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/2041329/Procedures-Dev-and-Implt-Methodology-EDP-data.pdf  

(17)

    http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7997684/2-24042017-AP-EN.pdf

(18)

    http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8338481/2-23102017-AP-EN.pdf

(19)

      http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/edp-notification-tables

(20)

   "t" verwijst naar het eind van de periode waarop de rapportage betrekking heeft.

(21)

   Lijsten van de methoden, procedures en bronnen die worden gebruikt om de feitelijke gegevens over tekorten en schulden en de daaraan ten grondslag liggende overheidsrekeningen op te stellen.