Artikelen bij COM(2018)391 - Steunprogramma voor hervormingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2018)391 - Steunprogramma voor hervormingen.
document COM(2018)391 NLEN
datum 31 mei 2018



HOOFDSTUK I
Algemene bepalingen

Inhoudsopgave

Artikel 1 - Onderwerp

Bij deze verordening wordt het steunprogramma voor hervormingen vastgesteld (hierna 'het programma' genoemd).

In deze verordening worden de doelstellingen van het programma, de begroting voor de periode 2021-2027, de vormen van financiering door de Unie en de regels voor de verstrekking van die financiering vastgelegd.

Artikel 2 - Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

1. 'technische ondersteuning' maatregelen die de lidstaten helpen institutionele, bestuurlijke en groeiondersteunende structurele hervormingen uit te voeren, inclusief maatregelen ter ondersteuning van lidstaten die niet de euro als munt hebben, bij hun voorbereiding op deelname aan de eurozone;

2. 'financiële ondersteuning': een financiële bijdrage aan een lidstaat voor de uitvoering van in het kader van het Europees Semester geïdentificeerde structurele hervormingen overeenkomstig artikel 2-bis van Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad 28 , en voor de uitvoering van hervormingen die relevant zijn voor de voorbereiding op toetreding tot de eurozone.

3. 'nationale autoriteit': een of meer autoriteiten op bestuursniveau, inclusief op regionaal en lokaal niveau[, alsook lidstaatsorganisaties als bedoeld in [artikel 2, punt 42] van het Financieel Reglement, die in een geest van partnerschap samenwerken overeenkomstig het institutionele en wettelijke kader van de lidstaten;

4. 'fondsen van de Unie': de fondsen die onder Verordening (EU) YYY/XX van het Europees Parlement en de Raad [opvolger van de VGB] 29 vallen;

5. 'internationale organisatie': organisatie in de zin van artikel 156 van het Financieel Reglement en organisaties die krachtens dat artikel worden gelijkgesteld met een dergelijke internationale organisatie; en

6. 'in aanmerking komende lidstaat': in het kader van de convergentiefaciliteit, een lidstaat die niet de euro als munt heeft en die bij de voorbereiding op toetreding tot de eurozone aantoonbare stappen heeft gezet om binnen een bepaalde termijn tot de eurozone toe te treden. Met aantoonbare stappen wordt bedoeld een formele brief van de regering van de betrokken lidstaat aan de Commissie met een duidelijke toezegging om binnen een redelijke en welbepaalde termijn tot de eurozone toe te treden, en met een na overleg met de Commissie voorgelegde geloofwaardige tijdgebonden routekaart voor de uitvoering van concrete voorbereidende maatregelen voor een succesvolle deelname aan de eurozone, waaronder stappen om de nationale wetgeving volledig af te stemmen op de vereisten op grond van het recht van de Unie (met inbegrip van de bankenunie).

Artikel 3 - Structuur van het programma

Het programma omvat de volgende instrumenten:

(a)het hervormingsinstrument;

(b)het instrument voor technische ondersteuning; en

(c)de convergentiefaciliteit voor de voorbereiding op lidmaatschap van de eurozone.

Artikel 4
Algemene doelstellingen

Met het programma worden in alle lidstaten de volgende algemene doelstellingen nagestreefd:

(a)helpen bij het aanpakken van uitdagingen op het vlak van nationale structurele hervormingen ter verbetering van de prestaties van de nationale economieën en ter bevordering van veerkrachtige economische en maatschappelijke structuren in de lidstaten, en zo bijdragen tot cohesie, concurrentievermogen, productiviteit, groei en werkgelegenheid; en

(b)bijdragen tot een versterking van de bestuurlijke capaciteit van de lidstaten met betrekking tot uitdagingen voor instellingen, bestuur, overheidsdiensten en economische en sociale sectoren.

Artikel 5 - Specifieke doelstellingen

1. Om de in artikel 4 genoemde algemene doelstellingen te verwezenlijken, heeft het programma ook specifieke doelstellingen, die in nauwe samenwerking met de betrokken lidstaten worden nagestreefd.

2. De specifieke doelstellingen van het programma zijn de volgende:

(a)met het hervormingsinstrument biedt het programma de lidstaten financiële stimulansen om de mijlpalen en streefdoelen van de structurele hervormingen te bereiken zoals vastgelegd in de hervormingstoezeggingen die de lidstaten met de Commissie zijn overeengekomen.

(b)met het instrument voor technische ondersteuning ondersteunt het programma de inspanningen van de nationale autoriteiten ter verbetering van hun bestuurlijke capaciteit om hervormingen op te zetten, te ontwikkelen en uit te voeren, inclusief via de uitwisseling van goede praktijken, passende processen en methoden en een effectiever en efficiënter personeelsbeheer;

(c)met de convergentiefaciliteit voor de voorbereiding op lidmaatschap van de eurozone voorziet het programma in:

i) financiële stimulansen voor in aanmerking komende lidstaten om hen te helpen bij het bereiken van de mijlpalen en streefdoelen van hervormingen die relevant zijn voor de voorbereiding op toetreding tot de eurozone, zoals vastgelegd in de hervormingstoezeggingen die de lidstaten met de Commissie zijn overeengekomen; en

ii) ondersteuning van de inspanningen van de nationale autoriteiten van in aanmerking komende lidstaten ter verbetering van hun bestuurlijke capaciteit om hervormingen op te zetten, te ontwikkelen en uit te voeren, inclusief via de uitwisseling van goede praktijken, passende processen en methoden en een effectiever en efficiënter personeelsbeheer.

Artikel 6 - Toepassingsgebied

De in de artikelen 4 en 5 vastgestelde algemene en specifieke doelstellingen hebben betrekking op beleidsgebieden die samenhangen met cohesie, concurrentievermogen, productiviteit, onderzoek en innovatie, slimme, duurzame en inclusieve groei, werkgelegenheid en investeringen, en met name met een of meer van de volgende gebieden:

(a)beheer van de overheidsfinanciën en activa, begrotingsprocessen, schuld- en inkomstenbeheer, alsook beleidsmaatregelen ter bestrijding van belastingontduiking;

(b)institutionele hervormingen en efficiënt en servicegericht functioneren van het overheidsbestuur en e-bestuur, onder meer, voor zover van toepassing, door de vereenvoudiging van de regelgeving, een doeltreffende rechtsstaat, een hervorming van de justitiële stelsels en een krachtiger bestrijding van fraude, corruptie en witwassen;

(c)het ondernemingsklimaat, inclusief voor kleine en middelgrote ondernemingen, herindustrialisering, ontwikkeling van de particuliere sector, product- en dienstenmarkten, investeringen, overheidsparticipatie in ondernemingen, privatiseringsprocessen, handel en buitenlandse directe investeringen, concurrentie en overheidsopdrachten, duurzame sectorale ontwikkeling en ondersteuning van onderzoek, innovatie en digitalisering;

(d)onderwijs en opleiding, arbeidsmarktbeleid, inclusief sociale dialoog, met het oog op het creëren van werkgelegenheid; digitale vaardigheden, de bestrijding van armoede; de bevordering van sociale inclusie; stelsels voor sociale zekerheid en sociale bijstand; volksgezondheid en zorgstelsels; alsmede cohesie-, asiel-, migratie- en grensbeleid;

(e)beleidsmaatregelen voor klimaatactie, mobiliteit, het bevorderen van energie- en hulpbronnenefficiëntie, hernieuwbare energiebronnen, het bewerkstelligen van energiediversificatie en het waarborgen van de energiezekerheid, alsook voor de landbouwsector, de visserij en de duurzame ontwikkeling van plattelandsgebieden; en

(f)beleidsmaatregelen voor de financiële sector, met inbegrip van de bevordering van financiële geletterdheid, financiële stabiliteit, toegang tot financiering en leningverstrekking aan de reële economie; en opstelling, verstrekking, kwaliteitsmonitoring en rapportage van gegevens en statistieken.

Artikel 7 - Begroting

1. De financiële middelen voor de uitvoering van het programma voor de periode 2021-2027 bedragen 25 000 000 EUR in lopende prijzen.

2. De indicatieve verdeling van het in lid 1 bedoelde bedrag is als volgt:

(a)tot 22 000 000 000 EUR voor het hervormingsinstrument;

(b)tot 840 000 000 EUR voor het instrument voor technische ondersteuning;

(c)tot 2 160 000 000 EUR voor de convergentiefaciliteit, waarvan:

i) tot 2 000 000 000 EUR voor de component financiële ondersteuning; en

ii) tot 160 000 000 EUR voor de component technische ondersteuning.

Wanneer een lidstaat buiten de eurozone op 31 december 2023 in het kader van de convergentiefaciliteit nog niet de nodige stappen heeft ondernomen om binnen een bepaalde termijn de euro aan te nemen, wordt het voor die lidstaat in het kader van de component financiële ondersteuning van de convergentiefaciliteit beschikbare maximumbedrag overeenkomstig artikel 26 toegewezen aan het in de eerste alinea, onder a), van dit lid genoemde hervormingsinstrument. De Commissie stelt hiertoe een besluit vast na de betrokken lidstaat in de gelegenheid te hebben gesteld opmerkingen te maken binnen twee maanden nadat zij haar conclusies heeft meegedeeld.

3. De financiële middelen voor het programma kunnen ook uitgaven dekken voor voorbereidende, monitoring-, controle-, audit- en evaluatieactiviteiten die nodig zijn voor het beheer van het programma en de verwezenlijking van de doelstellingen ervan, met name studies, bijeenkomsten van deskundigen, informatie- en communicatieacties, waaronder institutionele communicatie over de politieke prioriteiten van de Unie, voor zover die verband houden met de doelstellingen van deze verordening, uitgaven in verband met IT-netwerken die gericht zijn op informatieverwerking en -uitwisseling, daaronder begrepen informatietechnologie-instrumenten, en alle andere uitgaven voor technische en administratieve bijstand die door de Commissie voor het beheer van het programma worden gedaan. De uitgaven kunnen, voor elk van de drie in artikel 3 bedoelde instrumenten, ook de kosten van andere ondersteunende activiteiten dekken, zoals kwaliteitscontrole en monitoring van projecten voor technische ondersteuning op het terrein, en de kosten van wederzijdse ondersteuning en van deskundigen voor de evaluatie en de uitvoering van structurele hervormingen.

4. Op verzoek van de lidstaten kunnen de hun in gedeeld beheer toegewezen middelen worden overgedragen naar het programma. De Commissie voert deze middelen uit op directe wijze overeenkomstig artikel 62, lid 1, onder a), van het Financieel Reglement, dan wel op indirecte wijze overeenkomstig artikel 62, lid 1, onder c), van het Financieel Reglement. Indien mogelijk worden deze middelen gebruikt ten voordele van de betrokken lidstaat.


HOOFDSTUK II
Hervormingsinstrument

Artikel 8 - In aanmerking komende hervormingen 

Overeenkomstig de doelstellingen van artikel 4, onder a), en artikel 5, lid 2, onder a), worden in het kader van het programma hervormingen gefinancierd waarmee uitdagingen worden aangepakt die zijn geïdentificeerd in het kader van het Europees Semester voor coördinatie van het economisch beleid.

Artikel 9 - Maximale financiële bijdrage

In bijlage I wordt een maximale financiële bijdrage vastgesteld die voor elke lidstaat beschikbaar is uit de totale financiële middelen van het in artikel 7, lid 2, onder a), bedoelde hervormingsinstrument. Deze maximale financiële bijdrage wordt voor elke lidstaat berekend aan de hand van de in die bijlage vastgestelde criteria en methode, op basis van de bevolking van elke lidstaat. De maximale financiële bijdrage kan geheel of gedeeltelijk worden toegewezen aan elke lidstaat, in elk stadium en bij elke oproep van het in artikel 10 vastgestelde toewijzingsproces.

Artikel 10 - Toewijzingsproces en oproepen

1. Het toewijzingsproces voor de voor elke lidstaat beschikbare maximale financiële bijdrage als bedoeld in artikel 9 verloopt in fasen en via oproepen. Voor elke fase en bij elke oproep kunnen de lidstaten voorstellen het volledige bedrag van de in artikel 9 bedoelde maximale financiële bijdrage te ontvangen om de overeenkomstig artikel 11 voorgestelde hervormingstoezeggingen na te komen.

2. Voor een periode van twintig maanden vanaf de datum van toepassing van deze verordening maakt de Commissie 11 000 000 000 EUR beschikbaar voor toewijzing, d.i. 50 % van de totale in artikel 7, lid 2, onder a), bedoelde financiële middelen. Elke lidstaat kan voorstellen het volledige bedrag van de in artikel 9 bedoelde maximale financiële bijdrage te ontvangen om de overeenkomstig artikel 11 voorgestelde hervormingstoezeggingen na te komen.

3. Voor de periode die begint na afloop van de in lid 2 bedoelde periode, maakt de Commissie op basis van de in het kader van het hervormingsinstrument georganiseerde en bekendgemaakte oproepen 11 000 000 000 EUR beschikbaar voor toewijzing, d.w.z. de resterende 50 % van de totale in artikel 7, lid 2, onder a), bedoelde financiële middelen voor het hervormingsinstrument, plus het bedrag dat niet is toegewezen overeenkomstig lid 2. In het kader van de eerste oproep wordt 11 000 000 000 EUR toegewezen.

4. Wanneer de totale in artikel 7, lid 2, onder a), bedoelde beschikbare financiële middelen na de eerste oproep als bedoeld in lid 3 niet volledig zijn toegewezen overeenkomstig de leden 2 en 3, organiseert de Commissie verdere oproepen. Hiertoe wordt door de Commissie een indicatief tijdschema voor de verdere in die periode te organiseren oproepen opgesteld en bekendgemaakt, en worden bij elke oproep het resterende bedrag van de totale in artikel 7, lid 2, onder a), bedoelde financiële middelen aangegeven.

5. Ingeval het in lid 4 bedoelde resterende bedrag niet toereikend is ter dekking van de financiële bijdragen aan de lidstaten die voorstellen in het kader van een oproep hebben ingediend, worden de toewijzingen voor de betrokken lidstaten overeenkomstig artikel 12 evenredig aangepast volgens de methode in bijlage I.

Artikel 11 - Voorstel voor hervormingstoezeggingen

1. Een lidstaat die ondersteuning uit het hervormingsinstrument wenst te ontvangen, dient een voorstel voor hervormingstoezeggingen in bij de Commissie. Het voorstel omvat een reeks gedetailleerde maatregelen voor de uitvoering van de structurele hervormingen die een antwoord bieden op de in het kader van het Europees Semester geïdentificeerde uitdagingen, waarin mijlpalen, streefdoelen en een tijdschema voor de uitvoering van de hervormingen over een periode van maximaal drie jaar worden opgenomen.

2. Het voorstel voor hervormingstoezeggingen wordt door de lidstaat samen met zijn nationale hervormingsprogramma ingediend, in de vorm van een afzonderlijke bijlage. Die afzonderlijke bijlage kan samen met het nationale hervormingsprogramma worden ingediend, of op een ander tijdstip.

3. Het voorstel voor hervormingstoezeggingen wordt naar behoren gemotiveerd. Het omvat met name de volgende elementen:

a) de aard en het belang van de structurele hervorming die is voorgesteld tegen de achtergrond van de in het kader van het Europees Semester geïdentificeerde uitdagingen;

b) de verwachte economische en sociale gevolgen van de hervorming in de betrokken lidstaat en, zo mogelijk, de overloopeffecten in andere lidstaten;

c) de mogelijk noodzakelijke begeleidende maatregelen;

d) eventuele investeringskosten in verband met de hervormingen, inclusief informatie over bestaande of geplande financiering van deze kosten door de Unie;

e) de interne regelingen voor de daadwerkelijke uitvoering van de hervormingstoezeggingen door de betrokken lidstaat, inclusief de voorgestelde mijlpalen en streefdoelen en de desbetreffende indicatoren; en

f) andere relevante informatie.

4. Bij de voorbereiding van hoogwaardige voorstellen voor hervormingstoezeggingen kan de Commissie wederzijdse ondersteuning organiseren zodat de verzoekende lidstaten kunnen profiteren van de ervaring van andere lidstaten.

5. Bij de beoordeling van het voorstel voor hervormingstoezeggingen werkt de Commissie nauw samen met de betrokken lidstaat. De Commissie kan opmerkingen maken of aanvullende informatie vragen. De betrokken lidstaat verstrekt de gevraagde aanvullende informatie en kan het voorstel zo nodig herzien voordat het officieel wordt ingediend.

6. Bij de beoordeling van het voorstel voor hervormingstoezeggingen en bij de vaststelling van het aan de betrokken lidstaat toe te wijzen bedrag houdt de Commissie rekening met de motivering en de door de betrokken lidstaat verstrekte elementen als bedoeld in lid 3, alsook met alle andere relevante informatie.

7. De Commissie beoordeelt de aard en het belang van het voorstel voor hervormingstoezeggingen en neemt daarbij de volgende criteria in aanmerking:

a) of de hervormingstoezeggingen:

i) worden geacht efficiënt te zijn om de uitdagingen aan te pakken die zijn geïdentificeerd in het kader van het Europees Semester, en met name:

- in de landspecifieke aanbevelingen en in andere relevante, officieel door de Commissie aangenomen documenten van het Europees Semester, of

- in voorkomend geval, in de procedure voor macro-economische onevenwichtigheden zoals vastgesteld bij Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad 30 ;

ii) een omvattend pakket hervormingen inhouden;

iii) worden geacht de prestaties en de veerkracht van de economie van de betrokken lidstaat te versterken;

iv) worden geacht door hun uitvoering een blijvend effect te hebben, in voorkomend geval door de versterking van de institutionele en bestuurlijke capaciteit van de betrokken lidstaat; en

b) of de door de betrokken lidstaten voorgestelde interne regelingen worden geacht een effectieve uitvoering van de hervormingstoezeggingen gedurende een maximumperiode van drie jaar en de verwezenlijking van de voorgestelde mijlpalen en streefdoelen en de desbetreffende indicatoren te garanderen.

De in dit lid bedoelde beoordelingscriteria worden toegepast overeenkomstig de in bijlage II vastgestelde richtsnoeren.

8. Voor de beoordeling van de door de lidstaten ingediende voorstellen voor hervormingstoezeggingen kan de Commissie worden bijgestaan door deskundigen.

9. Het Comité voor de economische politiek, dat is ingesteld bij Besluit 2000/604/EG van de Raad inzake de samenstelling en het statuut van het Comité voor de economische politiek 31 , kan zijn advies geven over de door de lidstaten ingediende voorstellen voor hervormingstoezeggingen.

Artikel 12 - Besluit van de Commissie

1. De Commissie stelt een besluit vast binnen vier maanden na de officiële indiening van het voorstel door de lidstaat, door middel van een uitvoeringshandeling. Als de Commissie het door de lidstaat ingediende voorstel voor hervormingstoezeggingen positief beoordeelt, worden de door de lidstaat uit te voeren hervormingstoezeggingen, inclusief de mijlpalen en streefdoelen en de overeenkomstig artikel 10 toegewezen financiële bijdrage, vastgelegd in dat besluit.

Overeenkomstig artikel 33 vormt de financiële bijdrage een aanvulling op andere maatregelen of acties die met fondsen van de Unie worden ondersteund.

2. De in lid 1 bedoelde financiële bijdrage wordt vastgesteld rekening houdend met de aard en het belang van de door de betrokken lidstaat voorgestelde hervormingen, zoals beoordeeld op basis van de criteria in artikel 11, lid 7, op basis van de richtsnoeren in bijlage II en in overeenstemming met de volgende criteria:

(a)wanneer het door de betrokken lidstaat ingediende voorstel voor hervormingstoezeggingen volledig voldoet aan de criteria in artikel 11, lid 7, worden de hervormingstoezeggingen als 'ingrijpend' beschouwd en wordt het totale bedrag van de in artikel 9 bedoelde maximale financiële bijdrage toegewezen aan de betrokken lidstaat;

(b)wanneer het door de betrokken lidstaat ingediende voorstel voor hervormingstoezeggingen op bevredigende wijze voldoet aan de criteria in artikel 11, lid 7, worden de hervormingstoezeggingen als 'ingrijpend' beschouwd en wordt de helft van de in artikel 9 bedoelde maximale financiële bijdrage toegewezen aan de betrokken lidstaat; en

(c)wanneer het door de betrokken lidstaat ingediende voorstel voor hervormingstoezeggingen niet op bevredigende wijze voldoet aan de criteria in artikel 11, lid 7, wordt geen financiële bijdrage toegewezen aan de betrokken lidstaat.

3. In het in lid 1 bedoelde besluit wordt de financiële bijdrage vastgesteld, die in één keer wordt uitbetaald zodra de lidstaat alle in verband met de uitvoering van elke hervormingstoezegging vastgestelde mijlpalen en streefdoelen op bevredigende wijze heeft uitgevoerd.

In het besluit wordt voorts de termijn voor de uitvoering van de hervormingstoezeggingen vastgesteld, die niet meer bedraagt dan drie jaar vanaf de vaststelling van het besluit. Het besluit bevat ook de gedetailleerde regelingen en het tijdschema voor de uitvoering van de hervormingstoezeggingen en de verslaglegging daarover door de betrokken lidstaat in het kader van het Europees Semester, de relevante indicatoren voor het bereiken van de mijlpalen en streefdoelen, alsook de voorwaarden voor toegang door de Commissie tot de relevante onderliggende gegevens.

4. Wanneer de Commissie het door een lidstaat ingediende voorstel voor hervormingstoezeggingen negatief beoordeelt, deelt zij dit binnen vier maanden na de officiële indiening van het voorstel voor hervormingstoezeggingen door de lidstaat mee.

Artikel 13 - Wijziging van de hervormingstoezeggingen

1. Zijn de hervormingstoezeggingen, inclusief de desbetreffende mijlpalen en streefdoelen, voor de betrokken lidstaat op grond van objectieve omstandigheden (geheel of gedeeltelijk) niet langer haalbaar, dan kan de betrokken lidstaat een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie richten om het in artikel 12, lid 1, bedoelde besluit te wijzigen of te vervangen. Hiertoe kan de lidstaat een gewijzigde of een nieuwe reeks hervormingstoezeggingen voorstellen.

2. Wanneer de Commissie van mening is dat de door de betrokken lidstaat aangevoerde redenen een wijziging van de hervormingstoezeggingen rechtvaardigen, beoordeelt zij het nieuwe voorstel overeenkomstig het bepaalde in artikel 11 en neemt zij binnen vier maanden na de indiening van het verzoek een nieuw besluit overeenkomstig artikel 12.

3. Wanneer de Commissie van mening is dat de door de betrokken lidstaat aangevoerde redenen geen wijziging van de hervormingstoezeggingen rechtvaardigen, wijst zij het verzoek binnen vier maanden na de officiële indiening ervan af, nadat zij de betrokken lidstaat in de gelegenheid heeft gesteld opmerkingen te maken binnen een maand nadat zij haar conclusies heeft meegedeeld.

4. De hervormingstoezeggingen kunnen slechts worden gewijzigd binnen de in artikel 12, lid 1, vastgestelde uitvoeringstermijn.

Artikel 14 - Verslaglegging door de lidstaat in het kader van het Europees Semester

Onverminderd artikel 12, lid 3, tweede alinea, brengt de betrokken lidstaat in het kader van het Europees Semester regelmatig verslag uit over de vooruitgang die is geboekt bij de verwezenlijking van de hervormingstoezeggingen. Hiertoe wordt de lidstaten verzocht de inhoud van de nationale hervormingsprogramma's te gebruiken om verslag uit te brengen over de voortgang van de voltooiing van de hervorming. De gedetailleerde regelingen en het tijdschema voor de verslaglegging, inclusief de voorwaarden voor toegang door de Commissie tot de relevante onderliggende gegevens, worden vastgesteld in het in artikel 12, lid 1, bedoelde besluit.

Artikel 15 - Regels inzake de betaling, de opschorting en de annulering van financiële bijdragen

1. Een aan een lidstaat uit het hervormingsinstrument verleende financiële bijdrage neemt de vorm aan van financiering die niet is gekoppeld aan kosten zoals bedoeld in artikel 125, lid 1, onder a), van het Financieel Reglement; ze wordt beheerd overeenkomstig de in die verordening vastgelegde regels voor direct beheer en vereist geen nationale medefinanciering.

2. Het in artikel 12, lid 1, bedoelde besluit vormt een individuele juridische verbintenis in de zin van het Financieel Reglement, die op algemene toezeggingen gebaseerd kan zijn. Vastleggingen in de begroting kunnen in jaartranches over verschillende jaren worden verdeeld. 

3. De betaling van financiële bijdragen aan de betrokken lidstaat krachtens dit artikel gebeurt overeenkomstig de begrotingskredieten en onder voorbehoud van de beschikbaarheid van financiering.

4. Na afronding van de hervormingstoezeggingen doet de betrokken lidstaat een met redenen omkleed verzoek tot betaling van de financiële bijdrage aan de Commissie. De Commissie beoordeelt binnen twee maanden na de indiening van het verzoek of de desbetreffende mijlpalen en streefdoelen die zijn vastgesteld in het in artikel 12, lid 1, bedoelde besluit, op bevredigende wijze zijn gerealiseerd. Zij kan hiertoe worden bijgestaan door deskundigen als bedoeld in artikel 11, lid 8.

Valt de beoordeling positief uit, dan wordt de financiële bijdrage overeenkomstig het Financieel Reglement uitbetaald.

5. Stelt de Commissie naar aanleiding van de in lid 4 bedoelde beoordeling vast dat de mijlpalen en streefdoelen die zijn vastgesteld in het in artikel 12, lid 1, bedoelde besluit niet op bevredigende wijze zijn gerealiseerd, dan wordt de uitbetaling van de financiële bijdrage geheel of gedeeltelijk opgeschort. De betrokken lidstaat heeft de mogelijkheid opmerkingen te maken binnen een maand na de mededeling van de beoordeling van de Commissie.

De opschorting wordt opgeheven wanneer de lidstaat de nodige maatregelen heeft genomen om een bevredigende realisatie van de in artikel 12, lid 1, bedoelde mijlpalen en streefdoelen te waarborgen.

6. In afwijking van artikel 116, lid 2, van het Financieel Reglement gaat de betalingstermijn in op de datum waarop de positieve beoordeling aan de lidstaat wordt meegedeeld overeenkomstig lid 4, tweede alinea, of op de datum waarop de opheffing van een opschorting wordt meegedeeld overeenkomstig lid 5, tweede alinea.

7. Heeft de betrokken lidstaat binnen zes maanden na de opschorting niet de nodige maatregelen genomen, dan annuleert de Commissie het bedrag van de financiële bijdrage overeenkomstig artikel 14, lid 1, van het Financieel Reglement, na de betrokken lidstaat de mogelijkheid te hebben verleend opmerkingen te maken binnen twee maanden na de mededeling van haar conclusies.

8. Heeft de betrokken lidstaat binnen 18 maanden na de datum van goedkeuring van de hervormingstoezeggingen die zijn vastgesteld in het in artikel 12, lid 1, bedoelde besluit geen tastbare vooruitgang geboekt ten aanzien van de desbetreffende mijlpalen en streefdoelen, dan wordt het bedrag van de financiële bijdrage geannuleerd overeenkomstig artikel 14, lid 1, van het Financieel Reglement. Geen tastbare vooruitgang betekent dat de lidstaat het in artikel 12, lid 3, bedoelde tijdschema niet in acht heeft genomen.

De Commissie neemt een besluit over de annulering nadat zij de betrokken lidstaat in de gelegenheid heeft gesteld binnen twee maanden na de mededeling van haar conclusies opmerkingen te maken. 

Artikel 16 - Duurzaamheid van de hervormingen

1. Aan een lidstaat overeenkomstig artikel 15 betaalde financiële bijdragen voor een hervormingstoezegging worden aan de Commissie terugbetaald wanneer de voorwaarden die dergelijke betalingen mogelijk maakten, binnen vijf jaar na de betaling significant zijn veranderd in de betrokken lidstaat.

2. Van een significante verandering in de voorwaarden die de betaling mogelijk maakten, is sprake in de volgende gevallen:

(a)de elementen die ertoe hebben geleid dat de hervormingstoezeggingen zijn nagekomen, zijn veranderd, of

(b)de elementen die ertoe hebben geleid dat de hervormingstoezeggingen zijn nagekomen, zijn aanzienlijk gewijzigd door andere maatregelen.

3. De Commissie neemt een besluit over de terugbetaling nadat zij de betrokken lidstaat in de gelegenheid heeft gesteld binnen twee maanden na de mededeling van haar conclusies opmerkingen te maken. 

Artikel 17 - Verstrekking van informatie aan het Europees Parlement en de Raad en communicatie over de hervormingstoezeggingen 

1. De Commissie zendt de in artikel 12 bedoelde hervormingstoezeggingen onverwijld toe aan het Europees Parlement en de Raad.

2. Wanneer de betrokken lidstaat zijn toestemming heeft gegeven, kan de Commissie via communicatieactiviteiten zichtbaarheid geven aan de financiering van de Unie voor de in het pakket hervormingstoezeggingen voorgenomen financiële steun.


HOOFDSTUK III
Instrument voor technische ondersteuning

Artikel 18 - Voor technische ondersteuning in aanmerking komende acties

Overeenkomstig de doelstellingen van artikel 4, onder b), en artikel 5, lid 2, onder b), worden uit het instrument voor technische ondersteuning onder meer de volgende acties gefinancierd:

(a)verstrekken van deskundigheid op het gebied van beleidsadvies, beleidsaanpassing, formulering van strategieën en stappenplannen voor hervormingen, alsook op het gebied van wetgevende, institutionele, structurele en bestuurlijke hervormingen;

(b)terbeschikkingstelling op korte of lange termijn van deskundigen, inclusief deskundigen ter plaatse, voor het verrichten van taken op specifieke gebieden of het uitvoeren van operationele activiteiten, waar nodig met ondersteuning voor vertolking, vertaling en samenwerking, administratieve bijstand en faciliteiten op het gebied van infrastructuur en apparatuur;

(c)versterking van de institutionele, bestuurlijke of sectorale capaciteit en daarmee samenhangende ondersteunende acties op alle bestuursniveaus, daarmee ook bijdragend aan betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld, in voorkomend geval, met name:

i) seminars, conferenties en workshops;

ii) werkbezoeken van ambtenaren aan de betrokken lidstaten of derde landen om deskundigheid of kennis op relevante gebieden op te doen of te versterken, en

iii) opleidingsactiviteiten en ontwikkeling van opleidingsmodules (al dan niet online) ter ondersteuning van de nodige beroepsvaardigheden en kennis in verband met de betrokken hervormingen;

(d)verzameling van gegevens en statistieken, ontwikkeling van gemeenschappelijke methoden en, waar passend, indicatoren of benchmarks;

(e)organisatie van lokale operationele steun op gebieden als asiel, migratie en grenstoezicht;

(f)IT-capaciteitsopbouw, waaronder expertise op het gebied van ontwikkeling, onderhoud, werking en kwaliteitscontrole van de IT-infrastructuur en -toepassingen die voor de uitvoering van de betrokken hervormingen noodzakelijk zijn, alsook expertise op het gebied van programma's die gericht zijn op de digitalisering van overheidsdiensten;

(g)studies, onderzoeken, analyses en enquêtes, evaluaties en effectbeoordelingen en de ontwikkeling en publicatie van handleidingen, verslagen en educatief materiaal;

(h)communicatieprojecten voor scholing, samenwerking, bewustmaking, verspreidingsactiviteiten en uitwisseling van goede praktijken; organisatie van bewustmakings- en informatiecampagnes, mediacampagnes en -evenementen, waaronder institutionele communicatie en, waar passend, communicatie via sociale netwerken; en

(i)samenstelling en publicatie van materiaal voor de verspreiding van informatie en de resultaten van het programma, ook door middel van de ontwikkeling, de toepassing en het onderhoud van systemen en instrumenten op het gebied van informatie- en communicatietechnologieën.

Artikel 19 - Verzoek om technische ondersteuning

1. Een lidstaat die technische ondersteuning via dit instrument wenst te ontvangen, dient daartoe bij de Commissie een verzoek in met vermelding van de onder het in artikel 6 vermelde toepassingsgebied van het programma vallende beleidsgebieden en prioriteiten voor de ondersteuning. De Commissie organiseert oproepen in het kader van het instrument voor technische ondersteuning, waarbij passende termijnen voor de indiening van verzoeken worden vastgesteld. De Commissie kan richtsnoeren verstrekken over de belangrijkste elementen van een verzoek om ondersteuning.

2. De lidstaten kunnen een verzoek om technische ondersteuning indienen in omstandigheden die verband houden met:

(a)de uitvoering van hervormingen door lidstaten op eigen initiatief, met name om duurzame economische groei en werkgelegenheid te creëren;

(b)de uitvoering van economische aanpassingsprogramma's in lidstaten die van de Unie financiële bijstand krijgen op grond van reeds bestaande instrumenten, met name overeenkomstig Verordening (EU) nr. 472/2013 van het Europees Parlement en de Raad 32 voor de lidstaten die de euro als munt hebben, en Verordening (EG) nr. 332/2002 van de Raad 33 voor de lidstaten die niet de euro als munt hebben;

(c)de uitvoering van groeiondersteunende hervormingen in het kader van economische beleidsprocessen, met name de landspecifieke aanbevelingen in het kader van het Europees Semester of acties in verband met de uitvoering van het recht van de Unie;

(d)de voorbereiding van een voorstel voor hervormingstoezeggingen en de uitvoering van de door lidstaten aangegane hervormingstoezeggingen;

(e)de uitvoering van voorbereidende hervormingen met het oog op lidmaatschap van de eurozone voor lidstaten die niet de euro als munt hebben en die aantoonbare stappen hebben genomen om binnen een bepaalde termijn tot de eurozone toe te treden.

3. Met inachtneming van de beginselen van transparantie, gelijke behandeling en goed financieel beheer, en na een dialoog met de lidstaat onder andere in de context van het Europees Semester, analyseert de Commissie het in lid 1 bedoelde verzoek om ondersteuning op basis van de urgentie, omvang en impact van de vastgestelde problemen, de steunbehoeften op de betrokken beleidsterreinen, een analyse van de sociaaleconomische indicatoren en de algemene bestuurlijke capaciteit van de lidstaat.

Op basis van die analyse en rekening houdend met de bestaande acties en maatregelen die uit de fondsen van de Unie of andere Unieprogramma’s worden gefinancierd, komt de Commissie met de betrokken lidstaat tot een akkoord over de prioriteitsgebieden voor ondersteuning, de doelstellingen, een indicatief tijdschema, het toepassingsgebied van de ondersteuningsmaatregelen en de geraamde algemene financiële bijdrage voor dergelijke technische ondersteuning. Dit wordt neergelegd in een samenwerkings- en steunplan.

4. In het in lid 3 bedoelde samenwerkings- en steunplan worden, afzonderlijk van andere technische ondersteuning, de maatregelen in verband met de voorbereiding op lidmaatschap van de eurozone overeenkomstig artikel 32 vastgesteld. Ook de maatregelen in verband met de door de lidstaten overeenkomstig de artikelen 13 en 29 aangegane hervormingstoezeggingen worden afzonderlijk in het plan vastgesteld.

Artikel 20 - Verstrekking van informatie aan het Europees Parlement en de Raad en communicatie over de samenwerkings- en steunplannen 

1. De Commissie legt met instemming van de betrokken lidstaat het samenwerkings- en steunplan onverwijld voor aan het Europees Parlement en de Raad. De betrokken lidstaat mag zijn instemming weigeren wanneer het gevoelige of vertrouwelijke informatie betreft waarvan de bekendmaking de openbare belangen van de lidstaat in gevaar zou brengen.

2. Onverminderd het bepaalde in lid 1 zendt de Commissie het samenwerkings- en steunplan toe aan het Europees Parlement en de Raad:

(a)zodra de betrokken lidstaat alle gevoelige of vertrouwelijke informatie waarvan de bekendmaking de openbare belangen van de lidstaat in gevaar zou brengen, heeft bewerkt;

(b)na een redelijke termijn, wanneer de bekendmaking van relevante informatie de uitvoering van ondersteuningsmaatregelen in het kader van het programma niet negatief zou beïnvloeden, en hoe dan ook uiterlijk twee maanden na de uitvoering van dergelijke maatregelen in het kader van het samenwerkings- en steunplan.

3. De Commissie kan via communicatieactiviteiten zichtbaarheid geven aan de financiering van de Unie voor de in de samenwerkings- en steunplannen voorgenomen maatregelen voor financiële ondersteuning.

Artikel 21 - Andere financiële bijdragen aan het instrument voor technische ondersteuning

1. Ter aanvulling van de in artikel 7, lid 2, onder b) en c), ii), vastgestelde financiële middelen kan het budget voor technische ondersteuning via het programma worden gefinancierd door aanvullende vrijwillige bijdragen van de lidstaten.

2. De in lid 1 bedoelde aanvullende vrijwillige bijdragen kunnen bestaan in bijdragen die worden betaald overeenkomstig artikel 100 van Verordening [opvolger van de VGB] en volgens de in dat artikel vastgestelde procedure als bedoeld in artikel 7, lid 4.

Artikel 22 - Aanvullende financiering

Acties die uit het instrument voor technische ondersteuning worden gefinancierd, komen in aanmerking voor ondersteuning via andere programma’s of instrumenten van de Unie of uit de begroting van de Unie gefinancierde fondsen, mits dergelijke steun niet dezelfde kosten dekt.

Artikel 23 - Uitvoering van het instrument voor technische ondersteuning

1. De Commissie voert het instrument voor technische ondersteuning in het kader van het programma uit overeenkomstig het Financieel Reglement.

2. De maatregelen van het instrument voor technische ondersteuning in het kader van het programma kunnen hetzij direct door de Commissie worden uitgevoerd, hetzij indirect door andere entiteiten en personen dan lidstaten, overeenkomstig artikel XX van het Financieel Reglement. De steun van de Unie voor de acties krachtens artikel 19 neemt de vorm aan van:

(a)subsidies;

(b)contracten voor overheidsopdrachten;

(c)vergoeding van kosten van externe deskundigen, met inbegrip van deskundigen van de nationale, regionale of lokale autoriteiten van lidstaten die steun verlenen of ontvangen;

(d)bijdragen aan trustfondsen die door internationale organisaties zijn opgezet; en

(e)acties die via indirect beheer worden uitgevoerd.

3. Subsidies kunnen worden toegekend aan de nationale autoriteiten van de lidstaten, de Europese Investeringsbankgroep, internationale organisaties en openbare of particuliere organen en entiteiten die zijn gevestigd in:

(a)de lidstaten;

(b)landen van de Europese Vrijhandelsassociatie die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, in overeenstemming met de daarin vastgestelde voorwaarden.

Het medefinancieringspercentage voor subsidies bedraagt maximaal 100 % van de subsidiabele kosten.

4. Technische ondersteuning kan ook worden verleend door individuele deskundigen, die kunnen worden uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan bepaalde activiteiten die in het kader van het programma worden georganiseerd wanneer dat nodig is om de in artikel 5, lid 2, onder b) en c), ii), vermelde specifieke doelstellingen te verwezenlijken.

5. Voor de uitvoering van het instrument voor technische ondersteuning in het kader van het programma stelt de Commissie werkprogramma's vast door middel van uitvoeringshandelingen, en stelt zij het Europees Parlement en de Raad daarvan in kennis.

In de werkprogramma's wordt de toewijzing voor het instrument voor technische ondersteuning vastgesteld. De werkprogramma's bevatten ook de maatregelen die nodig zijn voor de uitvoering ervan in overeenstemming met de algemene en specifieke doelstellingen als bedoeld in artikel 4, onder b), en artikel 5, lid 2, onder b) en c), ii), de selectie- en toekenningscriteria voor de subsidies, alsook alle elementen die overeenkomstig het Financieel Reglement vereist zijn.

6. Om te waarborgen dat middelen tijdig beschikbaar zijn, wordt een beperkt deel van het werkprogramma voorbehouden voor speciale maatregelen bij onvoorziene en naar behoren gemotiveerde urgentie die tot een onmiddellijke respons noopt, zoals een ernstige verstoring van de economie of significante omstandigheden die de economische of sociale situatie in een lidstaat ernstig aantasten en die deze lidstaat niet kan beheersen.

De Commissie kan op verzoek van een lidstaat die om technische ondersteuning verzoekt, in overeenstemming met de doelstellingen en de acties als vastgesteld in dit instrument, speciale maatregelen vaststellen om de nationale autoriteiten te steunen bij de aanpak van urgente behoeften. Dergelijke speciale maatregelen zijn van tijdelijke aard en zijn alleen onderworpen aan de voorwaarden van artikel 19, lid 2. De speciale maatregelen eindigen binnen zes maanden en kunnen worden vervangen door maatregelen voor technische ondersteuning overeenkomstig de voorwaarden in artikel 19.


HOOFDSTUK IV
Convergentiefaciliteit

Artikel 24 - Algemene bepalingen

1. De convergentiefaciliteit voor lidmaatschap van de eurozone is beschikbaar voor elke in artikel 2, lid 6, bedoelde in aanmerking komende lidstaat. De ondersteuning omvat onderstaande twee componenten:

(a)de component financiële ondersteuning en

(b)de component technische ondersteuning.

2. De bepalingen van hoofdstuk II zijn van toepassing op de component financiële ondersteuning, aangevuld met de bepalingen in de artikelen 25 tot en met 29.

3. De bepalingen van hoofdstuk III zijn van toepassing op de component technische ondersteuning, aangevuld met de bepalingen in de artikelen 30 tot en met 32.

Sectie 1
Financiële ondersteuning

Artikel 25 - In aanmerking komende hervormingen

Uit de convergentiefaciliteit kunnen structurele hervormingen worden gefinancierd die in aanmerking komende lidstaten helpen bij de voorbereiding op toetreding tot de eurozone. Het betreft hervormingen waarmee uitdagingen worden aangepakt die zijn geïdentificeerd in het kader van het Europees Semester voor economische beleidscoördinatie. 

Artikel 26 - Voor de lidstaten beschikbare maximale financiële bijdrage

In bijlage X wordt een maximale financiële bijdrage vastgesteld die voor elke lidstaat beschikbaar is uit de totale financiële middelen als bedoeld in artikel 7, lid 2, onder c), i). Deze maximale financiële bijdrage wordt voor elke in aanmerking komende lidstaat berekend aan de hand van de in die bijlage vastgestelde criteria en methode, op basis van de bevolking van elke lidstaat, en geldt voor elke toewijzingsfase en elke oproep als bedoeld in artikel 10.

Onverminderd artikel 7, lid 2, tweede alinea, is deze maximale financiële bijdrage geheel of gedeeltelijk beschikbaar voor toewijzing aan elke in aanmerking komende lidstaat, in elke fase van het toewijzingsproces volgens de in artikel 10 vastgestelde procedure, en vormt zij een aanvullende bijdrage bovenop de in artikel 9 bedoelde financiële bijdrage, die wordt verleend als tegenprestatie voor aanvullende hervormingen overeenkomstig artikel 25.

Artikel 27 - Voorstel voor hervormingstoezeggingen

1. Voorstellen voor hervormingstoezeggingen in het kader van de component financiële ondersteuning van deze convergentiefaciliteit worden door in aanmerking komende lidstaten overeenkomstig artikel 11 ingediend.

2. In de in lid 1 bedoelde voorstellen voor hervormingstoezeggingen worden de hervormingen vermeld die belangrijk worden geacht voor de voorbereiding van de in aanmerking komende lidstaat op deelname aan de eurozone, en wordt verwezen naar de formele brief van de regering van de betrokken lidstaat aan de Commissie met de duidelijke toezegging om binnen een redelijke en welbepaalde termijn tot de eurozone toe te treden, en met een na overleg met de Commissie voorgelegde geloofwaardige tijdgebonden routekaart voor de uitvoering van concrete voorbereidende maatregelen voor een succesvolle deelname aan de eurozone, waaronder stappen om de nationale wetgeving volledig af te stemmen op de vereisten op grond van het recht van de Unie (met inbegrip van de bankenunie).

Dit voorstel heeft geen betrekking op hervormingen die reeds zijn voorgesteld of gefinancierd uit het in hoofdstuk II bedoelde hervormingsinstrument.

3. De Commissie beoordeelt de voorstellen voor hervormingstoezeggingen in het kader van de component financiële ondersteuning van de convergentiefaciliteit overeenkomstig artikel 11. Bovendien beoordeelt de Commissie ook in hoeverre de voorgestelde hervormingstoezeggingen relevant zijn voor de voorbereiding op deelname aan de eurozone.

Artikel 28 - Besluit van de Commissie

1. De Commissie stelt een besluit vast krachtens artikel 12, lid 1, waarin dezelfde elementen als in dat artikel worden vastgelegd, betreffende de door de in aanmerking komende lidstaat uit te voeren hervormingstoezeggingen, die van belang zijn voor de voorbereiding op deelname aan de eurozone. In dat besluit wordt ook verwezen naar de formele brief van de regering van de betrokken lidstaat aan de Commissie met de duidelijke toezegging om binnen een redelijke en welbepaalde termijn tot de eurozone toe te treden, en met een na overleg met de Commissie voorgelegde geloofwaardige tijdgebonden routekaart voor de uitvoering van concrete voorbereidende maatregelen voor een succesvolle deelname aan de eurozone, waaronder stappen om de nationale wetgeving volledig af te stemmen op de vereisten op grond van het recht van de Unie (met inbegrip van de bankenunie).

2. De financiële bijdrage waarvan sprake in het in artikel 12, lid 1, bedoelde besluit, wordt vastgesteld volgens dezelfde criteria als in dat artikel, en volgens het aanvullende criterium in artikel 27, lid 3. Ze staat los van de financiële bijdrage uit het hervormingsinstrument en wordt toegewezen als tegenprestatie voor door de betrokken lidstaat uitgevoerde hervormingen die van belang zijn voor de voorbereiding op deelname aan de eurozone.

Artikel 29 - Aanvullende financiering

Hervormingen die krachtens hoofdstuk II uit het hervormingsinstrument worden gefinancierd, worden niet aanvullend uit de component financiële ondersteuning van de convergentiefaciliteit gefinancierd.


Sectie 2
Technische ondersteuning

Artikel 30 - In aanmerking komende acties

Overeenkomstig de doelstellingen van artikel 4, onder b), en artikel 5, lid 2, onder c), ii), kunnen uit de convergentiefaciliteit overeenkomstig artikel 18 acties en activiteiten worden gefinancierd ter ondersteuning van hervormingen die in aanmerking komende lidstaten helpen bij de voorbereiding op toetreding tot de eurozone.

Artikel 31 - Verzoek om technische ondersteuning

1. Verzoeken om technische ondersteuning via de convergentiefaciliteit worden door in aanmerking komende lidstaten overeenkomstig artikel 19 ingediend. In de verzoeken wordt ook verwezen naar de formele brief van de regering van de betrokken lidstaat aan de Commissie met de duidelijke toezegging om binnen een redelijke en welbepaalde termijn tot de eurozone toe te treden, en met een na overleg met de Commissie voorgelegde geloofwaardige tijdgebonden routekaart voor de uitvoering van concrete voorbereidende maatregelen voor een succesvolle deelname aan de eurozone, waaronder stappen om de nationale wetgeving volledig af te stemmen op de vereisten op grond van het recht van de Unie (met inbegrip van de bankenunie).

2. In de verzoeken om technische ondersteuning wordt met een passende motivering aangegeven of ze relevant zijn voor de voorbereiding op lidmaatschap van de eurozone overeenkomstig artikel 30.

3. De Commissie analyseert de verzoeken om technische ondersteuning via de convergentiefaciliteit afzonderlijk van andere verzoeken om technische ondersteuning. Bij haar analyse overeenkomstig artikel 19 neemt de Commissie ook de relevantie van de verzoeken voor de voorbereiding op lidmaatschap van de eurozone in aanmerking.

4. In het in artikel 19, lid 3, bedoelde samenwerkings- en steunplan worden, afzonderlijk van andere maatregelen voor technische ondersteuning, de maatregelen in verband met de voorbereiding op lidmaatschap van de eurozone vastgesteld.

Artikel 32 - Uitvoering van de technische ondersteuning

In de in artikel 23, lid 5, bedoelde werkprogramma's wordt ook de toekenning van technische ondersteuning aan in aanmerking komende lidstaten vastgesteld voor hervormingen die hen helpen bij hun voorbereiding op toetreding tot de eurozone. De werkprogramma's bevatten ook de maatregelen die nodig zijn voor de uitvoering ervan in overeenstemming met de algemene en specifieke doelstellingen als bedoeld in artikel 4, onder b), en artikel 5, lid 2, onder c), ii), de selectie- en toekenningscriteria voor de subsidies, alsook alle elementen die overeenkomstig het Financieel Reglement vereist zijn.


HOOFDSTUK 5
Complementariteit, monitoring en evaluatie

Artikel 33 - Coördinatie en complementariteit

1. Binnen hun respectieve bevoegdheden bevorderen de Commissie en de betrokken lidstaten synergieën en zorgen zij voor doeltreffende coördinatie tussen het programma en andere Unieprogramma’s en -instrumenten, en met name de uit de fondsen van de Unie gefinancierde maatregelen. Met het oog hierop:

(a)zorgen zij voor complementariteit, synergie en coherentie tussen de verschillende instrumenten op Unie-, nationaal, en, voor zover van toepassing, regionaal niveau, met name wat uit de fondsen van de Unie gefinancierde maatregelen betreft, zowel in de planningsfase als tijdens de uitvoering;

(b)optimaliseren zij de coördinatiemechanismen om dubbel werk te vermijden; en

(c)zorgen zij voor nauwe samenwerking tussen de instanties die op Unie-, nationaal en, voor zover van toepassing, regionaal niveau verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van coherente en gestroomlijnde ondersteuningsacties in het kader van elk van de krachtens deze verordening ingestelde instrumenten.

2. De Commissie streeft ernaar complementariteit en synergieën met door andere relevante internationale organisaties verleende ondersteuning te waarborgen.

Artikel 34 - Monitoring van de uitvoering

1. De Commissie monitort de uitvoering van het programma en meet in hoeverre de in artikel 4 genoemde algemene doelstellingen en de in artikel 5 vastgestelde specifieke doelstellingen zijn verwezenlijkt. De indicatoren voor de verslaglegging over de voortgang en de monitoring en de evaluatie van het programma in het licht van de verwezenlijking van de algemene en specifieke doelstellingen zijn voor elk instrument van het programma vermeld in bijlage III. De monitoring van de uitvoering is gericht op en evenredig met de in het kader van de verschillende instrumenten van het programma uitgevoerde activiteiten.

2. Het prestatieverslagleggingssysteem waarborgt dat de gegevens voor de monitoring van de uitvoering en de resultaten van het programma efficiënt, doeltreffend en tijdig worden verzameld. Hiertoe worden evenredige verslagleggingsvereisten opgelegd aan de ontvangers van fondsen van de Unie.

Artikel 35 - Jaarlijks verslag

1. De Commissie verstrekt het Europees Parlement en de Raad elk jaar een verslag over de uitvoering van het programma.

2. Met betrekking tot de activiteiten voor financiële ondersteuning bevat het jaarlijks verslag informatie over de vooruitgang die de betrokken lidstaten hebben geboekt op het vlak van de hervormingstoezeggingen in het kader van het hervormingsinstrument. Het jaarlijks verslag bevat voorts gelijkwaardige informatie over de uitvoering van de component financiële ondersteuning via de convergentiefaciliteit.

Voor de verslaglegging over de activiteiten voor financiële ondersteuning als bedoeld in de eerste alinea kan de Commissie zo nodig gebruikmaken van de inhoud van de desbetreffende documenten die door de Commissie officieel zijn goedgekeurd in het kader van het Europees Semester.

3. Met betrekking tot de activiteiten voor technische ondersteuning bevat het jaarlijks verslag informatie over:

(a)door de lidstaten krachtens artikel 19, lid 1, ingediende verzoeken om ondersteuning;

(b)de analyse van de toepassing van de criteria van artikel 19, lid 2, die zijn gebruikt voor de analyse van de door lidstaten ingediende verzoeken om ondersteuning;

(c)samenwerkings- en steunplannen als bedoeld in artikel 19, lid 3; en

(d)de speciale maatregelen krachtens artikel 23, lid 6.

4. Met betrekking tot de activiteiten voor technische ondersteuning bevat het jaarlijks verslag ook de in lid 3 vermelde elementen betreffende de uitvoering van de component technische ondersteuning via de convergentiefaciliteit.

Artikel 36 - Evaluatie van het programma

1. De Commissie legt aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s uiterlijk vier jaar nadat met de uitvoering van het programma is begonnen, een onafhankelijk tussentijds evaluatieverslag over het programma voor, en uiterlijk vier jaar na afloop van de in artikel 1 vermelde periode een onafhankelijk ex-postevaluatieverslag over het programma.

2. De evaluatie heeft betrekking op het hervormingsinstrument, het instrument voor technische ondersteuning en de convergentiefaciliteit.

3. Het tussentijdse evaluatieverslag bevat informatie over de verwezenlijking van de doelstellingen van het programma, de efficiëntie van het gebruik van de middelen en de Europese toegevoegde waarde van het programma. Voorts wordt nagegaan of alle doelstellingen en acties nog steeds relevant zijn.

4. Het ex-postevaluatieverslag bestaat in een algemene evaluatie van het programma en bevat informatie over de langetermijneffecten ervan.


HOOFDSTUK VI
Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 37
Informatie, communicatie en publiciteit

1. De ontvangers van financiering van de Unie geven ruchtbaarheid en zichtbaarheid aan de financiering van de Unie, met name bij het promoten van de acties en de resultaten ervan, via doelgerichte, samenhangende, doeltreffende en evenredige informatie aan meerdere doelgroepen, waaronder de media en het grote publiek..

2. De Commissie voert informatie- en communicatieacties uit met betrekking tot het programma, de acties en de resultaten ervan. De aan het programma toegewezen financiële middelen dragen ook bij aan de institutionele communicatie over de politieke prioriteiten van de Unie, voor zover zij verband houden met de in de artikelen 4 en 5 genoemde doelstellingen.

Artikel 38 - Overgangsbepaling

1. Acties en activiteiten voor technische ondersteuning waarmee krachtens Verordening (EU) nr. 2017/825 is begonnen op of vóór 31 december 2020, worden verder door die verordening geregeld tot ze voltooid zijn.

2. De in artikel 7, lid 2, onder b) en c), ii), bedoelde financiële toewijzing voor het programma kan ook uitgaven voor technische en administratieve bijstand dekken, waaronder monitoring-, communicatie-en evaluatieactiviteiten die zijn vereist op grond van Verordening (EU) 2017/825 en die op 31 december 2020 niet zijn voltooid.

3. Zo nodig kunnen voor het beheer van acties die op 31 december 2020 nog niet zijn voltooid, ook na 2020 kredieten ter dekking van de in artikel 7, lid 3, bedoelde uitgaven in de begroting worden opgenomen.

Artikel 39 - Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.