Artikelen bij COM(2019)14 - Tenuitvoerlegging van Verordening 577/98 (steekproefenquête naar de arbeidskrachten in de EG)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 28.1.2019

COM(2019) 14 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 577/98 van de Raad


1. Inleiding

Verordening (EG) nr. 577/98 van de Raad betreffende de organisatie van een steekproefenquête naar de arbeidskrachten in de Gemeenschap 1 stelt minimumnormen vast voor de geharmoniseerde productie van arbeidskrachtenenquêtes in de Europese Unie (EU) en haar lidstaten.

Artikel 7 van Verordening (EG) nr. 577/98 luidt als volgt:

Om de drie jaar, en voor het eerst in 2000, legt de Commissie een rapport over de uitvoering van deze verordening aan het Parlement en de Raad voor. Hierin wordt met name een evaluatie gegeven van de kwaliteit van de statistische methoden die de lidstaten denken te gebruiken voor de verbetering van de resultaten of de verlichting van de enquêteprocedures.

Dit is het zevende verslag van de Commissie aan het Parlement en de Raad. Het heeft betrekking op de periode 20152017 en is als volgt gestructureerd:


·Deel 2 geeft een overzicht van de Europese arbeidskrachtenenquête en de rol ervan bij de ondersteuning van het beleid van de Europese Unie.

·Deel 3 maakt de balans op van de uitvoering van Verordening (EG) nr. 577/98 in de lidstaten, kandidaat-lidstaten en landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA).

·Deel 4 gaat over de huidige initiatieven van het Europees statistisch systeem 2 (ESS) om de kwaliteit van de arbeidskrachtenenquête te verbeteren.

2. Overzicht van de arbeidskrachtenenquête

2.1.Algemene beschrijving

De Europese arbeidskrachtenenquête (European Union Labour Force Survey — EULFS) is een grote steekproefenquête van ingezetenen in particuliere huishoudens. Deze biedt driemaandelijkse en jaarlijkse arbeidsmarktstatistieken over werkgelegenheid en werkloosheid, alsmede over mensen die buiten de arbeidsmarkt staan. De enquête verzamelt daarnaast meerjarige informatie van speciale modules en biedt input voor modelmatige maandelijkse ramingen van de werkgelegenheids- en werkloosheidscijfers.

De nationale bureaus voor de statistiek van de respectieve landen zijn verantwoordelijk voor: het opstellen van de nationale vragenlijsten, het vaststellen van de steekproef, het afnemen van interviews en het toezenden van de resultaten aan de Commissie (Eurostat) overeenkomstig het door de Commissie bij Verordening (EG) nr. 377/2008 van de Commissie 3 vastgestelde gemeenschappelijke codeerschema.

Eurostat is belast met: het toezicht op de uitvoering van Verordening (EG) nr. 577/98; de ondersteuning van de nationale bureaus voor de statistiek; de bevordering van geharmoniseerde begrippen en methoden; en de verspreiding van vergelijkbare nationale en Europese arbeidsmarktstatistieken.

De EULFS had in 2017 een steekproefgrootte van 1,3 miljoen personen (1,2 miljoen personen uit de EU28-landen) tussen 15 en 75 jaar. De steekproeven zijn per kwartaal afgenomen en vonden plaats in 34 deelnemende landen 4 . Dit maakt de EULFS de grootste enquête onder huishoudens in Europa.

2.2.Relevantie

De EULFS is de grootste bron van officiële statistieken over de arbeidsmarkt in de EU. In totaal omvat deze enquête meer dan 100 variabelen over de arbeidssituatie; werkgelegenheidskenmerken; arbeidstijd; opleiding; en scholing. De EULFS wordt tevens aangevuld met thematische jaarlijkse speciale modules 5 .

De EULFS is gebaseerd op internationale normen en definities 6 en is daarom ook buiten de EU relevant doordat de Europese arbeidsmarkt kan worden vergeleken met arbeidsmarkten in andere gebieden of landen.

De EULFS-gegevens worden gebruikt bij enkele belangrijke EU-beleidsinitiatieven. Zo is de EULFS een van de belangrijkste gegevensbronnen voor het toezicht op de voortgang die de lidstaten maken met betrekking tot de werkgelegenheidsrichtsnoeren in de context van: i) artikel 148 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie 7  (VWEU), en ii) de groeistrategie van de EU, "Europa 2020". Drie EULFS-indicatoren (de arbeidsparticipatie uit de leeftijdsgroep van 20 tot 65 jaar; het percentage voortijdige schoolverlaters; en het aantal 30- tot en met 34-jarigen met een tertiair opleidingsniveau) worden gebruikt om toezicht te houden op de voortgang inzake twee van de vijf Europa 2020-kerndoelen 8 . Veel andere op de LFS gebaseerde indicatoren worden gebruikt in het gezamenlijk evaluatiekader voor Europa 2020.

Diverse door de EULFS geboden indicatoren worden ook gebruikt om toezicht te houden op de prestaties van de lidstaten in het kader van twee dimensies van de Europese pijler van sociale rechten. Deze dimensies zijn Gelijke kansen en toegang tot de arbeidsmarkt (behelst onderwijs, vaardigheden en een leven lang leren; gendergelijkheid op de arbeidsmarkt; en jeugd) en Dynamische arbeidsmarkten en eerlijke arbeidsvoorwaarden (behelst de structuur van de arbeidskrachten en de dynamiek van de arbeidsmarkt) 9 .

Daarnaast wordt een aantal EULFS-arbeidsmarktindicatoren op regionaal niveau (d.w.z. het werkloosheidspercentage bij jongeren en het totale werkloosheidspercentage) gebruikt om de financiële toewijzingen in het kader van het cohesiebeleid te bepalen.

De EULFS biedt tevens indicatoren voor de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling 10 . Drie van de doelstellingen uit de Agenda voor duurzame ontwikkeling omvatten indicatoren die voortkomen uit de EULFS: kwalitatief onderwijs, gendergelijkheid, alsook waardig werk en economische groei.

Het op de EULFS gebaseerde maandelijkse werkloosheidspercentage is een belangrijke conjunctuurindicator. Het is een van de voornaamste Europese economische indicatoren 11 en wordt tevens gebruikt voor het opstellen van voortschrijdende jaargemiddelden van het werkloosheidspercentage voor het scorebord van economische en financiële indicatoren. Dit scorebord wordt dan weer gebruikt om macro-economische en concurrentiële onevenwichtigheden op te sporen 12 . De EULFS levert input voor de nationale rekeningen over werkgelegenheid, arbeidstijden, en op andere gebieden die buiten de arbeidsmarkt vallen, zoals onderwijs.

De EULFS-gegevens worden veelvuldig gebruikt door zowel de DG's van de Commissie als de Europese agentschappen. Zo gebruikt Eurofound deze gegevens met name voor haar overzichtsverslag inzake de kenmerken van de beroepsbevolking in Europa.

Tot slot is voor onderzoekers in Europa de EULFS een van de grootste bronnen van statistische microgegevens. De grote steekproef maakt het mogelijk studies uit te voeren over specifieke groepen op de arbeidsmarkt. De EULFS heeft tevens een zeer brede dekking van demografische, regionale en onderwijsgerelateerde variabelen.

3. Uitvoering van de arbeidskrachtenenquête

Dit deel bestrijkt voornamelijk de periode 20152017, maar om verbeteringen sinds het vorige verslag te benadrukken wordt er, waar relevant, ook informatie verstrekt over de arbeidskrachtenenquête van 2014.

3.1.Nauwkeurigheid

De nauwkeurigheid van statistische outputs is de mate waarin berekeningen of ramingen in de buurt liggen van de exacte — of werkelijke — waarden die met behulp van de statistieken moeten worden gemeten. De nauwkeurigheid van de ramingen is onderhevig aan twee soorten fouten: steekproeffouten en niet-steekproeffouten. Steekproeffouten treden op omdat slechts een subgroep van de gehele bevolking wordt onderzocht. Niet-steekproeffouten zijn alle andere fouten die niet het gevolg zijn van de steekproefname (bijvoorbeeld fouten bij de dekking, meetfouten, verwerkingsfouten en fouten door non-respons).

Wat steekproeffouten betreft, is de grootte van de steekproef de belangrijkste determinant. Naarmate steekproeven groter worden, worden de resultaten ervan nauwkeuriger. Tabel 1 geeft de grootte van de ondervraagde steekproef van personen tussen 15 en 75 jaar per kwartaal in elk deelnemend land weer, zowel in absolute cijfers als in een percentage van de totale bevolking in die leeftijdsgroep. In 2017 varieerde het bemonsteringspercentage 13 van 0,14 % (het Verenigd Koninkrijk) tot 1,46 % (Luxemburg). In 2017 bedroeg de steekproefgrootte van de driemaandelijkse enquête gemiddeld rond 1,3 miljoen personen, wat neerkomt op 0,29 % van de totale bevolking tussen 15 en 75 jaar in de 34 deelnemende landen.

Officiële enquêtes, zoals de EULFS, maken gebruik van kanssteekproeven. Dit maakt het mogelijk steekproeffouten te kwantificeren in termen van betrouwbaarheidsintervallen. Tabel 2 geeft de ramingen en 95 %-betrouwbaarheidsintervallen voor de zeven belangrijkste indicatoren inzake werkgelegenheid en werkloosheid over de geaggregeerde EU28-landen weer.

Deze intervallen komen overeen met de nauwkeurigheidsvereisten van Verordening (EG) nr. 577/98.

Wat niet-steekproeffouten betreft, houden Eurostat en de deelnemende landen regelmatig toezicht op relevante bronnen van niet-steekproeffouten (bijvoorbeeld non-respons). De deelnemende landen doen aan Eurostat jaarlijks verslag over de belangrijkste oorzaken van fouten en lichten toe welke methoden worden toegepast om die op nationaal niveau te verminderen. Een samenvatting van dit toezicht wordt gepubliceerd in het jaarlijkse kwaliteitsverslag van de EULFS 14 .

In 2017 was deelname aan de EULFS in 14 landen verplicht (België, Duitsland, Griekenland, Spanje, Frankrijk, Italië, Cyprus, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Portugal, Slowakije, Noorwegen en Turkije) en in de overige twintig landen vrijwillig. In landen waarin een enquête op vrijwillige basis wordt uitgevoerd, ligt het unit-non-responspercentage over het algemeen hoger dan in landen waar deelname verplicht is 15 .


Tabel 1: Bereikte steekproefgrootte en bereikt percentage van de bevolking tussen 15 en 75 jaar (kwartaalgemiddelde) in de Europese arbeidskrachtenenquête, 2017 en 2014

LandDriemaandelijkse steekproefgrootte (in duizendtallen)

2017
Bemonsteringspercentage voor de bevolkingsgroep tussen 15 en 75 jaar (in procent)

2017
Bemonsteringspercentage voor de bevolkingsgroep tussen 15 en 75 jaar (in procent)

2014
LandDriemaandelijkse steekproefgrootte (in duizendtallen)

2017
Bemonsteringspercentage voor de bevolkingsgroep tussen 15 en 75 jaar (in procent)

2017
Bemonsteringspercentage voor de bevolkingsgroep tussen 15 en 75 jaar (in procent)

2014
EU-281 1620,310,32MT51,441,54
BE290,350,23NL750,590,69
BG250,450,45AT340,520,54
CZ410,500,53PL580,210,26
DK210,490,59PT300,390,38
DE1420,230,20RO470,310,28
EE50,560,49SI130,790,76
IE270,771,12SK180,410,47
EL450,560,55FI290,710,77
ES1190,340,36SE510,680,84
FR940,200,19UK670,140,16
HR60,200,21IS31,081,36
IT1050,230,24NO200,510,50
CY81,221,27CH280,430,50
LV80,530,56ME51,09-
LT120,570,75MK110,650,53
LU71,460,65TR890,160,17
HU430,580,32TOTAAL1 3180,290,31


Tabel 2: 95 %-betrouwbaarheidsinterval van de belangrijkste LFS-indicatoren inzake werkgelegenheid en werkloosheid voor de EU28, 2017

Aantal werknemers (x 1 000)Arbeidsparticipatie als een percentage van de bevolking (%)Aantal werklozen (x 1 000)Werkloosheidspercentage als een percentage van de arbeidskrachten (%)Werkloosheidspercentage bij jongeren als een percentage van de arbeidskrachten (%)
217 740 ± 31172,1 ± 0,118 781 ± 1457,9 ± 0,116,8 ± 0,3


Tabel 3: Deelname aan de EULFS en non-responspercentage per land, 2017 en 2014

LandDeelname

2017
Unit-non-responspercentage (%)

2017
Unit-non-responspercentage (%)

2014
LandDeelname

2017
Unit-non-responspercentage (%)

2017
Unit-non-responspercentage (%)

2014
BEVerplicht17,427,8MTVerplicht24,823,7
BGVrijwillig19,723,7NLVrijwillig48,442,7
CZVrijwillig21,220,6ATVerplicht3,45,7
DKVrijwillig45,046,2PLVrijwillig38,731,5
DEVerplicht3,82,3PTVerplicht16,114,8
EEVrijwillig33,231,3ROVrijwillig12,79,5
IEVrijwillig32,223,9SIVrijwillig20,121,3
ELVerplicht25,424,6SKVerplicht18,011,0
ESVerplicht13,115,2FIVrijwillig32,728,0
FRVerplicht20,420,9SEVrijwillig43,435,7
HRVrijwillig44,531,3UKVrijwillig50,739,8
ITVerplicht14,911,8ISVrijwillig31,521,0
CYVerplicht3,84,2NOVerplicht15,819,9
LVVrijwillig35,435,7CHVrijwillig19,718,8
LTVrijwillig22,319,6MEVrijwillig16,7-
LUVerplicht41,784,6MKVrijwillig11,924,6
HUVrijwillig21,517,2TRVerplicht4,39,3


3.2.Tijdigheid en punctualiteit

De tijdigheid van statistieken is gedefinieerd als de tijdsduur tussen beschikbaarheid van gegevens en de gebeurtenis of het verschijnsel waarop deze betrekking hebben. Voor de EULFS is deze tijdsduur afhankelijk van: i) de tijd die de lidstaten nodig hebben om de enquête uit te voeren, te verwerken en vervolgens de resultaten aan Eurostat toe te zenden, alsmede van ii) de tijd die Eurostat nodig heeft om de resultaten te verwerken, te valideren en te publiceren.

In Verordening (EG) nr. 577/98 is bepaald dat de lidstaten binnen twaalf weken na afloop van het referentiekwartaal gegevens aan Eurostat moeten doen toekomen. Eurostat valideert de nationale gegevensverzamelingen zodra deze zijn ontvangen. Tabel 4 toont het interval tussen het einde van het referentiekwartaal en de beschikbaarheid van gegevens voor de gebruikers van Eurostat voor de periode 20142017. De tijdigheid van de EULFS-gegevens kende de laatste jaren een lichte verbetering voor de EU28. In 2017 waren er voor de verspreiding van de EU28-gegevens gemiddeld 75 kalenderdagen nodig. In 2014 waren dit er 77. Eurostat is van plan de tijdigheid van de verspreiding van de EULFS-resultaten verder te verbeteren door de termijn voor de verschaffing van gegevens aan Eurostat in de toekomst in te korten.

De tijdigheid van de EULFS-gegevens is ook belangrijk voor de raming van de maandelijkse werkloosheidscijfers. Zodra de nationale gegevens door Eurostat zijn verwerkt, worden zij gebruikt bij de berekening van het volgende maandelijkse werkloosheidspercentage. Het maandelijkse werkloosheidspercentage wordt ongeveer 30 dagen na het einde van de referentiemaand verspreid.

Tabel 4: Beschikbaarheid van LFS-gegevens voor gebruikers — Tijdigheid, 2014-2017

Aantal kalenderdagen tussen het einde van de referentieperiode en de verspreiding van nationale gegevens door Eurostat (website)Aantal landen
2014201520162017
AlleEU-28AlleEU-28AlleEU-28AlleEU-28
< 3100000000
31-6022225365
61-902724292427242522
91+42221121
Totaal3328332833283328
Gemiddeld aantal kalenderdagen7777808073747775


De punctualiteit van statistieken is gedefinieerd als het tijdsinterval tussen de aangekondigde en de daadwerkelijke publicatiedatum. Eurostat kondigt de geplande driemaandelijkse en jaarlijkse publicatiedata van de voornaamste EULFS-indicatoren aan. In 20152017 werden alle aangekondigde publicatietermijnen gehaald.

3.3.Toegankelijkheid en duidelijkheid

Eurostat verspreidt de EULFS-statistieken op verschillende manieren. Het belangrijkste middel voor verspreiding is de onlinedatabank van Eurostat, die meer dan 400 tabellen met gedetailleerde EULFS-gegevens bevat (resultaten per kwartaal, jaar, type huishouden en speciale module). De in punt 2.2 beschreven beleidsindicatoren worden tevens gepubliceerd in specifieke gedeelten van de website 16 ; de tabellen in deze gedeelten bevatten alleen de belangrijkste EULFS-resultaten. Eurostat kan op verzoek van gebruikers specifieke tabellen met andere combinaties van EULFS-variabelen opstellen.

EULFS-microgegevens zijn tevens zeer relevant voor wetenschappelijke doeleinden. Deze microgegevens worden opgevraagd door een groeiend aantal onderzoekers van universiteiten, onderzoeksinstituten en nationale bureaus voor de statistiek uit heel Europa en daarbuiten. Sinds 2011 verschaft Eurostat microgegevens gratis. De gegevens zijn toegankelijk onder de voorwaarden die zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 557/2013 van de Commissie 17 , zodat de bescherming van de persoonsgegevens van de respondenten gewaarborgd blijft 18 . De gegevensbestanden, die bestaan uit individuele dossiers, bevatten geen rechtstreekse identificatoren zoals namen, adressen of identificatienummers. Bovendien worden er anonimiseringsregels toegepast.

Gedetailleerde documentatie (metagegevens) wordt via verschillende kanalen aan de gebruikers verstrekt. Algemene informatie wordt verspreid aan het grote publiek op het EULFS-gedeelte van de Eurostat-website. Gedetailleerde informatie is toegankelijk via de website in het gedeelte 'Statistics Explained' 19 . Deze informatie wordt geregeld bijgewerkt. Specifieke informatie over de inhoud en kwaliteit van de statistieken wordt verstrekt via twee jaarlijkse publicaties: een methodologische publicatie waarin de kenmerken van de nationale enquêtes worden beschreven en een jaarlijks kwaliteitsverslag waarin de door de EULFS behaalde resultaten worden opgesomd 20 . Daarnaast zijn specifieke metagegevens gevoegd bij de EULFS-statistieken in de onlinedatabank van Eurostat. Sinds 2014 wordt de informatie uit de nationale kwaliteitsverslagen van elk deelnemend land ook online geplaatst.

Landen verbeteren regelmatig hun arbeidskrachtenenquête, wat de methoden of processen betreft. Als deze verbeteringen leiden tot onderbrekingen in de EULFS-gegevens, stellen de nationale bureaus voor de statistiek Eurostat hiervan op de hoogte. Belangrijke onderbrekingen worden gedocumenteerd in publicaties van Eurostat 21 . Eurostat publiceert ook een speciale gegevensverzameling, de belangrijkste EULFS-indicatoren, waarin eerdere reeksen worden gecorrigeerd voor mogelijke onderbrekingen en incidentele ontbrekende gegevens worden ingevuld.


3.4.Vergelijkbaarheid

De EULFS is gebaseerd op uiterst geharmoniseerde begrippen, definities, classificaties en methoden. Verordening (EG) nr. 377/2008 bevat een gemeenschappelijk codeerschema, zodat alle deelnemende landen dezelfde definities van variabelen gebruiken. Er wordt gebruikgemaakt van gemeenschappelijke classificaties (bijv. de Europese standaardclassificatie van productieve economische activiteiten (NACE) en de internationale standaardclassificatie van beroepen (ISCO)) en wanneer deze classificaties worden herzien, zorgt Eurostat ervoor dat alle deelnemende landen deze herzieningen gecoördineerd uitvoeren. Daarnaast verstrekt Eurostat aan nationale bureaus voor de statistiek toelichtingen met gedetailleerde richtsnoeren over de codering en de toepassing van statistieken. In de toelichtingen wordt tevens de redenering die Eurostat voor elk van de richtsnoeren heeft gehanteerd, uiteengezet. Methodologische kwesties worden besproken in een specifieke werkgroep, de werkgroep arbeidsmarktstatistieken. Deze groep bevordert de uitwisseling van ervaringen en gemeenschappelijke werkwijzen tussen alle deelnemende landen.

Om ervoor te zorgen dat de meting van de werkloosheid in alle deelnemende landen wordt geharmoniseerd, heeft de Commissie bij Verordening (EG) nr. 1897/2000 22 een operationele definitie van werkloosheid vastgelegd. Ook de bij de formulering van de enquêtevragen over de arbeidssituatie te volgen principes zijn hierin vastgelegd. De definitie van werkloosheid is in overeenstemming met de normen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO), die zijn goedgekeurd door de 13e en 14e internationale conferentie van arbeidsstatistici 23 . Dit garandeert dat de EULFS-statistieken vergelijkbaar zijn met die uit andere landen, met name die uit de andere OESO-landen.

3.5.Samenhang

De samenhang tussen bevolkingsschattingen op basis van de EULFS en demografische statistieken is een belangrijk aspect van de totale kwaliteit. De EULFS is gebaseerd op een steekproefenquête en de resultaten ervan worden berekend aan de hand van de antwoorden van een subgroep van de bevolking. De antwoorden worden vervolgens geëxtrapoleerd tot de gehele bevolking. De gegevens voor de volledige bevolking zijn gebaseerd op de beste schattingen op dat moment (uitgesplitst naar geslacht en leeftijdsgroepen voor een grotere nauwkeurigheid van de procedure). In principe zorgt deze extrapolatie voor samenhang tussen de demografische en EULFS-statistieken. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen zich echter verschillen voordoen. Zo zijn bijvoorbeeld om de tien jaar nieuwe volkstellingsresultaten beschikbaar. Als een nieuwe volkstelling cijfers oplevert die afwijken van eerdere bevolkingsschattingen, moet een eerdere reeks soms worden aangepast. In dat geval kan het herzieningsbeleid voor demografische statistieken en de EULFS verschillen in lengte en tijdschema, beperkt door het gebrek aan gedetailleerde informatie over de bevolking voor de tien jaar tussen de tellingen.

De meeste landen die aan de EULFS deelnemen, hebben in de ronde van 2011 een volkstelling uitgevoerd. Nieuwe volkstellingsresultaten leiden vaak tot nieuwe LFS-gewichten, -steekproefkaders en/of -steekproefontwerpen. Alle nationale bureaus voor de statistiek in landen waar in 2011 volkstellingen hebben plaatsgevonden, hebben de LFS-gewichten gecontroleerd en indien nodig, herzien om nieuwe bevolkingsschattingen te weerspiegelen, met inbegrip van het opnieuw wegen van gegevensreeksen uit voorgaande jaren, daarbij minstens teruggaand tot 2010.

Wat de samenhang van werkloosheidsramingen betreft, publiceren veel landen ook statistieken over het aantal personen dat bij een openbaar arbeidsbureau is geregistreerd en op zoek is naar werk. De LFS-werkloosheidscijfers en het aantal geregistreerde werkzoekenden verschillen vanwege de uiteenlopende aard van de verzamelde gegevens. De EULFS is gebaseerd op een geharmoniseerde methode om huishoudens te bevragen over hun arbeid en beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt. De administratieve bestanden van een openbaar arbeidsbureau omvatten dan weer een volledige lijst van geregistreerde personen die in aanmerking komen voor een werkloosheidsuitkering. Omdat de registratiecriteria afhangen van het nationale sociale beleid, zijn statistieken over geregistreerde werkzoekenden noch vergelijkbaar tussen de landen, noch in de tijd.

Een ander gebied waarop statistische samenhang belangrijk is, is de vergelijking van werkgelegenheidsramingen die kunnen worden opgesteld op basis van zowel de LFS als de nationale rekeningen, aangezien de ramingen niet noodzakelijkerwijze dezelfde zijn. Dit heeft te maken met verschillen in zowel methoden (de begrippen en de dekkingsgraad van de bevolking zijn niet gelijk) als in de wijze waarop de statistieken zijn opgesteld. De nationale rekeningen worden opgesteld door alle relevante gegevensbronnen beschikbaar in een land te vergelijken en de gegevens eruit te combineren en door uit elke bron de beste gegevens te kiezen om tot allesomvattende resultaten te komen. De nationale rekeningen streven ook naar samenhang tussen maatregelen voor werkgelegenheid en productie (bruto binnenlands product). De LFS is in dit proces één van de gegevensbronnen. Andere gegevensbronnen in het proces zijn bedrijfsenquêtes, werkgelegenheidsregisters en socialezekerheidsregisters. De werkgroep arbeidsmarktstatistieken heeft zich beziggehouden met de samenhang tussen de LFS en de nationale rekeningen. Daarnaast beoordeelt Eurostat de verschillen tussen de twee ramingen en verschillende nationale bureaus voor de statistiek hebben de oorzaken en de omvang van de verschillen geanalyseerd. In sommige gevallen hebben nationale bureaus voor de statistiek aansluitingstabellen tussen de twee gegevensverzamelingen gepubliceerd.

Uit een vergelijking tussen de LFS en de nationale rekeningen blijkt dat de LFS zich beter leent voor het meten van de deelname aan de arbeidsmarkt (werkloosheid en activiteit) of voor het analyseren van de situatie van specifieke sociaaleconomische bevolkingsgroepen (bijvoorbeeld uitgesplitst naar leeftijd, geslacht of onderwijsniveau). Nationale rekeningen zijn beter geschikt voor de vergelijking van werkgelegenheidsramingen met alle productie- en inkomensmaatregelen op macroniveau.

4. Initiatieven tot verdere verbetering van de arbeidskrachtenenquête

4.1.De LFS in een gemoderniseerd systeem van sociale statistieken

Voortbouwend op de mededeling van de Commissie getiteld 'De productiemethode voor EU-statistieken: een visie voor de komende tien jaar' 24 , keurde de Commissie op 26 augustus 2016 een voorstel goed voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad voor Europese statistieken betreffende personen en huishoudens, op basis van gegevens die op individueel niveau worden verzameld door middel van steekproeven (de kaderverordening inzake de geïntegreerde Europese sociale statistieken (IESS)) 25 .

Dit initiatief was gericht op het moderniseren van Europese sociale statistieken. Door middel van de voorgestelde kaderverordening zullen inderdaad de vergelijkbaarheid en samenhang van Europese sociale statistieken worden vergroot, doordat hierin zeven bestaande enquêtes onder huishoudens worden gebundeld die momenteel in de EU worden uitgevoerd en hierin de definities, begrippen en variabelen worden geharmoniseerd die in twee of meerdere enquêtes voorkomen. Hierdoor wordt het gemakkelijker een gezamenlijke analyse van sociale verschijnselen te maken. Er wordt verwacht dat de voorgestelde kaderverordening leidt tot een eerste gegevensverzameling in 2021.

De EULFS is een van de enquêtes onder huishoudens die valt onder de kaderverordening inzake geïntegreerde Europese sociale statistieken en deze wordt gemoderniseerd om te voldoen aan de kaderverordening. Deze modernisering zal ervoor zorgen dat de EULFS wordt afgestemd op de resolutie van de 19e internationale conferentie van arbeidsstatistici (ICLS) die in oktober 2013 is aangenomen, met beperktere ruimte voor werkgelegenheid en nauwkeurigere criteria voor ouderschapsverlof en seizoenarbeid. De modernisering zal tevens leiden tot een vergrote relevantie van de LFS voor: i) migratieanalyse en ii) vergelijkbaarheid van informatie over arbeidstijden en maandelijks loon afkomstig uit de eerste werkkring van personen. Daarnaast zal de modernisering van de EULFS leiden tot een betere dekking van: i) werkgelegenheid (afhankelijke zelfstandige), ii) algemene gezondheidsinformatie (om de situatie op de arbeidsmarkt van personen met een handicap te vergelijken met die van de totale doelbevolking), en iii) deelname aan onderwijs en opleiding (gedurende minstens 12 maanden).

Voorts voorziet de herziening van de EULFS in een betere tijdigheid van de verschaffing van gegevens aan Eurostat, een wijziging van de nauwkeurigheidsvereisten en verdere ontwikkeling van methodologische verbeteringen.

4.2.Uitbreiding van de EULFS tot bijkomende kandidaat-lidstaten

Momenteel nemen 34 landen (de 28 EU-lidstaten, drie kandidaat-lidstaten en drie EVA-landen) deel aan de EULFS. Dit wil zeggen dat zij gegevens verschaffen aan Eurostat overeenkomstig Verordening (EG) nr. 577/98 en dat hun gegevens op regelmatige basis worden verspreid door Eurostat. De reeds opgenomen kandidaat-lidstaten zijn Montenegro, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en Turkije. Eurostat werkt nauw samen met de nationale bureaus voor de statistiek van andere kandidaat-lidstaten zodat deze landen vorderingen maken met de naleving van Verordening (EG) nr. 577/98 van de Raad wat betreft de inhoud en kwaliteit van de enquête. Servië en Albanië verschaffen al LFS-gegevens aan Eurostat. Zodra de nationale enquêtes van deze landen voldoen aan de vereisten van de Europese regelgeving, zullen de gegevens ervan door Eurostat beschikbaar worden gemaakt.

4.3.Ontwikkeling van nieuwe statistische producten

Statistieken om een beeld te krijgen van de arbeidsmarktdynamiek

Veranderingen in de arbeidssituatie van individuele personen zijn van groot belang voor de statistieken omdat zij bijkomende informatie bieden over de algemene arbeidsmarkttoestand, onder andere over de flexibiliteit of rigiditeit ervan. Deze veranderingen bieden tevens informatie over de situatie van specifieke groepen. Gegevens over de arbeidsmarktdynamiek bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid te analyseren hoeveel mensen werkloos zijn geworden of na een bepaalde periode een baan hebben gevonden en wie deze mensen zijn. Dit maakt het dan weer mogelijk te bepalen welke groepen een grotere kans hebben op het vinden van een baan of welke groepen een hoger risico lopen werkloos te worden of te blijven.

Driemaandelijkse arbeidsmarktanalyses die de bewegingen tussen werkgelegenheid, werkloosheid en economische inactiviteit weergeven, zijn in 2015 voor het eerst gepubliceerd. Sinds 2017 worden aanvullende resultaten, waarin deze bewegingen worden opgesplitst per geslacht, leeftijdsgroep, werkloosheidsduur of overgang van de ene baan naar de andere, gepubliceerd als experimentele statistieken.

Eurostat en nationale bureaus voor de statistiek zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van een methodologie om de jaarlijkse veranderingen in de arbeidsmarktpositie te ramen, waarbij het hoofd wordt geboden aan uitdagingen die gepaard gaan met hoog verloop (door de steekproefgrootte over interviewgolven te verkleinen) alsook bevolkingsveranderingen in de loop der tijd.

Uitbreiding en voorbereiding van de belangrijkste EULFS-indicatoren binnen het toekomstig wettelijk kader

De belangrijkste LFS-indicatoren zijn een verzameling van de voornaamste EULFS-resultaten die via de onlinedatabank van Eurostat beschikbaar zijn. Hiermee wordt beoogd gebruikers seizoensgecorrigeerde tijdreeksen te verstrekken van de belangrijkste indicatoren die de arbeidsmarkt beschrijven (bijv. werkgelegenheids-, werkloosheids- en activiteitspercentages). Deze uiterst relevante indicatoren zijn in de loop der tijd verbeterd en uitgebreid om indicatoren te bevatten die betrekking hebben op groepen zoals NEET's (jongeren die niet werken en geen onderwijs of opleiding volgen).

Eurostat en de werkgroep arbeidsmarktstatistieken hebben een strategie ontwikkeld om het hoofd te bieden aan de onderbrekingen in tijdreeksen die worden veroorzaakt door de inwerkingtreding van de nieuwe kaderverordening. Deze strategie zal de publicatie van de voornaamste indicatorreeksen zonder onderbrekingen waarborgen. Hiervoor is een duplicatie van de gegevens vereist, hetgeen Eurostat in staat stelt historische reeksen die zijn afgestemd op de nieuwe LFS parallel aan nationale verspreiding te verkrijgen. Wegens: i) de grote verschillen in benaderingen die door landen worden gebruikt om informatie af te leiden over de de onderbrekingen in reeksen en ii) het grote aantal indicatoren dat moet worden afgeleid op basis van vrij schaarse informatie, is Eurostat al begonnen met alle tenuitvoerleggingsfasen van dit project.

Bijkomende informatie over de nauwkeurigheid van de EULFS-resultaten

Enquêtes zoals de EULFS bieden ramingen van indicatoren voor een doelbevolking op basis van een willekeurig geselecteerde steekproef van die bevolking. Aangezien er slechts een subgroep van de doelbevolking wordt geselecteerd, is het belangrijk om, naast de raming, informatie te verstrekken over de nauwkeurigheid van de raming (zie punt 3.1). Dergelijke kwaliteitsindicatoren nemen de vorm van standaardafwijkingen en betrouwbaarheidsintervallen aan.

Eurostat en de lidstaten zijn gekomen tot een variantie van jaarlijkse nettoveranderingen voor een subgroep van 23 indicatoren die van bijzonder belang zijn voor het beleid (zoals beschreven in punt 2.2). Hierdoor kunnen gebruikers bij de verspreiding en analyse van deze EU-LFS-indicatoren voor beleidsdoeleinden de informatie over indicatorveranderingen tussen twee opeenvolgende jaren aanvullen met informatie over het statistische belang van deze indicatorveranderingen.

5. Conclusie

De Commissie houdt toezicht op de naleving door de lidstaten van Verordening (EG) nr. 577/98. De Commissie is van oordeel dat de EULFS op zeer bevredigende wijze wordt uitgevoerd omdat de lidstaten volledig of bijna volledig aan de Europese regelgeving hieromtrent voldoen. Onopgeloste kwesties worden besproken met de lidstaten en zo nodig worden gezamenlijk actieplannen opgesteld. De algemene kwaliteit van de EULFS is goed.

Het Europees statistisch systeem werkt eraan de processen en methoden van de EULFS voortdurend te verbeteren. Het heeft het proces op gang gehouden, ondanks een moeilijke omgeving met geringe middelen en ingrijpende bezuinigingen. Er wordt werk gemaakt van de voortdurende verbetering van de EULFS, zowel als deel van het proces voor modernisering van sociale statistieken als in de vorm van individuele EULFS-projecten om in te spelen op de veranderende gebruikersbehoeften en nieuwe uitdagingen (bijv. strengere tijdigheidsvereisten, ramingen inzake jaarlijkse veranderingen in de arbeidsmarktpositie). Dit werk zal in de komende jaren worden voortgezet.


(1) PB L 77 van 14.3.1998, blz. 3.
(2) Overeenkomstig artikel 4 van Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de Europese statistiek (PB L 87, 31.3.2009, blz. 164) is het ESS het partnerschap tussen enerzijds de Europese statistische instantie (dit is de Europese Commissie (Eurostat)), de nationale bureaus voor de statistiek en andere nationale instanties die in elke lidstaat voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken verantwoordelijk zijn.
(3)

   Verordening (EG) nr. 377/2008 van de Commissie van 25 april 2008 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 577/98 van de Raad betreffende de organisatie van een steekproefenquête naar de arbeidskrachten in de Gemeenschap, wat de codering voor de indiening van de gegevens vanaf 2009, het gebruik van een substeekproef voor de verzameling van gegevens over structurele variabelen en de vaststelling van de referentiekwartalen betreft (PB L 114 van 26.4.2008, blz. 57).

(4) Deelnemende landen zijn de 28 EU-lidstaten, IJsland, Noorwegen, Zwitserland, Montenegro, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en Turkije.
(5) In 2015 is er geen speciale module opgenomen in de EULFS. In 2016 was de speciale module Jongeren op de arbeidsmarkt. In 2017 was de speciale module Arbeid als zelfstandige.
(6) De EULFS volgt met name de resoluties en aanbevelingen van de internationale conferenties van arbeidsstatistici die worden georganiseerd door de Internationale Arbeidsorganisatie, zie
http://www.ilo.org/global/statistics-and-databases/standards-and-guidelines/resolutions-adopted-by-international-conferences-of-labour-statisticians/lang--en/index.htm (alleen beschikbaar in het Engels, Frans en Spaans).
(7) Zie Besluit 2014/322/EU van de Raad van 6 mei 2014 betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten voor 2014 (PB L 165 van 4.6.2014, blz. 49).
(8) De Europa 2020-kerndoelen: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Europe_2020_headline_indicators
(9) http://ec.europa.eu/eurostat/web/european-pillar-of-social-rights/indicators (alleen beschikbaar in het Engels, Frans en Duits).
(10) https://ec.europa.eu/europeaid/policies/sustainable-development-goals_en
(11) Principal European Economic Indicators — A statistical guide, Eurostat 2009, zie http://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-statistical-books/-/KS-81-08-398 (alleen beschikbaar in het Engels).
(12) Het scorebord voor de procedure bij macro-economische onevenwichtigheden wordt gebruikt om opkomende of aanhoudende macro-economische onevenwichtigheden in een land op te sporen. Dit maakt deel uit van een jaarlijkse procedure, waarvan de eerste stap het opstellen van een waarschuwingsmechanismeverslag is. Zie Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 306 van 23.11.2011, blz. 25).
(13) Het bemonsteringspercentage is gedefinieerd als de verhouding van de steekproefgrootte (het aantal steekproefeenheden in de steekproef) tot de omvang van de populatie (het totaal aantal steekproefeenheden in de doelpopulatie).
(14) http://ec.europa.eu/eurostat/web/lfs/publications/quality-reporting (alleen beschikbaar in het Engels).
(15) Er is sprake van unit-non-respons wanneer er geen gegevens worden verzameld over een bevolkingseenheid die is aangewezen voor gegevensverzameling. Het percentage van unit-non-respons is de verhouding van het aantal eenheden waarvoor geen gegevens zijn verzameld tot het totale aantal eenheden dat is aangeduid voor gegevensverzameling.
(16) Voorbeeld voor Europa 2020: http://ec.europa.eu/eurostat/web/europe-2020-indicators/europe-2020-strategy/headline-indicators-scoreboard (alleen beschikbaar in het Engels, Frans en Duits).
(17) PB L 164 van 18.6.2013.
(18) Zie Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).
(19) http://ec.europa.eu/eurostat/web/lfs/overview (alleen beschikbaar in het Engels, Frans en Duits).     http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/EU_labour_force_survey (alleen beschikbaar in het Engels).
(20) http://ec.europa.eu/eurostat/web/lfs/publications/quality-reporting (alleen beschikbaar in het Engels).
(21) De documentatie over onderbrekingen in de EULFS-gegevensreeksen is (alleen in het Engels) beschikbaar op: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/EU_labour_force_survey (hoofdstuk 1).
(22)

   Verordening (EG) nr. 1897/2000 van de Commissie van 7 september 2000 houdende uitvoering van Verordening (EG) nr. 577/98 van de Raad betreffende de organisatie van een steekproefenquête naar de arbeidskrachten in de Gemeenschap, wat de operationele definitie van werkloosheid betreft (PB L 228 van 8.9.2000, blz. 18).

(23) http://www.ilo.org/global/statistics-and-databases/standards-and-guidelines/resolutions-adopted-by-international-conferences-of-labour-statisticians/lang--en/index.htm De toepassing van de IAO-definities van werkgelegenheid en werkloosheid die onlangs door de 19e internationale conferentie van arbeidsstatistici zijn goedgekeurd, wordt beschreven in deel 4 (alleen beschikbaar in het Engels, Frans en Spaans).
(24) COM(2009) 404 van 10 augustus 2009.
(25) COM(2016) 551.