Artikelen bij COM(2019)249 - Jaarlijks syntheseverslag voor het jaar 2017 betreffende de uitvoering van het Flegt-vergunningensysteem voor de invoer van hout in de EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 4.6.2019

COM(2019) 249 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE

Jaarlijks syntheseverslag voor het jaar 2017 betreffende de uitvoering van het Flegt-vergunningensysteem zoals voorzien in Verordening (EG) nr. 2173/2005 van 20 december 2005 inzake de opzet van een Flegt-vergunningensysteem voor de invoer van hout in de Europese Gemeenschap


VERSLAG VAN DE COMMISSIE

Jaarlijks syntheseverslag voor het jaar 2017 betreffende de uitvoering van het Flegt-vergunningensysteem zoals voorzien in Verordening (EG) nr. 2173/2005 van 20 december 2005 inzake de opzet van een Flegt-vergunningensysteem voor de invoer van hout in de Europese Gemeenschap

1. Inleiding en achtergrond

In 2005 heeft de Europese Unie (EU) Verordening (EG) nr. 2173/2005 1 van 20 december 2005 inzake de opzet van een Flegt-vergunningensysteem voor de invoer van hout in de Europese Gemeenschap (hierna 'Flegt-verordening' genoemd) vastgesteld, als onderdeel van de uitvoering van het EU-actieplan voor wetshandhaving, governance en handel in de bosbouw (Flegt) van 2003 2 . In 2008 heeft de Commissie ook Uitvoeringsverordening (EG) nr. 1024/2008 tot vaststelling van gedetailleerde maatregelen ter uitvoering van de Flegt-verordening 3 aangenomen.

Bij de Flegt-verordening worden regels vastgesteld voor de uitvoering van het Flegt-vergunningensysteem door het sluiten van vrijwillige partnerschapsovereenkomsten (VPO's) met houtproducerende landen, waaronder de eis dat voor de invoer in de EU van uit Flegt-partnerlanden afkomstige houtproducten een Flegt-vergunning afgegeven moet worden.

Het Flegt-vergunningensysteem is op 15 november 2016 operationeel geworden, met Indonesië als eerste deelnemende land. In 2017 was Indonesië het enige land waar de regeling in gebruik was.

Overeenkomstig artikel 8, lid 1, van de Flegt-verordening zijn de lidstaten verplicht een verslag in te dienen over het vorige jaar.

In overeenstemming met artikel 8, lid 3, dient de Commissie jaarlijks een syntheseverslag in, dat gebaseerd is op de gegevens die de lidstaten voor het vorige kalenderjaar hebben verstrekt en dat verspreid wordt.

In dit tweede verslag 4 wordt een analyse gegeven van het eerste volledige jaar van uitvoering van het Flegt-vergunningensysteem in de hele EU en worden de conclusies en volgende stappen uiteengezet.

Het UNEP-WCMC heeft in opdracht van de Commissie een meer gedetailleerde analyse van de nationale verslagen opgesteld, die beschikbaar is op de website van de Commissie 5 . Volgens deze analyse hebben slechts 21 lidstaten hun verslag voor het verstrijken van de termijn ingediend.

Overeenkomstig artikel 8, lid 1, van de Flegt-verordening brengen de lidstaten verslag uit over:

a)de hoeveelheden houtproducten die in het kader van het Flegt-vergunningensysteem in de lidstaat zijn ingevoerd, ingedeeld volgens de in de bijlagen II en III vermelde posten van het geharmoniseerd systeem inzake de omschrijving en de codering van goederen (GS) en naar partnerland;

b)het aantal overgelegde Flegt-vergunningen 6 , ingedeeld volgens de in de bijlagen II en III vermelde posten van bovenbedoeld geharmoniseerd systeem en naar partnerland;

c)het aantal gevallen en de hoeveelheden houtproducten waarop artikel 6, lid 1, – betreffende zendingen waarvoor geen Flegt-vergunning is afgegeven – is toegepast 7 .

Om de lidstaten te ondersteunen bij de verslaglegging heeft de Commissie overeenkomstig artikel 8, lid 2, een rapportageformat vastgesteld. Om het toezicht op het Flegt-vergunningensysteem te vergemakkelijken, omvat het format niet alleen de krachtens artikel 8, lid 1, vereiste gegevens, maar ook essentiële informatie over de belangrijkste verplichtingen van de lidstaten in het kader van de Flegt-verordening (bv. de aangewezen bevoegde autoriteit(en), sancties), evenals informatie over praktische aspecten van de uitvoering van het systeem.

Het rapportageformat is bijgewerkt voor de verslagleggingsronde over 2017, waarbij relevante ervaringen die zijn opgedaan met de eerste verslagleggingsronde (over 2016) in aanmerking zijn genomen. Het format is met de lidstaten overeengekomen in de Flegt/EUTR-deskundigengroep (EUTR staat voor EU Timber Regulation, oftewel de EU-houtverordening). Ter vermindering van de administratieve last heeft de rapportage bovendien plaatsgevonden via een online-enquête, waarin sommige rubrieken al waren ingevuld met de in het voorgaande verslag verstrekte informatie.

2.Stand van zaken van de uitvoering

Volgens de Flegt-verordening moeten de lidstaten een of meerdere bevoegde autoriteiten aanwijzen en doeltreffende, evenredige en afschrikkende sancties vaststellen om de verordening te handhaven. De nationale verslagen vormen een middel om de stand van zaken van de uitvoering in kaart te brengen en te beoordelen in welke mate de lidstaten daarbij gelijke tred houden.

2.1Aanwijzing van bevoegde autoriteiten

Overeenkomstig artikel 7, lid 1, van de Flegt-verordening hebben alle lidstaten een of meerdere bevoegde autoriteiten 8 aangewezen en hebben op één land (Portugal) na alle lidstaten die een verslag hebben ingediend, informatie verstrekt over de wetgeving volgens welke de bevoegde autoriteiten zijn aangewezen.

In 9 lidstaten is de douaneautoriteit aangewezen als (onderdeel van) de bevoegde autoriteit voor Flegt-vergunningen. In 19 lidstaten zijn de douane en de bevoegde autoriteit afzonderlijke autoriteiten. In deze lidstaten is het belangrijk dat er regelingen worden getroffen om ervoor te zorgen dat de autoriteiten effectief kunnen samenwerken bij de verwerking van Flegt-vergunningen, waarbij de bevoegde autoriteit relevante taken aan de douane kan delegeren en over de informatie kan beschikken die nodig is om te controleren of een Flegt-vergunning overeenkomt met een bepaalde zending. Deze delegatie van taken heeft in al deze lidstaten vorm gekregen via een overeenkomst of een memorandum van overeenstemming. Het verschilde van lidstaat tot lidstaat hoe (vaak) er gegevens werden uitgewisseld.

2.2Hoeveelheden ingevoerd hout en aantal daarop betrekking hebbende Flegt-vergunningen

Aantal vergunningen

In 2017 hebben 26 lidstaten (alle lidstaten op Letland en Luxemburg na) Flegt-vergunningen ontvangen. Volgens de verstrekte informatie zijn er in totaal 28 826 Flegt-vergunningen ontvangen, waarbij het aantal vergunningen per lidstaat aanzienlijk verschilt (figuur 1). Meer dan 98 % (28 467) van de ontvangen Flegt-vergunningen is geldig verklaard/goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten.


Figuur 1:    Aantal in 2017 ontvangen Flegt-vergunningen.

Ingevoerde hoeveelheden

In 2017 is met geldig verklaarde Flegt-vergunningen ruim 658 miljoen kg aan hout en houtproducten ingevoerd 9 , 10 . Naar gewicht waren de belangrijkste in de EU ingevoerde soorten product met een Flegt-vergunning papierproducten (GS 4802 en 4803), meubilair (GS 9403 en 9401), triplex- en multiplexhout, met fineer bekleed hout en op dergelijke wijze gelaagd hout (GS 4412), schrijn- en timmerwerk voor bouwwerken (GS 4418) en hout dat over de gehele lengte is geprofileerd (GS 4409) (figuur 2). De belangrijkste lidstaten die deze producten invoeren, zijn weergegeven in figuur 3.

*Triplex- en multiplexhout, met fineer bekleed hout en op dergelijke wijze gelaagd hout.


Figuur 2: Hoeveelheden van producten met een Flegt-vergunning, weergegeven naar GS-code** en gewicht (kg)***, in 2017 uit Indonesië in de EU ingevoerd met geldig verklaarde Flegt-vergunningen (zie bijlage A voor een volledige beschrijving van de GS-codes). ** Waar mogelijk zijn de GS-codes samengevoegd tot zes cijfers; viercijferige GS-codes betreffen enkel de handel die door de lidstaten op dat cijferniveau is gerapporteerd.  *** Hoeveelheid is vermeld naar gewicht in 28 331 (>99 %) van de Flegt-vergunningen, hetgeen mogelijk niet representatief is voor alle handel.


Figuur 3:    Voornaamste EU-lidstaten voor de zes belangrijkste producten met een Flegt-vergunning, weergegeven naar GS-code* en gewicht (kg), in 2017 uit Indonesië in de EU ingevoerd met geldig verklaarde Flegt-vergunningen (zie bijlage A voor een volledige beschrijving van de GS-codes). * Waar mogelijk zijn de GS-codes samengevoegd tot zes cijfers; viercijferige GS-codes betreffen enkel de handel die door de lidstaten op dat cijferniveau is gerapporteerd. 


Ingevoerde taxa

Informatie over de verhandelde taxa is verstrekt door 23 van de 26 lidstaten die voor 2017 melding maakten van deze handel. Hongarije, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, die samen goed waren voor 311,1 miljoen kg hout met geldig verklaarde Flegt-vergunningen, hebben geen informatie overgelegd over de verhandelde soorten. Daarnaast is door de overige 23 lidstaten ruim 498 000 kg hout met geldig verklaarde Flegt-vergunningen gerapporteerd zonder taxa.

In 2017 zijn in het kader van geldig verklaarde Flegt-vergunningen in totaal 115 verschillende soorten en 57 hogere taxa (bv. genera) afzonderlijk gerapporteerd (176,5 miljoen kg), naast 170,7 miljoen kg aan zendingen met gemengde taxa. Van de afzonderlijk vermelde taxa waren de naar gewicht meest verhandelde taxa Acacia mangium (mangium), Shorea (meranti) en Tectona grandis (teak).

Verwerking van Flegt-vergunningen

In 20 lidstaten werd voor de verwerking van Flegt-vergunningen gebruikgemaakt van het FLEGIT/TRACES-systeem 11 , terwijl 9 lidstaten hun eigen nationale systeem gebruikten; Oostenrijk gebruikte zowel FLEGIT/TRACES als een nationaal systeem. De lidstaten hebben ook aangegeven in welk format de Flegt-vergunningen zijn ingediend; 14 lidstaten hebben gemeld dat zij de Flegt-vergunningen in meer dan één format hebben ontvangen. In 19 lidstaten zijn de vergunningen op papier ingediend, in 18 lidstaten via FLEGIT/TRACES, in 3 lidstaten via nationale elektronische systemen en in 2 lidstaten via e-mail.

2.3Verdere controle van Flegt-vergunningen en van de lading

Volgens artikel 5, lid 4, van de Flegt-verordening beslissen de bevoegde autoriteiten op grond van een risicoanalyse over de eventuele noodzaak tot verdere controle van de lading. In 22 lidstaten zijn regelingen getroffen voor verdere controles van Flegt-vergunningen en in 23 lidstaten zijn regelingen getroffen voor verdere controles van Flegt-zendingen (bijlage B, tabellen 1 en 2). In 2017 zijn door 17 lidstaten aanvullende controles verricht op 1 144 Flegt-vergunningen (bijvoorbeeld door voor deze controles contact op te nemen met LIU, het Indonesische informatiepunt inzake vergunningen). Voorts meldde Nederland dat het dagelijks aanvullende controles verricht, zonder evenwel het exacte aantal ervan te registreren om de administratieve rompslomp te beperken.

De lidstaten gaven aan dat zij een aantal risicocriteria hanteren om vast te stellen of een aanvullende controle van een Flegt-vergunning of zending nodig is, onder meer wanneer de gegevens van de Flegt-vergunning niet in overeenstemming zijn met andere documenten (bijlage B, tabellen 1 en 2). 19 lidstaten, waaronder 6 lidstaten die zeiden dit 'soms' te doen, meldden dat zij gebruikmaakten van SILK, het Indonesische informatiesysteem betreffende de wettigheid van hout en houtproducten, om de van exploitanten ontvangen Flegt-vergunningen te controleren.

In 2017 zijn door 12 lidstaten in totaal 218 fysieke inspecties van zendingen met een Flegt-vergunning verricht, waarbij de gegevens van de vergunning in 94,6 % van de gevallen overeenkwamen met die van de zending.

Overeenkomstig artikel 3, lid 2, van Uitvoeringsverordening (EG) nr. 1024/2008 heeft de Commissie de namen en andere relevante gegevens van de door Indonesië aangewezen vergunningverlenende autoriteiten aan de lidstaten verstrekt, evenals gewaarmerkte voorbeelden van stempels en handtekeningen voor iedere vergunningverlenende autoriteit en voorbeelden van het model voor Flegt-vergunningen dat door Indonesië wordt gebruikt. Waar nodig blijft de Commissie dit doen.

2.4Regelingen betreffende sancties

In artikel 5, lid 8, van de Flegt-verordening is het volgende bepaald: 'Iedere lidstaat bepaalt welke sancties van toepassing zijn bij overtreding van het bepaalde in deze verordening. Deze sancties moeten doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn.' 18 lidstaten kennen regelingen voor administratieve boetes en 16 voor strafrechtelijke boetes, 20 lidstaten leggen gevangenisstraffen op, in 5 lidstaten wordt de handelsvergunning opgeschort en 8 lidstaten sommeren tot herstelmaatregelen of versturen aanmaningsbrieven. De maximale gevangenisstraffen lopen uiteen van 1 maand tot 15 jaar (in 16 lidstaten golden straffen van 1 tot 5 jaar).

Overeenkomstig artikel 5, lid 7, van de Flegt-verordening kan de douane het vrijgeven van houtproducten opschorten of deze producten vasthouden indien uit informatie blijkt dat de vergunning mogelijk niet geldig is. 23 lidstaten gaven aan dat zij houtproducten in beslag kunnen nemen, terwijl 21 lidstaten meldden dat hun wetgeving de mogelijkheid biedt in beslag genomen hout te verwijderen (figuur 4). In dit laatste geval lag de verantwoordelijkheid hiervoor in 10 lidstaten bij de douane en in 5 lidstaten bij de bevoegde autoriteit.


A) B) 


Figuur 4: Lidstaten met A) sancties die ook de mogelijkheid bieden zendingen hout in beslag te nemen, B) in hun wetgeving opgenomen bepalingen voor de verwijdering van in beslag genomen hout.


2.5Toegepaste sancties

In 2017 hebben 11 lidstaten aangegeven dat zij geen goedkeuring 12 hebben verleend aan in totaal 107 Flegt-vergunningen, waarbij Italië koploper was (63 afgekeurde vergunningen) (figuur 5). In 2017 hebben 2 lidstaten (Estland en Oostenrijk) artikel 6, lid 1, toegepast 13 op in totaal 4 gevallen die een gewicht van 4 475 kg vertegenwoordigden en die alle hebben geleid tot administratieve sancties. In 1 lidstaat (Duitsland) is artikel 6, lid 2, toegepast 14 vanwege de verdenking dat de vergunning in kwestie vervalst was.


Figuur 5: Aantal in 2017 afgekeurde Flegt-vergunningen.


2.6Heffingen voor het verwerken van Flegt-vergunningen

Op grond van artikel 5, lid 6, van de Flegt-verordening kunnen de lidstaten heffingen instellen voor het verwerken van Flegt-vergunningen. Dit is ook gebeurd in 6 lidstaten, waarbij het bedrag varieerde van zo'n 11 EUR (9,60 GBP) tot 105,90 EUR (bijlage B, tabel 3).

2.7    Andere uitvoeringsmaatregelen

Door 21 lidstaten is informatie verstrekt over andere maatregelen en uitdagingen op het vlak van de uitvoering. Bij 10 lidstaten ging het daarbij om de samenwerking met bevoegde autoriteiten van andere lidstaten en bij 6 om de samenwerking met de Europese Commissie; deze samenwerking werd als positief beoordeeld. Wel zijn door een of meer lidstaten nog de volgende aandachtspunten naar voren gebracht: er zouden meer richtsnoeren moeten komen over de uitvoering van de Flegt-verordening in de praktijk (bv. voor douanemedewerkers), FLEGIT zou gebruiksvriendelijker moeten worden, en de bevoegde autoriteiten zouden een betere toegang moeten krijgen tot gegevens over SILK. Ook waren er opmerkingen over problemen in verband met het ontvangen van onvolledige of beschadigde Flegt-vergunningen, gevallen waarin de gegevens op de Flegt-vergunningen afweken van die op de douaneaangiften, en de administratieve rompslomp om deze problemen op te lossen.

3. Conclusies

Uit het tweede verslag betreffende de uitvoering van het Flegt-vergunningensysteem blijkt dat er op dit vlak flinke vooruitgang is geboekt. In 2017, het eerste volledige jaar van de uitvoering, zijn er 28 826 vergunningen ontvangen, waarvan meer dan 98 % (neerkomend op ruim 658 miljoen kg hout en houtproducten) is goedgekeurd. De samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten en met de Commissie wordt als positief beoordeeld. Het aantal lidstaten dat heffingen instelt voor het verwerken van Flegt-vergunningen, is toegenomen, waarbij wel moet worden aangetekend dat de bedragen ervan nu dichter bij elkaar liggen dan voorheen.

Wel zijn er nog steeds een aantal uitdagingen, waaronder niet met elkaar overeenstemmende gegevens op Flegt-vergunningen en douaneaangiften, en beperkte toegang van de lidstaten tot gegevens over SILK.

4. Volgende stappen

De Commissie zal in samenwerking met de lidstaten blijven werken aan een doeltreffende en consequente toepassing van de Flegt-verordening in de hele EU, onder meer door aanvullende richtsnoeren te ontwikkelen, en, waar nodig, aan de herziening van de Uitvoeringsrichtsnoeren Douane en Flegt op basis van de opgedane ervaring. De Commissie zal ook samen met de lidstaten blijven werken aan de verbetering van de verslaglegging, waaronder de consistente vermelding van gegevens op Flegt-vergunningen en douaneaangiften, het consistente gebruik van meeteenheden en de verdere verbetering van het rapportageformat op basis van de opgedane ervaringen. Voorts zal de Commissie de lidstaten die momenteel geen gebruik maken van FLEGIT/TRACES, aanmoedigen dat wel te gaan doen, omdat een van de voordelen hiervan is dat het de verslaglegging vergemakkelijkt. Ook zal de Commissie blijven werken aan de verdere verbetering van het IT-systeem FLEGIT/TRACES op basis van de ervaringen en suggesties van de lidstaten, en blijven samenwerken bij de gegevensuitwisseling met lidstaten die hun eigen elektronische systemen hebben ontwikkeld.

Tegelijkertijd zal de Commissie nauw blijven samenwerken met de Indonesische autoriteiten om de hierboven beschreven problemen en uitdagingen aan te pakken als onderdeel van de bredere besprekingen over de uitvoering van de vrijwillige Flegt-partnerschapsovereenkomsten tussen de EU en Indonesië en het toezicht op de effecten ervan. De Commissie heeft samen met Indonesië ook de eerste stappen gezet voor de integratie van de respectieve IT-systemen, d.w.z. FLEGIT/TRACES, met SILK, waarbij het streven is een volledig elektronisch vergunningensysteem tot stand te brengen.

Bijlage A

Codes van het geharmoniseerd systeem (GS-codes) van Flegt-producten die in 2017 zijn ingevoerd

GS-codeBijzonderheden
4407Hout, overlangs gezaagd of afgestoken, dan wel gesneden of geschild, ook indien geschaafd, geschuurd of in de lengte verbonden, met een dikte van meer dan 6 mm
4407.25Hout, tropisch; dark red meranti, light red meranti en meranti bakau, overlangs gezaagd of afgestoken, dan wel gesneden of geschild, ook indien geschaafd, geschuurd of in de lengte verbonden, met een dikte van meer dan 6 mm
4409Hout (niet-ineengezette plankjes voor parketvloeren daaronder begrepen), waarvan ten minste een zijde of uiteinde over de gehele lengte is geprofileerd (geploegd, van sponningen voorzien, afgerond met V-verbinding of dergelijke), ook indien geschaafd, geschuurd of in de lengte verbonden
4409.22Hout; tropisch (niet-ineengezette plankjes voor parketvloeren daaronder begrepen), waarvan ten minste een zijde of uiteinde over de gehele lengte is geprofileerd, ook indien geschaafd, geschuurd of in de lengte verbonden
4409.29Hout (niet-ineengezette plankjes voor parketvloeren daaronder begrepen), waarvan ten minste een zijde of uiteinde over de gehele lengte is geprofileerd (geploegd, van sponningen voorzien, afgerond met V-verbinding of dergelijke), ook indien geschaafd, geschuurd of in de lengte verbonden, ander hout dan naaldhout (niet van rotting)
4412Triplex- en multiplexhout, met fineer bekleed hout en op dergelijke wijze gelaagd hout
4412.31Triplex- en multiplexhout; enkel bestaande uit houten platen (andere dan bamboe), iedere laag met een dikte van niet meer dan 6 mm, met ten minste een der buitenste lagen van tropisch hout
4412.94Triplex- en multiplexhout met een vulling van plankjes, latten of staafjes (niet van bamboe, en ander dan triplex- en multiplexhout dat enkel bestaat uit houten platen, iedere laag met een dikte van niet meer dan 6 mm)
4414Houten lijsten voor schilderijen, voor foto's, voor spiegels en dergelijke (niet van bamboe of van rotting)
4418Schrijn- en timmerwerk voor bouwwerken, daaronder begrepen panelen met cellenstructuur, ineengezette panelen voor vloerbedekking en dakspanen ("shingles" en 'shakes'), van hout
4418.20Hout; deuren en kozijnen daarvoor, alsmede drempels
4418.99Hout; schrijn- en timmerwerk voor bouwwerken, niet genoemd bij post 4418, ander dan van bamboe
4421Houtwaren, niet genoemd bij de posten 4414 tot en met 4420
4421.99Hout; niet van bamboe, houtwaren niet genoemd bij de posten 4414 tot en met 4420 (met uitzondering van kleerhangers)
4703Natron- en sulfaat-houtcellulose, andere dan die bedoeld bij post 4702
4802Papier en karton, niet gestreken en niet voorzien van een deklaag, van de soort gebruikt om te worden beschreven of bedrukt of voor andere grafische doeleinden, alsmede papier en karton voor ponskaarten of -band, op rollen of in bladen, ander dan papier bedoeld bij de posten 4801 en 4803; handgeschept papier en handgeschept karton:
4802.56Papier en karton, niet gestreken en niet voorzien van een deklaag (ander dan bedoeld bij de posten 4801 en 4803); bedoeld om te worden bedrukt of beschreven of voor andere grafische doeleinden, met naar gewicht maximaal 10 % mechanisch of chemisch-mechanische bewerkte vezels, met een gewicht van 40 g/m² of meer doch niet meer dan 150 g/m², in bladen waarvan in ongevouwen staat de lengte van één zijde niet meer dan 435 mm en de lengte van de andere zijde niet meer dan 297 mm bedraagt
4803Toiletpapier, handdoeken, servetten en dergelijk papier; voor huishoudelijk, hygiënisch of toiletgebruik, cellulosewatten en vliezen van cellulosevezels, op rollen met een breedte van meer dan 36 cm of in rechthoekige bladen waarvan in ongevouwen staat één zijde meer bedraagt dan 36 cm
4804Kraftpapier en kraftkarton, niet gestreken en niet voorzien van een deklaag, op rollen of in bladen, ander dan dat bedoeld bij post 4802 of 4803
4810Papier en karton, aan een of aan beide zijden gestreken met kaolien of met andere anorganische stoffen, ook indien met bindmiddel, doch met uitzondering van elke andere deklaag, ook indien aan het oppervlak gekleurd of versierd, dan wel bedrukt, op rollen of in vierkante of rechthoekige bladen, ongeacht het formaat (niet van niet-houten of gerecycled materiaal)
4821Etiketten van alle soorten, van papier of van karton, al dan niet bedrukt
9401Stoelen, banken en andere zitmeubelen (andere dan die bedoeld bij post 9402), ook indien zij tot bed kunnen worden omgevormd, alsmede delen daarvan
9401.69Stoelen, banken en andere zitmeubelen; met onderstel van hout, niet opgevuld (met uitzondering van meubelen voor geneeskundig, voor chirurgisch, voor tandheelkundig of voor veeartsenijkundig gebruik en van kappersstoelen)
9403Andere meubelen en delen daarvan
9403.60Meubelen; van hout, andere dan voor gebruik in kantoren, in keukens of in slaapkamers

Bijlage B

Tabel 1: Criteria die zijn gebruikt om te bepalen of aanvullende controle van een Flegt-vergunning nodig was, voor zover gemeld door de lidstaten.

LandInstantie die controles verricht*SoortExploitantVolume/gewicht van zendingGS-codesLand van oorsprongInformatie in/op documenten stemt niet overeenAndere kwesties**
OostenrijkBA
BelgiëBA & D
BulgarijeBA
CyprusBANiet gespecificeerd
TsjechiëBA & DNiet gespecificeerd
DenemarkenBANiet gespecificeerd
EstlandDbv. alleen kopie van Flegt-vergunning verstrekt
FinlandBAVergunning komt niet voor in SILK-databank, stempel en/of handtekening ontbreekt, vergunning is niet op officieel papier afgedrukt
DuitslandBAVergelijking met vergunninginformatie in SILK
HongarijeBANiet gespecificeerd
IerlandBAVergelijking met vergunninginformatie in SILK
ItaliëBA & D
LetlandBABA controleert de wettigheid van vergunningen in het Indonesische informatiesysteem betreffende de wettigheid van hout en houtproducten
LitouwenDNiet gespecificeerd
MaltaBA & DNiet gespecificeerd
NederlandBANiet gespecificeerd
PolenBATwijfels over de echtheid van de handtekening op de Flegt-vergunning
SlowakijeBA
SloveniëBA & DNiet gespecificeerd
SpanjeBA[Wanneer de vergunning niet voorkomt in strookt met SILK, of vervallen is]
ZwedenBA & Overig (LIU)De vergunning bevat geen handtekening, stempels, andere verplichte informatie; de handtekening ontbreekt in SILK of is niet meer geldig; de vergunning is niet meer geldig.
Verenigd KoninkrijkBAGeen overeenstemming tussen goederencodes Verenigd Koninkrijk en Indonesië

* BA = Bevoegde autoriteit; D = Douane.

** Tekst tussen rechte haken "[ ]" is een vertaling of samenvatting van door de lidstaten gemaakte opmerkingen.


Tabel 2: Criteria die zijn gebruikt om te bepalen of aanvullende controle van een zending met een Flegt-vergunning nodig was, voor zover gemeld door de lidstaten.

LandInstantie die controles verricht*SoortExploitantVolume/gewicht van zendingGS-codesLand van oorsprongInformatie in/op documenten stemt niet overeenAndere kwesties rond Flegt-vergunningSteekproefs gewijze controlesAndere kwesties
OostenrijkBA & D
BelgiëD & Overig **
BulgarijeD & Overig (Overheidsdienst bosbouw)
KroatiëD
CyprusBA & Overig (niet gespecificeerd)
TsjechiëBA & D
DenemarkenBA & D & Overig (niet gespecificeerd)
EstlandD & Overig (niet gespecificeerd)
FinlandBA & D
FrankrijkD & Overig (niet gespecificeerd)
DuitslandBA & D
IerlandBA
ItaliëBA & D
LitouwenD & Overig (niet gespecificeerd)
MaltaBA & D & Overig (niet gespecificeerd)
NederlandD & Overig (niet gespecificeerd)
PolenD & Overig (niet gespecificeerd)
RoemeniëBA & D & Overig (niet gespecificeerd)
SlowakijeBA & D
SloveniëBA & D & Overig (overheidsdienst financiën)
SpanjeBA & D***
ZwedenD
Verenigd KoninkrijkD & Overig (grenswacht)

* BA = Bevoegde autoriteit; D = Douane.

** Belgische BA is voornemens om samen met de douane aanvullende risicocontroles te verrichten (soort, volume, GS-codes, land van oorsprong).

*** Spanje: douane controleert of het gewicht van zendingen het op de vergunning vermelde gewicht met meer dan 10 % overschrijdt.


Tabel 3: Hoogte van heffingen bij benadering en berekeningsgrondslag voor lidstaten die kosten in rekening brengen aan importeurs voor de verwerking van Flegt-vergunningen

LandHoogte van heffing [omgerekend]Grondslag voor de berekening
Oostenrijk105,90 EURVergoedingen zijn berekend op basis van
- het aantal ingevoerde zendingen van begin 2015 tot eind mei 2016
- de tijd die naar schatting nodig is om een vergunning op kantoor te controleren
- de geschatte duur en kosten (werktijd, reiskosten) van fysieke controles
België50 EUR (enkel voor zendingen > 500 kg)Rechtsgrondslag voor heffing
Finland70 EURRechtsgrondslag voor heffing; gebaseerd op de gemiddelde benodigde tijd voor het verwerken van een Flegt-vergunning
Griekenland100 EURRechtsgrondslag voor heffing
Italië50 EURgebaseerd op de gemiddelde benodigde tijd voor het verwerken van een Flegt-vergunning
Verenigd Koninkrijk9,60 GBP [11,26 EUR]Rechtsgrondslag voor heffing; gebaseerd op de gemiddelde benodigde tijd voor het verwerken van een Flegt-vergunning


(1)

PB L 347 van 30.12.2005, blz. 1.

(2)

COM/2003/0251 final.

(3)

PB L 277 van 18.10.2008, blz. 23.

(4)

Het eerste verslag had betrekking op de periode van 15 november tot en met 31 december 2016, COM/2018/448 final.

(5)

  http://ec.europa.eu/environment/forests/flegt.htm

(6)

   Dat wil zeggen, het aantal vergunningen dat bij de bevoegde autoriteit is ingediend.

(7)

     Dat wil zeggen, waarbij is gehandeld in overeenstemming met de nationale wetgeving in het geval van zendingen waarvoor geen Flegt-vergunning is afgegeven.

(8)

   Zie http://ec.europa.eu/environment/forests/pdf/list_competent_authorities_flegt.pdf  

(9)

Bij meer dan 99 % (28 331) van de geldig verklaarde Flegt-vergunningen werd het gewicht van het betreffende goed in handelsvorm vermeld; in de 136 gevallen waarin het gewicht niet werd vermeld, zijn nog eens 443 m3 en 801 913 items gerapporteerd.

Voor zover de hoeveelheid werd vermeld in meerdere eenheden en dubbeltellingen dus moesten worden voorkomen, is de voorkeur gegeven aan gewicht en niet aan volume of het aantal items, omdat gewicht de meest toegepaste eenheid was. In gevallen waarin het gewicht niet werd vermeld, is de voorkeur gegeven aan de eenheid volume.

(10)

Dit verslag omvat enkel gegevens van Flegt-vergunningen. Hoewel de lidstaten in hun verslagen ook gegevens op basis van douaneaangiften hebben opgenomen, waren deze vanwege het gebruik van verschillende meeteenheden niet altijd rechtstreeks vergelijkbaar met de gegevens op basis van Flegt-vergunningen. 

(11)

FLEGIT/TRACES is een webapplicatie, een onderdeel van het TRACES NT-systeem (TRAde Control and Expert System, New Technology) dat door EU-importeurs en hun vertegenwoordigers, de bevoegde autoriteiten van de lidstaten op het gebied van Flegt en de douane van de EU kan worden gebruikt voor het snel en veilig elektronisch verifiëren en beheren van Flegt-vergunningen.

(12)

Hierbij kan het zowel gaan om afgewezen vergunningen als om vergunningen die niet in behandeling zijn genomen (bv. gevallen waarin een Flegt-vergunning is ingediend voor houtproducten die niet onder de VPO met Indonesië vallen).

(13)

Op grond van artikel 6, lid 1, handelen de bevoegde autoriteiten overeenkomstig de geldende nationale wetgeving, wanneer zij vaststellen dat een zending niet is voorzien van een Flegt-vergunning en de invoer ervan derhalve verboden is.

(14)

Artikel 6, lid 2: De lidstaten stellen de Commissie in kennis van alle inlichtingen waaruit kan blijken dat het bepaalde in deze verordening niet volledig wordt dan wel werd nageleefd.