Artikelen bij COM(2019)634 - Uitvoering van artikel 45 van Verordening 1306/2013 wat betreft voorlichtingsmaatregelen in verband met het gemeenschappelijk landbouwbeleid

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 17.12.2019

COM(2019) 634 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de uitvoering van artikel 45 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft voorlichtingsmaatregelen in verband met het gemeenschappelijk landbouwbeleid


{SWD(2019) 438 final}


I. INLEIDING

Dit verslag gaat over de uitvoering van voorlichtingsmaatregelen inzake het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) voor 2017 en 2018, overeenkomstig artikel 45 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid 1 (hierna “de verordening” genoemd).

In artikel 45, lid 1, eerste alinea, van de verordening is bepaald dat de gefinancierde voorlichtingsmaatregelen met name gericht moeten zijn “op de verduidelijking, uitvoering en ontwikkeling van het GLB en op de bewustmaking van het publiek van de inhoud en doelstellingen ervan, op het herstel van het consumentenvertrouwen na een crisis via voorlichtingscampagnes, op de verstrekking van informatie aan landbouwers en andere partijen die actief zijn in landelijke gebieden en op het promoten van het Europese landbouwmodel en de bevordering van het inzicht van de burgers in dit model”. In artikel 45, lid 2, laatste alinea, staat: “De [...] maatregelen dragen ook bij aan de communicatie van de instellingen over de politieke prioriteiten van de Unie voor zover deze prioriteiten verband houden met de algemene doelstellingen van deze verordening”.

Bij de gefinancierde voorlichtingsmaatregelen kunnen twee grote categorieën worden onderscheiden:

-maatregelen die door derdenorganisaties werden voorgelegd om uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) te worden gecofinancierd (in de vorm van subsidies);

-maatregelen op initiatief van de Commissie, die volledig uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) werden gefinancierd (rechtstreekse acties/overheidsopdrachten).

Overeenkomstig artikel 45, lid 5, van de verordening moet om de twee jaar aan het Europees Parlement en de Raad verslag worden uitgebracht over de uitvoering van de voorlichtingsmaatregelen op grond van die verordeningen. Dit is het achtste verslag 2 .

In de periode 2017-2018 intensiveerde de Commissie haar activiteiten op het gebied van institutionele communicatie op basis van haar tien politieke prioriteiten, met bijzondere nadruk op investeringen, economische groei en banen. Er werden middelen uit verschillende uitgavenprogramma’s samengevoegd om communicatieprioriteiten op basis van de algemene doelstellingen van de Europese Unie te financieren. In deze periode leverden de diensten van de Commissie, waaronder DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling (DG AGRI), opnieuw een bijdrage aan de uitvoering van deze institutionele aanpak. De institutionele communicatiecampagnes van 2017 en 2018 hadden tot doel te laten zien op welke wijze de EU meerwaarde, inspraak en bescherming biedt. Ook lag de nadruk op het bewustmaken van het publiek van huidige en toekomstige uitdagingen en op de noodzaak om te bouwen aan een meer verenigde, sterkere en democratischere Unie.

Deze institutionele communicatieaanpak staat centraal in de communicatiestrategie van DG AGRI voor de periode 2016-2020. In dit kader worden elk jaar voorlichtingsmaatregelen vastgesteld in jaarlijkse actieplannen.

Het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit verslag bevat meer informatie over de rechtstreekse acties en acties onder contract.


II.BEGROTING

De oorspronkelijk in het financieringsbesluit vastgestelde begrotingsmiddelen die via begrotingslijn 05 08 06 voor voorlichtingsmaatregelen (bewustmaking van het publiek van het GLB) ter beschikking waren gesteld, bedroegen 8 miljoen EUR in 2017 en 8 miljoen EUR in 2018. Daarnaast werd in deze periode in het kader van de institutionele communicatieacties van de Commissie in 2017 8 480 000 EUR en in 2018 8 700 000 EUR gecodelegeerd van DG AGRI aan DG Communicatie (DG COMM), dat verantwoordelijk is voor het beheer van de institutionele campagnes van de Commissie.

De verdeling van de begrotingsmiddelen tussen overheidsopdrachten (acties op initiatief van de Commissie) en subsidies (gecofinancierde acties) was als volgt:

2017: overheidsopdrachten (4,5 miljoen EUR) (56,25 %) – subsidies (3,5 miljoen EUR) (43,75 %);
2018: overheidsopdrachten (4 miljoen EUR) (50 %) – subsidies (4 miljoen EUR) (50 %);

Voor de maatregelen voor 2017 lag de uitvoeringsgraad op 98,3 % van de vastleggingen en 90,2 % van de betalingen.

Voor de maatregelen voor 2018 lag de uitvoeringsgraad op 99,9 % van de vastleggingen. Bij de opstelling van dit verslag waren de cijfers voor de betalingen betreffende de maatregelen voor 2018 nog niet volledig, aangezien nog tot en met 31 december 2019 betalingen kunnen worden verricht.


III.INDELING VAN DE GEFINANCIERDE ACTIES

In 2017 en 2018 lag de nadruk lag bij rechtstreekse en indirecte communicatieacties hoofdzakelijk op de hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de sectorale wetgevingsvoorstellen van het meerjarig financieel kader (MFK). In deze periode werd gecoördineerde actie ondernomen om belanghebbenden, beleidsmakers en burgers in de EU bewuster te maken van en meer te betrekken bij de toekomst van het GLB. Bovendien werden de inspanningen opgevoerd om verdere synergieën met verschillende partners op communicatiegebied bij de diensten van de Commissie en andere EU-instellingen, en met nationale autoriteiten en andere belanghebbenden te ontwikkelen.


In 2017 heeft de Commissie breed advies ingewonnen over de vereenvoudiging en modernisering van het GLB teneinde de tien door het college gestelde beleidsprioriteiten en de duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen zo veel mogelijk te verwezenlijken. In de eerste helft van 2017 vond een brede openbare raadpleging van belanghebbenden, met inbegrip van actoren van buiten de landbouw, over de toekomst van het GLB plaats 3 . Deze leverde veel reacties op – er werden meer dan 322 000 bijdragen ontvangen. Vervolgens vond in Brussel op 7 juli 2017 een conferentie met ruim 500 belangrijke belanghebbenden plaats over de door gouvernementele en niet-gouvernementele organisaties en burgers aangedragen ideeën, dit ter voorbereiding van de mededeling van de Commissie over de toekomst van het GLB.


De mededeling over de “De toekomst van voeding en landbouw” werd op 29 november 2017 goedgekeurd 4 . Voorlichtingsmaatregelen rond de mededeling (en de wetgevingsvoorstellen die hieruit voortvloeiden) werden breed onder de aandacht gebracht in de pers, op sociale media en door audiovisuele media. In de dagen en maanden die volgden, hield DG AGRI met ondersteuning van DG COMM, de vertegenwoordigingen van de Commissie in de lidstaten, nationale autoriteiten en belanghebbenden een aantal bijeenkomsten met het brede publiek en belanghebbenden op nationaal en regionaal niveau over de ideeën die in de mededeling waren voorgesteld, en over de vraag hoe de Europese landbouw de kansen die zich aandienen zo goed mogelijk kan benutten en tegelijkertijd de huidige en toekomstige problemen het hoofd kan bieden, zoals klimaatverandering, de volatiliteit van de prijzen en de noodzaak de sector te ondersteunen bij de aanpassing aan een veranderende omgeving. In een periode van vijf maanden werden tot wel 50 evenementen met meer dan 3 300 deelnemers georganiseerd – burgers, belanghebbenden, hogere beleidsmakers en mensen uit de media. Velen van hen hadden een belangrijk multiplicatoreffect in hun lidstaat en regio. Uit feedback van de deelnemers kwam naar voren dat deze activiteiten beleidsmakers nuttige inzichten verschaften voor de voorbereiding van de sectorale wetgevingsvoorstellen voor het GLB in het MFK.


Het belangrijkste beleidsinitiatief van 2018 was de goedkeuring van de wetgevingsvoorstellen over het toekomstige GLB in het kader van het MFK-pakket op 1 juni 5 . In de context van de algemene institutionele communicatieaanpak van de Commissie voor het toekomstige MFK intensiveerde DG AGRI zijn communicatie-inspanningen om de wetgevingsvoorstellen meer onder de aandacht te brengen. In dit kader werd onder meer een aantal voorlichtingsevenementen georganiseerd onder leiding van de commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling en ambtenaren van DG AGRI in de lidstaten. De voorlichtingsactiviteiten gingen vergezeld van een socialemediacampagne en kregen veel aandacht in de pers, op het internet en in audiovisuele media.

De bereidheid van vertegenwoordigers van de Commissie om een raadpleging te houden en in dialoog te gaan, werd door burgers, belanghebbenden, beleidsmakers en ngo’s zeer op prijs gesteld. Op de presentaties volgde veelal een zeer interactieve rondvraag. Tussen juni en december 2018 vonden in de lidstaten meer dan tachtig van dit soort evenementen plaats. Er namen meer dan 7 000 personen deel, van wie velen een belangrijk multiplicatoreffect in hun lidstaat en regio hadden (ministers, parlementariërs, EP-leden, toonaangevende belanghebbenden, ngo’s, ambtenaren, hogere beleidsmakers en persvertegenwoordigers).

Dankzij de activiteiten ontstond een beter begrip van de doelstellingen van de Commissie, zoals geschetst in de GLB-voorstellen in het MFK. Hiermee werden de algemene doelstellingen van de institutionele communicatieaanpak van de Commissie bevorderd, zoals het luisteren naar en in dialoog treden met het maatschappelijk middenveld en het brede publiek over EU-waarden en het effect van EU-acties.


DG AGRI bleef tijdens deze periode een actieve bijdrage leveren aan de door DG COMM opgezette institutionele communicatiecampagnes – #InvestEU, #EUandME, EU Protects. Ook werkte DG AGRI in deze periode samen met DG COMM en andere DG’s aan het planningsproces voor de institutionele proefcampagne voor plattelandsgebieden, die in 2019 door DG COMM werd uitgerold.


1. Subsidies (gecofinancierde voorlichtingsmaatregelen op initiatief van
derdenorganisaties)

Artikel 45 (voorlichtingsmaatregelen) van de verordening voorziet in twee soorten via subsidies te financieren maatregelen: jaarlijkse werkprogramma’s of andere specifieke maatregelen die door derden worden voorgesteld. Onder specifieke voorlichtingsmaatregelen worden voorlichtingsevenementen met een eigen aparte begroting verstaan die beperkt zijn in tijd en ruimte. Bij dit soort evenementen kan het gaan om conferenties of een uitgebreide voorlichtingscampagne die verschillende soorten voorlichtingsactiviteiten (zoals audiovisuele producties, media-evenementen, conferenties en workshops) in verschillende regio’s en/of lidstaten behelst. Een jaarlijks werkprogramma is een reeks van twee tot vijf specifieke voorlichtingsmaatregelen. Voor 2017 en 2018 is (evenals in de voorgaande jaren) besloten om ter vereenvoudiging van de subsidieregeling en ter bevordering van de samenhang tussen de verschillende communicatieacties alleen specifieke voorlichtingsmaatregelen te cofinancieren.

Voor 2017 werd in de oproep tot het indienen van voorstellen 6 met name gevraagd om voorlichtingsmaatregelen die concreet zouden laten zien welke bijdrage het GLB levert aan groei en banen en levensvatbare plattelandsgemeenschappen, de rol van landbouw en bosbouw in klimaatgerelateerde aanpassings- en mitigatiemaatregelen, en duurzame landbouw en meer billijkheid in de agrovoedingsmiddelenketen. Voor 2018 was de oproep tot het indienen van voorstellen 7 gericht op de rol die het GLB speelt bij het bevorderen van innovatie en de uitwisseling van kennis, en ook op het stimuleren van jongeren om in de landbouw te gaan werken, en op het bevorderen van gezonde eetgewoonten.


Voor beide jaren was de doelgroep het brede publiek (met name jonge mensen in stedelijke gebieden), en landbouwers en andere belanghebbenden werkzaam in plattelandsgebieden.


Voor de bovenbedoelde maatregelen werd ten hoogste 60 % van de subsidiabele kosten gecofinancierd. In 2017 zijn zestien maatregelen gecofinancierd. In 2018 zijn twintig maatregelen gecofinancierd, waardoor het aantal gecofinancierde maatregelen (alle voor 60 %) voor de periode 2017-2018 in totaal op 36 uitkwam.


In 2017 en 2018 zijn de volgende maatregelen ondersteund:

- Er werden zestien subsidies toegekend aan media- en communicatiebureaus voor maatregelen op nationaal niveau ter bewustmaking van het belang van landbouw en plattelandsgebieden voor de samenleving als geheel. Deze maatregelen omvatten veelal pedagogische elementen en bewustmakingsevenementen met betrekking tot voeding en landbouw, waarbij de nadruk werd gelegd op de rol van EU-steun en het belang van jonge landbouwers voor de sector.

- Ook werd er steun verleend aan zeven maatregelen op nationaal niveau van landbouworganisaties of organisaties met nauwe banden met de landbouwsector.

- Twee milieuorganisaties die op nationaal niveau actief zijn, ontvingen steun voor bewustmakingsmaatregelen op het gebied van duurzaamheid of biodiversiteit.

- Steun ging ook naar zes maatregelen met een aanzienlijke transnationale dimensie, voorgesteld door mediabedrijven, en een maatregel van een milieu-ngo op EU-niveau; deze grensoverschrijdende maatregelen waren met name bedoeld om EU-burgers te informeren over de invloed van het GLB op hun leven.

- Ook op nationaal niveau ging steun naar een organisatie die onderwijs op het gebied van Europees burgerschap bevordert, een districtsraad die lokale traditionele landbouwproducten promoot en een nationale organisatie die zich bezighoudt met de water-/irrigatieproblematiek.

- Tot slot werd ook een innovatief concept gecofinancierd, een coöperatie in de creatieve sector die het GLB bij jongeren en andere burgers meer onder de aandacht wil brengen door middel van muziek- en artistieke evenementen.


Bij alle maatregelen werd gebruikgemaakt van verschillende communicatiehulpmiddelen (sociale media, internet, gedrukt en audiovisueel materiaal) gericht op de landbouwgemeenschap, het brede publiek en jongeren; vaak hadden deze maatregelen ook een educatieve dimensie.


In de oproepen tot het indienen van voorstellen werden subsidieaanvragers met name gevraagd te streven naar een betere afbakening van de doelgroepen, een betere informatieverspreiding, en een analyse van de effecten van de maatregelen in termen van het aantal personen dat direct en indirect wordt bereikt. De aanvragers werden verzocht om voor de voorgestelde maatregelen gedetailleerde plannen in te dienen over onder meer de tenuitvoerlegging van het project, de overbrenging van de boodschap en de meting van de doeltreffendheid. Benadrukt moet worden dat een aanzienlijk aantal gecofinancierde acties een breder publiek heeft bereikt dan alleen de direct betrokkenen, dankzij het multiplicatoreffect van de vakpers en de media en het toegenomen gebruik van het internet en sociale media als verspreidingsinstrumenten.


De aanvragen werden beoordeeld op basis van rigoureuze subsidiabiliteits-, uitsluitings-, selectie- en toekenningscriteria, zoals vastgesteld in de oproepen tot het indienen van voorstellen. Dit was in overeenstemming met het Financieel Reglement 8 en reflecteerde de doelstelling van de Commissie om tot gelijke behandeling en eerlijke concurrentie tussen de aanvragers te komen 9 .

Het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit verslag bevat gedetailleerde informatie over de in de verslagperiode toegekende subsidies, met inbegrip van het aantal succesvolle aanvragen per lidstaat.


2. Rechtstreekse acties/overheidsopdrachten (voorlichtingsmaatregelen op initiatief
van de Commissie)


Evenals in de jaren daarvoor is in 2017-2018 een aanzienlijk aantal voorlichtingsmaatregelen uitgevoerd op initiatief van de Commissie.

a) Media-netwerken

Net als voorheen ging de aandacht bij de communicatieacties ook nu weer voor een belangrijk deel uit naar het verstrekken van gebruiksvriendelijke informatie en briefings over ontwikkelingen in het GLB en plattelandsontwikkeling aan de media. Wederom hadden deze acties een zeer groot multiplicatoreffect, met name door de snelle ontwikkeling die de communicatie via sociale media en het internet in deze periode doormaakte. Dankzij de verdere groei en het constante onderhoud van het platform voor journalisten en professionele voorlichters, www.Ag-Press.eu , en de organisatie van studiebezoeken en seminars voor leden van Ag-Press werden de contacten met zowel landbouwjournalisten als de algemene media nog nauwer. Eind

2018 telde het Ag-Press-netwerk circa 950 journalisten. Het netwerk blijft een nuttig instrument voor de Commissie en voor de netwerkleden. DG AGRI breidde zijn activiteiten op sociale media (via Facebook, Twitter en Instagram) fors uit en bereikte een steeds grotere doelgroep. Dit was van belang om specialisten te lokken naar de website met alle uitgebreide informatie en het laatste nieuws en om het brede publiek te bereiken.


Tijdens zes studiebezoeken in 2017 en 2018 kregen groepen journalisten de gelegenheid om de vaak zeer uiteenlopende landbouwomstandigheden in andere dan hun eigen regio’s en lidstaten te ervaren. Er werd onder meer gekeken naar concurrentievermogen, duurzaamheid, precisielandbouw, bio-economie en generatievernieuwing. Ontmoetingen met landbouwers, plattelandsbewoners en zakenmensen ter plaatse hielpen de deelnemers bewust te maken van de uitdagingen en kansen in de landbouw in verschillende lidstaten en regio’s. Daarnaast kregen journalisten in vijf seminars, waaraan EU-beleidsdeskundigen deelnamen, een gedegen inzicht in EU-beleidsontwikkelingen in de agrovoedingsmiddelenhandel, het GLB en de voedselketen, kwaliteitsbeleid, innovatie in de sector, en de voorstellen tot hervorming van het GLB, met deelname van de commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling en de betrokken Europarlementariërs.

b) Conferenties voor netwerking met belanghebbenden

Belanghebbenden vormen een zeer belangrijke multiplicator voor informatie over landbouw en plattelandsontwikkeling. In de verslagperiode bleven conferenties een belangrijk forum voor overleg en dialoog over de toekomstige ontwikkeling van beleid. Zoals vermeld in hoofdstuk III, werden de contacten met belanghebbenden – andere EU-instellingen, overheden van de lidstaten, de sociaal-professionele sector op nationaal en EU-niveau en de academische wereld – in overeenstemming met de beleidsprioriteiten van de Commissie en de nadruk die daarbij zou moeten liggen op een brede raadpleging van het maatschappelijk middenveld, geïntensiveerd in het kader van de voorbereiding van de sectorale MFK-voorstellen en in het kader van zaken als de aanpak van oneerlijke handelspraktijken in de voedselketen.


Deze focus op toekomstige uitdagingen stond ook centraal in het jaarlijkse vlaggenschip van DG AGRI, de EU-conferenties over de vooruitzichten voor de landbouw. De commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling gaf het startsein voor de editie van december 2018, waarin de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en innovatie in de landbouwsector aan bod kwamen. Ook werd ingegaan op de samenwerking tussen de EU en Afrika op het gebied van handel en investeringen. In zowel 2017 als 2018 stonden de modernisering van het GLB en de samen met het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek opgestelde prognoses voor de EU-landbouwmarkten op de conferentie centraal. Onder de deelnemers waren EU-instellingen, regeringen en internationale organisaties, spelers in de voedselvoorzieningsketen, marktdeskundigen, academici, denktanks en het maatschappelijk middenveld.


In november 2018 vond in Wenen een evenement over de ontwikkeling van eiwithoudende gewassen in de EU plaats, georganiseerd door de Commissie en het Oostenrijkse voorzitterschap van de EU, waaraan ook het Europees Parlement deelnam. Ongeveer 200 deskundigen uit de landbouwproductieketens voor diervoeders en levensmiddelen, onderzoeks- en adviesnetwerken en nationale en regionale overheden discussieerden daar over de belangrijkste bevindingen van het verslag van de Commissie over de ontwikkeling van plantaardige eiwitten in de Europese Unie en over manieren waarop het bestaande en toekomstige beleidskader het potentieel voor plantaardige eiwitten in de Unie verder kan ontsluiten 10 .


In november en december 2018 vonden in Brussel twee rondetafels over de voorgestelde vergroeningsarchitectuur van het nieuwe GLB plaats in samenwerking met de Internationale Unie voor behoud van de natuur en de natuurlijke hulpbronnen. Hier wisselden belanghebbenden uit de landbouw- en milieusector van gedachten over de mogelijke tenuitvoerlegging van de wetgevingsvoorstellen voor het toekomstige GLB.

Een andere belangrijke mijlpaal was de Agri Innovation Summit in Lissabon in oktober 2017, een gezamenlijk initiatief van een Portugees consortium, de Portugese overheid, het EIP-AGRI-netwerk en het Europees netwerk voor plattelandsontwikkeling. In mei 2018 vond nog een belangrijke conferentie over landbouwonderzoek en -innovatie in de EU plaats, die stof tot nadenken bood over het betrekken van belanghebbenden bij het vaststellen van toekomstige Europese onderzoeks- en innovatieactiviteiten in de sector.

c) Activiteiten voor het grote publiek

Deelname aan vakbeurzen

De nadruk die de Commissie legt op het luisteren naar en het voeren van een dialoog met burgers en het vergroten van de bekendheid met de EU als geheel en met haar rol en waarden bleef van belang bij de deelname aan beurzen in deze periode. DG AGRI intensiveerde zijn acties gericht op burgers en belanghebbenden op negen landbouwbeurzen met het thema “Van boer tot bord, duurzaam voedsel voor onze toekomst”, vaak in samenwerking met andere directoraten-generaal en diensten, waaronder DG SANTE, DG MARE en DG RTD, en met de vertegenwoordigingen van de Commissie in de lidstaten. De aanwezigheid van de commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling en van hoge vertegenwoordigers van de lidstaten bij beurzen zoals de internationale Grüne Woche in Berlijn en de Salon Internationale de l’Agriculture in Parijs trok veel aandacht en werd breed uitgemeten in de nationale en regionale media. Ook werd deelgenomen aan landbouwbeurzen in een aantal andere lidstaten.


Op de beurzen werd telkens gezorgd voor aantrekkelijk(e) en doeltreffend(e) voorlichtingsmateriaal en -activiteiten, die. vaak waren afgestemd op gezinnen en schoolkinderen.


Educatief pakket voor schoolkinderen

Het educatieve pakket voor schoolkinderen tussen elf en vijftien (“edutainment pack”) werd in deze periode afgerond, gepromoot en verspreid via de “Europe Direct”-informatiecentra en de vertegenwoordigingen van de Commissie in de lidstaten, ondersteund door een campagne in de digitale en sociale media.


De bedoeling van dit pakket is om de rol van landbouwers en landbouwersgezinnen, hun bijdrage aan de samenleving en de uitdagingen waarvoor zij staan, in een aantrekkelijk pedagogisch format uit te leggen. De inspanningen die in 2018 werden geleverd om meer bekendheid te geven aan de educatief materiaal van DG AGRI, leidden tot een indrukwekkende toename van het aantal bezoekers van de betreffende webpagina’s van DG AGRI.


Sociale media

Zoals hierboven vermeld blijven de socialemedia-accounts van DG AGRI, die in deze periode aanzienlijk werden uitgebouwd, een belangrijk hulpmiddel voor bewustmaking en vergroting van de betrokkenheid van belanghebbenden, beleidsmakers, journalisten en burgers bij het onderwerp #FutureofCAP. Het Instagram-account helpt bijvoorbeeld om contact te onderhouden met jonge stedelijke doelgroepen, hen te informeren over voedsel- en voedselproductievraagstukken, en daarmee de voordelen van het GLB voor alle burgers voor het voetlicht te brengen.


In deze periode werd over het algemeen meer gebruikgemaakt van grafisch ontwerp en (audio)visueel materiaal, wat het voorlichtingsmateriaal van DG AGRI aantrekkelijker maakte voor publicaties en gebruik op het internet en in sociale media.


Publicaties

In de verslagperiode bleef veel aandacht naar de verdere ontwikkeling van publicaties in elektronische vorm uitgaan. Zoals in het verleden kwam een aantal publicaties tot stand in samenwerking met het Publicatiebureau van de EU, alsook met het Bureau voor infrastructuur en logistiek in Brussel (OIB). In nieuwe publicaties werd de nadruk gelegd op het Europese culinaire erfgoed en op beleidsvraagstukken, waaronder de sanitaire en fytosanitaire voorschriften van de EU (in samenwerking met DG SANTE). Ook werden er informatiebladen samengesteld om met name de wetgevingsvoorstellen voor de modernisering en vereenvoudiging van het GLB toe te lichten.


Website

In de verslagperiode werd de website van de Commissie ingrijpend gewijzigd om deze gebruiksvriendelijker en relevanter te maken voor het grote publiek. Bij de internetactiviteiten van DG AGRI stond de digitaletransformatie-inspanning van de diensten van de Commissie centraal, evenals de aanpassing van de webcontent om deze voor alle gebruikers toegankelijker en duidelijker te maken.


De website bleef een belangrijke bron van gespecialiseerde informatie over landbouw en plattelandsontwikkeling. Net als voorheen speelde de website ook een voorname rol bij de raadpleging van belanghebbenden en het algemene publiek over de toekomstige richting van het landbouw- en plattelandsbeleid.


Het webverkeer nam gemiddeld met 30 % toe.


Bezoekers

DG AGRI bleef in deze periode deelnemen aan voorlichtingssessies met groepen bezoekers (waaronder belanghebbenden, studenten en academici), georganiseerd door het bezoekerscentrum van DG COMM. Het doel van deze bezoeken bestond erin meer inzicht te bieden in de uitdagingen en kansen voor de landbouw in de EU in het kader van het toekomstige MFK.


Eurobarometer

In december 2017 werd in opdracht van DG AGRI in de EU-28 een speciale Eurobarometer-enquête onder het publiek gehouden over landbouw, plattelandsgebieden en het GLB. Ruim negen van de tien deelnemers achtten landbouw en plattelandsgebieden van belang voor de toekomst. De EU zou met haar landbouw- en plattelandsbeleid met name moeten zorgen voor veilig en gezond voedsel van hoge kwaliteit. Er zou volgens de respondenten meer moeten worden gedaan voor onder meer het milieu en economische groei in plattelandsgebieden 11 .


IV.DE VERDELING VAN UITGAVEN (VASTLEGGINGEN EN BETALINGEN) OVER MEEGEFINANCIERDE ACTIES OP INITIATIEF VAN DERDEN (SUBSIDIES) EN VOORLICHTINGSACTIES OP INITIATIEF VAN DE COMMISSIE (OVERHEIDSOPDRACHTEN) 12  

20172018
SubsidiesOverheidsopdrachtenTotaalSubsidiesOverheidsopdrachtenTotaal
Oorspronkelijke begroting3 500 0004 500 0008 000 0004 000 0004 000 0008 000 000
Vastleggingen in EUR3 676 801,52

(**)
3 980 580,45

(**)
7 657 381,974 008 448,57

(**)
3 893 989,35

(**)
7 902 437,92
% van de vastleggingen105,05 %88,46 %95,72 %100,21 %97,35 %98,78 %
Betalingen in EUR3 291 910,643 734 801,717 026 711,352 786 752,07

(*)
2 496 542,35

(*)
5 283 294,42

% van de uitbetaling t.o.v. de vastlegging89,53 %93,83 %91,76 %69,52 %64,11 %66 868 %

(***)


(*) Betalingen van deze acties lopen nog en zijn nog niet afgerond.

(**) Cf. na de wijziging van de actieplannen voor externe communicatie 2017 en 2018 van DG AGRI.

(***) Betalingen voor maatregelen uit 2018 zijn nog niet afgerond.

De betalingen vallen meestal lager uit dan de oorspronkelijk vastgelegde bedragen. Wat de subsidies betreft, kan dit worden verklaard doordat de uiteindelijke kosten van de acties lager uitvielen dan oorspronkelijk door de begunstigde was geraamd en niet alle door de begunstigde gedeclareerde uitgaven subsidiabel waren. Bij de acties op initiatief van de Commissie is het verschil tussen de betalingen en de vastleggingen terug te voeren op het feit dat het bij de vastleggingskredieten om vastgelegde bedragen gaat, terwijl de daadwerkelijke uitgaven lager uitvielen dan geraamd omdat tijdens de uitvoering is bespaard en kosteneffectievere maatregelen zijn toegepast.


V. CONCLUSIE

In de verslagperiode bleef de Commissie de institutionele communicatie baseren op haar tien politieke prioriteiten, met de nadruk op de bijdrage van de EU aan banen en groei en op de tastbare voordelen die de EU haar burgers biedt.


Met de voorlichtingsmaatregelen inzake het gemeenschappelijk landbouwbeleid en plattelandsontwikkeling werd beoogd mensen er bewuster van te maken dat het beleid op dit gebied de economische groei, de vitaliteit van plattelandsgebieden, een efficiënt gebruik van hulpbronnen en de voedselzekerheid bevordert en klimaatverandering tegengaat.


De periode werd vooral gekenmerkt door aanzienlijke inspanningen om burgers en belanghebbenden in de EU voor te lichten over de overwegingen van de Commissie en de uitdagingen en kansen die zij ziet voor de landbouw en de plattelandsgebieden in de EU, zoals vervat in de sectorale voorstellen van het MFK.


Deze communicatiemaatregelen stonden in het teken van een intensievere samenwerking tussen de diensten van de Commissie, andere EU-instellingen en de nationale en regionale autoriteiten.

(1) PB L 347 van 20.12.2013, blz. 549.
(2) COM(2003) 235 definitief van 8.5.2003, COM(2007) 324 definitief van 13.6.2007, COM(2009) 237 definitief van 20.5.2009, COM(2011) 294 definitief van 25.5.2011, COM(2013) 645 final van 20.9.2013, COM(2016) 83 final van 23.2.2016 en COM(2017) 777 final van 19.12.2017.
(3) https://ec.europa.eu/agriculture/consultations/cap-modernising/2017_nl
(4) COM(2017) 713 final van 29.11.2017.
(5)

 Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (Elfpo) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1305/2013 van het Europees Parlement en de Raad en van Verordening (EU) nr. 1307/2013 van het Europees Parlement en de Raad, COM(2018)392 final – 2018/0216 (COD).

Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1306/2013, COM(2018)393 final – 2018/0217 (COD).

Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1308/2013 tot vaststelling van een gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten, (EU) nr. 1151/2012 inzake kwaliteitsregelingen voor landbouwproducten en levensmiddelen, (EU) nr. 251/2014 inzake de definitie, de aanduiding, de aanbiedingsvorm, de etikettering en de bescherming van geografische aanduidingen van gearomatiseerde wijnbouwproducten, (EU) nr. 228/2013 houdende specifieke maatregelen op landbouwgebied ten behoeve van de ultraperifere gebieden van de Unie en (EU) nr. 229/2013 houdende specifieke maatregelen op landbouwgebied ten behoeve van de kleinere eilanden in de Egeïsche Zee,

COM(2018) 394 definitief/2.

(6) Oproep tot het indienen van voorstellen voor 2017, PB 2016/C 401/09 van 29.10.2016.
(7) Oproep tot het indienen van voorstellen voor 2018, PB 2017/C 339/07 van 10.10.2017.
(8) Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (PB L 193 van 30.7.2018).
(9) Nadere informatie over de subsidies kan ook worden gevonden op de Europa-website:  http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures_en
(10) https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/plants-and-plant-products/plant-products/cereals/development-plant-proteins_en
(11)

https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instruments/SPECIAL/surveyKy/2161

(12) In deze tabel is geen rekening gehouden met de 17 180 000 EUR die in 2017 en 2018 aan DG Communicatie is gecodelegeerd voor activiteiten op het gebied van institutionele communicatie.