Artikelen bij COM(2020)83 - Mededeling aan het EP over het Raadsstandpunt inzake een Verordening inzake etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 4.3.2020

COM(2020) 83 final

2018/0148(COD)

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT

overeenkomstig artikel 294, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie

over het

standpunt van de Raad met het oog op de vaststelling van een Verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1222/2009

(Voor de EER relevante tekst)


2018/0148 (COD)

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT

overeenkomstig artikel 294, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie

over het

standpunt van de Raad met het oog op de vaststelling van een Verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1222/2009

(Voor de EER relevante tekst)

1. Chronologisch overzicht

Indiening van het voorstel bij het Europees Parlement en de Raad (COM(2018) 296 final – 2018/0148 (COD)):17 mei 2018
Advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité:17 oktober 2018
Standpunt van het Europees Parlement in eerste lezing:26 maart 2019
Indiening gewijzigd voorstel:n.v.t.
Vaststelling van het standpunt van de Raad:25 februari 2020

2. Doel van het voorstel van de Commissie

Op 17 mei 2018 heeft de Commissie een voorstel goedgekeurd voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1222/2009.

De rolweerstand van banden veroorzaakt 20-30% van het brandstofverbruik van een voertuig. De rolweerstand verminderen is dan ook van belang om de brandstofefficiëntie te verhogen en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

De herziening van de verordening inzake de etikettering van banden heeft tot doel de informatievereisten betreffende brandstofefficiëntie en geluids- en veiligheidsaspecten van banden aan te scherpen en te laten gelden voor alle banden – ongeacht of deze bestemd zijn voor auto's, bestelwagens of zware bedrijfsvoertuigen. Nieuwe voorschriften inzake de etikettering van banden zullen de eindgebruikers in staat stellen om de beste keuze te maken uit het oogpunt van brandstofefficiëntie en veiligheid en om financieel voordeel te verkrijgen.

Het voorstel voorziet ook in de mogelijkheid om in de toekomst informatie over slijtage en kilometrage op het etiket te vermelden (wanneer er eenmaal een betrouwbare testmethode beschikbaar is), wat zou bijdragen tot het verminderen van microplastics uit banden, in overeenstemming met de strategie van de Commissie inzake kunststoffen. Het zal er ook voor zorgen dat consumenten duurzame banden kunnen kiezen.

Bij de voorgestelde verordening wordt de bestaande verordening gewijzigd door:

·de zichtbaarheid van het bandenetiket te verbeteren (het etiket moet in alle verkoop- en reclamesituaties getoond worden, zoals op internet, verkoop op afstand, enz.) en voorlichting;

·handhaving en markttoezicht te verbeteren (opname van het bandenetiket in de productendatabank opgezet bij Verordening (EU) 2017/1369);

·het etiket bij te werken om de aan eindgebruikers verstrekte informatie te optimaliseren;

·op het etiket informatie te vermelden over de prestaties van de banden op sneeuw en ijs;

·het bandenetiket visueel in overeenstemming te brengen met het EU-energielabel;

·het mogelijk te maken om in de toekomst informatie over slijtage (microplastics), kilometrage en coverbanden op het etiket te vermelden;

·fabrikanten te verplichten de waarden die zij gebruiken voor de vermelding van de klassen op het etiket te verstrekken aan nationale autoriteiten, teneinde de betrouwbaarheid van de informatie op het etiket te verbeteren.

3. Opmerkingen over het standpunt van de Raad

Het standpunt van de Raad weerspiegelt het politiek akkoord dat tussen het Europees Parlement en de Raad is bereikt op de informele trialoog van 13 november 2019.

Het verheugt de Commissie dat de Raad ermee instemt om, in plaats van uitvoeringshandelingen, gedelegeerde handelingen te gebruiken om coverbanden in het toepassingsgebied van de verordening op te nemen, wanneer er eenmaal een geschikte testmethode beschikbaar is.

De Commissie is ook verheugd dat de Raad ermee heeft ingestemd om informatie over kilometrage en slijtage in de verordening op te nemen door middel van gedelegeerde handelingen, in plaats van via de gewone wetgevingsprocedure, wanneer er eenmaal een geschikte testmethode beschikbaar is. De Commissie is vastberaden nauw samen te werken met de industrie, regelgevende of normalisatie-instanties, en andere partijen die belang hebben bij de ontwikkeling van geschikte test- en meetmethodes. Ze betreurt dat de Raad het nodig achtte om de bevoegdheid afhankelijk te maken van een grondige effectbeoordeling en gedegen raadpleging, die hoe dan ook verplicht deel uitmaken van het proces voor betere regelgeving van de Commissie.

Wat betreft de schaalaanpassing van de prestatieklassen van het etiket, betreurt de Commissie dat de Raad heeft besloten om de schaal van de huidige klassegrenzen niet aan te passen, aangezien de Commissie van mening is dat dit een gemiste kans is om innovatie te stimuleren en de consument nauwkeurigere informatie te verstrekken. De Commissie betreurt ook dat de Raad de Commissie geen bevoegdheid verleent om de klassen door middel van gedelegeerde handelingen bij te werken en de schaal aan te passen.

Hoewel de Commissie verheugd is dat de Raad ermee heeft ingestemd om de klassen voor grip op nat wegdek en rolweerstand op te schonen, nl. door het schrappen van de klassen die door de toepassing van de Verordening inzake algemene veiligheid (EU) 2019/2144) leeg zijn gebleven, vindt zij dat het logischer zou zijn geweest om ook de geluidsklassen op dezelfde manier op te schonen.

De Commissie is verheugd over het voorstel om de verordening uiterlijk 1 juni 2025 te evalueren en vindt het aanvaardbaar dat de Raad de verordening op 1 mei 2021 van toepassing wil laten worden.

De Commissie is het eens met het standpunt van de Raad dat in visuele advertenties het volledige etiket moet worden getoond, en dat het etiket bij onlineadvertenties en -verkoop via geneste weergave getoond kan worden, hoewel het betreurenswaardig is dat de Raad niet heeft aangegeven hoe marktdeelnemers dit moeten doen.

Betreffende het recht van markttoezichtautoriteiten om kosten van de leverancier terug te vorderen is de Commissie verheugd over het voorstel om de tekst af te stemmen op die van Verordening (EU) 2019/1020 betreffende markttoezicht en conformiteit van producten, wat voor coherentie in de wetgeving zal zorgen.

Tot slot is de Commissie verheugd over het voorstel om het ontwerp van het bandenetiket af te stemmen op de onlangs gepubliceerde energielabels 1 , die bij consumenten een hoog herkenningsniveau hebben. Ook is zij verheugd over het standpunt van de Raad om pictogrammen toe te voegen aan het etiket om aan te geven of een band een sneeuwband, een ijsband, of beide is – een maatregel die onderdeel was van het voorstel van de Commissie.

4. Conclusie

De Commissie steunt de resultaten van de interinstitutionele onderhandelingen, hoewel zij bepaalde aspecten van het politieke akkoord van de Raad in eerste lezing betreurt (namelijk de voorwaarden die verbonden zijn aan de bevoegdheid voor het opnemen van slijtage en kilometrage, en het ontbreken van bevoegdheid voor de schaalaanpassing van de etiketklassen).


(1) PB L 315 van 5.12.2019.