Artikelen bij COM(2020)634 - Gebruik dat in 2018 door de instellingen is gemaakt van regels mbt wachtdiensten, werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter en continu- of ploegendiensten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 8.10.2020

COM(2020) 634 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

over het gebruik dat in 2018 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad nr. 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1945/2006 (over wachtdiensten), nr. 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter) en nr. 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1873/2006 (over continu- of ploegendienst)


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

over het gebruik dat in 2018 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad nr. 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1945/2006 (over wachtdiensten), nr. 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter) en nr. 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1873/2006 (over continu- of ploegendienst)


1. Inleiding

Overeenkomstig de Verordeningen van de Raad over wachtdiensten (nr. 495/77) en werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter (nr. 858/2004) moet de Commissie jaarlijks verslag uitbrengen aan de Raad over het aantal ambtenaren en andere personeelsleden per categorie aan wie de in de betrokken verordeningen bedoelde toeslagen zijn toegekend en over het totaalbedrag van de uitgaven daarvoor.

Dit verslag is gebaseerd op de recentste cijfers voor een heel jaar die beschikbaar waren op het moment van de opstelling en heeft betrekking op 2018. Het verslag bestrijkt alle instellingen en biedt volledigheidshalve ook dezelfde informatie over het gebruik van continu- en ploegendiensten (Verordening nr. 300/76 van de Raad).

2. Toeslag voor wachtdiensten

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door de artikelen 55 en 56 ter van het Statuut en Verordening nr. 495/77 van de Raad van 8 maart 1977, zoals gewijzigd.

Deze toeslag wordt uitsluitend betaald aan ambtenaren en andere functionarissen wier bezoldiging ten laste komt van onderzoekskredieten en die werkzaam zijn in:

–een instelling van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek (JRC), of

–een actie onder contract, of

wier bezoldiging ten laste komt van beleidskredieten en die werkzaam zijn in:

–de bediening van of het toezicht op technische installaties,

–een beveiligingsdienst,

–een ICT-dienst,

–een afdeling die het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid/gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid (GBVB/GVDB) of regelingen voor coördinatie in nood- en crisissituaties ondersteunt, of

–een mechanisme dat is opgezet om de lidstaten 24 uur per dag en 7 dagen per week bij te staan (“EM 24/7”) bij de coördinatie in nood- of crisissituaties, of ten behoeve van diensten die met zekerheid taken moeten verrichten voor het garanderen van een mechanisme voor bijstand aan de lidstaten.

De toeslag voor wachtdiensten wordt in punten uitgedrukt. Het aantal punten per uur werkelijk verrichte wachtdienst is als volgt bepaald:

–wachtdienst thuis op een werkdag: 2,15 punten;

–wachtdienst thuis in het weekend of op feestdagen: 4,3 punten;

–wachtdienst op het werk op een werkdag: 11 punten;

–wachtdienst op het werk in het weekend of op feestdagen: 22 punten.

Elk punt stemt overeen met 0,032 % van het basissalaris van een ambtenaar in rang 1, salaristrap 1 (= 0,93 EUR in 2018).

In onderstaande tabel wordt voor 2018 het aantal toeslagen per instelling vermeld.


2.1.    Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten) 1 :

InstellingADSC - ASTACTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Commissie120210,3351,6710168416
- waarvan JRC:
468119013150
Raad1459400077
Parlement0000000
Hof van Justitie1016100027
Rekenkamer001700017
EESC0200002
CvdR0300104
EDPS0000000
Ombudsman0000000
EDEO149015029
Totaal158299,3373,6711228572


2.2.    Aantal begunstigden per soort wachtdienst:

1 - Aantal begunstigden 
per soort wachtdienst
Jaar 2018
InstellingThuisThuis en op het werkOp het werkTotaal
Commissie399611416
- waarvan JRC:
134610150
Raad770077
Parlement0000
Hof van Justitie270027
Rekenkamer170017
EESC2002
CvdR4004
EDPS0000
Ombudsman0000
EDEO290029
Totaal555611572


2.3.    Aantal begunstigden per werkgebied

InstellingJRCActies onder contractTechnische installatiesVeiligheidICTGBVB/ 
GVDB
EM 24/7Totaal
Commissie15027041103050416
- waarvan JRC:
150000000150
Raad000214412077
Parlement00000000
Hof van Justitie00151200027
Rekenkamer0001700017
EESC00020002
CvdR00040004
EDPS00000000
Ombudsman00000000
EDEO0004916029
Totaal1502851011562850572


3. Toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door artikel 56 quater van het Statuut en Verordening nr. 858/2004 van de Raad van 29 april 2004, zoals gewijzigd.    De toeslag wordt verleend ter compensatie van de bijzondere werkomstandigheden in verband met 1) “persoonlijke bescherming” (het dragen van ongemakkelijke speciale kleding, gedeeltelijke bescherming); 2) de “werkomgeving” (afgesloten ruimten, ruimten met geluidsoverlast en gevaarlijke plaatsen), en 3) de “aard van de werkzaamheden” (bijvoorbeeld het hanteren van bijtende stoffen, werkzaamheden met ontplofbare stoffen) 2 .

De toeslag wordt uitgedrukt in punten die per daadwerkelijk arbeidsuur worden toegekend. Het aantal punten varieert van 2 (bijvoorbeeld voor werk in ruimten met geluid van gemiddeld meer dan 85 decibel) tot maximaal 50 (bijvoorbeeld voor het dragen van brandwerende kleding van het type autonome duikerpakken). Elk punt stemt overeen met 0,032 % van het basissalaris van een ambtenaar in rang 1, salaristrap 1 (= 0,93 EUR in 2018).


3.1.    Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten):

InstellingADSC - ASTArbeidscontractantenTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Commissie3114524117209
- waarvan JRC:
3113916117195
Raad0000000
Parlement0000000
Hof van Justitie0000000
Rekenkamer0000000
EESC0000000
CvdR0000000
EDPS0000000
Ombudsman0000000
EDEO0000000
Totaal3114524117209


4. Toeslag voor continu- of ploegendienst

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door artikel 56 bis van het Statuut en Verordening nr. 300/76 van de Raad van 9 februari 1976, zoals gewijzigd.

Deze toeslag wordt uitsluitend betaald aan ambtenaren en andere functionarissen wier bezoldiging ten laste komt van onderzoekskredieten en die werkzaam zijn in:

–een instelling van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek (JRC), of

–een actie onder contract, of

wier bezoldiging ten laste komt van beleidskredieten en die werkzaam zijn in:

–een ICT-dienst,

–een beveiligingsdienst,

–een telefooncentrale of informatiedienst of aan een ontvangstbalie,

–een afdeling die het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid/gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid (GBVB/GVDB) of regelingen voor coördinatie in nood- en crisissituaties ondersteunt, of

–een dienst die steun verleent bij de coördinatie in nood- of crisissituaties, of

–de bediening van of het toezicht op technische installaties.

In onderstaande tabel wordt voor 2018 het aantal toeslagen per instelling vermeld.


4.1.    Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten):

InstellingADSC - ASTACTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Commissie076161280112
- waarvan JRC:
020500125
Raad0651000075
Parlement457527582603
Hof van Justitie0000000
Rekenkamer001900019
EESC0200002
CvdR0300104
EDPS0000000
Ombudsman0000000
EDEO037000037
Totaal424057217172852

Er zijn vier verschillende tarieven voor de maandelijkse toeslag (cijfers voor het jaar 2018):

–tarief 1: werk in een dienst met twee ploegen, weekends en feestdagen niet inbegrepen: 420,64 EUR;

–tarief 2: werk in een dienst met twee ploegen, nachtdienst, weekends en feestdagen inbegrepen: 634,89 EUR;

–tarief 3: 24 uur/dag, weekends en feestdagen niet inbegrepen: 694,17 EUR;

–tarief 4: 24 uur/dag, 7 dagen/week: 946,38 EUR.


4.2.    Aantal begunstigden per tarief:

InstellingTarief 1Tarief 2Tarief 3Tarief 4Totaal
420,64 EUR634,89 EUR694,17 EUR946,38 EUR
Commissie140890112
- waarvan JRC:
0081725
Raad25005075
Parlement48500055603
Hof van Justitie00000
Rekenkamer2001719
EESC20002
CvdR40004
EDPS00000
Ombudsman00000
EDEO25001237
Totaal1205008224852


4.3.    Aantal begunstigden per werkgebied:

InstellingJRCCoörd.

Crisis/ 
nood
ICTVeiligheidTelefoon-centrale/ 
ontvangst-balie
GBVB/ 
GVDB
Techn. inst.Acties onder contractTotaal
Commissie25914640000112
- waarvan JRC:
25000000025
Raad00075000075
Parlement00054558000603
Hof van Justitie000000000
Rekenkamer00017200019
EESC000200002
CvdR000400004
EDPS000000000
Ombudsman000000000
EDEO0013120120037
Totaal25927719601200852


5. Betrokken diensten en motivering

De Raad, de Commissie, de EDEO, het Europees Parlement, het Hof van Justitie en de Rekenkamer doen een beroep op wachtdiensten en/of continu- of ploegendiensten, en betalen de toeslagen waarin de wetgeving voorziet.

Sinds 2017 hebben het Comité van de Regio’s en het Economisch en Sociaal Comité een gezamenlijke wachtdienst en continu- of ploegendienst opgezet.

Alleen de Commissie betaalt toeslagen voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter, voor het JRC en het Bureau voor infrastructuur en logistiek in Brussel (OIB), en voor de nucleaire inspecteurs van DG ENER (oprichting van een nieuwe dienst in 2018).


5.1.    Motivering voor wachtdiensten

Commissie:        
In 2018 betaalde de Commissie toeslagen voor wachtdiensten thuis aan 416 personeelsleden (394 in 2017). Ongeveer 36 % (150) van deze personeelsleden zijn werkzaam bij een van de onderzoekscentra. De wachtdiensten houden, net als de voorbije jaren, over het algemeen verband met beveiliging en bescherming (brandweerdienst, radiologische bescherming, stralingsbewaking enz.). Bij het JRC worden de wachtdiensten in de meeste gevallen thuis verricht, met uitzondering van Ispra, waar de wachtdiensten op het werk of thuis worden verricht, naargelang de specifieke aard van de taken.

In de andere directoraten-generaal van de Commissie is een aanzienlijke toename van het aantal begunstigden bij de IT-diensten (103 ten opzichte van 83 begunstigden in 2017) vermeldenswaardig. Dit was met name het geval in DIGIT na de creatie van 3 nieuwe diensten, namelijk 1) DISS (centraal beheer van digitale identiteiten en toegangsrechten); 2) TESTA (beveiligde communicatie met de lidstaten, Europese instellingen/agentschappen), en 3) EU SEND (beveiligde elektronische communicatie tussen de Europese instellingen). In de andere directoraten-generaal van de Commissie is de situatie vrijwel stabiel gebleven ten opzichte van 2017. In DG ECHO is het aantal begunstigden licht gestegen (50 in 2018 ten opzichte van 45 in 2017) in het kader van de bijstand, 24 uur per dag en 7 dagen per week, aan de lidstaten voor realtimetoezicht en onmiddellijke respons op rampen overal ter wereld.

Raad: In 2018 betaalde de Raad toeslagen voor wachtdiensten aan 77 personeelsleden (71 in 2017). Het gaat om drie diensten die de volgende gebieden bestrijken: 1) informatie- en communicatietechnologie (ICT), gegarandeerde tussenkomsten voor de bescherming en de goede werking van computer- en communicatienetwerken, 2) beveiliging/veiligheid om onmiddellijk te kunnen reageren op alle mogelijke incidenten waardoor het personeel van het secretariaat-generaal van de Raad en de werkzaamheden van de Raad en de Europese Raad kunnen worden getroffen, en om 24 uur per dag en 7 dagen per week ondersteuning te kunnen bieden aan veiligheidsfunctionarissen op dienstreis; 3) snelle tussenkomsten voor de opstelling, publicatie op internet en verspreiding van de onmiddellijke en urgente verklaringen van het roterende voorzitterschap en de voorzitter van de Europese Raad in het kader van het GBVB/GVDB. In 2018 werden de wachtdiensten uitsluitend thuis verricht.

Rekenhof: De maandelijkse planning van de in 2011 opgerichte dienst veiligheid en beveiliging omvatte in 2018 wachtdiensten thuis voor 17 personeelsleden (14 in 2017). Zij waarborgen de veiligheid van de gebouwen en de aanwezigen in deze gebouwen zonder onderbreking en gedurende het gehele jaar.

EDEO: In 2018 betaalde de Commissie toeslagen voor wachtdiensten thuis aan 29 personeelsleden (15 in 2017). Deze wachtdiensten bestreken drie werkgebieden: 1) beveiligingsdiensten, om het personeel van de EDEO, bezoekers, gebouwen en materiële activa in Brussel en gerubriceerde informatie (bij de centrale diensten en de delegaties) permanent te beschermen; 2) GBVB-/GVDB-steun voor toezicht op gebeurtenissen in de wereld 24 uur per dag en 7 dagen per week, respons op crises, incidenten, kritieke gebeurtenissen, specifieke situaties of noodsituaties, ondersteuning van de hoge vertegenwoordiger en EU-actoren, omkadering van de vergaderingen van het crisisplatform van de EDEO buiten de normale werkuren; 3) de dienst voor informatie- en communicatietechnologie via het COMCEN (Communicatiecentrum), dat diensten verleent voor het verstrekken van gerubriceerde informatie aan alle personeelsleden van de EDEO, en ook diensten verleent aan het secretariaat-generaal van de Raad met het oog op een snelle behandeling van urgente gerubriceerde informatie.

Hof van Justitie: In 2018 betaalde het Hof van Justitie toeslagen voor wachtdiensten thuis aan 27 personeelsleden. Deze dienst is in november 2014 bij het directoraat-generaal Infrastructuur opgericht. Het directoraat Gebouwen is verantwoordelijk voor de bescherming van de instelling, de brandpreventie en de gezondheid en veiligheid op het werk. Het omvat drie eenheden die verantwoordelijk zijn voor de nieuwe werkzaamheden, het beheer van de gebouwen en de veiligheid.

CvdR - EESC: Bij het CvdR en het EESC is met ingang van 1 maart 2017 een gemeenschappelijke wachtdienst opgericht om ervoor te zorgen dat het veiligheidspersoneel bereikbaar is en te allen tijde kan reageren in geval van incidenten waarvoor maatregelen nodig zijn als de instelling gesloten is. In 2018 waren 4 CvdR-medewerkers en 2 EESC-medewerkers betrokken bij de wachtdienst thuis.


5.2.    Motivering voor de toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter

Commissie: De Commissie is de enige instelling die in 2018 van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt. Eerder maakte alleen het JRC ervan gebruik, maar in 2008 heeft ook het OIB deze mogelijkheid ingevoerd voor één van zijn afdelingen (reproductiedienst). In 2018 heeft ook DG ENER deze mogelijkheid ingevoerd in het kader van de inspecties van de installaties op nucleaire sites (19 begunstigden met in totaal 986,5 uren).

In 2018 was het totale aantal uren dat in moeilijke omstandigheden werd verricht, als volgt verdeeld:

Ø65 808,19 uren in verband met persoonlijke bescherming (bijvoorbeeld het dragen van ongemakkelijke speciale beschermende kleding);

Ø117 127,13 uren in verband met de werkomgeving (bijvoorbeeld geluidsoverlast, gevaarlijke plaatsen);

Ø11 539,68 uren in verband met de aard van de werkzaamheden (bijvoorbeeld het hanteren van bijtende stoffen), en

Ø26,20 uren in verband met de combinatie persoonlijke bescherming en werkomgeving (nucleaire inspecteurs: geluidsoverlast, beschermende kleding met autonoom zuurstofapparaat).


5.3.    Motivering voor continu- of ploegendienst

Commissie: Binnen de Commissie hebben het JRC (hoofdzakelijk om technische redenen), en DG HR (dienst beveiliging en preventie) het meest behoefte aan deze vorm van arbeidsorganisatie (respectievelijk 25 en 56 personeelsleden in 2018).

In 2018 werkten in de andere DG’s (beleidsbegroting) 31 personen in ploegendienst op de volgende domeinen:

–Veiligheid en preventie: 8 (OIL)

–Informatie- en communicatietechnologie: 14 (DG COMM)

–Bijstand aan lidstaten: 9 (DG ECHO)

DG COMM heeft in 2015 een ploegendienst ingesteld voor het persoverzicht voor de voorzitter, het college en de dienst van de woordvoerder.

De continudienst van DG ECHO is in 2013 operationeel geworden, als gevolg van de oprichting van een Europees centrum voor monitoring en rapportage ter ondersteuning van de lidstaten en de Commissie in geval van rampen.

De tarieven (soorten toeslagen) 1, 3 en 4 worden in de Commissie toegepast, waarbij het tarief 4 (continudienst) vooral voor beveiligingsdiensten wordt toegepast.

Raad: De Raad beschikt over een systeem van ploegendienst dat nodig is om de continuïteit te waarborgen van de diensten die in de twee gebouwen van de instelling verantwoordelijk zijn voor de preventie en de beveiliging van gebouwen en personen.

In 2018 werd een lichte daling opgetekend van het aantal begunstigden (75 in plaats van 85 in 2017) en de kosten (637 506,99 EUR in plaats van 672 443,72 EUR in 2017). Deze ontwikkeling is enerzijds een gevolg van de opschorting van de dienst met twee ploegen in het directoraat Veiligheid en Beveiliging, en anderzijds van het feit dat meerdere ambten in de diensten waarvan het werk in continu- of ploegendienst georganiseerd is om uiteenlopende redenen niet zijn ingevuld.

Europees Parlement: In 2018 betaalde het Europees Parlement een continu- of ploegendienst voor 1) veiligheids- en beveiligingsdiensten op de 3 werklocaties: Brussel, Straatsburg en Luxemburg; 2) diensten in verband met de ontvangst, beveiliging en controle van bezoekers (Parlementarium, Huis van de Europese geschiedenis (sinds 2017), sportcentrum (sinds 2017)) en de communicatie via de schakelborden, die verschillende diensten in verschillende talen aanbieden, zoals de transfer van inkomende en uitgaande gesprekken, het verstrekken van contactgegevens (telefoon- en faxnummers, e-mail en kantooradressen), informatie over vergaderingen en gebouwen van het Europees Parlement.

Het ging om werk in een dienst met twee ploegen (tarief 1), ofwel een dienst met twee ploegen, nachten, weekends en feestdagen inbegrepen (tarief 2), ofwel een ononderbroken dienst van 24 uur/dag (tarief 4). In 2018 werd aan 603 personeelsleden een toeslag betaald (581 in 2017). Deze toename heeft te maken met de versterking van de diensten van DG COMM voor het Parlementarium en het Huis van de Europese geschiedenis (+ 10 personen) en het sportcentrum dat ter beschikking staat van de leden en het personeel in Brussel (+ 5 personen). 7 extra personen waren betrokken bij veiligheidsmissies.

De nieuwe werkorganisatie die in 2018 is ingesteld voor de bewakings- en preventiemissies heeft gezorgd voor een aanzienlijke toename van het aantal personen aan wie een toeslag van tarief 2 wordt betaald. In 2018 werd aan 500 personeelsleden een toeslag betaald (205 in 2017).    
Tijdens dat jaar is aan gemiddeld 140 personen gedurende vier tot vijf maanden een toeslag van tarief 4 betaald in plaats van tarief 2.

Rekenhof: Sinds 2011 beschikt de Rekenkamer over een continu- of ploegendienst voor de werkgebieden beveiliging en telefooncentrale/ontvangstbalie. Het ging om werk in een dienst met twee ploegen (tarief 1) of een ononderbroken dienst van 24 uur/dag (tarief 4). In 2018 werd aan 19 personeelsleden een toeslag betaald (16 in 2017).

EDEO: In 2018 betaalde de EDEO 37 toeslagen voor continu- of ploegendiensten om dagelijks te zorgen voor monitoring, beoordeling en vroegtijdige waarschuwing 24 uur per dag en 7 dagen per week bij gebeurtenissen of politiek significante situaties en om communicatiediensten voor gerubriceerde informatie te verlenen aan al het personeel van de EDEO en aan de hoge vertegenwoordiger en andere EU-actoren (Europese Commissie, secretariaat-generaal van de Raad, EU-agentschappen, EU-lidstaten).

Er worden twee soorten uitkeringen toegepast binnen de EDEO, voornamelijk tarief 1 en tarief 4. Het aantal begunstigden bleef stabiel. 

CvdR - EESC: De gemeenschappelijke ploegendienst is op 1 maart 2017 bij het CvdR en bij het EESC opgericht om te voldoen aan de behoefte aan een permanente aanwezigheid in de veiligheidsdienst. Het CvdR betaalt toeslagen aan 4 begunstigden (tarief 1), het EESC aan 2 begunstigden (tarief 1).

6. Begrotingsuitgaven per instelling en per toeslag (in EUR)

InstellingContinu- of ploegendienstWachtdienstenWerkzaamheden met een bezwaarlijk karakterTotaal
Commissie1 048 653,701 448 792,37587 286,383 084 732,45
- waarvan JRC:
238 496,39570 567,92562 839,261 371 903,57
Raad637 506,99242 336,000879 842,99
Parlement4 861 738,73004 861 738,73
Hof van Justitie060 065,09060 065,09
Rekenkamer164 473,0713 829,080178 302,15
EESC10 011,000010 011,00
CvdR20 022,0013 159,26033 181,26
EDPS0000
Ombudsman0000
EDEO217 847,3452 616,360270 463,70
Totaal6 960 252,831 830 798,16587 286,389 378 337,37

In 2018 bedroegen de totale uitgaven voor alle drie de toeslagen in alle Europese instellingen samen 9 378 337,37 EUR (8 118 966,55 EUR in 2017).


(1)

Bij OLAF wordt een wachtdienst van 24 uur per dag en 7 dagen per week gegarandeerd door 0,33 AD / 0,33 SC-AST/ 0,33 FG I (totaal = 1 begunstigde) van de beveiligingsdienst.  

(2) Artikel 3 van Verordening van de Raad nr. 858/2004.