Artikelen bij COM(2020)775 - Beoordeling samenwerking tussen de beheerder van .eu-register en EUIPO om speculatieve en nepregistraties van domeinnamen te bestrijden, overeenkomstig Verordening 2019/517

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 2.12.2020

COM(2020) 775 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

Beoordeling van de samenwerking tussen de de beheerder van het .eu-register en het EUIPO alsmede andere Unie-agentschappen om speculatieve en nepregistraties van domeinnamen te bestrijden, overeenkomstig artikel 16 van Verordening (EU) 2019/517


Inhoudsopgave

1. Inleiding    

2. Doelstellingen en methodologie    

2.1 Doelstellingen    

2.2 Methodologie    

3. Samenwerking tussen EURid en het EUIPO om speculatieve en nepregistraties van domeinnamen tegen te gaan    

3.1 Vroegtijdige samenwerking    

3.2 Recente samenwerking    

3.3 Geplande activiteiten voor 2020-2022    

3.4 Beoordeling van de samenwerking tussen EURid en het EUIPO, en aanbevelingen voor verbeteringen    

4. Samenwerking met overige Unie-organen en nationale of internationale organisaties    

4.1 Samenwerking met Europol    

4.2 Samenwerking met andere organen    

5. Kleine en middelgrote ondernemingen    

5.1 Registratieprocedure    

5.2 Alternatieve geschillenbeslechting    

6. Conclusies    


1.Inleiding

De Commissie is verantwoordelijk voor het .eu-topniveaudomein, dat momenteel wordt gebruikt door 3,6 miljoen eindgebruikers in de EU 1 . Het .eu-domein werd ingesteld bij Verordening (EG) nr. 733/2002 en bij Verordening (EG) nr. 874/2004 van de Commissie. De handelingen werden onlangs ingetrokken bij Verordening (EU) 2019/517 2 , “de .eu-verordening”, die op 18 april 2019 in werking trad en vanaf 13 oktober 2022 van toepassing zal zijn.

De .eu-domeinnaam wordt geëxploiteerd door het .eu-register. Momenteel is dat EURid, een particuliere, onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk, die met de Commissie een dienstverleningsovereenkomst heeft gesloten die loopt tot 12 oktober 2022. Overeenkomstig artikel 19, lid 2 van de .eu-verordening wijst de Commissie een entiteit aan en sluit zij een overeenkomst met de entiteit die per 13 oktober 2022 als het .eu-register zal optreden.

De .eu-verordening vereist dat het register beleid aanneemt en maatregelen neemt om speculatieve en nepregistraties van domeinnamen te voorkomen 3 . Onder “speculatieve en nepregistraties van domeinnamen” wordt het registreren verstaan van een domeinnaam die identiek is aan of een verwarrende gelijkenis vertoont met een naam waarvoor in het Unie- en/of nationale recht een recht is vastgelegd, en die: a) door zijn houder zonder recht op of rechtmatig belang bij de naam is geregistreerd of b) te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt 4 .

Beschermde rechten op EU-niveau omvatten inter alia geregistreerde nationale en communautaire merken, geografische aanduidingen en oorsprongsbenamingen, alsook de volgende op nationaal niveau beschermde intellectuele-eigendomsrechten:

·ongeregistreerde merken;

·handelsnamen;

·bedrijfsaanduidingen;

·bedrijfsnamen;

·familienamen;

·kenmerkende titels van beschermde literaire en kunstwerken. 5  

Speculatieve en nepregistraties van .eu-domeinnamen moeten worden ingetrokken met behulp van de alternatievegeschillenbeslechtingsprocedure voor .eu-domeinnamen of een door de houders van het recht ingestelde gerechtelijke procedure.

De Commissie moet overeenkomstig de .eu-verordening de samenwerking bevorderen tussen het .eu-register, het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) en overige Unie-organen om speculatieve en nepregistraties van domeinnamen, met inbegrip van “cybersquatting”, te bestrijden en om de administratieve procedures te vereenvoudigen, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's). 6  

Op grond van de .eu-verordening moet de Commissie deze samenwerking uiterlijk op 30 juni 2020 evalueren en beoordelen of en hoe het register administratieve procedures voor kmo’s moet vereenvoudigen. 7 Vervolgens moet de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad verslag uitbrengen over haar beoordeling. 8 De Commissie heeft dit verslag opgesteld om aan haar wettelijke verplichting te voldoen.

2.Doelstellingen en methodologie

2.1 Doelstellingen

Het domeinnamensysteem (DNS) ondersteunt een toegankelijk, functioneel en betrouwbaar internet, maar is niet immuun voor misbruik. De .eu-domeinnaam vormt daarop geen uitzondering en daarom moeten op grond van de .eu-verordeningen beleidslijnen en maatregelen worden uitgevoerd ter voorkoming van speculatieve en nepregistraties van domeinnamen.

In dit verslag:

·wordt de samenwerking tussen het .eu-register (EURid) en het EUIPO en overige Unie-organen of internationale organisaties om speculatieve en nepregistraties aan te pakken geëvalueerd;

·wordt beoordeeld of en hoe deze samenwerking verbeterd zou kunnen worden om een veilige, transparante en betrouwbare .eu-internetomgeving te handhaven;

·wordt rekening gehouden met de huidige gangbare praktijk op dit gebied;

·wordt vastgesteld welke aspecten van de .eu-registratieprocedure, of van andere procedures voor het beheren van domeinnamen (zoals alternatieve geschillenbeslechting), eventueel handig vereenvoudigd zouden kunnen worden om de registratie van domeinnamen te vergemakkelijken en de houders van rechten beter te beschermen, wat kmo’s ten goede zou komen.

2.2 Methodologie

Dit verslag is gebaseerd op de beoordeling van de Commissie en de bevindingen van een externe studie die tussen december 2019 en april 2020 werd uitgevoerd en waarin de praktijken voor het bestrijden van speculatieve en nepregistraties van domeinnamen werden beoordeeld 9 .

De auteurs van de studie voerden een uitgebreide evaluatie van de desbetreffende verslagen van de sector uit en verzamelden en analyseerden gegevens en informatie van meerdere belanghebbenden die betrokken waren bij de strijd tegen speculatieve en nepregistraties. Zij voerden in het bijzonder een marktanalyse en een vergelijking tussen de praktijken van het .eu-register en andere domeinnaamregisters uit en gebruikten daarvoor zowel kwalitatieve als kwantitatieve methoden. Zo beoordeelden zij administratieve procedures die kmo’s in staat zouden stellen om speculatieve en nepregistraties van de .eu-domeinnaam op doeltreffende wijze te bestrijden.

In dit verslag wordt eveneens rekening gehouden met de formele verslaglegging door het .eu-register aan de Commissie 10 en met de informatie die de Commissie heeft verzameld tijdens de regelmatige uitwisselingen met het register als onderdeel van haar toezichthoudende taken.

3.Samenwerking tussen EURid en het EUIPO om speculatieve en nepregistraties van domeinnamen tegen te gaan

3.1 Vroegtijdige samenwerking

De samenwerking tussen EURid en het EUIPO werd op 23 juni 2016 voor het eerst geformaliseerd in een samenwerkingsverklaring. 11 De bedoeling was om frauduleuze activiteiten te bestrijden, naar aanleiding van aanwijzingen dat derden systematisch de databank van het EUIPO hadden doorzocht op zoek naar nieuwe aanvragen voor merken van de Europese Unie (Uniemerken) en op speculatieve of onrechtmatige wijze .eu-domeinnamen voor deze termen hadden geregistreerd, een praktijk die bekend staat als cybersquatting. De twee partijen kwamen overheen veranderingen in het systeem aan te brengen om de bewustwording van houders van Uniemerken te vergroten en cybersquatting tegen te gaan.

Tijdens het stadium van vroege samenwerking tussen EURid en het EUIPO lag de nadruk op het delen van informatie en samenwerking op gebieden van wederzijds belang. Zo stuurde EURid met name verdachte facturen door naar het EUIPO en voegden beide organisaties links toe aan hun respectieve portalen en toepassingen, waaronder een link naar een merkenzoekmachine op de website van EURid, een link naar de website van het EUIPO op de .eu-webpagina WHOIS en een link naar de .eu-zoekmachine voor beschikbaarheid in de toepassing voor de elektronische aanmelding van Uniemerken.

3.2 Recente samenwerking

Op 20 mei 2019 verlengden EURid en het EUIPO hun samenwerking met de ondertekening van een eerste samenwerkingsovereenkomst. 12 Er werden twee nieuwe functies ter beschikking van de houders van Uniemerken beschikbaar gesteld:

·een beschikbaarheidscontrole voor de overeenkomstige domeinnaam wanneer zij een aanvraag voor een Uniemerk indienen;

·een kennisgeving (waarschuwing) wanneer een met het Uniemerk overeenkomende domeinnaam wordt geregistreerd.

Beschikbaarheidscontrole

In combinatie met de toepassing voor de elektronische aanmelding van Uniemerken laat deze functie gebruikers meteen, zodra zij de aanmelding van hun merk voltooien, weten of hun merk als .eu-domeinnaam beschikbaar is. Zo kunnen gebruikers hun domeinnaam meteen registreren, voordat hun aanvraag voor een Uniemerk is gepubliceerd.

Waarschuwingen

Houders van Uniemerken kunnen ook een waarschuwing krijgen wanneer een .eu-domeinnaam die identiek is aan hun merk wordt geregistreerd, maar alleen als zij daar uitdrukkelijk voor kiezen. Het systeem bestaat erin dat het EUIPO dagelijks een actuele lijst van aanvragen voor merken van de Europese Unie aan EURid doet toekomen via de downloadfunctie van het EUIPO 13 . Elke nieuwe registratie van een .eu-domeinnaam wordt door EURid aan deze lijst getoetst en als er een match wordt gevonden, wordt het EUIPO in kennis gesteld en ontvangen de gebruikers een waarschuwing via hun EUIPO-gebruikersomgeving.

3.3 Geplande activiteiten voor 2020-2022

Het EUIPO en EURid zullen in het kader van hun gezamenlijke werkprogramma voor 2020-2022 14 de mogelijkheid onderzoeken om een wederzijds proces uit te voeren wanneer een .eu-domeinnaam wordt geregistreerd, zodat de houders van domeinnamen kunnen zien of er een merk met een soortgelijke naam beschikbaar is bij het EUIPO.

Bovendien zullen beide organisaties aan een gezamenlijke studie naar het gedrag bij aanvragen werken om na te gaan of eerst registratie van merken of van domeinnamen plaatsvindt. De studie helpt ze frauduleuze domeinnamen en registraties die te kwader trouw zijn gedaan aan te pakken.

Er zal ook worden gewerkt aan een haalbaarheidsstudie om een instrument op te zetten dat gebruikers informeert over de beschikbaarheid van de termen waarop zij zoeken voor zowel merken als domeinnamen. Het EUIPO en EURid zullen ook de mogelijkheid onderzoeken om de huidige beschikbaarheidscontrole op basis van “identieke zoekopdracht” 15 uit te breiden naar “vergelijkbare zoekopdracht”, om mogelijke matches in de EURid-databank te vinden nadat er een onlineaanvraag voor een Uniemerk is ingediend.

Het werkprogramma bevat tevens een link naar het programma voor kmo’s van het EUIPO, met initiatieven zoals:

·een chatbot die voor kmo’s nuttige informatie over zakelijke aangelegenheden verstrekt, te beginnen met intellectuele eigendom;

·informatiegidsen met ondersteuning en richtsnoeren voor kmo’s die een Uniemerk willen inschrijven, waarin het belang van domeinnamen wordt benadrukt;

·webinars voor kmo’s en multiplicatororganisaties.

3.4 Beoordeling van de samenwerking tussen EURid en het EUIPO, en aanbevelingen voor verbeteringen

EURid en het EUIPO hebben een succesvolle samenwerking in de bestrijding van speculatieve en onrechtmatige registraties van domeinnamen, met inbegrip van cybersquatting, tot stand gebracht en de maatregelen die de twee organisaties voor de toekomst hebben gepland, zullen er naar verwachting toe bijdragen dat het aantal speculatieve en onrechtmatige registraties verder zal afnemen en dat de ondersteuning van kmo’s verder zal worden verbeterd.

De twee organisaties moeten in het volgende stadium van hun samenwerking proberen de procedure voor het registreren van .eu-domeinnamen en het inschrijven van Uniemerken te vergemakkelijken en de aandacht vestigen op het verband tussen domeinnamen en merken. De door hen voorgestelde instrumenten en maatregelen moeten eenvoudig, gebruiksvriendelijk, toegankelijk en doeltreffend voor kmo’s zijn.

Ze zouden met name de volgende verbeteringen kunnen doorvoeren:

·Meer op bewustmaking en het vergaren van kennis gerichte activiteiten om de houders van rechten en de houders van .eu-domeinnamen te wijzen op de bestaande maatregelen en instrumenten en het gebruik daarvan te doen toenemen. Voorbeelden zijn opleidingscursussen en webinars, met name gericht op kmo’s. Het is belangrijk dat er feedback van kmo’s wordt verkregen om inzicht te krijgen in wat zij nodig hebben en de op bewustmaking gerichte activiteiten verder te verbeteren.

·Meer informatie aan gebruikers verstrekken wanneer zij een aanvraag voor een Uniemerk indienen. Bij de definitieve ontvangst en officiële registratie van de aanvraag zou het EUIPO aanvragers bijvoorbeeld documenten kunnen doen toekomen met meer informatie over .eu-domeinnamen en manieren om intellectuele eigendom te beschermen.

·Bestaande instrumenten verbeteren:

oDe volledige implementatie van de beschikbaarheidscontrole en de waarschuwingsfuncties vereisen verdere technische verbeteringen. Deze functies maken het voor houders van rechten, waaronder kmo’s, mogelijk om op een eenvoudige en doeltreffende wijze de domeinnamen te reserveren die overeenkomen met hun merken of om actie te ondernemen naar aanleiding van onrechtmatige of speculatieve registraties.

oHet waarschuwingssysteem algemeen toepassen. Uit de statistieken van EURid en het EUIPO blijkt dat er een aanzienlijke kloof bestaat tussen het aantal matches dat tussen de inschrijving van Uniemerken en de registratie van .eu-domeinnamen wordt gevonden en het aantal waarschuwingen dat naar houders van Uniemerken wordt gestuurd. Het is noodzakelijk om deze functie meer onder de aandacht te brengen en het gebruik ervan te doen toenemen.

oDe mogelijkheden onderzoeken voor het uitbreiden van bestaande instrumenten voor de beschikbaarheidscontrole en waarschuwingsfuncties om ook geografische aanduidingen erin op te nemen.


·Nieuwe instrumenten ontwikkelen om de gelijktijdige registratie van Uniemerken en .eu-domeinnamen mogelijk te maken:

oEen gezamenlijke zoekmachine ontwikkelen waarmee gebruikers kunnen nagaan of termen als Uniemerk en als .eu-domeinnaam beschikbaar zijn.

oBeoordelen of het mogelijk is dat het EUIPO een voor .eu geaccrediteerd register wordt en dat de registratie van .eu-domeinnamen met aanvragen voor Uniemerken kan worden geïntegreerd. Dit zou de houders van rechten de mogelijkheid van één enkele registratie bieden.


De Commissie zal met EURid en het EUIPO op deze aanbevelingen terugkomen en nauwlettend in de gaten houden hoe hun samenwerking zich ontwikkelt en hoe doeltreffend de maatregelen die zij nemen om speculatieve en onrechtmatige registraties te bestrijden daadwerkelijk zijn. Daarbij zal zij speciale aandacht besteden aan de maatregelen die voor kmo’s worden genomen.

4.Samenwerking met overige Unie-organen en nationale of internationale organisaties 

4.1 Samenwerking met Europol

EURid en het Europol hebben in 2016 een memorandum van overeenstemming 16 ondertekend. In het kader van deze overeenkomst wisselen zij informatie over verdachte .eu-domeinnamen uit, met inbegrip van domeinen die door het systeem voor vroegtijdige waarschuwing en misbruikpreventie (APEWS - Abuse Prevention and Early Warning System) van EURid worden opgespoord 17 .

De samenwerking tussen EURid en Europol zou nog verder kunnen worden versterkt, te beginnen met het formaliseren van deze regelingen. Dat zou het volgende inhouden:

·de reikwijdte en de toezeggingen van elke partij formaliseren;

·contactpunten en communicatiekanalen aan beide zijden voorstellen;

·beschrijven welke maatregelen elke partij moet nemen wanneer een verdachte domeinnaam wordt vastgesteld;

·de follow-up en de rapporteringsmechanismen bepalen.

De twee organisaties zouden ook gezamenlijke op bewustmaking en het vergaren van kennis gerichte activiteiten kunnen organiseren om het publiek te informeren en deskundigen op het gebied van cyberbeveiliging en rechtshandhavers op te leiden op het gebied van dreigingen van cybercriminaliteit die verband houden met speculatieve en onrechtmatige domeinnaamregistraties, en van de beschikbare tegenmaatregelen. Meer in het bijzonder zouden zij casestudies op het gebied van intellectuele eigendom kunnen ontwikkelen om de houders van rechten en hun vertegenwoordigers op te leiden, met speciale aandacht voor kmo’s.

4.2 Samenwerking met andere organen

EURid werkt samen met internationale en Europese autoriteiten en organisaties om illegale onlineactiviteiten tegen te gaan. Dit zijn onder meer:

·de Belgische douane (tegen namaakwebsites);

·Belgische aanklagers en rechtshandhavingsinstanties (tegen cybercriminaliteit);

·de Association for Safe Online Pharmacy;

·International Anti-Counterfeiting Coalition 18 ;

·de eCommerce Foundation (tegen namaakwebwinkels);

·de anti-phishingwerkgroep (APWG);

·het Belgische Computer Emergency Response Team.

Nationaal geregistreerde merken worden op grond van het .eu-regelgevingskader in dezelfde mate beschermd als Uniemerken. Het .eu-register werkt momenteel echter niet op gestructureerde wijze samen met de bestaande merkenbureaus in de lidstaten. Deze mate van samenwerking zou eventueel kunnen worden bereikt via het door het EUIPO opgezette Europees Netwerk voor intellectuele eigendom (EUIPN) 19 . De samenwerking van EURid met het EUIPO zou ook kunnen worden uitgebreid naar de merkenbureaus in de lidstaten door de beschikbaarheidscontrole en/of waarschuwingsfuncties ook ter beschikking van hun gebruikers te stellen.

Op dit moment hebben houders van andere intellectuele eigendom dan merken (bv. geografische aanduidingen en oorsprongsbenamingen, handelsnamen, bedrijfsaanduidingen en bedrijfsnamen) in geval van onrechtmatige .eu- registraties alleen toegang tot curatieve maatregelen. Om deze situatie te verbeteren, zou het .eu-register nauwer kunnen samenwerken met relevante organen en instellingen. Dit zou kunnen gebeuren door controles in hun databanken voor intellectuele eigendom uit te voeren 20 . Wanneer het register namen zou vinden die identiek zijn aan of lijken op .eu-domeinnamen, zou het de houders van de rechten in kennis kunnen stellen (zodat zij actie kunnen ondernemen), of rechtstreeks zelf maatregelen kunnen nemen (ex officio). In de praktijk zou dit erop neerkomen dat de waarschuwingsfunctie ook naar deze intellectuele eigendom zou worden uitgebreid. Met betrekking tot handelsnamen, bedrijfsaanduidingen en bedrijfsnamen zou er een studie gestart kunnen worden om te beoordelen of het nuttig is een samenwerking met het Europees netwerk van ondernemingsregisters op de zetten.

Het uitbreiden van de reikwijdte van de samenwerking met autoriteiten en organen die belast zijn met andere intellectuele eigendom dan Uniemerken zou met name kmo’s ten goede kunnen komen.

5.Kleine en middelgrote ondernemingen

Voor alle in dit verslag geanalyseerde aspecten is speciaal naar kleine en middelgrote ondernemingen gekeken.

Bovendien gaat dit hoofdstuk vooral over aspecten die verband houden met .eu-registratieprocedures voor kmo’s en de mogelijkheden die zij hebben – met name alternatieve geschillenbeslechting – om onrechtmatige/speculatieve domeinnaamregistraties aan te pakken.

5.1 Registratieprocedure

De .eu-registratieprocedure is over het algemeen vrij eenvoudig en rechtlijnig. Rekening houdend met het belang van preventieve maatregelen om speculatieve en nepregistraties aan te pakken, zou de procedure voor kmo’s echter kunnen worden verbeterd, met name door:

·diensten te verlenen die de houders van intellectuele eigendom toestaan om inbreukmakende domeinnaamregistraties preventief te blokkeren, zoals andere spelers in de sector ook al doen 21 . Dergelijke diensten helpen de houders van rechten hun oudere rechten te beschermen en hun merken tegen typosquatting te beschermen 22 ;


·Het gebruik van voorspellende algoritmen ter voorkoming van speculatieve en nepregistraties in aanvulling op kwaadwillige registraties uit te breiden 23 , zoals momenteel het geval is;


·Houders van rechten te wijzen op bestaande op gelijkenissen gebaseerde zoekmachines, zoals de .be-WHOIS-opzoeksite, zodat zij kunnen zoeken naar vergelijkbare domeinnamen die mogelijk inbreuk op hun rechten zouden kunnen maken;


·Informatie over de vraag hoe verschillende soorten misbruik kunnen worden gemeld gemakkelijk toegankelijk te maken voor gebruikers 24 .


5.2 Alternatieve geschillenbeslechting

Aangezien het internet een wereldwijd bereik heeft en het beslechten van grensoverschrijdende geschillen over domeinen door middel van gerechtelijke procedures duur en tijdrovend is, worden buitengerechtelijke (alternatieve) geschillenbeslechtingsmechanismen voor de beslechting van dergelijke geschillen internationaal erkend als doeltreffende curatieve maatregelen tegen speculatieve en onrechtmatige registraties.

Voor de alternatieve beslechting van .eu-geschillen 25 gelden speciale regels 26 en wordt sinds 2006 gebruikgemaakt van een onafhankelijk instantie, het Tsjechische arbitragehof (CAC). De dienst wordt sinds 2017 ook geleverd door de Wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom (WIPO). De .eu-beslechtingsprocedure duurt ongeveer drie maanden.

Over het algemeen werkt alternatieve geschillenbeslechting voor .eu zoals die is bedoeld 27 , maar zouden er enkele veranderingen kunnen worden doorgevoerd om deze procedure eenvoudiger, toegankelijker en betaalbaarder voor kmo’s te maken. Bijvoorbeeld:

·Een onlineportaal voor conflicthantering beschikbaar stellen om partijen in staat te stellen alle geschillen met betrekking tot .eu online af te handelen (momenteel stellen niet alle beslechtingsinstanties voor geschillen over .eu-kwesties dit ter beschikking);


·De procedure (waar mogelijk) inkorten, in overeenstemming met de geschillenregeling Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy (UDRP);


·De indieningsheffingen voor het starten van een .eu-beslechting betaalbaar houden voor kmo’s;


·Een “de verliezer betaalt”-mechanisme instellen om speculatieve/onrechtmatige registraties te ontmoedigen en de winnende partij in staat te stellen de kosten voor het starten van de .eu-procedure te verhalen;


·Voorzien in snelrechtprocedures, zoals de opschorting van domeinnamen door het register in duidelijk gevallen van typosquatting of soortgelijke procedures als het Uniform Rapid Suspension System (URS) 28 ;


·Voorafgaandelijke procedures ter beschikking stellen, voordat de beslechting van het geschil over de domeinnaam officieel is gestart. 29  

6.Conclusies

De samenwerking tussen het .eu-register en het EUIPO bij de bestrijding van onrechtmatige en speculatieve registraties van domeinnamen is over het algemeen bevredigend. In dit verslag worden verdere verbeteringen voorgesteld met betrekking tot:

·De samenwerking tussen EURid en het EUIPO, met name door op bewustmaking en het vergaren van kennis gerichte activiteiten te verbeteren en door bestaande instrumenten verder te verbeteren en nieuwe instrumenten te ontwikkelen om de gelijktijdige registratie van Uniemerken en .eu-domeinnamen te vergemakkelijken;


·De samenwerking met andere entiteiten: bestaande samenwerking zoals die met Europol zou kunnen worden versterkt; er zouden nieuwe vormen van samenwerking kunnen worden opgezet, bijvoorbeeld met nationale merkenbureaus;


·De bestaande maatregelen voor kmo’s, met name door de registratie- en procedures voor alternatieve geschillenbeslechting verder te verbeteren.


Alle in dit verslag gedane aanbevelingen voor verbeteringen zouden kunnen worden verwezenlijkt met een combinatie van:

·het uitvoeren van bestaande maatregelen;

·het uitvoeren van nieuwe samenwerkingsmaatregelen tussen EURid en het EUIPO en andere Unie-organen, autoriteiten en nationale of internationale organisaties;

·en het actualiseren van de EURid-procedures.

Er zijn geen verdere wetgevingsmaatregelen nodig, maar er is wel behoefte aan concrete implementatie en follow-up. Sommige maatregelen zouden in de dienstverleningsovereenkomst tussen het .eu-register en de Commissie kunnen worden opgenomen (en worden uitgevoerd zodra Verordening (EU) 2019/517 van toepassing is).

De Commissie zal met het .eu-register en het EUIPO toezicht houden op de voorgestelde verbeteringen, met speciale aandacht voor de vereenvoudigingsmaatregelen voor kmo’s, en zal aan het Europees Parlement en de Raad verslag uitbrengen over de geboekte vooruitgang in het kader van de regelmatige verslaglegging over de werking van de .eu-domeinnaam.


(1)

   Kwartaalverslag van EURid (tweede kwartaal 2020): https://eurid.eu/media/filer_public/43/77/43778dd5-5afa-42ce-8213-0c8d661ec26f/quarterly_q22020.pdf

(2)

Verordening (EU) 2019/517 betreffende de toepassing en werking van de .eu-topniveaudomeinnaam en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 733/2002 en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 874/2004 van de Commissie (PB L 91 van 29.3.2019, blz. 25).

(3)

     Zie artikel 5 van Verordening (EG) nr. 874/2004 en artikel 11 van Verordening (EU) 2019/517.

(4)

     Zie artikel 21 van Verordening (EG) nr. 874/2004 en artikel 4 van Verordening (EU) 2019/517.

(5)

   Zie artikel 10, lid 1, van Verordening (EG) nr. 874/2004.

(6)

   Zie overweging 7 van Verordening (EU) 2019/517.

(7)

   Zie artikel 16, lid 2, van Verordening (EU) 2019/517.

(8)

   Zie artikel 16, lid 4, van Verordening (EU) 2019/517.

(9)

   De studie is te vinden op: https://dx.publications.europa.eu/10.2759/428574

(10)

   Het meest recente openbare verslag van EURid is te vinden op: https://eurid.eu/en/news/2019-annual-report/ . De Commissie diende ook een verslag over de tenuitvoerlegging, werking en doelmatigheid van het .eu-topniveaudomein van april 2017 tot april 2019 in bij het Europees Parlement. Dit verslag is te vinden op https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=COM%3A2020%3A0063%3AFIN  

(11)

    https://eurid.eu/en/news/eurid-and-the-euipo-sign-letter-of-collaboration/  

(12)

      https://euipo.europa.eu/ohimportal/nl/news/-/action/view/5140548

(13)

     De downloadfunctie van het EUIPO bestaat uit een databank die van de server van het EUIPO kan worden gedownload en in de interne systemen van de gebruiker kan worden opgenomen. Deze bevat gegevens over alle Uniemerken, Resource Cataloguing and Distribution Systems (RCDS) en internationale registraties die in de interne databank van het EUIPO zijn ingevoerd.

(14)

      https://euipo.europa.eu/ohimportal/nl/web/guest/news/-/action/view/5772664

(15)

De resultaten die de gebruiker te zien krijgt, zijn gebaseerd op een nagenoeg exacte match in de databank van EURid, met slechts geringe verschillen (zoals koppeltekens en getallen).

(16)

      https://www.europol.europa.eu/newsroom/news/europol-enhances-cybercrime-and-internet-security-cooperation-signing-mou-eurid  

(17)

     APEWS is een instrument voor machinaal leren dat door EURid in samenwerking met de universiteit van Leuven is ontwikkeld en dat alle nieuw geregistreerde .eu-domeinen controleert om de delegatie van kwaadwillige domeinen (d.w.z. phishing, spammen, verspreiding van malware, botnet command and control) op te sporen en te voorkomen.

(18)

      https://eurid.eu/en/news/eurid-and-iacc-team-up-to-fight-cybercrime/

(19)

    https://euipo.europa.eu/ohimportal/nl/european-cooperation

(20)

     Zoals het EU-register van geografische aanduidingen – eAmbrosia  https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/food-safety-and-quality/certification/quality-labels/geographical-indications-register/#

(21)

     Op de gTLD-markt bestaan momenteel meerdere diensten die domeinen blokkeren, zoals Domain Protected Marks List (DPML) van Donuts, TMCH TREx van Trademark Clearinghouse, Uni EPS van Uniregistry, AdultBlock van ICM Registry en .club Trademark Sentry van .club Registry.

(22)

Typosquatting is een vorm van cybersquatting die gebruikmaakt van vergissingen zoals typefouten die internetgebruikers maken wanneer zij een webadres in een browser invoeren. De met typosquatting verkregen domeinnaam bestaat uit een veel voorkomende, voor de hand liggende of zo bedoelde verkeerde spelling van een merk (bv., op het toetsenbord naast elkaar gelegen letters, vervanging van tekens die er hetzelfde uitzien, omdraaien van letters en cijfers, het toevoegen of afwisselen van andere termen of cijfers).

(23)

     D.w.z. phishing, spammen, verspreiding van malware, botnet command and control.

(24)

     Zoals bij de .be- en .dk-domeinnamen.

(25)

     Zie artikel 22, lid 1, onder a), van Verordening (EG) nr. 874/2004 van de Commissie.

(26)

      https://eurid.eu/d/7770495/EN_ADR_English_rules.pdf

(27)

Raadpleeg voor meer informatie over de alternatievegeschillenbeslechtingsprocedure voor .eu hoofdstuk 10.2 van de externe studie: https://dx.publications.europa.eu/10.2759/428574  

(28)

      URS is een mechanisme voor de bescherming van rechten dat in 2013 door de ICANN werd ingesteld met de introductie van de nieuwe gTLD’s. Het URS is een goedkope, snelle procedure voor houders van rechten die te maken hebben met duidelijke gevallen van inbreuk op merken als gevolg van domeinnaamregistraties. Deze procedure leidt tot de tijdelijke verwijdering (opschorting) van de domeinnaam totdat deze verloopt. De domeinnaam wordt aan het einde van de registratieperiode door de registerbeheerder geannuleerd.

(29)

     Bijvoorbeeld oppositie tegen een domeinnaamregistratie instellen bij het .eu-register (na delegatie), om de domeinnaam te beveiligen (zoals bij de domeinnaam .it).