Artikelen bij COM(2023)57 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 11-12/2022

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 26.1.2023

COM(2023) 57 final


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 11-12/2022


Inhoudsopgave

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2022

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

3. Opmerkingen over de voorlopige uitvoering van de ELGF-begroting 2022

3.1.    Marktmaatregelen    

3.2.    Rechtstreekse betalingen    

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

5. Conclusies

Bijlage:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.12.2022 (voorlopige cijfers)

1.Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2022

Op 24 november 2021 heeft het Europees Parlement de algemene begroting van de Europese Unie voor 2022 goedgekeurd. De begroting voor hoofdstuk 08 02 – Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) omvat 40,365 miljard EUR aan vastleggingskredieten en 40,389 miljard EUR aan betalingskredieten. De bedragen voor de twee soorten kredieten verschillen van elkaar omdat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, gesplitste kredieten worden gebruikt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor afzetbevorderingsmaatregelen voor landbouwproducten en voor maatregelen op het gebied van beleidsstrategie, coördinatie en audits.


2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2022 bevat:

·de meest recente ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·en de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2022 heeft de Commissie rekening gehouden met de totale verwachte bestemmingsontvangsten. Voor de begroting 2022 heeft de Commissie kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft de ELGF-begroting voor 2022 goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2022 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 551 miljoen EUR geraamd. Een overdracht van 2021 naar 2022 werd niet verwacht en volgens de ramingen zou het volledige bedrag in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd. De Commissie heeft met die geraamde ontvangsten rekening gehouden toen zij kredieten voor de basisbetalingsregeling vroeg (post 08 02 05 04). De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor deze regeling bedraagt 14,811 miljard EUR.

De voorlopige uitvoering van de begroting 2022 en een vergelijking met het verwachte uitgavenprofiel zijn opgenomen in de bijlage bij dit verslag.

3.Opmerkingen over de voorlopige uitvoering van de ELGF-begroting 2022

Dit verslag geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting 2022 voor het ELGF (voorlopige cijfers). Nadere gegevens zijn te vinden in de bijlage.

De uitgaven bedragen in totaal 40 515,1 miljoen EUR (voorlopige cijfers) en bestaan voornamelijk uit de ELGF-uitgaven onder gedeeld beheer die de lidstaten voor de periode van 16 oktober 2021 tot en met 15 oktober 2022 hebben gedeclareerd, gecombineerd met de verlagingen die gedurende het begrotingsjaar op de maandelijkse betalingen zijn toegepast. Voorts is een raming gemaakt van de ELGF-uitgaven onder direct beheer (ca. 25,4 miljoen EUR) die nog tot en met 31 december 2022 waren gepland.

Hieronder volgt een korte toelichting bij de begrotingsartikelen en -posten die de grootste verschillen tussen de daadwerkelijk gedane uitgaven en de overeenkomstige kredieten in de begroting 2022 te zien geven.

3.1.Marktmaatregelen

De opname van kredieten voor marktgerelateerde uitgaven buiten de strategische GLB-plannen bedraagt 2 977,4 miljoen EUR (voorlopige cijfers), wat 316,8 miljoen EUR (11,9 procentpunten) hoger lijkt te liggen dan de kredieten. Dit is voornamelijk het gevolg van de uitvoering van het begrotingsonderdeel voor uitzonderlijke steunmaatregelen (08 02 03 11), waarvoor geen middelen waren gepland, en de overschrijving uit de crisisreserve, die niet zichtbaar is in het systeem voor vroegtijdige waarschuwing. Zonder rekening te houden met de uitzonderlijke steunmaatregelen (08 02 03 11) ligt de uitvoering van de kredieten voor marktgerelateerde uitgaven 6,6 procentpunten (-175,9 miljoen EUR) lager dan begroot.

Het uiteindelijke bedrag dat voor Posei en de kleinere eilanden in de Egeïsche Zee is besteed (exclusief rechtstreekse betalingen) (08 02 03 01) ligt 7,7 miljoen EUR (-3,4 procentpunten) lager dan begroot.

Voor “Afzetbevordering van landbouwproducten – Monoprogramma’s onder gedeeld beheer” (08 02 03 02) is er uiteindelijk een onderbesteding van 35,3 procentpunten (‑31,4 miljoen EUR). De totale uitgaven voor schoolregelingen (08 02 03 04) zijn aan het einde van het jaar 14,9 miljoen EUR (-8,0 procentpunten) lager dan begroot. Voor beide begrotingsposten is de onderbesteding voornamelijk toe te schrijven aan de effecten van de aanhoudende COVID-19-pandemie op de uitvoering van deze regelingen.

De uiteindelijke opname voor olijfolieprogramma’s (08 02 03 05) resulteert in een overbesteding van 11,0 procentpunten (4,7 miljoen EUR).

Het uiteindelijke bedrag dat voor groenten en fruit (08 02 03 06) is besteed, ligt 53,1 miljoen EUR (-5,7 procentpunten) lager dan het begrote bedrag van 931,0 miljoen EUR.

De uiteindelijke opname voor wijn (08 02 03 07) ligt 75,4 miljoen EUR lager dan het begrote bedrag van 1 026,0 miljoen EUR (-7,4 procentpunten).

Voor de bijenteelt (08 02 03 08) resulteert de uiteindelijke opname in een onderbesteding van 13,2 procentpunten (-7,8 miljoen EUR).

Oorspronkelijk was in de begroting geen bedrag opgenomen voor maatregelen inzake openbare en particuliere opslag (08 02 03 10) en uitzonderlijke maatregelen (08 02 03 11). Als gevolg van verschillende crises die tot marktverstoringen hebben geleid, werden Gedelegeerde Verordening (EU) 2022/467 van de Commissie en Uitvoeringsverordening (EU) 2022/470 van de Commissie vastgesteld.

De lidstaten hebben 17 miljoen EUR gemeld voor opslagmaatregelen voor de varkensmarkt op begrotingspost 08 02 03 10; het in het kader van de begroting 2022 bestede bedrag beloopt 10,2 miljoen EUR.

Na de vaststelling van Gedelegeerde Verordening (EU) 2022/467 van de Commissie is in totaal 500 miljoen EUR aan de begrotingspost voor uitzonderlijke maatregelen toegewezen, met inbegrip van 350 miljoen EUR aan uit de crisisreserve overgeschreven kredieten. De resterende 142,2 miljoen EUR van het in totaal bestede bedrag (492,2 miljoen EUR) werd gedekt door bestemmingsontvangsten.

3.2.Rechtstreekse betalingen 

De uitgaven voor rechtstreekse betalingen buiten de strategische GLB-plannen (08 02 05) bedragen 37 293,0 miljoen EUR, d.i. 100,9 procentpunten van de begrote kredieten (36 949,0 miljoen EUR).

De totale uitgaven voor de regeling inzake een enkele areaalbetaling (08 02 05 02) liggen 16,1 miljoen EUR (-0,4 procentpunten) onder het begrote bedrag van 4 392,0 miljoen EUR.

Voor de herverdelingsbetaling (08 02 05 03) liggen de uiteindelijk gedeclareerde uitgaven 6,1 miljoen EUR lager dan begroot (-0,4 procentpunten).

Voor de basisbetalingsregeling (08 02 05 04) liggen de uitgaven, rekening houdend met de bestemmingsontvangsten, 0,5 procentpunten (-74,0 miljoen EUR) lager dan verwacht; zie voetnoot (*) in de bijlage.

De uiteindelijke opname voor de betaling voor klimaat- en milieuvriendelijke landbouwpraktijken (08 02 05 05) ligt slechts 12,9 miljoen EUR onder het begrote bedrag van 10 776,0 miljoen EUR (-0,1 procentpunt).

De betalingen voor landbouwers in gebieden met natuurlijke beperkingen (08 02 05 06) liggen 3,7 procentpunten lager dan het begrote bedrag (-0,2 miljoen EUR).

De uiteindelijke uitgaven voor de betaling voor jonge landbouwers (08 02 05 07) zijn 60,5 miljoen EUR lager dan begroot (-11,4 procentpunten).

De uiteindelijk gedeclareerde uitgaven voor de gewasspecifieke betaling voor katoen (08 02 05 08) liggen 6,6 miljoen EUR lager dan begroot (-2,7 procentpunten).

Voor de vrijwillige regeling voor gekoppelde steun (08 02 05 09) ligt de besteding zeer dicht bij het begrote bedrag, namelijk 4,2 miljoen EUR (0,1 procentpunt) daarboven.

Voor de regeling voor kleine landbouwbedrijven (08 02 05 10) lagen de betalingen 34,1 miljoen EUR (-5,0 procentpunten) lager dan begroot.

4.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de tabel in de bijlage blijkt dat in 2022 uiteindelijk in totaal 631,5 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar was. Deze bestaan uit:

·ontvangsten onder begrotingspost 6 2 0 0 ten bedrage van 605,6 miljoen EUR. Daarbij gaat het voornamelijk om ontvangsten uit financiële correcties die in besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring waren vastgesteld, maar ook om door de lidstaten gedeclareerde ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden;

·ontvangsten onder begrotingspost 6 7 0 0 ten bedrage van 23,8 miljoen EUR, afkomstig van correcties die zijn opgenomen in conformiteitsgoedkeuringsbesluiten van voor het begrotingsjaar 2021;

·overgedragen bestemmingsontvangsten: bij de vaststelling van de begroting 2022 werd ervan uitgegaan dat er geen over te dragen bedrag zou zijn, maar uiteindelijk werd 2,1 miljoen EUR van 2021 naar 2022 overgedragen.

5.Conclusies

Zonder rekening te houden met de voor de crisisreserve goedgekeurde kredieten van 497,3 miljoen EUR was er een overbesteding van de goedgekeurde kredieten voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) van 643,5 miljoen EUR.

Rekening houdend met het uit de crisisreserve overgeschreven bedrag van 350 miljoen EUR en de bestemmingsontvangsten is er sprake van een onderbesteding van 337,9 miljoen EUR, wat samen met het ongebruikte deel van de crisisreserve van 147,3 miljoen EUR een over te dragen bedrag van 485,2 miljoen EUR oplevert voor de terugbetaling in verband met de in het begrotingsjaar 2022 toegepaste financiële discipline.

(1)

   In artikel 12, lid 4, punt b), van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat kredieten die overeenkomen met interne bestemmingsontvangsten, uitsluitend naar het volgende begrotingsjaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.