Artikelen bij COM(2024)133 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)133 - .
document COM(2024)133
datum 20 maart 2024


Doelstelling en toepassingsgebied

1. Deze aanbeveling heeft tot doel de kwaliteit van stages te verbeteren, onder meer wat leer- en opleidingsinhoud en arbeidsomstandigheden betreft, om de overgang van onderwijs, werkloosheid of inactiviteit naar werk te vergemakkelijken.

2. Zij moet van toepassing zijn op alle stagiairs, ongeacht hun arbeidssituatie, met inbegrip van stagiairs die werknemer zijn, voor zover het Unierecht niet voorziet in gelijkwaardige of gunstigere bepalingen.

Kwaliteitsbeginselen

BEVEELT AAN DAT DE LIDSTATEN:

Schriftelijke overeenkomst

3. ervoor zorgen dat stages gebaseerd zijn op een bij aanvang van de stage tussen de stagiair en de stageaanbieder te sluiten schriftelijke overeenkomst;

4. ervoor zorgen dat in stageovereenkomsten de in artikel 4 van Richtlijn (EU) 2019/1152 genoemde informatie-elementen, de leer- en opleidingscomponent, met inbegrip van de doelstellingen ervan, de arbeidsomstandigheden, de uit te voeren taken, de regelingen voor mentorschap, begeleiding en evaluatie, bijzonderheden in verband met de sociale bescherming, onder meer met betrekking tot de dekking van ziekte en gezondheidszorg, arbeidsongevallen en beroepsziekten, de rechten en plichten van de partijen uit hoofde van het toepasselijke Unie- en nationale recht, collectieve overeenkomsten en praktijken, en, in voorkomend geval, het beleid van de stageaanbieder inzake vertrouwelijkheid en het eigenaarschap van intellectuele-eigendomsrechten worden opgenomen;

Leef- en werkomstandigheden

5. ervoor zorgen dat stagiairs worden geraadpleegd bij het vaststellen van de specifieke leer- en opleidingsdoelen van de stage om hen te helpen praktische ervaring en relevante vaardigheden op te doen. De stagiair moet zodanige taken toegewezen krijgen dat deze doelen kunnen worden verwezenlijkt;

6. ervoor zorgen dat stagiairs een billijke beloning krijgen, rekening houdend met elementen als de taken en verantwoordelijkheden van de stagiair, de intensiteit van het werk van de stagiair en het gewicht van de leer- en opleidingscomponent;

7. aan de hand van doeltreffende monitoring en handhaving toezien op de eerbiediging van de rechten en arbeidsvoorwaarden van stagiairs krachtens toepasselijke Unie- en nationale wetgeving, met inbegrip van de wetgeving inzake gezondheid en veiligheid, waaronder limieten voor de maximale wekelijkse arbeidstijd, de minimale dagelijkse en wekelijkse rusttijden en, indien van toepassing, het minimumaantal vakantiedagen;

8. ervoor zorgen dat stageaanbieders een stagebegeleider aanwijzen om de stagiair te begeleiden bij de toegewezen taken, toezicht te houden op de door de stagiair uitgevoerde activiteiten en de voortgang ervan te volgen en te beoordelen;

9. ervoor zorgen dat stageaanbieders een mentor aanwijzen die als adviseur van de stagiair optreedt en coaching en ondersteuning biedt, waar mogelijk rekening houdend met de organisatorische behoeften en omvang van de stageaanbieder;

10. ervoor zorgen dat stageaanbieders een passende, veilige en gezonde werkomgeving bieden, met inbegrip van uitrusting en werkorganisatie in het geval van stages op afstand en hybride stages;

11. erop toezien dat de stageduur redelijk is: een stage duurt ten hoogste zes maanden, behalve in gevallen waarin een langere duur gerechtvaardigd is om objectieve redenen, rekening houdend met nationale praktijken. In geval van herhaalde, met name opeenvolgende stages bij dezelfde werkgever, ervoor zorgen dat de totale duur van die stages niet meer dan zes maanden bedraagt, behalve in gevallen waarin een langere duur om objectieve redenen gerechtvaardigd is;

12. duidelijkheid verschaffen over de omstandigheden waarin en de voorwaarden waaronder een stage na afloop van de oorspronkelijke stage kan worden verlengd of door een nieuwe stage kan worden gevolgd;

13. ervoor zorgen dat werkgevers niet verlangen van kandidaat-stagiairs dat zij eerdere werkervaring op hetzelfde activiteitengebied hebben, behalve in gevallen waarin een dergelijke eis om objectieve redenen gerechtvaardigd is;

14. aanmoedigen dat in de stageovereenkomst wordt vermeld dat zowel de stagiair als de stageaanbieder de overeenkomst schriftelijk kan beëindigen, waarbij wordt voorzien in een passende opzeggingstermijn afhankelijk van de duur van de stage en de betrokken nationale praktijk;

15. in samenwerking met de bevoegde autoriteiten zorgen voor kanalen voor stagiairs om wanpraktijken en slechte arbeidsomstandigheden te melden en informatie over deze kanalen verstrekken;

Sociale bescherming

16. ervoor zorgen dat stagiairs toegang hebben tot adequate sociale bescherming, met inbegrip van de nodige dekking overeenkomstig de nationale wetgeving, en in voorkomend geval rekening houdend met de aanbeveling van de Raad van 8 november 2019(60);

Passende erkenning van stages

17. de erkenning en validering van de tijdens stages verworven kennis, vaardigheden en competenties stimuleren, en stageaanbieders ertoe aanmoedigen deze op basis van een evaluatie en door middel van een certificaat, indien toepasselijk, en indien mogelijk in digitaal formaat, te bevestigen;

Transparantievoorschriften

18. ervoor zorgen dat stageaanbieders in hun vacatures en advertenties informatie opnemen over de voorwaarden van de stage, met name over de beloning, de arbeidsomstandigheden, de dekking van sociale bescherming, met inbegrip van de ziekte- en ongevallenverzekering, de verwachte taken en de leer- en opleidingscomponent;

19. stageaanbieders aanmoedigen om informatie te verstrekken over het aanwervingsbeleid, met inbegrip van het aantal stagiairs dat de afgelopen jaren is aangeworven;

20. diensten voor arbeidsvoorziening en andere diensten voor loopbaanbegeleiding ertoe aanmoedigen om bij het verstrekken van informatie over stages de in punt 18 vermelde transparantievoorschriften in acht te nemen;

Inclusieve stages

21. potentiële stagiairs die tot groepen in kwetsbare situaties behoren, beter bereiken, onder meer door het bewustzijn te vergroten omtrent de voordelen van stages van goede kwaliteit, met name een grotere inzetbaarheid;

22. zorgen voor gelijke behandeling en non-discriminatie bij stages, met inbegrip van selectiecriteria en aanwervingsbeleid, en zorgen voor betere toegang tot stagemogelijkheden voor alle potentiële kandidaten, met name kandidaten uit groepen in kwetsbare situaties;

23. ervoor zorgen dat stageaanbieders genderneutrale en inclusieve taal gebruiken in hun vacatures en advertenties;

24. ervoor zorgen dat stageprogramma’s, met inbegrip van werkplekken, opleidingen, digitale instrumenten, kantoor- en arbeidsuitrusting, in voorkomend geval worden aangepast aan de individuele behoeften van stagiairs, met name voor stagiairs met een handicap, onder meer door te voorzien in passende redelijke aanpassingen overeenkomstig artikel 5 van Richtlijn 2000/78/EG van de Raad;

Grensoverschrijdende stages

25. grensoverschrijdende mobiliteit van stagiairs in de Unie bevorderen, onder andere, door duidelijkheid te verschaffen over het nationale juridische kader voor stages, door duidelijke regels voor het ontvangen van stagiairs uit en het uitzenden van stagiairs naar andere lidstaten vast te stellen en door de administratieve formaliteiten te beperken;

26. gebruikmaken van het Eures-netwerk om de grensoverschrijdende mobiliteit van stagiairs te ondersteunen en informatie over bezoldigde stages uit te wisselen via het Eures-portaal, overeenkomstig de overeenkomstige bepalingen van Verordening (EU) 2016/589 van het Europees Parlement en de Raad(61);

27. verder praktisch begeleidend materiaal ontwikkelen en informatie voor (potentiële) stagiairs over grensoverschrijdende stages via Eures verstrekken, onder meer in formaten die toegankelijk zijn voor personen met verschillende soorten handicaps;

28. stageaanbieders en onderwijs- en opleidingsinstellingen ondersteunen bij het faciliteren van grensoverschrijdende stages, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van Europese initiatieven, met name het Erasmus+-programma dat is vastgesteld bij Verordening (EU) 2021/817 van het Europees Parlement en de Raad(62);

29. in voorkomend geval de toepassing van de beginselen van deze aanbeveling aanmoedigen in overeenkomsten voor stagemobiliteit tussen uitzendende organisaties in de Unie en ontvangende organisaties buiten de Unie;

Aanvullende ondersteuning van stages

30. stageaanbieders en intermediaire organisaties, zoals diensten voor arbeidsvoorziening en onderwijs- en opleidingsinstellingen, aanmoedigen om beroepskeuzevoorlichting te bieden tijdens de stage, zoals loopbaanbegeleiding en netwerkmogelijkheden, om de overgang naar een reguliere arbeidsverhouding na de stage te vergemakkelijken;

Randvoorwaarden

31. ervoor zorgen dat de sociale partners actief worden betrokken bij de toepassing van deze aanbeveling;

32. de actieve betrokkenheid bevorderen van diensten voor arbeidsvoorziening, onderwijs- en opleidingsinstellingen, aanbieders van opleidingen en andere relevante belanghebbenden bij de toepassing van deze aanbeveling;

33. ervoor zorgen dat werknemersvertegenwoordigers alle relevante gerechtelijke of administratieve procedures kunnen inleiden om de uit het toepasselijke nationale recht voortvloeiende rechten en verplichtingen af te dwingen. Zij kunnen namens of ter ondersteuning van een of meer stagiairs optreden in geval van schending van rechten of verplichtingen die voortvloeien uit het toepasselijke nationale recht, met toestemming van die stagiair of die stagiairs;

Uitvoering op nationaal niveau

Uitvoering van het versterkte kwaliteitskader voor stages

34. passende maatregelen nemen om deze aanbeveling zo spoedig mogelijk toe te passen en uiterlijk op [date of adoption + 18 months] een uitvoeringsplan indienen met vermelding van de overeenkomstige maatregelen die op nationaal niveau moeten worden genomen;

35. bij de toepassing van deze aanbeveling financiële en/of niet-financiële steun overwegen, zoals praktische begeleiding voor stageaanbieders, met name om kwetsbare groepen te bereiken, en voor micro-, kleine en middelgrote ondernemingen;

Ondersteuning om de inzetbaarheid van stagiairs te vergroten

36. aanbieders van stages stimuleren om stagiairs na de succesvolle voltooiing van een stage een reguliere arbeidsovereenkomst aan te bieden;

37. gebruikmaken van de relevante fondsen en instrumenten van de Unie voor het verhogen van het aantal stages van goede kwaliteit die in overeenstemming zijn met de in deze aanbeveling uiteengezette richtsnoeren;

Vervolgacties

38. samen met de Commissie werken aan het verzamelen van gegevens over stages, met name met het oog op het onderbouwen van beleidsvorming inzake stages van goede kwaliteit.