Artikelen bij COM(2024)721 - Goedkeuring van het nationale budgettair-structurele plan voor de middellange termijn van Malta

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Straatsburg, 26.11.2024

COM(2024) 721 final


Aanbeveling voor een

AANBEVELING VAN DE RAAD

tot goedkeuring van het nationale budgettair-structurele plan voor de middellange termijn van Malta


Aanbeveling voor een

AANBEVELING VAN DE RAAD

tot goedkeuring van het nationale budgettair-structurele plan voor de middellange termijn van Malta

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 121,

Gezien Verordening (EU) 2024/1263, en met name artikel 17,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

ALGEMENE OVERWEGINGEN

(1) Op 30 april 2024 is een hervormd EU-kader voor economische governance in werking getreden. Verordening (EU) 2024/1263 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de doeltreffende coördinatie van het economisch beleid en betreffende het multilaterale begrotingstoezicht 1 , samen met de gewijzigde Verordening (EG) nr. 1467/97 over de uitvoering van de procedure bij buitensporige tekorten 2 en de gewijzigde Richtlijn 2011/85/EU van de Raad over de begrotingskaders van de lidstaten 3  , vormen de kernelementen van het hervormde EU-kader voor economische governance. Het kader is gericht op het waarborgen van de houdbaarheid van de overheidsschuld en duurzame en inclusieve groei door middel van hervormingen en investeringen. Het bevordert de nationale verantwoordelijkheid en heeft een focus op de middellange termijn, in combinatie met een doeltreffende en coherente handhaving van de regels.

(2) De nationale budgettair-structurele plannen voor de middellange termijn die de lidstaten bij de Raad en de Commissie indienen, staan centraal in het nieuwe kader voor economische governance. De plannen zijn gericht op twee doelstellingen: i) ervoor zorgen dat de overheidsschuld aan het einde van de aanpassingsperiode een plausibel neerwaarts pad volgt of op een prudent niveau blijft, en dat het overheidstekort op de middellange termijn onder 3 % van het bbp wordt gebracht en gehouden, en ii) zorgen voor hervormingen en investeringen als antwoord op de belangrijkste uitdagingen die in de context van het Europees Semester zijn vastgesteld, en de gemeenschappelijke prioriteiten van de Unie aanpakken. Daartoe moet in elk plan een middellangetermijntoezegging voor een netto-uitgavenpad 4   worden opgenomen, waarbij voor de duur van het plan daadwerkelijk een budgettaire beperking van vier of vijf jaar wordt opgelegd (afhankelijk van de normale parlementaire zittingsperiode in een lidstaat). Daarnaast moet in het plan worden toegelicht hoe de betrokken lidstaat hervormingen en investeringen zal inzetten als antwoord op de belangrijkste uitdagingen die in de context van het Europees Semester zijn vastgesteld, met name in de landspecifieke aanbevelingen (inclusief de aanbevelingen die relevant zijn voor de procedure voor macro-economische onevenwichtigheden, indien van toepassing), en hoe die lidstaat de gemeenschappelijke prioriteiten van de Unie gaat aanpakken. De periode voor begrotingsaanpassing bestrijkt vier jaar en kan met maximaal drie jaar worden verlengd indien de lidstaat zich verbindt tot een relevante reeks hervormingen en investeringen die aan de criteria van Verordening (EU) 2024/1263 voldoen.

(7) Na de indiening van het plan beoordeelt de Commissie of het aan de voorwaarden van Verordening (EU) 2024/1263 voldoet.

(8) Op aanbeveling van de Commissie moet de Raad vervolgens een aanbeveling goedkeuren waarin het netto-uitgavenpad van de betrokken lidstaat wordt vastgesteld en, in voorkomend geval, de hervormings- en investeringstoezeggingen die ten grondslag liggen aan een verlenging van de aanpassingsperiode worden goedgekeurd.

OVERWEGINGEN BETREFFENDE HET NATIONALE BUDGETTAIR-STRUCTURELE PLAN VOOR DE MIDDELLANGE TERMIJN VAN MALTA

(10) Op 20 september 2024 heeft Malta zijn nationale budgettair-structurele plan voor de middellange termijn bij de Raad en de Commissie ingediend.

Proces voorafgaand aan de indiening van het plan

(11) Op 21 juni 2024 heeft de Commissie overeenkomstig artikel 9 van Verordening (EU) 2024/1263 het referentiepad 5 aan Malta toegezonden. De Commissie heeft het referentiepad op 20 september 2024 bekendgemaakt 6 . Het referentiepad is risicogebaseerd en zorgt ervoor dat de overheidsschuld tegen het einde van de begrotingsaanpassingsperiode en zonder verdere begrotingsmaatregelen na de aanpassingsperiode een plausibel neerwaarts pad volgt of op middellange termijn op een prudent niveau blijft, en dat het overheidstekort tijdens de aanpassingsperiode tot onder 3 % van het bbp wordt teruggebracht en op middellange termijn onder die referentiewaarde blijft. De middellange termijn wordt gedefinieerd als de periode van tien jaar na het einde van de aanpassingsperiode. Overeenkomstig artikel 6, punt d), en de artikelen 7 en 8 van Verordening (EU) 2024/1263 is het referentiepad ook consistent met de tekortbenchmark, de schuldhoudbaarheidswaarborg en de waarborg voor de weerbaarheid van het tekort. Het referentiepad van Malta bepaalt dat op basis van de aannamen van de Commissie en uitgaande van een aanpassingsperiode van vier jaar, de netto-uitgaven niet sneller mogen groeien dan de waarden in tabel 1. Dit komt overeen met een gemiddelde groei van de netto-uitgaven van 5,9 % gedurende de aanpassingsperiode (2025-2028).

Tabel 1: Referentiepad dat de Commissie op 21 juni 2024 aan Malta heeft verstrekt

2025202620272028Gemiddelde 2025-2028
Maximale groei van de netto-uitgaven (jaarlijks, %)6,05,85,95,75,9

Bron: Berekeningen van de Commissie.

(12) Overeenkomstig artikel 12 van Verordening (EU) 2024/1263 zijn Malta en de Commissie van juni tot en met september 2024 een technische dialoog aangegaan. De dialoog was toegespitst op het door Malta beoogde netto-uitgavenpad en de onderliggende aannamen (met name het verwachte effect van de benchmarkherziening op het bbp), en de beoogde uitvoering van hervormingen en investeringen als antwoord op de belangrijkste uitdagingen die zijn vastgesteld in het kader van het Europees Semester en de gemeenschappelijke prioriteiten van de Unie op het gebied van een rechtvaardige groene en digitale transitie, sociale en economische veerkracht, energiezekerheid en de opbouw van defensievermogens.

(13) Overeenkomstig artikel 11, lid 3, en artikel 36, lid 1, punt c), van Verordening (EU) 2024/1263 heeft Malta in september 2024, volgens de informatie die Malta in zijn plan heeft verstrekt, overleg gepleegd met de sociale partners. Volgens de informatie die Malta in zijn plan heeft verstrekt, werd over de maatregelen en initiatieven in het plan overleg gepleegd met de Maltese Raad voor economische en sociale ontwikkeling (MCESD), een platform waarin de belangrijkste sociale partners in Malta zijn vertegenwoordigd.

Andere gerelateerde processen

(14) De Raad heeft op 26 juli 2024 vastgesteld dat er in Malta een buitensporig tekort bestond wegens niet-naleving van het tekortcriterium 7 . Deze aanbeveling valt samen met de aanbeveling van de Raad krachtens artikel 126, lid 7, VWEU om een einde te maken aan de situatie van een buitensporig overheidstekort in Malta 8 . De gelijktijdige goedkeuring van die aanbevelingen, die is afgestemd op en wordt gerechtvaardigd door de overgang naar het nieuwe kader voor economische governance, zorgt voor consistentie tussen de aanbevolen aanpassingspaden.

(15) Malta heeft op 15 oktober 2024 zijn ontwerpbegrotingsplan voor 2025 ingediend. De Commissie heeft op 26 november 2024 een advies over dit ontwerpbegrotingsplan aangenomen 9 .

(16) De Raad heeft op 21 oktober 2024 in het kader van het Europees semester landspecifieke aanbevelingen tot Malta gericht 10 .

SAMENVATTING VAN HET PLAN EN DE BEOORDELING ERVAN DOOR DE COMMISSIE

(17) Overeenkomstig artikel 16 van Verordening (EU) 2024/1263 heeft de Commissie het plan op onderstaande wijze beoordeeld:

Achtergrond: macro-economische en fiscale situatie en vooruitzichten

(18) De economische activiteit in Malta is in 2023 met 7,5 % gegroeid ten gevolge van particuliere consumptie en uitvoer. Volgens de najaarsprognose 2024 van de Europese Commissie zal de economie in 2024 naar verwachting met 5,0 % groeien, dankzij een sterke binnenlandse vraag en goede exportprestaties. In 2025 zal het reële bbp naar verwachting stijgen met 4,3 %, ten gevolge van consumptie en investeringen die de groei blijven ondersteunen. In 2026 zal het reële bbp naar verwachting stijgen met 4,3 %, ten gevolge van de aanhoudende groei van de economie. Gedurende de prognoseperiode (d.w.z. 2024-2026) zal het potentiële bbp in Malta naar verwachting in een (gemiddeld) stevig tempo groeien, ten gevolge van de sterke bijdrage van arbeid en, in mindere mate, kapitaalaccumulatie. Het werkloosheidspercentage bedroeg in 2023 3,5 % en ontwikkelt zich volgens de Commissie tot 3,2 % in 2024, 3,1 % in 2025 en 3 % in 2026. De inflatie (bbp-deflator) zal naar verwachting dalen van 5,3 % in 2023 tot 2,6 % in 2024, en zal uitkomen op 2,5 % in 2025 en 2,1 % in 2026.

(19) Wat betreft begrotingsontwikkelingen, bedroeg het overheidstekort van Malta in 2023 4,5 % van het bbp. Volgens de najaarsprognose 2024 van de Europese Commissie zal het tekort in 2024 naar verwachting 4 % van het bbp bereiken en dalen tot 3,5 % van het bbp in 2025 en, bij ongewijzigd beleid, tot 3,1 % in 2026. De najaarsprognose 2024 van de Europese Commissie omvat de ontwerpbegroting van Malta voor 2025 die de regering in oktober aan het nationale parlement heeft voorgesteld. De overheidsschuld bedroeg eind 2023 47,4 % van het bbp. Volgens de najaarsprognose 2024 van de Europese Commissie zal de schuldquote eind 2024 naar verwachting stijgen tot 49,8 % van het bbp. Naar verwachting zal die eind 2025 verder stijgen tot 50,4 % van het bbp en eind 2026 tot 50,2 %. In de begrotingsprognose van de Commissie worden de beleidstoezeggingen in de plannen voor de middellange termijn pas in aanmerking genomen als zij worden geschraagd door concrete beleidsmaatregelen die op geloofwaardige wijze zijn aangekondigd en voldoende zijn gespecificeerd.

Netto-uitgavenpad en belangrijkste macro-economische aannamen in het plan

(20) Het nationale budgettair-structurele plan voor de middellange termijn van Malta bestrijkt de periode 2025-2028 en omvat een begrotingsaanpassing voor vier jaar.

(21) Het plan bevat de overeenkomstig artikel 13 van Verordening (EU) 2024/1263 vereiste informatie.

(22) Het plan bevat de toezegging dat het in tabel 2 vermelde netto-uitgavenpad zal worden aangehouden, dat overeenkomt met een gemiddelde groei van de netto-uitgaven van 5,9 % over de jaren 2025-2028. De in het plan opgenomen gemiddelde groei van de netto-uitgaven tijdens de aanpassingsperiode (2025-2028) is grotendeels in overeenstemming met 11 het referentiepad dat de Commissie op 21 juni 2024 heeft toegezonden. Het plan gaat uit van een potentiële bbp-afname van 5,1 % in 2024 tot 4,8 % in 2025 en verder tot 4,6 % in 2026 om vervolgens tot 2028 stabiel te blijven op dat niveau. Bovendien wordt in het plan verwacht dat de groei van de bbp-deflator zal afnemen van 3,1 % in 2024 en tot 2028 elk jaar stabiel zal blijven op 2,6 %.

Tabel 2: Netto-uitgavenpad en belangrijkste aannamen in het plan van Malta

20242025202620272028Gemiddelde over de looptijd van het plan 2025-2028 
Groei van de netto-uitgaven 
(jaarlijks, %) 
7,46,05,85,86,15,9
Groei van de netto-uitgaven 
(cumulatief, vanaf referentiejaar 2023, %) 
7,413,820,427,435,2n.b.
Potentiële bbp-groei (%) 5,14,84,64,64,64,7
Inflatie (groei bbp-deflator) (%) 3,12,62,62,62,62,6

Bron: Budgettair-structureel plan voor de middellange termijn van Malta en de berekeningen van de Commissie.

Gevolgen voor de overheidsschuld van de netto-uitgavenverplichtingen van het plan

(23) Indien het in het plan vastgelegde netto-uitgavenpad en de onderliggende aannamen werkelijkheid worden, zou de overheidsschuld volgens het plan licht afnemen van 49,2 % van het bbp in 2024 tot 48,8 % van het bbp aan het einde van de aanpassingsperiode (2028), volgens de onderstaande tabel. Verwacht wordt dat de schuldquote na afloop van de aanpassingsperiode op middellange termijn (d.w.z. tot 2038) volgens plan verder zal dalen tot 42,3 % van het bbp in 2038. De overheidsschuld zou volgens het plan dus onder de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 60 % van het bbp op middellange termijn blijven. Dit is plausibel, aangezien op basis van de aannamen van het plan de schuld in 2038 volgens alle deterministische stresstests van de schuldhoudbaarheidsanalyse van de Commissie minder dan 60 % van het bbp zou bedragen. Op basis van de beleidstoezeggingen en de macro-economische aannamen van het plan is het in het plan voorgestelde netto-uitgavenpad in overeenstemming met de schuldvereisten van artikel 6, punt a), en artikel 16, lid 2, van Verordening (EU) 2024/1263.

Tabel 3: Ontwikkeling van de overheidsschuld en het saldo in het plan van Malta

2023202420252026202720282038
Overheidsschuld

(% van het bbp)
47,349,249,849,949,548,842,3
Overheidssaldo

(% van het bbp)
5–4,0–3,8–3,4–3,0–2,6–2,1

Bron: Budgettair-structureel plan voor de middellange termijn van Malta.

Gevolgen voor het overheidssaldo van de netto-uitgavenverplichtingen van het plan

(24) Op basis van het netto-uitgavenpad en de aannamen van het plan zou het overheidstekort geleidelijk afnemen van 4 % van het bbp in 2024 tot 3,0 % van het bbp in 2027 en tot 2,6 % in 2028. Volgens het plan zou het overheidssaldo dus aan het einde van de aanpassingsperiode (2028) de referentiewaarde van 3 % van het bbp niet overschrijden. Het overheidstekort zou verder in de tien jaar na de aanpassingsperiode (d.w.z. tot en met 2038) de 3 % van het bbp niet overschrijden. Op basis van de beleidstoezeggingen en de macro-economische aannamen van het plan is het in het plan voorgestelde netto-uitgavenpad in overeenstemming met de tekortvereisten van artikel 6, punt b), en artikel 16, lid 2, van Verordening (EU) 2024/1263.

Tijdsprofiel van de begrotingsaanpassing

(25) Het tijdsprofiel van de begrotingsaanpassing, gemeten als de verandering in het structurele primaire saldo, zoals beschreven in het plan, is in grote lijnen lineair, krachtens artikel 6, punt c), van Verordening (EU) 2024/1263. Op basis van de beleidstoezeggingen en de macro-economische aannamen van het plan is het in het plan voorgestelde netto-uitgavenpad dan ook in overeenstemming met de in artikel 6, punt c), van Verordening (EU) 2024/1263 bedoelde waarborg om geen uitstel toe te staan.

Tabel 4: Ontwikkeling van het structurele primaire saldo in het plan van Malta

202320242025202620272028
Structureel primair saldo

(% van het bbp)
–3,5–2,7–2,2–1,7–1,2–0,8
Verandering in het structurele primaire saldo

(procentpunt)
n.b.0,80,50,50,50,4

Bron: Budgettair-structureel plan voor de middellange termijn van Malta.

Consistentie met de buitensporigtekortprocedure

(26) Het in het plan uitgestippelde netto-uitgavenpad is in overeenstemming met de vereisten in het kader van de procedure bij buitensporige tekorten (en met name met de minimale jaarlijkse structurele aanpassing als bedoeld in artikel 3, lid 4, derde alinea, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad).

Consistentie tussen het plan en de waarborg voor de weerbaarheid van het tekort

(27) Het in artikel 8 van Verordening (EU) 2024/1263 neergelegde vereiste van het preventieve deel met betrekking tot de waarborg voor de weerbaarheid van het tekort, die is bedoeld om te voorzien in een gemeenschappelijke marge ten opzichte van de tekortreferentiewaarde van 3 % van het bbp, is vanaf 2028 van toepassing op Malta, aangezien het tekort volgens de plannen vanaf 2027 onder de 3 % van het bbp zal uitkomen. De jaarlijkse aanpassing van het structurele primaire saldo mag daarom in 2028 niet lager zijn dan 0,4 % van het bbp als het structurele tekort in 2027 boven 1,5 % van het bbp is gebleven, om een structurele gemeenschappelijke weerbaarheidsmarge van 1,5 % van het bbp te bereiken. De uit de beleidstoezeggingen en macro-economische aannamen van het plan voortvloeiende begrotingsaanpassing is 0,4 % in 2028. Op basis van de beleidstoezeggingen en de macro-economische aannamen van het plan is het in het plan voorgestelde netto-uitgavenpad in overeenstemming met de waarborg voor de weerbaarheid van het tekort.

Consistentie tussen het plan en de schuldhoudbaarheidswaarborg

(28) Volgens het plan blijft de algemene overheidsschuld in de aanpassingsperiode onder 60 % van het bbp. Daarom is de schuldhoudbaarheidswaarborg volgens het plan niet van toepassing.

Macro-economische aannamen van het plan

(29) Het plan is gebaseerd op macro-economische en budgettaire aannamen die in overeenstemming zijn met de aannamen van de Commissie die op 21 juni 2024 aan de lidstaten zijn toegezonden. Het houdt rekening met aanvullende beschikbare informatie in vergelijking met het referentiepad en bevat dienovereenkomstig bijgewerkte macro- en begrotingsindicatoren. Deze update heeft geen significante invloed op de gemiddelde groei van de netto-uitgaven in het plan in vergelijking met het referentiepad.

Begrotingsstrategie van het plan

(30) Volgens de indicatieve begrotingsstrategie in het plan zullen de toezeggingen voor de netto-uitgaven voornamelijk door uitgavenbeheersing worden nagekomen. De indicatieve reeks beleidsmaatregelen omvat een geleidelijke vermindering van de afhankelijkheid van energiesubsidies, die mogelijk wordt gemaakt door structurele hervormingen en strategische investeringen in de energiesector om hernieuwbare energiebronnen te bevorderen en de energie-efficiëntie te verbeteren. De exacte specificatie van de relevante beleidsmaatregelen moet worden bevestigd of aangepast en gekwantificeerd in de jaarlijkse begrotingen. Tegelijkertijd bestaan er risico’s met betrekking tot de uitvoering van de indicatieve begrotingsstrategie in het plan, die voortvloeien uit de nog steeds grote onzekerheid over de exacte specificatie van de maatregelen. Bovendien specificeert het ontwerpbegrotingsplan voor 2025 de beleidsmaatregelen waarmee de toezegging van netto-uitgaven voor 2025 zal worden gehaald 12 .

Hervormings- en investeringsvoornemens in het plan die inspelen op de belangrijkste uitdagingen die zijn vastgesteld in het kader van het Europees Semester en die de gemeenschappelijke prioriteiten van de Unie aanpakken

(31) In het plan worden beleidsvoornemens met betrekking tot hervormingen en investeringen beschreven om een antwoord te bieden op de belangrijkste uitdagingen die in het kader van het Europees Semester zijn vastgesteld, met name de landspecifieke aanbevelingen, en om de gemeenschappelijke prioriteiten van de EU aan te pakken. Het plan telt 143 hervormingen en investeringen die gericht zijn op de gemeenschappelijke prioriteiten van de EU, waarvan er 32 financieel worden ondersteund door de herstel- en veerkrachtfaciliteit en 23 door de fondsen van het cohesiebeleid.

(32) Ten aanzien van de gemeenschappelijke prioriteit van een rechtvaardige groene en digitale transitie, met inbegrip van de klimaatdoelstellingen van Verordening (EU) 2021/1119 en de doelstellingen in het nationale energie- en klimaatplan voor 2021-2030 van Malta, bevat het plan maatregelen voor het stroomlijnen van de vergunningsprocedures voor hernieuwbare energiecentrales (opgenomen in het herstel- en veerkrachtplan) en de verderzetting van programma’s ter stimulering van het gebruik van hernieuwbare energietechnologieën door gezinnen en bedrijven. Deze maatregelen zijn onder andere bedoeld om gevolg te geven aan de landspecifieke aanbevelingen inzake het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen die de Raad van 2020 tot 2024 heeft gedaan. Het plan bevat ook maatregelen ter bevordering van de aanpassing van niet-residentiële particuliere en openbare gebouwen (opgenomen in het herstel- en veerkrachtplan) en om energie-audits door kmo’s goed te keuren, die samen met andere maatregelen naar verwachting zullen bijdragen aan de landspecifieke aanbevelingen uit 2019-2023 inzake energie-efficiëntie. Het plan bevat ook grote investeringen in afvalenergiecentrales en biologische verwerkingsinstallaties, evenals hervormingen die zijn opgenomen in het herstel- en veerkrachtplan met betrekking tot bouw- en sloopafval, waarvan onder andere wordt verwacht dat ze zullen bijdragen aan de landspecifieke aanbeveling uit 2020 inzake afvalbeheer. De maatregelen in het plan voor de optimalisatie van drinkwatervoorzieningen zijn onder andere bedoeld om tegemoet te komen aan de landspecifieke aanbeveling uit 2019 inzake beheer en efficiëntie van hulpbronnen. De maatregelen in het plan om duurzaam vervoer en duurzame infrastructuur voor verschillende soorten vervoer te verbeteren, en andere maatregelen, waaronder die in het herstel- en veerkrachtplan, hebben als doel om de landspecifieke aanbevelingen voor de vermindering van de congestie en de emissies van het wegvoer van de Raad van 2019 tot 2024 aan te pakken. Het plan bevat ook maatregelen ter verbetering van de weerbaarheid, capaciteit en veiligheid van de digitale infrastructuur van de overheid (opgenomen in het herstel- en veerkrachtplan), ter verbetering van de toegang tot digitale technologieën (deels via maatregelen in het herstel- en veerkrachtplan) en andere maatregelen zoals de verbetering van het onlineportaal van het Malta Business Registry, die naar verwachting onder andere zullen bijdragen aan de landspecifieke aanbeveling uit 2020 inzake het versnellen van de digitale transitie.

(33) Ten aanzien van de gemeenschappelijke prioriteit van sociale en economische veerkracht, met inbegrip van de Europese pijler van sociale rechten, bevat het plan maatregelen om stimuleringsmechanismen in te voeren om het beroepsleven tot na de pensioenleeftijd te verlengen en het pensioeninkomen te diversifiëren. Deze maatregelen, naast andere in het plan, zijn bedoeld om gevolg te geven aan de landspecifieke aanbeveling uit 2019 inzake duurzaamheid van het pensioenstelsel. Het plan bevat ook maatregelen voor het veiligstellen van kritieke medische voorraden, het versterken van de eerstelijnszorg en het zorgen voor een duurzaam personeelsbestand, ook door middel van de hervorming van het herstel- en veerkrachtplan om het welzijn van buitenlandse werknemers te verbeteren, die onder andere bedoeld zijn om gevolg te geven aan de landspecifieke aanbevelingen uit 2019 en 2020 inzake het versterken van de duurzaamheid en veerkracht van het gezondheidszorgstelsel. De maatregelen in het plan ter versterking van een leven lang leren, bijscholings- en omscholingsactiviteiten en verbetering van de kwaliteit van en toegang tot onderwijs, en andere maatregelen, waaronder die in het herstel- en veerkrachtplan, zijn bedoeld om gevolg te geven aan de landspecifieke aanbeveling inzake inclusief onderwijs en opleiding, die de Raad in 2019 heeft gedaan, aan de landspecifieke aanbeveling inzake het verbeteren van vaardigheden en competenties als antwoord op de groene transitie van 2023 en aan de landspecifieke aanbeveling inzake de kwaliteit en marktrelevantie van onderwijs en opleiding om lage onderwijsresultaten aan te pakken van 2024. Verder bevat het plan maatregelen ter ondersteuning van durfkapitaal en om het nationale kader voor onderzoek en innovatie te vernieuwen, die onder andere bedoeld zijn om gevolg te geven aan de landspecifieke aanbeveling uit 2020 inzake het bevorderen van particuliere investeringen en de landspecifieke aanbeveling uit 2019 en 2020 inzake onderzoek en innovatie. Maatregelen ter versterking van het openbaar ministerie (opgenomen in het herstel- en veerkrachtplan) en voortzetting van de inspanningen om corruptie op te sporen en te vervolgen (opgenomen in het herstel- en veerkrachtplan) zijn onder meer bedoeld om gevolg te geven aan de door de Raad in 2019 en 2020 gedane landspecifieke aanbevelingen inzake de versterking van de onafhankelijkheid en efficiëntie van justitie en de door de Raad in 2019 gedane landspecifieke aanbeveling inzake verbetering van het governancekader. Bovendien bevat het plan maatregelen op het gebied van witwasbestrijding en belastingen, zoals de inspanningen om door te gaan met de uitvoering van de strategie 2023-2026 van de Eenheid voor de analyse van financiële inlichtingen (FIAU), en om nieuwe wetgeving in te voeren over inkomende en uitgaande betalingen (opgenomen in het herstel- en veerkrachtplan), die bedoeld zijn om gevolg te geven aan de landspecifieke aanbeveling inzake vooruitgang bij de versterking van het kader tegen witwaspraktijken, die de Raad in 2019 en 2020 heeft gedaan, en aan de landspecifieke aanbevelingen inzake de beteugeling van agressieve belastingplanningspraktijken, die de Raad van 2019 tot 2024 heeft gedaan.

(34) Ten aanzien van de gemeenschappelijke prioriteit van energiezekerheid, bevat het plan maatregelen om de vergunningsprocedures voor hernieuwbare energiecentrales te stroomlijnen en investeringen in hernieuwbare energiebronnen te ondersteunen, evenals de versterking van het elektriciteitsnet en de opslagcapaciteit (ook opgenomen in het herstel- en veerkrachtplan).

(35) Ten aanzien van de gemeenschappelijke prioriteit van defensievermogens, bevat het plan investeringen in het moderniseren van de militaire infrastructuur, het verbeteren van de cyberveiligheid en het afstemmen op de Europese industriële defensiestrategie.

(36) Het plan bevat informatie over de samenhang en, in voorkomend geval, de complementariteit met de fondsen van het cohesiebeleid en het herstel- en veerkrachtplan van Malta op verschillende gebieden, waaronder de digitalisering en modernisering van het openbaar bestuur, de bevordering van duurzame multimodale stedelijke mobiliteit, de bevordering van de veerkracht in de gezondheidssector door te zorgen voor een sterk en duurzaam personeelsbestand, de versterking van de veerkracht van de arbeidsmarkt, de bevordering van gendergelijkheid en de versterking van vaardigheden.

(37) Het plan biedt een overzicht van de behoeften aan overheidsinvesteringen van Malta in verband met de gemeenschappelijke prioriteiten van de EU en heeft tot doel bij te dragen aan de verwezenlijking ervan. Met het oog op een rechtvaardige groene transitie heeft Malta investeringsbehoeften vastgesteld met betrekking tot hernieuwbare energiebronnen, energie-efficiëntie, klimaatadaptatie, circulaire economie, preventie van verontreiniging en bescherming van de biodiversiteit. Met het oog op een rechtvaardige digitale transitie wordt in het plan vastgesteld welke investeringen nodig zijn op het gebied van digitale vaardigheden, digitale transformatie van bedrijven en veilige en duurzame digitale infrastructuur. Wat betreft sociale en economische veerkracht, waaronder de Europese pijler van sociale rechten, wordt vastgesteld dat er behoefte is aan investeringen in actief arbeidsbeleid en sociale diensten, voorschools onderwijs, een leven lang leren en beroepsonderwijs en -opleiding, gezondheidsinfrastructuur en duurzaam toerisme. Wat betreft energiezekerheid, is er behoefte aan investeringen in infrastructuur voor hernieuwbare energie, met name zonne- en windenergie, energie-efficiëntie en de ontwikkeling van slimme netwerken en oplossingen voor energieopslag. Wat betreft de opbouw van defensievermogens, wijst Malta op de behoefte aan investeringen in zijn defensievermogens om de nationale en Europese veiligheid te garanderen.

Conclusie van de beoordeling door de Commissie

(38) Concluderend is de Commissie van oordeel dat het plan van Malta aan de vereisten van Verordening (EU) 2024/1263 voldoet.

ALGEMENE CONCLUSIE

(39) Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2024/1263 moet het in het plan vastgelegde netto-uitgavenpad door de Raad aan Malta worden aanbevolen.

BEVEELT AAN dat Malta

1. Waarborgt dat de groei van de netto-uitgaven de in bijlage I bij deze aanbeveling vastgestelde maxima niet overschrijdt.

Voorts verzoekt de Raad Malta te zorgen voor hervormingen en investeringen als antwoord op de belangrijkste uitdagingen die in de context van het Europees Semester zijn vastgesteld, met name in de landspecifieke aanbevelingen, en voor de aanpak van de gemeenschappelijke prioriteiten van de Unie.


BIJLAGE I

Maximale groeipercentages van de netto-uitgaven


(jaarlijkse en cumulatieve groeipercentages, nominaal)

Malta

Jaren2025202620272028
Groeipercentages (%)Jaarlijks6,05,85,86,1
Cumulatief13,820,427,435,1


*) De cumulatieve groeipercentages worden berekend op basis van het referentiejaar 2023.