Artikelen bij COM(2025)305 - Standpunt EU tijdens de 17de vergadering van de Commissie van technische deskundigen van de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer (OTIF) met betrekking tot de herziening van de uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock - locomotives and passenger rolling stock” (UTP LOC&PAS), de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit (UTP PRM), voertuigmarkeringen (UTP Marking), het subsysteem “infrastructure” (UTP INF), het subsysteem telematicatoepassingen voor het goederenvervoer (UTP TAF) en de actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)305 - Standpunt EU tijdens de 17de vergadering van de Commissie van technische deskundigen van de Intergouvernementele Organisatie ... |
---|---|
document | COM(2025)305 ![]() ![]() |
datum | 4 juni 2025 |
Artikel 1
(1) stemmen vóór de door de CTE voorgestelde herziening van de UTP LOC&PAS met betrekking tot het subsysteem “rolling stock – locomotives and passenger rolling stock”, zoals vermeld in werkdocument TECH-25003 UTP LOC&PAS van de CTE, en onder voorbehoud van de volgende wijzigingen:
(a)in deel 1 (Introduction) van de bijlage, tweede alinea, het woord “infrastructure” vervangen door “network(s)”;
(b)in punt 2.1 (The rolling stock subsystem as part of the rail system) van de bijlage, vierde alinea, “UTP WAG” schrappen;
(c)in punt 2.2.1 (Train formation), paragraaf (1), de term “OTIF technical admission” vervangen door “UTP verification procedure”;
(d)de punten 3.2.1 (General requirements, requirements related to maintenance and operation) en 3.2.2 (Requirements specific to other subsystem) schrappen;
(e)in punt 4.2.3.4.2 (Running dynamic behaviour) de titel van paragraaf (d) vervangen door “Additional requirements regarding interface with on-board part of the control-command and signalling subsystem”;
(f)in paragraaf (8) van punt 4.2.3.4.2 (Running dynamic behaviour), in de paragrafen (3) en (4) van punt 4.2.4.3 (Type of brake system), in paragraaf (3) van punt 4.2.4.4.1 (Emergency braking command), in paragraaf (5) van punt 4.2.4.4.2 (Service braking command), in paragraaf (4) van punt 4.2.4.4.4 (Dynamic braking command), in paragraaf (6) van punt 4.2.4.8.2 (Magnetic track brake), in paragraaf (9) van punt 4.2.4.8.3 (Eddy current track brake), in paragraaf (2) van punt 4.2.5.5.6 (Door opening), in paragraaf (8) van punt 4.2.8.1.2 (Requirements on performance), in paragraaf (4) van punt 4.2.8.2.4 (Maximum power and current from the overhead contact line), in paragraaf (5), tweede alinea, van punt 4.2.8.2.9.8 (Running through phase or system separation sections (RST level)), in de paragrafen (5) en (6) van punt 4.2.9.1.6 (Driver’s desk ergonomics), in paragraaf (4) van punt 4.2.9.3.6 (Radio Remote control function by staff for shunting operation), in de punten 4.2.9.3.8.1 (Sleeping mode), 4.2.9.3.8.2 (Passive shunting), 4.2.9.3.8.3 (Non leading), 4.2.9.3.9 (Traction status), in paragraaf (5) van punt 4.2.10.4.2 (Smoke Control), in punt 4.2.13 (Interface requirements with Automated Train Operation on-board):
–“signalling system” vervangen door “control-command and signalling subsystem”;
–“see point 4.3.4” schrappen;
(g)in punt 4.2.4.6.1 (Limit of wheel rail adhesion profile) de zinsnede “Note to points (1) – (4)” schrappen;
(h)in punt 4.2.4.7 (Dynamic brake – Braking system linked to traction system), de derde paragraaf vervangen door “For electric units, in case the presence on-board the unit of the voltage delivered by the external power supply is a condition for the dynamic brake application, the safety analysis shall cover failures leading to absence on-board the unit of that voltage.”;
(i)in punt 4.2.7.1.4 (Lamp controls), paragraaf (3), “a flashing/blinking mode” vervangen door “an automatic flashing/blinking mode”;
(j)in punt 4.2.9.6 (Recording device), paragraaf (1), de vierde alinea vervangen door “Additional data pertaining to the on-board control-command and signalling subsystem may be required to be recorded”;
(k)in punt 4.2.12.2 (General documentation), paragraaf (24):
–in het eerste streepje, “signalling equipment” vervangen door “control-command and signalling subsystem”;
–het tweede streepje vervangen door “conditions for the installation of on-board part of the control-command and signballing subsystem (e.g. mechanical, electrical, etc.).”;
(l)in punt 6.2.6 (Assessment of documentation requested for operation and maintenance), paragraaf (1), “and assessing entity” schrappen;
(m)in punt 7.3.2 alle specifieke gevallen voor het Verenigd Koninkrijk met betrekking tot Noord-Ierland schrappen.
(2) stemmen vóór de door de CTE voorgestelde wijzigingen van de UTP PRM die van toepassing is op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit, zoals vermeld in CTE-werkdocument TECH-25004 UTP PRM.
(3) stemmen vóór de door de CTE voorgestelde wijzigingen van de UTP Marking met betrekking tot voertuigmarkeringen, zoals vermeld in werkdocument TECH-25005 UTP Marking van de CTE.
(4) stemmen vóór de door de CTE voorgestelde wijzigingen van de UTP INF die van toepassing is op het subsysteem “infrastructuur”, zoals vermeld in werkdocument TECH-25006 UTP.
(5) stemmen vóór de door de CTE voorgestelde actualisering van de verwijzingen naar de in Aanhangsel I van de UTP TAF vermelde technische documenten van de TSI TAF, zoals vermeld in CTE-werkdocument TECH-25007 UTP:
–in de tabel in aanhangsel I wordt regel 6 als volgt vervangen:
6 | ERA-TD-105 | TAF TSI - Annex D.2: Appendix F - TAF TSI Data and Message Model | 3.5.1 | 15.12.2024 |
(6) stemmen vóór het voorstel van de CTE tot actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF, zoals vermeld in CTE-werkdocument TECH-25011 Handbook, onder voorbehoud van de volgende wijzigingen:
–Punt 5.3.3 — specifieke gevallen
–in het eerste streepje wordt “A specific case is primarily used” vervangen door “A specific case should be used”;
–in het eerste streepje wordt “deviation from a requirement in the UTP” aangevuld met “due to technical constraints affecting compatibility with the existing system.”;
–in het eerste streepje wordt “and national technical requirements are mainly used to define requirements in addition to the UTPs” vervangen door: “A national technical requirement should be used to define a requirement other than those laid down in the UTPs”;
–in het vijfde streepje wordt “the specific case may refer to a national technical requirement for this purpose” vervangen door “the specific case in the UTP may refer instead to a specific national technical requirement defining corresponding assessment method”.
– Punt 5.4 — Nationale technische voorschriften
–in de vierde paragraaf wordt “In some cases, the NTR can be transferred into the UTP, in full or in part, in the form of a specific case” vervangen door “In case a national technical requirement falls, in full or in part, in the scope of a requirement laid down in the UTP, it should be transferred into the UTP in the form of a specific case”.
–Punt 10.3 — Overeenstemming met het EU-recht
–in de tweede paragraaf wordt “whether an ECM” vervangen door “whether their ECM”;
–in de vierde paragraaf , eerste streepje, wordt “should be accepted” vervangen door “should be accepted in international traffic”;
–in de vierde paragraaf, tweede streepje, wordt “For the purpose of providing ECM services,” vervangen door “For the purpose of providing ECM services on the territory of a Contracting State,” en wordt “Contracting States” vervangen door “that Contracting State”.
(7) De Commissie kan instemmen met kleine wijzigingen van de in dit artikel vastgestelde standpunten, zonder nader besluit van de Raad.