Toelichting bij COM(2025)251 - Standpunt EU in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de VN/ECE met betrekking tot de voorstellen voor VN-reglementen van juni 2025 - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)251 - Standpunt EU in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de VN/ECE met betrekking tot de ... |
---|---|
bron | COM(2025)251 ![]() ![]() |
datum | 23-05-2025 |
Dit voorstel betreft een besluit tot vaststelling van het namens de EU in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (WP.29) in te nemen standpunt inzake de vaststelling van wijzigingen van bestaande reglementen van de Verenigde Naties (VN-Reglementen).
2. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL
2.1.De herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst
Om geharmoniseerde voorschriften te ontwikkelen om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de overeenkomstsluitende partijen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) op te heffen en ervoor te zorgen dat motorvoertuigen een hoog niveau van veiligheids- en milieubescherming bieden, zijn twee belangrijke overeenkomsten gesloten. Dit zijn:
–de VN/ECE-overeenkomst betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”) en
–de overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”).
De overeenkomsten zijn voor de EU op respectievelijk 24 maart 1998 en 15 februari 2000 in werking getreden. Werkzaamheden in verband met deze overeenkomsten staan onder toezicht van WP.29.
2.2. Het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties
WP.29 biedt een uniek kader voor wereldwijd geharmoniseerde voorschriften voor voertuigen. WP.29 is een permanente werkgroep in het institutionele kader van de Verenigde Naties met een specifiek mandaat en een specifiek reglement van orde. Deze werkgroep functioneert als een mondiaal forum voor open discussies over regels voor motorvoertuigen en de uitvoering van de herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst. Elke lidstaat van de Verenigde Naties en elke door VN-lidstaten opgerichte regionale organisatie voor economische integratie kan volledig deelnemen aan de werkzaamheden van WP.29 en partij worden bij de overeenkomsten betreffende voertuigen waarop door WP.29 toezicht wordt gehouden. De EU is partij bij deze overeenkomsten 1 .
WP.29 komt driemaal per jaar bijeen, in maart, juni en november. In het licht van de technische vooruitgang kan WP.29 tijdens elke vergadering de volgende zaken aannemen:
nieuwe VN-reglementen;
nieuwe VN-resoluties;
nieuwe mondiale technische reglementen van de VN;
Inhoudsopgave
- wijzigingen van VN-reglementen en -resoluties in het kader van de herziene overeenkomst van 1958, en
- met gekwalificeerde meerderheid van de aanwezige overeenkomstsluitende partijen die stemmen voor voorstellen in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 of
- nieuwe VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties en
- een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende een systeem voor rijstrookassistentie in noodsituaties, en
- 4.1.1. Beginselen
- 4.1.2. Toepassing op het onderhavige geval
- 4.2.1. Beginselen
- 4.2.2. Toepassing op het onderhavige geval
wijzigingen van VN-reglementen en -resoluties in het kader van de herziene overeenkomst van 1958, en
wijzigingen van mondiale technische reglementen van de VN en van VN-resoluties in het kader van de parallelle overeenkomst.
Vóór elke vergadering van WP.29 bespreken specifieke ondersteunende organen van WP.29 deze wijzigingen op technisch niveau.
Vervolgens kan WP.29 voorstellen aannemen:
met gekwalificeerde meerderheid van de aanwezige overeenkomstsluitende partijen die stemmen voor voorstellen in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 of
bij consensus van de aanwezige overeenkomstsluitende partijen die stemmen voor voorstellen in het kader van de parallelle overeenkomst.
Vóór elke zitting van WP.29 wordt bij een besluit van de Raad overeenkomstig artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) het standpunt vastgesteld dat namens de EU moet worden ingenomen over:
wijzigingen, aanvullingen en rectificaties van VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties.
2.3. De beoogde handeling van WP.29
Tijdens zijn 196e zitting van 24 tot en met 27 juni 2025 kan WP.29 de volgende zaken aannemen:
voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 9, 13, 16, 17, 30, 35, 41, 44, 54, 61, 75, 79, 108, 109, 117, 129, 131, 134, 142, 152, 157, 170, 171, 172, 173, 174 en 175;
een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende een systeem voor rijstrookassistentie in noodsituaties, en
een voorstel tot wijziging van Mondiaal Technisch Reglement nr. 24 van de VN.
3. NAMENS DE UNIE IN TE NEMEN STANDPUNT
Het WP.29-systeem versterkt de internationale harmonisatie van voertuignormen. De herziene overeenkomst van 1958 speelt een sleutelrol bij de verwezenlijking van deze doelstelling. EU-fabrikanten kunnen gebruikmaken van een gemeenschappelijke reeks typegoedkeuringsreglementen in de wetenschap dat de overeenkomstsluitende partijen hun producten zullen erkennen als zijnde in overeenstemming met hun nationale wetgeving.
Daardoor konden bij Verordening (EG) nr. 661/2009 betreffende de algemene veiligheid van motorvoertuigen 2 meer dan 50 EU-richtlijnen worden ingetrokken en vervangen door de overeenkomstige reglementen die in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 zijn opgesteld.
Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad 3 volgt een soortgelijke benadering. Deze bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.
Zodra WP.29 een voorstel voor een nieuw VN-reglement of voor wijzigingen van een bestaand VN-reglement heeft aangenomen, stelt de uitvoerend secretaris van de VN/ECE de overeenkomstsluitende partijen in kennis van de desbetreffende handeling. Tenzij een blokkerende minderheid van verdragsluitende partijen binnen zes maanden bezwaar maakt, treedt de handeling in werking. Vervolgens kan elke verdragsluitende partij de handeling omzetten in haar toepasselijke nationale regels. In de EU vormt de bekendmaking van de handeling in het Publicatieblad van de EU de voltooiing van het omzettingsproces.
Het standpunt van de EU moet worden bepaald met betrekking tot de volgende handelingen:
–de voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 9, 13, 16, 17, 30, 41, 44, 54, 61, 75, 79, 108, 109, 117, 129, 131, 134, 142, 152, 157, 170, 171, 172, 173, 174 en 175 met het oog op het bijwerken van bepalingen inzake:
–geluidsemissies van voertuigen op drie wielen — de voorgestelde wijzigingen beogen de meest recente geavanceerde bepalingen van de internationale norm (ISO) 10844:2024 in te voeren die de variabiliteit tussen testbanen verminderen als gevolg van verschillende interpretaties en toepassingen van de technische voorschriften;
–remsystemen van zware voertuigen — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel het gebruik van een parkeervergrendelingsinrichting mogelijk te maken als alternatief voor een parkeerremsysteem van het wrijvingstype om te voldoen aan de statische vereisten van VN-Reglement nr. 13 voor parkeerremsystemen;
–veiligheidsgordels — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken hoe de test betreffende het openen van de gordel moet worden uitgevoerd, waarbij een belasting door een lichaam van 60 kg wordt gesimuleerd;
–sterkte van stoelen — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel zweepslagtrauma’s bij kleinere inzittenden, en met name vrouwelijke bestuurders, tegen te gaan;
–banden voor personenauto’s en aanhangwagens daarvan — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel een aantal definities en voorschriften in overeenstemming te brengen met de meest recente bepalingen van de norm ISO 4000-1:2024;
–geluidsemissies van motorfietsen — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de bepalingen om manipulatie van tests te voorkomen, aan te scherpen en het testen van de conformiteit van de productie te vergemakkelijken. De voorgestelde wijzigingen zijn ook bedoeld om aanvullende bepalingen inzake geluidsemissies in te voeren;
–kinderbeveiligingssystemen — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de overgangsbepalingen met betrekking tot de toepassing van de VN-Reglementen nrs. 129 en 170 te verduidelijken;
–luchtbanden voor bedrijfsvoertuigen en aanhangwagens daarvan — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel verschillende verduidelijkingen aan te brengen;
–uitstekende delen van bedrijfsvoertuigen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de verwijzingen betreffende de driedimensionale meet- en kalibratieprocedure met betrekking tot het driedimensionale H-puntmachine (3-D “H”-machine) bij te werken;
–luchtbanden voor motor- en bromfietsen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de gebruikscategorieën af te stemmen op de gebruikscategorieën “normale banden”, “winterbanden” en “speciale banden” van de VN-Reglementen nrs. 30 en 54;
–stuurinrichting — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de terminologie met betrekking tot de status van het systeem na een “start-/bedrijfscyclus van de motor” te verbeteren en de bepalingen voor volledig bekrachtigde stuurinrichtingen, zoals elektronische (steer-by-wire-)systemen, te verduidelijken;
–coverbanden voor personenauto’s en aanhangwagens daarvan — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel verschillende correcties aan te brengen en de definitie van winterbanden af te stemmen op de definities van de VN-Reglementen nrs. 109 en 172;
–coverbanden voor bedrijfsvoertuigen en aanhangwagens daarvan — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel verschillende correcties aan te brengen en verschillende definities af te stemmen op de definities van VN-Reglement nr. 54;
–rolweerstand van banden, rolgeluid en natte grip — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de verwijzingen naar de meest recente internationale normen ASTM F2493-24 en ISO 4000-1:2024 bij te werken en de definities af te stemmen op de definities van de VN-Reglementen nrs. 30 en 54. De voorgestelde wijzigingen hebben ook tot doel de precisiemethode voor het meten van de waterdiepte te standaardiseren;
–betere kinderbeveiligingssystemen — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de voorwaarden voor het verlenen van typegoedkeuringsnummers voor “betere kinderbeveiligingssystemen” nauwkeuriger te bepalen en de afgifte van typegoedkeuringsnummers tussen de VN-Reglementen nrs. 129 en 170 beter te coördineren;
–geavanceerde noodremsystemen (AEBS) — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de terminologie met betrekking tot de status van het systeem na een “start-/bedrijfscyclus van de motor” te verbeteren;
–motorvoertuigen op waterstof en brandstofcellen — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de volgorde van de permeatie- en lektests te verduidelijken;
–montage van banden — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel verschillende correcties aan te brengen wat de definities en voorschriften van de verschillende gebruikscategorieën van banden betreft;
–geavanceerde noodremsystemen (AEBS) voor motorvoertuigen van de categorieën M1 en N1 — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de terminologie met betrekking tot de status van het systeem na een “start-/bedrijfscyclus van de motor” te verbeteren;
–geautomatiseerde systemen voor rijstrookassistentie — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de terminologie met betrekking tot de status van het systeem na een “start-/bedrijfscyclus van de motor” te verbeteren;
–kinderbeveiligingssystemen voor een veiliger vervoer van kinderen in bussen en touringcars — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel de tekst van het reglement in overeenstemming te brengen met de andere VN-Reglementen nrs. 44 en 129, die betrekking hebben op de veiligheid van volwassenen en kinderen;
–rijassistentiesystemen — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel verschillende redactionele correcties aan te brengen;
–prestaties van coverbanden op sneeuw en indeling als tractieband — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om een nieuwe klasse referentiebanden en nieuwe overgangsbepalingen in te voeren;
–installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel een nieuwe testmethode voor de montage van de gordelsluiting en nieuwe overgangsbepalingen in te voeren;
–veiligheidsgordelverklikkers — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de vrijstellingen van de vereisten voor klapstoelen te verduidelijken en nieuwe overgangsbepalingen in te voeren, en
–acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten (ACPE) — de voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om bepalingen op te nemen voor de goedkeuring van ACPE voor voertuigen van categorie N1 en om aanvullende prestatievoorschriften voor bijkomende scenario’s in te voeren; en
–een voorstel voor:
–een nieuw VN-reglement betreffende een systeem voor rijstrookassistentie in noodsituaties — dit voorstel voor een nieuw reglement is bedoeld om de voorschriften van Uitvoeringsverordening (EU) 2021/646 van de Commissie om te zetten, en
–een wijziging van Mondiaal Technisch Reglement nr. 24 van de VN — de voorgestelde wijzigingen hebben tot doel het algemene protocol voor de meting van de emissies van remdeeltjes te verbeteren.
WP.29 is voornemens over deze voorstellen te stemmen tijdens zijn vergadering van 24 tot en met 27 juni 2025.
Daarnaast moet het standpunt van de EU worden bepaald inzake:
–een verzoek om machtiging voor het opstellen van een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN over in voertuigen achtergelaten kinderen voor voertuigen van categorie 1 — met het verzoek wordt gevraagd om machtiging te geven voor het opstellen van voorschriften voor voertuigen van categorie 1 en om de aanzet te geven voor het opstellen van een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN naast een VN-reglement.
De EU moet de bovengenoemde handelingen ondersteunen, aangezien zij in overeenstemming zijn met haar internemarktbeleid voor de automobielindustrie op het gebied van veiligheid, automatisering en emissies, alsook met haar beleid op het gebied van geopolitiek, vervoer, klimaat en energie.
Al deze handelingen hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielindustrie in de EU en op de internationale handel. Door voor deze handelingen te stemmen zal technologische vooruitgang worden bevorderd, zullen schaalvoordelen worden geboden, zal versnippering van de interne markt worden voorkomen en zullen eenduidige normen voor auto’s in de hele EU worden gewaarborgd.
Externe expertise is voor dit voorstel niet relevant. Het technisch comité motorvoertuigen heeft dit voorstel echter geëvalueerd.
4. RECHTSGRONDSLAG
4.1. Procedurele rechtsgrondslag
Artikel 218, lid 9, VWEU voorziet in de vaststelling door de Raad van besluiten tot bepaling van “de standpunten die namens de Unie worden ingenomen in een krachtens een overeenkomst opgericht lichaam, wanneer dit lichaam handelingen met rechtsgevolgen vaststelt, met uitzondering van handelingen tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van de overeenkomst”.
Het begrip “handelingen met rechtsgevolgen” omvat tevens handelingen die rechtsgevolgen hebben uit hoofde van de op het betrokken lichaam toepasselijke volkenrechtelijke bepalingen. Onder het begrip “handelingen met rechtsgevolgen” vallen ook instrumenten die volkenrechtelijk niet bindend zijn, maar die een “beslissende invloed [kunnen hebben] op de inhoud van de regelgeving die de wetgever van de Unie vaststelt” 4 .
WP.29 is een lichaam waarin de overeenkomstsluitende partijen van de VN/ECE de uitvoering van de herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst bespreken.
De door WP.29 vast te stellen handelingen zijn handelingen met rechtsgevolgen.
De VN-reglementen in de beoogde handeling zullen voor de EU bindend zijn. Samen met het mondiale technische reglement van de VN zullen zij een beslissende invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van de EU-wetgeving op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen.
De beoogde handelingen strekken niet tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van de overeenkomst.
De procedurele rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is derhalve artikel 218, lid 9, VWEU.
4.2. Materiële rechtsgrondslag
De materiële rechtsgrondslag voor een overeenkomstig artikel 218, lid 9, VWEU te nemen besluit wordt in de eerste plaats bepaald door de doelstelling en de inhoud van de beoogde handeling ten aanzien waarvan namens de Unie een standpunt wordt ingenomen.
Een beoogde handeling kan een tweeledige doelstelling hebben of bestaan uit twee componenten, waarvan er een kan worden gezien als hoofddoelstelling of hoofdcomponent, terwijl de andere doelstelling of de andere component slechts ondergeschikt is. In dit geval moet het op grond van artikel 218, lid 9, VWEU genomen besluit op één materiële rechtsgrondslag worden gebaseerd, namelijk op die grondslag die het hoofddoel of de overwegende doelstelling of component betreft.
De doelstelling en inhoud van de beoogde handeling bestaan in de eerste plaats in de onderlinge aanpassing van wettelijke bepalingen. De materiële rechtsgrondslag van het voorgestelde besluit is derhalve artikel 114 VWEU.
4.3. Conclusie
De rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is artikel 114 VWEU, in samenhang met artikel 218, lid 9, VWEU.