Toelichting bij COM(1999)667 - Verdeling tussen de lidstaten van de vergunningen die zijn ontvangen krachtens de Overeenkomsten tussen de EG en Bulgarije en tussen de EG en Hongarije houdende vaststelling van bepaalde voorwaarden voor het goederenvervoer over de weg en de bevordering van het gecombineerd vervoer

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

A. Voorgeschiedenis

1. Op 7 december 1995 heeft de Raad de Commissie gemachtigd tot het voeren van onderhandelingen voor de sluiting van één of meer transitovervoersovereenkomsten met Hongarije, Roemenië en Bulgarije, in verband met het probleem van de wegverbindingen voor goederenvervoer tussen Griekenland en de overige lidstaten, dat zou kunnen worden opgelost door onderlinge uitwisseling van transitovervoersvergunningen.

2. In het voorstel voor een besluit van de Raad tot sluiting van de Overeenkomsten met Bulgarije en Hongarije staat dat de verdeling onder de lidstaten van de 13.000 en 12.500 vergunningen, die jaarlijks respectievelijk van Hongarije en Bulgarije worden ontvangen, geregeld zal worden in een afzonderlijke verordening van het Europees Parlement en de Raad. Het doel van dit voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad is dus de verdeling van de vergunningen onder de lidstaten te regelen.


B. Keuze van statistische basis

3. De doelstelling van de Gemeenschap bij de onderhandelingen is bevordering van het transitogoederenvervoer tussen Griekenland en de overige lidstaten via een corridor die door Bulgarije, Roemenië en Hongarije loopt.

4. Daarom moeten de statistieken waarop men zich bij de verdeling van de vergunningen over de lidstaten baseert het aantal transitoritten door de corridor weergeven dat in werkelijkheid door de in de verschillende lidstaten geregistreerde vrachtwagens wordt uitgevoerd.

5. Los van de vraag of de desbetreffende doorvoerstatistieken bestaan, zou men kunnen stellen dat in het geval van een uit Griekenland vertrekkend voertuig:

- in de Bulgaarse doorvoerstatistieken de ritten met bestemmingen in Roemenië, Hongarije of 'de overige lidstaten' (en vele andere derde landen), zouden worden opgenomen. d.w.z. het voertuig zou niet noodzakelijkerwijze het volledige, Bulgarije, Roemenië en Hongarije omvattende traject afleggen;

- in de Roemeense doorvoerstatistieken de ritten met bestemmingen in Hongarije of 'de overige lidstaten' (en een aantal derde landen) zouden worden opgenomen, d.w.z. het voertuig zou niet noodzakelijkerwijs het volledige, Bulgarije, Roemenië en Hongarije omvattende traject afleggen;

- in de Hongaarse doorvoerstatistieken de ritten met bestemmingen in 'de overige lidstaten' (en een aantal andere derde landen) zouden worden opgenomen, d.w.z. het voertuig zou (met uitzondering van voertuigen die via de vroegere Joegoslavische Republiek Macedonië en de Federale Republiek Joegoslavië zijn gegaan) het volledige Bulgarije, Roemenië en Hongarije omvattende traject hebben afgelegd.

6. In feite zijn de recente beschikbare Hongaarse doorvoerstatistieken onderverdeeld naar:

- het land van vertrek en

- het land waar het voertuig geregistreerd is.

Daarom is het mogelijk om uit de Hongaarse doorvoerstatistieken de ritten te selecteren die:

- in Griekenland beginnen, en

- door in een lidstaat geregistreerde voertuigen zijn uitgevoerd.

Gelet op de beschikbaarheid van deze gegevens stellen we voor om ze te gebruiken bij de berekeningen i.v.m. de verdeling van Bulgaarse en Hongaarse doorvoervergunningen tussen de lidstaten.


C. Verdeling van vergunningen tussen de lidstaten

7. De meest recente Hongaarse doorvoerstatistieken die beschikbaar zijn hebben betrekking op de eerste drie kwartalen van 1998. Het aantal doorvoerritten door Hongarije vanuit 'Griekenland' van in een van de lidstaten geregistreerde voertuigen in de eerste drie kwartalen van 1998 waren:


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

8. Uit bovenstaande tabel blijkt dat bijna 99% van de ritten die in Griekenland beginnen en door Hongarije gaan, worden verricht door in Griekenland geregistreerde voertuigen. Voor vier lidstaten werden er helemaal geen ritten geregistreerd.

9. Het werd niet gewenst geacht om Griekenland 99% van de vergunningen te geven; daarom wordt voorgesteld om:

- iedere lidstaat een vast aantal van 100 vergunningen te geven (iets minder dan 1% van het totale aantal beschikbare vergunningen), en

- de resterende vergunningen onder de lidstaten te verdelen pro rata van het aantal onder punt 7 vermelde doorvoerritten.

10. De aantallen vergunningen die jaarlijks aan de lidstaten moeten worden gegeven volgens de onder punt 9 voorgestelde regel bedragen dus:


>RUIMTE VOOR DE TABEL>

11. De totale aantallen vergunningen die per jaar aan de lidstaten moeten worden gegeven bedragen dus:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>