Toelichting bij COM(2000)827 - Invoering van het ".EU"-topniveaudomein voor internet

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1 Inleiding

In februari 2000 heeft de Commissie een inspraakronde gestart over het creëren van het .EU-topniveaudomein (top level domain - TLD) voor internet. De Commissie heeft haar conclusies over de resultaten van deze inspraakronde in juli 2000 gepubliceerd i (de 'mededeling van juli 2000'). In het licht van de zeer positieve reacties heeft de Commissie bij schrijven van 6 juli 2000 bij de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) delegatie van het .EU-domein aangevraagd. De ICANN heeft hier op 10 augustus 2000 op geantwoord en de gesprekken tussen de ICANN en de Commissie duren nog voort.

Op 25 september 2000 heeft de raad van bestuur van de ICANN een resolutie aangenomen waarin wordt gesteld dat tweeletterige ISO-codes zoals EU, waarvan het gebruik is gereserveerd voor toepassingen in verband met de code, als ccTLD (country code Top Level Domains) kunnen worden gedelegeerd, mits er afdoende overeenkomsten tussen de ICANN en het register worden gesloten i. Dit is een zeer positief principebesluit dat de EU-instellingen en de Europese particuliere sector in staat stelt verder te werken aan het voorstel, er volledig van uitgaand dat de nodige technische en juridische overeenkomsten tijdig zullen worden gesloten.

Intussen zijn de Commissie en de internet-wereld in Europa, zoals aangekondigd in de mededeling van juli 2000, verder gegaan met gedetailleerde technische en beleidsvoorbereidingen. Dit is gebeurd in het kader van het bestaande European Community Panel of Participants (EC-POP), dat een interim-stuurgroep (ISG) heeft ingesteld die dit onderwerp in de periode mei-oktober 2000 heeft bestudeerd. Een rapport over deze werkzaamheden is beschikbaar en is gepubliceerd zodat commentaar mogelijk is i. De Gemeenschap heeft er namelijk belang bij te profiteren van de beschikbare deskundigheid bij de groepen die het actiefst betrokken zijn bij de ontwikkeling van internet in Europa. Daarom is er bijzondere aandacht aan de werkzaamheden van de interim-stuurgroep besteed, bijvoorbeeld aan haar analyse van de definitieve operationele en technische kenmerken van het register, de contractuele relaties tussen de Commissie en het register en de mogelijke vorm die deze organisatie zou kunnen krijgen. De leden van de ISG beseffen dat hun werkzaamheden op dit gebied adviserend van aard waren.
© ec-pop.org, september 2000. Zie: www.ec-pop.org/1009prop/index.

In de mededeling van juli 2000 wordt gesteld dat:

"de Commissie conclusies zal opstellen in verband met het juridische kader voor de exploitatie van het systeem, met inbegrip van de aanwijzing van de entiteit die wordt belast met de exploitatie van het .EU-register en de richtlijnen voor het registratiebeleid, waaronder maatregelen om de speculatieve en oneigenlijke registratie van namen tegen te gaan. Deze conclusies zullen in een volgende mededeling ... aan de orde komen."

De Commissie heeft de zaak geëvalueerd en is tot de conclusie gekomen dat een nieuwe mededeling niet nodig is en dat zij direct een voorstel kan indienen voor de invoering van het .EU-domein. De Commissie stelt nu voor dat de Raad en het Europees Parlement met de vaststelling van deze verordening besluiten de Commissie opdracht te geven het .EU-TLD zo spoedig mogelijk in te voeren. In de voorgestelde verordening van het Europees Parlement en de Raad wordt daarom bepaald krachtens welke regels en beginselen het register zal opereren, wordt het kader inzake openbare orde afgebakend en wordt de besluitvormingsprocedure bij aangelegenheden inzake openbare orde vastgesteld. Over andere aspecten van het beleid van het register beslist het register zelf na de Commissie en andere betrokken partijen afdoende te hebben geraadpleegd. De Commissie wordt in haar taken bijgestaan door een raadgevend comité dat bestaat uit vertegenwoordigers van de lidstaten.

1.

2 De register-organisatie


Het register is het orgaan dat wordt belast met de organisatie, het bestuur en het beheer van het .EU-TLD.

Het register zal drie hoofdtaken hebben:

(a) het zal de rechtspersoon zijn die verantwoordelijk is voor het register;

(b) het moet de bepalingen van openbare orde, het beleid en de procedures voor het .EU-TLD uitvoeren die in de verordening zijn opgenomen of via de in de verordening opgenomen raadplegingsprocedure door de Commissie worden vastgesteld;

(c) het is verantwoordelijk voor de organisatie, het bestuur en het beheer van het .EU-TLD, met inbegrip van het onderhoud van de databanken, de registratie van domeinnamen, de exploitatie van de naamservers en de verspreiding van de TLD-zonebestanden.

Overeenkomstig de resultaten van de inspraakronde dient het register een organisatie zonder winstoogmerk te zijn die in het algemeen belang optreedt. Dit laatste is namelijk een algemeen erkend beginsel voor ccTLD-registers, zoals ook blijkt uit de relevante documenten van de ICANN en de IANA en met name RFC 1591 i.

De Commissie zal de register-organisatie aanwijzen. In het rapport van de ISG worden de mogelijkheden voor de structuur en het lidmaatschap van het toekomstige register beschreven zonder dat er definitieve keuzes worden gemaakt of beslissingen worden genomen. In het rapport wordt er sterk op aangedrongen dat het register een niemand uitsluitende en representatieve organisatie is die zo veel mogelijk de steun van de betrokken partijen heeft. De register-organisatie moet het overleg met en de participatie van de betrokken partijen vergemakkelijken om te streven naar een algehele consensus van internetexploitanten en -gebruikers in de hele Gemeenschap.

In de verordening wordt gespecificeerd welke voorwaarden er gelden voor de organisatie, het bestuur en het beheer van het .EU-TLD door het register. Contractuele afspraken tussen de Commissie en het register moeten ervoor zorgen dat de taken van het register overeenkomstig de verordening worden uitgevoerd en met name dat in de praktijk permanent wordt voldaan aan de voorwaarden voor de invoering van het .EU-TLD. In dit opzicht zal de Commissie namens de Gemeenschap alle rechten op de .EU-code behouden, voldoende rechten op alle databanken om het register opnieuw toe te kunnen wijzen mocht dit in de toekomst nodig zijn, en andere waarborgen van technische aard. Bij de wijze waarop de operationele functies van het register aan een register-organisatie worden toegewezen, wordt volledig rekening gehouden met het karakter van de .EU-domeinnaam als openbaar bezit en wordt erop gelet dat de organisatie zonder winstoogmerk bij haar activiteit dit ook daadwerkelijk respecteert. In het contract zal de Europese Gemeenschap worden uitgesloten van juridische of commerciële aansprakelijkheid die voortvloeit uit de organisatie, het bestuur en het beheer van het register.

Er zal een overeenkomst tussen de ICANN/IANA en het register worden gesloten over de technische en organisatorische aspecten van de invoering van het .EU-TLD, die vooraf ter goedkeuring aan de Commissie wordt voorgelegd.

2.

3 Het beleidskader


Bepalingen van openbare orde in verband met de invoering van het .EU-TLD die niet in de verordening worden vastgelegd, worden volgens de procedure van artikel 5 na raadpleging van het register door de Commissie vastgesteld.

Teneinde conflicten tussen de registratie van domeinnamen en intellectuele eigendomsrechten te voorkomen en op te lossen zal de Commissie volgens de in de verordening vastgelegde procedure een beleid vaststellen om speculatie en misbruik bij de registratie van domeinnamen te voorkomen en een beleid voor de minnelijke schikking van conflicten dat voldoet aan de optimale praktijk, met inbegrip van de aanbevelingen van de Wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom (WIPO).

De Commissie zal op basis van ontwerpbeginselen voor de preventie van speculatie en misbruik bij de registratie van namen een inspraakronde starten [5] en zal op basis van de resultaten van deze inspraakronde voorstellen voor een gedragscode indienen. Intussen blijft de Commissie over deze aangelegenheid overleg voeren met de WIPO en de ICANN/GAC i.

[5] [Deze inspraakronde is gepubliceerd op: www.dot-eu-consult.eu.int - moet nog worden bevestigd].

Het gedetailleerde registratiebeleid zal met inachtneming van bepaalde waarborgen in overleg met de Commissie en volgens de contractuele regelingen door het register wordt vastgesteld. Bij deze waarborgen gaat het onder meer om de inachtneming van het toepasselijke communautaire en nationale recht en de naleving van de technische en operationele 'optimale praktijk', zoals die van tijd tot tijd door de ICANN en de IANA wordt vastgesteld. De mogelijke opties voor het registratiebeleid van het register, waaronder de opties voor het creëren van algemene domeinen op het tweede niveau, worden in het ISG-rapport besproken.

In verband met het registratiebeleid dat door het register moet worden vastgesteld, bestudeert de Commissie momenteel de volgende vraagstukken:

*afbakening van de naamruimte die wordt gereserveerd voor het gebruik door de EU-instellingen en eventueel de regeringen van de lidstaten;

*afbakening van de naamruimte die specifiek wordt bestemd voor de overheid, organisaties zonder winstoogmerk, grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten en dergelijke instanties;

*de reservering, in alle relevante talen, van namen die verband houden met de Europese Unie.

De Raad en het Europees Parlement en andere EU-organisaties en -instanties wordt verzocht hun verlangens dienaangaande te specificeren en mee te delen aan het 'Comité Editorial Inter-Institutionnel Internet' (CEiii) i.

Tot de rechtsmiddelen waarover derden beschikken behoren de standaardmiddelen zoals intrekking krachtens artikel 230 (ex artikel 173) voor besluiten van de Commissie, een beroep op het Europese Hof van Justitie bij handelingen van openbare orde van het register die onder het toezicht van de Commissie vallen, en een beroep op de rechter in de lidstaat waar het register is gevestigd voor commerciële en bestuurlijke handelingen van het register.

Conclusies:

De Raad en het Europees Parlement wordt verzocht bijgaande verordening vast te stellen en de Commissie te belasten met de invoering van het .EU-TLD, de aanwijzing van een register en de ontwikkeling van de bepalingen van openbare orde volgens de procedure van de verordening.